vaikuttaneen enemmän ihmisiin
taiteiden?
tieteiden?
Nykyisin ja historian saatossa?
Yksilötasolla ja yhteisöllisellä tasolla?
Ja miksi juuri kyseisen :)
Kumman ajattelet
10
616
Vastaukset
- scale
Mutta olisiko tuo tiede vaikuttanut enemmän?
Perusteluina, muutenhan me sodittais nuijilla vieläkin, ei olis moottoripyssyjä ja lentskareita millä voisi toisia tappaa.
No vakavasti ottaen eikös tiede ole synnyttänyt kaikki nämä tavarat jotka ovat muuttaneet koko maailman menon. - pullopersekapitalistisika
Jako on keinotekoinen. Vielä renesanssin aikana taide ja tiede olivat sama asia. Ja ovat mielestäni edelleen, mutta jotkut haluavat kaivaa itselleen poteroita.
- hossi
Se tuo tiede ole vaikuttanut ihmisiin kaikista eniten. Aikoja sitten tuohon listaan kyllä olisi voinut lisätä uskonnonkin joka kyllä vaikuttaa tänän päivänäkin aikas vahvasti osassa maailmaa. Taidekkin kyllä osansa ihmisiin on jättänyt, ainakin musiikki ja kuvataide.
Historian saatossa kyllä ensimmäiset vaikutteet saatiin uskonnon ja taiteen saralta koska tiede oli niin tuntematon käsite. Kirkko hoiti vahvasti sen puolen et tiede julistettiin pannaan jo sen kehityksen alkumetreillä. - naikkonen...
yksilöllisellä tasolla ainakin. Kauneusihanteet ja jopa sisäisen ihmisen luonteenpiirteet kopioidaan usein taiteesta. Varsinkin Suomessa on paljon ihailtu aikoinaan jenkkikulttuuria ja elokuvia ja sen ihanteet huomataan monessa asiassa ihmisten käytöksessä. Se vaikuttaa paljolti koko yhteiskuntaan myös.
Tieteet vaikuttavat ehkä yrityksiin ja sairaaloihin ym. mutta jos yhteiskuntaa kaikilta aloiltaan ajattelee musiikkikulttuuri ja elokuvateollisuus on muovannut meitä sohvaperunoita paljon. Nykyään myös netti... - SimStim
että taide on vaikuttanut tieteeseen.
Luulen että ihmiset ovat taiteen kautta kiinnostuneet tieteestä.
Ilman taidetta en usko tieteen olevan niinkään pitkällä kuin se on nyt.
Kumpi taas vaikutta enemmän ihmiseen. Todella pahan kyssärin laitoit.
Tosin tuohon vaikuttaa se, miten asian ajattelee ja millätavalla tarkoitat minkäkin vaikuttavan ihmiseen ja ihmisten käyttäytymiseen.
Esim. teiteesta. Oletetaan että mainokset ja kaikki tuolla näkyvä on taidetta, ainakin omanlaistaan.
Ne vaikuttavat todella voimakkaasti ihmisiin ja käyttäytymiseen, ainakin luulen näin.
Tästä aiheesta olisi kyllä kiva keskustella hieman enemmän.
Tämä tosin herättää mielessäni vain lisää kysymyksiä.- taidenainen
Nämä on vähän tällaisia määritelmäkysymyksiä, kuka mitäkin tarkoittaa tieteillä ja taiteilla...
Taide on syntynyt pajon ennen tieteitä ja se taiteiden aikaansaama luovuuden kehitys on ollut ehdoton edellytys tieteiden synnylle. Näin esittäisin.
Tuli kyllä jo parikin vasta-argumenttia itselle mieleen...
- etsimääsi?
..:0))
- lempi
tarkoitat? :)
jos kaikki musiikki lasketaan taiteeksi, tai no kulttuuri olisi kai parempi sana. Tieteet on ollet matematiikkaa lukuunottamatta aina mulle hepreaa.
Oliskohan tuolla kasvatuksella oma osansa tässä asiassa kun pienenä äiti vei aina konsertteihin ja taidenäyttelyihin. Taidetta en osaa itse tehdä, nimikirjoituskin on sellaisen 7 vuotiaan käsialalla kirjoitettu :D
Enkä mä kykene erottelemaan tiettyjen asioitten vaikutusta omassa elämässäni yksilö- ja yhteisötasolla.- rusalka
Tieteeton enemmän vaikuttaneet, mutta taiteita tarvittu enemmän tieteitten (ylipäätään asioitten)ymmärtämiseen ja esiin tuomiseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904383
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?572974Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132511Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1132321- 402003
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281967Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2221723Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki641647Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91627- 291608