Onko kellään tietoa miksi Subaruissa olevaa,
varsin veikeätä ja varsinkin naisväen rakasta-
maa mäkipidätintä ei ole (kait?) missään muissa
merkeissä. Patentti?
Niille, jotka eivät tiedä, mäkipidätin toimii
niin, että kun painaa jarrua kytkimen ollessa
pohjassa, toinen jarrupiiri ei heti palauta vaikka jalan nostaa jarrulta, vaan pitää auton paikoillaan mäkilähdössä.
Helpottaa ajoa, säästää kytkintä jne.
Mäkipidätin
21
1554
Vastaukset
- Datsunisti
Arvaas, montako Subarua on hylätty aiheettomasti katsastuksessa tämän takia, kun sattuvat jarruja testatessaan pitämään kytkintä pohjassa. Eivät insinöörit meinaa ymmärtää ko. vehjettä.
- aa
Montako? En ole kuullut yhtään tapausta
- kolli
ei yhtään. Mäkipidätin ei toimi kuin ylämäessä.
- Datsunisti
kolli kirjoitti:
ei yhtään. Mäkipidätin ei toimi kuin ylämäessä.
Takajarruja testatessa auto on tarpeeksi "ylämäessä", minulla on tiedossa 3 tapausta, enkä varmaan kaikkia tiedä.
- Mäkipidätin
Datsunisti kirjoitti:
Takajarruja testatessa auto on tarpeeksi "ylämäessä", minulla on tiedossa 3 tapausta, enkä varmaan kaikkia tiedä.
Ei pitäisi kirjoitaa asioista mistä ei tiedä yhtään mitään. Subarun mäkipidätin toimii aina kun, se vain kytketään päälle, vaikka alamäessä. Ja toiseksi Subarun jarrut testataan katsastuksessa ajamalla ei jarru testerissä. (Johtuen jatkuvasta nelivedosta mäkipidätin löytyy vain nelivetomalleista, tosin ei niistäkään kaikista).
- Utelias
Mäkipidätin kirjoitti:
Ei pitäisi kirjoitaa asioista mistä ei tiedä yhtään mitään. Subarun mäkipidätin toimii aina kun, se vain kytketään päälle, vaikka alamäessä. Ja toiseksi Subarun jarrut testataan katsastuksessa ajamalla ei jarru testerissä. (Johtuen jatkuvasta nelivedosta mäkipidätin löytyy vain nelivetomalleista, tosin ei niistäkään kaikista).
Ainaskin edellisessä kakkosautossa (vm -90
Legacy etuvedolla) oli mäkipidätin.
Eli väite ei pidä paikkaansa. - Datsunisti
Utelias kirjoitti:
Ainaskin edellisessä kakkosautossa (vm -90
Legacy etuvedolla) oli mäkipidätin.
Eli väite ei pidä paikkaansa.Leonessakin on kaikissa malleissa, taisipa olla Leonea edeltävässä 1800 GLF:ssäkin.
Oikein säädettynä mäkipidätin kuuluu toimia muistaakseni noin 2 asteen ylämäestä alkaen, ei tasamaalla eikä alamäessä. - Datsunisti
Mäkipidätin kirjoitti:
Ei pitäisi kirjoitaa asioista mistä ei tiedä yhtään mitään. Subarun mäkipidätin toimii aina kun, se vain kytketään päälle, vaikka alamäessä. Ja toiseksi Subarun jarrut testataan katsastuksessa ajamalla ei jarru testerissä. (Johtuen jatkuvasta nelivedosta mäkipidätin löytyy vain nelivetomalleista, tosin ei niistäkään kaikista).
Subarun mäkipidätin toimii oikein säädettynä muistaakseni noin 2 asteen ja jyrkemmissä ylämäissä. Laite on KAIKISSA Leoneissa, 1800 GLF:ssä ja kaikissa vanhemmissa Legacyissä. Olikohan sittenkään automaateissa, ei ehkä ole.
Kyllä nuo viskolla varustettujen mallien jarrut voi dynamometrissä testata, pitää vaan ajaa ensin reilun mittainen "sopeutusajo". (Tehtaan ohjeen mukaan vähintään kilometri, käytännössä ei kyllä kukaan tätä tee.)
Ainakin itse huomautan aina katsastajalle, että tee lyhyt, nopea testaus, jos et halua maksaa uutta viskoa ja se tehoaa :) - Datsunisti
Datsunisti kirjoitti:
Subarun mäkipidätin toimii oikein säädettynä muistaakseni noin 2 asteen ja jyrkemmissä ylämäissä. Laite on KAIKISSA Leoneissa, 1800 GLF:ssä ja kaikissa vanhemmissa Legacyissä. Olikohan sittenkään automaateissa, ei ehkä ole.
Kyllä nuo viskolla varustettujen mallien jarrut voi dynamometrissä testata, pitää vaan ajaa ensin reilun mittainen "sopeutusajo". (Tehtaan ohjeen mukaan vähintään kilometri, käytännössä ei kyllä kukaan tätä tee.)
Ainakin itse huomautan aina katsastajalle, että tee lyhyt, nopea testaus, jos et halua maksaa uutta viskoa ja se tehoaa :)Tupla viesti, mutta eka ei tullut "läpi" ennen kuin toisen mukana :(
- Kehitys kehittyy
Datsunisti kirjoitti:
Subarun mäkipidätin toimii oikein säädettynä muistaakseni noin 2 asteen ja jyrkemmissä ylämäissä. Laite on KAIKISSA Leoneissa, 1800 GLF:ssä ja kaikissa vanhemmissa Legacyissä. Olikohan sittenkään automaateissa, ei ehkä ole.
Kyllä nuo viskolla varustettujen mallien jarrut voi dynamometrissä testata, pitää vaan ajaa ensin reilun mittainen "sopeutusajo". (Tehtaan ohjeen mukaan vähintään kilometri, käytännössä ei kyllä kukaan tätä tee.)
Ainakin itse huomautan aina katsastajalle, että tee lyhyt, nopea testaus, jos et halua maksaa uutta viskoa ja se tehoaa :)Eli nykyistä neliveto Subarua ei voi testata jarrudynamolla, ellei sellaista ole molemmille akseleille yhtaikaa, tai muita rullia toiselle akselille. Johtuen siitä Subarun jatkuvasta nelivedosta ei mistään mäkipidättimestä.
Ja se mitä tulee nyky Subarun mäkipidättimeen niin se toimii niin ylämäessä, alamäessä ja tasamaalla, se toimii aina kun, se vain kytketään päälle. - kolli
Datsunisti kirjoitti:
Takajarruja testatessa auto on tarpeeksi "ylämäessä", minulla on tiedossa 3 tapausta, enkä varmaan kaikkia tiedä.
Taitais olla säätöhommia niissä kolmessa subarussa. Toimii kyllä liian herkästi. On kyllä helppo säätääkin.
- Kaikkea kanssa
Koska autokoulussa opetetaan mäkilähtö varsin perusteellisesti. Kyllä vituttais jos omassa autossa olis tommonen systeemi. Hyh! Millähän tavalla tuo kytkintä säästää?
- berner
Esim 1 - Käyttöjarrun kanssa liikkeelle:
Päästät jarrupolkimen ylös, jonka jälkeen painat kaasua ja nostat kytkintä. Auto lähtee hieman valumaan taakse päin ja kytkimeen kohdistuu erittäin suuri voima, joka kuluttaa kytkintä huomattavan nopeasti.
Esim 2 - Mäkijarrun kanssa liikkeelle:
Lähdet aivan samalla tavalla kuin tasaisellakin.
Kumpi menetelmä kuluttaa enemmän kytkintä? - äimä
En usko että sua vituttais jos autossas olis sellainen. Ei sitä edes muista enää, kun on niin tottunut siihen. Tosi hyvä ja yksinkertainen varuste autossa.
- Utelias
Joo ja rattia opetetaan vääntämään, joten
ohjaustehostin on tarpeeton.
Ja ikkunatkin voi avata käsin.
Ja penkinlämmittimen voi korvata piereksimällä.
Mukavuutta.
Kytkimen säästämisestä -- kannattaa tutkia
kytkimen toimentaperiaate. Oikeinkin tehtynä
mäkilähtö on suht. paljon kytkintä rasittava,
puhumattakaan jos luistattamalla pidät autoa
paikallaan.
- Tiiseli
Kuorma-autopuolella sellainen löytyy ainakin Mersun Telligent®-vaihdeautomatiikkaan sisältyvänä.
http://www.mercedes-benz.fi/?Path=1637;1915;2264;2908;2912 - -S-
Toinen nimitys sille on käsijarru. Vetää sen mäessä päälle niin ei tarvii jalalla painaa jarrua:o Ei tosin ole vielä automaattinen mutta joissainhan niitä jo on edulliseen hintaan.
- kolli
Ei ole lähelläkään käsijarrua se mäkipidätin. Älä kirjoita asiasta josta et näköjään tiedä mitään.
- kehitys kehittyy
Käsittääkseni uudessa Toyota Land Cruiserissa ja VW Touareg -maasturissa on vastaava tekniikka samoin kuin M-sarjan Mersuissa.
Kyse on elektroniikasta, joka laskeutuu kalliiden autojen kautta halvempiin autoihin.
Subaru oli ilmeisesti ensimmäinen, joka tämän ominaisuuden toi. Subaru on myös ainoa tavallisen ihmisen tavoitettavissa olevassa hintaluokassa.- Hauki
ovh. alkaen 29.900e Täysin järjenköyhää ostaa moista paskakasaa tuolla hinnalla.
Se siitä tavallisesta ihmisestä. Paremmin kuvaava olisi tavallinen idiootti.
"Subaru on myös ainoa tavallisen ihmisen tavoitettavissa olevassa hintaluokassa."
- Janne69
Tuli kerran kokeiltua 81-vuosimallin automaattivaihteista Crownia. Yllätyksekseni huomasin, että se pysyy paikoillaan ylämäessä ilman jarrun tai kaasun painamista :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214