Linux-hardware-gurut hjelppivä!

Pärsereikä

No nyt mun hardware teki tenän, käytössä ubuntu 6.06.1. Ongelma alkoi oireilla siten että wlan-yhteys pätki ja kone meni pikkuhiljaa elottomaksi. Jos riittävän ajoissa rebuuttasi niin kone alkoi taas toimimaan normaalisti mutta jos viivytteli liikaa niin kaikki lakkasi toimimasta ts. vastaamasta kokonaan.

Seuraavaksi huomasin että hdd-led paloi jatkuvasti ja kone jumitti. Telinit 1:ssä selvisi että kiintolevy lakkasi vastaamasta, virheilmoitus oli jotakin että hda ei löydy. Tähän auttoi vain reboot. Yritin tutkia system-monitorilla että varastaako jokin sovellus kaiken tehon mutta ei.. logeista selvisi että kolmesta kovosta hda:lla oli jotakin ongelmia, syslogin virheilmoituksia mm. "Ext3-fs-error: ext3_find_entry: reading directory." sekä "ext3_get_inode_loc: unable reading inode loc". Ikäänkuin hda katosi linuxilta ja samalla se katosi BIOSistakin, resetin jälkeen bios ei nähnyt hda:ta ollenkaan vaan kone piti ottaa täysin virrattomaksi jolloin levy taas löytyi. Välillä kone kävi pitkiä aikoja oikein ja sitten taas hda alkoi kadota ja virheitä ilmaantua. Ajoin fsck:n mutta tiedostojärjestelmä oli sen mielestä ehjä. Ajoin smartctl -t long jonka mielestä levyn pinta oli ok, smartctl -t offline ei päättynyt koskaan, yritin 2 kertaa ja ajoin 1/2 tuntia yli aika-arvion mutta levy vain rapisi ja keskeyttäminen antoi tuloksen abort eikä muuta. Dma oli levyllä käytössä kunnes tuo vika pudotti sen pois, hdparms pitäisi olla perusasetuksilla, kokeilin myös muita mutta tilanne ei parantunut, kovo on Maxtor DiamondMax 10 300Gt.
Vaihdoin IDE-kaapelin, ei vaikutusta. Asensin nyt toiselle kovolle Samsung Spinpoint 80Gt saman käyttiksen uudestaan, saa nähdä miten se reagoi. Nvidia-glx ei tahdo tässä distrossa toimia mun näytönohjaimessa ainakaan paketeista, jouduin asentamaan ajurin käsin että sain toimimaan ja tässä näytönohjaimessa oli muutenkin pitkään feilua (XFX GF 6600GT 256) ja nytkin asennus pitää tehdä VGA safe-tilassa, muuten ei onnistu. Onko tullut tällaista vastaan.. netissä oli samantapaisia ongelmia mutta heidän ratkaisunsa (dma, irq) eivät auttaneet mua, ehdotuksia?

24

1034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Osta uusi, ehjä emolevy.

• rudwao

itsellä toimi maxtorin diamond 10 tasan kolme päivää jonka jälkeen vein sen takuuseen ja sain kunnon merkin tilalle. Mikä niitä maxtoreita vaivaa? Kierrän kaukaa maxtorit tänä päivänä.

• Pärsereikä

Joo, mäkin epäilen tuota Maxtoria että siinä on joku feilu kuitenkin. Olen näitä koneita kasaillut jo vuositolkulla ja onhan noita kaikenlaisia vikoja tullut vastaan, viimeksi kävi niin onnettomasti että meni yhtäaikaa sekä poweri että wlan-kortti, siinä oli kanssa hetken aikaa ihmeissään.
        Nytkin katsoin heti powerin jännitetasot mutta ne pitäisi olla ok ja wlan toimii tässä toisessa asennuksessa kuten myös windowsissa hienosti joten vika on muualla. Joko emolla tai kuten enenmmän epäilen, kovossa.
        Onneksi kovolla on takuuta jäljellä 3/4 vuotta, ostin sen keväällä puhtaasti ubuntua varten. Seuraan vielä hetken näitä ilmiöitä ennekuin menen takuuvaihtoon. Kiitokset osallistujille.

• Pärsereikä
        Pärsereikä kirjoitti:

Joo, mäkin epäilen tuota Maxtoria että siinä on joku feilu kuitenkin. Olen näitä koneita kasaillut jo vuositolkulla ja onhan noita kaikenlaisia vikoja tullut vastaan, viimeksi kävi niin onnettomasti että meni yhtäaikaa sekä poweri että wlan-kortti, siinä oli kanssa hetken aikaa ihmeissään.
        Nytkin katsoin heti powerin jännitetasot mutta ne pitäisi olla ok ja wlan toimii tässä toisessa asennuksessa kuten myös windowsissa hienosti joten vika on muualla. Joko emolla tai kuten enenmmän epäilen, kovossa.
        Onneksi kovolla on takuuta jäljellä 3/4 vuotta, ostin sen keväällä puhtaasti ubuntua varten. Seuraan vielä hetken näitä ilmiöitä ennekuin menen takuuvaihtoon. Kiitokset osallistujille.

niinko että mitä mä horisen? emon vika olisi kaikissa käyttöjärjestelmissä, yleensä mutta ei aina. Käyttiksetkin käsittelee tietoa hieman eri tavalla mutta pääsääntöisesti sanoisin näin.

• djmosse

älä sit kerro mun maxtoreille että ne on huonoja levyjä (24/7 käytössä hyvin kestää, kun muistaa jäähdyttää niitä).....
        Tolla periaatteella sä et voi myöskään omistaa Nokian kännykkää...
        ;-)

• Seagatekin

Maxtor on nykyään Seagate.

• Sattuu*
        Pärsereikä kirjoitti:

Eräältä tutulta hajosi samassa koneessa 4 kovalevyä.
        2 Seagatea, 1 IBM ja 1 Maxtor.
        Kaikki Windows XP:tä kaytettäessä.

Maxtor saatiin henkiin Low level formaatilla.
        Voisi auttaa sinullakin, jos levy olisi vielä näkyvissä.

• Pärsereikä
        djmosse kirjoitti:

älä sit kerro mun maxtoreille että ne on huonoja levyjä (24/7 käytössä hyvin kestää, kun muistaa jäähdyttää niitä).....
        Tolla periaatteella sä et voi myöskään omistaa Nokian kännykkää...
        ;-)

Mun mielestä nuo ovat ihan urbaanilegendaa nykyään, tekniikat ovat niin samankaltaisia että eroja tuskin havaitsee. Vähän sama kuin autoissa, skodakin on volkswagenin tekniikkaa ja käytännössä volkkari. Televisioissa on lähestulkoon samat kamat sisässä, vain nimikilpi on eri. Sama pc-koneissa, samojen valmistajien samoja osia niissä pyörii ja kaikki yhtä hyvin tai huonosti tehtyjä kiinassa. Onhan toki varmasti laitteita johon on käytetty huolella testattuja osia ja kokoonpano on tehty erityisellä huolella jolloin tuloksena on ns. laadukas laite mutta kyllä sen sitten hintalapussa näkeekin. Nämä maxtorit seagatet samsungit ovat ainakin mun mielestä samaa kamaa, se kenellä on huono tai hyvä imago vaihtuu 5 vuoden periodeissa.

• olen ihan just samaa mieltä
        Pärsereikä kirjoitti:

Mun mielestä nuo ovat ihan urbaanilegendaa nykyään, tekniikat ovat niin samankaltaisia että eroja tuskin havaitsee. Vähän sama kuin autoissa, skodakin on volkswagenin tekniikkaa ja käytännössä volkkari. Televisioissa on lähestulkoon samat kamat sisässä, vain nimikilpi on eri. Sama pc-koneissa, samojen valmistajien samoja osia niissä pyörii ja kaikki yhtä hyvin tai huonosti tehtyjä kiinassa. Onhan toki varmasti laitteita johon on käytetty huolella testattuja osia ja kokoonpano on tehty erityisellä huolella jolloin tuloksena on ns. laadukas laite mutta kyllä sen sitten hintalapussa näkeekin. Nämä maxtorit seagatet samsungit ovat ainakin mun mielestä samaa kamaa, se kenellä on huono tai hyvä imago vaihtuu 5 vuoden periodeissa.

"Onhan toki varmasti laitteita johon on käytetty huolella testattuja osia ja kokoonpano on tehty erityisellä huolella jolloin tuloksena on ns. laadukas laite mutta kyllä sen sitten hintalapussa näkeekin."

*krhm* MAC *krhm*

• MacXubuntu
        olen ihan just samaa mieltä kirjoitti:

"Onhan toki varmasti laitteita johon on käytetty huolella testattuja osia ja kokoonpano on tehty erityisellä huolella jolloin tuloksena on ns. laadukas laite mutta kyllä sen sitten hintalapussa näkeekin."

*krhm* MAC *krhm*

käytetään ihan tavallisia Fujitsu/Hitachi/Seagate SATA-kiintolevyjä...

Muuten: iBookien akkuja ei ole aina vissiinkään "testattu kunnolla" (omani ei ole tosin "räjähtävää" tuotantoerää ;)) mutta Dellilläkin näyttää olevan samaa probleemia...

• Pärsereikä
        olen ihan just samaa mieltä kirjoitti:

*krhm* MAC *krhm*

Joo simmonen kuva mullakin on että macit ovat laatukamaa ja siksi kalliita. Mutta se ei taas sovi meikäläiselle siksi että tykkään näprätä koneiden kanssa ja olenkin rakentanut kotimme 4 pöytäkonetta, läppäri sentään on ihan kaupasta. Omani on todellinen "pöytäkone" sillä se on integroitu kirjoituspöytään ja vesijäähykin on itse kyhätty ja toimii vallan hienosti. Mutta siinä on juuri se pointti että mä haluan päättää itse mitä osia koneeseen pistän emosta alkaen joten pc-puolella on tarjolla ainakin riittävästi vaihtoehtoja, mun käsittäkseni mac-osat ovat vähemmistöroolissa.

• jak_

Itselläni ainakin hajoava kovalevy aiheutti melko kummallisia ongelmia :) Kannattanee tutkia levyn kunto esim badblocks ohjelmalla tai valmistajan omalla työkalulla.

• Pärsereikä

Ei vain tuottanut "odotettua tulosta" eli ei löytynyt badblocks. Silti levy töppii ja asennettu on kahdesti ettei asennuksissa pitäisi olla mitään vikaa. Toisaalta mukava tietää että levy on tuolla tavalla ehjä. En muuten edes tiennyt aiemmin tuota ohjelmaa (badblocks) ja kokeilin vain sillä smartctl:lä. Nyt asensin ubuntun tähän samsungin levylle ja tässä homma pyörii hienosti. Kyllä siinä levyssä tai levyn ajurissa täytyy jotakin mätää olla koska se ei näköjään ole emon puolella.
        Tiedoksi niille jotka eivät tiedä, nykyaikaiset kiintolevyt sisältävät pienen diagnoosiohjelman nimeltään S.M.A.R.T ja on enable/disable biosissa. Ohjelma kykenee hieman ennustamaan levyn tulevaisuutta eli pystyy antamaan ennakkovaroituksia jos levy alkaa hajoamaan, risalle levylle tuo softa ei mahda mitään.

• minä-

Jos se levy kerran katoilee jo biosistakin, niin leviämässä se taitaa olla.

• kehukehu

ja nythän te voitte taas mainostaa kuinka ylivertainen käyttis tämän onkaan, ei mitään ongelmia winukkaan nähden...eihän? :-D

• kunnon käyttis

Rautaongelmat kyllä paljastuu linuxissa kuten huomaat. Selkeät lokimerkinnät eikä vain kaadu ilman virheilmoitusta kuten windows.

• minä-

Mitä tekemistä selkeällä rautaonglmalla on käyttiksen kanssa?

• tullaan tänne pätemään prkl

rautavika NOOB!

• kehukehu
        tullaan tänne pätemään prkl kirjoitti:

rautavika NOOB!

ja jatkan kunnes 'teikäläiset' jättävät winukka puolen rauhaan! Tosi ammattimaista 'auttamista' aloittelijoille:
        vaihda se matoimuriwinukka toimivaan käyttikseen...' jne jne. :-)
        Jatkuu...

• ja muut

haittaohjelmat linuxistasi.

• Pärsereikä

No jos se rootkit on tuossa asennus-formaatilla mukana niin sitten voi olla.. muuten ei sillä ongelma esiintyy niin pian ettei se ole mahdollista.

• Pärsereikä

Jälleen kerran mielenkiintoinen osoitus siitä miten monenlaisia vikoja koneessa voi olla. Mulla alkoi ikäänkuin kaikki levyt hävitä koneesta ja se samsungikin rupesi jotain hölmöilemään joten mä rupesin jo epäilemään kiintolevyn IDE-ohjainta ts. että vika on emossa.
      Kunnes taskulampun kanssa tuhertaessa huomasin lootan pohjalla ihan pikkuruisen kullanvärisen metallisilpun. Tarkempi tutkimus osoitti sen olevan jumpperipalikasta se ohut sivuseinä johon piikki tukeutuu. Ja kas kummaa, kovon jumpperista sattui puuttumaan tuo pienenpieni osa. Eli jumpperi teki välillä kovosta masterin ja välillä ote höltyi sen verran että narussa roikkui kaksi slavea.. sekaisinhan kone siitä menee. Se oli varmaan irronnut kun olen vaihdellut kiitolevyjen järjestystä, se lippa on tosi ohut ja heikko.
      Tämä siis vaikuttaisi olevan syy (itse aiheutettu) sillä kun vaihdoin tilalle ehjän palikan ei tämä Maxtorikaan ole tökkinyt yhtään vaikka kiusallani cutpastetin 4Gt hakemistoja osiolta toiselle mikä ennen aiheutti tuota virhettä (tärinä kai). Eli nyt mulla toimii taas tuo alkuperäinen asennus maxtorilla ihan ok, pienestä se on kiinni, onneksi maltoin enkä lähtenyt vaihtamaan ehjää kovoa heh..

• c=3

toimivaan, vaikka WinXP:hen.

• Pärsereikä

eeheeheheehe..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4332
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      44
      2721
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2481
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      108
      2258
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1947
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1945
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      211
      1642
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1617
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1598
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      79