Mikä

ero on

kaksivaiheisella moottorilla verrattuna kolmivaiheeseen? Vaihe tietysti mutta miten sen selittäisit tavalliselle kaduntallajalle jolla ei ole kokemusta sähkö asioista?

27

20541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sallainen ero

      pääasiassa ettei 2-vaiheisia sähkömoottoreita ole
      olemassakaan.

      On vain 1-vaiheisia, 3-vaiheisia ja tasavirtamoottoreita.

      • VaiheVille

        Yksivaiheisia ei ole oikeestaan olemassakaan vaan kaksi ja kolmivaiheisia.
        Yksivaiheinen jää nimittäin sykkivään kenttään, eikä käynnistysmomenttia/suuntaa ole.
        Kaksivaiheinen omaa käynnistysmomentin vaiheistuksessa olevan vaihesiirron vuoksi.
        Vaihesiirto voi olla joko induktiivinen tai kapasitiivinen.
        Kolmivaiheisessa se tulee vaiheiden vaihesiirrosta.


      • ja hellureijaa
        VaiheVille kirjoitti:

        Yksivaiheisia ei ole oikeestaan olemassakaan vaan kaksi ja kolmivaiheisia.
        Yksivaiheinen jää nimittäin sykkivään kenttään, eikä käynnistysmomenttia/suuntaa ole.
        Kaksivaiheinen omaa käynnistysmomentin vaiheistuksessa olevan vaihesiirron vuoksi.
        Vaihesiirto voi olla joko induktiivinen tai kapasitiivinen.
        Kolmivaiheisessa se tulee vaiheiden vaihesiirrosta.

        Tässä sitä taas kirjoitetaan uusia sivuja satavuotiseen sähkötekniikkahistoriaan.


      • uusi keksintö
        ja hellureijaa kirjoitti:

        Tässä sitä taas kirjoitetaan uusia sivuja satavuotiseen sähkötekniikkahistoriaan.

        Tosi on en ole nähnyt 2vaiheista moottoria tähän päivään mennessä!


      • yksivaiheista sanotaan
        uusi keksintö kirjoitti:

        Tosi on en ole nähnyt 2vaiheista moottoria tähän päivään mennessä!

        yksivaiheiseksi, koska se liitetään yksivaiheverkkoon. Todellisuudessa moottorissa pyörii kaksi vaihetta. Toinen tehdään kondensaattorilla.
        Eli aika vanha keksintö on kyseessä ja olet sattanut jopa nähdäkkin sellaisen.


      • -B-
        yksivaiheista sanotaan kirjoitti:

        yksivaiheiseksi, koska se liitetään yksivaiheverkkoon. Todellisuudessa moottorissa pyörii kaksi vaihetta. Toinen tehdään kondensaattorilla.
        Eli aika vanha keksintö on kyseessä ja olet sattanut jopa nähdäkkin sellaisen.

        Pystyykö siis moottorissa pyörivien kahden vaiheen väliltä jotenkin mittaamaan 400 voltin jännitteen ?

        Jos laite/moottori on kytketty yhteen vaiheeseen sitä kutsutaan 1-vaiheiseksi. Jos kahteen, niin 2-vaiheiseksi.Jos kolmeen, niin 3-vaiheiseksi

        En ole koskeen nähnyt kahden vaiheen välille kytkettyä sähkömoottoria


      • miten tavallinen
        -B- kirjoitti:

        Pystyykö siis moottorissa pyörivien kahden vaiheen väliltä jotenkin mittaamaan 400 voltin jännitteen ?

        Jos laite/moottori on kytketty yhteen vaiheeseen sitä kutsutaan 1-vaiheiseksi. Jos kahteen, niin 2-vaiheiseksi.Jos kolmeen, niin 3-vaiheiseksi

        En ole koskeen nähnyt kahden vaiheen välille kytkettyä sähkömoottoria

        yksivaihemoottori toimii. Olisi kiva tietää.


      • -B-
        miten tavallinen kirjoitti:

        yksivaihemoottori toimii. Olisi kiva tietää.

        Menee puurot ja vellit sekaisin... Tiedän kyllä yksi- ja kolmivaiheisen moottorin eron. Jos 3~moottorista irrotetaan yksi vaihe, niin käynnistämiseen tarvitaan mm. apukäämi (90 asteen kulmaan), kondensaattori(voi myös olla vaikka kuristin).

        En kuitenkaan ole koskaan nähnyt ns. 2~moottoria eli moottoria jota syöttäisi L1 ja L2 (ja N).

        Toimiiko pesukoneesi tai porakoneesi yhdellä,kahdella vai kolmella vaiheella?


      • Lukutoukka 2
        ja hellureijaa kirjoitti:

        Tässä sitä taas kirjoitetaan uusia sivuja satavuotiseen sähkötekniikkahistoriaan.

        Tainnut lukea entisiäkään. Nimittäin oikosulkumoottori, jossa on vain yksi vaihe ei todellakaan toimi.


      • tuokin
        Lukutoukka 2 kirjoitti:

        Tainnut lukea entisiäkään. Nimittäin oikosulkumoottori, jossa on vain yksi vaihe ei todellakaan toimi.

        Minä kun olen kytkenyt kymmeniä yksivaiheisia oikosulkumoottoreita. Ja kaikki ovat lähteneet pyörimään. Miten se on mahdollista?

        * * *

        1. tehtävä
        Piirräpä yksivaiheisen vaihtojännitteen kuvaaja.

        2. tehtävä
        Piirräpä kolmivaihesen vaihtojännitteen kuvaaja.

        3. tehtävä
        Piirräpä kaksivaiheisen vaihtojännitteen kuvaaja.

        4. tehtävä
        Analysoi kuvaajat.

        Vastaus:
        Herrajumala sentään! 1. kuvaaja on sama kuin 3. kuvaaja!

        Onko Martti Paavolan Sähkötekniikan perusteet humpuukia, kun siellä ei puhuta kuin 1. vaiheisista, 3- vaiheisista sekä useampivaiheisista vaihtojännitejärjestelmistä.

        Liittyykö 2-vaihenen järjestelmä mustaan raamattuun ja tapaus Rockwelliin, kun se yritetään salata?


      • oppitunti 1
        yksivaiheista sanotaan kirjoitti:

        yksivaiheiseksi, koska se liitetään yksivaiheverkkoon. Todellisuudessa moottorissa pyörii kaksi vaihetta. Toinen tehdään kondensaattorilla.
        Eli aika vanha keksintö on kyseessä ja olet sattanut jopa nähdäkkin sellaisen.

        1~vaiheinen moottori on silloin kun siihen tulee 1~vaihe nolla maajohto.Siis 230V~.Oli konkka tai ei!
        2~vaiheinen OLISI jos OLISI esim.L1 L2 tai L1 L3 tai L2 L3 maajohto.Jännite siis 400V~.
        Haepa yksikin moottori mikä toimisi näin!
        Selitykset kohtuullisia mutta vaihekäsitys ontuvaa.Kyse on siitä montako vaihe jotoa on kytketty moottoriin tulevaksi.
        Saadaan 1vaihe 3vaiheiseksi invertterilläkin jännite tosin jää 230volttiin.


      • oppitunti 3
        tuokin kirjoitti:

        Minä kun olen kytkenyt kymmeniä yksivaiheisia oikosulkumoottoreita. Ja kaikki ovat lähteneet pyörimään. Miten se on mahdollista?

        * * *

        1. tehtävä
        Piirräpä yksivaiheisen vaihtojännitteen kuvaaja.

        2. tehtävä
        Piirräpä kolmivaihesen vaihtojännitteen kuvaaja.

        3. tehtävä
        Piirräpä kaksivaiheisen vaihtojännitteen kuvaaja.

        4. tehtävä
        Analysoi kuvaajat.

        Vastaus:
        Herrajumala sentään! 1. kuvaaja on sama kuin 3. kuvaaja!

        Onko Martti Paavolan Sähkötekniikan perusteet humpuukia, kun siellä ei puhuta kuin 1. vaiheisista, 3- vaiheisista sekä useampivaiheisista vaihtojännitejärjestelmistä.

        Liittyykö 2-vaihenen järjestelmä mustaan raamattuun ja tapaus Rockwelliin, kun se yritetään salata?

        "Onko Martti Paavolan Sähkötekniikan perusteet humpuukia, kun siellä ei puhuta kuin 1. vaiheisista, 3- vaiheisista sekä useampivaiheisista vaihtojännitejärjestelmistä"
        Järjestelmä täysin eri asia kuin moottori.
        "Liittyykö 2-vaihenen järjestelmä mustaan raamattuun ja tapaus Rockwelliin, kun se yritetään salata?"
        2-vaihenen järjestelmä eri asia kuin 2-vaihenen moottori.
        Tasajännite järjestelmä myös ei energian siirrossa koska jännite muunnos ei onnistu noin vain ylöspäin.
        Luepa lisää ja ymmärrä mistä puhe.


      • vinkkiä
        oppitunti 3 kirjoitti:

        "Onko Martti Paavolan Sähkötekniikan perusteet humpuukia, kun siellä ei puhuta kuin 1. vaiheisista, 3- vaiheisista sekä useampivaiheisista vaihtojännitejärjestelmistä"
        Järjestelmä täysin eri asia kuin moottori.
        "Liittyykö 2-vaihenen järjestelmä mustaan raamattuun ja tapaus Rockwelliin, kun se yritetään salata?"
        2-vaihenen järjestelmä eri asia kuin 2-vaihenen moottori.
        Tasajännite järjestelmä myös ei energian siirrossa koska jännite muunnos ei onnistu noin vain ylöspäin.
        Luepa lisää ja ymmärrä mistä puhe.

        Kun on ollut enemmän tai vähemmän sähköalalla vuodesta -78, kiinnostaisi tosiaan tietää enemmän 2-vaihejärjestelmästä tai 2-vaihemoottoriesta.

        Kummastakaan en ole koskaan aikaisemmin kuullut puhuttavankaan, joten annapa vinkkiä vaikkapa oppikirjaan tai nettisivuun, joissa tuosta kerrotaan.


      • oppitunti 3+
        vinkkiä kirjoitti:

        Kun on ollut enemmän tai vähemmän sähköalalla vuodesta -78, kiinnostaisi tosiaan tietää enemmän 2-vaihejärjestelmästä tai 2-vaihemoottoriesta.

        Kummastakaan en ole koskaan aikaisemmin kuullut puhuttavankaan, joten annapa vinkkiä vaikkapa oppikirjaan tai nettisivuun, joissa tuosta kerrotaan.

        Hyppäsit pykälän yli oikeasta kohdasta.
        On sanottu ettei 2-vaihejärjestelmää tai 2-vaihemoottoria ole.
        Varsinaista 2-vaihejärjestelmäähän ei ole käytössä.Mutta on laitteita mitkä käyttää 3~vaihe järjestelmän 2;ta vaihetta.
        2-vaihemoottoria ole tullut vastaan vielä!
        Kun on ollut enemmän sähköalalla vuodesta .....


      • Lukutoukka 2
        oppitunti 3 kirjoitti:

        "Onko Martti Paavolan Sähkötekniikan perusteet humpuukia, kun siellä ei puhuta kuin 1. vaiheisista, 3- vaiheisista sekä useampivaiheisista vaihtojännitejärjestelmistä"
        Järjestelmä täysin eri asia kuin moottori.
        "Liittyykö 2-vaihenen järjestelmä mustaan raamattuun ja tapaus Rockwelliin, kun se yritetään salata?"
        2-vaihenen järjestelmä eri asia kuin 2-vaihenen moottori.
        Tasajännite järjestelmä myös ei energian siirrossa koska jännite muunnos ei onnistu noin vain ylöspäin.
        Luepa lisää ja ymmärrä mistä puhe.

        Oli moottoreista, joten älä sotke jännitteen jakelujärjstelmiä siihen.
        Tyypillisiä kaksivaiheisia moottoreita ovat mm. pesukoneen moottorit ja jääkaappien moottorit.
        Ensin mainituissa toisen vaiheen vaihesiirto tehdään kondensaattorilla ja jälkimmäisen induktiivisesti erillisellä apukäämillä.
        Moottorin tyyppiä ei voi määritellä syöttävän jännitteen tyypillä, koska esim. yksivaiheisen taajuusmuuttajan perässä on poikkeuksetta kolmevaiheinen moottori,jossa on käämit kolmelle vaiheelle.
        Sitten esimerkki yksivaiheisesta sovelluksesta.
        On olemassa Schacs valmistama pesukoneen moottori jossa linkokäämi on pelkästään yksivaiheinen. Tässä moottorissa linkouskäämiin kytketään jännite saman aikaisesti kun pesukäämi on vielä päällä ja tällöin moottori saa sekä suunnan, että alkumomentin pesukäämien aiheuttamasta momentista/nopeudesta.
        Toisaalta mikään ei estä käyttämästä yksivaiheisella syötöllä olevassa moottorissa kahta syöttövaihetta, tällöin tulee pelkästään huolehtia siitä, että pääjännite täsmää käyttöjännitteen kanssa.
        Tälläinen tilanne on tyypillisesti silloin, kun jakelujärjestelmän pääjännite on 220V ja vaihejännite 127V, näissä tapauksessa tuo 220V(230) moottori kytketään vain kahden vaiheen väliin. Moottori toimii täysin samalla tavalla kuin 1-vaiheisessa 230V verkossa.
        Tämä on ollut sovellettavissa lukemala "Sähkötekniikan perusteet" Ahoranta, Lesch, Sundelle teosta.


      • pesukoneita.
        Lukutoukka 2 kirjoitti:

        Oli moottoreista, joten älä sotke jännitteen jakelujärjstelmiä siihen.
        Tyypillisiä kaksivaiheisia moottoreita ovat mm. pesukoneen moottorit ja jääkaappien moottorit.
        Ensin mainituissa toisen vaiheen vaihesiirto tehdään kondensaattorilla ja jälkimmäisen induktiivisesti erillisellä apukäämillä.
        Moottorin tyyppiä ei voi määritellä syöttävän jännitteen tyypillä, koska esim. yksivaiheisen taajuusmuuttajan perässä on poikkeuksetta kolmevaiheinen moottori,jossa on käämit kolmelle vaiheelle.
        Sitten esimerkki yksivaiheisesta sovelluksesta.
        On olemassa Schacs valmistama pesukoneen moottori jossa linkokäämi on pelkästään yksivaiheinen. Tässä moottorissa linkouskäämiin kytketään jännite saman aikaisesti kun pesukäämi on vielä päällä ja tällöin moottori saa sekä suunnan, että alkumomentin pesukäämien aiheuttamasta momentista/nopeudesta.
        Toisaalta mikään ei estä käyttämästä yksivaiheisella syötöllä olevassa moottorissa kahta syöttövaihetta, tällöin tulee pelkästään huolehtia siitä, että pääjännite täsmää käyttöjännitteen kanssa.
        Tälläinen tilanne on tyypillisesti silloin, kun jakelujärjestelmän pääjännite on 220V ja vaihejännite 127V, näissä tapauksessa tuo 220V(230) moottori kytketään vain kahden vaiheen väliin. Moottori toimii täysin samalla tavalla kuin 1-vaiheisessa 230V verkossa.
        Tämä on ollut sovellettavissa lukemala "Sähkötekniikan perusteet" Ahoranta, Lesch, Sundelle teosta.

        "Tyypillisiä kaksivaiheisia moottoreita ovat mm. pesukoneen moottorit ja jääkaappien moottorit"
        Oli konkka tai kela mutta moottori on "virallisesti 1~vaiheinen".
        "jakelujärjestelmän pääjännite on 220V ja vaihejännite 127V, näissä tapauksessa tuo 220V(230) moottori kytketään vain kahden vaiheen väliin"
        Emme ole amerikassa meillä pääjännite on 400V.
        "Moottori toimii täysin samalla tavalla kuin 1-vaiheisessa 230V verkossa".
        Eli moottori on silloin 1~vaiheinen käytännössä.Ja vaatii konkan tai kelan avukseen.
        Eli 2~vaihe moottoria ei ole kuin teoriassa.


      • tapauksia...
        Lukutoukka 2 kirjoitti:

        Oli moottoreista, joten älä sotke jännitteen jakelujärjstelmiä siihen.
        Tyypillisiä kaksivaiheisia moottoreita ovat mm. pesukoneen moottorit ja jääkaappien moottorit.
        Ensin mainituissa toisen vaiheen vaihesiirto tehdään kondensaattorilla ja jälkimmäisen induktiivisesti erillisellä apukäämillä.
        Moottorin tyyppiä ei voi määritellä syöttävän jännitteen tyypillä, koska esim. yksivaiheisen taajuusmuuttajan perässä on poikkeuksetta kolmevaiheinen moottori,jossa on käämit kolmelle vaiheelle.
        Sitten esimerkki yksivaiheisesta sovelluksesta.
        On olemassa Schacs valmistama pesukoneen moottori jossa linkokäämi on pelkästään yksivaiheinen. Tässä moottorissa linkouskäämiin kytketään jännite saman aikaisesti kun pesukäämi on vielä päällä ja tällöin moottori saa sekä suunnan, että alkumomentin pesukäämien aiheuttamasta momentista/nopeudesta.
        Toisaalta mikään ei estä käyttämästä yksivaiheisella syötöllä olevassa moottorissa kahta syöttövaihetta, tällöin tulee pelkästään huolehtia siitä, että pääjännite täsmää käyttöjännitteen kanssa.
        Tälläinen tilanne on tyypillisesti silloin, kun jakelujärjestelmän pääjännite on 220V ja vaihejännite 127V, näissä tapauksessa tuo 220V(230) moottori kytketään vain kahden vaiheen väliin. Moottori toimii täysin samalla tavalla kuin 1-vaiheisessa 230V verkossa.
        Tämä on ollut sovellettavissa lukemala "Sähkötekniikan perusteet" Ahoranta, Lesch, Sundelle teosta.

        Onko 1000 rpm oikosulkumoottori sitten kuusivaiheinen?

        Meneepä mielenkiintoiseksi moottoreiden kytkentä, jos niitä aletaankin puhutella niiden sisäisten kytkentöjen mukaan vielä samoilla nimillä kuin jakeluverkostoa.

        Tulisikin mielenkiintoisia tilanteita, kun asentaja kieltäytyy kytkemästä suunnitelijan määrittämää 1-vaihemoottoria sillä perusteella, ettei se voi toimia.

        Ja toinen jamppa kytkee 2-vaihemoottorin kahden vaiheen väliin ja ihmettelee kun savua tulee niin perkeleesti.

        Niin kauan kun esimerkiksi ABB ja Siemens puhuvat 1-vaihemoottoreista, pysyn minäkin samassa terminologiassa.

        http://www.abb.fi/product/seitp322/f953a470c6cfb217c1256ddd0042a0ae.aspx?country=US


      • sähköalalla
        -B- kirjoitti:

        Menee puurot ja vellit sekaisin... Tiedän kyllä yksi- ja kolmivaiheisen moottorin eron. Jos 3~moottorista irrotetaan yksi vaihe, niin käynnistämiseen tarvitaan mm. apukäämi (90 asteen kulmaan), kondensaattori(voi myös olla vaikka kuristin).

        En kuitenkaan ole koskaan nähnyt ns. 2~moottoria eli moottoria jota syöttäisi L1 ja L2 (ja N).

        Toimiiko pesukoneesi tai porakoneesi yhdellä,kahdella vai kolmella vaiheella?

        tosiaan? Katso tuosta alhaalta sähkösuharin juttu.
        tai pistä googleen hakusanaksi kaksivaihemoottori.

        Tulet yllättymään siitä, miten paljon olet itsekkin nähnyt niitä kaksi vaihemoottoreita. Jos et sitten satu olemaan Stewie Wonderin kohtalon tovereita.

        "Toimiiko pesukoneesi tai porakoneesi yhdellä,kahdella vai kolmella vaiheella?"

        Vastaus:

        TOIMII


      • oppitunti 4
        tapauksia... kirjoitti:

        Onko 1000 rpm oikosulkumoottori sitten kuusivaiheinen?

        Meneepä mielenkiintoiseksi moottoreiden kytkentä, jos niitä aletaankin puhutella niiden sisäisten kytkentöjen mukaan vielä samoilla nimillä kuin jakeluverkostoa.

        Tulisikin mielenkiintoisia tilanteita, kun asentaja kieltäytyy kytkemästä suunnitelijan määrittämää 1-vaihemoottoria sillä perusteella, ettei se voi toimia.

        Ja toinen jamppa kytkee 2-vaihemoottorin kahden vaiheen väliin ja ihmettelee kun savua tulee niin perkeleesti.

        Niin kauan kun esimerkiksi ABB ja Siemens puhuvat 1-vaihemoottoreista, pysyn minäkin samassa terminologiassa.

        http://www.abb.fi/product/seitp322/f953a470c6cfb217c1256ddd0042a0ae.aspx?country=US

        "Mitä useampi napainen staattori on sitä hitaammin moottori pyörii.2napainen n.3000r/min,4napainen n.1500r/min,6napainen n.1000r/min.J.n.e.tässä yleisemmät".

        LUEPAS kerran vielä ja palaja alakoulun penkille mistä tässä on kyse.

        "Onko 1000 rpm oikosulkumoottori sitten kuusivaiheinen?"

        Kuka se puhuukaan kuusivaiheisesta,niin mistä se olikaan???


    • vastaukset

      Selvensivät yksi-ja kolmivaiheisen moottorin eron maallikolle. Ellei, niin uskon että luvassa on lisää asiallista ja selkeää, vahvasti sähköopin teoriaan tukeutuvaa mutta maallikollekin ymmärrettävästi esitettyä faktaa.

      • tavallisimman moottorin

        eli oikosulkumoottorin, eli epätahtikoneen toimintaa tuskin täällä kannattaa alkaa selittämään. Kukaan noista yllä olevista selittäjistä ei takuulla ymmärrä, miten se toimii. Oli kyse yksi- tai kolmivaiheisesta.
        Se on aika konstikas juttu. Yksikään sähkömies ei tajua sen periaatetta. Kone on simppeli rakenteeltaan, mutta se hämää. Jokainen osaa mitata onko käämit kunnossa, jne. mutta toiminnan selittämisessä menee sormi suuhun. Sekin on vielä helppo tajuta, että käämeissä pyörii vaihtosähköpiirit saman tahtiin kuin voimalaitosksen generaattori pyörii. Mutta mikä pistää sen pyörivän osan liikkeelle on jo hieman vaikeampaa teoriaa.
        Esim. jo kaytöstä pois jäävät tahtikoneet on helppo selittää toiminnaltaan, vaikka ne on rakenteeltaan monimutkaisempia vastaavasti. Ne muistuttaa auton laturin toimintaa ja sen aika moni ymmärtää. Mutta epätahtikone, joita yleensä kaikki moottorit nykyään on ei ole ihan helppo selittää.

        Pistäkääpä selityksiä siitä toiminnan teoriasta.


      • oppitunti 2
        tavallisimman moottorin kirjoitti:

        eli oikosulkumoottorin, eli epätahtikoneen toimintaa tuskin täällä kannattaa alkaa selittämään. Kukaan noista yllä olevista selittäjistä ei takuulla ymmärrä, miten se toimii. Oli kyse yksi- tai kolmivaiheisesta.
        Se on aika konstikas juttu. Yksikään sähkömies ei tajua sen periaatetta. Kone on simppeli rakenteeltaan, mutta se hämää. Jokainen osaa mitata onko käämit kunnossa, jne. mutta toiminnan selittämisessä menee sormi suuhun. Sekin on vielä helppo tajuta, että käämeissä pyörii vaihtosähköpiirit saman tahtiin kuin voimalaitosksen generaattori pyörii. Mutta mikä pistää sen pyörivän osan liikkeelle on jo hieman vaikeampaa teoriaa.
        Esim. jo kaytöstä pois jäävät tahtikoneet on helppo selittää toiminnaltaan, vaikka ne on rakenteeltaan monimutkaisempia vastaavasti. Ne muistuttaa auton laturin toimintaa ja sen aika moni ymmärtää. Mutta epätahtikone, joita yleensä kaikki moottorit nykyään on ei ole ihan helppo selittää.

        Pistäkääpä selityksiä siitä toiminnan teoriasta.

        Käämit muodostavat pyörivän magneetti kentän (staattorin).Mitä pyörivä (roottori)pyrkii seuraamaan jaksoluvun tahdissa 50Hz.
        Mitä useampi napainen staattori on sitä hitaammin moottori pyörii.2napainen n.3000r/min,4napainen n.1500r/min,6napainen n.1000r/min.J.n.e.tässä yleisemmät.
        Roottori on rakenteeltaan rautalevyistä koottu missä nykyään valetut ns.käämit.kulkevat kehän pituussuuntaan ja on päistään yhdessä keskenään.
        Eli sanonta oikosulkumoottori tulee tästä koska ns.käämin vastus liki olematon eli oikosulussa.
        Epätahti sanonta tulee siitä kun roottori ei voi saavuttaa magneettikentän nopeutta,aina hiukan jäljessä.
        Esim.1500r/min kone pyörii yleensä n.1380-1450r/min.Isompi tehoinen hiukan lujempaa tämän arvon puitteissa.
        Jos jättämä kasvaa liikaa (kierrokset putoaa liikaa)niin moottorin virta kasvaa myös isommaksi ja kone nousee savuna ilmaan.
        Rakenteellisesti kone on yksinkertainen ja varmatoiminen.
        Kunhan muistetaan moottorin virtasuojaus oikeaksi.
        Vain laakerit vaativat huoltoa harvakseltaan.


      • päinkään ...
        tavallisimman moottorin kirjoitti:

        eli oikosulkumoottorin, eli epätahtikoneen toimintaa tuskin täällä kannattaa alkaa selittämään. Kukaan noista yllä olevista selittäjistä ei takuulla ymmärrä, miten se toimii. Oli kyse yksi- tai kolmivaiheisesta.
        Se on aika konstikas juttu. Yksikään sähkömies ei tajua sen periaatetta. Kone on simppeli rakenteeltaan, mutta se hämää. Jokainen osaa mitata onko käämit kunnossa, jne. mutta toiminnan selittämisessä menee sormi suuhun. Sekin on vielä helppo tajuta, että käämeissä pyörii vaihtosähköpiirit saman tahtiin kuin voimalaitosksen generaattori pyörii. Mutta mikä pistää sen pyörivän osan liikkeelle on jo hieman vaikeampaa teoriaa.
        Esim. jo kaytöstä pois jäävät tahtikoneet on helppo selittää toiminnaltaan, vaikka ne on rakenteeltaan monimutkaisempia vastaavasti. Ne muistuttaa auton laturin toimintaa ja sen aika moni ymmärtää. Mutta epätahtikone, joita yleensä kaikki moottorit nykyään on ei ole ihan helppo selittää.

        Pistäkääpä selityksiä siitä toiminnan teoriasta.

        "Esim. jo kaytöstä pois jäävät tahtikoneet on helppo selittää toiminnaltaan, vaikka ne on rakenteeltaan monimutkaisempia vastaavasti. Ne muistuttaa auton laturin toimintaa ja sen aika moni ymmärtää. Mutta epätahtikone, joita yleensä kaikki moottorit nykyään on ei ole ihan helppo selittää."
        "Ne muistuttaa auton laturin toimintaa",ei ainakaan tasavirta laturin mikä on suora mukaelma tasavirta moottorista toiminta vain on päin vastainen.
        Vaihtovirta laturikin antaa yleensä 3vaiheisen ulostulon mikä tasasuunnataan sitten.Jonka ankkuri jännite magnetoi,säätäen ulostulo jännitettä.


    • -B-

      Niin siis vuomma 81 ,kun olin ammattikoulussa sähkölinjalla, oli tärkeintä että osasi käämiä moottorin. Itse tein (pakko) uudet käämit 3~moottoriin ja 1~moottoriin.Toivottavasti nyky sähkäri oppilaille opetetaan tärkeämpiä asioita

    • Sähkösuhari

      Jos joku sähkömies toista väittää, niin hän taitaa kumota seuraavan kaverin väitöskirjan ja voi alkaa kutsumaan itseään vähintään tekniikan tohtoriksi.

      Tässä alla:

      "

      VÄITÖSTIEDOTE

      Väittelijä   Mircea Popescu, PhD

      ....

      Nimi suomeksi   Yksi- ja kaksivaiheisten vaihtovirtakoneiden sähkömagneettisen momentin laskeminen

      Väitöskirjan sisältö   Pienehköjä, yksi- ja kaksivaiheisia sähkömoottoreita käytetään yleisesti kodinkoneis-sa, kuten jääkaapeissa, pölynimureissa ja pesukoneissa. Väitöskirjassa tarkastellaan yksi- ja kaksivaiheisia oikosulkumoottoreita ja kestomagnetoituja tahtimoottoreita. Koneiden momentin laskentaan kehitetään entistä tarkempia analyyttisiä menetelmiä. Tarkentuvat mallinnusmenetelmät auttavat sähkökoneiden suunnittelijoita kehittämään tehokkaampia ja hiljaisempia koneita.




      Väitöskirja on julkisesti nähtävänä TKK:n ylivahtimestarin ja sähkö- ja tietoliikennetekniikan osaston ilmoitustauluilla

      "

      • tuonkin

        Eli yksivaihemoottori on pesukoneinsinöörin mielestä yksivaihemoottori tai kaksivaihemoottori.


      • tarua ?
        tuonkin kirjoitti:

        Eli yksivaihemoottori on pesukoneinsinöörin mielestä yksivaihemoottori tai kaksivaihemoottori.

        Insinööri on vain teoreetikko miltä vuosisadalta lienee väitöskirjan sisältö.

        "Väitöskirjan sisältö Pienehköjä, yksi- ja kaksivaiheisia sähkömoottoreita käytetään yleisesti kodinkoneis-sa, kuten jääkaapeissa, pölynimureissa ja pesukoneissa. Väitöskirjassa tarkastellaan yksi- ja kaksivaiheisia oikosulkumoottoreita ja kestomagnetoituja tahtimoottoreita."

        Mm.pölyn imureissa käytetään ns.sarjamoottoreita 99,9%.sti,eli toiminta tapa on sama kuin tasavirta moottoreissa.
        Sanonta yksi- ja kaksivaiheisia voi olla insinööri koulutuksella vähän hukan teillä,kuten muukin käytännön toiminta tapa.
        "Ins.sanontaa kuvaa "ammoinen",jääkaapissa pitää olla vettä jäädytys käytössä että se toimii".Kun ns.vastus kaappi ei jäähtynyt tarpeeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe