Eli olisi kiinnostusta/pakonomainen tarve
(iskias) hommata autoon vakionopeudensäädin,
joten onko kukaan teistä ostanut ja asentanut
itse jotain tarvike vakionopeudensäädintä?? Ja
mikä oli merkki, hinta ja onnistuuko asennus
ilman autotekniikan insinöörin papereita (siis
meisseli PYSYY kädessä)??
Ja onko kukaan oatsnut/asentanut sellaista kuin
AP 50 Cruise controllia, joka on suht edullinen?
Thanks!
Vakionopeudensäädin
20
4355
Vastaukset
- autosähköasentaja
Moi
En ole asentanut kyseistä merkkiä. kokemuksia on
Rosta ja Vdo malleista. Vdo on erittäin hyvä mm
Mb, Bmw, Audi originaali. Rosta jenkki kopio.
Asennus onnistuu kyllä. Ei tarvitse olla
insinööri, se vain pahentaa asiaa.
Turbo autoissa on oltava varovainen. Väärä
asennus rikkoo helposti moottorin autosta....
Mihin autoon kyseinen laite tulee?
Suosittelen vdo laitetta. Kaha tuo maahan
kyseistä laitetta.
http://www.kaha.fi/cgi-bin/tuotteet/tuotehaku.pl
15v kokemus- Iskias
Auto on Yaris Verso..... Tiedän, ei mikään tykki,
mutta se jaksaa kuitenkin mennä mäet kuin mäet
ilman ongelmia. Eli EI turboa, vaan normaali
bensakone. En vain ensin laittanut auton merkkiä,
koska palaute olisi saattanut olla enemmänkin p:n
jauhantaa, kuin asiaa :)
Tuo VDO taitaa olla suhteellisen kallis? Toyotan
liikkeellä maksaisi joku Toyotan käyttämä laite
1800 mk asennus. Tosin halpa/hyvää on vaikea
löytää, mutta joskus muistan lukeneeni, että joku
alipaineella toimiva säädin oli lähes yhtä tarkka
kuin VDO.
Oletko käyttänyt/asentanut Frigetten (tms?)
säädintä. Sekin näkyy olevan paikallisen
varaosaliikkeen katalogissa tuon AP 50 Cruise
controllin kanssa?
Kiitän kommentistasi! Jatketaan samaan malliin! - Japsi
Iskias kirjoitti:
Auto on Yaris Verso..... Tiedän, ei mikään tykki,
mutta se jaksaa kuitenkin mennä mäet kuin mäet
ilman ongelmia. Eli EI turboa, vaan normaali
bensakone. En vain ensin laittanut auton merkkiä,
koska palaute olisi saattanut olla enemmänkin p:n
jauhantaa, kuin asiaa :)
Tuo VDO taitaa olla suhteellisen kallis? Toyotan
liikkeellä maksaisi joku Toyotan käyttämä laite
1800 mk asennus. Tosin halpa/hyvää on vaikea
löytää, mutta joskus muistan lukeneeni, että joku
alipaineella toimiva säädin oli lähes yhtä tarkka
kuin VDO.
Oletko käyttänyt/asentanut Frigetten (tms?)
säädintä. Sekin näkyy olevan paikallisen
varaosaliikkeen katalogissa tuon AP 50 Cruise
controllin kanssa?
Kiitän kommentistasi! Jatketaan samaan malliin!Millä koneella? omassa japsissani (92 hv) oli
itse asennettu ja halpa vakionopeussäädin. helppo
oli asentaa muuten paitsi magneettipalojen ja
tunnistimen kiinnitys vetonivelelle. Alipaineet
löytyi suoraan poistamalla imupuolelta yksi
kumitulppa ja kiinnittämällä alipaineletku siihen.
Toiminta on ollut erittäin luotettavaa, ei
ongelmia. En ole trimmannut säädintä mitenkään
joten tehdassäädöillä nopeus vaihtelee 5-7km/t.
Hassua on se, että polttoaineen kulutus laskee
välillä jopa 0.5 litraa verrattuna omaan
kaasujalkaan. - Iskias
Japsi kirjoitti:
Millä koneella? omassa japsissani (92 hv) oli
itse asennettu ja halpa vakionopeussäädin. helppo
oli asentaa muuten paitsi magneettipalojen ja
tunnistimen kiinnitys vetonivelelle. Alipaineet
löytyi suoraan poistamalla imupuolelta yksi
kumitulppa ja kiinnittämällä alipaineletku siihen.
Toiminta on ollut erittäin luotettavaa, ei
ongelmia. En ole trimmannut säädintä mitenkään
joten tehdassäädöillä nopeus vaihtelee 5-7km/t.
Hassua on se, että polttoaineen kulutus laskee
välillä jopa 0.5 litraa verrattuna omaan
kaasujalkaan.Yaris on 1,3 86 hv. Mietin itsekkin noita
magneettipaloja ja niiden tunnistinta, että
kuinkahan se asennus onnistuu.... Vaatii
ilmeisesti nosturin tai montun, jotta pääsee
auton alle. Tuo pieni nopeuden heilahtelu ei
haittaa, koska se on kuitenkin selvästi
pienempää, kuin kaasujalla vauhdin tasoittaminen
keskimäärin. Ja kulutuksen putoaminenkaan ei
haittaa :)
Hyvä homma, pitänee kysäistä vielä
varaosaliikkeestä lisäinfoa!
Kiitän !
- sähköasentaja
Miten noissa halvoissa laitteissa on hoidettu
kytkinpoljin.
Se nopeuden pitäminen samana ei ole tärkein
kriteeri valittaessa cruiseria. Vdo:ssa on yksi
tärkeä ominaisuus, mikä olisi syytä ottaa
huomioon. Eli mikäli nopeuteen tulee muutoksia
(en muista nyt sitä km määrää, kun on niin kauan
kun olin koulutusessa, mutta se oli jotain 2-
3km), niin laite kytkeytyy pois päältä. Esim. jos
on liukas tie ja loiva ylämäki säädin pyrkii
pitämään nopeuden samana. Kitka on renkaissa
huono ja pyörimisnopeus kasvaa säädin lähtee pois
päältä. Eli muissa laitteissa joudut painamaan
jarrua tai painamalla off asentoon valitsin.
Liukkaalla kelillä on muutenkin jo oltava
tarkkana.
Oikeissa säätimissä nopeus tunnistus otetaan
mittarivaijerista tai uusissa autoissa
nopeusmittarin anturilta.
Kannattaa kysyä vdo avaimmet käteen hintaa.
Luulen sen pyörivän jossain 3000mk hujakoilla.
Onhan se kallis, mutta saa siinä rahan arvoista
tavaraa.
Onko autossa abs jarrut??
Niiden magneettipalojen asentaminen vetoakselille
kehittää pyöriessä magneettikentän, jolla voi
olla vaikutusta jarrujen, airbagin muiden
laitteiden toimintaa.
Ainakin saksalaisten autojen kohdalla on tarkkaan
kerrottu mitä laitteita saa asentaa ja mihin.
Esim Bmw ei hyväksy kaikkia varashälyttimiä,
cruisejä ym laitteita.
Näitä asioita ei tiedetä tarvikeliikkeessä, eikä
kaikissa asentamoissa.
Missä päin asu? Voisin ehdottaa jotain kunnon
asentamoa.
Minä ainakin harkitsisin vielä noita
magneettipaloja. Nykyään kulee paljon tarinoita,
kun abs ei toiminut tai airbagit paukkuu milloin
sattuu. Nämä voivat olla juuri näiden
lisälaitteiden aiheuttamia, koska niitä ei ole
testattu tarpeekksi.
t.vdo:n käyttäjä- Iskias
No tulipas miettimistä....
No kuitenkin, tuohon AP 50 Cruiseen tulee
erillinen kytkin kytkinpoljinta varten. Eli se
sammuu myös kytkintä painaessa.
Tosin olen kerran ajanut yhdellä esittelyautolla
(en tiedä säätimen merkkiä), jossa kone vinkaisi
täydet kierrokset, kun painoin kytkimen pohjaan
cruisen ollessa päällä. Ei hyvä....!
Tuosta liukkaalla kelillä käyetystä cruisesta on
huonoja kokemuksia erään tuttavan kautta
(nainen). Hän oli ajanut motarilla (2.3 MB,
takaveto) 100 km/h ja oli pudottanut nopeuden 80
km/h. No sen jälkeen kun nopeusrajoitus oli
vaihtunut takaisin 100 km/h, niin hän oli
napannut cruisesta muistissa olleen nopeuden
taksisin (100 km/h). No mersu oli sen jälkeen
karannut käsistä, ja pyörinyt kahden kaiteen
välissä..... Onneksi kuskille ei tapahtunut
mitään. Eli opetus; cruisen käyttöä liukkaalla
kelillä on varottava, varsinkin
takavetoisissa/tehokkaissa autoissa. 1.3 Yaris ei
karkaa käsistä tehon avulla :)
Noista magneettipalojen haitoista ei ole kyllä
tietoa, ja abs:t/airbagit on autossa, joten
pitänee kysyä merkkiliikeestä, että kuinka siellä
tarvikesäätimen asennus on hoidettu. Hyvä pointti!
Asun Kuopion läheisyydessä. Mutta kysäisen
tuomiasi pointteja merkkiliikkeestä, ja luulisi
siellä ainakin osaavan kertoa, että miten se
asentaa oman tarvike-cruisen malleihinsa, ja
minkä merkkinen se on. Tuskin Tyotalla on omaa
cruisea.
- halvin
no halvin vakiosnopeusäädin on puukeppi penkin ja kaasupolkimen väliin
- eiks.
nyt alkais jo riittämääön noiden 10v vanhojen juttujen kaivaminen esiin.
- heheehheee
Löysit sentään jonkun viestin että pääsit kertomaan suuresta tietämyksestäsi.
- 87k
No en tiedä oliko tätä laitetta myynnissä 10v sitten, mutta auto oli vm 2001 kun asensin vakionopeudensäätimen jälkikäten.
Säädin maksoi 400€ ja siinä oli jopa kolme muistipaikkaa eri nopeuksille (esim 80 100 ja 120) jotka voi itse sitten säätää mielensä mukaan, sekä tietenkin nämä perustoiminnot, eli käsikaasu, ja edellisen nopeuden muistaminen yms.
Säädin toimii erittäin hyvin, vähintään yhtä hyvin mitä vakiona olevat säätimet, eli pitää nopeuden tasaisena, ei nyi kytkettäessä tai mäessä yms, lisäksi hieno ominaisuus on se, että saa itse säädettyä laitteen "agressiivisuuden" eli sen kuinka paljon nopeus saa huveta esim ylämäessä, eli miten innolla se antaa kaasua, tätä ei taida olla monessakaan vakiona olevassa.
Lisäksi laitteessa on myös se kiva, että kun auto on tyhjäkäynnillä ja piaklla, voi tällä säätää myös tyhjäkäyntikierroslukua, hyödyllinen esim jos autossa on nosturi tms hydrauliikkalaitteita.
Itse asennus sujui todella helposti, itse päälaitteesta lähtee seuraavat johdot:
Johto johon tulee sähkö kun auton virrat on päällä
Maadoitusjohto runkoon
Yksi johto nopeustiedolle (signaali löytyy lähes kaikista autoista helpolla)
Yksi johto joka sammuttaa vakionopeudensäätimen kun siihen tulee 12v (esim jarrupolkimeen)
Yksi johto joka sammuttaa vakionopeudensäätimen kun se maadottuu (esim käsijarru tai kytkinpoljin, tai vaikka kattolamppuun)
Ja sitten vain moottorin vaijeti (samanlainen kuni fillarin jarruvaijeri) kiinni kaasupolkimeen tai kaasuläppään
Lisäksi itse käyttösäädin on valittavissa neljästä vaihtoehdosta, eli vaihdekepin nuppi jossa on näppäimet, ratin kehälle tuleva kaukosäädin, ratin keskiöön ruuvettava kaukosäädin, säätöviiksi oikealle tai vasemmalle.
Eli mitään magneettipalpja tai alipainetta ei tarvita lainkaan.
Eli asunnus ei vaadi mitään "erityistaitoja" ainut että uusissa autoissa voi olla vähän ahdasta, mutta asiaa helpottaa se, että tuo pääyksikkö on tupakkiaskin kokoinen ja moottorin voi asnetaa ohjaamoon tai konepellin alle, ihan miten itse parhaaksi näkee.- vakiona 30 vuotta
Siis jos teille ei tule Aku Ankkaa niin lukekaapa edellinen, kakkakikkareen sepustus aiheesta mistä se ei ymmärrä yhtään mitään.
Vakoinopeussäädin on niin vanha keksintö että se on ollut jo-80 luvulla vakiovarusteena oikeissa autoissa. Ei sitä tarvitse itse yrittää asentaa. - 19
vakiona 30 vuotta kirjoitti:
Siis jos teille ei tule Aku Ankkaa niin lukekaapa edellinen, kakkakikkareen sepustus aiheesta mistä se ei ymmärrä yhtään mitään.
Vakoinopeussäädin on niin vanha keksintö että se on ollut jo-80 luvulla vakiovarusteena oikeissa autoissa. Ei sitä tarvitse itse yrittää asentaa.Näyttää hän ymmärtävän niistä paljon sinua enemmän. Hän osaa asentaa sellaisen itse.
Sinä osaat vain ostaa auton, jossa sellainen on valmiina (tietysti pidät sitä suurena saavutuksena, ja sellainenhan se sinulle toki myös on!). - asia tiedetään
19 kirjoitti:
Näyttää hän ymmärtävän niistä paljon sinua enemmän. Hän osaa asentaa sellaisen itse.
Sinä osaat vain ostaa auton, jossa sellainen on valmiina (tietysti pidät sitä suurena saavutuksena, ja sellainenhan se sinulle toki myös on!).Kyllähän asia on niin että suurin osa palstalaisista tietää että kakkakikkreelta tuo ei onnistu, on saattanut kirjoittaa lukemansa ohjeen tänne muiden "ihmeteltäväksi", kakkakikkareen kaikista viesteistä voi nähdä kuinka avuton nysväri on kyseessä, vänkää joka asiassa vastaan vaikka tietämys on todella olematon. Se on sairas tyyppi, siis todella sairas.
- 87k
vakiona 30 vuotta kirjoitti:
Siis jos teille ei tule Aku Ankkaa niin lukekaapa edellinen, kakkakikkareen sepustus aiheesta mistä se ei ymmärrä yhtään mitään.
Vakoinopeussäädin on niin vanha keksintö että se on ollut jo-80 luvulla vakiovarusteena oikeissa autoissa. Ei sitä tarvitse itse yrittää asentaa.Vakoinopeussäädin on niin vanha keksintö että se on ollut jo-80 luvulla vakiovarusteena oikeissa autoissa. Ei sitä tarvitse itse yrittää asentaa.
Töissä on 2010 vuoden VW, maksoi reilu 100000€ mutta siinä ei ole vakionopeudensäädintä, ja taatusti löytyy myös 2011 vuoden autoja joista tuo puuttuu, joten miten selität asian.
Sen sijaan taasen esim ohjaustehostin, keskuslukko ja ilmastointi alkaa olemaan vasta nyt pikkuhiljaa vakiovarusteita SUOMISSA - aika parantaa
asia tiedetään kirjoitti:
Kyllähän asia on niin että suurin osa palstalaisista tietää että kakkakikkreelta tuo ei onnistu, on saattanut kirjoittaa lukemansa ohjeen tänne muiden "ihmeteltäväksi", kakkakikkareen kaikista viesteistä voi nähdä kuinka avuton nysväri on kyseessä, vänkää joka asiassa vastaan vaikka tietämys on todella olematon. Se on sairas tyyppi, siis todella sairas.
Oletko kateellinen, joka ei omaa tarvittavaa tietotaitoa? Turha olla kateellinen siitä mitä muut osaa, kannattaa olla iloinen siitä vähästä mitä itse osaa. Kyllä sinäkin joskus opit.
- yankee..
eurot ja japsit tulee aina jäljessä kaikessa jenkeissä ollut vakkarit sun muut herkut jo iät ja ajat.
- 87k
Hmm, 2006 Ford Focus, käsivaihteet ja ei vakionopeudensäädintä, mites tän selität?
- lue jos osaat
87k kirjoitti:
Hmm, 2006 Ford Focus, käsivaihteet ja ei vakionopeudensäädintä, mites tän selität?
Lue joskus jos osaat, kirjoitin oikeissa autoissa, tuhaan selität kakkakikkare siinä!!
Kummallako räpylällä niitä rattaita siirtelet??
"vakiovarusteita SUOMISSA ". mitähän tuokin tarkoittaa???
Taas totean että olet sinä idiootti!! - 87k
lue jos osaat kirjoitti:
Lue joskus jos osaat, kirjoitin oikeissa autoissa, tuhaan selität kakkakikkare siinä!!
Kummallako räpylällä niitä rattaita siirtelet??
"vakiovarusteita SUOMISSA ". mitähän tuokin tarkoittaa???
Taas totean että olet sinä idiootti!!Sitä että tuollaiset laitteet kuin keskuslukko, ohjaustehostin ja ilmastointi alkaa olemaan vasta nyt pikkuhiljaa vakiovarusteita SUOMISSA, kato muissa maissa ne on ollut pitkään vakiovarusteita autoissa.
Mutta suomessa ostetaan autoon kaikki erikseen, hansikaslokeron lampusta ja tupakansytyttymisestä lähtien ;) - opettele jo
87k kirjoitti:
Sitä että tuollaiset laitteet kuin keskuslukko, ohjaustehostin ja ilmastointi alkaa olemaan vasta nyt pikkuhiljaa vakiovarusteita SUOMISSA, kato muissa maissa ne on ollut pitkään vakiovarusteita autoissa.
Mutta suomessa ostetaan autoon kaikki erikseen, hansikaslokeron lampusta ja tupakansytyttymisestä lähtien ;)Niin sinähän sen tiedät kun sinulla on autoista ja autoilusta niin mahtava kokemus, edelleen kysyn mitä tarkoittaa "SUOMISSA", minulle ei aukene tuo sana. Minulla on ollut Suomi-autoja -80 luvulta lähtien missä on vakiona keskuslukot, ilmastoinnit, tehostimet, mutta ne ovatkin olleet oikeita autoja, ei mitään eurovoortin katiskoita. Edellisssä autossani ei ollut edessä tupakansytytintä eikä edes tuhkista koska oli ministerimallin auto, siinähän kuljettaja ei saa polttaa norttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371638