Mihin Kale kuoli?

ddokumentti

Kattoks joku Eero Tuomikosken dokumentin "Kale", jossa oli päähenkilönä Kalevi-niminen 16-vuotias kundi. Oli aika hyvin tehty juttu.

Lopussa sitte kävi ilmi et tää Kale on kuollu vuonna 1986. Tietääkö joku mihin tai miten hän kuoli?

45

23152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluan tietää

Kale oli jotenkin valoisan tuntuinen tyyppi.
      Mietin katsoessani, että minkalainen hän on nyt.
      Sitten kerrottiin että hän on kuollut niin nuorena.

• mietittiin

Samaa mietittiin ja ihmeteltiin eilen me, ei olla ainakaan vielä löydetty tietoa.

• Mary Jane

Samaa mietin minäkin. Olisikohan käynyt, kuten kalliolaiselle sekatyömiesrapparinuorelle saattaa käydä eli viina vienyt tai oma käsi.

Tuli kyllä surullinen ja häh -olo lopputeksteissä, kun heppu tosiaankin vaikutti niin positiiviselta.

• kiitollinen

...oli hyvä dokumentti ja aika hienotunteisesti tämä kuolemakin tuotiin esiin vasta loppuhaastattelussa eikä esim. haalittu katselijoita ennakkomainonnan avulla.
      Ehkä sarjan paras dokkari tähän mennessä.

• haluaisin tietää

Minäkin tahtoisin tietää. Kysyin äidiltäni,. mutta ei hänkään ollut koskaan kuullut mihin hän kuoli, vaikka olikin sitä aikoinaan pohtinut.

• jungin Masa

Moi olin kalen hyvä frendi kallion kundeja ja prahiksen kentällä h engailtiin.Kale kolas oman käden kautta sääli juttu Holkerille terk ut.

• ylen ohjelma
      • alkup.

Kävin eile googlettamassa kaikki mahdolliset linkit, noikin, plus tekijä Esko Tuomikoski. En löytäny mistään mitään jutunpätkää jossa ois mainittu et mihin Kale mahto kuolla 25-vuotiaana.

Se jäi jotenkin vaivaamaan mua. Koska tyyppi ei vaikuttanu sellaselta joka jotenki helposti tekis esim itsarin kuten joku tossa edempänä ehdotti.
        Ite olin nuori 70-luvulla ja dokkari oli täynnä mullekin tuttuja paikkoja kuten useimmille stadilaisille. Kale vaikutti myös sellaselta tyypiltä joka pitää itsestään ja elämästä. SItä 70-luvulla ja 80-luvun alkupuolella nuoret ei dokannu niin paljon ku nykyään, etten oikeen usko tohonkaan et viinaan ois kuollu, huumeita ei sillon käyttäny ku joku ihan satunnaisesti , se oli tosi marginaalista.

Saattasko olla et Kale kuoli jossain rakennustyömaaonnettomuudessa, levottoman ja ehkä varomattoman luonteensa vuoks jossain muussa onnettomuudessa tai sitte esim jossain prätkäjutussa, 70-luvulla ja 80-luvun puoliväliin mennessä kypäräpakko ei ollu niin oleellinen?

Tietenki aina on äkillisen sairaskohtauksen tai syövän mahdollisuus mut ei kuitenkaan todennäköinen. Mä veikkaan onnettomuutta.

• tyyppikö
        alkup. kirjoitti:

Kävin eile googlettamassa kaikki mahdolliset linkit, noikin, plus tekijä Esko Tuomikoski. En löytäny mistään mitään jutunpätkää jossa ois mainittu et mihin Kale mahto kuolla 25-vuotiaana.

Se jäi jotenkin vaivaamaan mua. Koska tyyppi ei vaikuttanu sellaselta joka jotenki helposti tekis esim itsarin kuten joku tossa edempänä ehdotti.
        Ite olin nuori 70-luvulla ja dokkari oli täynnä mullekin tuttuja paikkoja kuten useimmille stadilaisille. Kale vaikutti myös sellaselta tyypiltä joka pitää itsestään ja elämästä. SItä 70-luvulla ja 80-luvun alkupuolella nuoret ei dokannu niin paljon ku nykyään, etten oikeen usko tohonkaan et viinaan ois kuollu, huumeita ei sillon käyttäny ku joku ihan satunnaisesti , se oli tosi marginaalista.

Saattasko olla et Kale kuoli jossain rakennustyömaaonnettomuudessa, levottoman ja ehkä varomattoman luonteensa vuoks jossain muussa onnettomuudessa tai sitte esim jossain prätkäjutussa, 70-luvulla ja 80-luvun puoliväliin mennessä kypäräpakko ei ollu niin oleellinen?

Tietenki aina on äkillisen sairaskohtauksen tai syövän mahdollisuus mut ei kuitenkaan todennäköinen. Mä veikkaan onnettomuutta.

muka?
        Minusta ihan selvä sekakäyttäjäkandidaatti - "Kultsan kingi tms."
        Osas kyllä laulaakin jollain lailla, joten taiteellisen pojan surullinen loppu voi olla tod. näk.

• ddokumentti
        tyyppikö kirjoitti:

muka?
        Minusta ihan selvä sekakäyttäjäkandidaatti - "Kultsan kingi tms."
        Osas kyllä laulaakin jollain lailla, joten taiteellisen pojan surullinen loppu voi olla tod. näk.

Vaikeeta sanoa kun ei tiedä. Ihmiset olettaa nykyään hirveen helposti et jos joku on kuollu nuorena niin, kuten äitiniki heti kysäs "et kuolikohan se huuMEISIIN ?"

Itse noihin aikoihin oli Kale 3 vuotta vanhempi ja kyllähän sillonkin viinaa juotiin, mut itseasiassa nuoret siis vähän alle ja korkeintaan 5 vee päälle (Kale kuoli siis 25-vuotiaana) ei juonu ihan niin hirveesti viinaa ku nykyään.
        Ja koska noihin aikoihin melkein kaikki kävi töissä, ei porukalla ollu aikaa hirveesti istuksia viikolla räkälöissä. Itse asiassa vaikeesti alkoholiongelmaiset, "Kultsan kingit" sun muut oli kyllä Kalea vanhempia. Tollon suurin osa vaikeesti alk.ongelmaisista oli selvästi pultsareita ja vanhempaa keski-ikästä porukkaa tai nuorista ihan sosiaalitapauksia. Emmä nää mitään todennäköstä syytä miks Kalesta ois kehittyny 25-ikävuoteen mennessä tyyppi joka kuolee viinaan.

Mitä sekakäyttöön tulee, sekään ei ollu niin yleistä ku nykyään. Siis jos tarkotetaan viinaa ja esim bentsoja. Ei nuoret käyttäny hirveesti pillereitä tolloin.

Varsinainen huumeidenkäyttö oli vuosien 77-86 välillä marginaalista; käyttäjiä oli mut huomattavasti vähemmän ku varsinaisen huumebuumin 1970-1974 jälkeen, siihen se lopahti ku seinään.

• Mary Jane
        ddokumentti kirjoitti:

Vaikeeta sanoa kun ei tiedä. Ihmiset olettaa nykyään hirveen helposti et jos joku on kuollu nuorena niin, kuten äitiniki heti kysäs "et kuolikohan se huuMEISIIN ?"

Itse noihin aikoihin oli Kale 3 vuotta vanhempi ja kyllähän sillonkin viinaa juotiin, mut itseasiassa nuoret siis vähän alle ja korkeintaan 5 vee päälle (Kale kuoli siis 25-vuotiaana) ei juonu ihan niin hirveesti viinaa ku nykyään.
        Ja koska noihin aikoihin melkein kaikki kävi töissä, ei porukalla ollu aikaa hirveesti istuksia viikolla räkälöissä. Itse asiassa vaikeesti alkoholiongelmaiset, "Kultsan kingit" sun muut oli kyllä Kalea vanhempia. Tollon suurin osa vaikeesti alk.ongelmaisista oli selvästi pultsareita ja vanhempaa keski-ikästä porukkaa tai nuorista ihan sosiaalitapauksia. Emmä nää mitään todennäköstä syytä miks Kalesta ois kehittyny 25-ikävuoteen mennessä tyyppi joka kuolee viinaan.

Mitä sekakäyttöön tulee, sekään ei ollu niin yleistä ku nykyään. Siis jos tarkotetaan viinaa ja esim bentsoja. Ei nuoret käyttäny hirveesti pillereitä tolloin.

Varsinainen huumeidenkäyttö oli vuosien 77-86 välillä marginaalista; käyttäjiä oli mut huomattavasti vähemmän ku varsinaisen huumebuumin 1970-1974 jälkeen, siihen se lopahti ku seinään.

Tuolla on hienosti analysoitu Kale -dokkaria: http://www.lariq.net/blogit/khilou/archives/2006_08.html Mutta eikö kukaan tiedä, miten Kalelle kävi.

• kos
        ddokumentti kirjoitti:

1959-1986 oli lopputekstissä

• ...so?....
        kos kirjoitti:

...Täähän jo tiedettiin...

• kos
        ...so?.... kirjoitti:

katso vaikka aloittajan avauspuheenvuoroa

• kos
        ...so?.... kirjoitti:

vaan tuossa hieman myöhemmin ddokumentin kommentti: 25 vuotiaana

• ..,.
        kos kirjoitti:

En ole nähnyt ohjelmaa enkä kuullut koko kakesta mitään.

• Tviro

Terve kaikille

Olen Rauno Kalevi Viron poika, sain tuon dokumentin yleltä DVD-muodossa jo ennenkuin tuo tuli ulos telkkarista siis nyt uusintana. Kaikkia teitä näköjään herättää kysymys mihin Kale kuoli, en viitsi siitä enempää kertoa kuin että se oli äkillinen tapaturma, toivottavasti tämä tieto riittää teille.

Dokumentti on herättänyt yllättävän paljon kommentteja, mikä on minun mielestäni hyvä asia ajattelin aluksi kun sain kuulla että se esitetään uusintana, että ketään nykypäivänä ei juurikaan tuollaiset dokumentit kiinnosta...väärässä olin :)

En tiennyt edes että tämä dokumentti on herättänyt keskustelupalstoilla näin paljon kysymyksiä ja kommentteja kunnes oma äitini laittoi minulle viestiä, siis sama henkilö joka nähdään dokumentin lopussa.

Ainoa asia jonka voin paljastaa että kun dokumenttia tehtiin niin kuvaukset jouduttiin keskeyttämään koska Kale vedonlyönnin yhteydessä ajoi hiukset pois, niin kuvausryhmä päätti että odotetaan kunnes Kalen hiukset kasvavat takaisin.
      Jos satuitte huomaamaan että dokumentin alussa Kalella oli erillaiset hiukset kuin loppukohtauksessa.

Kiitos erittäin paljon kaikille jotka tykkäsivät dokumentista

Terveisin

Tomi Viro

• ++++++

Kiitos tiedoista.
        Oliko kyseessä työtapaturma vai esim. liikenneonnettomuus?
        Ilmeisesti aihe on arkaluonteinen, joten anteeksi kun kysyn. Kalen tarinan alku oli vain niin hyvä, että myös loppu kiinnostaa.

• Tviro
        ++++++ kirjoitti:

Kiitos tiedoista.
        Oliko kyseessä työtapaturma vai esim. liikenneonnettomuus?
        Ilmeisesti aihe on arkaluonteinen, joten anteeksi kun kysyn. Kalen tarinan alku oli vain niin hyvä, että myös loppu kiinnostaa.

Terve

Kuten sanoin jo en viitsi enempää kertoa,
        toivottavasti ymmärrät.

Terveisin

Tomi Viro

• ddokumentti
        Tviro kirjoitti:

Terve

Kuten sanoin jo en viitsi enempää kertoa,
        toivottavasti ymmärrät.

Terveisin

Tomi Viro

Mä laitoin tän viestiketjun alulle koska dokumentti Kalesta ja häneen liittyen omat muistoni 70-luvusta samoihin aikoihin jolloin oli Kalea 3 vuotta vanhempi ja lisäks muistoni Helsingistä ja Kallion kaupunginosasta vaikutti munhun aika voimakkaasti. Dokumentti oli arkisessa karheudessaan kaunis, ja Kale vaikutti luovalta ja positiiviselta nuorelta mieheltä. Siksi olikin niin surullista se selittelemätön syntymä- ja kuolinluku siinä lopussa.

Itse mulle tulikin ihan ensimmäiseks todennäkösenä vaihtoehtona mieleen äkillinen onnettomuus jota ei voi linkittää mihinkään hänen elämäntavoistaan varsinaisesti kuten tossa aiemmin totesinkin, mitä nyt ehkä nuoruuden levottomuus ja menot ja meiningit, tai sitten ei.

Mutta kiitos kun vastasit, ja kiva isä sut on pannu alulle; kaikkea hyvää sulle!!

• RIP Kale
        ddokumentti kirjoitti:

Mä laitoin tän viestiketjun alulle koska dokumentti Kalesta ja häneen liittyen omat muistoni 70-luvusta samoihin aikoihin jolloin oli Kalea 3 vuotta vanhempi ja lisäks muistoni Helsingistä ja Kallion kaupunginosasta vaikutti munhun aika voimakkaasti. Dokumentti oli arkisessa karheudessaan kaunis, ja Kale vaikutti luovalta ja positiiviselta nuorelta mieheltä. Siksi olikin niin surullista se selittelemätön syntymä- ja kuolinluku siinä lopussa.

Itse mulle tulikin ihan ensimmäiseks todennäkösenä vaihtoehtona mieleen äkillinen onnettomuus jota ei voi linkittää mihinkään hänen elämäntavoistaan varsinaisesti kuten tossa aiemmin totesinkin, mitä nyt ehkä nuoruuden levottomuus ja menot ja meiningit, tai sitten ei.

Mutta kiitos kun vastasit, ja kiva isä sut on pannu alulle; kaikkea hyvää sulle!!

...että elämänsä jatkuu kuitenkin jossain muodossa, vaikka omansa jäikin kesken. Voitko Tomi sen verran raottaa salaisuuden verhoa, että menikö Kale vielä koulunpenkille?

• Tviro
        RIP Kale kirjoitti:

...että elämänsä jatkuu kuitenkin jossain muodossa, vaikka omansa jäikin kesken. Voitko Tomi sen verran raottaa salaisuuden verhoa, että menikö Kale vielä koulunpenkille?

Terve

Ei Kale enään kouluun mennyt, koska minä synniyin joten hänellä oli tarpeeksi tekemistä minun kanssani.... ja tietenkin perhe pitää elättää ja duunia oli tehtävä.

Terveisin

Tomi Viro

• Hassinen
        Tviro kirjoitti:

Terve

Ei Kale enään kouluun mennyt, koska minä synniyin joten hänellä oli tarpeeksi tekemistä minun kanssani.... ja tietenkin perhe pitää elättää ja duunia oli tehtävä.

Terveisin

Tomi Viro

Jep munkin mielestä docari oli hyvä.Vähän toisenlainen Suomi kuin nykyään.
        Ihmiset puhui huomisesta ,positiivisesti,töitä oli
        jne.
        Kalea ja perhettä jäi jollain tavalla kaipaamaan,niin positiivinen ja rauhallinen se oli.
        Myös minä järkytyin kun luin miten Kalelle kävi.Ei TODELLAKAN mikään sekakäyttäjä.
        Hyvät lähtevät täältä ensimmäisenä!!

• mies49
        Hassinen kirjoitti:

Jep munkin mielestä docari oli hyvä.Vähän toisenlainen Suomi kuin nykyään.
        Ihmiset puhui huomisesta ,positiivisesti,töitä oli
        jne.
        Kalea ja perhettä jäi jollain tavalla kaipaamaan,niin positiivinen ja rauhallinen se oli.
        Myös minä järkytyin kun luin miten Kalelle kävi.Ei TODELLAKAN mikään sekakäyttäjä.
        Hyvät lähtevät täältä ensimmäisenä!!

Muutin maalta Helsinkiin 70-luvulla. Ensimmäisiä asuinpaikkojani olivat juuri Kallion tienoot, joten dokkari toi melkein kyynelet silmiin. Siitä on niin vähän aikaa ja kuitenkin maa on aivan erilainen, eikä ainakaan parempi huolimatta kaikesta krääsästä. Jos mitä siitä ajasta kaipaa, niin tulevaisuudenuskoa ja positiivisuutta. Myös muuna ajankuvana tällaiset dokkarit ovat arvokkaita, moni miljöö on muuttunut ja säilyy dokumentilla niin että sitä voi tulevaisuudessa muistella.

• Poikiensa äiti

Olenpa iloinen, että "Kaltsu" ehti saada perhettä, vanhempienkin takia. Kaikkea hyvää sinulle!

• Päivi Kalliolainen

Hei
        Ihanaa kun sain nähdä dokumentin uudestaan vuosien jälkeen. Tunsin vanhempasi noilta ajoilta
        ja olemme käyneet joskus Kalen haudalla.
        Valokuvia noilta ajoilta katselemme haikein mieli.

Hyvää jatkoa sinulle Tomi.Olen nähnyt sinut viimeksi kun istuit rattaissa, aika kuluu.

• nikolakis

saako sitä ostettua dvd:lle jos ni mistä

• arko

Moikka Tuli jostain mieleeni armeija-ajat ja silloinen kaverini Viron Kale joka on juuri samainen henkilö kuin dokkarissa,paljon laivastossa yhdessä koettiin ja naurettiin...jotenkin syvälle on sisinpääni jäänyt Kale kalliosta ja katsoin taannoin sen kyseisen uusinnan ikävällä lopputekstillä varustettuna.

• kalliossa syntynyt

hei, tomi ! etsin meidän perheen dokkaria joka kuvattiin samaan leikkeeseen kuin kale, ja sitä ei vaan löydy ,yle on hukannut sen tai poistanut meidän pätkän ,kallion nuorista,harmi.

olisin halunnut nähdä itseni 3 vuotiaana uudestaan,dokumentissa.

• Täältä tullaan elämä

Hei Tomi

Täytän tänään 8.6.2014 50 v ja katsoin sen kunniaksi Täältä tullaan elämä -elokuvan .

Vaikka en ole Helsingistä kotoisin, tuota elokuvaa katsoessa tuli välittömästi mieleeni toinen vastaavanlainen hieno ajankuva: Kale - Elämän kevät.

Kumpikin elokuva antaa paljon aihetta miettimiseen, hiljentymiseen ja rukoukseen.

Elokuvat ovat luonnollisesti aikansa vasemmistolaisesta arvomaailmasta lähtöisin olevia nuorisokuvauksia. Ne nostavat samalla tavoin esiin kysymyksen siitä, mikä merkitys opettajan ja koulun arvomaailmalla on oppilaan menestymiselle.

Kuitenkin, katsojan arvomaailmasta riippumatta, erityisesti Kalen kohdalla nousee nousee esiin perustavaa laatua oleva kysymys: mitä vikaa suomalaisessa koulussa on?

• Timo-Erkki Heino

Elämän kevät dokumentti on herättänyt paljon mielenkiintoa niin kuin koko tänä kesänä esitetty sarjakin 60- ja 70-luvun dokumenttiuusintoja TV 1:ssä. Palautetta ja kysymyksiä on tullut paljon.
      Kysymykseen Kalen kuolemasta olemme Kalen omaisilta saaneet tiedon, että hän kuoli äkillisesti tapaturmassa.
      Timo-Erkki Heino
      Ykkösdokumentin kesäsarjan tuottaja

• blackmagictiger

EIKÖS KALE OLLU 1961 SYNTYNYT SIIS IKÄLUOKKAA 1959-1961

• pliide

jos dokumentti tulisi vielä uusintana!?

• Timo-Erkki Heino
        blackmagictiger kirjoitti:

Elämän kevät-sarjan jakso Kale on herättänyt niin paljon mielenkiintoa ja kiittävää palautetta, että sen uusimista pitää vakavasti harkita. Tällä hetkellä uusinta-aikaa ei ole tiedossa. Ensi kesänä, jolloin dokumenttiuusinnat jatkuvat, voisi mahdollisesti uusia koko neliosaisen Elämän kevät-sarjan.
        Mielenkiinnosta ja palautteesta kiittäen
        Timo-Erkki Heino
        Ykkösdokumentin kesäsarjan tuottaja

• Timo-Erkki Heino

Kale oli syntynyt vuonna 1959.
        Timo-Erkki Heino

• mallariinaa

Kale oli syntyny 59 ja juu mukava mies meinaan henk koht tiedän kun ollin avovaimo vuosina 83-86

• mallariinaa

tähään voisin kirjoittaa samaa kuin eräs täälä että ikävä tapaturma keväällä 86 ja en sen enempää minäkään valoita asiaa mut todella henk koht tunsin kun oli avomieheni melk 3 v ajan siihen 86 v asti. ja todellakaan ei ollut mikään sekakäyttäjä ns mitä toiset täälä arvuutteli mutta antaa Hänen levätä rauhassa <3 Kaipuu jäi kova
      T.Maarit

• Timo66

Jälleen tuli erinomainen Kale-dokkari Teemalta. Erittäin hienoa, että Kale siihen antoi itsensä, koska sitä kaitta elää kauemmin kuin kukaan meistä. Kiitos Kalle!

• Milu

Kannattaa katsoa Areenasta! Mielenkiintoinen ja tunteita herättävä dokumentti ajaltaan... :)

• Hurriganes

Moikka Tomille ja Maaritille. Sääli että Kalelle kävi näin. Loistava ajankuvaus dokumentti siltä ajalta kun elämä oli rikasta vaikka ei omistettu oikeistaan mitään. Itse olen lähes samanikäinen ja oma elämäni oli lähes samanlaista vaikka Helsingissä en olekkaan asunut. Elämä pyöri urheilun (jääkiekon), tyttöjen, kavereitten ja musiikin (Hurriganes) ympärillä, tässä järjestyksessä. Kaipaan nyt vanhempana sitä aikaa, tässä kiireisessä oravanpyörässä jossa eletään. Moni minunkin kaveri on sanonut että olisi valmis vaihtamaan ajan -70 luvulle jos se olis mahdollista. Hyvää jatkoa Kalen sukulaisille.

• keroovaan

Taitaa tuon jatko-osa löytyä Ylen elävästä arkistosta.Muistelen,että 2-osassa kerrotaan,että kale alkoholisotui ja menehtyi korvikealkoholin aiheuttamaan myrkytystilaan.

• Anonyymi

Kerovaan nimim ! Ei siihen suinkaan vaan muu tapaus, ikävä niin..kyseessä ei kuitenkaan ollut lääkkeet eikä alkoholi..Minä hänet asunnostamme Kalliossa löysin joten jospa tää spekulointi loppus vihdoin ja Sais Rauhassa nukkua niin Itseaiheutettu tapaus 😪 ehken osa täälä jo tietääkin sen..en haluu enää kieltää et piste tulee näille jutuille mm huumeet jne..T. Maarit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerovaan nimim ! Ei siihen suinkaan vaan muu tapaus, ikävä niin..kyseessä ei kuitenkaan ollut lääkkeet eikä alkoholi..Minä hänet asunnostamme Kalliossa löysin joten jospa tää spekulointi loppus vihdoin ja Sais Rauhassa nukkua niin Itseaiheutettu tapaus 😪 ehken osa täälä jo tietääkin sen..en haluu enää kieltää et piste tulee näille jutuille mm huumeet jne..T. Maarit

Spekulointi jatkuu koska kukaan ei kerro miten Kale kuoli. Ilmeisesti kukaan ei oikeasti tiedä, huutelevat vaan nimimerkin takaa sitä ja tätä. Entäs minä? Käytiin samalla luokalla koulua monta vuotta, Kale erottui joukosta, koska oli iso kundi, mutta koostaan huolimatta reilu kaveri, ei mikään koulukiusaaja. Asenne kouluun ja opettajiin oli rento, oli paljon sellaista huulenheittoa ja pelleilyä. Ei varsinaisesti oltu mitään kavereita, luokkatovereita, ei ollut mitään yhteisiä juttuja tai mielenkiinnon kohteita. Vuosien jälkeen aina silloin tällöin tulee nimi mieleen, koska pyörin samoilla kulmilla edelleen. Hyvä heppu, ei pahaa sanottavaa.. kevyet mullat..

• Anonyymi

Koska uusintana?

• Anonyymi

Jallu Rantanen vilahtaa dokumentissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      27
      2754
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      120
      2652
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      34
      2161
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      59
      2043
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      408
      1595
    6. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1123
    7. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259