OHC vai DOHC

Timo L.

Miten lienee, käytetäänkö DOHC-rakennetta
nykypäivänä juuri ollenkaan? V-moottoreihin en
ole tutustunut tarkemmin, mutta miten lienee
laita tavan rivimoottoreissa?
Hyviä/huonoja puolia kummallekin rakenteelle?
Onko DOHC vanhanaikainen?

9

1367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dohc 16V

      eli aloitetaampa...

      OHC= OverHeadCam (Yksi kannen yläpuolinen nokka-
      akseli)
      DOHC= DoubleOverHeadCam (Kaksi/tupla
      kannenyläpuolista nokka-akselia).

      Kun puhutaan 4-sylinterisistä rivimoottoreista
      (siis yleisin) on käytetty molempia variaatiota,
      joista nykyisin nimenomaan DOHC suositumpi.
      Molempia konstruktiota on käytetty 8 että 16
      venttiilisissä. Nyky tekniikka perustuu pitkälti
      DOHC rakenteeseen 16 venttiilillä (toki
      poikkeuksiakin on).
      Muutamissa moottoreissa on vielä kehitelty
      nokkien muuttuvaa ajoitusta paremman hyötysuhteen
      ja tehon saavuttamiseksi.

      DOHC ei missään nimessä ole vanhanaikainen, eikä
      minusta parempaakaan ole keksitty (vai onko kellä
      hinku saada takaisin tikkukoneet??? jos on niin
      ostakaa Skoda Fabia 1.4).

      • Sierra

        En tiedä mistä olet tietosi kerännyt mutta DOHC
        moottorit olivat 90-luvun alkupuolen suuri
        villitys!Nyky moottorit ovat pääsääntöisesti
        YHDELLÄ tai KOLMELLA nokalla toimivia (esim.
        Hondan VTEC käytää kolmea nokka-akselia
        kierrosluvusta riippuen)Muuten nokka-akseleita on
        YKSI!!


      • asentaja
        Sierra kirjoitti:

        En tiedä mistä olet tietosi kerännyt mutta DOHC
        moottorit olivat 90-luvun alkupuolen suuri
        villitys!Nyky moottorit ovat pääsääntöisesti
        YHDELLÄ tai KOLMELLA nokalla toimivia (esim.
        Hondan VTEC käytää kolmea nokka-akselia
        kierrosluvusta riippuen)Muuten nokka-akseleita on
        YKSI!!

        DOHC=twincam. Japsit ainaki tekevät vieläkin
        kahdella nokka-akselilla varustettuja
        moottoreita, lukekaa vaikka venttiilikopasta...
        Ja kyllä ne nykyään ovat yleensä kahdella nokalla
        muissakin...16 ventiilisissä tulee ahdasta
        yhdellä nokalla...


      • Overboost
        Sierra kirjoitti:

        En tiedä mistä olet tietosi kerännyt mutta DOHC
        moottorit olivat 90-luvun alkupuolen suuri
        villitys!Nyky moottorit ovat pääsääntöisesti
        YHDELLÄ tai KOLMELLA nokalla toimivia (esim.
        Hondan VTEC käytää kolmea nokka-akselia
        kierrosluvusta riippuen)Muuten nokka-akseleita on
        YKSI!!

        Ohhoh! Olisikohan parempi ettet yritä korjata
        täysin oikeaa tietoa. Sulla on nimittäin
        kampiakseli ja nokkaakselit sen verran solmussa.
        Suosittelen lainaamaan kirjastosta
        moottoritekniikkaa käsitteleviä teoksia.


      • iS-Dohc
        Sierra kirjoitti:

        En tiedä mistä olet tietosi kerännyt mutta DOHC
        moottorit olivat 90-luvun alkupuolen suuri
        villitys!Nyky moottorit ovat pääsääntöisesti
        YHDELLÄ tai KOLMELLA nokalla toimivia (esim.
        Hondan VTEC käytää kolmea nokka-akselia
        kierrosluvusta riippuen)Muuten nokka-akseleita on
        YKSI!!

        Ainakaan "sierra"nimimerkillä Fordin valmistamia
        moottoreita.
        Vois jäädä yks nokka-akseli konerempan jälkeen
        puuttumaan...


      • TOHC
        Sierra kirjoitti:

        En tiedä mistä olet tietosi kerännyt mutta DOHC
        moottorit olivat 90-luvun alkupuolen suuri
        villitys!Nyky moottorit ovat pääsääntöisesti
        YHDELLÄ tai KOLMELLA nokalla toimivia (esim.
        Hondan VTEC käytää kolmea nokka-akselia
        kierrosluvusta riippuen)Muuten nokka-akseleita on
        YKSI!!

        Jumankauta, kaikkea täällä kirjoitellaan! Mikä
        mahtaisi olla lyhenne moiselle konstruktiolle? T
        = triple TOHC. Ainakin kannen koko kasvaisi
        oikein kunnolla ja voiman välitys sille
        kolmannelle nokalle tuottaa kohtalaisia ongelmia.
        Kolmen nokka-akselin miehet voisi laittaa
        taustapeiliin kolmannen arpakuution, näkyisi
        tekninen kehittyneisyys muuallakin kuin
        takaluukussa.


      • TeroPee

        <clip>
        DOHC ei missään nimessä ole vanhanaikainen, eikä
        minusta parempaakaan ole keksitty (vai onko kellä
        hinku saada takaisin tikkukoneet??? jos on niin
        ostakaa Skoda Fabia 1.4).
        <clip/>

        Mikäli tikkukonetta haluaa, voisi ostaa
        Fabian "hinnat alkaen" -mallin sijaan
        amerikkalaisen uuden tila-auton 3.3l V6 -
        koneella, jonka lähtöhinta on yli 240k. Ai
        minkäkö? Chryslerin (Grand) Voyagerin.

        Että ei se Skoda ainut tikkukoneiden käyttäjä
        nykyisin ole.


      • 16v
        asentaja kirjoitti:

        DOHC=twincam. Japsit ainaki tekevät vieläkin
        kahdella nokka-akselilla varustettuja
        moottoreita, lukekaa vaikka venttiilikopasta...
        Ja kyllä ne nykyään ovat yleensä kahdella nokalla
        muissakin...16 ventiilisissä tulee ahdasta
        yhdellä nokalla...

        Kyllä 16 venaa pelaa yhdellä nokalla,
        kurkistakaapa vaikka Chrysler Neonin pellin alle.


      • joo
        Sierra kirjoitti:

        En tiedä mistä olet tietosi kerännyt mutta DOHC
        moottorit olivat 90-luvun alkupuolen suuri
        villitys!Nyky moottorit ovat pääsääntöisesti
        YHDELLÄ tai KOLMELLA nokalla toimivia (esim.
        Hondan VTEC käytää kolmea nokka-akselia
        kierrosluvusta riippuen)Muuten nokka-akseleita on
        YKSI!!

        kyllä nykymottorit ovat vielä dohc motteja
        pääsääntöisesti joku honda ja tojo voi olla
        poikkeus 90 luvun villitys heh alfalla vuodesta 24


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe