Hedelmöityshoidoista taas

Miehen malli

Hedelmöityshoitojen rajaamisen puolustajat vetoavat siihen, että lapsella pitää olla omassa kodissaan asumassa mieshenkilö, koska lapsi tarvitsee miehen mallia.

Mitä se tarkoittaa? Mikä on miehen malli?
Miksi miehen malliksi ei kelpaa esimerkiksi äidin veli? Miestuttava? Muu sukulainen?

Eniten kuitenkin kiinnostaa mitä tarkoitetaan sillä miehen mallilla. Onko pelkoa siitä, että lapsi kasvaisi ihan vain omaksi itsekseen, jos ei olisi sukupuoliroolimallia mihin pitää kasvaa?

Kinkkisiä kysymyksiä?

25

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertainen

      psykologit puhuvat isän tärkeydestä ottamatta kantaa hedelmöityshoitoihin sellaisenaan.

      Miehen malli. En tiedä mitä sillä tarkalleen tarkoitetaan. Enkä edes suurin piirtein. Mitä ominaisuuksia miehellä sitten on sellaisia, joita lapsi tarvitsee? Mutta enemmän kuin miehen mallista niin puhutaan käsittääkseni isästä. Äidin veli ei toivottavasti ole koskaan kenenkään isä.

      Hedelmöityshoidoissa on kyse paljon muustakin kuin vain maksajasta ja isästä.

      • Sanelman

        äitien veljillä ei ole oikeutta suvunjatkamiseen? Entä miten menetellä, mikäli veli on jo ehtinyt tulla isäksi ennen kuin sisko hankkiutuu äidiksi?


      • puhuta

        biologisesta isästä. Mutta puhutaan sitte siitä miksi lapsella pitää olla samassa kodissa asumassa mieshenkilö jota voi kutsua isäksi?

        :-) Miksi äidin veli ei saisi olla kenenkään isä?

        Tein tämän aloituksen kun haluasin rajata aiheen vain tähän yhteen teemaan.


    • tavalla

      että nykyään voi äiti olla (perinteisesti ajatellen) miehisempi ja isä taas (perinteisesti ajatellen)naisellisempi, niin minkä mallin lapsi oikein saakaan? Isä on kokkaava metroseksuaali ja äiti moderni työhönsä panostava uraohjus. Tai saattaa olla niinkin, ettei kumpikaan omaa naisellista mallia, tai miehekästä mallia. Mitä ne nyt tarkalleen ottaen ovatkaan.

      • malli...

        Lapsi tarvitseekin hyvän ihmisen mallin. Ja onneksi niitä malleja otetaan muualtakin kuin kotoa. Toki kodin malli on se vaikuttavin.


    • jorojukka-kukka

      Miehen malli ei tarkoita ainakaan minkälaisen tahansa miehen mallia, eli siis jokainen isukki ei miehen malliksi kelpaa.

      Parempi joku perheen ulkopuolinen mies lapselle malliksi kuin huono isä.

      • ......

        kuka sen huonon isän lapselleen valitsee?


      • Totta vieköön kyllä miehen pitää täyttää jotkin mitat, ei saa olla mikään kukkakeppi jolla on kädet kuin varpusen jalat.

        Onneksi Suomessa ovat yleistyneet henkilöstövuokrausfirmat.

        Sieltä varmaankin sos. toim. laskuun saa vuokrata sopivan könsikkään miehen malliksi.


      • isä?
        epikuros kirjoitti:

        Totta vieköön kyllä miehen pitää täyttää jotkin mitat, ei saa olla mikään kukkakeppi jolla on kädet kuin varpusen jalat.

        Onneksi Suomessa ovat yleistyneet henkilöstövuokrausfirmat.

        Sieltä varmaankin sos. toim. laskuun saa vuokrata sopivan könsikkään miehen malliksi.

        Miksi ei? Lapsenhoitajaksi isä. Eikö jotain tämmöstä toimintaa olekin.


      • jorojukka-kukka
        ...... kirjoitti:

        kuka sen huonon isän lapselleen valitsee?

        Mies valitsee itsensä valittettavan usein isäksi ja vieläpä huonoksi sellaiseksi.


      • alusta loppuun
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Mies valitsee itsensä valittettavan usein isäksi ja vieläpä huonoksi sellaiseksi.

        Nainen yksin päättää synnyttääkö vai ei.


      • yksinkertainen
        alusta loppuun kirjoitti:

        Nainen yksin päättää synnyttääkö vai ei.

        siltä että joidenkin mielestä isät ovat nimenomaan huonoja oletusarvoisesti. Valitettava ajattelumalli, mutta sallittava sekin on tässä maailmassa.


    • Ihmiset tarvitsevat sosiaalistumisensa tueksi erilaisia ihmisten malleja. Yhteiskunta koostuu miehistä ja naisista ja molempien kanssa on tultava jotenkin juttuun. Miehen malli kotona ei tarkoita machoilua vaan yksinkertaisesti läsnä olevaa ihmistä, joka edustaa myös toista sukupuolta. Näin aikuisena ei miehisyys herätä pelkoa, eikä myöskään ole niin helppoa joutua hyväksikäytetyksi. Pojille isän malli on tärkeä jo siksi, että miehisyydestä on viihteessä tehty hyvin kapaealainen ja suppea. Mikäli mallin ottaminen on ainoastaan mahdollista julkisesta kuvasta, ihmiseksi kasvaminen hankaloituu. Tytöt ovat taas toistenlaisten ongelmien edessä, mikäli miehen malli puuttuu, saattaa olla ongelmia luontevassa kanssakäymisessä ja (usein) myös mahdollisuus hyväksikäyttöön kasvaa. Haetaan hellyyttä lähes millä hinnalla tahansa. Tytöillä voi ilmetä vaikeuksia myös oman naisellisuuden hyväksymisessä.

      Lapsi kasvaa omaksi itsekseen, jos kasvule annetaan mahdollisuus ja sitä tuetaan. Kasvun tukemisessa on tärkeää, että oikeat mallit ovat olemassa, eikä lähdetä tavoittelemaan mahdottomia ihmisen ideaaleja.

      • .....

        ja karrikatyyrimiehen malliin sortuvat useimmiten ne pojat, joilla ei ole ollut isää on ollut huono suhde isään laspsuudessaan.


      • eno?

        Riittäisikö miehen malliksi se, että äiti asuisi samassa taloudessa veljensä kanssa? Tai isoisänsä kanssa? Tai mieskämppiksen kanssa?

        Vai riittäisikö jopa se, että mieshenkilö asuisi naapurissa? Tai lapsenhoitajana toimisi miesihminen :-)

        Haluan vähän ravistella tätä juttua. Ihankuin lapset asuisivat tynnyrissä.


      • eno? kirjoitti:

        Riittäisikö miehen malliksi se, että äiti asuisi samassa taloudessa veljensä kanssa? Tai isoisänsä kanssa? Tai mieskämppiksen kanssa?

        Vai riittäisikö jopa se, että mieshenkilö asuisi naapurissa? Tai lapsenhoitajana toimisi miesihminen :-)

        Haluan vähän ravistella tätä juttua. Ihankuin lapset asuisivat tynnyrissä.

        Ei miehen mallin tarvitse olla biologinen isä, miehen olisi hyvä kuitenkin olla yksillöllisesti käytettävissä, sikäli kovinkaan etäiset miehet eivät käy. Naapurin setä, joka on myös omien lastensa isä, voi riittää mainiosti, mikäli hänellä on innostusta lapsien kanssa olemiseen.


      • jorojukka-kukka
        eno? kirjoitti:

        Riittäisikö miehen malliksi se, että äiti asuisi samassa taloudessa veljensä kanssa? Tai isoisänsä kanssa? Tai mieskämppiksen kanssa?

        Vai riittäisikö jopa se, että mieshenkilö asuisi naapurissa? Tai lapsenhoitajana toimisi miesihminen :-)

        Haluan vähän ravistella tätä juttua. Ihankuin lapset asuisivat tynnyrissä.

        Miehen malliksi riittää mies, joka on lasten käytettävissä silloin tällöin ja joka myös itse on kiinnostunut lapsista. Näitä miehiä olisi ihan hyvä, jos niitä olisi useampikin. Aikuisen ihmisen luoma turvallisuus on tärkeää lapsille ja nuorille...olipa hän sitten vaikka opettaja.


      • mallejahan

        on myös perheen ulkopuolella: sukulaiset,ystävät,naapurit,tarhan/koulun ihmiset...


      • jorojukka-kukka kirjoitti:

        Miehen malliksi riittää mies, joka on lasten käytettävissä silloin tällöin ja joka myös itse on kiinnostunut lapsista. Näitä miehiä olisi ihan hyvä, jos niitä olisi useampikin. Aikuisen ihmisen luoma turvallisuus on tärkeää lapsille ja nuorille...olipa hän sitten vaikka opettaja.

        viime pressan vaalien pahvi-Sauleja.
        Kun saa halvalla niin kannattaa ostaa.

        Aattele kuinka tyylikäs ja hyvinpukeutunut Herra hän on lisäksi kohtuullisun varakas ja varatuomarin tutkinto plakkarissa.

        Pahvi-Sauleja vaan sopiville paikoille esim. lastenhuoneeseen.

        Yksinhuoltaja isä voi hankkia olkinukke Suvi-Annen.


      • Ei_takeita

        "Tytöt ovat taas toistenlaisten ongelmien edessä, mikäli miehen malli puuttuu, saattaa olla ongelmia luontevassa kanssakäymisessä ja (usein) myös mahdollisuus hyväksikäyttöön kasvaa. Haetaan hellyyttä lähes millä hinnalla tahansa. Tytöillä voi ilmetä vaikeuksia myös oman naisellisuuden hyväksymisessä"

        Minusta tämä ei pidä paikkaansa. Minulla nimenomaan oli todella hyvä isä. Mutta ongelma on siinä, että hän oli paljon keskivertomiestä parempi. Todellisuuteen - tavismieheen - tutustuminen olikin sitten järkytys.


    • yksinkertainen

      turha näemmä keskustella kun joku poistaa viestinsä ja ketjut katoaa.

      On tämä palsta.

    • yksinkertainen

      turha näemmä keskustella kun joku poistaa viestinsä ja ketjut katoaa.

      On tämä palsta.

    • yksinkertainen

      jos naisella on oikeus lapseen joka ei toteudu niin tämähän on ns. näennäisoikeus johon ei voi vedota. Tekopyhyyttä siis.

    • aatos_

      minähän jo tuolla aikaisemmin totesin, että sillä, mikä miehen malli tai rooli konkreettisesti on, ei ole mitään merkitystä.

      Ratkaisevaa on miehen (isän) suhde lapseen ja äitiin. Se, minkä "roolin" mukaan milloinkin mennään, on samantekevää.

      Muuten lapsi ei voi ottaa opikseen.

    • Ei kukaan, ei ikinä, eikä mistään syystä.
      Maailma on täynnä syystä tai toisesta vanhempansa menettäneitä lapsia, jotka voi lasta halutessaan adoptoida.
      Kaikki syyt hedelmöityshoitoon ovat äärimmäisen itsekkäitä. Osoitus äärettömästä turhamaisuudesta.

      Jos sattuisi sellainen tilanne, että ihmislajia ei olisi kuin yksi lisääntymiskykyinen nainen jäljellä ja pakastimellinen siittiöitä, niin eipä tarvitsisi hänkään sitä hedelmöityshoitoa.
      Itsekkäistä syistä kyllä, ei mistään muusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      912
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      760
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      738
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe