moi
mulla on 700kg painava kats.vapaa vanha pikkumökki.
Autollani saa vetää jarruitta vain 600kg.
Onko mitään suht yksinkertasta tapaa saada esim vaunua 600 kiloiseksi?
Asiallisia vastauksia kiitos!
tv.aloitteleva kanavaarani...
autolla ei saa vetää
18
2851
Vastaukset
- tavetti
Nyt ei missään nimessä käy,on vaihdetava autoa.
- petrinar
Jos vaunusi on jarruton ja painaa 700kg, niin varmaankin sitä on vaikea keventää sadalla kilolla.
Mutta jos siinä on jarrut, niin katso rekisteriotteesta tai selvitä auton maahantuojalta, kuinka painavaa jarrullista vaunua saa autollasi vetää. Yleensä se on suurempi massa kuin jarruttomana.- Kukkamaaria
jos vaunu on kerran "katsastusvapaa" 700 kiloinen, niin se on jarruton.
- petrinar
Kukkamaaria kirjoitti:
jos vaunu on kerran "katsastusvapaa" 700 kiloinen, niin se on jarruton.
Meillä on "katsastusvapaa" sprite ja se on jarrullinen.
Eli katsastusvapaus ei ole mikään takuu, että vaunu olisi jarruton.
- niin ei ongelmia
ja lähes aina matkailuvaunun alustasta ne jarrut löytyvät..
- omapaino?
Mikä paino tuo 700 kg on? Kokonaispaino vai omapaino? Selviää rekisteriotteesta.
Jos omapaino on tuo 600kg tai alle, niin voit vetää vaunua kunhan et lastaa sinne tavaraa siten että 600kg ylittyy (vaunu tavarat).
Jos tuo 700kg on omapaino, niin mitään ei ole tehtävissä.- puntaroi
Kovin on pieni vaunu ja vielä pienempi vetoauto. Jos auto noin silmään näyttää poksin vetoon sopivalle ja puhtia riittää, niin onko ne pykälät nyt niin tarkkoja?
- Rraikku
puntaroi kirjoitti:
Kovin on pieni vaunu ja vielä pienempi vetoauto. Jos auto noin silmään näyttää poksin vetoon sopivalle ja puhtia riittää, niin onko ne pykälät nyt niin tarkkoja?
No näitä 'pikkuautojahan' löytyy, ,esim.
Chrysler 300C SRT8 317 kW, jarruttoman perävaunun max. paino 450 kg
Chrysler Sebring 2.4 A LE 105 kW, jarrullisen perävaunun max. paino 455 kg (!!), jarruttoman perävaunun max. paino 450 kg
Chrysler Voyager 2.4 SE 108 kW, jarruttoman perävaunun max. paino 450 kg
Ja muitakin löytyy, nämä sattuin vaan tuoreesta muistista löytämään nopeasti. - avainasana
Rraikku kirjoitti:
No näitä 'pikkuautojahan' löytyy, ,esim.
Chrysler 300C SRT8 317 kW, jarruttoman perävaunun max. paino 450 kg
Chrysler Sebring 2.4 A LE 105 kW, jarrullisen perävaunun max. paino 455 kg (!!), jarruttoman perävaunun max. paino 450 kg
Chrysler Voyager 2.4 SE 108 kW, jarruttoman perävaunun max. paino 450 kg
Ja muitakin löytyy, nämä sattuin vaan tuoreesta muistista löytämään nopeasti.Poksissa on jarrut - eikä tarvitse katsastaa - ja saa vetää Chrysler Voyager-merkkisellä autolla (vaunu alle 1600 kg).
- Rraikku
avainasana kirjoitti:
Poksissa on jarrut - eikä tarvitse katsastaa - ja saa vetää Chrysler Voyager-merkkisellä autolla (vaunu alle 1600 kg).
Joo, ei ollut tarkoitus provoilla Chryslerin omistajille. Työkaverilla vaan on Sebring ja hän on ihmetellyt samaa asiaa - ja miten siinä voi tuo jarrullisenkin vaunun paino olla noin pieni?
Voyagerhan on kohtuullisen yleinen veturi. - yhtenevä linja
Rraikku kirjoitti:
Joo, ei ollut tarkoitus provoilla Chryslerin omistajille. Työkaverilla vaan on Sebring ja hän on ihmetellyt samaa asiaa - ja miten siinä voi tuo jarrullisenkin vaunun paino olla noin pieni?
Voyagerhan on kohtuullisen yleinen veturi.Neon olisi halpa 2-litrainen veturi automaatilla, mutta kun saa vetää vain 450 kg jarrullistakin. IOhme juttu, mutta valmistaja määrää. Ilm taka-akseli/jarrut/manuaalin kytkin tai jokin muu osa on niin heppoinen, että enempää ei sallita.
- koko-omapaino
yhtenevä linja kirjoitti:
Neon olisi halpa 2-litrainen veturi automaatilla, mutta kun saa vetää vain 450 kg jarrullistakin. IOhme juttu, mutta valmistaja määrää. Ilm taka-akseli/jarrut/manuaalin kytkin tai jokin muu osa on niin heppoinen, että enempää ei sallita.
Joo vaunun kokopaino siis 700kg omapaino 590kg.
Jarruton, kats.vapaa.
Auton maks veto jarrutonta on 600kg.
Konttorilla sanottiin, tuo puntarille, jos saat 100kiloa pois, he merkkaavat vaunun 100 kiloa keveämmäksi otteesee.
Tosin hankalaa, tulee esteeksi se, että omapainon ja kokonaispainon välillä pitäis semmonen 100kiloa olla lastaus varaa...
Eli ensin tarvis saada omapainoo esim 500kg ja sen jälkeen myös kokopaino siihen alle 600kg...
Itsellä ei ole vaunussa kaasupulloja tms nesteitä tai ylimääräistä ns irtotavaraa joten luulenpa että on lähellä omapainoa, ja konttorilta sanottiin että jos miliisit meinaa tiellä sakottaa siitä että rekisterissä lukee kilot jotka on ylitetty, on näissä pikkuvaunuissa silloin poliisien punnattava auto tien päällä ja sakot annetaan Todellisesta painosta, eikä siitä mitä otteissa lukee... joten kun ei kaasuja ym vaunussa niin luulenpa sen olevan 600kg EHKÄ paremmalla puolella... - helppo
koko-omapaino kirjoitti:
Joo vaunun kokopaino siis 700kg omapaino 590kg.
Jarruton, kats.vapaa.
Auton maks veto jarrutonta on 600kg.
Konttorilla sanottiin, tuo puntarille, jos saat 100kiloa pois, he merkkaavat vaunun 100 kiloa keveämmäksi otteesee.
Tosin hankalaa, tulee esteeksi se, että omapainon ja kokonaispainon välillä pitäis semmonen 100kiloa olla lastaus varaa...
Eli ensin tarvis saada omapainoo esim 500kg ja sen jälkeen myös kokopaino siihen alle 600kg...
Itsellä ei ole vaunussa kaasupulloja tms nesteitä tai ylimääräistä ns irtotavaraa joten luulenpa että on lähellä omapainoa, ja konttorilta sanottiin että jos miliisit meinaa tiellä sakottaa siitä että rekisterissä lukee kilot jotka on ylitetty, on näissä pikkuvaunuissa silloin poliisien punnattava auto tien päällä ja sakot annetaan Todellisesta painosta, eikä siitä mitä otteissa lukee... joten kun ei kaasuja ym vaunussa niin luulenpa sen olevan 600kg EHKÄ paremmalla puolella...Ei pitäisi olla onkelmaa, ota muutama 11kg:n kaasupullo ja täytätä ne heliumilla. Sehän on kaasua ja vaunun paino kevenee.
- kokonaispaino.
koko-omapaino kirjoitti:
Joo vaunun kokopaino siis 700kg omapaino 590kg.
Jarruton, kats.vapaa.
Auton maks veto jarrutonta on 600kg.
Konttorilla sanottiin, tuo puntarille, jos saat 100kiloa pois, he merkkaavat vaunun 100 kiloa keveämmäksi otteesee.
Tosin hankalaa, tulee esteeksi se, että omapainon ja kokonaispainon välillä pitäis semmonen 100kiloa olla lastaus varaa...
Eli ensin tarvis saada omapainoo esim 500kg ja sen jälkeen myös kokopaino siihen alle 600kg...
Itsellä ei ole vaunussa kaasupulloja tms nesteitä tai ylimääräistä ns irtotavaraa joten luulenpa että on lähellä omapainoa, ja konttorilta sanottiin että jos miliisit meinaa tiellä sakottaa siitä että rekisterissä lukee kilot jotka on ylitetty, on näissä pikkuvaunuissa silloin poliisien punnattava auto tien päällä ja sakot annetaan Todellisesta painosta, eikä siitä mitä otteissa lukee... joten kun ei kaasuja ym vaunussa niin luulenpa sen olevan 600kg EHKÄ paremmalla puolella...Nykyisin omapaino taitaapi kuulua taysi kaasupullo ja raikasvesi seka sahkojohto, mutta tuossa ei taida niita olla mukana. Eli voipi olla tekemista tuossa omapainon pudottamisessa. Kay ensin punnitsemassa vaunu jossakin nykyisin varustein, niin tiedat missa mennaan.
- Hobby haaveena
kokonaispaino. kirjoitti:
Nykyisin omapaino taitaapi kuulua taysi kaasupullo ja raikasvesi seka sahkojohto, mutta tuossa ei taida niita olla mukana. Eli voipi olla tekemista tuossa omapainon pudottamisessa. Kay ensin punnitsemassa vaunu jossakin nykyisin varustein, niin tiedat missa mennaan.
Vaunun omapaino on Suomessa outo juttu. Olen katsellut Hobby 610 UL Excelcioria, jonka painoiksi Hobby ilmoittaa Saksan sääntöjen mukaan 1641/1900Kg. Saksassa omapaino sisältää mm: täysi raikasvesisäiliö,täysi boileri, 2x11Kg täydet kaasupullot,25m kaapelikela.Eli 50 12 11 11 teräskuoret 2-3Kg. Näillä varusteilla 610 UL: n omapaino siis 1641Kg. Autoni vetokyky on 1600Kg ja kun kysyin myyjältä vetomahdollisuuksia, ilmoitti hän että Suomessa mitataan eri tavalla. Vaunu "tyhjennetään" ei vesiä. kaasupullot pois, ei kaapelia ja ja kaikki irtain mikä lähtee "ilman työkaluja" ja ei ole aivan välttämätöntä esim; irtomatot otetaan pois.Myyjä vie vaunun "konttorille" punnitukseen jossa aisapainokin (noin 50Kg) vähentää vielä omapainoa. Niinpä kyseinen vaunu onkin suomessa vain n. 1550Kg:n painoinen jolloin voinkin vetää sitä autollani.Toisen kaasupullon ja kaapelikelan lisäksi voin ottaa vähän tavaraakin (Lcd-tv vaatteet vähän evästä, näin lain mukaan. Eri asia on se, että moniko Suomen vaunuyhdistelmistä on täysin lain kirjaimen mukaisia aina liikkuessaan. Suomi on siitä kiva maa, että täällä sama vaunukin on kevyempi ja kaasulaitteita (jääkaappi, lämmitys) saa käyttää ajon aikana, eihän ne nyt voi kolareissakaan aiheuttaa tulipaloja toisin kuin esim: Saksassa. Toisaalta täällä on niin kevyitä vetoautoja ja kylmää talvella, että viranomaiset joutuu soveltamaan sääntöjä, valitettavasti myös turvallisuuspuolelta.Hyvä puoli asiassa on se, että voin hankkia mieleisen vaunun vaihtamatta 7kk:n ikäistä autoani, tai ostaa pykälää pienempää vaunua sopimattomammalla pohjaratkaisulla.(560 UFe Excelsior)
- Hoby
Hobby haaveena kirjoitti:
Vaunun omapaino on Suomessa outo juttu. Olen katsellut Hobby 610 UL Excelcioria, jonka painoiksi Hobby ilmoittaa Saksan sääntöjen mukaan 1641/1900Kg. Saksassa omapaino sisältää mm: täysi raikasvesisäiliö,täysi boileri, 2x11Kg täydet kaasupullot,25m kaapelikela.Eli 50 12 11 11 teräskuoret 2-3Kg. Näillä varusteilla 610 UL: n omapaino siis 1641Kg. Autoni vetokyky on 1600Kg ja kun kysyin myyjältä vetomahdollisuuksia, ilmoitti hän että Suomessa mitataan eri tavalla. Vaunu "tyhjennetään" ei vesiä. kaasupullot pois, ei kaapelia ja ja kaikki irtain mikä lähtee "ilman työkaluja" ja ei ole aivan välttämätöntä esim; irtomatot otetaan pois.Myyjä vie vaunun "konttorille" punnitukseen jossa aisapainokin (noin 50Kg) vähentää vielä omapainoa. Niinpä kyseinen vaunu onkin suomessa vain n. 1550Kg:n painoinen jolloin voinkin vetää sitä autollani.Toisen kaasupullon ja kaapelikelan lisäksi voin ottaa vähän tavaraakin (Lcd-tv vaatteet vähän evästä, näin lain mukaan. Eri asia on se, että moniko Suomen vaunuyhdistelmistä on täysin lain kirjaimen mukaisia aina liikkuessaan. Suomi on siitä kiva maa, että täällä sama vaunukin on kevyempi ja kaasulaitteita (jääkaappi, lämmitys) saa käyttää ajon aikana, eihän ne nyt voi kolareissakaan aiheuttaa tulipaloja toisin kuin esim: Saksassa. Toisaalta täällä on niin kevyitä vetoautoja ja kylmää talvella, että viranomaiset joutuu soveltamaan sääntöjä, valitettavasti myös turvallisuuspuolelta.Hyvä puoli asiassa on se, että voin hankkia mieleisen vaunun vaihtamatta 7kk:n ikäistä autoani, tai ostaa pykälää pienempää vaunua sopimattomammalla pohjaratkaisulla.(560 UFe Excelsior)
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tuo omapaino määritys. Eivät kyllä konttorilla pyytäneet tyhjentämään, eli taitaa olla meikäläisen vaunussa todellisuutta suurempi omapaino.
Tuo liian pienellä autolla liian suuren vaunun veto on ollut jonkinmoista kansanhuvia ja sillä on vielä kehuskeltukkin.
Eikös tuo 560 WLU olisi mitään. - Hobbyko
Hoby kirjoitti:
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tuo omapaino määritys. Eivät kyllä konttorilla pyytäneet tyhjentämään, eli taitaa olla meikäläisen vaunussa todellisuutta suurempi omapaino.
Tuo liian pienellä autolla liian suuren vaunun veto on ollut jonkinmoista kansanhuvia ja sillä on vielä kehuskeltukkin.
Eikös tuo 560 WLU olisi mitään.Hobby 560 WLU:ssa olisi myös erillisvuoteet joka on toivelistalla kärjessä, mutta ihastuimme Excelciorin upeaan sisustukseen, pyöreä sohva vaaleaa nahkaa, tumma venekansityyppinen lattia,(pissanväriset irtomatot roskikseen ja pelkkä kynnysmatto ja pienehkö matto keittiön eteen,(tv.lle oikea paikka (ei katon rajassa, josta sitä saa tihrustaa niskat kipeänä, uuni,tummat, modernit ja tyylikkät yläkaapit, (ei niitä iänikuisia peiliovia. Vähemmän hyviä puoliakin on esim: pieni ja halvan oloinen wc, mikrolle on "tehtävä" paikka,kaapinovet ym. on aika "heppoisen" oloiset (kaikissa Hobbyissa) ohuehkot eristeet, ulkoasu mitäänsanomattoman oloinen. Kaikkea ei voi saada kerralla näillä hinnoilla (29200€) ja kyseisen painorajan puitteissa,mutta sisältä vaunu on kodikas, siis samanoloinen kuin asuntomme tai automme, jolloin siihen on todennäköisesti helppo sopeutua.
- teidentukko.com
Kerros vaunun ja auton
merkki,
malli ja
vuosimalli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4928583Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1205872Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2824869Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584635Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s724179Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603940SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723788- 901718
- 991282
- 47899