kilometrit

tyhmänainen

Mikähän kilometrimäärä jolloin auto on jo käytännössä loppuunajettu? jos autolla on ajettu 300tkm, onko se jo kaatopaikkakamaa? Varmasti riippuu autosta, mutta noin yleensä.
Onko bensa ja diesel koneissa tässä asiassa eroa? Kestääkö jompi kumpi pitempään?

18

2979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin

      Jos kysymyksessä on "ranskis" viiatti tai japsi

      BMW tai joku muu laatuauto, kuten MB ovat tuossavaiheessa vasta taipaleensa alussa.

      • Autot?

        "Laatuauto kuten MB" Tällä hetkellä tienpäällä olevista autoista pahiten ruostuu E-sarjan mersu eli "väyrynen" eli se siitä laadusta.Taisitkin olla liikkeellä vitsailu mielellä vai?


    • mieltä

      että ainakin moottorit bensakoneissa jos ainakin
      1,6 kokoinen kestävät hyvin 300 tkm ja dieselien
      tekniikalla varmaan 400tkm ja selvästi yli.
      dieseleissä ei ainakaan tartte niin paljon kerroksia kun bensakoneilla ja vääntöä on selvästi
      enemmän.
      Ajokilometritkin tietysti ratkaisevat eli pidemmät
      siivut ovat selvästi parempia kuin tollaset lyhyet
      ajot kaupungissa. kaupungissahan tulee paljon kuluttavia pysähdyksiä ja uudelleen kiihdytyksiä.
      Lisäksi auton moottori ei ehdi kuin nipin napin lämpenemään kun se taas ajetaan parkkiin. Erityisesti kylmillä ilmoilla. Silloin pidemmillä
      matkoilla auton moottori ehtii lämmetä ja ennenkaikkea kulkea pidemmän matkaa niin että moottori on oikeassa käyntilämpötilassa.

      • tietää

        kuinka pitkälle nykyautoilla on oikeasti päästy.
        Minä ylitin taannoin 1,7 moottorisella volvolla
        350.000 kilometrin rajan eikä mitään ongelmia.
        Se ei edes syönyt/ kadottanut nimeksikään öljyjä.
        Ei tarttenu lisätä öljynvaihtovälilläkään.


    • paljon...

      Euroautoista ehkä diesel-Mersun voisi vielä ostaa noilla metreillä ja japseista melkein minkä vaan. Niissä tekniikka toimii. Mutta ranskalaiset ja saksalaiset yleensä on jo paalattu ennen noita lukemia tai ovat yleensä jo paalauskunnossa.

      • kyllä ne kestää

        ootko joku Nippon/ japski kuski?


    • taxit

      ovat varmasti ihan mainiossa kunnossa vaikka niillä on ajettu 400 tkm kun tulevat myyntiin.
      Citikan kone kestää muuten paremmin kuinSaabin volvon tai mersun.

    • yli

      Tiedän yli miljoona ajetun 1.6:n Golfin ja jokapäivä ajossa, ei loppuunajettu. 1.3:lla Jetalla ajettu yli 700 tkm, ei loppuunajettu. Kilometrien määrä ei ratkaise, vaan se minkälaista ajo on ollut ja kuka autoa on ajanut (miten huollettu) ja miten vanha se on. Ikä painaa vaikka ei olisi paljon ajettukaan.

      • --------------

        aivan oikein,meillä Jetta diesel vm-87 uudesta asti.nyt mittarissa 780000km ja ihan soiva peli.pellit vaan alkavat loppumaan.auto on huollettu säännöllisesti ja ollut aina kylmässä tallissa yöt.


    • Nissanisti

      Nykypäivän autojen tekniikka ei hajoa ajamalla normaaliajoa. Safariralli ilman öljyjä tekee pahaa vaikkei kilometrejä tulekaan paljoa.

      Tutki siis auton kunto huolella. Jollet osaa, käytä autotohtoria. Kilometrit vaikuttavat lähinnä hinnoitteluun. Vähän ajetut ovat yleensä vahvasti ylihintaisia etenkin liikkeissä.

      • tuurilla

        paljon ajetussa autossa saa varautua iän ja kilometrien tuomiin jatkuviin pikkuvikoihin,vaikka perustekniikka olisikin kunnossa.Tämä ongelma koskee etenkin alle 10-vuotiaita autoja,joissa alkaa olemaan jo enemmän
        elektronikkaa.Tuolta Ford-forumilta luin,että esim.vm.97 Mondeoon ABS-jarrujärjestelmän ja siihen kuuluvan luistonestojärjestelmän ohjausyksikköjen uusiminen maksaa töineen helposti yli 3 tonnia,joka ei tosiaankaan ole mikään pikkuraha tuon ikäiselle autolle.


    • Japsi kestää

      Carinan 350.000 km kestotestiraportti. Ja vertaa huviksesi samassa numerossa olevaan Citroen C4 30.000 "kestotesti" raportiin. Siellä on faktaa, ei luuloja.

    • ajatus..

      loppuun ajamisesta on vähän typerä...

      Suurempi kilometrimäärä kuluttaa autoa aina enemmän mutta vastaavasti kulutusosia myös uusitaan enemmän. samalla tavalla autoa kuluttaa ikääntyminen ja huoltamattomuus ym.

      Suurempi kilometrimäärä näkyy yleensä korkeampina korjauskuluina ja edulisempana hintana mutta myös hankalampana eroonpääsynä tulevaisuudessa. Erimerkkien ja jopa yksilöiden kohdalla kuluminen on erilaista, eli selkeää kilometrimäärää jolloin auto on loppuunajettu ei voi yleisesti määritellä.

      • alalla

        Tosiaan, kyllä kaiken pystyy korjaamaan, jos haluaa. Entisöidäänhän sellaisiakin autoja "uudenveroisiksi", jotka ovat seisseet jossain ladon takana niin että koivut kasvaa jo pohjasta läpi. Se vaatii vain lähes kaikkien osien uusimista ja suunnilleen peltien rakentamista uudestaan.

        Mutta kyllä yli 300000 km ajetussa autossa kuin autossa on jo paljon vikoja. Niin paljon, että useimmat, jotka eivät jatkuvasti viitsi olla autoa rassaamassa (tai viemässä korjaamolle), tai pelkäämässä, että se jättää tielle, eivät viitsi enää sellaista pitää. Miten mittaat rahalla esim. keskeytyneen lomamatkan aiheuttamaa mielipahaa?

        Johonkin pieneen huvi/kaupunkiajoon tuollainenkin auto varmasti käy hyvin, mutta pitemmälle matkalle en lähtisi. Esim. viime kesänä alla oli 390000 km ajettu VW Polo -84, joka jätti kertaalleen tien päälle, bensatankkiin tuli vuoto (tyyppivika kyseisessä autossa, tankin täyttöputki on soralle alttiina).

        Moottori usein kestääkin kauemmin kuin muut osat, alkaa tulla ruostetta koriin, pakoputkistot hajoaa, bensatankkiin vuotoa, tukivarret ruostuu, jarrut jumiutuu. Menee latureita, virranjakajia jne. Tiivisteet kovettuu, alkaa tulla vuotoja ovista, takakontista jne.

        Tuossa Polossakin ensimmäinen, vain 1.3-litrainen moottori kesti jopa 350000 km, ennenkuin pari mäntää sanoi sopimuksensa irti (tai ilmeisesti se oli ensimmäinen moottori, auto tuli perheeseemme 220000-ajettuna, joten täysin varma ei voi olla siitäkään).


      • Nissanisti
        alalla kirjoitti:

        Tosiaan, kyllä kaiken pystyy korjaamaan, jos haluaa. Entisöidäänhän sellaisiakin autoja "uudenveroisiksi", jotka ovat seisseet jossain ladon takana niin että koivut kasvaa jo pohjasta läpi. Se vaatii vain lähes kaikkien osien uusimista ja suunnilleen peltien rakentamista uudestaan.

        Mutta kyllä yli 300000 km ajetussa autossa kuin autossa on jo paljon vikoja. Niin paljon, että useimmat, jotka eivät jatkuvasti viitsi olla autoa rassaamassa (tai viemässä korjaamolle), tai pelkäämässä, että se jättää tielle, eivät viitsi enää sellaista pitää. Miten mittaat rahalla esim. keskeytyneen lomamatkan aiheuttamaa mielipahaa?

        Johonkin pieneen huvi/kaupunkiajoon tuollainenkin auto varmasti käy hyvin, mutta pitemmälle matkalle en lähtisi. Esim. viime kesänä alla oli 390000 km ajettu VW Polo -84, joka jätti kertaalleen tien päälle, bensatankkiin tuli vuoto (tyyppivika kyseisessä autossa, tankin täyttöputki on soralle alttiina).

        Moottori usein kestääkin kauemmin kuin muut osat, alkaa tulla ruostetta koriin, pakoputkistot hajoaa, bensatankkiin vuotoa, tukivarret ruostuu, jarrut jumiutuu. Menee latureita, virranjakajia jne. Tiivisteet kovettuu, alkaa tulla vuotoja ovista, takakontista jne.

        Tuossa Polossakin ensimmäinen, vain 1.3-litrainen moottori kesti jopa 350000 km, ennenkuin pari mäntää sanoi sopimuksensa irti (tai ilmeisesti se oli ensimmäinen moottori, auto tuli perheeseemme 220000-ajettuna, joten täysin varma ei voi olla siitäkään).

        Kertomuksesi auton luotettavuuden heikkenemisestä on enemmän urbaanilegendaa kuin todellisuutta. Ajon keskeytymiseen johtavat viat johtuvat eivät kokemukseni mukaan lisäänny merkittävästi ajokilometrien myötä kunhan auto huolletaan säännöllisesti. Tiepalvelumiesten raportit keskeytysten syistä tukevat tätä näkemystä. Auton kuluminen ei keskeytä matkaa yllättäen. Autosuunnittelijoilla on vielä työtä etenkin sähköjärjestelmien luotettavuuden parantamisessa.


    • omistajasta

      joku saa auton finaaliin alle 100thkm, ja joku ajaa samanlaisella 800thkm. nääs ku jollain on kyky saada rautakankikin solmuun

    • paljon riippuu siitä

      jos autolla ajaa joku kaupparatsu tasanopeussäädin päällä pelkkää maantieajoa 80-100km/h alueella aina muutama sata kilometriä putkeen eikä revi hirveästi ohituksissa niin jopa corolla-luokan autolla voisi sanoa olevan tuon jälkeen jotain käyttöarvoa.

      Puhumattakaan jostain automaattivaiteisesta dieselkoneisesta E-mersusta joka on mitä suurimmassa määrin iskussa vielä noilla kilometreillä vaikkei tietty mitenkään uutuudennihkeä enää olekaan.

      Jos taas kyseessä on joku twingo jolla revitään tsadin keskustassa arpanopat vaaterissa joka risteyksestä niin hyvä jos pysyy nipussa 100tkm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe