Xantia Activa on siis kerrassaan aivan mahtava auto. Ikävä vain että niitä on niin vähän Suomessa..
Olen ajellut nyt jonkin aikaa Activalla...ei kallistu mutkaan kuin mutkaan ja tunnelma on kuin mikroautossa! Nasta renkaistakin saa ihan sikana irti pitoa.. Silti normaali ajossa Hydractive 2 toimii erittäin pehmoisesti. Mukulakivi kadulla ei kuulu kuin rengasmelu, nopeushidasteet menevät lentämällä jne...
Onko kellään kokemusta Activasta? jos on nii heitä kommenttia? Ja jos on muuta sanottavaa niin siitä vaan? Mahtavaa..
ACTIVA RULAA!!!!
XANTIA ACTIVA ON ULTIMAALINEN!!
44
8499
Vastaukset
- JJ
Ei tullut sitikkaa meitin perheeseen, ei. Siisti ja fiksu pirssi, mukava ajaa mutta se tärkein...tsiigaa ja totea itse.
http://www.euroncap.com/details.php3?id=citroen_xantia_1997- shakal
Tippaakaan tuota testiä vähättelemättä, toisensuuntaistakin tietoa on Xantian turvallisuudesta. Oheiset tilastot on koottu Liikenneturvakeskuksen tutkimuksen yhteydessä, perustuen liikennevahinkoaineistoon vuosilta 1994-96. Koko artikkeli löytyy Helsingin Sanomista 13.12.1997.
Todennäköisyys joutua suistumisonnettumuuteen ja vammautua siinä:
1. Citroën Xantia 1,6
2. Saab 9000 1,8
3. Volvo 850 1,9
...
8. Citroën BX 2,7
Todennäköisyys vammautua henkilöautojen yhteenajossa (vasemmalla riski omassa autossa, oikealla vastapuolen autossa)
1. Mitsubishi Pajero 0,9 4,8
2. Opel Omega 1,3 5,0
3. Volvo 940 2,0 6,9
4. Ford Mondeo 2,3 5,2
5. BMW 500-sarja 2,4 5,7
6. Citroën Xantia 2,6 4,8
7. Citroën BX 2,6 4,8
Keskiarvo 3,9 7,1
Molemmissa tilastoissa riski on ilmoitettu sataa onnettomuutta kohti. Vertailussa oli mukana 92 eri henkilöautomallia (kaikki automallit joita oli vertailuaikana yli 5000 kappaletta käytössä) - Mörökölli
shakal kirjoitti:
Tippaakaan tuota testiä vähättelemättä, toisensuuntaistakin tietoa on Xantian turvallisuudesta. Oheiset tilastot on koottu Liikenneturvakeskuksen tutkimuksen yhteydessä, perustuen liikennevahinkoaineistoon vuosilta 1994-96. Koko artikkeli löytyy Helsingin Sanomista 13.12.1997.
1. Citroën Xantia 1,6
2. Saab 9000 1,8
3. Volvo 850 1,9
...
8. Citroën BX 2,7
Todennäköisyys vammautua henkilöautojen yhteenajossa (vasemmalla riski omassa autossa, oikealla vastapuolen autossa)
2. Opel Omega 1,3 5,0
3. Volvo 940 2,0 6,9
4. Ford Mondeo 2,3 5,2
5. BMW 500-sarja 2,4 5,7
7. Citroën BX 2,6 4,8
Keskiarvo 3,9 7,1
Molemmissa tilastoissa riski on ilmoitettu sataa onnettomuutta kohti. Vertailussa oli mukana 92 eri henkilöautomallia (kaikki automallit joita oli vertailuaikana yli 5000 kappaletta käytössä)Länsinaapurissa toimivan vakuutusyhtiön, Folksamin, tilastojen mukaan
CX on 20% keskivertoautoa turvallisempi
BX 20 %
Xantia 20 %
sekä
XM 40 %
Eteenkin CX:n kohdalla Folksamin tilasto on aika hurja, koska CX:han suunniteltiin 70-luvulla ja tilastoissa on mukana kaikki Ruotsissa tällä hetkellä käyttössä olevat mallit. - likn
shakal kirjoitti:
1. Citroën Xantia 1,6
2. Saab 9000 1,8
3. Volvo 850 1,9
...
8. Citroën BX 2,7
2. Opel Omega 1,3 5,0
3. Volvo 940 2,0 6,9
4. Ford Mondeo 2,3 5,2
5. BMW 500-sarja 2,4 5,7
7. Citroën BX 2,6 4,8
Keskiarvo 3,9 7,1
Molemmissa tilastoissa riski on ilmoitettu sataa onnettomuutta kohti. Vertailussa oli mukana 92 eri henkilöautomallia (kaikki automallit joita oli vertailuaikana yli 5000 kappaletta käytössä)Shakal, mistä sen voisi löytää kokonaisuudessaan? Onko linkkiä? Kiitos etukäteen.
- shakal
likn kirjoitti:
Shakal, mistä sen voisi löytää kokonaisuudessaan? Onko linkkiä? Kiitos etukäteen.
... en tiedä. Nuo tiedot nappasin vanhasta Citikka-lehdestä, enkä senkään numeroa muista tähän hätään.
- Sivusta seuraava
Niin, tässäpuhutaan nyt erittäin olennaisesta asiasta. Nimittäin siitä, että autojen turvallisuus kolareissa on yksi asia ja toinen on se, että kuinka todennäköistä on joutua milläkin autolla ylipäätään onnettomuuteen. Tätä todella kannattaa tutkia. Toisaalta kolaritesteissä ajetaan seinään, auton paino ei näin vaikuta samoin kuin tosielämässä, jossa vastapuolikin usein on auto. Silloin massa vaikuttaa dramaattisesti.
Tekivät jokunen vuosi sitten testin, jossa uusi Corsa ja iso S-mersu jysäyttivät yhteen. Vaikka vanha ässä ei tähtiä ole saanut samaan malliin kuin uudet kärryt, oli jälki varsin karua; mersu hieman lytyssä, tyynyt tyhjentyneenä, sisällä ei ollut muodonmuutoksia, kuskilla jakaus sekaisin. Corsa täysin länässä eikä kuljettajalla ollut enää kovin helppoa.
Yhtään kyseenalaistamatta testiohjelmia ja ammattiihmisten työtä, väitän silti että nämä testit eivät kerro koko totuutta arkipäivän riskeistä liikenteessä.
Ja ai niin... minulla todellakin on Xantia, joten siinä mielessä oma lehmä ojassa. - Kaitsu
Totta!Et kai tosissasi valitse autoa jonkun englantilaisen kolaritestin perusteella?Haloo!Ei voi kuin hämmästellä!
- Saabilla ajava
Sivusta seuraava kirjoitti:
Niin, tässäpuhutaan nyt erittäin olennaisesta asiasta. Nimittäin siitä, että autojen turvallisuus kolareissa on yksi asia ja toinen on se, että kuinka todennäköistä on joutua milläkin autolla ylipäätään onnettomuuteen. Tätä todella kannattaa tutkia. Toisaalta kolaritesteissä ajetaan seinään, auton paino ei näin vaikuta samoin kuin tosielämässä, jossa vastapuolikin usein on auto. Silloin massa vaikuttaa dramaattisesti.
Tekivät jokunen vuosi sitten testin, jossa uusi Corsa ja iso S-mersu jysäyttivät yhteen. Vaikka vanha ässä ei tähtiä ole saanut samaan malliin kuin uudet kärryt, oli jälki varsin karua; mersu hieman lytyssä, tyynyt tyhjentyneenä, sisällä ei ollut muodonmuutoksia, kuskilla jakaus sekaisin. Corsa täysin länässä eikä kuljettajalla ollut enää kovin helppoa.
Yhtään kyseenalaistamatta testiohjelmia ja ammattiihmisten työtä, väitän silti että nämä testit eivät kerro koko totuutta arkipäivän riskeistä liikenteessä.
Ja ai niin... minulla todellakin on Xantia, joten siinä mielessä oma lehmä ojassa.EuroNCAP:n testit antavat suhteellisen luotettavan kuvan auton kolariturvallisuudesta, jos kolari todellakin tapahtuu ja jos testituloksia tulkitaan oikein. EuroNCAP:n testeissä tähdet jaetaan auton kokoluokan perusteella. Tämän vuoksi esim. uutta Renault Méganea eikä E-sarjan Mersua voi verrata keskenään, vaikka molemmat ovat saaneet 5 tähteä. Tämä seikka unohtuu tai unohdetaan tahallaan lähes aina. Nyrkkisääntö on, että isompi auto on yleensä turvallisempi kolaritilanteessa, kuten mainitsit esimerkissäsi.
Aivan eri asia sitten on, mitkä autot joutuvat kolaritilanteisiin. Tämä riippuu todennäköisesti enemmän kuskeista (ikä, luonne jne.) kuin auton ominaisuuksista. - ACTIVIST
Siis Nämä uudemmat Xantiat, 98- eteenpäin joissa on vahvistettu kori ja enemmän turvatyynyjä pärjäävät paljon paremmin törmäystestissä.
Olin juuri ajelemassa radalla Activalla..
Renkaani olivat huonot, nastoista ei enää paljoa jäljellä. Väistö tilanteessa onnistuin ajamaan koko kuvion läpi lähes 60km/h kun muun merkkiset ja malliset autot spinnasivat jo alta viidenkympin ;=)Vaikka takana surkeat renkaat niin ei sitä perää oikein saanut irti.. Vastaheittoa ei käytännössä tule koska auto ei kallistu yhtään... Mahtavaa.. ;=) - Henkka
Saabilla ajava kirjoitti:
EuroNCAP:n testit antavat suhteellisen luotettavan kuvan auton kolariturvallisuudesta, jos kolari todellakin tapahtuu ja jos testituloksia tulkitaan oikein. EuroNCAP:n testeissä tähdet jaetaan auton kokoluokan perusteella. Tämän vuoksi esim. uutta Renault Méganea eikä E-sarjan Mersua voi verrata keskenään, vaikka molemmat ovat saaneet 5 tähteä. Tämä seikka unohtuu tai unohdetaan tahallaan lähes aina. Nyrkkisääntö on, että isompi auto on yleensä turvallisempi kolaritilanteessa, kuten mainitsit esimerkissäsi.
Aivan eri asia sitten on, mitkä autot joutuvat kolaritilanteisiin. Tämä riippuu todennäköisesti enemmän kuskeista (ikä, luonne jne.) kuin auton ominaisuuksista...se on paljolti kiinni. Ajan paljon mutten ole kertaakaan nähnyt Xantiaa kolarissa tai ojaanajaneena. Tietysti näitäkin on mutten ole koskaan nähnyt. Kaikenmaailman muita kyllä.
Mutta sitikkaihminen on ehkä muita useammin nautiskelija ja sellaiseen ajotyyliin sopii huonosti kaahaaminen ja piittaamattomuus.
Ainoa mälli-BX oli omani joka kolahti kaksikin kertaa.
Ensin ohitettava tuli kylkeen ja singahdin tieltä n. 70 km/h nopeudessa. 30 metriä pellolle. Tuönnettiin auto takaisin tielle ja sitten ajelin kotiin. Toisella kertaa Mazda tuli kolmoin takaa kylkeen etupyörän kohdalle. Mazda lyheni puolio metriä ja BX ulkoiset vauriot rajoittuivat hajonneeseen pölykapseliin ja klommoon vanteessa. Sisäisesti hajosi tukivarsi, jousisylinteri, ohjausvaihde ja vaihdelaatikon kannake. En siis ajanut enää kotiin. - JJ
Kaitsu kirjoitti:
Totta!Et kai tosissasi valitse autoa jonkun englantilaisen kolaritestin perusteella?Haloo!Ei voi kuin hämmästellä!
Mutta se vaikuttaa valintaan.
Mikä sinusta on sitten tärkeämpi peruste? Minulle on vaimon ja lasten henki tärkeämpi kuin se että meneekö esim. polttoainetta 1 dl enemmen tai vähemmän, tai että kuuluuko autoon nastojen rapina kovaa vai hiljaa tms.
Mikäs sinun valintaperuste on? Että autossa on aluvanteet vai tummennetut takaikkunat? - make
JJ kirjoitti:
Mikä sinusta on sitten tärkeämpi peruste? Minulle on vaimon ja lasten henki tärkeämpi kuin se että meneekö esim. polttoainetta 1 dl enemmen tai vähemmän, tai että kuuluuko autoon nastojen rapina kovaa vai hiljaa tms.
Mikäs sinun valintaperuste on? Että autossa on aluvanteet vai tummennetut takaikkunat?puhuu pelkkää asiaa.
- Ballo
JJ kirjoitti:
Mikäs sinun valintaperuste on? Että autossa on aluvanteet vai tummennetut takaikkunat?Itse valitsin Xantian, koska olen äärimmäisen mukavuuden haluinen ihminen sekä talvella jopa jonkin asteinen vilukissa - pitää siis olla alla lämmin ja mukava auto. Turvallisuus ei ole valintakriteerini, sillä minusta on ihan sama, kuolenko autoni rattiin tai sitten johonkin suvussani kulkevaan sairauteen (esim. syöpään, verenpaineeseen, sydänvikaan tai sokeritautiin).
Mulle on ihan sama paljonko Xantian omistaminen maksaa ja paljonko mulla jäisi euroja säästöön, jos ajaisin riisikupilla. Kerranhan täällä eletään ja rahat pistän just sellaisiin asioihin, jotka koen miellyttäviksi. Mitään täältä en kuitenkaan kuollessani mukaani saa, joten nautitaan koko rahan edestä. Eipähän pääse sukulaisetkaan tappelemaan perinnöstä.
Kukin taaplaa tyylillään ja euroillaan. - Toden
JJ kirjoitti:
Mikäs sinun valintaperuste on? Että autossa on aluvanteet vai tummennetut takaikkunat?Mutta mikä on todennäköisyys sille, että tapahtuu kolari jossa loukkaantumisriski on käytännössä pienempi esim. 5:n kuin 3:n NCAP-tähden autossa. Ja toisaalta jos haluaa maksimoida turvallisuuden ja silti liikkua niin julkinen liikenne on vahvoilla. Olin muutama viikko sitten peurakolarissa, linja-auton kyydissä matkustajana. Joku tömähdys sieltä edestä kuului, ei pahemmin hetkauttanut (mitä nyt peura säälitti). Toki aina henkilöauton käyttämiselle ei ole vaihtoehtoa.
- Naxu
Ballo kirjoitti:
Itse valitsin Xantian, koska olen äärimmäisen mukavuuden haluinen ihminen sekä talvella jopa jonkin asteinen vilukissa - pitää siis olla alla lämmin ja mukava auto. Turvallisuus ei ole valintakriteerini, sillä minusta on ihan sama, kuolenko autoni rattiin tai sitten johonkin suvussani kulkevaan sairauteen (esim. syöpään, verenpaineeseen, sydänvikaan tai sokeritautiin).
Mulle on ihan sama paljonko Xantian omistaminen maksaa ja paljonko mulla jäisi euroja säästöön, jos ajaisin riisikupilla. Kerranhan täällä eletään ja rahat pistän just sellaisiin asioihin, jotka koen miellyttäviksi. Mitään täältä en kuitenkaan kuollessani mukaani saa, joten nautitaan koko rahan edestä. Eipähän pääse sukulaisetkaan tappelemaan perinnöstä.
Kukin taaplaa tyylillään ja euroillaan.Itse valitsin xantun, tai oikeastaan tuo xantia valitsi minut... :-) Aktiivisen turvallisuuden lisäksi ajattelen kyllä melkoisesti myös passiivista turvallisuutta(ehkä enemmänkin).
Mukava auto lepuuttaa hermoja->liikennekäyttäytyminen paljon rauhallisempaa, kiireet unohtuvat ja itse ajamiseen ja liikenteen seuraamiseen riittää enemmän energiaa eikä tarkkuus kiinnity auton huonoihin ominaisuuksiin.
Hyvät ajo-ominaisuudet, loistava mukavuus, hiljaisuus, mahtavat penkit yms. yms. yms. ovat sellaisia joita xantiasta löytyy. Ja mitä tuohon kerran elämiseen tulee, niin itse en ainakaan osta autoa kolaroinnin takia, tai siis sen takia, jotta sillä haluaisin kolareita ajella. Jos se sattuu kohdalle, huono tuuri. Aivan yhtä hyvin voi henki lähteä jossain muuallakin.
Jopa vaimokin on tainnut tykästyä xantiaan, kun enemmän ja enemmän on sillä liikenteessä... Harmi että citroen ei ole tehnyt tila-autoja hydraulijousituksella. Menisi tila-chevy samantien vaihtoon...
- E
Ja ne onkin kohtuullisen "hurjaa" luettavaa.
Käsittelytesteissä taakse on jäänyt mm. Lamborghini Diablo ja sivuttaiskiihtyvyydessä jää kakkoseksi
Ferrari 512 ja Honda NSX (vaikka sitikassa on vakiorenkaat...)
Rallicross-radalla VW golf 2.8 VR6 4-motion jäi ainoastaan 6 sekuntia sitikalle.... per kierros...
Onhan se hurjaa luettavaa kun käsittelytesteissä neliovisella perheautolla on kilpakumppaneina
Alfan ja Bemarin sportteja ja läjä superautoja.- CT
Siitä Golffista. Se jäi oikeasti noin puolet tuosta ilmoittamastasi ajasta 2,5 km radalla. Toisaalta sen sanottiin olevan ikuisuus...siinä sanottiin myös, että (ainoastaan) pelkällä soraradalla Golf pärjäsi Activalle juuri tämän nelivetonsa takia.
Mutta ei Activa todellakaan maksa paljoa ominaisuuksiinsa nähden. Saman kuin uusi pikkuauto. - E
CT kirjoitti:
Siitä Golffista. Se jäi oikeasti noin puolet tuosta ilmoittamastasi ajasta 2,5 km radalla. Toisaalta sen sanottiin olevan ikuisuus...siinä sanottiin myös, että (ainoastaan) pelkällä soraradalla Golf pärjäsi Activalle juuri tämän nelivetonsa takia.
Mutta ei Activa todellakaan maksa paljoa ominaisuuksiinsa nähden. Saman kuin uusi pikkuauto."Even if Volkswagen have more power and four-wheel drive, the tester drove with Xantia six (6) seconds faster trought 2 530m long race track than with VW. Six seconds is eternity in such a short track like this".
- CT
E kirjoitti:
"Even if Volkswagen have more power and four-wheel drive, the tester drove with Xantia six (6) seconds faster trought 2 530m long race track than with VW. Six seconds is eternity in such a short track like this".
Näin se muisti tekee tepposet! :o)
- ex-VTS
Bilsportin kolmen auton testissä V6 activa jäi VTS:lle, mutta oli Volvon T4:sta nopeampi
http://www.kolumbus.fi/anttijp/bilsport.htm
Itse olen ajellut vain 2l turbo activalla ja se oli kyllä hieno peli. Ainoastaan moottori on hengetön, mutta alusta kyllä korvaa sen. - E
ex-VTS kirjoitti:
Bilsportin kolmen auton testissä V6 activa jäi VTS:lle, mutta oli Volvon T4:sta nopeampi
http://www.kolumbus.fi/anttijp/bilsport.htm
Itse olen ajellut vain 2l turbo activalla ja se oli kyllä hieno peli. Ainoastaan moottori on hengetön, mutta alusta kyllä korvaa sen.että suoranopeus ei activalla riitä verrattuna VTS:ään. Eikä silti, käsittääkseni VTS ei ole sekään alustaltaan mikään kyhäelmä?
- meri
E kirjoitti:
että suoranopeus ei activalla riitä verrattuna VTS:ään. Eikä silti, käsittääkseni VTS ei ole sekään alustaltaan mikään kyhäelmä?
Kyllä tuon V6 Activan suoranopeuden pitäisi riittää, tuon linkin tiedoissahan se kiihtyi VTS:ää nopeammin. Tuollainen rata saattaa kyllä olla enemmän VTS:n herkkua, nopea ohjaus ja yliohjautuminen kaasua nostamalla nopivat tiukkaan kurvailuun.
Mutta Volvohan oli omaa luokkaansa ;)
- Benkku
sillä silmällä katsellut :) jos nyt autoja voidaan siten silmäillä :)
Itselläni on Peugeot jossa on sähköisesti säätyvät iskunvaimentimet. Activan hintataso on Saksassa melko kohtuullinen, sellainen haaramoottorimalli 'sunnuntaisiin autoilunautintoihin' ja talliin kaluston täydennykseksi on harkinnassa. - meri
Onkohan Activan jousituksen pitäminen timmissä kunnossa paljonkin kalliimpaa kuin karvalakki-Xantioissa, eikös se ole sellainen "pallomeri"?
- ACTIVIST
No eihän siellä nyt niin paljo niitä palloja ole. muutama lisää. Oiskohan kolme..
Ei tartte lisä huoltoa, riittää kunhan ajelet silleen että tulee käytettyä sitä järjestelmää, että se joutuu käyttämään niitä Hydrauli sylintereitä jotka vääntää vastaan...Jos et ajele tällä tavalla niin koko hieno järjestelmähän ois ihan turhaan siinä autossa ;=) - xantia
eli yksi enemmän verrattuna normaaliin xantiaan joissa on vajoamisenesto takana.
(poislukien VSX)
Onhan siinä enemmän rikkimenevää osaa mutta
en usko että ylläpito olisi mitenkään erikoisesti kalliimpaa normaaliin xantiaan verrattuna.
tutulla oli aikanaan xantia VSX ja eipä siinä ollut sen kummempaa lisähuoltamista.
Toi VSX on siis kans aktiivinen alustaltaan mutta siinä ei ole aktiivista kallistuksenestoa kuten
activassa. Kyllä sekin tuntui kuin silitysraudalla olisi mutkiin mennyt.
En ollut ainoa pölkyllä päähän lyöty kun ensimmäistä kertaa autossa istuin. Kaveriporukalla jo ihmeteltiin koeajolla että eihän tällä lullalla voi perkele mutkiin mennä täähän kaatuu. Tuttu sitten lasetti mutkaan kohtuullista ylinopeutta ja xantia meni kyllä niin siististi kiharat että sisällä sai pidellä tosissaan kiinni. Fiilis oli kuin linnanmäellä, auto oli kuin parkissa ois seisty ja meikäläiset jatkoi tangentin suuntaan. kojelaudalla olleelle kauhukahvalle oli tosiaan käyttöä.
Tuon jälkeen kun kuulin että xantiaa on tehty vielä eksoottisemmalla alustalla ja vieläpä turbollisena, on jäänyt kyllä kytemään ajatus että josko sellaisen sais joskus... - meri
ACTIVIST kirjoitti:
No eihän siellä nyt niin paljo niitä palloja ole. muutama lisää. Oiskohan kolme..
Ei tartte lisä huoltoa, riittää kunhan ajelet silleen että tulee käytettyä sitä järjestelmää, että se joutuu käyttämään niitä Hydrauli sylintereitä jotka vääntää vastaan...Jos et ajele tällä tavalla niin koko hieno järjestelmähän ois ihan turhaan siinä autossa ;=)...ovat intohimoni, nykyisin alla Xsara VTS 2.0
- meri
meri kirjoitti:
...ovat intohimoni, nykyisin alla Xsara VTS 2.0
Piti vielä lisäämäni, että luin hiljattain vanhasta Tuulilasista Activan ja karvalakki-Xantian ajettavuusvertailun. Kyllähän ero mm. väistökokeessa oli melkoinen. Siinä oli aika kivasti selvitetty tuota Activan alustatekniikkaakin, numeroa en nyt muista.
- Ballo
xantia kirjoitti:
eli yksi enemmän verrattuna normaaliin xantiaan joissa on vajoamisenesto takana.
(poislukien VSX)
Onhan siinä enemmän rikkimenevää osaa mutta
en usko että ylläpito olisi mitenkään erikoisesti kalliimpaa normaaliin xantiaan verrattuna.
tutulla oli aikanaan xantia VSX ja eipä siinä ollut sen kummempaa lisähuoltamista.
Toi VSX on siis kans aktiivinen alustaltaan mutta siinä ei ole aktiivista kallistuksenestoa kuten
activassa. Kyllä sekin tuntui kuin silitysraudalla olisi mutkiin mennyt.
En ollut ainoa pölkyllä päähän lyöty kun ensimmäistä kertaa autossa istuin. Kaveriporukalla jo ihmeteltiin koeajolla että eihän tällä lullalla voi perkele mutkiin mennä täähän kaatuu. Tuttu sitten lasetti mutkaan kohtuullista ylinopeutta ja xantia meni kyllä niin siististi kiharat että sisällä sai pidellä tosissaan kiinni. Fiilis oli kuin linnanmäellä, auto oli kuin parkissa ois seisty ja meikäläiset jatkoi tangentin suuntaan. kojelaudalla olleelle kauhukahvalle oli tosiaan käyttöä.
Tuon jälkeen kun kuulin että xantiaa on tehty vielä eksoottisemmalla alustalla ja vieläpä turbollisena, on jäänyt kyllä kytemään ajatus että josko sellaisen sais joskus...Olen onnellinen VSX:n omistaja ja kyllä sen menoa kuvaa parhaiten tuo "on kuin silitysraudalla pyyhkisi". Xantia VSX on lempeä ulkonäöltään, mutta peto mutkissa. Jostain kumman syystä syheröisellä mutkapätkällä on tähän asti ollut vain perse edellä vastaantulijoita. ;)
Xantia Turbo Activalla olen päässyt ajamaan sekä ottanut kylmät tyypit Activa V6:sta. Hienoja autoja molemmat, ehkäpä sellainen, kun on aika luopua nykyisestä VSX:stä? - Henkka
Ballo kirjoitti:
Olen onnellinen VSX:n omistaja ja kyllä sen menoa kuvaa parhaiten tuo "on kuin silitysraudalla pyyhkisi". Xantia VSX on lempeä ulkonäöltään, mutta peto mutkissa. Jostain kumman syystä syheröisellä mutkapätkällä on tähän asti ollut vain perse edellä vastaantulijoita. ;)
Xantia Turbo Activalla olen päässyt ajamaan sekä ottanut kylmät tyypit Activa V6:sta. Hienoja autoja molemmat, ehkäpä sellainen, kun on aika luopua nykyisestä VSX:stä?on (tai oli?) -99 Activa. Ei tuntunut kalliilta eikä ollut liikaa ajettu. Onkohan vielä tallella?
- JJ
meri kirjoitti:
...ovat intohimoni, nykyisin alla Xsara VTS 2.0
Miksi sulla sitten on moinen puhditon lölly lelu?
- jii
JJ kirjoitti:
Miksi sulla sitten on moinen puhditon lölly lelu?
sä sitten täällä päätäsi auot, eikö äiti ole antanut tarpeeksi tissiä, eikö ole muuta tekemistä ?? ei kuule kiinnosta sinun tojotan paskasi, sehän vasta löysä lulla onkin! kovasti kirjoittelit tuolla toi ota -palstalla, että "Ei meitä tojo-miehiä kiinnosta hyttysen paskan vertaa edes millä autolla muut ajaa. Sen sijaan teitä tuntuu kiinnostavan meitin ajoneuvot. Miksi?" Mene itseesi, jos osaat! Ei täällääkään riisipussipellet kiinnosta sen paskan vertaa!
- Kami
Missä päin Suomenniemeä vaikutat?
Jos pääsisin joskus testaamaan? Jos niinku sul soppii... - ACTIVIST
Oisko kenelläkään kokemusta CT Turbon Chippauksesta?
Tai minkään Xantian koneen? Kiinnostas sinällään että miten helppoa ja paljoko tulis lisää teuhua ;=) Hintakin ois kiva tietää ja ku noita on eri merkkisiä nii mikä on paras. Miten vaikuttaa kulutukseen jne.jne...
Kiitos ;=)- TAO
Tästä on keskusteltu muistaakseni aikaisemminkin ja silloin kaivoin yhden artikkelin, jossa peruschipillä tehot nousivat 170-180 hv korville vaivattomasti.
- xantia
lyhyesti. Helpointa on soittaa Hariselle ja kysyä paljonko kustantaa.
Maailmalla tarjotaan esim. 180hv/276Nm lastua
840 euron hintaan.
Muistan tosin lukeneeni, että vakioactivastakin on penkissä saatu aivan eri lukemia, kuin tehdas ilmoittaa oliko peräti lähellä 180 heppaa.
Pyydä pukilta lahjaksi lahjakortti Hariselle.
Saat faktatietoa siitä, paljonko activassa on tehoa ennen viritystä ja sen jälkeen. Bonuksena tulee se että samalla pistetään kone muutenkin säätöihin (bensapaineet jne...) - xantia
...ja 650Nm vääntöä
Ton verran löytyy sitikasta samalla koneella, kori on vaan ZX...
Eli tehoa siihen pannuun saa näköjään ihan sen mukaan paljonko rahaa riittää
=) - poika
xantia kirjoitti:
...ja 650Nm vääntöä
Ton verran löytyy sitikasta samalla koneella, kori on vaan ZX...
Eli tehoa siihen pannuun saa näköjään ihan sen mukaan paljonko rahaa riittää
=)Tais se pannun samuus olla tuossa litramäärässä.
- E
poika kirjoitti:
Tais se pannun samuus olla tuossa litramäärässä.
Veikkaisin, että alakerta on samaa XU-sarjaa mitä
pösö on käyttänyt WRC-autossa vuosia.
XU10J4 taitais olla ton activan kone joten läheltä ainakin liippaa. - Ballo
xantia kirjoitti:
lyhyesti. Helpointa on soittaa Hariselle ja kysyä paljonko kustantaa.
Maailmalla tarjotaan esim. 180hv/276Nm lastua
840 euron hintaan.
Muistan tosin lukeneeni, että vakioactivastakin on penkissä saatu aivan eri lukemia, kuin tehdas ilmoittaa oliko peräti lähellä 180 heppaa.
Pyydä pukilta lahjaksi lahjakortti Hariselle.
Saat faktatietoa siitä, paljonko activassa on tehoa ennen viritystä ja sen jälkeen. Bonuksena tulee se että samalla pistetään kone muutenkin säätöihin (bensapaineet jne...)Eikös Turbolle tehdas ilmoittanut 150 heposta?
Eli aika miedota vehkeeltä näyttää paperilla tuo turbo, mutta penkissähän siitä on sitten enemmän mitattu. Ja kulkee muuten tielläkin varsin rivakkaasti. ;) - MP
Ballo kirjoitti:
Eikös Turbolle tehdas ilmoittanut 150 heposta?
Eli aika miedota vehkeeltä näyttää paperilla tuo turbo, mutta penkissähän siitä on sitten enemmän mitattu. Ja kulkee muuten tielläkin varsin rivakkaasti. ;)Tavallinen 16V 2.0 Xanttukin on mitattuna rivakampi kuin tuolle turbolle luvataan. Eiköhän tuo turbo oo kuitenkin käytännössä aika paljon tavallista rivakampi. Nuo Sitikan suoritusarvot on yleensä aika reippasti alakanttiin ilmoitettuja valmistajan puolesta.
- E
MP kirjoitti:
Tavallinen 16V 2.0 Xanttukin on mitattuna rivakampi kuin tuolle turbolle luvataan. Eiköhän tuo turbo oo kuitenkin käytännössä aika paljon tavallista rivakampi. Nuo Sitikan suoritusarvot on yleensä aika reippasti alakanttiin ilmoitettuja valmistajan puolesta.
Mutta jossain muistan törmänneeni spekulaatioon jonka mukaan sitikka olisi ilmoittanut turbon tehoreservin alakanttiin, jotta 3.0 V6 ei olisi näyttänyt melkein astmaattiselta verrattuna pienempikoneisella varustettuun.
Joku oli tosiaan penkittänyt Ruotsissa 2.0 CT:n
ja sekä teho että etenkin vääntö oli aivan muuta kuin tehtaan ilmoitus.
Siitä oli artikkelikin netissä mutta enpä muista missä.
Mitä tulee suorituskykyyn niin tehtaan ilmoituksessa on vähintään sekunti - puolitoista liikaa 0-100km/h mittausta ajatellen. - CitSportSite
E kirjoitti:
Mutta jossain muistan törmänneeni spekulaatioon jonka mukaan sitikka olisi ilmoittanut turbon tehoreservin alakanttiin, jotta 3.0 V6 ei olisi näyttänyt melkein astmaattiselta verrattuna pienempikoneisella varustettuun.
Mitä tulee suorituskykyyn niin tehtaan ilmoituksessa on vähintään sekunti - puolitoista liikaa 0-100km/h mittausta ajatellen.Yksi ruotsalainen Xantia Activa Turbo CT omistaja kirjoitti näin rakentelustaan, aika huolella paneutunut asiaan:
"The BSR-chip has been replaced with a chip developed for my car only by Turbo-center in Stockholm (1,4bar, original 0,7bar),(7000rpm, original 6400rpm) and the adjustable fuelpressure-regulator has been removed (not needed anymore), 76mm hose from the airfilter to the turbo with a adapter-cone from STT (Svensk turboteknik), 76mm Pipercross vector airfilter with cold airfeed, another wastegatevalve-spring(0,8bar), different fuelinjectors (original god up to 198hp, these can handle 265hp). Another fuelpump Bosch Audi S6 4,2 220l/hour(rebuilt to fit the original fitted in the tank!!), 3 inch exhaust with 3 inch catalytic converter (JTsuperflow, Catco)
intercooler with waterspray-cooling from Mitsubishi Lancer EVO 6, MAP-sensor in the computer replaced( cuts at 1,5bar instead of 1,0bar), and a "upgraded" turbo with original-housing but ported restrictor-inlet and different compressor wheel/wings and finally camshaft from a "regular" Xantia 2,0i which has greater overlap. Estemated power is ca: 220 real horsepower, which is 70 more than original and the torque is well over 300nm. The water-injection i talked about earlier has sadly been removed due to lack of space (but somehow i am going to fit it again!!!) The hardest job was too fit the intercooler since the original one is fitted in between the water-cooler and the A/C-condenser.I simply put the watercooler in the intrcoolers space and removed the fans in front of the car and installed new ones in the enginebay.Then i mounted the EVO 6-intercooler in the front of the car a couple of centimeters in front of the A/C-condenser.And as the Mitsubishi rallycar i painted the Citroën-logo in red on the aluminium-intercooler!!! Sadly the original clutch didnt cope with the much higher torqe the car got(original torque 235nm)so i replaced the clutch with one from Peugeot 405 T16*4wd which has 200/220hp 300/330nm (the car has 45 seconds "over-boost" thats why it has two effects)The clutch fitted perfectly since the Peugeot also has a "pull-clutch" and hydralic clutch and the same flywheel and ME5-gearbox.The clutch can take aprox 350nm instead of 250nm and is 235mm instead of 230mm." - ACTIVIST
E kirjoitti:
Mitä tulee suorituskykyyn niin tehtaan ilmoituksessa on vähintään sekunti - puolitoista liikaa 0-100km/h mittausta ajatellen.Ois kyllä tosi hienoa jos voisit heittää muutaman linkin mulle aiheesta, kiinnostas että paljono CT:stä on penkitetty ja paljo ne oikeet suoritusarvot ois? oon kyl huomannu että siellä on varmasti enemmän teuhua kun 150Hp ;=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1745623Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442643- 1562232
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne301376Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988