Kertokaaps mistä tulee nimi ristiinkytkentä. Tiedän, että peräkärryn valojen kytkentää sanotaan ristiinkytkennäksi ja puhelinmiesten termistössä tuota sanaa kuulee. On vaan alkanut kiinnostaa, että miten tuo sana on saanut alkunsa. Nimittäin maalaisjärjellä ajatellen eihän siellä peräkärryn valoissakaan mikään oikeasti mene "ristiin". Jos joku viitsisi vastata tällaiselle pähkäilijälle, että mistä tuo sana on saanut alkunsa.
Kertokaapas mistä tulee nimi ristiinkytkentä!!!
4
4321
Vastaukset
- Kukkahattutäti2
Ennen perävaunu ja vetoauto piti katsastaa kimpassa, jotta kytkentä sopi varmasti yhteen. Jos auton vetokoukku on sijoitettu vaatimusten mukaisesti ja perävaunun valoille on normin mukainen pistorasia, niin nykyään voi auton perään kytkeä minkä perävaunun tahansa, kunhan se soveltuu käytettävksi auton kanssa painonsa ja mittojensa puolesta. Tätä sanotaan ristiinkytkennäksi.
Se on 'ristikytkentä', ja tarkoituksena estää ylikuuluminen yhteydeltä toiselle. Käytetään lankatekniikassa 'ristikytkentätelineissä'. Alkaa olla jo historiaa!
- puh tek.
Kyllä sillä ei ole mitään tekemistä ylikuulumisen kanssa. Sinunkin netti yhteys menee 2-3 ristikytkentä telineen kautta niin ettei se ole vähenemässäkään päin vastoin lisääntymässä
- Erkko!
puh tek. kirjoitti:
Kyllä sillä ei ole mitään tekemistä ylikuulumisen kanssa. Sinunkin netti yhteys menee 2-3 ristikytkentä telineen kautta niin ettei se ole vähenemässäkään päin vastoin lisääntymässä
Tämä on totta. Ristikytkentöjä tehdään edelleen.
Olen itse alaa opiskelleena (sivuaineena) ymmärtänyt ristikytkennän nimen tulevan kytkentätilan mukaan. Eli ristikytkentäkaappi (tai vastaava).
Ristikytkentätilassa ei ole toimilaitteita, vaan pelkästään kytkentä rimoja, joiden väliin kytketään johtimet. Johtimilla valitaan siis asunnon ja puhelinkeskuksen yhteys. Siellä siis kytketään johtoja ristiin.
Ristikytkentää ei jouduta harrastamaan enään peräkärryissä, koska naaras ja urosliittimissä on nykyään standardit, joiden mukaan auton kaapelointi yhdistetään peräkärryyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956808- 1592006
- 1131668
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551218Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢481074Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991045Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6967Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41909