TEIDEN SUOLAUS

autoileva

Kertokaa joku viisas miksi teitä suolataan?
Yhtään hyvää syytä ei itselläni tule mieleen.
Liikenneturvallisuus ei ole sellainen...loska on pahempi riski kuin jää.Jäähän puree nastat!

Haittoja sen sijaan löytyy:
-autojen lahoaminen
-pohjavesi
-loska
-autojen kuraantuminen
...
VAADITAAN VALTIO VEROLLE SUOLAUKSESTA!
AUTON OMISTAJILLE KUULUISI HYVITYKSIÄ SEN ENEMMÄN MITÄ VANHEMPI AUTO ON!
EI OLE OIKEIN ETTÄ VUOSIMALLIA -90 OLEVA AUTO ALKAA OLLA KOHTA LÄPIMÄTÄ KUN JOSSAIN VIISAAMMISSA MAISSA TUSKIN NÄISSÄ PINTARUOSTETTA EDES ON!

KERÄTÄÄN KANSALAISADRESSI?!!!

Vai joko on jossain?

45

4711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koke

      plus sitten vielä kuinka monta hirvikolaria teiden suolaus aiheuttaa kun elukat tulevat nuolemaan sitä suolaa...

      ja lisäksi luodaan kuskille valheellinen kuva kelistä. Olen itse monesti hämmästynyt liukkautta kun suolaus osuus loppuu kuin seinään.

      • Kesä kaikilla muttei aina

        kesää tee. Talvi on talvi eikä suolaus sitä miksikään muuta. Jos liukkaus on sinulle ylläri pylläri, niin sitten on asenteessa vikaa..ei suolauksessa.


    • Tk

      Turvallisuus ennen kaikkea!!!

      Suolauksella voidaan estää ties kuinka monta suistumisonnettomuutta vuosittain!

      Se että autot kuraantuu tai ruostuu lienee toissijainen juttu. Autohan on peltiä, ja sellasen saa ostaa uuden kun vanha on tarpeeksi ruosteessa. Sen sijaan kun jäällä menettää kärrynsä hallinnan ja vetäsee mäntyyn, niin mikään raha ei auta enää...

    • suolaa

      Puhut asiaa, esim. Jyväskylässä en suolaa ole nähnyt laitettavan, ja on mukavat kelit ajella kuivalla tiellä, siellä on järkevämpiä ihmisiä, jotka hoitavat tämän puolen. Onko tämä edes lain mukaista tämä suolaaminen? Jotka ei pysty talvikelillä ajamaan, niin julkisiin kulkuneuvoihin, Sekä kunnon renkaat raskaaseen kalustoon, joilla ei ole varaa ostaa, sitten lopettavat liikennöintinsä.Se kura on vaarallisempaa, kuin liikkua puhtaalla kuivalla tiellä.

    • Tk

      Turvallisuus ennen kaikkea!!!

      Suolauksella voidaan estää ties kuinka monta suistumisonnettomuutta vuosittain!

      Se että autot kuraantuu tai ruostuu lienee toissijainen juttu. Autohan on peltiä, ja sellasen saa ostaa uuden kun vanha on tarpeeksi ruosteessa. Sen sijaan kun jäällä menettää kärrynsä hallinnan ja vetäsee mäntyyn, niin mikään raha ei auta enää...

      • ei

        Ei tänne suomeen voi kuitenkaan kesäkeliä vaatia, ei muuta kun julkisiin kulkuneuvoihin kykenemättömät talviautoilijat, saa nekin tuloja.


      • JJ

        voi kävellä, jos ei hallitsea autoa liukkaalla!!
        luulisi hyvien ihmisten ymmärtävän että talvella on liukasta, ja ajaa sen mukaan...


      • asiaa
        ei kirjoitti:

        Ei tänne suomeen voi kuitenkaan kesäkeliä vaatia, ei muuta kun julkisiin kulkuneuvoihin kykenemättömät talviautoilijat, saa nekin tuloja.

        Eivät ne kaikki pysy kesälläkään tiellä, vai johtuuko sekin suolasta, kun ei ole suolattu?


      • ???

        Ei suolauksella mitään turvallisuutta paranneta. Annetaan vaan väärää turvallisuudentunnetta, pilataan autot sekä tiet ja ennen kaikkea kulutetaan jumalaton määrä rahaa.

        Olen sataprosenttisen varma, että esim. teiden urautuminen vähenisi, jos suolaus lopetettaisiin. Ongelmana on kuitenkin se, että suolantoimittajat ja asfaltinlaittajat menettäisivät ison kasan euroja. Kannattaakin heidän huolehtia, että tielaitos muistaa suolata.

        Asenteilla sitä turvallisuutta luodaan, eikä estämällä autoilijoita näkemästä eteensä.

        Suolaa ja hiekkaa vain risteyksiin ja jyrkkiin mäkiin.


      • 0,9kS

        Rehti jäinen talvikeli ei ole läheskään yhtä liukas, kuin jäinen tie jolle kulkeutuu renkaitten mukana pieni kerros suolamössöä.

        Suola muodostaa renkaan pinnalle liukkaan kerroksen joka estää hyvän pidon lumella ja jäällä. Lisäksi pieni annos suolaa lumisella tiellä tekee tienpintaan todella liukkaan puolisulan kerroksen.

        Eikä se suolaloska tienpinnalla kauheasti lisää turvallisuutta.


      • Suolaaja
        0,9kS kirjoitti:

        Rehti jäinen talvikeli ei ole läheskään yhtä liukas, kuin jäinen tie jolle kulkeutuu renkaitten mukana pieni kerros suolamössöä.

        Suola muodostaa renkaan pinnalle liukkaan kerroksen joka estää hyvän pidon lumella ja jäällä. Lisäksi pieni annos suolaa lumisella tiellä tekee tienpintaan todella liukkaan puolisulan kerroksen.

        Eikä se suolaloska tienpinnalla kauheasti lisää turvallisuutta.

        Päästään tienhoidossa helpommalla ja halvemmalla kun ennakoidaan liukkaat kelit. Suolaa suolan perään, ei tarvitse lanata, se tulee halvemmaksi.Ei se meitä kiinnosta kenenkään autojen ruostumiset.


      • 0,9kS
        Suolaaja kirjoitti:

        Päästään tienhoidossa helpommalla ja halvemmalla kun ennakoidaan liukkaat kelit. Suolaa suolan perään, ei tarvitse lanata, se tulee halvemmaksi.Ei se meitä kiinnosta kenenkään autojen ruostumiset.

        Pitäisi sitten kaupungissakin suolata ne kaikki kadut jos ruvetaan suolaamaan.

        Nykyisellä meiningillä ne pikkukadut on himputin liukkaita kun sitä suolaa kulkeutuu sinne just sen verran että pinta kostuu ja siihen muodostuu parisenttinen pehmeä suolamössö. Ja sama juttu parkkipaikoilla, maanteiden varsilla pikkuteiden alkuosissa jne.

        Ja minä en nyt mistään autojen ruostumisesta puhunut että taisit vastata väärään viestiin.


      • Kokenut
        ??? kirjoitti:

        Ei suolauksella mitään turvallisuutta paranneta. Annetaan vaan väärää turvallisuudentunnetta, pilataan autot sekä tiet ja ennen kaikkea kulutetaan jumalaton määrä rahaa.

        Olen sataprosenttisen varma, että esim. teiden urautuminen vähenisi, jos suolaus lopetettaisiin. Ongelmana on kuitenkin se, että suolantoimittajat ja asfaltinlaittajat menettäisivät ison kasan euroja. Kannattaakin heidän huolehtia, että tielaitos muistaa suolata.

        Asenteilla sitä turvallisuutta luodaan, eikä estämällä autoilijoita näkemästä eteensä.

        Suolaa ja hiekkaa vain risteyksiin ja jyrkkiin mäkiin.

        Kyllä oikeat asenteet ovat lähtökohta, mutta liukkauden torjunta talvella on vähintään yhtä tärkeää. Kuinka esimerkiksi täysin kokemattomalla voisi olla "oikeat" asenteet, jos kokemukset puuttuvat kokonaan? Liukkaudentorjunnalla kokemattomienkaan ei tarvitse harjoitella joka paikassa ja joka kilometrillä.

        Minäkin olin tähän asti turhan runsasta suolausta vastaan. Mutta nyt alettiin liukkautta torjua hiekoittamalla, ja nyt on tuulilasiin tullut kiveniskemiä yhtä paljon kuin kymmenessä vuodessa ennen tätä talvea. Ja kakkosautosta meni jo tuulilasi vaihtokuntoon kertaiskulla. Eikä auta vaikka itse pudottaa nopeuttaan jopa alle 50 km/h, kun vastaantulijat eivät välitä yhtään.

        Sekin pitää paikkansa, että suolaus lisää teiden kulumista. Mutta mistäpä mitään saisi ilmaiseksi?


      • Koke

        Onkohan kukaan tehnyt koskaan tutkimusta kuinka moni kuolee onnettomuuksissa teiden suolauksesta johtuen.
        Pysyisi ajonopeudetkin kurissa..*järjen hiven* Jos ei suolattaisi...
        Nyt vedetään suolatulla tiellä 120 km/h lasissa ja ohhoh kun suolattu osuus loppuu.
        Ja ne hullut ohitukset jotka tehdään kun ei ole "liukasta" vaikka oikeasti on jumalattoman liukasta.
        Miettikääpä ajat 150 km suolattua valtatietä ja käännyt alas rampille ja eipäs ollutkaan suolattu sitä osuutta.
        TÄMÄKÖ ON SITÄ LIIKENNE TURVALLISUUDEN PARANTAMISTA?


      • TeeJii

        Suolauksen puolestapuhujat perustelevat aina kantaansa sillä, että onnettomuudet vähenevät,
        mutta onko asia todellakin niin ?

        Tuntuu vaan siltä, että nykyään suurin osa autoilijoista kuvittelee tienpinnan olevan ympäri vuoden kesäkeliä vastaava ja tämän virheellisen kuvitelman on mielestäni aikaansaanut juuri teiden suolaus.
        Nykypäivänä kun taivaalta muutama lumihiutale maanpinnalle leijailee, niin välittömästi ollaan tiet suolattu, pienimmätkin tiet mukaan lukien.
        Ja kun autoilijat on tähän totutettu, niin heti kun on hiukankin liukkaampaa, niin taatusti kolisee ja taas on iltapäivälehdillä kirjoitettavaa.

        Olen henkeen ja vereen suolauksen vastustaja ja suola-auton kuljettavat ovat sen taatusti myös huomanneet. Eihän se nyt kuskien vika tietenkään ole, työtäänsä vain tekevät mutta saavatpahan viedä terveiset tiemestareille.

        ps.
        nauratti pari päivää sitten meteorologin tokaisema varoitus tv:ssä.
        "Pohjois-Suomessa on voimassa kelivaroitus tienpintojen liukkauden vuoksi, muualla maassa on normaali talvinen ajokeli."

        Tähänkö on tultu ?


    • aiai

      joka palstalla, mitäh?

    • nähnyt

      Nämä suolastaruikuttajat, ovat niitä viimekesänä kortin saaneita. Ajaneet isukan työsuhdeautolla kuivalla kesäkelillä pätkän. Ei mitään pitkänajon talvikokemusta. Ennen otan suolaryöpyn tuulilasiin, kuin poikittain tulevan rekan peräkärryn syliini.

      • rekkatopi

        Ei me pysyttäs tiellä, jos ei suolattaisi, kun ei tahota suolassakaan pysyä,rekkojen peräänajotkin lisääntyisi, kun nämä eivät heti stoppaa, tulisi edessä ajavasta rumaa jälkeä.


      • Topias

        >Ennen otan suolaryöpyn tuulilasiin, kuin
        >poikittain tulevan rekan peräkärryn syliini.

        Olen samaa mieltä kanssasi.


        Vastahan tuo nähtiin Hirvensalmella. Kaksi ihmistä sai surmansa, kun etelän suunnasta ajaneen rekan perävaunu lähti heittelehtimään loivassa ylämäessä ja heilahti vastaantulevien kaistalle. Vastakkaiseen suuntaan ajanut henkilöauto törmäsi rekan vasempaan etukulmaan.

        http://plus.kaleva.fi/cf/juttu.cfm?j=275477


      • Asenteilla sitä...

        rekan kärry, jos on jarrut oikein säädetty.
        Lisäksi rekkakuskit vois keskittyä enemmän ajamiseen kuin kännykkän korvalla roikottamiseen.
        Ei tulis niin paljon äkkitilanteita jolloin ne kärryt menee helpommin lukkojarrutukseen ja sitä myöden sivuluisuun.

        Rekkakuskien on helppo puolustella suolausta, kun suolatulla tiellä ei itse tarvitse olla niin skarppina. Ei se harmaa velli myöskään lennä niin korkealle tuulilasiin ja sitä paitsi autopesutkin voi vähentää verotuksessa.

        Toista se on meillä itse autoilumme maksavilla. Me saamme kurat silmille mennen tullen ja palatessa ja huoltikset rikastuu, kun pesukone laulaa.

        Edelleenkin olen sitä mieltä, että asenteilla sitä liikenneturvallisuutta parannetaan, ei kepulikonsteilla.


      • Topias
        Asenteilla sitä... kirjoitti:

        rekan kärry, jos on jarrut oikein säädetty.
        Lisäksi rekkakuskit vois keskittyä enemmän ajamiseen kuin kännykkän korvalla roikottamiseen.
        Ei tulis niin paljon äkkitilanteita jolloin ne kärryt menee helpommin lukkojarrutukseen ja sitä myöden sivuluisuun.

        Rekkakuskien on helppo puolustella suolausta, kun suolatulla tiellä ei itse tarvitse olla niin skarppina. Ei se harmaa velli myöskään lennä niin korkealle tuulilasiin ja sitä paitsi autopesutkin voi vähentää verotuksessa.

        Toista se on meillä itse autoilumme maksavilla. Me saamme kurat silmille mennen tullen ja palatessa ja huoltikset rikastuu, kun pesukone laulaa.

        Edelleenkin olen sitä mieltä, että asenteilla sitä liikenneturvallisuutta parannetaan, ei kepulikonsteilla.

        >Ei tulis niin paljon äkkitilanteita jolloin ne
        >kärryt menee helpommin lukkojarrutukseen ja sitä
        >myöden sivuluisuun.

        Tuossa uutisessa mainitussa tapauksessa ei kerrota tapahtuneen lukkojarrutusta vaan rekka oli lähtenyt heilahtelemaan lievässä vastamäessä.

        >rekan kärry, jos on jarrut oikein säädetty.
        Mitä tiedät rekka-auton jarrujärjestemästä?
        Miten se toimii? Mitä tarkoittaa jarruviive? Miten tyhjä perävaunu käyttäytyy jarrutettaessa jos vetoautossa on kuorma päällä?


      • Asenteilla ...
        Topias kirjoitti:

        >Ei tulis niin paljon äkkitilanteita jolloin ne
        >kärryt menee helpommin lukkojarrutukseen ja sitä
        >myöden sivuluisuun.

        Tuossa uutisessa mainitussa tapauksessa ei kerrota tapahtuneen lukkojarrutusta vaan rekka oli lähtenyt heilahtelemaan lievässä vastamäessä.

        >rekan kärry, jos on jarrut oikein säädetty.
        Mitä tiedät rekka-auton jarrujärjestemästä?
        Miten se toimii? Mitä tarkoittaa jarruviive? Miten tyhjä perävaunu käyttäytyy jarrutettaessa jos vetoautossa on kuorma päällä?

        kuin hyvin harvoin. Jarruviiveet yms. ovat osa jarruttamisprosessia ja jarruttamisiahan ei (karrikoidusti) tarvita lainkaan, jos tilanteet ennakoidaan.

        Minkä takia se uutisten perävaunu muuten lähti heittelehtimään? Ihanko vain yht'äkkiä, normaalissa ajotilanteessa?

        Topias, nuo sinun kysymyksesi rekan jarrujärjestelmästä ovat oikein hyviä, enkä olekkaan mikään niiden asiantuntija, mutta voin heittää vastakysymyksenä, että minkä takia tämä viive vaikuttaa negatiivisesti jarrutustulokseen tai miksi vedetään tyhjää kärryä täydellä nupilla, jos se yhdistelmä on hengenvaarallinen?


      • pehtoori
        Topias kirjoitti:

        >Ei tulis niin paljon äkkitilanteita jolloin ne
        >kärryt menee helpommin lukkojarrutukseen ja sitä
        >myöden sivuluisuun.

        Tuossa uutisessa mainitussa tapauksessa ei kerrota tapahtuneen lukkojarrutusta vaan rekka oli lähtenyt heilahtelemaan lievässä vastamäessä.

        >rekan kärry, jos on jarrut oikein säädetty.
        Mitä tiedät rekka-auton jarrujärjestemästä?
        Miten se toimii? Mitä tarkoittaa jarruviive? Miten tyhjä perävaunu käyttäytyy jarrutettaessa jos vetoautossa on kuorma päällä?

        Oletkos sinäkin Topias noita suolauksen kannattajia!? -Ja minäkun olen pitänyt sinua tolkun miehenä!


      • Topias
        pehtoori kirjoitti:

        Oletkos sinäkin Topias noita suolauksen kannattajia!? -Ja minäkun olen pitänyt sinua tolkun miehenä!

        No tarkennetaanpas vähän: pidän suolausta tyhmänä ja vain hätäratkaisuna jo ihan ympäristöllisistä syistä. Eikä se auton sotkeutuminenkaan mitenkään hauskaa ole, nykyautojen ruostumisesta en osaa sanoa juuta enkä jaata kun ei ole kokemusta.

        Olen vain paljon tien päällä liikkuessani aivan liian monta kertaa joutunut näkemään raskaan kaluston vaikeudet jäisillä ja kuuraisilla teillä.

        Läheltä-piti tilanteilta olen onnekseni välttynyt yhtä lukuunottamatta (siinä piti alkaa tosissaan katselemaan maastoutumispaikkaa pellon puolelta kun vastaan alkoi tulla tien leveydeltä perävaunua).

        Oman turvallisuuteni nimessä kannatan ehdottomasti liukkaudentorjuntaa, olkoon se nyt vaikka suolaamalla siksi kunnes parempi keino keksitään; ilman raskasta rekkaliikennettä kun emme tule toimeen.

        Jos ei suolaa, niin mikä tilalle? Piikkipyörätkö rekkoihin?


      • Kokenut
        Asenteilla ... kirjoitti:

        kuin hyvin harvoin. Jarruviiveet yms. ovat osa jarruttamisprosessia ja jarruttamisiahan ei (karrikoidusti) tarvita lainkaan, jos tilanteet ennakoidaan.

        Minkä takia se uutisten perävaunu muuten lähti heittelehtimään? Ihanko vain yht'äkkiä, normaalissa ajotilanteessa?

        Topias, nuo sinun kysymyksesi rekan jarrujärjestelmästä ovat oikein hyviä, enkä olekkaan mikään niiden asiantuntija, mutta voin heittää vastakysymyksenä, että minkä takia tämä viive vaikuttaa negatiivisesti jarrutustulokseen tai miksi vedetään tyhjää kärryä täydellä nupilla, jos se yhdistelmä on hengenvaarallinen?

        "Hittaasti, hittaasti, hosumalla ei tuu ku kuspäitä."

        Jos nykyisillä nopeuksilla yhdistelmä voidaan pysäyttää sadan metrin matkalla, ja liukkaalla pinnalla vaaditaan 400 metriä, niin kuinka hitaasti sinun mielestäsi pitäisi ajaa, että voidaan puhua oikeasta "asenteesta"?

        Perävaunun heitteleminen saattoi johtua mistä tahansa muustakin syystä, mutta luultavasti kaksi vaihtoehtoa on todennäköisiä. Toinen on kova tuulenpuuska ja toinen on vetopyörien sutiminen ylämäessä. Molemmat ovat normaaleja ajotilanteita, joita varten liukkausvaihteluja pyritään vähentämään maanteillä, mm suolaamalla.


      • Topias
        Kokenut kirjoitti:

        "Hittaasti, hittaasti, hosumalla ei tuu ku kuspäitä."

        Jos nykyisillä nopeuksilla yhdistelmä voidaan pysäyttää sadan metrin matkalla, ja liukkaalla pinnalla vaaditaan 400 metriä, niin kuinka hitaasti sinun mielestäsi pitäisi ajaa, että voidaan puhua oikeasta "asenteesta"?

        Perävaunun heitteleminen saattoi johtua mistä tahansa muustakin syystä, mutta luultavasti kaksi vaihtoehtoa on todennäköisiä. Toinen on kova tuulenpuuska ja toinen on vetopyörien sutiminen ylämäessä. Molemmat ovat normaaleja ajotilanteita, joita varten liukkausvaihteluja pyritään vähentämään maanteillä, mm suolaamalla.

        >Toinen on kova tuulenpuuska ja toinen on
        >vetopyörien sutiminen ylämäessä. Molemmat ovat
        >normaaleja ajotilanteita, joita varten
        >liukkausvaihteluja pyritään vähentämään
        >maanteillä, mm suolaamalla.

        Nykyisillä moottoritehoilla (rekkavetureissa puhutaan jo yli 600 hv tehoista) vetopyörät lähtee helposti sutimaan raskaammankin kuorman alla (ei kylläkään omakohtaista kokemusta).

        Ja huomauttaisin, että nykyaikaiset suurikokoiset linja-autot (erikoisesti takatuupparit) ovat kovin herkkiä sivutuulen vaikutukselle: on sattunut onnettomuuksia kun voimakas sivutuuli on painanut liukkaalla tiellä linja-auton väärälle kaistalle tai ojaan. Tuossa tilanteessa ei auta paraskaan ennakointi eikä asenne.

        En vastusta suolaamista vain periaatteen vuoksi. Mutta koska en osaa esittää parempaakaan vaihtoehtoa sen tilalle, en voi vaatia suolaamisen lopettamistakaan, kaikista sen tunnetuista haitoista huolimatta.


    • ei tarvita

      muualla kuin kanamunan päällä!

    • Pissapoika

      Teiden suolaushan on silkkaa piiloverotusta kaiken muun autoilun varjolla harjoitettavan piiloverotuksen lisäksi. Jokaisessa myydyssä pesunestepöntössä kun on mukana alv 22%.

      Paljonkohan muuten liikenneturvallisuus suolauksen myötä lisääntyy, kun lasit ja etenkin ajovalot muuraantuvat pidemmällä ajomatkalla umpeen? Ai niin, kyllähän ne lasit voi puhdistaa samalla kun parinsadan kilsan välein käy huoltsikalla kaatamassa lisää saatanan kallista alvilientä veden kera pesunestesäiliöön.

      Monissa uusissa autoissa, Saksasta tuoduista käytetyistä puhumattakaan, ei ole minkäänlaisia ajovalojen pesulaitteita. Umpeen koksaantuneet ajovalot, parikymmentä kilsaa sitten loppuneen pissapojannesteen aikaansaama paskainen tuulilasi, Suomessa talvisin vallitseva pimeys ja hirvipeijaisia varten ylläpidetty suuri hirvikanta takaavat hautausautojen työllisyyden. Suolaa lisää ja etenkin Etelä-Suomeen, jossa vilkas liikennetiheys takaa sen, että maanteillä lentää lumen sijasta lähinnä suolakuraa.

      Onhan suolauksella muitakin kansantaloutta elvyttäviä tekijöitä. Huoltamoyrittäjien kassavirta vakiintuu, kun talvisin ihmiset pesettävät (alvillisissa, valtion tuloja unohtamatta) ylihinnoitelluissa pesukoneissa autojaan. Onhan pesupalvelujen ja vaikkapa oluen kate alvin jälkeen jäävästä osastakin yrittäjille huomattavasti parempi kuin vaikkapa polttoaineesta. Talvisin kun puuttuvat kesälomailijat yms. polttoaineen myyntiä kasvattavat kansanryhmät.

      • Kokenut

        Mikset perusta omaa pesuasemaa? Jos katteet ovat hyvät, niin jo pieni kilpailullinen hinnanalennus takaa vankan asiakasjoukon ja markkinaosuuden.

        Miksi pitää tuoda vajaasti varustettuja autoja Saksasta? Seuraavaksi aletaan vaatimaan koko Suomen lämmittämistä plussan puolelle, kun "tuontitrabantissa" ei lämmitystehot riitä! Onneksi puu ei ruostu!


    • Roger

      On mielestäni torkeää,että suolaa levitetään aivan sikana kilometritolkulla.Seurauksena on, että se jää pysyvästi maahan saastuttaen näin alueen pohjavedet.Jos suolaa on pakko käyttää,sitä voisi levittää esim. risteyksiin ja jyrkkiin mäkiin eikä vetäistä suolamattoa suoralle ja kuivalle tielle kymmeniä kilometrejä.

      • nähnyt

        Ei sesuolanroiskinta sinne tänne mitään auta. Lopetetaan suolaus. Jokainen joka sitten lähtee tielle ja kuolee rekan kolhimana, luetaan itsemurhaksi, eikä makseta korvauksia. Niin suuresta järjeetömyydestähän silloin on kyse. Ei sinne voi turvallisesti mennä.


    • whiic

      Urbaanilegendan mukaan kesäaikana käytetään talven ylijäämäsuolaa sorateiden pölynsidonta-aineena. En tiedä pitääkö paikkansa.

      Oho! Heitin Googleen "pölynsidonta" ja heti eka linkki varmisti urbaanilegendan todeksi. http://www.kemira.com/kalsiumkloridi/polynsidonta.htm

      Eli kalsiumkloridia (CaCl) eli ruokasuolaa käytetään myös kesäaikaan sorateiden pölyn sitomiseen. Aika sairasta. Mielestäni jopa talvisajan suolaustakin vakavempi ympäristörikos.

      Eikö sorateille voisi levittää bitumia, tms joka sitoisi pölyn ja vähän suuremmatkin partikkelit, näinollen kovettaisi tienpinnan "köyhänmiehenasfaltiksi"? No oikea "köyhänmiehenasfalttihan" vaatisi bitumia levitettäessä uutta karkeaa soraa, tms aineita (ja voidaanpa siihen käyttää kierrätykseen saapuneita renkaitakin).

      Joka tapauksessa suolan käyttäminen pölynsidontaan on lopetettava.

      • whiic

        http://www.kemira.com/kalsiumkloridi/katupoly.htm

        Kyllä näemmä haluavat levittää sitä suolaa kesäisinkin kustannustehokkuuden takia (eivät halua toistuvasti huuhdella tietä vedellä ja lakaista harja-autolla).

        "Käytettävät suolamäärät ovat kuitenkin niin pieniä, ettei kalsiumkloridilla ole merkittäviä ympäristövaikutuksia." (sitaatti Kemiran sivuilta)

        Yllä oleva ehkä pitää paikkansa (siis kesäajan suolauksessa), mutta entäs autot? Veden sähkönjohtavuus kasvaa jo hyvin pienistä määristä siihen liuennutta suolaa. Kuinka käy esim. harrastekalustolle, sillä ei niitä ole välttämättä ruostesuojattu riittävästi, kun ei niillä talvisin ajeta kuitenkaan?


      • Tiiseli

        Kalsiumkloridi ei ole ruokasuolaa vaan ihan eri aine.

        Kalsiumkloridia käytetään pölynsidontaan kahdella tavalla: savihiekkatien tekovaiheessa sitä voidaan sekoittaa sopiva määrä tien pintakerrokseen ja sorahiekkatielle sitä voidaan sirotella ajoittain pinnallisesti.

        Tieainekseen sekoitetun suolan ei uskota imeytyvän pohjaveteen koska kapillitio-ilmiö ja haihtuminen pitää tuon suolan tien pintakerroksessa. Sateen sattuessa toki jonkin verran huuhtoutuu suolaa tien pinnalta pintaveden mukaankin.

        Sorateille voisi kyllä levittää vaikka sementtiä, mutta ongelmana Suomen oloissa on rospuutto: routa ruhjoo hyvin tehytyjä pikiteitäkin, perustamattomia hiekkateitä vielä pahemmin. Miten sitten höyläämällä hoitaisit niitä piettyjä teitä?


      • whiic
        Tiiseli kirjoitti:

        Kalsiumkloridi ei ole ruokasuolaa vaan ihan eri aine.

        Kalsiumkloridia käytetään pölynsidontaan kahdella tavalla: savihiekkatien tekovaiheessa sitä voidaan sekoittaa sopiva määrä tien pintakerrokseen ja sorahiekkatielle sitä voidaan sirotella ajoittain pinnallisesti.

        Tieainekseen sekoitetun suolan ei uskota imeytyvän pohjaveteen koska kapillitio-ilmiö ja haihtuminen pitää tuon suolan tien pintakerroksessa. Sateen sattuessa toki jonkin verran huuhtoutuu suolaa tien pinnalta pintaveden mukaankin.

        Sorateille voisi kyllä levittää vaikka sementtiä, mutta ongelmana Suomen oloissa on rospuutto: routa ruhjoo hyvin tehytyjä pikiteitäkin, perustamattomia hiekkateitä vielä pahemmin. Miten sitten höyläämällä hoitaisit niitä piettyjä teitä?

        EIku joo... meni aivoissa synapsit sekaisin. NaCl oli ruokasuola. Minen muista mikä kaupallinen nimi oli CaCl2:lla... Tosin kyllä kalsium- ja kaliumkloridejakin käytetään elintarviketeollisuudessa, mutta eivät kuitenkaan ole ruokasuolaa. Joka tapauksessa: suola kuin suola johtaa sähköä vesiliuoksessa. Toiset tietenkin paremmin kuin toiset.


      • Viki
        whiic kirjoitti:

        http://www.kemira.com/kalsiumkloridi/katupoly.htm

        Kyllä näemmä haluavat levittää sitä suolaa kesäisinkin kustannustehokkuuden takia (eivät halua toistuvasti huuhdella tietä vedellä ja lakaista harja-autolla).

        "Käytettävät suolamäärät ovat kuitenkin niin pieniä, ettei kalsiumkloridilla ole merkittäviä ympäristövaikutuksia." (sitaatti Kemiran sivuilta)

        Yllä oleva ehkä pitää paikkansa (siis kesäajan suolauksessa), mutta entäs autot? Veden sähkönjohtavuus kasvaa jo hyvin pienistä määristä siihen liuennutta suolaa. Kuinka käy esim. harrastekalustolle, sillä ei niitä ole välttämättä ruostesuojattu riittävästi, kun ei niillä talvisin ajeta kuitenkaan?

        Pölyntorjunta koskee siis hiekkateitä, joilla harja-autoja ei ole näkynyt!

        CaCl2 eli maantiesuola on hygroskooppinen aine, joka ottaa helteisestä kesäilmastakin vesihöyryä koska tykkää liueta veteen. Kesäinen tiesuola on aika hyvin siinä tien pinnassa, eikä ilmeisesti juurikaan leviä autojen pelleille tai pohjarakentesiin, toisin kuin talvella loskana lentävä suolavelli. Ruostuttajana se lienee ihan yhtä hyvä kuin NaCl, ja hygroskooppisuuden vuoksi ehkä vielä parempi (pitää myös auton alustan kosteana...). Talvella käytetään sulatukseen sekä maantiesuolaa että ruokasuolaa.

        Negatiivisia ympäristövaikutuksia aiheuttaa Cl- ioni, joten siinä suhteessa ei ole väliä mikä kloridi on kyseessä.


      • whiic
        Viki kirjoitti:

        Pölyntorjunta koskee siis hiekkateitä, joilla harja-autoja ei ole näkynyt!

        CaCl2 eli maantiesuola on hygroskooppinen aine, joka ottaa helteisestä kesäilmastakin vesihöyryä koska tykkää liueta veteen. Kesäinen tiesuola on aika hyvin siinä tien pinnassa, eikä ilmeisesti juurikaan leviä autojen pelleille tai pohjarakentesiin, toisin kuin talvella loskana lentävä suolavelli. Ruostuttajana se lienee ihan yhtä hyvä kuin NaCl, ja hygroskooppisuuden vuoksi ehkä vielä parempi (pitää myös auton alustan kosteana...). Talvella käytetään sulatukseen sekä maantiesuolaa että ruokasuolaa.

        Negatiivisia ympäristövaikutuksia aiheuttaa Cl- ioni, joten siinä suhteessa ei ole väliä mikä kloridi on kyseessä.

        "Pölyntorjunta koskee siis hiekkateitä, joilla harja-autoja ei ole näkynyt!"

        Kyllä sitä tuon linkin mukaan Kemira markkinoi kaupunkien asfalttiteillekin pölynsidontaan kustannustehokkaampana vaihtoehtona kuin tiestön useammin toistuva vesipesu.


    • -X-

      Raskaallekalustolle selkeää hyötyä. Esimerkiksi nastarenkaita ei käytetä, koska ei ne pidä sen paremmin ja nastatkin irtoavat/kuluvat hetkessä.

    • verokarhu-63

      Tää on tätä valtion työllisyyspolitiikkaa!
      Laskekaahan paljonko työllistää ja tuo rahaa valtion kassaan:
      -suolan hankinta
      -suolan levitys
      -liikennemerkkien pesu
      -autojen pesu(alv)
      -pissapojan nesteen myynti (alv)
      -pyyhkijöiden sulkien myynti (alv)
      -ruostekorjaus (alv)
      -teiden korjaus kesällä
      -uusien autojen myynti(alv autovero)
      -lisääntynyt poltto-aineen kulutus(märkätie vie enemmän) alv poltto-aine verot
      Yms

      • niin se vaan on

        Ja nuo kaikki kustannukset kitkapellen (sama monikossa) vaatimuksesta.


    • pito vai kiilto?

      No nyt sitten joku taas jaksoi kaivaa tämän esiin kun juuri on kesä tulossa. Ota ja laita se suola keittoon kalojen kanssa ja nauti elämästä.

      Mieti siinä syödessäsi, kuinka läheinen ihminen saa kuolla ulosajossa talvella. Lähdetkö syyttämään tienpitäjää jos poliisi kirjoittaa tutkimuspöytäkirjaan sen vakiolauseen "tienpinta oli liukas"? Sehän siellä talviaikaan joka tapauksessa on, koska heillä ei ole kuin kengänpohja tutkimusvälineenä.

      Jos ihmisten hengissä pitämisen tavoite ei tunnu järkevältä liikennepoiltiikalta, ota yhteyttä kansanedustajaasi. Nyt juuri voit myös miettiä, kuka olisi hyvä sellainen...

    • täyssuolattu

      Suolaus ja sohjo ei voi olla huonompaa ajokeliä.Vihrellä luulis olevan esittää joku parempi keino.Suolaaminen on luonnolle tosi terveellistä.

      • Anonyymi

        Tie oli hyvässä talvikunnossa, kuiva ja luminen tienpinta.
        Eipä ollut kauaa, kun suola-auto kävi suolaamassa tien.
        Sen jälkeen tienpinta muuttui sohjoiseksi.
        Suolauksella on vaikutus teiden kulumiseen.
        Suollalla sulatetaan tien pinnan lumikerros, joka suojaa asfalttipinnallle nastojen aiheuttamalta kulutukselta.


    • Anonyymi

      Moottoriteiden suolaukset aloitettiin lokakuun alkuviikoilla. Moottoritieverkolla on urakoitsijoilla niin sanottu nolla toimenpideaika. Liukkaita hetkiä ei lähtökohtaisesti saisi olla lainkaan.

      Suolaa levitetään 35–100 kiloa kilometrille
      Levitettävän suolan annostus tiestölle on tyypillisesti 70 kiloa per kilometri.

      Onko riittävästi ? Tarvitaanko talvirenkaita tämän lisäksi ?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe