Mitkä kaikki merkit ovat käyttäneet ko. viritystä
ja miten ne toimivat - eli kääntyvätkö takapyörät
sähköllä vai mekaanisesti. Oliko niin, että
Galantin jossain mallissa oli toi viritys?
4-pyöräohjaus
27
6020
Vastaukset
- Civic
Siinä ainakin oli aktiivinen 4-pyöräohjaus,
muissa hondissahan on ollut passiivisia
systeemejä. - Timo L.
Galant Dynamic-4 taisi olla mallin nimi, lisäksi
Mazda 626:ta sai 4ws:nä. - TeroPee
Nuo nelipyöräohjausta käyttäneet merkit tulikin
mainittua noissa muissa viesteissä, mutta tässä
vähän omaa muisti-/mielikuvaa aiheesta.
Muistelen, että Preludessa oli mekaaninen
järjestelmä, jossa etupyörien tietyllä
kääntökulmalla muuttui takapyörien
kääntymissuunta. Ts. vähän käännettäessä
takapyörät kääntyivät samaan suuntaan etupyörien
kanssa (pidempi kääntösäde -> vakautta nopeassa
ajossa) ja enemmän käännettäessä takapyörät
kääntyivät eri suuntaan (lyhempi kääntösäde ->
ketteryyttä parkkipaikkapyörityksessä).
626 Mazdassa taas oli sähköinen järjestelmä,
jossa auton nopeus oli ratkaiseva tekijä.
Pienissä nopeuksissa takarenkaat eri suuntaan
etusten kanssa ja suurissa samaan suuntaan.
TM:n numerossa xx/87 oli parivertailussa ko.
Prelude ja 626. Samaan aikaan ajoivat mm.
pujotteluradan myös Pug 405 SRi:llä ja se pesi
molemmat nelipyöräohjatut mennen tullen. Suurin
syy Preluden ja 626:n epäonnistuneisiin
suorituksiin oli ohjaustehostimen "loppuminen"
eli muutaman käännöksen jälkeen autosta tuli
erittäin raskas käännettävä.
Galantin järjestelmän toteutustapaa en muista,
mutta siinä oli lisäksi vielä nelivetokin.- Parireki
Tarvitset henkilöautossa moista ohjaustapaa?
varsinkin kun autossa on vain yksi etuakseli.
Kuorma-autossa tuon vielä ymmärtää, jos on
useampia ohjaavia akseleita, vaan henkilöautossa
ne ovat jokseenkin turhia kotkotuksia. Tehty
lähinnä myyntiin, ei katsatettavaksi.
Henkilöautojen valmistajat ovat nähdäkseni
luopuneet nelipyöräohjauksesta toistaiseksi.
Jos nyt sinulla sattuu olemaan moinen
kääntöympyrän minimalisointilaite hallussasi,
niin harvinaisuudestaa kannattaa kyllä pitää
kiinni. - TeroPee
Parireki kirjoitti:
Tarvitset henkilöautossa moista ohjaustapaa?
varsinkin kun autossa on vain yksi etuakseli.
Kuorma-autossa tuon vielä ymmärtää, jos on
useampia ohjaavia akseleita, vaan henkilöautossa
ne ovat jokseenkin turhia kotkotuksia. Tehty
lähinnä myyntiin, ei katsatettavaksi.
Henkilöautojen valmistajat ovat nähdäkseni
luopuneet nelipyöräohjauksesta toistaiseksi.
Jos nyt sinulla sattuu olemaan moinen
kääntöympyrän minimalisointilaite hallussasi,
niin harvinaisuudestaa kannattaa kyllä pitää
kiinni.Valitettavasti mulla ei ole tuollaista
harvinaisuutta itselläni. Mielessä on kyllä
käynyt tuollaisen "erikoisella" tekniikalla
varustetun harrasteauton hankkimista ja
kunnostamista. Ei vaan taida ihan vielä
kannattaa, museokilpiinkin tuollaista ei saa
vielä 11 vuoteen. Toisaalta olisipahan aikaa
kunnostaa... :-)
Ilmeisesti valmistajat huomasivat, että vaikka
tekniikka sinällään onkin hyvä, eivät ihmiset
halunneet ostaa sellaisia autoja. Lisäksi
tuollaisten autojen haluttavuus esim. käytettynä
on melko heikkoa johtuen mm. ihmisten "pelosta"
erikoista tekniikkaa kohtaan. - hanaa
Parireki kirjoitti:
Tarvitset henkilöautossa moista ohjaustapaa?
varsinkin kun autossa on vain yksi etuakseli.
Kuorma-autossa tuon vielä ymmärtää, jos on
useampia ohjaavia akseleita, vaan henkilöautossa
ne ovat jokseenkin turhia kotkotuksia. Tehty
lähinnä myyntiin, ei katsatettavaksi.
Henkilöautojen valmistajat ovat nähdäkseni
luopuneet nelipyöräohjauksesta toistaiseksi.
Jos nyt sinulla sattuu olemaan moinen
kääntöympyrän minimalisointilaite hallussasi,
niin harvinaisuudestaa kannattaa kyllä pitää
kiinni.kiinnostukseni heräsi, kun tuli puhetta ko.
järjestelmästä. Kaverini oli joskus v. 90-91
ostamassa pirssiä ja koeajoi muistaakseni juuri
Galantin mallin mutta päätyi kuitenkin Omegan 3L
24V farkkuun. Aikaa tästä on kulunut jo noin 10v.
ja pohdiskelimme onko tuo 4-WS millään lailla
enään hengissä ja löytyykö siis erilaisia
toteutustapoja järjestelmälle.
Kiitos kaikille vastauksistanne! - Paljon nähnyt
hanaa kirjoitti:
kiinnostukseni heräsi, kun tuli puhetta ko.
järjestelmästä. Kaverini oli joskus v. 90-91
ostamassa pirssiä ja koeajoi muistaakseni juuri
Galantin mallin mutta päätyi kuitenkin Omegan 3L
24V farkkuun. Aikaa tästä on kulunut jo noin 10v.
ja pohdiskelimme onko tuo 4-WS millään lailla
enään hengissä ja löytyykö siis erilaisia
toteutustapoja järjestelmälle.
Kiitos kaikille vastauksistanne!Nelipyöräohjaus oli jo alunperin erikoisuuden
tavoittelua. Ei mitään vastaavaa hyötyä ko.
asiasta. Jos se olisi ollut todella tarpeen
autoissa olisi myös automerkit alkaneet valmistaa
sitä.(M-b,BMW...). Vanhemmiten ainakin Preluden
nelipyöräohjauksessa on ollut ongelmia
riittämiin. Älkää erehtykö niihin. - Pastis
Testi on hyvä esimerkki siitä, että kun on auton
alusta kunnossa, niin ei tarvitse kaikenlaisi
virityksiä. - Kuusamo-Helsinki
Paljon nähnyt kirjoitti:
Nelipyöräohjaus oli jo alunperin erikoisuuden
tavoittelua. Ei mitään vastaavaa hyötyä ko.
asiasta. Jos se olisi ollut todella tarpeen
autoissa olisi myös automerkit alkaneet valmistaa
sitä.(M-b,BMW...). Vanhemmiten ainakin Preluden
nelipyöräohjauksessa on ollut ongelmia
riittämiin. Älkää erehtykö niihin.Muistaakseni BMW on käyttänyt nelipyöräohjausta
850 CSi-mallissa. Toteutustapa poikkesi kutenkin
huomattavasti Japanilaisista. Auton alustassa oli
hydraulisylinterit, jotka kääntelivät
takaripustusten apurunkoa tietokoneen käskyjen
mukaan. - 4x4x4x4
Pastis kirjoitti:
Testi on hyvä esimerkki siitä, että kun on auton
alusta kunnossa, niin ei tarvitse kaikenlaisi
virityksiä.Galanteissa oli käytössä vm 89-93 neliveto
yhdistettynä nelipyöräohjaukseen (GTI Dynamic 4),
tämmöisestä mallista viritetyllä se taisi Mäkisen
Tommikin joskus uransa alkuaikoina ajella?
Omallani on pian ajettu 300 000km ja kaikki
toimii vielä(koputan puuta!).
Tämä kyseinen Galantti voitti TM:n
talviautotestin vuonna -90 (Nro 4/90), joten
kyllä systeemistä jotakin hyötyäkin on.
Neliveto nelipyöräohjaus Suomen keliolosuhteissa
helpottaa liikkumista huomattavasti. Pitävällä
pinnallahan järjestelmästä ei ole vastaavaa
hyötyä. Ja 300 000 km:n kestotestin jälkeenkin
auto on hiljainen ja hyvä ajettava kaikissa
olosuhteissa, myös lukuisat sähkövimpaimet
toimivat edelleen. - 4x4x4x4
4x4x4x4 kirjoitti:
Galanteissa oli käytössä vm 89-93 neliveto
yhdistettynä nelipyöräohjaukseen (GTI Dynamic 4),
tämmöisestä mallista viritetyllä se taisi Mäkisen
Tommikin joskus uransa alkuaikoina ajella?
Omallani on pian ajettu 300 000km ja kaikki
toimii vielä(koputan puuta!).
Tämä kyseinen Galantti voitti TM:n
talviautotestin vuonna -90 (Nro 4/90), joten
kyllä systeemistä jotakin hyötyäkin on.
Neliveto nelipyöräohjaus Suomen keliolosuhteissa
helpottaa liikkumista huomattavasti. Pitävällä
pinnallahan järjestelmästä ei ole vastaavaa
hyötyä. Ja 300 000 km:n kestotestin jälkeenkin
auto on hiljainen ja hyvä ajettava kaikissa
olosuhteissa, myös lukuisat sähkövimpaimet
toimivat edelleen.Mitsun systeemissä takana on hydr. sylinteri joka
kääntää takatukivarsia, joiden etummaiset
kumipuslat joustavat juuri sen verran että
takapyörät pääsevät kääntymään maksimissaan 1.5
astetta SAMAAN suuntaan kuin etupyörät. Vian
sattuessa pyörät lukittuvat keskiasentoon, eikä
järjestelmä toimi muutoinkaan alle 50 km/h
nopeuksissa. - Ja käyttää edelleen:
Kuusamo-Helsinki kirjoitti:
Muistaakseni BMW on käyttänyt nelipyöräohjausta
850 CSi-mallissa. Toteutustapa poikkesi kutenkin
huomattavasti Japanilaisista. Auton alustassa oli
hydraulisylinterit, jotka kääntelivät
takaripustusten apurunkoa tietokoneen käskyjen
mukaan.http://tekniikanmaailma.fi/autot/koeajot/tm-koeajo-bmw-530d-gran-turismo
"BMW:n etujousitus perustuu tuttuihin kierrejousiin, mutta takana on hieman harvinaisemmat ilmajouset. Koeajoautoon oli lisätty lukuisia ajettavuuteen vaikuttavia toimintoja kuten nelipyöräohjaus, muuttuva ohjausvälitys ja säätyvät kallistuksenvaimentimet."
Eli kyllä noita autoja vielä valmistetaan, mutta nelipyöräohjauksesta ei vaan enää viitsitä pitää yhtä suurta meteliä kuin ennen vanhaan.
- ZX
Jos en väärin muista, niin ZX-Citikka oli tuorein
4-pyöräohjauksen soveltaja. Siinä ainakin
alkupään malleissa puhuttiin ns. itseohjaavasta
taka-akselista.. Muistaako joku tarkemmin? - Yksi lisää
Uudessa Peugetissani on moinen, oikeastaan
takarenkaat vain liikkuvat alustan mukaan...
Ei ehkä varsinainen nelipyöräohjaus, mutta
esitteessä lukee näin:
"Peugeotissa on ns. nelipyöräohjaus eli
takarenkaat känntyvä hieman rungon liikkeiden
mukaan..."
Kaikkea ei voi muistaa....- Deeku
takapää on ajettavuuden kannalta tärkeä, ja
nimenomaan se peräpään ohjaus. siinä ei tartte
olla tietokonetta jos alusta on hyvin tehty.
esim. Alfa Romeo on onnistunu näissä hyvin (75 de
dion akseli) toimii kuin ihmisen mieli (?)
kaikissa kaaroissa taka-akseli ohjaa tavalla tai
toisella, joskus paremmin ja joskus huonommin.
muistan esim. vanhan laatikko bluebirdin, joka
oli yksi kammottavimpia ajokkeja kokoluokassaan,
carina 2 oli kans aika hurja (joskin siinä oli
huonot renkaatkin) mutta ite en sähkösiä
nelipyöräohjauksia ottas.. nimenomaan
varaosapuolen vuoks.
- Oululainen
Muistan nähneeni joskus aikoinaan Volkkarin
mainoksen jossa oli periaatekuva jostain,
ilmeisesti Hondan taka-akselistosta, ja sehän oli
tietenkin monimutkainen kuin mikä. Sitten oli
Volsun taka-akseli jonka yksinkertaisuuden
tietänee kaikki. Tekstissä luki jotain siitä että
kaikki ei tarvitse ihmeellisiä härveleitä ja
kotkotuksia saadakseen aikaan toimivan taka-
akselin... Samanlailla Jettaa mainostettiin
joskus 80-luvulla aJettavana kun siinä oli
ajosuuntaan joustava etuakselisto, eli
alatukivarren takimmaiset puslat on sen mallisia
että niissä on toiseen suuntaan enempi joustoa
kuin toiseen. - 87k
No nythän on sähköistä ohjaustehostinta yms juttuja vaikka kuinka autoissa, niin luulisi tuollaisten jutun olen itsestäänselvä.
- Retkuilija
Natsien Vidal oli ensimmäinen?
- owjgoirjgioejrgieorj
Eikö jossain uudessa Renault Laguna coupessa tms. ole nelipyöräohjaus?
Jostain olen lukenut että niihin 626 Mazdan nelipyöräohjauksiin ei enää edes saa varaosia tai ovat tähtitieteellisen kalliita.
Mazdaakin oli saatavana nelivetoisena mutta ei yhtäaikaa nelipyöräohjauksella varustettuna. - BMW:ssä ainakin
sähköllä - siis uusissa malleissa. Katsopas oheisesta linkistä löytyvä video, kuinka nelipyöräohjauksesta on hyötyä ääritilanteissa:
http://tekniikanmaailma.fi/autot/koeajot/tm-koeajo-bmw-535i-a - 4ws
Ainakin näissä:
* Citroën ZX
* Chevrolet Silverado
* Chevrolet Suburban
* GMC Sierra
* GMC Yukon
* Honda Accord
* Honda Prelude
* Infiniti M35
* Infiniti Q45
* Latil M2TL6
* Mazda 626
* Mazda MX-6
* Mazda RX-7
* Mitsubishi 3000GT
* Mitsubishi Galant VR-4
* Mitsubishi Sigma
* Nissan 240SX
* Nissan 300ZX
* Nissan Cefiro
* Nissan Fuga
* Nissan Laurel
* Nissan Silvia
* Nissan Skyline
* Peugeot 306
* Toyota Aristo
* Toyota Celica
* Volvo 850 - rfrerre
Mahtaa ainut oikeasti hyvin toimiva nelipyöräohjaus tulla Nissanilta. Hicas systeemiä on käytetty skylineissä korimalleissa r32,33 ja 34 ja aivan mahtavia ovat ajossa. Jossakin japsimallin 200 on myös käytetty ja 300 sarjalaisissa myös(Ainakin euromalleissa).
Toki vanhemmuuten tuunarit on poistellut hicasit aika monesta vehkeestä, koska onhan se hydrauliikka aika painavaa ja toisaalta vikojen korjaaminen kallista.
Käykääpä koklaamassa vaikka r34 skylineä hicasilla ja sitten irrottakaa sen sulake. Huomaa heti, kuinka paljon nelipyöräohjaus "notkeuttaa" auton liikkeitä. - Anonyymi
Näissä japanilaisissa valmistetuissa kehittyneissä autoissa oli sellaisia teknisiä ratkaisuja jo 80 luvulla joita ei löydy vielä eu autoista. Se laatu minkä japanilaiset tekee on ylivoimainen mm. Muotoilu luotettavuus . Ei mitää ransk ja saksa paskaa muovia. Katso bmw ja mb muovi osia koelauta ja muut. Huonoa muovia ja mcdols muovia.
- Anonyymi
Mitsubishin Galantia hehkutettiin 4-pyöräohjauksella.
Rallikäytössä Galantin 4-pyöräohjaus poistettiin, koska se oli este hyville ajo-ominaisuuksille. Silti rallimenestyksen sanottiin olevan 4-pyöräohjauksen ansiota. 😆😆😆😆 - Anonyymi
Tesla Cybertruck unohtui?
Jossain mallissa on kai nelipyöräohjaus.
En tiedä kaikista malleista. - Anonyymi
Olisi varmaan painajainen monilla suomalaisilla katsastusasemilla kun yrittävät löytää väkisin vikoja ja tekevät jos ei ole.
- Anonyymi
Lisävarusteena sen saa isomman pään Bemareihin ja Mersuihin. Se on kuin automaattiviahteisto. Kun tottuu niin ilman ei halua olla.
Nelipyöräohjaus tekee isostakin autosta hyvin ketterän parkkihalleissa varsinkin keskieuroopan kaupunkien ahtaissa ydinkeskustoissa.
Ehdottoman hyvä varuste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3652128- 571588
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1551180Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2771149Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67929- 86905
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.32867Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-112840Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks11837K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8816