Mikähän kilometrimäärä jolloin auto on jo käytännössä loppuunajettu? jos autolla on ajettu 300tkm, onko se jo kaatopaikkakamaa? Varmasti riippuu autosta, mutta noin yleensä.
Onko bensa ja diesel koneissa tässä asiassa eroa? Kestääkö jompi kumpi pitempään?
kilometrit
18
2979
Vastaukset
- Ainakin
Jos kysymyksessä on "ranskis" viiatti tai japsi
BMW tai joku muu laatuauto, kuten MB ovat tuossavaiheessa vasta taipaleensa alussa.- Autot?
"Laatuauto kuten MB" Tällä hetkellä tienpäällä olevista autoista pahiten ruostuu E-sarjan mersu eli "väyrynen" eli se siitä laadusta.Taisitkin olla liikkeellä vitsailu mielellä vai?
- mieltä
että ainakin moottorit bensakoneissa jos ainakin
1,6 kokoinen kestävät hyvin 300 tkm ja dieselien
tekniikalla varmaan 400tkm ja selvästi yli.
dieseleissä ei ainakaan tartte niin paljon kerroksia kun bensakoneilla ja vääntöä on selvästi
enemmän.
Ajokilometritkin tietysti ratkaisevat eli pidemmät
siivut ovat selvästi parempia kuin tollaset lyhyet
ajot kaupungissa. kaupungissahan tulee paljon kuluttavia pysähdyksiä ja uudelleen kiihdytyksiä.
Lisäksi auton moottori ei ehdi kuin nipin napin lämpenemään kun se taas ajetaan parkkiin. Erityisesti kylmillä ilmoilla. Silloin pidemmillä
matkoilla auton moottori ehtii lämmetä ja ennenkaikkea kulkea pidemmän matkaa niin että moottori on oikeassa käyntilämpötilassa.- tietää
kuinka pitkälle nykyautoilla on oikeasti päästy.
Minä ylitin taannoin 1,7 moottorisella volvolla
350.000 kilometrin rajan eikä mitään ongelmia.
Se ei edes syönyt/ kadottanut nimeksikään öljyjä.
Ei tarttenu lisätä öljynvaihtovälilläkään.
- paljon...
Euroautoista ehkä diesel-Mersun voisi vielä ostaa noilla metreillä ja japseista melkein minkä vaan. Niissä tekniikka toimii. Mutta ranskalaiset ja saksalaiset yleensä on jo paalattu ennen noita lukemia tai ovat yleensä jo paalauskunnossa.
- kyllä ne kestää
ootko joku Nippon/ japski kuski?
- taxit
ovat varmasti ihan mainiossa kunnossa vaikka niillä on ajettu 400 tkm kun tulevat myyntiin.
Citikan kone kestää muuten paremmin kuinSaabin volvon tai mersun. - yli
Tiedän yli miljoona ajetun 1.6:n Golfin ja jokapäivä ajossa, ei loppuunajettu. 1.3:lla Jetalla ajettu yli 700 tkm, ei loppuunajettu. Kilometrien määrä ei ratkaise, vaan se minkälaista ajo on ollut ja kuka autoa on ajanut (miten huollettu) ja miten vanha se on. Ikä painaa vaikka ei olisi paljon ajettukaan.
- --------------
aivan oikein,meillä Jetta diesel vm-87 uudesta asti.nyt mittarissa 780000km ja ihan soiva peli.pellit vaan alkavat loppumaan.auto on huollettu säännöllisesti ja ollut aina kylmässä tallissa yöt.
- Nissanisti
Nykypäivän autojen tekniikka ei hajoa ajamalla normaaliajoa. Safariralli ilman öljyjä tekee pahaa vaikkei kilometrejä tulekaan paljoa.
Tutki siis auton kunto huolella. Jollet osaa, käytä autotohtoria. Kilometrit vaikuttavat lähinnä hinnoitteluun. Vähän ajetut ovat yleensä vahvasti ylihintaisia etenkin liikkeissä.- tuurilla
paljon ajetussa autossa saa varautua iän ja kilometrien tuomiin jatkuviin pikkuvikoihin,vaikka perustekniikka olisikin kunnossa.Tämä ongelma koskee etenkin alle 10-vuotiaita autoja,joissa alkaa olemaan jo enemmän
elektronikkaa.Tuolta Ford-forumilta luin,että esim.vm.97 Mondeoon ABS-jarrujärjestelmän ja siihen kuuluvan luistonestojärjestelmän ohjausyksikköjen uusiminen maksaa töineen helposti yli 3 tonnia,joka ei tosiaankaan ole mikään pikkuraha tuon ikäiselle autolle.
- Japsi kestää
Carinan 350.000 km kestotestiraportti. Ja vertaa huviksesi samassa numerossa olevaan Citroen C4 30.000 "kestotesti" raportiin. Siellä on faktaa, ei luuloja.
- faktaa, ei luuloja
Avensiksen 100.000 km kestotestiraportti.
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=11632&artikel_seite=0
- ajatus..
loppuun ajamisesta on vähän typerä...
Suurempi kilometrimäärä kuluttaa autoa aina enemmän mutta vastaavasti kulutusosia myös uusitaan enemmän. samalla tavalla autoa kuluttaa ikääntyminen ja huoltamattomuus ym.
Suurempi kilometrimäärä näkyy yleensä korkeampina korjauskuluina ja edulisempana hintana mutta myös hankalampana eroonpääsynä tulevaisuudessa. Erimerkkien ja jopa yksilöiden kohdalla kuluminen on erilaista, eli selkeää kilometrimäärää jolloin auto on loppuunajettu ei voi yleisesti määritellä.- alalla
Tosiaan, kyllä kaiken pystyy korjaamaan, jos haluaa. Entisöidäänhän sellaisiakin autoja "uudenveroisiksi", jotka ovat seisseet jossain ladon takana niin että koivut kasvaa jo pohjasta läpi. Se vaatii vain lähes kaikkien osien uusimista ja suunnilleen peltien rakentamista uudestaan.
Mutta kyllä yli 300000 km ajetussa autossa kuin autossa on jo paljon vikoja. Niin paljon, että useimmat, jotka eivät jatkuvasti viitsi olla autoa rassaamassa (tai viemässä korjaamolle), tai pelkäämässä, että se jättää tielle, eivät viitsi enää sellaista pitää. Miten mittaat rahalla esim. keskeytyneen lomamatkan aiheuttamaa mielipahaa?
Johonkin pieneen huvi/kaupunkiajoon tuollainenkin auto varmasti käy hyvin, mutta pitemmälle matkalle en lähtisi. Esim. viime kesänä alla oli 390000 km ajettu VW Polo -84, joka jätti kertaalleen tien päälle, bensatankkiin tuli vuoto (tyyppivika kyseisessä autossa, tankin täyttöputki on soralle alttiina).
Moottori usein kestääkin kauemmin kuin muut osat, alkaa tulla ruostetta koriin, pakoputkistot hajoaa, bensatankkiin vuotoa, tukivarret ruostuu, jarrut jumiutuu. Menee latureita, virranjakajia jne. Tiivisteet kovettuu, alkaa tulla vuotoja ovista, takakontista jne.
Tuossa Polossakin ensimmäinen, vain 1.3-litrainen moottori kesti jopa 350000 km, ennenkuin pari mäntää sanoi sopimuksensa irti (tai ilmeisesti se oli ensimmäinen moottori, auto tuli perheeseemme 220000-ajettuna, joten täysin varma ei voi olla siitäkään). - Nissanisti
alalla kirjoitti:
Tosiaan, kyllä kaiken pystyy korjaamaan, jos haluaa. Entisöidäänhän sellaisiakin autoja "uudenveroisiksi", jotka ovat seisseet jossain ladon takana niin että koivut kasvaa jo pohjasta läpi. Se vaatii vain lähes kaikkien osien uusimista ja suunnilleen peltien rakentamista uudestaan.
Mutta kyllä yli 300000 km ajetussa autossa kuin autossa on jo paljon vikoja. Niin paljon, että useimmat, jotka eivät jatkuvasti viitsi olla autoa rassaamassa (tai viemässä korjaamolle), tai pelkäämässä, että se jättää tielle, eivät viitsi enää sellaista pitää. Miten mittaat rahalla esim. keskeytyneen lomamatkan aiheuttamaa mielipahaa?
Johonkin pieneen huvi/kaupunkiajoon tuollainenkin auto varmasti käy hyvin, mutta pitemmälle matkalle en lähtisi. Esim. viime kesänä alla oli 390000 km ajettu VW Polo -84, joka jätti kertaalleen tien päälle, bensatankkiin tuli vuoto (tyyppivika kyseisessä autossa, tankin täyttöputki on soralle alttiina).
Moottori usein kestääkin kauemmin kuin muut osat, alkaa tulla ruostetta koriin, pakoputkistot hajoaa, bensatankkiin vuotoa, tukivarret ruostuu, jarrut jumiutuu. Menee latureita, virranjakajia jne. Tiivisteet kovettuu, alkaa tulla vuotoja ovista, takakontista jne.
Tuossa Polossakin ensimmäinen, vain 1.3-litrainen moottori kesti jopa 350000 km, ennenkuin pari mäntää sanoi sopimuksensa irti (tai ilmeisesti se oli ensimmäinen moottori, auto tuli perheeseemme 220000-ajettuna, joten täysin varma ei voi olla siitäkään).Kertomuksesi auton luotettavuuden heikkenemisestä on enemmän urbaanilegendaa kuin todellisuutta. Ajon keskeytymiseen johtavat viat johtuvat eivät kokemukseni mukaan lisäänny merkittävästi ajokilometrien myötä kunhan auto huolletaan säännöllisesti. Tiepalvelumiesten raportit keskeytysten syistä tukevat tätä näkemystä. Auton kuluminen ei keskeytä matkaa yllättäen. Autosuunnittelijoilla on vielä työtä etenkin sähköjärjestelmien luotettavuuden parantamisessa.
- omistajasta
joku saa auton finaaliin alle 100thkm, ja joku ajaa samanlaisella 800thkm. nääs ku jollain on kyky saada rautakankikin solmuun
- paljon riippuu siitä
jos autolla ajaa joku kaupparatsu tasanopeussäädin päällä pelkkää maantieajoa 80-100km/h alueella aina muutama sata kilometriä putkeen eikä revi hirveästi ohituksissa niin jopa corolla-luokan autolla voisi sanoa olevan tuon jälkeen jotain käyttöarvoa.
Puhumattakaan jostain automaattivaiteisesta dieselkoneisesta E-mersusta joka on mitä suurimmassa määrin iskussa vielä noilla kilometreillä vaikkei tietty mitenkään uutuudennihkeä enää olekaan.
Jos taas kyseessä on joku twingo jolla revitään tsadin keskustassa arpanopat vaaterissa joka risteyksestä niin hyvä jos pysyy nipussa 100tkm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197