Välilevytyrä

vaivaa

Onko kenelläkään leikattu välilevytyrää? Millaiset vaivat oli ennen leikkausta? Lääkäri sanoi että minulla saattaa olla tuollainen.. leikkaus pelottaa. Odotan mangneettikuvausta.

8

12875

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikkaus-2

Nou hätä-Nykyisin on kehittynyt kaikki. Et siis tiedä vielä onko edes se. No-kuvaus paljastaa.
      Minulla oli aikas paha-Ei päässyt liikkumaan sänkystä mihinkään 2kk:teen-Säryt kovat ja nukkumisesta ei tullut mitään-Oikea jalka ensin turta-sitten pirulliset säryt. Eikä mikään lääke tahtonut auttaa.Kävely oli kyllä jo monta vuotta huonoa. Kyllä kuule helpotti leikkauksen jälkeen. Olin kuin eri ihminen. Issiashermo siinä joutuu puristukseen kun se "tyrä" eli pullistuma painaa sitä. Se issiashermo on isoin alaraajan hermo.
      Älä hätäile-ei sitä leikkausta tarvitse pelätä-et tunne mitään kun oot unessa-Jos ne nyt leikkaakaan-se saattaa vetäytyäkin se tyrä. Tsemppiä Sinulle.

• vaivanen

Minulla on toinen nilkka turvonnut ja toisesta jalasta pohje hieman turvonnut. pohkeeseen sattuu vain hieman, ei enää niin paljoa mitä sillon kun lääkärissä kävin näyttämässä (pohje oli myös kova) Vaivaa vaan tuo toinen jalka enempi kun sillä en pysty kävelemään niinkuin ennen :( Olen vielä nuorikin..

• koiraspuolinen
        vaivanen kirjoitti:

Minulla on toinen nilkka turvonnut ja toisesta jalasta pohje hieman turvonnut. pohkeeseen sattuu vain hieman, ei enää niin paljoa mitä sillon kun lääkärissä kävin näyttämässä (pohje oli myös kova) Vaivaa vaan tuo toinen jalka enempi kun sillä en pysty kävelemään niinkuin ennen :( Olen vielä nuorikin..

Vastaan omalla virallisella nimim. Siis se edellinen vast.oli nimim.Leikkaus-2. Luulen,ettei se Sinulla ole välilevytyrä. Toivottavasti ei olekaan. Oireet olisivat mielestäni toisenlaiset.
        Jos siis vertaan omiini ennen leikkausta. Mullahan päinvastoin tavallaan pohjelihas hupeni noin kolmasosalla.Ei turvotusta ollut jaloissa.
        Tosin mulla se pohje jäikin vajaaksi-ei palautunut. Kuuleppas-älä nyt ota paineita siitä-eihän sitä ole edes vielä todettu sulla sitä tyrää. Nykyisin on kaikki kehittynyt lääketieteenkin alalla-kaikki esim.leikkaukset onnistuu.Kunhan saavat nyt selville sen,mikä on vaivan nimi on.

• nuori nainen
        koiraspuolinen kirjoitti:

Vastaan omalla virallisella nimim. Siis se edellinen vast.oli nimim.Leikkaus-2. Luulen,ettei se Sinulla ole välilevytyrä. Toivottavasti ei olekaan. Oireet olisivat mielestäni toisenlaiset.
        Jos siis vertaan omiini ennen leikkausta. Mullahan päinvastoin tavallaan pohjelihas hupeni noin kolmasosalla.Ei turvotusta ollut jaloissa.
        Tosin mulla se pohje jäikin vajaaksi-ei palautunut. Kuuleppas-älä nyt ota paineita siitä-eihän sitä ole edes vielä todettu sulla sitä tyrää. Nykyisin on kaikki kehittynyt lääketieteenkin alalla-kaikki esim.leikkaukset onnistuu.Kunhan saavat nyt selville sen,mikä on vaivan nimi on.

Noniin, työpäivä loppui. Vasenta jalkaa jotenki "vetää" tai kipu tuntuu perseposken alapuolella ja isovarvas on jotenki turra tai sitten siinä on rakko tai jotain muuta :( ei tällänen oo kivaa. en jaksais rampata lääkärilläkään..

• 4 kk sitten

Avomiehelle ilmestyi tuossa helmikuussa selkäkipuja, jotka sitten kevään mittaan siirtyivät jalkoihin. Välillä oli parempia aikoja ja pystyi töitä tekemään vahvoja särkylääkkeitä käyttäen. Kävi myös fysioterapiassa, mikä enimmäkseen pahensi vaivoja. Joskus meni jalat alta ja käytiin ensiavussa, mutta laittoivat kotiin, kun ei ollut välitöntä halvaantumisvaaraa. Kunnallista kautta ei magneettiin laittaneet, kun on niin kallista. Yksityiseltä lopulta haki lähetteen, mutta ei siitä ehtinyt olemaan hyötyä, kun lopulta meni toinen jalka pelistä pois, niin ettei enää kantanut ollenkaan ja oli ihan tunnoton. Sitä ennen oli jo pitkään ollut jaloissa puutumista ja tunnottomuutta ja jalat oli ihan kylmät polvista alaspäin. Ottivat sitten lopulta ensiavusta osastolle ja seuraavana päivänä magneettiin. Todettiin suuri pullistuma ja samantien leikkaukseeen. Siinä ei onneksi paljon ehtinyt jännittää. (Paitsi minä leikkauksen aikana kotona.) Leikkauksessa löytyi toinenkin pullistuma, jota ei kuvista ollut erottanut ja se hoidettiin samantien. Leikkauksen jälkeen ei ollut enää mitään kipuja, ainoastaan haavan kohta vähän aristi, vaikka leikkausta ennen kipu oli sietämätön, niin ettei kunnolla pystynyt edes makaamaan eikä kipulääkepiikeistäkään ollut apua kuin hetkeksi. Seuraavana päivänä jo raahustettiin kävelytuen kanssa vessaan ja sitä seuraavana päivänä aloitettiin sauvoilla kävely. Hermot oli olleet niin pahasti puristuksissa, että voi vaan kiittää Luojaa joka päivä, ettei jäänyt pysyviä vaurioita. Pahimmassa tapauksessa voisi istua tuolissa loppuelämänsä, jos ei olisi päässyt nopeasti leikkaukseen. Kuntoutus jatkuu edelleen. Alkuun oli etenkin toinen jalka ihan pois pelistä, mutta päivittäisillä venyttelyillä ja kävelyllä lähti nopeasti paranemaan. Sen jälkeen on käynyt fysioterapiassa ja kuntosalilla. Tällä viikolla oli selän lihaskuntomittaus ja selkärangan liikkuvuus -mittaus ja vielä on selkälihaksia treenattava. Ymmärrän, että leikkaus jännittää, mutta nykytekniikalla se on kyllä ihan rutiinitoimenpide. Tietysti selkäleikkaus on iso juttu moneen pikkuvaivaan verrattuna, mutta kun tunnen erään jolle on tehty vastaava operaatio 30 vuotta sitten, niin siihen verrattuna se on nykyään pikkujuttu. Ei muuta kun reipasta mieltä matkaan, kyllä ne siellä asiansa osaa ja jos ei vielä ole sen suurempia oireita, niin toipuminenkin on aina vaan nopeampaa. Silloin heti leikkauksen jälkeen oli aika sekavat tunnelmat, kun toisaalta oli helpottunut olo ja toisaalta tuntui, että mitä jos jääkin tällaiseksi, kun ei jalat vielä oikein toimineet, mutta tärkeintä on vaan lähteä heti liikkeelle, niin kyllä se siitä. Jos jää petiin makaamaan, niin eihän siitä tietystikään vetreydy.

• jos ei hoideta

mitäpä jos tuollaista vaivaa ei hoideta, mitä voi tapahtua,
        miten niin, jalat menee alta ? mullaki kaikenlaista, on tunnottomuutta ym ym ym välillä on parempi olla, yleensä kuitenkin on vaivoja jaloissa, selässä.

• Avovaimo
        jos ei hoideta kirjoitti:

mitäpä jos tuollaista vaivaa ei hoideta, mitä voi tapahtua,
        miten niin, jalat menee alta ? mullaki kaikenlaista, on tunnottomuutta ym ym ym välillä on parempi olla, yleensä kuitenkin on vaivoja jaloissa, selässä.

On hirmu tapauskohtaisia nuo oireet ja vaivojen seuraukset. Suurin osa paranee kipulääkityksellä ja selän kuormitusta vähentämällä, jolloin repeämä yleensä kuivuu itsestään ja lakkaa painamasta hermoja. Jos ei, niin magneettikuvista selviää leikkaustarve. Leikkaus on tarpeen jalkakivun, jalan puutumisen, pistelyn ja lihasheikkouden takia. Pahimmassa tapauksessa hermot voi vaurioitua pysyvästi, mikä voi johtaa jopa alaraajojen halvaantumiseen. Ei ole hirveän yleistä, mutta mahdollista kyllä. Mieheni tapauksessa, kun kysyi lääkäriltä leikkauksen riskeistä, niin sanoi suoraan, että nyt on halvaantumisriski, jos ei leikata! Kuitenkin pieni osa tapauksista edes vaatii leikkaushoitoa, niin ettei kannata turhasta säikähtää, mutta jos tuota lihasheikkouttakin ilmenee, niin suosittelisin kyllä magneettikuvausta.

• markus101

Olin 5.9.2013 välilevyn tyrä leikkauksessa. Aluksi toimenpide pelotti, mutta kaikki meni paremmin kuin hyvin, kun heräsin nukutukutuksesta niin ihmettelin milloin minut leikataan, ollin yhtä pirteä kuin leikkaukseen mennessä ja uudestaan jo samanlainen leikkaus tehtäisiin, niin menisin ilomielin se kivun rinnalla jota jouduin kestämään pari kuukautta. Heti leikkauksen jölkeen ei kipuja tuntunut kaikki meni siltä osin hyvin ja seuraavana päivänä kotiutettiin ja nyt koti hoidossa pikku-hiljaa ktotudutaan lapsen askelin... Kaikille kyseiseen leikkaukseen meneville , pelko on ehkä enemmän oman mielikuvituksen tuotetta kuin todellisuutta. Mielummin toimenpide, kuin jatkuva kipu kanettavanaan mukana...kaikille tsemppiä ja samalla parempaa elämää leikkauksen myötä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      72
      4088
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      55
      3770
    3. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      52
      2314
    4. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      43
      2105
    5. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      34
      1883
    6. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1809
    7. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      54
      1549
    8. 96
      1538
    9. Miltä meidän

Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      39
      1486
    10. Oletko huolissaan

Jos se kohtelee mua huonosti? Pahoitatko siitä mielesi vai mitä ajattelet?
      Ikävä
      35
      1378
    Aihe