En oikein aina tahdo voida jaksaa saatta ymmärtää tuota keskustelua ja kaikkia mielipiteitä tästä asuntoperävaunun omamassasta ja kokonaismassasta.
Jos vaunun omamassaan lasketaan jossakin täydet vesisäiliöt ja kaasupullot, ym. vermeet ja toisessa maassa revitään ennen punnitusta irti kaikki mikä lähtee, niin so what! Painot ovat kuitenkin aina sen mukaiset, mitä puntarin päälle ladotaan.
Tyhjäksi riisuttu vaunu painaa aina jotain, ja kun siihen loudataan vermeitä sisään, niin massa tietenkin nousee.
Jos omamassaan lasketaan mukaan kaasupulloja, vesiä, ym perustarvikkeita, niin ne ovat silloin jo valmiina siellä. Jos ei lasketa, niin ne pitää joka tapauksessa otta mukaan retkelle lähdettäessä. Se maksimi muun kulutustarvikkeen määrä on joka tapauksessa sama.
Tärkein massa, mitä meidän tulee tarkkailla, on tietysti kärryn omamassa. Ja siitäkin puntari tunnistaa vain vaunun pyörien kautta maantiehen kohdistuvan kuorman. Aisapaino taas kohdistuu maantiehen vetoauton pyörien kautta.
On ihan yks hailee miten omamassa mitataan, koska retkelle lähdettäessä pitää joka tapauksessa olla mukana kaasua, vettä näkkileipää, Larsenia ym, välttämättömyystarvikkeita.
Vaunun omamassa vs. koknaismassa
14
9824
Vastaukset
- jarkko
Tyhjän vaunun painolla ei itse asiassa ole paljoakaan merkitystä.
Tietenkin on hyvä tietää millä varustuksella vaunun omamassa on punnittu jotta tietää suunnilleen minkä verran "vapaata painoa" on käytettävissä.
Sellaisen vaunun hankkiminen jonka kokonaismassaa veturilla ei saa vetää on tyhmyyttä.
Kaikki painorajoitukset ja myös oletukset perustuvat laskelmiin jossa kokonaismassa ratkaisee.- Todellinen massa tärkein!
Kokonaismassalla ei ole juuri muuta merkitystä kuin se paljonko vaunun rakenteet kestää, lähinnä alusta.Todellinen paino , vaunu koukussa pyöristä mitattuna kaikki kamat mitä aikoo mukana (vaunussa) kuskata on ratkaiseva määre. Eri vaunuissa on erittäin paljon eroa kuljetuskyvyissä ja samalla perheellä on yleensä aika vakiot tavarat (paino) osti sitten samankokoisista vaunun A tai B. Suuremman kantavuuden omaavassa on kokonaismassa huomattavasti suurempi jolloin täytyy hankkia painavampi auto tai valita pienempi vaunu.Turvallisuuden kannalta on tietysti parempi, että on suuri vetokyky autossa ja pieni todellinen massa vaunussa, mutta jos ei halua nelivetoautoa ja kuitenkin kohtuullisen vaunun , on tehtävä kompromisseja.Kesäkäytössä voi jättää toisen kaasupullon pois. Kiinteän vesisäiliön 50L voi täyttää vasta leirintäalueella ja pitää 5L kannussa vettä matkaa varten, ostaa mahdollisimman kevyet (alumiinirunkoiset) ulkokalusteet ja pakata osan tavaroista (painavammat) autoon. Mikään laki tai viranomaisten "oletukset" ei perustu kokonaismassaan vaan ainoa ratkaiseva asia on auton vetokyky/vaunun pyörien kautta maahan vaikuttava massa, tietenkin ylittämättä vaunun kokonaismassaa.
- jarkko
Todellinen massa tärkein! kirjoitti:
Kokonaismassalla ei ole juuri muuta merkitystä kuin se paljonko vaunun rakenteet kestää, lähinnä alusta.Todellinen paino , vaunu koukussa pyöristä mitattuna kaikki kamat mitä aikoo mukana (vaunussa) kuskata on ratkaiseva määre. Eri vaunuissa on erittäin paljon eroa kuljetuskyvyissä ja samalla perheellä on yleensä aika vakiot tavarat (paino) osti sitten samankokoisista vaunun A tai B. Suuremman kantavuuden omaavassa on kokonaismassa huomattavasti suurempi jolloin täytyy hankkia painavampi auto tai valita pienempi vaunu.Turvallisuuden kannalta on tietysti parempi, että on suuri vetokyky autossa ja pieni todellinen massa vaunussa, mutta jos ei halua nelivetoautoa ja kuitenkin kohtuullisen vaunun , on tehtävä kompromisseja.Kesäkäytössä voi jättää toisen kaasupullon pois. Kiinteän vesisäiliön 50L voi täyttää vasta leirintäalueella ja pitää 5L kannussa vettä matkaa varten, ostaa mahdollisimman kevyet (alumiinirunkoiset) ulkokalusteet ja pakata osan tavaroista (painavammat) autoon. Mikään laki tai viranomaisten "oletukset" ei perustu kokonaismassaan vaan ainoa ratkaiseva asia on auton vetokyky/vaunun pyörien kautta maahan vaikuttava massa, tietenkin ylittämättä vaunun kokonaismassaa.
"BE-luokan ajokortti
Ikäraja 18 vuotta
B-luokan ajoneuvot, joihin on kytketty kokonaismassaltaan yli 750 kg:n perävaunu ja yhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg, tai perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa"
Nuo ainoastaan korttivaatimukselle.
Jos liikenteessä joutuu poliisin pysäyttämäksi, oletetaan vaunun painoksi kokonaismassa vaikka sen lähellä ei ollakaan.
Kyllä vaunuilian kannattaa pitää lähtökohtana tilanetta jossa sekä vetoauton että vaunun kokonaismassa yhteenlaskettuna ja erikseen oikeuttavat yhdistelmän liikuttavuutta niin painoltaan kun ajokorttiluokan salliman rajoissa. - Massat
jarkko kirjoitti:
"BE-luokan ajokortti
Ikäraja 18 vuotta
B-luokan ajoneuvot, joihin on kytketty kokonaismassaltaan yli 750 kg:n perävaunu ja yhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg, tai perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa"
Nuo ainoastaan korttivaatimukselle.
Jos liikenteessä joutuu poliisin pysäyttämäksi, oletetaan vaunun painoksi kokonaismassa vaikka sen lähellä ei ollakaan.
Kyllä vaunuilian kannattaa pitää lähtökohtana tilanetta jossa sekä vetoauton että vaunun kokonaismassa yhteenlaskettuna ja erikseen oikeuttavat yhdistelmän liikuttavuutta niin painoltaan kun ajokorttiluokan salliman rajoissa.Kyse ei ollut ajokortin riittävyydestä, se pitää tietysti olla kunnossa, vaan vaunun kokonaismassasta joka on toisinaan ilmoitettu todella suureksi ja jos sen mukaan toimii on hankittava "tarpeettoman" suuri auto. Esimerkiksi itselläni on viime marraskuussa hankittu Saab 93 Sportcombi 2,0TS automatic joka painaa 1600Kg ja vetokyky on 1600Kg. Auto on keskikokoinen n. 470cm pituinen ja meille (2 henk.) aivan riittävä enkä isompaa kaipaa, eikä neliveto kiinnosta. Tässäkin vetokyky on kokoluokkansa suurimpia, eikä tälläkään kovin ihmeellisiä vaunuja vedetä, jos valitsee vaunun kokonaispainon mukaan. Esim. Fendt Diamant sarjan pienimmänkin kokonaismassa on 1700Kg, joten jo tämäkin on liikaa. Fendt Diamant 560 TGC on kiinnostavin malli ja sille ilmoitetaan kok.massa 1800Kg,omamassa 1611Kg,perusvarustus121Kg,kantavuus189Kg.Omamassa sisältaa saksalaiseen tapaan perusvarustuksen (121Kg)kaasut,vedet,kaapelin.1611-121-50Kg(aisapaino) on tyhjäpaino 1440Kg. nyt jääkin jo 160Kg tavaroille josta pitää toki vähentää kaasupullon paino (1 riittää kesäkäytössä) sähkökaapeli ja vähän vettä (ei täyttä tankkia 50L). Omille kamoille jää vielä yli 100Kg, mikä useimmille riittääkin. Lopputuloksena näin Suomen käytännön mukaan Saab siis riittäisikin kyseisen vaunun vetoon ihan kohtuullisesti, eikä siis kokonaispainoa (massa) kannata tuijotta liikaa. Perusajokorttikin riittää hyvin 1600 1800=3400Kg.Esitetiedot (varsinkin Saksalaisten) ei siis aina kerro koko totuutta vaan myyjiltä löytyy usein ratkaisut.
- Kaarjaa
Massat kirjoitti:
Kyse ei ollut ajokortin riittävyydestä, se pitää tietysti olla kunnossa, vaan vaunun kokonaismassasta joka on toisinaan ilmoitettu todella suureksi ja jos sen mukaan toimii on hankittava "tarpeettoman" suuri auto. Esimerkiksi itselläni on viime marraskuussa hankittu Saab 93 Sportcombi 2,0TS automatic joka painaa 1600Kg ja vetokyky on 1600Kg. Auto on keskikokoinen n. 470cm pituinen ja meille (2 henk.) aivan riittävä enkä isompaa kaipaa, eikä neliveto kiinnosta. Tässäkin vetokyky on kokoluokkansa suurimpia, eikä tälläkään kovin ihmeellisiä vaunuja vedetä, jos valitsee vaunun kokonaispainon mukaan. Esim. Fendt Diamant sarjan pienimmänkin kokonaismassa on 1700Kg, joten jo tämäkin on liikaa. Fendt Diamant 560 TGC on kiinnostavin malli ja sille ilmoitetaan kok.massa 1800Kg,omamassa 1611Kg,perusvarustus121Kg,kantavuus189Kg.Omamassa sisältaa saksalaiseen tapaan perusvarustuksen (121Kg)kaasut,vedet,kaapelin.1611-121-50Kg(aisapaino) on tyhjäpaino 1440Kg. nyt jääkin jo 160Kg tavaroille josta pitää toki vähentää kaasupullon paino (1 riittää kesäkäytössä) sähkökaapeli ja vähän vettä (ei täyttä tankkia 50L). Omille kamoille jää vielä yli 100Kg, mikä useimmille riittääkin. Lopputuloksena näin Suomen käytännön mukaan Saab siis riittäisikin kyseisen vaunun vetoon ihan kohtuullisesti, eikä siis kokonaispainoa (massa) kannata tuijotta liikaa. Perusajokorttikin riittää hyvin 1600 1800=3400Kg.Esitetiedot (varsinkin Saksalaisten) ei siis aina kerro koko totuutta vaan myyjiltä löytyy usein ratkaisut.
"Perusajokorttikin riittää hyvin 1600 1800=3400Kg".
Vaatii kylläkin pikku E:n koska perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa. - Peruskortti
Kaarjaa kirjoitti:
"Perusajokorttikin riittää hyvin 1600 1800=3400Kg".
Vaatii kylläkin pikku E:n koska perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton omamassa.Eiköhän se snadi e kuulu jo perusmiehen korttiin. kun lahjaksi niitä jakelivat.
- ole käytössä
Peruskortti kirjoitti:
Eiköhän se snadi e kuulu jo perusmiehen korttiin. kun lahjaksi niitä jakelivat.
mutta,vahvistettu on vaunu 1440 vetoauto neliveto 1800 kg saan ajaa nykyisellä kortilla jos kuski ei jostainsyystä pysty ajamaan.
- Kevyt
haluavat tietämättään tai tietäen puhua näistä massoista ja tähdentää niiden merkitystä kokonaismassoina. Onhan vaunuja joiden oma-jakokonaismassan välinen ero on vain 100kg. ajatella sopii voiko tällaiseen vaunuun lastata retkelle mukaan mitään. Jos näin ajateltaisiin niin vaunu voisi jäädä myymättä. Vaunukauppiaat selittävätkin monessa tapauksessa, ettei vaunua tarvitse lastata täyteen jolloin kokonaismassasta jää varaa. Mutta vallesmanni tienpäällä toteaa massat suoraan papereista.
- massat
"Vallesmanni" ei tutki tien päällä "paperipainoista" kuin ajokortin riittävyyden, vaunun paino on aina mitattava jos on epäilystä ylipainosta. Käytäntö on sama kuin kuorma-autoilla, eihän näitä vaunuja Suomessa tien päällä juuri punnita, muttei sakottaakaan voi ilman mittausta.Ylipainoa ei tietenkään pidä vetää jo turvallisuudenkaa vuoksi.
- massapainoa sanota
rekisteriotteessa,mutta mikä on vetokoukun paino oliko se konaismassa on 1440 kg niin saa olla 80 kg vai 100 kg.tätä kysyy tietämätön.
- MGM
Ei kai sillä vetokoukun painolla ole tässä mitään väliä. Sehän on auton varuste ja kuormittaa vain auton jousia.
Vaunun massa kohdistuu taas punnittaessa vaakaan kolmen eri pisteen kautta (paitsi kaksiakselinen); vasen pyörä, oikea pyörä, sekä vetoaisan kytkin. Yleensä aisan kautta kohdistuu n. 80 kg kuorma ja loput kokonaismassasta vaunun pyörien kautta.
Mikä tässä siis on nyt niin vaikeeta?
- Massa/paino
On se massa, josta tulee välittää. On massa joka välittyy tiehen vaunun pyöristä vaunun ollessa kytkettynä vetoautoon.
- käsillä
Saatui olemaan Hobbyn esite käsillä ja katsoin siitä miten tuo omapaino ilmoitetaan.
"Omapaino on vaunun tyhjäpaino lisättynä perusvarustuksen painolla. Perusvarustukseen kuuluu kaikki ne varusteet ja nesteiden painot, jotka ovat välttämättömiä turvallisuuden ja asianmukaisen vaunun käytön kannalta. Mukana laskuissa on 100% täytettyjen kaasupullojen, 100% täytetyn käyttövesisäiliön, 100% täytetyn lämminvesivaraajan ja 100% täytetyn wc-säiliön sekä sähkökaapelin painot."
Tiedä sitten onko rekisteriotteeseen merkitty em. paino vai paino missä ei ole noita mukana.
Eihän tuolla tavalla miten tuo omapaino määritellään ole muuta käyttöä kuin se että tietää ostaessa paljonko vaunuun voi ottaa tavaraa mukaan. Äkkiä noitakin tulee lähes 100kg.- Suomessa
Suomessa omapaino/kytkentämassa tai mitä nimeä käyttääkään on tyhjäpaino-aisapaino. Myyjäliike katsastaessaan ja rekisteroidessään uuden vaunun, vie sen konttorille vaakaan tyhjänä (vaunuun ei ole vielä laitettu kaasupulloja ja vettä. Vetoauto on vaaán ulkopuolella tietysti joten aisapaino jää pois painosta. Tästä johtuen rekisteriotteesta löytyy aivan eri lukemat kuin vaunuesitteistä, siis pienemmät.Olen kysynut tätä kahdesta vaunuliikkeestä ja molemmissa on tämä käytäntö. Itse pitää sitten arvioida tai mieluummin punnita kaikki kamat mitä vaunuunsa laittaa, Kaasupullo,t vedet,tv,ulkokalusteet,markiisit/teltat ym. Kaikki vaunussa aina tarvittava (lähes kiinteä) varustus on hyvä punnita ja lisätä rekisteriotteen painoon ja tästä saa sen painon jonka vähentää vetoauton vetokyvyksi ilmoitetusta ja vaunun suurimmasta massasta ja ja pienemmän luvun mukaan saa ottaa lisätavaraa (ruoat,vaatteet ym.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291