Käytin siis e-pillereitä, sain laskimotukoksen ilmeisesti tämän ja sukurasitteeni ansiosta ja haluaisinkin nyt tietää voinko käyttää esim minipillereitä tms? Varmaankin ehkäisyrenkaat ja laastarit ovat pois suljettu vaihtoehto... Onko kokemuksia? Kiitos vastaamaan vainautuneille:)
Ehkäisy laskimotukoksen jälkeen?
vaihtoehdot loppu?
141512
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 14
Vanhimmat
muuta poissuljettu,toki terveys tulee ykkkösenä. Kuparikierukka,pessari,konfomi spermisidi,siinä esim.
Hei !
Kyllä mielestäni myös hormonikierukkaa laitetaan, vaikka tukos on sairastettu. Asiasta kannattaa kysyä gynekologiltasi, että mikä kanta hänellä on asiaan.
Totuus on kuitenkin se, ettei hormonaalista ehkäisyä saa käyttää.Eikä mitään hormoneja popsia edes vaihtari oireisiin.
Ei edes niitä minipillereitä.
Tietty on lääkäreitä, jotka sanoo, että voi käyttää, mutta sillon on taas kyse siitä, että lääkäri saa tiettyjä etuja, kun saa "myytyä" hormoneja.
Minipillereitä saa käyttää, sisältää vaa yhtä hormoonia. Yhistelmävalmisteita ei.
Hei !
Kyllä mielestäni myös hormonikierukkaa laitetaan, vaikka tukos on sairastettu. Asiasta kannattaa kysyä gynekologiltasi, että mikä kanta hänellä on asiaan.
Hei !
Kyllä mielestäni myös hormonikierukkaa laitetaan, vaikka tukos on sairastettu. Asiasta kannattaa kysyä gynekologiltasi, että mikä kanta hänellä on asiaan.
Moikkelis! Tää on nyt varmaan tyhmä kysymys, mutta onko laskimotukos sama kuin veritulppa? Mitkä ovat sen oireet, eli mistä tiesit, että sulla on laskimotukos? No tietenkin menit lääkäriin, sitä näyttämään..mutta onko mitään selvää oiretta? Itse syön siis myös e-pilleitä, mutta myös tupakoin..sen takia olenkin aina tarkkana näitten jalkojeni suhteen että tarkkailen niitä useimmiten, kerran luulinkin niissä olevan tulpan, mutta se olikin rasitusvamma..niin sekin mietityttää..kuinka kauan popsit pillereitä, ennenkuin ilmeni tuo tukos? Itse olen niitä jo popsinut kohta 2,5v. joten olisiko minulle se tukos jo tullut, jos se pillereistä olisi johtunut...tää on mun teoria..mutta oonko oikeilla jäljillä, vai siis vaikuttaako siihen yhtään, se että montako vuotta oot niitä pillereitä popsinut..T:luulosairasko?
veritulppa eli tromb. En ole ap.mutta asian kokenut, omani oireili hyvin, hyvin vähäisellä pohjekivulla.
Menin lääkäriin jossa jalka ultrattiin.
En tupakoi,olen normaalipainoinen jne., minulle sanottiin ettei mielellään enää koskaan hormonaalista e-keinoa ja siitä olen kiinni pitänyr. Pillereitä ehdin itse käyttää 3 v, ei se siitä ajasta ole kiinni, joillakin tulee heti, toisilla parinkymmenen käyttövuoden jälkeen,suurella osalla ei laisinkaan jne. Eli ei kerro tuo 2,5v mitään siitä mitä tulevaisuus voi tuoda.
Ja e-pillerit voivat sitten aiheuttaa tukoksia minne tahansa, eli voivat olla esim. aivoinfarktin aiheuttajana, samoin keuhkoembolan (jossa usein hengenlähtö hyvin,hyvin lähellä, oireina mm. yskää, hengenahdistusta tai sitten ei mitään ennakko-oireita).
aika pelottavaa.. mulle e-pillerit aiheutti niin pahan jalkakivun kerran että jouduin ottaman särkylääkettä, luulin että kyseessä oli veritulppa.. mut olikin joku suonenveto tai joku muu kipu.. muutenkin välillä tuli äkillisiä kovia kipuja jalkoihin, jotka meni aika pian ohi.. kun lopetin pillerit 4kk sitten, ei tuommoisia kipuja enää esiintynyt.. Oliko veritulppa lähellä? Onko sitten nuo laastarit/renkaat yhtä vaarallisia?
Kannattaa muistaa että tulpan riski hormonaalisten ehkäisymenetelmien käytön aikana paljon pienempi kuin esim. raskauden aikana.
Hei!
Tyhmä kysymys, mut kun sait laskimotukoksen miten se parani? ihan jollain lääkkeellä vai jollain leikkauksella? epäilen että itselläni on jotain jaloissa, särkeny tai jomottanu silleen oudosti jo pari viikkoa ja pelottaa mennä lääkäriin vaikka huomenna ajattelinkin rohkaista itseni ja tilata ajan. Näkyykö sinulla tukoksesta ulkoisesti jotain? musta tuntuu että verisuonet näkyy jalan pinnassa paremmin kuin ennen....pelottaa tällainen. oon käyttäny diane novaa 3,5 vuotta.
en ole aloittaja, mutta mulla oli kans diane novan aikana jalat tosi kipeät välillä ja kerran toinen nilkka oli ihan hirveän kipeä, jouduin ottamaan särkylääke sen takia. Sitten soitin terveyskeskukseen ja tiedustelin veritulpan oireita, niin siellä sanottiin että jos on veritulppa/joku muu tukos niin jalka on silloin tosi tuvonnut, eli eroaa huomattavasti toisesta. Mulla taas oli ihan normaali, sit meni ohi. Lopetin sitten pillerit kokonaan ja mitään jalkakipuja ei enää esiintynyt. Niin luulen et jos sulla olisi joku tukos niin kyllä sen huomais jo kahdessa viikossa! Mut kannattaa kyl käydä lääkärissä/sairaanhoitajan luona näyttämässä.
Itselle veritulppa tuli täytenä yllätyksenä, olin kärsinyt jonkin sorttisista rintakivuista ja painuin lääkäriin. Siellä sitten puolivahingossa päättivät ultrata jalan ja sieltähän se pieni p*rulainen löytyikin (rintakivuille ei kylläkään löytynyt syytä...) Jalka ei ollut turvonnut, eikä sininen, eikä oikeastaan löytymishetkelläkään kipeä, vain hieman toista jalkaa kireämpi. Toisinaan kuitenkin ko jalka oli ollut esim. öisin kipeä, mutta liikuntaa harrastavana ihmisenä laitoin normaalien lihaskipujen piikkiin. Oireeni olivat siis melkoisen mitttömät... Siksi suosittelenkin ottamaan tällaiset asiat vakavasti, ei kannata vähätellä oireitaan. Olin syönyt pillereitä vähän reilun vuoden.. Hoitona tulpalle oli verenohennuskuuri 3kk, ja muutama päivä sairaalassa.
Sain juuri toisen laskimotukoksen pohkeeseen. Ei turvotusta, ei mustelmaa, ja jopa verikoe ilmaisi ettei olisi tukosta. Ainoa oire oli kipeä pohje, kipeä kävellä ja arka kosketukselle. Lopulta ultraääni paljasti tukoksen. Eli ulkoisia merkkejä ei aina tarvita, jopa verikoe voi pettää. Jos pohje kipeä kävellessä ja arka kosketukselle niin ehdottomasta lääkäriin ja kuvaukseen!