Tietzeniä?..

MetallicAngel-82

Viimevuoden marraskuussa tämä kipuni tuli aivan yhtäkkiä ja säikähdin tosissaan, luulin sen olevan sydänperäistä.

Kipu tuntui vasemmanpuolen kyljessä ylhäällä, kainalon seudulla ja nukkuminen oli todella hankalaa, se tuntui hengittäessäkin. En yhtään tiennyt mistä oli kyse.

Kävin minä sitten päivystyksessä, muttei lääkäri osannut mitään muuta kuin kipulääke reseptin antaa kouraani. Oloni helpottui, mutta välillä se aina kipuili.

Melkoista arvailua oli tuon kanssa, epäilin kaikkea mahdollista, jopa rintasyöpää.

Sitten se rupesi tuntumaan vuoden alusta lähtien suurinpiirtein aina menkkojen aikaan ja luulin kivun rinnanseudulla johtuvan hormooneista.

Nyt parin viikon aikana kipu on ollut lähes päivittäistä, enemmän tai vähemmän ja välillä ei ollenkaan. Se tuntuu välillä rintakehässäkin ja yläselässä.

Löysin nämä sivut googlea selaamalla ja toisaalta helpotuin kun luin näitä juttuja ja niiden sopivuutta itseeni ja näin saatoin sulkea pois kaikki muut epäilykseni, mutta toisaalta taas en ole helpottunut, koska eihän tähän ole varmaan parannuskeinoa keksitty ja siitä joutuu sitten kärsimään varmaan ikänsä.

Luulen tämän tietzenin tulleen siitä, kun viimesyksynä lenkkipolulla nostelin aika paljon sellaista kuntoiluun tarkoitettua "nostotukkia".. voi minua, jos olisin tajunnut, en olisi sitä alunperinkään lähtenyt nostelemaan ja olisin ehkä välttynyt tältä välillä niin kiusalliselta ja kivuliaalta vaivalta.

Olen ajatellut käyväni lääkärillä tämän takia.

Näkyykö tietzen röntgenkuvissa ja miten se diagnosoidaan varmaksi?

5

2629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietzeläinen

itselläni tuo sairaus on nyt ollut pian 1,5 vuotta,välillä pahempana,välillä parempana.
      Ei Tietzeä röntgenillä diagnosoida, hakeudu esim. fysiatrille, hän osaa diagnosoida taudin.
      Tosin tuo ei ihan T:lta kuulosta.
      Eikä se tule mistään rasituksesta tms., kuten tuossa kirjoitit että olet nostellut"nostotukkia",enemminkin jokin lihas on"kärsinyt" tms.
      Tietze paranee omia aikojaan,siihen ei ole mitään parantavaa lääkettä,tulehduskipulääkeKUURI(nimenomaan kuuriluontoisena!!) auttaa.

• Kysyvä?

Hei, kertokaa millaisia oireita teillä on ko.sairauteen liittyen ollut.

• Tietzeläinen

aristusta ja kuumotusta, siinä ne pääoireeni.
        Googleta Tietzen syndroma, tai Tietzen oireyhtymä, tosin vähän löytyy tietoa.

• Tietzeläinen
        Tietzeläinen kirjoitti:

aristusta ja kuumotusta, siinä ne pääoireeni.
        Googleta Tietzen syndroma, tai Tietzen oireyhtymä, tosin vähän löytyy tietoa.

tuosta listasta turvotuksen.

• MetallicAngel-82
        Tietzeläinen kirjoitti:

tuosta listasta turvotuksen.

Tosiaankin tietzenistä löytyy yllättävän vähän tietoa, mutta tässä jotain mitä löysin.

Googlesta löydettyä tietoa:

Oireena on kipu ja joskus turvotus yhden tai useamman kylkiluun ruston seudussa. Tyypillinen paikka on 2. tai 3. kylkiluurusto angulus sternin sivulla.

Syvä sisäänhengitys, yskiminen, vartalon taivutus tai kierto pahentavat kipua.

Erotusdiagnostiikassa on muistettava selkärankareuma tai muu spondylartropatia, jossa sternoklavikulaarinivel voi olla tulehtunut. Oireita on silloin yleensä muuallakin.

Hoidoksi voidaan kokeilla steroidi-puuduteinjektiota kipukohtaan sekä kylkiluiden liikkuvuutta lisäävää fysioterapiaa. Oireet lievittyvät itsestäänkin.
        --------------------------
        Joka kodin lääkärikirjasta:

Tietzen tauti on tulehdus yhdessä tai useammassa kylkirustossa. Tavallisesti tulehdus
        iskee toispuoleisesti ylhäältä lukien toisen
        kylkiluun rustoon. Joskus tulehdusta on solisluun
        ja rintalastan yhtymäkohdassa. Syytä tulehdukseen
        ei varmuudella tiedetä, mutta sitä on usein
        henkilöillä, jotka joutuvat työssään rasittamaan
        yläraajojaan.
        Oireena on rintakipu, joka pahenee rasituksessa.
        Kipualueelle ilmaantuu sukkulamaista turvotusta, mutta röntgenkuvassa ei näy poikkeavaa. Sitkeä
        tulehdus voi kestää useita kuukausia mutta paranee lopulta. Tulehduskipulääkkeet ja paikallinen lämpöhoito lievittävät kipua. Puudutetta ja kortisonia sisältävä pistos voi helpottaa oireita. Työliikkeitä, jotka pahentavat kipua, on vältettävä.
        -----------------------------------------------
        Itselläni nyt tuo tietzen on yllättävän vähän vaivannut, mutta kuitenkin se on ollut läsnä päivittäin parin viikon ajan. Mulla tää on ollu jo n. 9 kuukautta on/off tyyppisenä, mutta jospa se siitä paranis ajallaan, kun vielä vähän aikaa sitten luulin että vaiva on pysyvä ja sen kanssa ois elettävä ikänsä.

Kyllähän tuo toisinaan pistää mielenkin matalaksi.

Sen lääkärissä käynnin taidan nyt toistaiseksi jättää väliin, kun eihän ne siellä paljoa mitään jos ollenkaan tuolle mahtaisi. Mutta tietenkin siinä tapauksessa menen jos se rupeaa kovin ärhäkäksi käymään, seurailen tilannetta ja yritän välttää kaikkea mikä saattaisi rasittaa tuota kylkeä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8403
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4674
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4353
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3493
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3368
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3133
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2871
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe