Mistä voi johtua kipu kantapäässä kun astun,ts.ei kärsi astumista,muutoinkin koko jalka kipuilee siis nilkka ja jalkapohja sekä jalkasyrjä.En ole loukannut sitä,vaan se alkoi eräänä pvänä melko äkillisesti.Olen yli 4-kymppinen sekä hiukan ylipainoinen nainen.Työssäni kävelen melko paljon,liikunta on muutoin vähäistä.Myos vaivasenluu on riesana.
Kantapää
36
19366
Vastaukset
- kenties luupiikki
Käyhän lääkärissä. Sinulla saattaa olla ns. luupiikki eli tulehdus kantapään alueella. Lääkärit hoitavat niitä mm. kortisoni-injektioilla.
- sama
Kiitos,minäpä googletan ensin.Ajattelin kääntyä ortopedin puoleen.
- mulla myös
Kuten edellinen kirjoittaja epäili, sulla on varmaankin ns. luupiikki. Itse kärsin siitä monta kuukautta, ennen kuin menin ottamaan kortisonipiikin, joka auttoi. Sain lisäksi viikon lääkekuurin tulehdusta parantamaan. Nyt tilanne on parempi, vaikkakin kantapää meinaa silloin tällöin oikkuilla. Lääkäri sanoi, että joskus voi tarvita 3 kortisonipiikkiä ennen kuin vaiva helpottaa. Tämä viikko tosin meni hyvin, eikä kantapääni kipuillut juuri ollenkaan. Ehkä mun ei tarvitse mennä ottamaan toista piikkiä, mutta jos tilanne pahenee, kortisoni on paras vaihtoehto. Paranemisia sinulle!
- päpsy
reilun vuoden luupiikki, lääkäri käski vain venytellä :/
käykö kortisonipiikin laitto kipeää? - tietysti...
päpsy kirjoitti:
reilun vuoden luupiikki, lääkäri käski vain venytellä :/
käykö kortisonipiikin laitto kipeää?Pistäminen sattuu tietysti jonkin verran, mutta en sen takia jättäisi ottamatta sitä saatuun hyötyyn nähden. Saamani kortisonipistoksen mukana oli puudutusainetta, joka varmaan helpotti kipua ja seuraavia pistoksia. Lääkäri pisti ensin kaikkein kipeimpään kohtaan, jonka olin näyttänyt, ja sen jälkeen ympäri kantapäätä. Kipu kantapäässä helpottui ja pystyin kävelemään kivutta. Tosin kantapään arkuus palasi muutamia viikkoja myöhemmin, eli tarvitsisin ehkä toisen kortisonipiikin, katsotaan miten tilanne kehittyy. :-)
- edelliseen.....
tietysti... kirjoitti:
Pistäminen sattuu tietysti jonkin verran, mutta en sen takia jättäisi ottamatta sitä saatuun hyötyyn nähden. Saamani kortisonipistoksen mukana oli puudutusainetta, joka varmaan helpotti kipua ja seuraavia pistoksia. Lääkäri pisti ensin kaikkein kipeimpään kohtaan, jonka olin näyttänyt, ja sen jälkeen ympäri kantapäätä. Kipu kantapäässä helpottui ja pystyin kävelemään kivutta. Tosin kantapään arkuus palasi muutamia viikkoja myöhemmin, eli tarvitsisin ehkä toisen kortisonipiikin, katsotaan miten tilanne kehittyy. :-)
Minä myös venyttelin ahkerasti ennen piikin ottoa. Välillä tilanne oli parempi, mutta sitten kävely alkoi olla yhtä ontumista ja otatin kortisonipiikin ja tulehduskipulääkkeet. Lääkärin mielestä pelkkä tulehduskipulääke ei auta.
- aloittaja
edelliseen..... kirjoitti:
Minä myös venyttelin ahkerasti ennen piikin ottoa. Välillä tilanne oli parempi, mutta sitten kävely alkoi olla yhtä ontumista ja otatin kortisonipiikin ja tulehduskipulääkkeet. Lääkärin mielestä pelkkä tulehduskipulääke ei auta.
Tosi tärkeätä tietoa teiltä,kiitos.Tänään oli taas erittäin vaikea nousta sängystä,onneksi ei tarvitse lähteä mihinkään.Kyllä tässä piikkiä nyt kaipaan.Voinko ajaa autolla kotiin piikin jälkeen,tai yleensäkin olotila sen jälkeen?Kaapista löytyy joitakin tulehdus-kipulääkkeitä,suositteletteko ottamaan omatoimisesti?Suunnittelen juuri jotain pehmustetta kantapään alle.Hassua mutta painellessa ei löydy tiettyä kipukohtaa??
- aloitaja lisää vielä
aloittaja kirjoitti:
Tosi tärkeätä tietoa teiltä,kiitos.Tänään oli taas erittäin vaikea nousta sängystä,onneksi ei tarvitse lähteä mihinkään.Kyllä tässä piikkiä nyt kaipaan.Voinko ajaa autolla kotiin piikin jälkeen,tai yleensäkin olotila sen jälkeen?Kaapista löytyy joitakin tulehdus-kipulääkkeitä,suositteletteko ottamaan omatoimisesti?Suunnittelen juuri jotain pehmustetta kantapään alle.Hassua mutta painellessa ei löydy tiettyä kipukohtaa??
Useat sanovat olevan kortisoonipiikin kivulias ja kurja kokemus,eivätkä suosittele...??Mutta on tämäkin kipu ikävää,eikä kauaa jaksa könkkäillä!
Mitä sanotte? - päpsy
aloitaja lisää vielä kirjoitti:
Useat sanovat olevan kortisoonipiikin kivulias ja kurja kokemus,eivätkä suosittele...??Mutta on tämäkin kipu ikävää,eikä kauaa jaksa könkkäillä!
Mitä sanotte?oon ainaki reilun vuoden jaksanu tätä särkyä ja toinen mokoma menee varmasti, ku aattelnki sitä piikkiä kantapäähän :)
aamut menee niin ettäei kärsi jälkapohjaa lattiaan laittaa. eli kävelen ku vanha mummo hipsuttaen eteenpäin. - plantaari faskiitti
päpsy kirjoitti:
oon ainaki reilun vuoden jaksanu tätä särkyä ja toinen mokoma menee varmasti, ku aattelnki sitä piikkiä kantapäähän :)
aamut menee niin ettäei kärsi jälkapohjaa lattiaan laittaa. eli kävelen ku vanha mummo hipsuttaen eteenpäin.Minulla on myös sama vaiva. Kortisonia olen saanut kaksi kertaa. Ja täytyy sanoa, että siitä saatu apu kyllä maksaa vaivan, eli ei piikin aiheuttamaa kipua kannata pelätä.
Suosittelisin kuitenkin ensisijaisesti hankkimaan Respectasta sellaisen yösukan, joka venyttää jänteitä ja kalvoja nukkuessa. Sitä käyttäessä nilkka on 90 asteen kulmassa ja venytys tapahtuu silloin kun se on jalalle parasta, eli levossa. Itselleni siitä on ollut kaikkein suurin apu. Sukka on muistaakseni viralliselta nimeltään strasburgin sukka. Aika arvokas, n. 50 euroa, mutta se on pieni raha siitä, ettei koko ajan koske. - piikin ottanut
päpsy kirjoitti:
oon ainaki reilun vuoden jaksanu tätä särkyä ja toinen mokoma menee varmasti, ku aattelnki sitä piikkiä kantapäähän :)
aamut menee niin ettäei kärsi jälkapohjaa lattiaan laittaa. eli kävelen ku vanha mummo hipsuttaen eteenpäin.Kirjottelin tuossa aiemmin ylempänä että piikin ottaminen kannatti. Kirjoituksestasi tuli mieleen kuinka itse myös linkkasin liikkeelle lähdettyäni, onnuin kuin vanha mummo ja kävely oli yhtä tuskaa!! Ei kannata pelätä piikkiä, sillä pistoksen pieni kipu korvaa siitä saadun avun. Voi sitä helpotuksen tunnetta kun pystyi kävelemään ilman kantapääkipua! Itse sinnittelin luupiikin kanssa yli puoli vuotta ja otatin piikin kesälomani aikana. Käsittääkseni piikityksen jälkeen jalka pitäisi olla levossa ja käyttää sitä varovaisesti muutama päivä. Rohkeasti vaan lääkäriin!
- öööööh
piikin ottanut kirjoitti:
Kirjottelin tuossa aiemmin ylempänä että piikin ottaminen kannatti. Kirjoituksestasi tuli mieleen kuinka itse myös linkkasin liikkeelle lähdettyäni, onnuin kuin vanha mummo ja kävely oli yhtä tuskaa!! Ei kannata pelätä piikkiä, sillä pistoksen pieni kipu korvaa siitä saadun avun. Voi sitä helpotuksen tunnetta kun pystyi kävelemään ilman kantapääkipua! Itse sinnittelin luupiikin kanssa yli puoli vuotta ja otatin piikin kesälomani aikana. Käsittääkseni piikityksen jälkeen jalka pitäisi olla levossa ja käyttää sitä varovaisesti muutama päivä. Rohkeasti vaan lääkäriin!
Mulle laitettiin kortisoni piikki. Se ei ollut miellyttävää ja kotiin meno oli täyttä tuskaa. Myöskin pari päivää sen jälkee, onhan se ihan mukavaa maata sängyssä. Piikistä ei ollut minulle mitään apua, se vain lisäsi kipua.
- Jäsenkorjaaja
Tässä ketjussa esitetyt nilkka vaivat johtuvat useimmiten (ei kuitenkaan aina) nilkan luiden lukkotiloista/osittaisista sijoiltaan olosta, joiden aiheuttamiin oireisiin kortisooni piikit ehkä auttavatkin, mutta eikö kannattaisi hoitaa itse ongelma kuntoon?
- aloittaja
Kyllä tässä on tarkoitus hoitaa,kunhan lääkärille pääsen,muuta kun en voi.Vai onko sinulla hyviä neuvoja.
- Jäsenkorjaaja
aloittaja kirjoitti:
Kyllä tässä on tarkoitus hoitaa,kunhan lääkärille pääsen,muuta kun en voi.Vai onko sinulla hyviä neuvoja.
Tarkoitin, että jos nilkassasi on lukkoja/toiminnallisia häiriöitä, niin tähän apua voi saada esim. Kiropraktikolta tai ehkä Osteopaatilta, Jäsenkorjaajilta eli nilkan manipulaatio-mobilisaatio hoidoista, joita eivät lääkärit yleensä tee, eivätkä tiedä niistä paljoakaan.
Ns.luupiikki kantapään ulkosyrjällä saadaan yleesä kuntoon 1-2 hoitokerralla, ilman kortisoni tai muita piikkejä.
Halusin vain kertoa (ja tavallaan mainostaa, en kuitenkaan valehdella), että tarjolla on muitakin jopa toimivampia vaihtoehtoja, kuin lääkäri, joista kaikki eivät edes tiedä. - aloittaja vielä
Jäsenkorjaaja kirjoitti:
Tarkoitin, että jos nilkassasi on lukkoja/toiminnallisia häiriöitä, niin tähän apua voi saada esim. Kiropraktikolta tai ehkä Osteopaatilta, Jäsenkorjaajilta eli nilkan manipulaatio-mobilisaatio hoidoista, joita eivät lääkärit yleensä tee, eivätkä tiedä niistä paljoakaan.
Ns.luupiikki kantapään ulkosyrjällä saadaan yleesä kuntoon 1-2 hoitokerralla, ilman kortisoni tai muita piikkejä.
Halusin vain kertoa (ja tavallaan mainostaa, en kuitenkaan valehdella), että tarjolla on muitakin jopa toimivampia vaihtoehtoja, kuin lääkäri, joista kaikki eivät edes tiedä.Olen menossa ortopedin vastaanotolle,tarvitsen myös vaivasenluuhun apua,eli leikkausta.Mitä olet mieltä?Kipu on enempi keskellä kantapohjaa,kuin nilkassa.
- Jäsenkorjaaja
aloittaja vielä kirjoitti:
Olen menossa ortopedin vastaanotolle,tarvitsen myös vaivasenluuhun apua,eli leikkausta.Mitä olet mieltä?Kipu on enempi keskellä kantapohjaa,kuin nilkassa.
Kyllähän sen Ortopedin joitain pitäisi tietää:)
Ilmeisesti jalassasi on tulehdus, mihin piikit auttavat, mutta todennäköisesti sillä on aiheuttjakin. Tietenkään en näkemättä/kokeilematta pysty varmuudella sanomaan mitään, ainoastaan toteamaan, mitä nilkan/kantapään vaivat 90% ovat tai ainakin mikä niihin auttaa.
Jos vaivasenluu leikataan; OK, mutta jos Ortopedi ehdottaa leikkausta myös nilkkaan/jalkapohjaan ilman selkeää perustetta esim. katkennut jänne, murtuma ym...niin kanattaa kokeilla ensin muita hoitoja; joka tapauksessa turvallisempaa ja halvempaa, kuin leikkaus.
- hoidettu
Mulla noita samanlaisia vaivoja oli pidemmän jalan kantapäässä muutaman vuoden ajan. Tai olihan niitä mulla junnunakin.
Syynä kuulemma päkiäastuminen, joka taas johtui lantion ongelmista. Ja kun lantion ongelmat on hoidettu, niin eipä ole enää nuokaan vaivat vaivannut... ja ryhdikäs kantapääastuja olen taas.- läppä
Miten lantion ongelmat sinulla on hoidettu?
- hoidettu
läppä kirjoitti:
Miten lantion ongelmat sinulla on hoidettu?
Asialla oli fysiatri ja sitten kansanparantaja
http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html - päkiäjuoksija
ei taida olla sama asia, mutta kaikki pikajuoksijat ja monet kovat kestävyysjuoksijat askeltava, siis juoksussa pelkillä päkiöillä, kantapää astuntaan kuluis liikaa aikaa.
...läppä vaan väliin aiheen vierestä - hoidettu
päkiäjuoksija kirjoitti:
ei taida olla sama asia, mutta kaikki pikajuoksijat ja monet kovat kestävyysjuoksijat askeltava, siis juoksussa pelkillä päkiöillä, kantapää astuntaan kuluis liikaa aikaa.
...läppä vaan väliin aiheen vierestäKun mä hypin narua, ni hypin pelkillä päkiöillä. Ennen tuli siinäki hommassa kantapää helposti kipeeks. Ei tule enää.
- Juulia
Ihan kuin minun kirjoitta teksti. Kaikki täsmää. Plantaarifaskiitista olen kärsinyt jo monta kuukautta ja myös vaivaisenluu on riesana. Minulla tosin ei kortisonpiikistä ollut apua, joten toista piikkiä ei enää laiteta. Konstit on aika vähissä nyt.
- piikikäs
Nimittäin ns."yöjalka".Keskussairaalan vahtimestari teki minulle vähän aikaa sitten yöjalat, mittojeni mukaiset, kipsistä valetut.Ne auttavat kipeisiin kantapäihini.Nimensä mukaisesti niitä käytetään vain öisin, n. viikon kerrallaan. Niitä kuulemma käytetään nykyään paljon,leikkaushoitoon ei ryhdytä hetimmiten.Ovat olleet ainakin minun tapauksessani tehokkaat. Kannattaa kysellä ortopediltä.
- vaivainen myös
Itselläni on samanlainen vaiva jalassa. Kävin jo lääkärissä, mutta ei se mitään löytänyt.
Millä sen tietää mikä siellä on, röntgenillä, ultralla? Millä teillä muilla todettiin, että kivun aiheuttaja on juuri se mikä se on.
Mulla ei ole otettu kumpaakaan, lääkäri vaan paineli jalkaani joka puolelta ja totesi ettei ole turvoksissa, ja käski lepuuttaa jalkaa.
- Saara
Pohkeiden ja takareisien venyttely auttaa. Valitse kengät huolella ja osta esim. Instrusta kantapäiden alle "iskunvaimentimet". Aamulla ennen liikkeelle lähtöä venyttele hetken aikaa pohkeita.
- Minna_
Mielenkiintoinen viestiketju, kirjoittakaa lisää vaan :)
Itselläni on ollut ja on yhä samanlainen vaiva, kipu astuessa. Olen kokeillut, sähköhierontaa ja yölastaa, niistä ei ollut mitään apua.
Nyt olen saanut kortisonipiikin (juu tuntui iljettävälle, mutta se onneksi oli vaan pieni hetki)ja tuntuu, että siitä oli jonkin verran apua, pystyy paremmin astumaan.Sain myös tulehduskipulääkereseptin.
Tukipohjalliset hommaan myös, aikakin on jo varattuna. Lääkäri sanoi, ettei mun kannattaisi hyppiä trampoliinilla, koska alastullessa, jalkapohja menee suoraan.
lisäksi kiellettiin paljain jaloin kävely samoin sukanlavoin, sisälläkin pitäisi kävellä kengillä missä holvikorotus.
Tätä vaivaa ei kannata pitää kauaa, kun mullakin oli luupiikin alku ja kalkkikertymä, joka kuulemma näkyy kuvissa ja pysyy siellä loppuelämän, ja jota ei taas kannata leikata, koska arvesta vaan jalkapohjassa on haittaa.On kuulemma todella harvinaista että leikataan.mutta että se saattaa vaivata siellä silloin tällöin.
Mitäs vielä se lääkäri juttelikaan.Niin että mun kannattaa pitää tukipohjallisia loppuelämän ja että holvi laskeutuu joka tapauksessa iän myöte. Ylipainoa ei kannataisi olla, se lisää vaivaa.
Hoitona hän sanoi, kävely hyvillä kengillä.
ja kyläpussi kipuun
Onkohan latuskajalka ja luupiikki aina yhteydessä toisiinsa? Vai voiko olla luupiikki ilman latuskajalkaa??? - tiiina
Minna_ kirjoitti:
Mielenkiintoinen viestiketju, kirjoittakaa lisää vaan :)
Itselläni on ollut ja on yhä samanlainen vaiva, kipu astuessa. Olen kokeillut, sähköhierontaa ja yölastaa, niistä ei ollut mitään apua.
Nyt olen saanut kortisonipiikin (juu tuntui iljettävälle, mutta se onneksi oli vaan pieni hetki)ja tuntuu, että siitä oli jonkin verran apua, pystyy paremmin astumaan.Sain myös tulehduskipulääkereseptin.
Tukipohjalliset hommaan myös, aikakin on jo varattuna. Lääkäri sanoi, ettei mun kannattaisi hyppiä trampoliinilla, koska alastullessa, jalkapohja menee suoraan.
lisäksi kiellettiin paljain jaloin kävely samoin sukanlavoin, sisälläkin pitäisi kävellä kengillä missä holvikorotus.
Tätä vaivaa ei kannata pitää kauaa, kun mullakin oli luupiikin alku ja kalkkikertymä, joka kuulemma näkyy kuvissa ja pysyy siellä loppuelämän, ja jota ei taas kannata leikata, koska arvesta vaan jalkapohjassa on haittaa.On kuulemma todella harvinaista että leikataan.mutta että se saattaa vaivata siellä silloin tällöin.
Mitäs vielä se lääkäri juttelikaan.Niin että mun kannattaa pitää tukipohjallisia loppuelämän ja että holvi laskeutuu joka tapauksessa iän myöte. Ylipainoa ei kannataisi olla, se lisää vaivaa.
Hoitona hän sanoi, kävely hyvillä kengillä.
ja kyläpussi kipuun
Onkohan latuskajalka ja luupiikki aina yhteydessä toisiinsa? Vai voiko olla luupiikki ilman latuskajalkaa???Hei. Olipa ihanaa kun löysin tälläisen sivun. Itselläni leikattiin luupiikki kaksi ja puoliviikkoa sitten.
Sitä ennen olin kokeillut kaikkea mahdollista esim yölastat, pohjalliset, ne inhottavat kortisonipiikit ja jotain sähköhoitoakin sain fysioterapeutilta.
Jalkani ovat olleet kipeät jo kolme vuotta.Toinen jalka leikataan heti kun kuntoudun tästä ekasta leikkauksesta.
Onko täällä ketään keltä olisi myös leikattu luupiikki?Auttoiko se? Toivon todella että auttaa ei ole kiva kynkätä kuin mummu, olen vasta nelikymppinen
- vm-68
hei.mulla sama vaiva ollut jo jonkin aikaa luulenpa että kyseessä on kantapään kovakalvon tulehdus.siihen auttaa lepo ja tulehduskipulääkkeet joten koita ola rasittamatta liikaa sitä
- me
Minullakin on vaivana luupiikki vasemmassa jalassa kantapäässä ja haluasinkin tietää,kuinka pitkään minun pitää olla urheilematta,syön parhaillaan tulehduskipulääkettä ja välillä jalka on parempi ja välillä taas ei??
- kivulias mymmeli
Toivottavasti dignoosi on oikein. Kantapään kautta kivut kokenut. Kantapään vaiva johtuikin nikamaliukumasta ja nyt odotan luudutusleikkausta. Silleenkin voi tapahtua vaikka useampaan otteeseen mangneettikuvat otettu selästä.
- anselmi
Hei,minullakin oli noin neljä kuukautta luupiikki vasemmassa jalassa ja sain lääkekuurin joka tehosi,ja kipu hävisi,mutta koskaan ei tiiä tuleeko kipu takas,mutta olen jopa pysytnyt harrastamaan liikuntaa.
- Helppo korjata
Luupiikki. Helppo korjata. Manuaalisesti.
http://www.elisanet.fi/jasenkorjaaja/luupiikki.html- Kokemusta löytyy
Hurjia lupauksia jota ei kannata uskoa. Jos kyse on plantaarifaskiitista eli kansanomaisesti luupiikistä, se ei ole akuutti sairaus eikä sitä paranneta tuostavaan manuaalisesti. Luupiikki on tulehdus joka kiusaa jalkapohjan jännekalvon kiinnitystä kantaluuhun. Pidemmälle ehtiessään se aiheuttaa kalkkikertymää joka näkyy röntgenkuvassa "luupiikkinä". Ainoa "manuaalinen" hoitokeino on hoitolasta jota pidetään öisin tai käytetään kenkiä joissa on vähintään 1,5-2 cm korkeammat korot kuin normaalisti käytettävissä. Myös kortisoniruiskeella kipukohtaan voi saada helpotusta kipuihin. Kaikki hoidot vähentävät tulehdusta usein pitkänkin ajan kuluessa ja sinä aikana kipua voi helpottaa käyttämällä kengän sisällä tarkoitukseen valmistettua kantakoroketta. Tuo linkin mainos lienee samaan tulokseen pyrkivä hoito kuin hoitolasta, joten hoito ei tehoa heti yhdellä kerralla vaan hoitoja tarvitaan toistuvasti pidemmän aikaa. Jos jäsenkorjaaja saa kivun pois yhdellä hoitokerralla, kyseessä ei ollut plantaarifaskiitti vaan jokin muu kiputila.
- Ei enää kipua
Itsellä kantapää kipuli ainakin 6kk ja epäilin tuota plantaarifiskaattia ja ehkä se olikin se mutta lomareissulla Indonesiassa paikaalinen hieroja "väänsi" väkisin nilkkaani paikalleen, kuului vaan naks ja kaikki vanha kipu oli poissa. Eli luulen että monella kantapääkivuista kipulevalla on vaan kantapää sijoiltaan osittain ja siitä aiheutuu kiputila ja pahimmassa tapauksessa tämä voi tulehtua ja muuttua krooniseksi. Oli itse kovin helpottunut enkä aikasemmin uskonut tämmösiin jäsenkorjaajiin. Nyt tiedän omakohtasesti miten kipu voi hävitä ihan vaan laittamalla jäsenet paikalleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799