kirjaa ja elokuvaa? mikä niissä tehnyt erityisen vaikutuksen? :)
TOP 5
42
2051
Vastaukset
- scale
Juoppohullun päiväkrirjat. Tekstit ovat ihan hervotonta luettavaa.
Hyviä leffoja on niin paljon, että en niitä osaa panna paremmuusjärjestykseen. - NoJust
No vastaan kumminkin:
Kirjat
1) Waltari: Ihmiskunnan viholliset
2) Waltari: Appelsiininsiemen
3) Polva: Tiina-tuotanto
4) Kinsella: Shopaholic-sarja
5) Mankell: Wallander-sarja
Elokuvat
1) Pianisti
2) Dumbo
3) Keskiyön pikajuna
4) Tango Feroz
5) Almodóvarin tuotanto (en osaa valita) Nämä Lempin kysymykset :D
Kirjoista nostaisin listalle Stephen Kingin kirjat Musta Torni (osat 1-6) ja Tukikohta. Kingin tyyli yleensä on niin loistava, sekoitus kauhua, fiktiota ja todella mielipuolisia ihmisiä.
Elokuvista ehkä Kummisetä trilogia on sellainen kautta aikojen suosikki minulle. Loistavasti kuvattu rakkaus, viha ja tuska tietyssä yhteisössä. Koskettava.- lempi
tykkäätkö muutenkin erilaisista yhteisöistä? :)
- kundi32v
Kirjat:
- Linnunradan käsikirja liftareille- trilogia
Elokuvat:
- 13. kerros
- Taru Sormusten Herrasta- sarja
Tosi vaikea äkkiä keksiä mitään. - Kofeinisti
Kirjat
(en jaksa vänkyröitä luntata nimiin ;)
1. Andrei Makine - Idän sielunmessu
2. Steinbeck - Vihan hedelmät
3. Dostojevski - Karamazovin veljekset
4. Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan
5. Philip K. Dick - Palmer Eldritch...
Elokuvat
1. Ikiru
2. Full metal jacket
3. Fear and loathing in Las Vegas
4. Clerks
5. What dreams may come
Yleensä minuun tekee vaikutuksen melko realistinen / ihmisläheinen kerronta. Scifi, fantasia ja action on tietysti mukavaa viihdettä, mutta harvoin se koskettaa tai herättää ajatuksia (PKD poikkeuksena kirjoissa). Pidän erityisesti Makinen tyylistä, jossa paikat, henkilöt ja aikakaudet nivoutuvat toisiinsa. Nuo kirjat ovat melkoisia mielikuvamyräkköjä ja muistuttavat siinä mielessä Steinbeckin värikkäämpiä luontokuvauksia.- lempi
Makinella on tosiaan myös aika ihmisläheinen tyyli. Mistä tuli mieleesi verrata juuri Steinbeckiin?
Ja itseasiassa myös ranskalaisissa elokuvissa on hyvin ihmisläheinen tyyli. Esimerkiksi vaikkapa Makinen kirjoista "ranskalainen testamentti" oli aika tyypillinen pieni kuvaus, jossa oli autentisen tuntuinen tunnelma. Ja ajatukset sinänsä voivat olla silti lennokaita. Ehkä jotenkin myös yleismaailmallisia, joiltain osin, vaikkakin kulttuuriset puitteet olisivatkin olellinen osatekijä, ja tarinat yksinkertaisia :) - Kofeinisti
lempi kirjoitti:
Makinella on tosiaan myös aika ihmisläheinen tyyli. Mistä tuli mieleesi verrata juuri Steinbeckiin?
Ja itseasiassa myös ranskalaisissa elokuvissa on hyvin ihmisläheinen tyyli. Esimerkiksi vaikkapa Makinen kirjoista "ranskalainen testamentti" oli aika tyypillinen pieni kuvaus, jossa oli autentisen tuntuinen tunnelma. Ja ajatukset sinänsä voivat olla silti lennokaita. Ehkä jotenkin myös yleismaailmallisia, joiltain osin, vaikkakin kulttuuriset puitteet olisivatkin olellinen osatekijä, ja tarinat yksinkertaisia :)Enpä osaa yhtäkkiä sanoa mistä tuo vertaus kumposi. Idän sielunmessussa ja Vihan hedelmissähän tosin teemoissa on samankaltaisuutta. Molemmissa seurataan ihmisiä suuren muutoksen keskellä. Molempien kirjailijoiden tyylitkin herättävät itselleni todella vahvoja mielikuvia. Makinen hahmot näyttäytyvät pienenä osana historiaa, kun taas Steinbeckilla vastaavasti osana luontoa.
- menee hetki
Kirjat:
1. Influence, Psychology of persuasion (Puhdasta asiaa)
2. Kotimaan luonto-opas (Ihme elukoita Suomessa)
3. Reaching Out: Interpersonal Effectiveness and Self-Actualization (Eli meneekö viesti perille vai mätänkö jollain painavalla)
4. Siirtokarjalaisten tie (Mummolla oli hyllyssä)
5. Aapinen (1-4 olis muuten aika turhia)
Leffat:
1. Seven (Passeli loppu, kaikki päin helvettiä)
2. Der Untergang (Käsittämätön roolisuoritus)
3. Gladiator (Kunnon äijä)
4. Kukkia ja sidontaa (Mainota impro-menoa)
5. Rukajärven tie (Vaikuttavaa kerrontaa)
Nuo nyt rääpäsin ku tuli mieleen.- lempi
olipa tarkkaan, hauskasti ja ytimekkäästi kuvattu. Ovatko kirjat enemmän mielestäsi tiedonlähteitä, ja elokuvat elämyksellisempiä kokemuksia? :)
- kyllä vaan
lempi kirjoitti:
olipa tarkkaan, hauskasti ja ytimekkäästi kuvattu. Ovatko kirjat enemmän mielestäsi tiedonlähteitä, ja elokuvat elämyksellisempiä kokemuksia? :)
Jepulis, olen aikas visuaalispainotteinen ihminen , joten liikkuvat kuvat tuottavat paremmin niitä elämyksiä. Kirjoista sitten imuroidaan tietoa, tosin luen kyllä viihdettäkin (Cook,Cussler,King,jne). Ja olen tottunut lukemaan englanniksi, joten lähes kaikki itse ostamani kirjat ovat enkkua.
Osaltaan tämä netti sitten on viihteen ja faktan sekamelska. - lempi
kyllä vaan kirjoitti:
Jepulis, olen aikas visuaalispainotteinen ihminen , joten liikkuvat kuvat tuottavat paremmin niitä elämyksiä. Kirjoista sitten imuroidaan tietoa, tosin luen kyllä viihdettäkin (Cook,Cussler,King,jne). Ja olen tottunut lukemaan englanniksi, joten lähes kaikki itse ostamani kirjat ovat enkkua.
Osaltaan tämä netti sitten on viihteen ja faktan sekamelska.mielestäsi englanninkielellä yhtä hyvin sanoman kuin suomeksi? :)
Itse olen varmaan aikalailla kaikilla aisteilla havainnoiva ihminen, ja myös luetusta tekstistä voi synytyä niin visuaalisia, kuin vaikka kinesteettisiä ja auditiivisia elämyksiä :)
Ja juu, tämä netti on kyllä sekamelska ;)
- hossi
Niistä kirjoista mitä viimeksi on lukenut niin voisi mainita tuon Dan Brownin ensimmäisen Da Vincin koodin. Mielenkiintoinen opus, osuvasti yhdistetty todellisuutta ja fiktiota. Toinen voisi olla vaikka Hanhiniemen kirja: Soitto on sanoja. Pieni silaus ihmisen matkasta aloittavasta muusikosta loistavaksi sanoittajaksi.
Elokuvista onkin sit hivenen vaikeampi löytää mitään TOP 5 listaa, paljon hyviä kaikista eri kategorioista. Vihreä maili, Kuolleitten runoilijoiden kerho, Forrest kump, Monty Python leffat, ym ,ym - tiituska80
Vaikea listata mitään ylitse muiden, ja leffat on kyl mulle aika outo ulottuvuus..
Leffoista täytyy mainita Kuuma tanssi, joka teininä katsottiin kavereiden kanssa puhki asti.. Muita ehkä merkittäviä on ollut American Beuty ja Rakkautta vain, jotka todella sai mietteliäiksi.
Kirjoista sitten löytyykin paremmin "merkkiteoksia" elämässä:
Torey Haydenin Tiikerin lapsi on ehdoton ykkönen, sen luettuani tiesin mikä musta tulee isona!
Marianne Fredriksonin Marian Evankeliumi sai miettimään uskoani uudestaan.
Ayla-kirjat saivat aikoinaan innostumaan historiallisista romaaneista, ja edelleen suosikkeina.
Kaari Utrio teoksillaan muistuttaa aina naisena olemisen ihanuudesta ja kiinnostumaan historian merkittävyydestä.
Eddingsin Belgarion taru sai koukkuun fantasiaan.
Anne Tyler, Maeve Binchy, Nancy Thayer kirjoittavat ihanasti oikeasta elämästä, "oikeiden" ihmisten ongelmista mihin on helppo samaistua.
Nyt kyllä tuli enemmänkin merkittäviä kirjailijoita kuin kirjoja, kai sallitaan.. ;) - Pullopersesika
Heh, nää on just näitä..
Jos Waltari olisi ollut vaikkapa ranskalainen, tunnettaisiin hänet maailmalla yhtenä suurimmista.Laskekaapa monellako eri ulottuvuudella noita kirjoja voi lukea?
Ihmiskunnan viholliset menee hiuskarvan verran Sinuhesta ohi. Rennommalla huumorillaan ja yksilön sijaan yhteiskuntakeskeisempänä.
Axel Munthen Huvila meren rannalla.
Herriotin positiivinen elämänasenne ja kerrontakyky, maanläheinen ihmistenkäsittelytaito - Kaikenkarvaiset ystäväni.
Aleksis Kivi ja seitsemän veljestä - hahmot löytyvät täältäkin.
ja kevennykseksi:
B.Traven : Sierra Madren aarre - karun väkivaltaista äijäromantiikkaa ja kurkistus pimeälle puolelle.(myös osa Hemingwayn/Steinbeckin/Londonin tuotannosta ajaa saman asian)
Pannaan leffoihin vaikka:
Tuntematon ja Edvin Laine. Ei varmaan tartte perustella.
Gangs of New York - Ameriikan pojan yhteiskuntaa lyödään märällä rätillä että viuhuu. Eipä ihme ettei oscareita heru..
Sin City - Verta, aaahh..Täydellinen kymppi Tarantinolta
Nuija ja tosinuija - Carrey on sielunveli!
Pohjanmaa - potkii aina, vaikken sieltäpaäin olekaan
Isän nimeen - oho, tais tulla jo kuusi- tuleeko mieleen
ketään suomalaista runoilijaa...?
- Pullopersesika
tuleeko mieleen kirjoitti:
ketään suomalaista runoilijaa...?
..että mieleen tulevat ihan vaan ne perinteiset Leino&Tabermann...
Enkä näidenkään herrojen tuotantoon kyllä lähemmin ole tutustunut. En ole oikein koskaan oppinut runoja lukemaan niin, että niistä "satasella" osaisin nauttia.
Dantea, Goethea, Homerosta ja Shakespearea muistan säemuodossa lukeneeni. Jos noita nyt sinällään voi varsinaisesti runoina pitää. - mietityttää
Pullopersesika kirjoitti:
..että mieleen tulevat ihan vaan ne perinteiset Leino&Tabermann...
Enkä näidenkään herrojen tuotantoon kyllä lähemmin ole tutustunut. En ole oikein koskaan oppinut runoja lukemaan niin, että niistä "satasella" osaisin nauttia.
Dantea, Goethea, Homerosta ja Shakespearea muistan säemuodossa lukeneeni. Jos noita nyt sinällään voi varsinaisesti runoina pitää.miten kukaan suomalainen voi jättää lukematta Pentti Saarikosken kirjoituksia; ne ovat muutakin kuin runoja.
Henkilökohtaisesti arvostan häntä eniten suomalaisista kirjailijoista. Ehkä muu maailma tuntee (ja arvostaa) hänet ja älykkyytensä paremmin... - Pullopersesika
mietityttää kirjoitti:
miten kukaan suomalainen voi jättää lukematta Pentti Saarikosken kirjoituksia; ne ovat muutakin kuin runoja.
Henkilökohtaisesti arvostan häntä eniten suomalaisista kirjailijoista. Ehkä muu maailma tuntee (ja arvostaa) hänet ja älykkyytensä paremmin...Ei tämmönen videosukupolven kasvatti ymmärrä enää mitään hyvän päälle..
;) - ovatko
Ei tämmönen videosukupolven kasvatti ymmärrä enää mitään hyvän päälle..
;)se sen vaikeampia kirjoja avata, kuin mitkään muutkaan kirjat. Aloita hänen elämänkerrastaan? Voin olla henkisenä tukena...(jos rupeaa ahdistamaan liikaa) ;)
- Pullopersesika
ovatko kirjoitti:
se sen vaikeampia kirjoja avata, kuin mitkään muutkaan kirjat. Aloita hänen elämänkerrastaan? Voin olla henkisenä tukena...(jos rupeaa ahdistamaan liikaa) ;)
..pakotietäkö tässä ei nyt sitten enää löydy..?
- löydy.
..pakotietäkö tässä ei nyt sitten enää löydy..?
Olen löytänyt itsestäni myös jotain todella tiukkaa ja periksiantamatonta.. (hyvissä asioissa vain:)
- Pullopersesika
löydy. kirjoitti:
Olen löytänyt itsestäni myös jotain todella tiukkaa ja periksiantamatonta.. (hyvissä asioissa vain:)
..sitten marina auta. Olo vaan on kuin jälki-istunnossa olis..
Ei vaiskaan, lupaan yrittää kokeilla! - eihän
..sitten marina auta. Olo vaan on kuin jälki-istunnossa olis..
Ei vaiskaan, lupaan yrittää kokeilla!tässä kiirettä ole... valmistaudut ensin rauhassa siihen, että elämäsi ei tule olemaan enää samanlaista kuin ennen... ;)
- rusalka
Kirjat:
Laitankin tähän vaan tämän viimeisen, kun tätä aina vaan tavaan...
Hotchkiss Sandy: Miksi aina sinä? Narsismin seitsemän syntiä
Enkä oikeen osaa lukea viihdettä, vaikka olen lukenut suomalaista ja ulkomaista ja kaikenlaista...ehkäpä
Harry Potterit, olen lukenut ne ensmäiset neljä ääneen, olivat 'liian' jännittäviä.
Elokuvat:
Kieslowski, Sininen
vaikuttava, jäin koukkuun musiikkiin- lempi
on saaanut sinut kiinnostumaan narsisimista? :)
- rusalka
lempi kirjoitti:
on saaanut sinut kiinnostumaan narsisimista? :)
Tämmöstä 'kuivaa' luettavaa mulla paljon, sen takia ei meinannut löytyä tuosta viihteestä mitään, sitten nuoruusvuosien ja Lokki Joonatanin ym.
Nämä mun lukemiset vilahtelee täällä kirjoituksissa...
-Ympäristön käyttö ja suojelu, Seppo Takalehto
-Yksi paikallinen historiateos
-Miksi sotaa, kirjeenvaihto, Albert Einstein/Sigmund Freud
-Taistelu vedestä, Vandanan Shiva
-Ajattomat arkkityypit, Kreikan mytologian merkitys nykyihmiselle, Marja-Liisa Niemi-Mattila
-Värien vuorovaikutus, Josef Albers
-Tiistaisin Morrien luona, Mitch Albom
-Havahtuminen, De Mello
-Kiltin tytön kapina, Leila Simonen
-Tunneäly. Ikäheimonen/Vakkuri
-Utopia, Thomas Moore
Nämä on siis takautuvasti järjestyksessä, mitä olen viime aikoina lukenut. Ihan kenen tahansa aikaansa seuraavan bongattavissa kirjastosta. Tuon narsismi-kirjan, Miksi sotaa ja Utopian olen ostanut omaksi. Yhteen aikaan ostelin paljon kirjoja ja minulla suuri kirjasto. Monien muuttojen takia olen luopunut kirjoistani ja annoin niitä paljon pois, semmoisia todella hyviäkin. Niitä kun moneen kertaan muutoissa kantaa...alkoi tuntua liian raskaalta.
Tässä ajatus vesien suojeluun Vandanan Shiva:
***Vesi säilytti pyhyytensä kasteessa ja messua edeltävässä käsienpesussa. Kastepaikat ja kirkot rakennettiin kaivojen lähelle, joskus jopa niiden päälle***
Meillä sen sijaan 'ohjataan' ns. puhdistettu jätevesi suoraan jokiin, ja mereen.
Lopuksi:
****Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että elämäni kuuluu toisille yhtä paljon kuin itselleni ja että juuri ainutkertaisimmat kokemukset ovat usein syvimmin yhteisiä kaikille ihmisille.****
Yksi parhaimpia kirjalukemisia, jonka tunnen lapsuudesta VAIN elokuvana:
-Lassie palaa kotiin, Eric Knight
Taisi olla ensimmäinen, jonka luin tyttärilleni ääneen YHDEN VIIKONLOPUN AIKANA. Olivat 7 ja 5-vuotiaita. - rusalka
Blade Runner ja Harrison Ford.
Vangeliksen musiikista pidän, mulla on sen levyjäkin.
Katsokaa nyt tätäkin, uuuhh...
http://www.youtube.com/watch?v=6GrkDnS-tOs - lempi
rusalka kirjoitti:
Tämmöstä 'kuivaa' luettavaa mulla paljon, sen takia ei meinannut löytyä tuosta viihteestä mitään, sitten nuoruusvuosien ja Lokki Joonatanin ym.
Nämä mun lukemiset vilahtelee täällä kirjoituksissa...
-Ympäristön käyttö ja suojelu, Seppo Takalehto
-Yksi paikallinen historiateos
-Miksi sotaa, kirjeenvaihto, Albert Einstein/Sigmund Freud
-Taistelu vedestä, Vandanan Shiva
-Ajattomat arkkityypit, Kreikan mytologian merkitys nykyihmiselle, Marja-Liisa Niemi-Mattila
-Värien vuorovaikutus, Josef Albers
-Tiistaisin Morrien luona, Mitch Albom
-Havahtuminen, De Mello
-Kiltin tytön kapina, Leila Simonen
-Tunneäly. Ikäheimonen/Vakkuri
-Utopia, Thomas Moore
Nämä on siis takautuvasti järjestyksessä, mitä olen viime aikoina lukenut. Ihan kenen tahansa aikaansa seuraavan bongattavissa kirjastosta. Tuon narsismi-kirjan, Miksi sotaa ja Utopian olen ostanut omaksi. Yhteen aikaan ostelin paljon kirjoja ja minulla suuri kirjasto. Monien muuttojen takia olen luopunut kirjoistani ja annoin niitä paljon pois, semmoisia todella hyviäkin. Niitä kun moneen kertaan muutoissa kantaa...alkoi tuntua liian raskaalta.
Tässä ajatus vesien suojeluun Vandanan Shiva:
***Vesi säilytti pyhyytensä kasteessa ja messua edeltävässä käsienpesussa. Kastepaikat ja kirkot rakennettiin kaivojen lähelle, joskus jopa niiden päälle***
Meillä sen sijaan 'ohjataan' ns. puhdistettu jätevesi suoraan jokiin, ja mereen.
Lopuksi:
****Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että elämäni kuuluu toisille yhtä paljon kuin itselleni ja että juuri ainutkertaisimmat kokemukset ovat usein syvimmin yhteisiä kaikille ihmisille.****
Yksi parhaimpia kirjalukemisia, jonka tunnen lapsuudesta VAIN elokuvana:
-Lassie palaa kotiin, Eric Knight
Taisi olla ensimmäinen, jonka luin tyttärilleni ääneen YHDEN VIIKONLOPUN AIKANA. Olivat 7 ja 5-vuotiaita.mielestäni ovat pikemminkin mielenkiintoisia kuin kuivia teoksia.
"Tuon narsismi-kirjan, Miksi sotaa ja Utopian olen ostanut omaksi" - miksi ostit juuri nuo?
Hieno ajatus :) - rusalka
lempi kirjoitti:
mielestäni ovat pikemminkin mielenkiintoisia kuin kuivia teoksia.
"Tuon narsismi-kirjan, Miksi sotaa ja Utopian olen ostanut omaksi" - miksi ostit juuri nuo?
Hieno ajatus :)Utopia on ihan samanlainen minun arvostamani 'klassikkokirja' kuin Kärpästen herra tai 1984, mutta löysin sen kirjaston alesta.
Nuot kaksi muuta on niin hienoja, että piti ostaa omaksi. Mulla tosiaankin ollut kaikenlaista kirjastoa kotona, joku voisi sanoa ammattikirjallisuutta. No, nyt ei ole kuin pari hyllymetriä keittokirjoja.
Lapsilla tietysti omiansa. Keräsin joskus satukirjoja. Nimenomaan sellaisia, joissa hieno kuvitus. Niittä en ole raaskinut poistaa. Minulla on jopa sellaisia satukirjoja, joita olen itse penskana käsissäni pidellyt. Minusta semmoisia on hieno säilyttää. :) - lempi
rusalka kirjoitti:
Utopia on ihan samanlainen minun arvostamani 'klassikkokirja' kuin Kärpästen herra tai 1984, mutta löysin sen kirjaston alesta.
Nuot kaksi muuta on niin hienoja, että piti ostaa omaksi. Mulla tosiaankin ollut kaikenlaista kirjastoa kotona, joku voisi sanoa ammattikirjallisuutta. No, nyt ei ole kuin pari hyllymetriä keittokirjoja.
Lapsilla tietysti omiansa. Keräsin joskus satukirjoja. Nimenomaan sellaisia, joissa hieno kuvitus. Niittä en ole raaskinut poistaa. Minulla on jopa sellaisia satukirjoja, joita olen itse penskana käsissäni pidellyt. Minusta semmoisia on hieno säilyttää. :)mullakin on jemmassa kakkia kirjoja, joita lapsena lukenut. Osa niistä on jopa vielä edeletäviltä sukupolvilta :)
Muutoin oma kirjastoni on myös aika pieni, aiemmin oli ehkä enemmän kirjoja. Opuksia kun voi lukea onneksi myös ostamattakin. Joskus myös teen niin, että josko oikein hyvä kirja annan se luettuani lahjaksi sellaiselle ihmiselle, jolle mielestäni sopii. Mökillä myös pikku-kirjasto.
- vili
olisi leffoista.
1. trainspotting
2. forrest gump
3. pulp fiction
4. naisen tuoksu
5. pelkoa ja inhoa las vegasissa.
koulun ja duunin takia saa selata kaikkia paska opuksia ihan tarpeeksi ihan tarpeeksi, sen takia kirjoja ei tule luettua. elokuvat on paljon mielikuvituksellisempiä hahmottaa paremmin, ku kirjat. pakko kait myöntää etten oo lukenu koulukirjojen lisäksi viimevuosina muita opuksia kuin Lemmyn elämänkerran,Motley Cruen kootut sekoilut ja Stephen Hawkinin maailmankaikkeuden synnyn.
Leffoista mieleen on jääneet Fight Club,Full Metal Jacket,Hiiriä ja ihmisiä (sai pirulainen tipan linsiin meikäläiseltä),Forrest Gumb,American Beaty,American History X... Mikä niissä on tehnyt vaikutuksen,se että ne on aiheuttaneet jonkun sortin ajatustoimintaa, pohdiskelua ja tunteita aiheeseensa liittyen,jo pelkästään se on hyvän leffan merkki.- lempi
itkenyt muissakin elokuvissa? :) on kyllä aika vaikuttava kertomus sinänsä.
lempi kirjoitti:
itkenyt muissakin elokuvissa? :) on kyllä aika vaikuttava kertomus sinänsä.
nyt mitään ääneen vollotusta ollu,pikkasen vaan silmäkulmat kostu (mul oli varmaan silloin kankkunen,joskus parin pv:n ryyppäämisen jälkeen tuntuu siltä että kun sytkäri ei syty eka yrittämällä joutuu pikkasen tihrustaan :-)
Enkä ainakaan tähän hätään muista et muut leffat ois saaneet samanlaista vaikutusta aikaseksi meikäläisessa.
- milton
Viittä kirjaa ei kyllä keksi millään (tokkopa olen niin montaa edes lukenut ellei sitten lasketa jotain Viisikko-sarjaa) mutta Erlend Loen "Supernaiivi" muutti minun suhtautumistani elämään joten sanon vain sen. Elokuvasaralla ei ole mitään mainitsemisen arvoista, yleensä katselen jotain toimintapätkiä ja Hollywood-paskaa joten sanotaanko nyt vaikkapa Harrisonin tähdittämä Takaa-ajettu =) (yleensäkin raina jota tähdittää Harroson Ford ei voi olla huono).
- lempi
on kyllä aika mukaansatempaavia elokuvia :)
Ketä muita hyviä näyttelijöitä mielestäsi on sekä miehissä että naisissa? :)
- lista:
En ole mikään himo lukija kun ei tuu viittä kirjaaa mieleen, mutta nämä oli hyviä:
Nancy.
Seitsemän, (oli muuten elokuvana just yhtä hyvä kun kirjana)
Kummisetä.
Papillon.
Hyllyssä olis Da Vinci koodi kun vaan jaksais aloittaa.
Elokuvia onki tullut katottua sitte vähän enempi, tässä jokunen:
Kotimaiset mm:
Pohjanmaa
Raid
Siivoton juttu
Poliisin poika
Häjyt
Ulkomaiset mm:
Seitsemän
Kuudes aisti
Vihreä maili
Brianin elämä
Lämärit jne.
Listaa vois jatkaa vaikka kuinka pitkäks- lempi
Nancystä teki mielestäsi niin hyvän? aika hurja kirja muuten oli.. :)
- kirja
lempi kirjoitti:
Nancystä teki mielestäsi niin hyvän? aika hurja kirja muuten oli.. :)
Oli niin rankkaa tekstiä ettei voinut lopettaa lukemista.
Jälkeenpäin omat ongelmat ei tuntunut edes ongelmilta.
Sama juttu noitten muitten kirjojen kans etten saanu nenää niistä irti ennen kun ne oli luettu loppuun. - lempi
kirja kirjoitti:
Oli niin rankkaa tekstiä ettei voinut lopettaa lukemista.
Jälkeenpäin omat ongelmat ei tuntunut edes ongelmilta.
Sama juttu noitten muitten kirjojen kans etten saanu nenää niistä irti ennen kun ne oli luettu loppuun.on siitä kyllä myös ihan oivaltavia, että tosiaan konkretisoituu, kuin on olemassa myös moenelaisia muita elämiä kuin oma ja yleensä tuntemansa :)
Nancy oli oikeasti aika hurja, ja mielenkiintoinen monellakin tavalla. Kulttuurihistoriallisesta, ja tarinana.
Tuo muuten, että luettava kirja heti on aika jännä tuntemus. Joskus käynyt myös niin, mm. Hessen "arosuden" kanssa, että oli niin kiinnostava, että piti säädellä, koska saan lukea, että jatkuisi vielä vähän aikaa :)
- lempi
näihin top kysymyksiin on itseasiassa mielestäni tosi vaikeata vastata kun sitten tulee heti mieleen lisää juttuja, kun on jotain vastannut. Lupasin kuitenkin vastailla myös omiin aloituksiin, joten koitetaan nyt jotain miettiä siis. Seuraavista siis ainakin tykännyt epämäärisessä järjestyksessä.
Kirjoja..
Herman Hesse
- Arosusi, Siddharta ja Narkissos ja kultasuu
Luisa May Alcott
-Pikku naisia, Pikku miehiä, Viime vuotiset ystävämme ja muukin vastaava tuotanto
Emily Bronte
-Kotiopettajattaren romaani
Dalai Lama
- Sydämeni neuvoja
Alexandre Dumas
- Monte Criston Kreivi
Leo Tolstoi
- Vuodenaikojen viisaus
Laila Hietamies
- Laajalti tuotantonsa
Eino Leinon runot
Sitten nuo Nancy ja Salvador Dalin päiväkirja tuollaisista olevista ihmisistä olivat itseasiassa aika hyviä, joista tuossa keskusteltiin, kuten rakkauskirjallisuus aina Kierkegardin viettelijän päiväkirjasta Alberonin rakastumiseen ja muihin vastaaviin ;)
Joitain elokuvia..
Minun Afrikkani
Englantilainen potilas
Kahdeksas päivä
Rita Hayworth
Fifth element
Top Secret
Jackie Brown
Pulp Fiction
Leon
Poika ja ilves
Levottomat
Amelie
Pieni suklaapuoti
Katuvarpuset
Geishan muistelmat yms.
Kirjat ovat osaksi nuoruusvuosilta, kun etenkin silloin koin lukemisen jotenkin tosi voimakkaasti. Elokuvia, kuten kirjojakin itseasiassa, tulee koko ajan lisää mieleen, noiden tyyppisistä yleensä kuitenkin tykännyt.
Luen mielelläni kirjoja, joissa on kuvattu jotenkin kulttuurihistoriaa, ja samalla niin kuin kerrottu inhimillistä tarinaa. Lisäksi tietty lukenut erinäisiä hyviä ammatillisia julkaisuja eri aiheista ja aloilta, joita voisi luetella. Ja teatterina sitten tykännyt taas joistain kirjoista erityisen paljon. Ehkä kuitenkin säästetään vähän palstatilaa muillekin.. ;)
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 914515
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?623452Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1162679Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152575Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1282484- 422085
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282027Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2241783Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91667- 291638