Vakionopeudensäädin

Iskias ajaessa....

Eli olisi kiinnostusta/pakonomainen tarve
(iskias) hommata autoon vakionopeudensäädin,
joten onko kukaan teistä ostanut ja asentanut
itse jotain tarvike vakionopeudensäädintä?? Ja
mikä oli merkki, hinta ja onnistuuko asennus
ilman autotekniikan insinöörin papereita (siis
meisseli PYSYY kädessä)??

Ja onko kukaan oatsnut/asentanut sellaista kuin
AP 50 Cruise controllia, joka on suht edullinen?

Thanks!

20

4355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autosähköasentaja

      Moi
      En ole asentanut kyseistä merkkiä. kokemuksia on
      Rosta ja Vdo malleista. Vdo on erittäin hyvä mm
      Mb, Bmw, Audi originaali. Rosta jenkki kopio.

      Asennus onnistuu kyllä. Ei tarvitse olla
      insinööri, se vain pahentaa asiaa.

      Turbo autoissa on oltava varovainen. Väärä
      asennus rikkoo helposti moottorin autosta....

      Mihin autoon kyseinen laite tulee?

      Suosittelen vdo laitetta. Kaha tuo maahan
      kyseistä laitetta.
      http://www.kaha.fi/cgi-bin/tuotteet/tuotehaku.pl

      15v kokemus

      • Iskias

        Auto on Yaris Verso..... Tiedän, ei mikään tykki,
        mutta se jaksaa kuitenkin mennä mäet kuin mäet
        ilman ongelmia. Eli EI turboa, vaan normaali
        bensakone. En vain ensin laittanut auton merkkiä,
        koska palaute olisi saattanut olla enemmänkin p:n
        jauhantaa, kuin asiaa :)

        Tuo VDO taitaa olla suhteellisen kallis? Toyotan
        liikkeellä maksaisi joku Toyotan käyttämä laite
        1800 mk asennus. Tosin halpa/hyvää on vaikea
        löytää, mutta joskus muistan lukeneeni, että joku
        alipaineella toimiva säädin oli lähes yhtä tarkka
        kuin VDO.

        Oletko käyttänyt/asentanut Frigetten (tms?)
        säädintä. Sekin näkyy olevan paikallisen
        varaosaliikkeen katalogissa tuon AP 50 Cruise
        controllin kanssa?

        Kiitän kommentistasi! Jatketaan samaan malliin!


      • Japsi
        Iskias kirjoitti:

        Auto on Yaris Verso..... Tiedän, ei mikään tykki,
        mutta se jaksaa kuitenkin mennä mäet kuin mäet
        ilman ongelmia. Eli EI turboa, vaan normaali
        bensakone. En vain ensin laittanut auton merkkiä,
        koska palaute olisi saattanut olla enemmänkin p:n
        jauhantaa, kuin asiaa :)

        Tuo VDO taitaa olla suhteellisen kallis? Toyotan
        liikkeellä maksaisi joku Toyotan käyttämä laite
        1800 mk asennus. Tosin halpa/hyvää on vaikea
        löytää, mutta joskus muistan lukeneeni, että joku
        alipaineella toimiva säädin oli lähes yhtä tarkka
        kuin VDO.

        Oletko käyttänyt/asentanut Frigetten (tms?)
        säädintä. Sekin näkyy olevan paikallisen
        varaosaliikkeen katalogissa tuon AP 50 Cruise
        controllin kanssa?

        Kiitän kommentistasi! Jatketaan samaan malliin!

        Millä koneella? omassa japsissani (92 hv) oli
        itse asennettu ja halpa vakionopeussäädin. helppo
        oli asentaa muuten paitsi magneettipalojen ja
        tunnistimen kiinnitys vetonivelelle. Alipaineet
        löytyi suoraan poistamalla imupuolelta yksi
        kumitulppa ja kiinnittämällä alipaineletku siihen.
        Toiminta on ollut erittäin luotettavaa, ei
        ongelmia. En ole trimmannut säädintä mitenkään
        joten tehdassäädöillä nopeus vaihtelee 5-7km/t.
        Hassua on se, että polttoaineen kulutus laskee
        välillä jopa 0.5 litraa verrattuna omaan
        kaasujalkaan.


      • Iskias
        Japsi kirjoitti:

        Millä koneella? omassa japsissani (92 hv) oli
        itse asennettu ja halpa vakionopeussäädin. helppo
        oli asentaa muuten paitsi magneettipalojen ja
        tunnistimen kiinnitys vetonivelelle. Alipaineet
        löytyi suoraan poistamalla imupuolelta yksi
        kumitulppa ja kiinnittämällä alipaineletku siihen.
        Toiminta on ollut erittäin luotettavaa, ei
        ongelmia. En ole trimmannut säädintä mitenkään
        joten tehdassäädöillä nopeus vaihtelee 5-7km/t.
        Hassua on se, että polttoaineen kulutus laskee
        välillä jopa 0.5 litraa verrattuna omaan
        kaasujalkaan.

        Yaris on 1,3 86 hv. Mietin itsekkin noita
        magneettipaloja ja niiden tunnistinta, että
        kuinkahan se asennus onnistuu.... Vaatii
        ilmeisesti nosturin tai montun, jotta pääsee
        auton alle. Tuo pieni nopeuden heilahtelu ei
        haittaa, koska se on kuitenkin selvästi
        pienempää, kuin kaasujalla vauhdin tasoittaminen
        keskimäärin. Ja kulutuksen putoaminenkaan ei
        haittaa :)

        Hyvä homma, pitänee kysäistä vielä
        varaosaliikkeestä lisäinfoa!

        Kiitän !


    • sähköasentaja

      Miten noissa halvoissa laitteissa on hoidettu
      kytkinpoljin.

      Se nopeuden pitäminen samana ei ole tärkein
      kriteeri valittaessa cruiseria. Vdo:ssa on yksi
      tärkeä ominaisuus, mikä olisi syytä ottaa
      huomioon. Eli mikäli nopeuteen tulee muutoksia
      (en muista nyt sitä km määrää, kun on niin kauan
      kun olin koulutusessa, mutta se oli jotain 2-
      3km), niin laite kytkeytyy pois päältä. Esim. jos
      on liukas tie ja loiva ylämäki säädin pyrkii
      pitämään nopeuden samana. Kitka on renkaissa
      huono ja pyörimisnopeus kasvaa säädin lähtee pois
      päältä. Eli muissa laitteissa joudut painamaan
      jarrua tai painamalla off asentoon valitsin.
      Liukkaalla kelillä on muutenkin jo oltava
      tarkkana.

      Oikeissa säätimissä nopeus tunnistus otetaan
      mittarivaijerista tai uusissa autoissa
      nopeusmittarin anturilta.

      Kannattaa kysyä vdo avaimmet käteen hintaa.
      Luulen sen pyörivän jossain 3000mk hujakoilla.
      Onhan se kallis, mutta saa siinä rahan arvoista
      tavaraa.

      Onko autossa abs jarrut??

      Niiden magneettipalojen asentaminen vetoakselille
      kehittää pyöriessä magneettikentän, jolla voi
      olla vaikutusta jarrujen, airbagin muiden
      laitteiden toimintaa.

      Ainakin saksalaisten autojen kohdalla on tarkkaan
      kerrottu mitä laitteita saa asentaa ja mihin.
      Esim Bmw ei hyväksy kaikkia varashälyttimiä,
      cruisejä ym laitteita.

      Näitä asioita ei tiedetä tarvikeliikkeessä, eikä
      kaikissa asentamoissa.

      Missä päin asu? Voisin ehdottaa jotain kunnon
      asentamoa.

      Minä ainakin harkitsisin vielä noita
      magneettipaloja. Nykyään kulee paljon tarinoita,
      kun abs ei toiminut tai airbagit paukkuu milloin
      sattuu. Nämä voivat olla juuri näiden
      lisälaitteiden aiheuttamia, koska niitä ei ole
      testattu tarpeekksi.

      t.vdo:n käyttäjä

      • Iskias

        No tulipas miettimistä....

        No kuitenkin, tuohon AP 50 Cruiseen tulee
        erillinen kytkin kytkinpoljinta varten. Eli se
        sammuu myös kytkintä painaessa.

        Tosin olen kerran ajanut yhdellä esittelyautolla
        (en tiedä säätimen merkkiä), jossa kone vinkaisi
        täydet kierrokset, kun painoin kytkimen pohjaan
        cruisen ollessa päällä. Ei hyvä....!

        Tuosta liukkaalla kelillä käyetystä cruisesta on
        huonoja kokemuksia erään tuttavan kautta
        (nainen). Hän oli ajanut motarilla (2.3 MB,
        takaveto) 100 km/h ja oli pudottanut nopeuden 80
        km/h. No sen jälkeen kun nopeusrajoitus oli
        vaihtunut takaisin 100 km/h, niin hän oli
        napannut cruisesta muistissa olleen nopeuden
        taksisin (100 km/h). No mersu oli sen jälkeen
        karannut käsistä, ja pyörinyt kahden kaiteen
        välissä..... Onneksi kuskille ei tapahtunut
        mitään. Eli opetus; cruisen käyttöä liukkaalla
        kelillä on varottava, varsinkin
        takavetoisissa/tehokkaissa autoissa. 1.3 Yaris ei
        karkaa käsistä tehon avulla :)


        Noista magneettipalojen haitoista ei ole kyllä
        tietoa, ja abs:t/airbagit on autossa, joten
        pitänee kysyä merkkiliikeestä, että kuinka siellä
        tarvikesäätimen asennus on hoidettu. Hyvä pointti!

        Asun Kuopion läheisyydessä. Mutta kysäisen
        tuomiasi pointteja merkkiliikkeestä, ja luulisi
        siellä ainakin osaavan kertoa, että miten se
        asentaa oman tarvike-cruisen malleihinsa, ja
        minkä merkkinen se on. Tuskin Tyotalla on omaa
        cruisea.


    • halvin

      no halvin vakiosnopeusäädin on puukeppi penkin ja kaasupolkimen väliin

      • eiks.

        nyt alkais jo riittämääön noiden 10v vanhojen juttujen kaivaminen esiin.


    • heheehheee

      Löysit sentään jonkun viestin että pääsit kertomaan suuresta tietämyksestäsi.

    • 87k

      No en tiedä oliko tätä laitetta myynnissä 10v sitten, mutta auto oli vm 2001 kun asensin vakionopeudensäätimen jälkikäten.

      Säädin maksoi 400€ ja siinä oli jopa kolme muistipaikkaa eri nopeuksille (esim 80 100 ja 120) jotka voi itse sitten säätää mielensä mukaan, sekä tietenkin nämä perustoiminnot, eli käsikaasu, ja edellisen nopeuden muistaminen yms.

      Säädin toimii erittäin hyvin, vähintään yhtä hyvin mitä vakiona olevat säätimet, eli pitää nopeuden tasaisena, ei nyi kytkettäessä tai mäessä yms, lisäksi hieno ominaisuus on se, että saa itse säädettyä laitteen "agressiivisuuden" eli sen kuinka paljon nopeus saa huveta esim ylämäessä, eli miten innolla se antaa kaasua, tätä ei taida olla monessakaan vakiona olevassa.

      Lisäksi laitteessa on myös se kiva, että kun auto on tyhjäkäynnillä ja piaklla, voi tällä säätää myös tyhjäkäyntikierroslukua, hyödyllinen esim jos autossa on nosturi tms hydrauliikkalaitteita.

      Itse asennus sujui todella helposti, itse päälaitteesta lähtee seuraavat johdot:

      Johto johon tulee sähkö kun auton virrat on päällä

      Maadoitusjohto runkoon

      Yksi johto nopeustiedolle (signaali löytyy lähes kaikista autoista helpolla)

      Yksi johto joka sammuttaa vakionopeudensäätimen kun siihen tulee 12v (esim jarrupolkimeen)

      Yksi johto joka sammuttaa vakionopeudensäätimen kun se maadottuu (esim käsijarru tai kytkinpoljin, tai vaikka kattolamppuun)

      Ja sitten vain moottorin vaijeti (samanlainen kuni fillarin jarruvaijeri) kiinni kaasupolkimeen tai kaasuläppään

      Lisäksi itse käyttösäädin on valittavissa neljästä vaihtoehdosta, eli vaihdekepin nuppi jossa on näppäimet, ratin kehälle tuleva kaukosäädin, ratin keskiöön ruuvettava kaukosäädin, säätöviiksi oikealle tai vasemmalle.

      Eli mitään magneettipalpja tai alipainetta ei tarvita lainkaan.

      Eli asunnus ei vaadi mitään "erityistaitoja" ainut että uusissa autoissa voi olla vähän ahdasta, mutta asiaa helpottaa se, että tuo pääyksikkö on tupakkiaskin kokoinen ja moottorin voi asnetaa ohjaamoon tai konepellin alle, ihan miten itse parhaaksi näkee.

      • vakiona 30 vuotta

        Siis jos teille ei tule Aku Ankkaa niin lukekaapa edellinen, kakkakikkareen sepustus aiheesta mistä se ei ymmärrä yhtään mitään.

        Vakoinopeussäädin on niin vanha keksintö että se on ollut jo-80 luvulla vakiovarusteena oikeissa autoissa. Ei sitä tarvitse itse yrittää asentaa.


      • 19
        vakiona 30 vuotta kirjoitti:

        Siis jos teille ei tule Aku Ankkaa niin lukekaapa edellinen, kakkakikkareen sepustus aiheesta mistä se ei ymmärrä yhtään mitään.

        Vakoinopeussäädin on niin vanha keksintö että se on ollut jo-80 luvulla vakiovarusteena oikeissa autoissa. Ei sitä tarvitse itse yrittää asentaa.

        Näyttää hän ymmärtävän niistä paljon sinua enemmän. Hän osaa asentaa sellaisen itse.

        Sinä osaat vain ostaa auton, jossa sellainen on valmiina (tietysti pidät sitä suurena saavutuksena, ja sellainenhan se sinulle toki myös on!).


      • asia tiedetään
        19 kirjoitti:

        Näyttää hän ymmärtävän niistä paljon sinua enemmän. Hän osaa asentaa sellaisen itse.

        Sinä osaat vain ostaa auton, jossa sellainen on valmiina (tietysti pidät sitä suurena saavutuksena, ja sellainenhan se sinulle toki myös on!).

        Kyllähän asia on niin että suurin osa palstalaisista tietää että kakkakikkreelta tuo ei onnistu, on saattanut kirjoittaa lukemansa ohjeen tänne muiden "ihmeteltäväksi", kakkakikkareen kaikista viesteistä voi nähdä kuinka avuton nysväri on kyseessä, vänkää joka asiassa vastaan vaikka tietämys on todella olematon. Se on sairas tyyppi, siis todella sairas.


      • 87k
        vakiona 30 vuotta kirjoitti:

        Siis jos teille ei tule Aku Ankkaa niin lukekaapa edellinen, kakkakikkareen sepustus aiheesta mistä se ei ymmärrä yhtään mitään.

        Vakoinopeussäädin on niin vanha keksintö että se on ollut jo-80 luvulla vakiovarusteena oikeissa autoissa. Ei sitä tarvitse itse yrittää asentaa.

        Vakoinopeussäädin on niin vanha keksintö että se on ollut jo-80 luvulla vakiovarusteena oikeissa autoissa. Ei sitä tarvitse itse yrittää asentaa.

        Töissä on 2010 vuoden VW, maksoi reilu 100000€ mutta siinä ei ole vakionopeudensäädintä, ja taatusti löytyy myös 2011 vuoden autoja joista tuo puuttuu, joten miten selität asian.

        Sen sijaan taasen esim ohjaustehostin, keskuslukko ja ilmastointi alkaa olemaan vasta nyt pikkuhiljaa vakiovarusteita SUOMISSA


      • aika parantaa
        asia tiedetään kirjoitti:

        Kyllähän asia on niin että suurin osa palstalaisista tietää että kakkakikkreelta tuo ei onnistu, on saattanut kirjoittaa lukemansa ohjeen tänne muiden "ihmeteltäväksi", kakkakikkareen kaikista viesteistä voi nähdä kuinka avuton nysväri on kyseessä, vänkää joka asiassa vastaan vaikka tietämys on todella olematon. Se on sairas tyyppi, siis todella sairas.

        Oletko kateellinen, joka ei omaa tarvittavaa tietotaitoa? Turha olla kateellinen siitä mitä muut osaa, kannattaa olla iloinen siitä vähästä mitä itse osaa. Kyllä sinäkin joskus opit.


    • yankee..

      eurot ja japsit tulee aina jäljessä kaikessa jenkeissä ollut vakkarit sun muut herkut jo iät ja ajat.

      • 87k

        Hmm, 2006 Ford Focus, käsivaihteet ja ei vakionopeudensäädintä, mites tän selität?


      • lue jos osaat
        87k kirjoitti:

        Hmm, 2006 Ford Focus, käsivaihteet ja ei vakionopeudensäädintä, mites tän selität?

        Lue joskus jos osaat, kirjoitin oikeissa autoissa, tuhaan selität kakkakikkare siinä!!
        Kummallako räpylällä niitä rattaita siirtelet??

        "vakiovarusteita SUOMISSA ". mitähän tuokin tarkoittaa???

        Taas totean että olet sinä idiootti!!


      • 87k
        lue jos osaat kirjoitti:

        Lue joskus jos osaat, kirjoitin oikeissa autoissa, tuhaan selität kakkakikkare siinä!!
        Kummallako räpylällä niitä rattaita siirtelet??

        "vakiovarusteita SUOMISSA ". mitähän tuokin tarkoittaa???

        Taas totean että olet sinä idiootti!!

        Sitä että tuollaiset laitteet kuin keskuslukko, ohjaustehostin ja ilmastointi alkaa olemaan vasta nyt pikkuhiljaa vakiovarusteita SUOMISSA, kato muissa maissa ne on ollut pitkään vakiovarusteita autoissa.

        Mutta suomessa ostetaan autoon kaikki erikseen, hansikaslokeron lampusta ja tupakansytyttymisestä lähtien ;)


      • opettele jo
        87k kirjoitti:

        Sitä että tuollaiset laitteet kuin keskuslukko, ohjaustehostin ja ilmastointi alkaa olemaan vasta nyt pikkuhiljaa vakiovarusteita SUOMISSA, kato muissa maissa ne on ollut pitkään vakiovarusteita autoissa.

        Mutta suomessa ostetaan autoon kaikki erikseen, hansikaslokeron lampusta ja tupakansytyttymisestä lähtien ;)

        Niin sinähän sen tiedät kun sinulla on autoista ja autoilusta niin mahtava kokemus, edelleen kysyn mitä tarkoittaa "SUOMISSA", minulle ei aukene tuo sana. Minulla on ollut Suomi-autoja -80 luvulta lähtien missä on vakiona keskuslukot, ilmastoinnit, tehostimet, mutta ne ovatkin olleet oikeita autoja, ei mitään eurovoortin katiskoita. Edellisssä autossani ei ollut edessä tupakansytytintä eikä edes tuhkista koska oli ministerimallin auto, siinähän kuljettaja ei saa polttaa norttia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe