Mäkipidätin

Utelias

Onko kellään tietoa miksi Subaruissa olevaa,
varsin veikeätä ja varsinkin naisväen rakasta-
maa mäkipidätintä ei ole (kait?) missään muissa
merkeissä. Patentti?

Niille, jotka eivät tiedä, mäkipidätin toimii
niin, että kun painaa jarrua kytkimen ollessa
pohjassa, toinen jarrupiiri ei heti palauta vaikka jalan nostaa jarrulta, vaan pitää auton paikoillaan mäkilähdössä.

Helpottaa ajoa, säästää kytkintä jne.

21

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Datsunisti

      Arvaas, montako Subarua on hylätty aiheettomasti katsastuksessa tämän takia, kun sattuvat jarruja testatessaan pitämään kytkintä pohjassa. Eivät insinöörit meinaa ymmärtää ko. vehjettä.

      • aa

        Montako? En ole kuullut yhtään tapausta


      • kolli

        ei yhtään. Mäkipidätin ei toimi kuin ylämäessä.


      • Datsunisti
        kolli kirjoitti:

        ei yhtään. Mäkipidätin ei toimi kuin ylämäessä.

        Takajarruja testatessa auto on tarpeeksi "ylämäessä", minulla on tiedossa 3 tapausta, enkä varmaan kaikkia tiedä.


      • Mäkipidätin
        Datsunisti kirjoitti:

        Takajarruja testatessa auto on tarpeeksi "ylämäessä", minulla on tiedossa 3 tapausta, enkä varmaan kaikkia tiedä.

        Ei pitäisi kirjoitaa asioista mistä ei tiedä yhtään mitään. Subarun mäkipidätin toimii aina kun, se vain kytketään päälle, vaikka alamäessä. Ja toiseksi Subarun jarrut testataan katsastuksessa ajamalla ei jarru testerissä. (Johtuen jatkuvasta nelivedosta mäkipidätin löytyy vain nelivetomalleista, tosin ei niistäkään kaikista).


      • Utelias
        Mäkipidätin kirjoitti:

        Ei pitäisi kirjoitaa asioista mistä ei tiedä yhtään mitään. Subarun mäkipidätin toimii aina kun, se vain kytketään päälle, vaikka alamäessä. Ja toiseksi Subarun jarrut testataan katsastuksessa ajamalla ei jarru testerissä. (Johtuen jatkuvasta nelivedosta mäkipidätin löytyy vain nelivetomalleista, tosin ei niistäkään kaikista).

        Ainaskin edellisessä kakkosautossa (vm -90
        Legacy etuvedolla) oli mäkipidätin.

        Eli väite ei pidä paikkaansa.


      • Datsunisti
        Utelias kirjoitti:

        Ainaskin edellisessä kakkosautossa (vm -90
        Legacy etuvedolla) oli mäkipidätin.

        Eli väite ei pidä paikkaansa.

        Leonessakin on kaikissa malleissa, taisipa olla Leonea edeltävässä 1800 GLF:ssäkin.
        Oikein säädettynä mäkipidätin kuuluu toimia muistaakseni noin 2 asteen ylämäestä alkaen, ei tasamaalla eikä alamäessä.


      • Datsunisti
        Mäkipidätin kirjoitti:

        Ei pitäisi kirjoitaa asioista mistä ei tiedä yhtään mitään. Subarun mäkipidätin toimii aina kun, se vain kytketään päälle, vaikka alamäessä. Ja toiseksi Subarun jarrut testataan katsastuksessa ajamalla ei jarru testerissä. (Johtuen jatkuvasta nelivedosta mäkipidätin löytyy vain nelivetomalleista, tosin ei niistäkään kaikista).

        Subarun mäkipidätin toimii oikein säädettynä muistaakseni noin 2 asteen ja jyrkemmissä ylämäissä. Laite on KAIKISSA Leoneissa, 1800 GLF:ssä ja kaikissa vanhemmissa Legacyissä. Olikohan sittenkään automaateissa, ei ehkä ole.
        Kyllä nuo viskolla varustettujen mallien jarrut voi dynamometrissä testata, pitää vaan ajaa ensin reilun mittainen "sopeutusajo". (Tehtaan ohjeen mukaan vähintään kilometri, käytännössä ei kyllä kukaan tätä tee.)
        Ainakin itse huomautan aina katsastajalle, että tee lyhyt, nopea testaus, jos et halua maksaa uutta viskoa ja se tehoaa :)


      • Datsunisti
        Datsunisti kirjoitti:

        Subarun mäkipidätin toimii oikein säädettynä muistaakseni noin 2 asteen ja jyrkemmissä ylämäissä. Laite on KAIKISSA Leoneissa, 1800 GLF:ssä ja kaikissa vanhemmissa Legacyissä. Olikohan sittenkään automaateissa, ei ehkä ole.
        Kyllä nuo viskolla varustettujen mallien jarrut voi dynamometrissä testata, pitää vaan ajaa ensin reilun mittainen "sopeutusajo". (Tehtaan ohjeen mukaan vähintään kilometri, käytännössä ei kyllä kukaan tätä tee.)
        Ainakin itse huomautan aina katsastajalle, että tee lyhyt, nopea testaus, jos et halua maksaa uutta viskoa ja se tehoaa :)

        Tupla viesti, mutta eka ei tullut "läpi" ennen kuin toisen mukana :(


      • Kehitys kehittyy
        Datsunisti kirjoitti:

        Subarun mäkipidätin toimii oikein säädettynä muistaakseni noin 2 asteen ja jyrkemmissä ylämäissä. Laite on KAIKISSA Leoneissa, 1800 GLF:ssä ja kaikissa vanhemmissa Legacyissä. Olikohan sittenkään automaateissa, ei ehkä ole.
        Kyllä nuo viskolla varustettujen mallien jarrut voi dynamometrissä testata, pitää vaan ajaa ensin reilun mittainen "sopeutusajo". (Tehtaan ohjeen mukaan vähintään kilometri, käytännössä ei kyllä kukaan tätä tee.)
        Ainakin itse huomautan aina katsastajalle, että tee lyhyt, nopea testaus, jos et halua maksaa uutta viskoa ja se tehoaa :)

        Eli nykyistä neliveto Subarua ei voi testata jarrudynamolla, ellei sellaista ole molemmille akseleille yhtaikaa, tai muita rullia toiselle akselille. Johtuen siitä Subarun jatkuvasta nelivedosta ei mistään mäkipidättimestä.

        Ja se mitä tulee nyky Subarun mäkipidättimeen niin se toimii niin ylämäessä, alamäessä ja tasamaalla, se toimii aina kun, se vain kytketään päälle.


      • kolli
        Datsunisti kirjoitti:

        Takajarruja testatessa auto on tarpeeksi "ylämäessä", minulla on tiedossa 3 tapausta, enkä varmaan kaikkia tiedä.

        Taitais olla säätöhommia niissä kolmessa subarussa. Toimii kyllä liian herkästi. On kyllä helppo säätääkin.


    • Kaikkea kanssa

      Koska autokoulussa opetetaan mäkilähtö varsin perusteellisesti. Kyllä vituttais jos omassa autossa olis tommonen systeemi. Hyh! Millähän tavalla tuo kytkintä säästää?

      • berner

        Esim 1 - Käyttöjarrun kanssa liikkeelle:

        Päästät jarrupolkimen ylös, jonka jälkeen painat kaasua ja nostat kytkintä. Auto lähtee hieman valumaan taakse päin ja kytkimeen kohdistuu erittäin suuri voima, joka kuluttaa kytkintä huomattavan nopeasti.

        Esim 2 - Mäkijarrun kanssa liikkeelle:

        Lähdet aivan samalla tavalla kuin tasaisellakin.

        Kumpi menetelmä kuluttaa enemmän kytkintä?


      • äimä

        En usko että sua vituttais jos autossas olis sellainen. Ei sitä edes muista enää, kun on niin tottunut siihen. Tosi hyvä ja yksinkertainen varuste autossa.


      • Utelias

        Joo ja rattia opetetaan vääntämään, joten
        ohjaustehostin on tarpeeton.
        Ja ikkunatkin voi avata käsin.
        Ja penkinlämmittimen voi korvata piereksimällä.
        Mukavuutta.

        Kytkimen säästämisestä -- kannattaa tutkia
        kytkimen toimentaperiaate. Oikeinkin tehtynä
        mäkilähtö on suht. paljon kytkintä rasittava,
        puhumattakaan jos luistattamalla pidät autoa
        paikallaan.


    • Tiiseli
    • -S-

      Toinen nimitys sille on käsijarru. Vetää sen mäessä päälle niin ei tarvii jalalla painaa jarrua:o Ei tosin ole vielä automaattinen mutta joissainhan niitä jo on edulliseen hintaan.

      • kolli

        Ei ole lähelläkään käsijarrua se mäkipidätin. Älä kirjoita asiasta josta et näköjään tiedä mitään.


    • kehitys kehittyy

      Käsittääkseni uudessa Toyota Land Cruiserissa ja VW Touareg -maasturissa on vastaava tekniikka samoin kuin M-sarjan Mersuissa.
      Kyse on elektroniikasta, joka laskeutuu kalliiden autojen kautta halvempiin autoihin.
      Subaru oli ilmeisesti ensimmäinen, joka tämän ominaisuuden toi. Subaru on myös ainoa tavallisen ihmisen tavoitettavissa olevassa hintaluokassa.

      • Hauki

        ovh. alkaen 29.900e Täysin järjenköyhää ostaa moista paskakasaa tuolla hinnalla.

        Se siitä tavallisesta ihmisestä. Paremmin kuvaava olisi tavallinen idiootti.

        "Subaru on myös ainoa tavallisen ihmisen tavoitettavissa olevassa hintaluokassa."


    • Janne69

      Tuli kerran kokeiltua 81-vuosimallin automaattivaihteista Crownia. Yllätyksekseni huomasin, että se pysyy paikoillaan ylämäessä ilman jarrun tai kaasun painamista :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7515
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      262
      4683
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4582
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3312
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2372
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe