4-pyöräohjaus

hanaa

Mitkä kaikki merkit ovat käyttäneet ko. viritystä
ja miten ne toimivat - eli kääntyvätkö takapyörät
sähköllä vai mekaanisesti. Oliko niin, että
Galantin jossain mallissa oli toi viritys?

27

6020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Civic

      Siinä ainakin oli aktiivinen 4-pyöräohjaus,
      muissa hondissahan on ollut passiivisia
      systeemejä.

    • Timo L.

      Galant Dynamic-4 taisi olla mallin nimi, lisäksi
      Mazda 626:ta sai 4ws:nä.

    • TeroPee

      Nuo nelipyöräohjausta käyttäneet merkit tulikin
      mainittua noissa muissa viesteissä, mutta tässä
      vähän omaa muisti-/mielikuvaa aiheesta.

      Muistelen, että Preludessa oli mekaaninen
      järjestelmä, jossa etupyörien tietyllä
      kääntökulmalla muuttui takapyörien
      kääntymissuunta. Ts. vähän käännettäessä
      takapyörät kääntyivät samaan suuntaan etupyörien
      kanssa (pidempi kääntösäde -> vakautta nopeassa
      ajossa) ja enemmän käännettäessä takapyörät
      kääntyivät eri suuntaan (lyhempi kääntösäde ->
      ketteryyttä parkkipaikkapyörityksessä).

      626 Mazdassa taas oli sähköinen järjestelmä,
      jossa auton nopeus oli ratkaiseva tekijä.
      Pienissä nopeuksissa takarenkaat eri suuntaan
      etusten kanssa ja suurissa samaan suuntaan.

      TM:n numerossa xx/87 oli parivertailussa ko.
      Prelude ja 626. Samaan aikaan ajoivat mm.
      pujotteluradan myös Pug 405 SRi:llä ja se pesi
      molemmat nelipyöräohjatut mennen tullen. Suurin
      syy Preluden ja 626:n epäonnistuneisiin
      suorituksiin oli ohjaustehostimen "loppuminen"
      eli muutaman käännöksen jälkeen autosta tuli
      erittäin raskas käännettävä.

      Galantin järjestelmän toteutustapaa en muista,
      mutta siinä oli lisäksi vielä nelivetokin.

      • Parireki

        Tarvitset henkilöautossa moista ohjaustapaa?
        varsinkin kun autossa on vain yksi etuakseli.
        Kuorma-autossa tuon vielä ymmärtää, jos on
        useampia ohjaavia akseleita, vaan henkilöautossa
        ne ovat jokseenkin turhia kotkotuksia. Tehty
        lähinnä myyntiin, ei katsatettavaksi.
        Henkilöautojen valmistajat ovat nähdäkseni
        luopuneet nelipyöräohjauksesta toistaiseksi.
        Jos nyt sinulla sattuu olemaan moinen
        kääntöympyrän minimalisointilaite hallussasi,
        niin harvinaisuudestaa kannattaa kyllä pitää
        kiinni.


      • TeroPee
        Parireki kirjoitti:

        Tarvitset henkilöautossa moista ohjaustapaa?
        varsinkin kun autossa on vain yksi etuakseli.
        Kuorma-autossa tuon vielä ymmärtää, jos on
        useampia ohjaavia akseleita, vaan henkilöautossa
        ne ovat jokseenkin turhia kotkotuksia. Tehty
        lähinnä myyntiin, ei katsatettavaksi.
        Henkilöautojen valmistajat ovat nähdäkseni
        luopuneet nelipyöräohjauksesta toistaiseksi.
        Jos nyt sinulla sattuu olemaan moinen
        kääntöympyrän minimalisointilaite hallussasi,
        niin harvinaisuudestaa kannattaa kyllä pitää
        kiinni.

        Valitettavasti mulla ei ole tuollaista
        harvinaisuutta itselläni. Mielessä on kyllä
        käynyt tuollaisen "erikoisella" tekniikalla
        varustetun harrasteauton hankkimista ja
        kunnostamista. Ei vaan taida ihan vielä
        kannattaa, museokilpiinkin tuollaista ei saa
        vielä 11 vuoteen. Toisaalta olisipahan aikaa
        kunnostaa... :-)

        Ilmeisesti valmistajat huomasivat, että vaikka
        tekniikka sinällään onkin hyvä, eivät ihmiset
        halunneet ostaa sellaisia autoja. Lisäksi
        tuollaisten autojen haluttavuus esim. käytettynä
        on melko heikkoa johtuen mm. ihmisten "pelosta"
        erikoista tekniikkaa kohtaan.


      • hanaa
        Parireki kirjoitti:

        Tarvitset henkilöautossa moista ohjaustapaa?
        varsinkin kun autossa on vain yksi etuakseli.
        Kuorma-autossa tuon vielä ymmärtää, jos on
        useampia ohjaavia akseleita, vaan henkilöautossa
        ne ovat jokseenkin turhia kotkotuksia. Tehty
        lähinnä myyntiin, ei katsatettavaksi.
        Henkilöautojen valmistajat ovat nähdäkseni
        luopuneet nelipyöräohjauksesta toistaiseksi.
        Jos nyt sinulla sattuu olemaan moinen
        kääntöympyrän minimalisointilaite hallussasi,
        niin harvinaisuudestaa kannattaa kyllä pitää
        kiinni.

        kiinnostukseni heräsi, kun tuli puhetta ko.
        järjestelmästä. Kaverini oli joskus v. 90-91
        ostamassa pirssiä ja koeajoi muistaakseni juuri
        Galantin mallin mutta päätyi kuitenkin Omegan 3L
        24V farkkuun. Aikaa tästä on kulunut jo noin 10v.
        ja pohdiskelimme onko tuo 4-WS millään lailla
        enään hengissä ja löytyykö siis erilaisia
        toteutustapoja järjestelmälle.
        Kiitos kaikille vastauksistanne!


      • Paljon nähnyt
        hanaa kirjoitti:

        kiinnostukseni heräsi, kun tuli puhetta ko.
        järjestelmästä. Kaverini oli joskus v. 90-91
        ostamassa pirssiä ja koeajoi muistaakseni juuri
        Galantin mallin mutta päätyi kuitenkin Omegan 3L
        24V farkkuun. Aikaa tästä on kulunut jo noin 10v.
        ja pohdiskelimme onko tuo 4-WS millään lailla
        enään hengissä ja löytyykö siis erilaisia
        toteutustapoja järjestelmälle.
        Kiitos kaikille vastauksistanne!

        Nelipyöräohjaus oli jo alunperin erikoisuuden
        tavoittelua. Ei mitään vastaavaa hyötyä ko.
        asiasta. Jos se olisi ollut todella tarpeen
        autoissa olisi myös automerkit alkaneet valmistaa
        sitä.(M-b,BMW...). Vanhemmiten ainakin Preluden
        nelipyöräohjauksessa on ollut ongelmia
        riittämiin. Älkää erehtykö niihin.


      • Pastis

        Testi on hyvä esimerkki siitä, että kun on auton
        alusta kunnossa, niin ei tarvitse kaikenlaisi
        virityksiä.


      • Kuusamo-Helsinki
        Paljon nähnyt kirjoitti:

        Nelipyöräohjaus oli jo alunperin erikoisuuden
        tavoittelua. Ei mitään vastaavaa hyötyä ko.
        asiasta. Jos se olisi ollut todella tarpeen
        autoissa olisi myös automerkit alkaneet valmistaa
        sitä.(M-b,BMW...). Vanhemmiten ainakin Preluden
        nelipyöräohjauksessa on ollut ongelmia
        riittämiin. Älkää erehtykö niihin.

        Muistaakseni BMW on käyttänyt nelipyöräohjausta
        850 CSi-mallissa. Toteutustapa poikkesi kutenkin
        huomattavasti Japanilaisista. Auton alustassa oli
        hydraulisylinterit, jotka kääntelivät
        takaripustusten apurunkoa tietokoneen käskyjen
        mukaan.


      • 4x4x4x4
        Pastis kirjoitti:

        Testi on hyvä esimerkki siitä, että kun on auton
        alusta kunnossa, niin ei tarvitse kaikenlaisi
        virityksiä.

        Galanteissa oli käytössä vm 89-93 neliveto
        yhdistettynä nelipyöräohjaukseen (GTI Dynamic 4),
        tämmöisestä mallista viritetyllä se taisi Mäkisen
        Tommikin joskus uransa alkuaikoina ajella?
        Omallani on pian ajettu 300 000km ja kaikki
        toimii vielä(koputan puuta!).
        Tämä kyseinen Galantti voitti TM:n
        talviautotestin vuonna -90 (Nro 4/90), joten
        kyllä systeemistä jotakin hyötyäkin on.
        Neliveto nelipyöräohjaus Suomen keliolosuhteissa
        helpottaa liikkumista huomattavasti. Pitävällä
        pinnallahan järjestelmästä ei ole vastaavaa
        hyötyä. Ja 300 000 km:n kestotestin jälkeenkin
        auto on hiljainen ja hyvä ajettava kaikissa
        olosuhteissa, myös lukuisat sähkövimpaimet
        toimivat edelleen.


      • 4x4x4x4
        4x4x4x4 kirjoitti:

        Galanteissa oli käytössä vm 89-93 neliveto
        yhdistettynä nelipyöräohjaukseen (GTI Dynamic 4),
        tämmöisestä mallista viritetyllä se taisi Mäkisen
        Tommikin joskus uransa alkuaikoina ajella?
        Omallani on pian ajettu 300 000km ja kaikki
        toimii vielä(koputan puuta!).
        Tämä kyseinen Galantti voitti TM:n
        talviautotestin vuonna -90 (Nro 4/90), joten
        kyllä systeemistä jotakin hyötyäkin on.
        Neliveto nelipyöräohjaus Suomen keliolosuhteissa
        helpottaa liikkumista huomattavasti. Pitävällä
        pinnallahan järjestelmästä ei ole vastaavaa
        hyötyä. Ja 300 000 km:n kestotestin jälkeenkin
        auto on hiljainen ja hyvä ajettava kaikissa
        olosuhteissa, myös lukuisat sähkövimpaimet
        toimivat edelleen.

        Mitsun systeemissä takana on hydr. sylinteri joka
        kääntää takatukivarsia, joiden etummaiset
        kumipuslat joustavat juuri sen verran että
        takapyörät pääsevät kääntymään maksimissaan 1.5
        astetta SAMAAN suuntaan kuin etupyörät. Vian
        sattuessa pyörät lukittuvat keskiasentoon, eikä
        järjestelmä toimi muutoinkaan alle 50 km/h
        nopeuksissa.


      • Ja käyttää edelleen:
        Kuusamo-Helsinki kirjoitti:

        Muistaakseni BMW on käyttänyt nelipyöräohjausta
        850 CSi-mallissa. Toteutustapa poikkesi kutenkin
        huomattavasti Japanilaisista. Auton alustassa oli
        hydraulisylinterit, jotka kääntelivät
        takaripustusten apurunkoa tietokoneen käskyjen
        mukaan.

        http://tekniikanmaailma.fi/autot/koeajot/tm-koeajo-bmw-530d-gran-turismo

        "BMW:n etujousitus perustuu tuttuihin kierrejousiin, mutta takana on hieman harvinaisemmat ilmajouset. Koeajoautoon oli lisätty lukuisia ajettavuuteen vaikuttavia toimintoja kuten nelipyöräohjaus, muuttuva ohjausvälitys ja säätyvät kallistuksenvaimentimet."

        Eli kyllä noita autoja vielä valmistetaan, mutta nelipyöräohjauksesta ei vaan enää viitsitä pitää yhtä suurta meteliä kuin ennen vanhaan.


    • ZX

      Jos en väärin muista, niin ZX-Citikka oli tuorein
      4-pyöräohjauksen soveltaja. Siinä ainakin
      alkupään malleissa puhuttiin ns. itseohjaavasta
      taka-akselista.. Muistaako joku tarkemmin?

    • Yksi lisää

      Uudessa Peugetissani on moinen, oikeastaan
      takarenkaat vain liikkuvat alustan mukaan...
      Ei ehkä varsinainen nelipyöräohjaus, mutta
      esitteessä lukee näin:
      "Peugeotissa on ns. nelipyöräohjaus eli
      takarenkaat känntyvä hieman rungon liikkeiden
      mukaan..."
      Kaikkea ei voi muistaa....

      • Deeku

        takapää on ajettavuuden kannalta tärkeä, ja
        nimenomaan se peräpään ohjaus. siinä ei tartte
        olla tietokonetta jos alusta on hyvin tehty.
        esim. Alfa Romeo on onnistunu näissä hyvin (75 de
        dion akseli) toimii kuin ihmisen mieli (?)
        kaikissa kaaroissa taka-akseli ohjaa tavalla tai
        toisella, joskus paremmin ja joskus huonommin.
        muistan esim. vanhan laatikko bluebirdin, joka
        oli yksi kammottavimpia ajokkeja kokoluokassaan,
        carina 2 oli kans aika hurja (joskin siinä oli
        huonot renkaatkin) mutta ite en sähkösiä
        nelipyöräohjauksia ottas.. nimenomaan
        varaosapuolen vuoks.


    • Oululainen

      Muistan nähneeni joskus aikoinaan Volkkarin
      mainoksen jossa oli periaatekuva jostain,
      ilmeisesti Hondan taka-akselistosta, ja sehän oli
      tietenkin monimutkainen kuin mikä. Sitten oli
      Volsun taka-akseli jonka yksinkertaisuuden
      tietänee kaikki. Tekstissä luki jotain siitä että
      kaikki ei tarvitse ihmeellisiä härveleitä ja
      kotkotuksia saadakseen aikaan toimivan taka-
      akselin... Samanlailla Jettaa mainostettiin
      joskus 80-luvulla aJettavana kun siinä oli
      ajosuuntaan joustava etuakselisto, eli
      alatukivarren takimmaiset puslat on sen mallisia
      että niissä on toiseen suuntaan enempi joustoa
      kuin toiseen.

    • 87k

      No nythän on sähköistä ohjaustehostinta yms juttuja vaikka kuinka autoissa, niin luulisi tuollaisten jutun olen itsestäänselvä.

    • Retkuilija

      Natsien Vidal oli ensimmäinen?

    • owjgoirjgioejrgieorj

      Eikö jossain uudessa Renault Laguna coupessa tms. ole nelipyöräohjaus?
      Jostain olen lukenut että niihin 626 Mazdan nelipyöräohjauksiin ei enää edes saa varaosia tai ovat tähtitieteellisen kalliita.
      Mazdaakin oli saatavana nelivetoisena mutta ei yhtäaikaa nelipyöräohjauksella varustettuna.

    • BMW:ssä ainakin
    • 4ws

      Ainakin näissä:
      * Citroën ZX
      * Chevrolet Silverado
      * Chevrolet Suburban
      * GMC Sierra
      * GMC Yukon
      * Honda Accord
      * Honda Prelude
      * Infiniti M35
      * Infiniti Q45
      * Latil M2TL6
      * Mazda 626
      * Mazda MX-6
      * Mazda RX-7
      * Mitsubishi 3000GT
      * Mitsubishi Galant VR-4
      * Mitsubishi Sigma
      * Nissan 240SX
      * Nissan 300ZX
      * Nissan Cefiro
      * Nissan Fuga
      * Nissan Laurel
      * Nissan Silvia
      * Nissan Skyline
      * Peugeot 306
      * Toyota Aristo
      * Toyota Celica
      * Volvo 850

    • rfrerre

      Mahtaa ainut oikeasti hyvin toimiva nelipyöräohjaus tulla Nissanilta. Hicas systeemiä on käytetty skylineissä korimalleissa r32,33 ja 34 ja aivan mahtavia ovat ajossa. Jossakin japsimallin 200 on myös käytetty ja 300 sarjalaisissa myös(Ainakin euromalleissa).

      Toki vanhemmuuten tuunarit on poistellut hicasit aika monesta vehkeestä, koska onhan se hydrauliikka aika painavaa ja toisaalta vikojen korjaaminen kallista.

      Käykääpä koklaamassa vaikka r34 skylineä hicasilla ja sitten irrottakaa sen sulake. Huomaa heti, kuinka paljon nelipyöräohjaus "notkeuttaa" auton liikkeitä.

    • Anonyymi

      Näissä japanilaisissa valmistetuissa kehittyneissä autoissa oli sellaisia teknisiä ratkaisuja jo 80 luvulla joita ei löydy vielä eu autoista. Se laatu minkä japanilaiset tekee on ylivoimainen mm. Muotoilu luotettavuus . Ei mitää ransk ja saksa paskaa muovia. Katso bmw ja mb muovi osia koelauta ja muut. Huonoa muovia ja mcdols muovia.

    • Anonyymi

      Mitsubishin Galantia hehkutettiin 4-pyöräohjauksella.
      Rallikäytössä Galantin 4-pyöräohjaus poistettiin, koska se oli este hyville ajo-ominaisuuksille. Silti rallimenestyksen sanottiin olevan 4-pyöräohjauksen ansiota. 😆😆😆😆

    • Anonyymi

      Tesla Cybertruck unohtui?
      Jossain mallissa on kai nelipyöräohjaus.
      En tiedä kaikista malleista.

    • Anonyymi

      Olisi varmaan painajainen monilla suomalaisilla katsastusasemilla kun yrittävät löytää väkisin vikoja ja tekevät jos ei ole.

    • Anonyymi

      Lisävarusteena sen saa isomman pään Bemareihin ja Mersuihin. Se on kuin automaattiviahteisto. Kun tottuu niin ilman ei halua olla.
      Nelipyöräohjaus tekee isostakin autosta hyvin ketterän parkkihalleissa varsinkin keskieuroopan kaupunkien ahtaissa ydinkeskustoissa.
      Ehdottoman hyvä varuste.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      365
      2128
    2. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1588
    3. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      1180
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      277
      1149
    5. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      67
      929
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      86
      905
    7. Varkaita kuhmossa

      Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.
      Kuhmo
      32
      867
    8. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      112
      840
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      11
      837
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      816
    Aihe