Miten ruostesuojaus tehdään vanhaan autoon
kunnolla? Onko aineissa(merkeissä) eroa? Miten
alustamassa ja kiveniskusuoja eroaa toisistaan?
Kannattaako pohjaa pestä tai harjata ensin? Mikä
on hyvää ja halpaa liuotin pesuainetta?
ruostesuojaus
7
5604
Vastaukset
- Deeku
polta auto polttoöljyä apuna käyttäen... irtoaa
vanha massa ja moska... sitten vaan uudet aineet
päälle... tosin joudut maalaamaankin... - R. Ruosteeton
Liuottavista pesuaineista ei ole kokemusta. En ole
koskaan laajemmin poistanut vanhoja suojia.
Pienempien töiden perusteella voin sanoa, että
ainakin kunnollinen vesi-harja pesu auttaa
pitämään alustamassan kunnolla kiinni myös
jatkuvan kivisateen alaisissa paikoissa. Ainakin
vähän pienemmillä alueilla(muutaman kämmenen
kokoisilla). Veden pitää tietenkin antaa kuivua
kokonaan pois!
Ruosteen päälle ei saa pistää alustamassaa(siis se
kiviltä suojaava mömmö). Joko se pitää ensin
poistaa ja puhdistaa tai vähintään käsitellä
juoksevalla(paljon liuotinta) kotelo-aineella tai
vastaavalla.
Koteloiden täytyisi olla puhtaita ainakin
suolasta. Pieni pöly sinällään ei hirveästi
haittaa hyvää koteloainetta käyttäessä. Tärkeintä,
että ainetta todella menee kaikkiin tärkeisiin
paikkoihin, eli pohjalle ja alareunaan. Joissain
koteloissa ainetta täytyisi olla kaikkialla, mutta
esim. ovia on turha käsitellä kokonaan.
Hyvistä ruostesuoja-aineista voin kertoa vain,
mitkä ovat itselläni toimineet hyvin. Muita
parempiakin voi tietenkin olla. Eli hyvin toimivia
ainakin tectyl, dinitrol, finikor(lyhyellä
kokemuksella ainakin). En usko, että merkillä on
niin paljon väliä kuin työn jäljellä. Olen kyllä
törmännyt todella huonoonkin suoja-aineeseen.
Merkkiä en tiedä, mutta koteloaine oli keltaista.
Lyhyesti, miten suojaus tehdään vanhaan autoon
kunnolla. Vastaan, tekemällä itse. Olen todella
pettynyt "ammattitaitoisiin" liikkeisiin.
Kohtalaisiakin toki löytyy. Maakunnissa
suojauttaminen on lähes puolet halvempaa kuin
iki-ihanan Helsingin seudulla. Laatu ei ole yhtään
huonompaa. - Topias
ei tahdo onnistua.
Varsinkin koteloiden sisäpuolinen ruiskutus vaatii sellaiset laitteet, joita on vain ammattilaisilla.
Alustaan ja päälle päin näkyviin osiin voi kyllä sutia alustamassaa. Vanha massa, lika ja kura lähtee painepesurilla, kunhan se vain on riittävän tehokas (mattopesurilla ei kannata yrittääkään).
Alustamassa on niinkuin nimikin sanoo tarkoitettu auton alustan suojaamiseen. Se on raskasta bitumia, johon on sekoitettu erilaisia liuottimia, pehmentimiä ja sidos ja sitkoaineita, mahdollisesti myös ruostumista ja korroosiota ehkäiseviä aineita. Aine on tönkköä ja mustaa ja pahaa sotkemaan, ennen kuivumistaan.
Kiveniskusuoja on suunniteltu käytettäväksi ulospäin näkyvissä paikoissa ja sen koostumus on siitä syystä erilainen: sitä ruiskutetaan kiveniskuille alttiisiin kohtiin ja kuivuttuaan se yleensä vielä viimeistellään maalaamalla, samalla värillä kuin auto muutenkin.
Suosittelen homman jättämistä ammattilaisille: etsi ensin vaikka luotettava auto- tai tarvikeliike, josta kyselet luotettavaa ruosteensuojausyritystä.
Epämääräisiä nyrkkipajoja kannattaa kavahtaa. Kannatta kiinnittää huomiota korjaamon siisteyteen ja järjestykseen, se kertoo arvaamattoman paljon siellä tehtävän työn muustakin laadusta.- Ruostenuppi
Alustaan voi ainakin itse tehdä suojauksen.
Ruosteet on saatava mahdollisimman hyvin pois,
hiekkapuhallus lienee paras keino. Sitten
pohjamaalaus vähintään pari kerrosta, kuivuttuaan
suihkutetaan kotelonsuoja-ainetta, tiivis kerros.
Kotelonsuoja-aine tarttuu hyvin huokoiseen
pohjamaaliin ja muodostaa happea läpäisemättömän
kalvon. Lisäksi se muodostaa hyvän tartunta-
alustan viimeiselle kerrokselle, eli
varsinaiselle alustamassalle, joka suojaa
kiveniskemiltä. Olen itse suorittanut vanhaan
autoon tällaisen käsittelyn, jossa oli pohjapelti
ruosteessa. Kesti hyvin´, ja aikaa myöten, kun
kivet väistämättä kuluttivat massan puhki,
kotelonsuoja-aine suojasi vielä, eikä ruoste
saanut otetta. Kiveniskemät voi paikata pesun ja
kuivauksen jälkeen yksinkertaisesti laittamalla
uutta alustamassaa kuluneeseen kohtaan. Muutaman
vuoden välein voi suihkuttaa kotelonsuoja-ainetta
massan päälle, että massa säilyy kimmoisana
ja "tuoreena". - Janne
Miten niin vain ammattilaisilla?
Kotelosuojaruisku maksaa n. 100 mk ja löytyy
lähimmästä autotarvikeliikkeestä. Ilmakompura
vähän enemmin. - sama
Unohdin mainita, että kotelonsuoja-aineita ja
kiveniskumassoja on myytävänä myös spraypulloissa
ja myös siveltävää alustamassa on olemassa.
Tietysti, jos on ilmakompressori käytössä, niin
aina parempi. Sillä ja esim. kotelosuuttimella
voi ensimmäiseksi puhallella koteloista pölyt
pois, jolloin koteloaineen tarttuvuus paranee. - ???
Janne kirjoitti:
Miten niin vain ammattilaisilla?
Kotelosuojaruisku maksaa n. 100 mk ja löytyy
lähimmästä autotarvikeliikkeestä. Ilmakompura
vähän enemmin.Tuleeko sitä muuten toimeen yhdenlaisella
ruiskulla, esim kun ovet vetää sisäpuolelta, niin
voi tulla vaikeuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757