Jumala ja paholainen

pauremon

Luin tässä mielenkiintoisen artikkelin, jossa käsiteltiin gnostilaista lahkoa nimeltä kataarit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cathars

Siellä kohdassa theology on mielenkiintoinen viittaus siihen että kataarit uskoivat vanhan ja uuden testamentin jumalien olevan eri hahmoja. Että vanhan testamentin jumala oli teeskentelijä ja että Jeesus olisi tullut tuomaan oikean jumalan viestin.

Olen miettinyt asiaa jo pitkään ja täytyy myöntää, että ajatus viehättää minua, koska jo pienenä lapsena muistan kauhulla millainen kiivas ja verenhimoinen jumalan kerrottiin olevan. Se ei vaikuttanut jumalalta, jota minä tahtoisin palvoa. Ja Jeesus vaikutti kuitenkin aivan toisenlaiselta. Jotenkin en saata enää uskoa, kun ajatus on päässyt valloilleen, että vanhan testamentin jumala voisi ylipäätään olla hyvä. Voisiko olla niin, että se olisi sittenkin itse paha?

Tässä toinen mielenkiintoinen artikkeli:

http://en.wikipedia.org/wiki/Henotheism

Tuossa on mielenkiintoista erityisesti Jahven suhde muihin alueen jumaliin.

4

224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • to...

ongelmaa ei tässä ole kuin että Jeesus väitti juuri Jahvea isäkseen. Mikä olisi Jeesuksen -joka ilmoitti olevansa henkilö josta Moses ennusti - oikea Jumala? Jeesus tippuu tyhjän päälle ja jää pelkäksi valehtelijaksi. On hän tietysti voinutkin vedättää ihmisiä, mistä sen tietää, mutta mitä jumalaa Jeesus palveli käydessäänn synagogissa ja Jerusalemin temppelissä ja siteeratessaan VT:n kirjoituksia? Oletko ajatellut loppuun saakka? Uskontojenkaan tarinat eivät riipu täysin ilmassa.

• Jos hylkää vanhan testamentin, joutuu hylkäämään myös Jeesuksen, sillä Jeesuksen omien sanojen mukaan hänen koko toimintansa perustui VT:iin:

“Raamattu (=VT) ei voi raueta tyhjiin.” Joh 10:35

“Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.” Matt 5:17-18

“Ja hän (kuolleista noussut Jeesus) alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.” Luuk 24:17

Eikä Jumalan ankaruus löydy vain vanhasta testamentista, sillä nimenomaan Jeesus puhuu iankaikkisesta kadotuksesta ja helvetistä:

“Joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen. Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.” Mark 9:42-48

“Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy', ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa, niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys." Matt 24:48-51

• pauremon

Eli kuinka paljon raamatun kirjoittajat ovat muuttaneet tekstejä. Sitä ei voida tietää, mutta Jeesus-myyttiin on selvästi haettu aineksia Osiris- ja Mithra-myyteistä. Jeesuksen elämä on mystifioitu. En alkuunkaan usko, että kaikki, mitä siellä sanotaan on totta.

Ja usein olen miettinyt Jeesuksen motiiveja. Jos ajatellaan, että hän olisi tosijumalan lähettiläs (ja väärä jumala olisi olemassa) ja hän olisi tullut maan päälle julistamaan hänen oppejaan nimenomaan väärän jumalan kannattajien joukoissa, niin tokihan hänen kannattaisi antaa heidän olettaa, että kyse on samasta jumalasta, jotta hänen sanansa tunnustettaisiin paremmin.

Samoin vanhat ennustukset vanhan testamentin puolella voisivat olla vain kannattajien harhaanjohtamiseksi väärän jumalan taholta, jotta he kuvittelisivat, että Jeesus on tämän väärän jumalan lähettiläs. Jeesuksen kannalta asia on se ja sama, kunhan ihmiset käyttäytyvät paremmin.

Eikä pidä ajatella, että vain kristityillä tai raamatussa olisi totuus. Idän uskonnoilla on maailmankuva, johon tämäkin kyllä uppoaa. Jotenkin minulle on jäänyt kuva, että Jeesus tuli kertomaan israelilaisille noita samoja ikuisia totuuksia, mutta siten, että israelilaisten olisi ne helpompi omaksua.

Eikä mikään näistä ole ristiriidassa noiden raamatunkohtien kanssa. Kaiken pitääkin tapahtua, mutta vain jotta lopussa nähtäisiin totuus.

No, nämä ovat vain ajatuksia, mutta yhä edelleen sanon, että se jumala, josta raamatussa jatkuvasti puhutaan on julma ja verenhimoinen ja hallitsee pelolla. Uskon vakaasti korkeamman hyvän olemassaoloon.

• !!!

Kannattaa sinunkin herätä huomioimaan kristinuskon epäkohdat. Eikö sinusta ole epäreilua, että harras hyväntekijä hindu menee krissujen mukaan helvettiin? Ja kristitty sarjamurhaaja saa syntinsä anteeksi, jos kuolemansellissä katuu tekojaan (on muuten siellä helppoa) ja rukoilee. Niin? Mitä mieltä olet?

Lykätään siis krissuilu syrjemmäksi, sillä koko uskonto haisee. Jumala on olemassa, muttei se ole sellainen saastainen pikkuhitler, kuten Raamatussa väitetään. Se ei rankaise lapsiaan, eikä tapattaisi omaa poikaansa ristillä meidän syntiemme tähden. Kyllä oikea Jumala osaa antaa anteeksi ilman verenvuodatustakin. Tästä pääsemme johtopäätökseen, että Raamattu on valheita väärällään. Oikean Jumalan löydät kuuntelemalla rauhaisessa paikassa sisintäsi, omaatuntoasi. Rukoile Jumalaa, mutta muista myös mietiskellä ja rauhoittua vaikka rauhallisen musiikin tahdissa. Silloin kuulet sisintäsi ja tämä meditointi onkin rukouksen vastakohta. Jumalan puhetta sinulle. Jumala kehoittaa sinua ainoastaan rakastamaan muita! Rakkaus on kaikki! Jumala on Rakkaus! Kun rakastat jotakuta, niin tunnet ripauksen Jumalaa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      356
      2447
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      60
      2034
    3. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      111
      1712
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1415
    5. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      185
      1390
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      73
      1344
    7. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      27
      1335
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      80
      1267
    9. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1237
    10. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1076
    Aihe