Turvallisin auto?

vaihtasko Volvoon

Olen kuullut, että kun kaksi Volvoilla ajavaa
ajavat kolarin, niin he vaan morjenstavat
toisilleen ja jatkavat matkaa. Onko niin, että
Volvo on sittenkin turvallisin auto ja muut
tulevat kaukana perässä? Kyllähän Volvo ainakin
kehuu autojaan maailman turvallisimmiksi, mutta
onko asiassa perää?
Kokemuksia, kiitos.

26

3504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuuSaR

      Onnettomuus tilanteita on niin monenlaisia ettei
      yksi merkki voi olla niissä kaikissa paras.

      Volvo ja Saab. Siinä taitaa olla johtotähdet
      tässä asiassa. Isompi auto on aina turvallisempi.

      • Voortimies

        "Isompi aina turvallisempi." Kyllä tuo
        vanhentunut lause on kumoutunut jo vuosikausia
        sitten. Jotain viitteitä saat esim. osoitteesta
        WWW.euroncap.com.

        Toki turvallisuutta on monenlasita, mutta se on
        kuitenkin fakta, että itse auton koko ei
        tarkoita, että se on turvallisempi kuin pienempi.
        Ja yhtään väheksymättä Volvoa ja Saabia, kyllä
        muutkin ovat ottaneet etumatkan kiinni.


      • Rellusti
        Voortimies kirjoitti:

        "Isompi aina turvallisempi." Kyllä tuo
        vanhentunut lause on kumoutunut jo vuosikausia
        sitten. Jotain viitteitä saat esim. osoitteesta
        WWW.euroncap.com.

        Toki turvallisuutta on monenlasita, mutta se on
        kuitenkin fakta, että itse auton koko ei
        tarkoita, että se on turvallisempi kuin pienempi.
        Ja yhtään väheksymättä Volvoa ja Saabia, kyllä
        muutkin ovat ottaneet etumatkan kiinni.

        Eikös se Renault Laguna voittanut jonkun
        turvallisuustestin juuri äsken.


    • boreham

      ne laivatkin seilaavat ja keskimäärin suomalainen
      hukkuu 30 cm:n syvyiseen veteen ja ei tarvi ku
      kaatuu suorilta jaloilta katuun ni henki lähtee.
      joten kaikki lähtee omasta varovaisuudesta. jos
      joku toinen törttöilee niin sellaista on
      elämä.shit happens. ei auta volvo kun vastassa on
      humalainen rekkakuski. yleensä turvattomilla
      autoilla ajavat aiheuttavat vähiten
      onnettomuuksia kun tietävät oman
      haavoittuvaisuutensa. en tarkoita nyt teini-dx:iä
      vaan kokeneempia kuljettajia. turvallisin(?)
      ajoneuvo oli armeija-aikana ajamani
      venäläisvalmisteinen T-55
      taistelupanssarivaunu; "peltien" vahvuus
      minimissään 150 mm ja omapaino 36 000 kg ja
      huippunopeus maantiellä n. 60 km/h!!! ;)

    • Peeäs

      Moro!

      Jostain olen lukenut, että Pajero olisi kaikkein
      turvallisin auto ja varsinkin pitkät Wagon-
      mallit. Sinänsä varmasti totta, mutta normaali
      perheautoluokassa tuskin on enää hirveitä eroja.

      • Tietoo.

        Ei kait pikkuauto joka saa nelja tahtea ole yhta
        turvallinen kuin iso auto joka saa nelja tahtea
        ???


      • Pave
        Tietoo. kirjoitti:

        Ei kait pikkuauto joka saa nelja tahtea ole yhta
        turvallinen kuin iso auto joka saa nelja tahtea
        ???

        Neljän tähden pikkuauto ja iso auto ovat yhtä
        turvallisia törmäystestissä, jossa ne ovat
        tähtensä saaneet. Euro-NCAP -testissähän ajetaan
        tietyssä kulmassa paikallaan olevaan esteeseen ja
        kylkeä ruhjotaan liikkuvalla mötikällä. Tien
        päällä neljän tähden pikkuauton ja ison auton
        kohdatessa nokkakolarissa iso on tietenkin
        paremmassa asemassa.


      • zed

        Jos turvallisuutta haetaan, niin isot maasturit
        on aina turvallisempia, kuin hlö autot. Eli siitä
        vaan uusi Land Cruiseri tilaukseen ja olet
        varmasti turvallisessa autossa. Siinä jää Volvot
        ja saapit jalkoihin kolareissa..... tosin se
        scania taitaa mennä siitä lantikastakin yli...


      • -Vellu-
        Pave kirjoitti:

        Neljän tähden pikkuauto ja iso auto ovat yhtä
        turvallisia törmäystestissä, jossa ne ovat
        tähtensä saaneet. Euro-NCAP -testissähän ajetaan
        tietyssä kulmassa paikallaan olevaan esteeseen ja
        kylkeä ruhjotaan liikkuvalla mötikällä. Tien
        päällä neljän tähden pikkuauton ja ison auton
        kohdatessa nokkakolarissa iso on tietenkin
        paremmassa asemassa.

        ...eivät siis luokkien välillä. Neljän tähden iso
        auto on takuulla paremmassa asemassa - noin
        keskimääri - kuin se neljän tähden pienempi auto,
        mikäli ja kun ne törmäävät toisiinsa. Tällöin
        muutokset ovat suurempia pienemmässä autossa
        pienemmän massansa vuoksi. Molempiin vaikuttaa
        yhtä suuret voimat, mutta siinä isommassa
        matkustajilla yleensä vain on enemmän tilaa
        selviytyä.


      • ...
        zed kirjoitti:

        Jos turvallisuutta haetaan, niin isot maasturit
        on aina turvallisempia, kuin hlö autot. Eli siitä
        vaan uusi Land Cruiseri tilaukseen ja olet
        varmasti turvallisessa autossa. Siinä jää Volvot
        ja saapit jalkoihin kolareissa..... tosin se
        scania taitaa mennä siitä lantikastakin yli...

        Ei se isokaan auto silloin ole järin turvallinen,
        jos keulaosat eivät mene hallitusti kasaan
        törmäystilanteessa.Kun keulaosat menevät kasaan,
        ne pehmittävät törmäystä.Jos eivät anna perää,
        niin tulee melkoinen äkkipysäys ja sille ei
        ihmiskeho ole kovin hyvin varustautunut ja voi
        saada melkoisia vammoja.Esim. viisi vuotta vanha
        saab, vaikka on varsin vankkakorinen auto, ei
        pärjää nykyaikaiselle keskikokoiselle(Astra,Focus)


      • zed
        ... kirjoitti:

        Ei se isokaan auto silloin ole järin turvallinen,
        jos keulaosat eivät mene hallitusti kasaan
        törmäystilanteessa.Kun keulaosat menevät kasaan,
        ne pehmittävät törmäystä.Jos eivät anna perää,
        niin tulee melkoinen äkkipysäys ja sille ei
        ihmiskeho ole kovin hyvin varustautunut ja voi
        saada melkoisia vammoja.Esim. viisi vuotta vanha
        saab, vaikka on varsin vankkakorinen auto, ei
        pärjää nykyaikaiselle keskikokoiselle(Astra,Focus)

        Tilastojen mukaan massturit on turvallisimpia
        autoja. Eli niissä on massaa, joka jyrää
        normiautot edestä -> pysähtymisvoimat pienempi ->
        turvallisempi.


    • Juha

      Fyysikan lakien mukaan painavampi kappale jyrää
      pienemmän; painava auto jatkaa suunnan juurikaan
      muuttumatta eli kaikenlaiset kiihtyvyydet eri
      suuntiin ovat pieniä jne.
      MUTTA se painava auto ei ole kovin turvallinen
      sille pikkuauton väelle.

      Nykyäänhän ajatellaan vain omaa turvallisuutta ja
      omaa hyvinvointia.

      • silminnäkijä

        Kun kaksi volvoa ajaa nokakkain kuskit eivät
        morjesta enää ketään vaan vietetään kahdet
        hautajaiset ja perikunnat saa riidellä autojen
        korjauksista.
        Olen muuten nähnyt 244 volvon katkaisevan koivun
        ulosajon yhteydessä. puskuriin tuli lommo mutta
        keula ei painunut milliäkään kasaan - ei siis
        kokoonpainuvaa törmäysvyöhykettä! matkustajat
        sitten olivat kyllä sairaalakunnossa.


    • SPEEDY

      Jonossa ajaa useita autoja. Seuraavassa
      risteyksessä ei meinaa ruuhkan sekaan päästä
      millään. Tyyppi ajaa tosi törkeästi väkisin
      matelevan jonon väliin poikittain. Hetken
      kuluttua jono liikahtaa ja kyseinen hemmo ajaa
      edellä ajavan mersun perään kiinni että kolahtaa,
      mersun kaveri vilkaisee peiliin eikä tee mitään.
      Jono jatkaa matkaa ja perään ajaja myös.???

      Hullua touhua - kumpikaan ei viitsinyt edes
      pysäyttää autoa tms.

    • Auto

      ovat tällä hetkellä ilmeisesti maailman
      turvallisimmat 5 tähden USNcap luokituksella,
      ilmeisesti Renaul Lagunakin sai vastaavassa
      EuroNcap luokituksessa saman pistemäärän.

      Hyvä suoritus kaikilta.

      • Bimmer

        BMW:n X5 oli turvallisin USA:ssa testatuista
        autoista, oikaiskaa jos olen väärässä.


    • Jari Hyttinen

      ...monesti harhaa. kun autossa "turvatestien"
      parhaat pisteet ja muutenkin "turvavarustelu"
      kohdallaan, ei muisteta sitä että SUURIN
      turvallisuustekijä on auton kuljettaja. Kaikki
      turvaominaisuudet saadaan ulosmitattua
      nopeudella. Massan vaikutus on suuri, sillä se
      kasvaa nopeuden neliöön. Laitetaan kaksi 5
      tähteä "turvatesteissä" saanutta eripainoista
      autoa vastakkain, niin silloin nähdään miten käy.
      Voimien kasvaessa nopeuden neliöön jopa 100 kg on
      ISO määrä.

      Aina kolaritilanteessa on oltava myös tuuria
      mukana. Seuraukset riippuu niin monesta
      tekijästä, että joskun turvalaitteista on apua,
      joskus se voi myös tappaa (tositapaus: henkilö
      liian lähellä rattia, turvatyynyn lauetessa meni
      niskat nurin, ilman turvatyynyä olisi selvinnyt
      hengissä). Törmäyssuunnat jne. vaikuttaa kaikkein
      eniten. Siinä ei paljon tähdet auta jos
      pienemmällä autolla ajat 100 km/h kohti tulevan
      auton eteen sivutieltä. Oli siinä mikä auto
      tahansa niin henkilähtee. Jos ei ole onni
      matkassa.

      • ZeiZei

        Ei se nopeus tapa... vaan se äkkipysähdys.
        Eli ennakoikaa ihmiset ja opetelkaa
        ajamaan tuvallisemmin ja lukemaan liikennettä.
        Perusedellytyksiin tuvallisessa ajamisessa kuuluu
        myös auton hallintataidot ääritilanteissa, etenkin
        talvella.Ei se liukkaus yllätä jos seuraa
        ympätistöä ja pysyy hereillä....
        Ps. ei olut kohdistettu sinuun.


      • Jari Hyttinen
        ZeiZei kirjoitti:

        Ei se nopeus tapa... vaan se äkkipysähdys.
        Eli ennakoikaa ihmiset ja opetelkaa
        ajamaan tuvallisemmin ja lukemaan liikennettä.
        Perusedellytyksiin tuvallisessa ajamisessa kuuluu
        myös auton hallintataidot ääritilanteissa, etenkin
        talvella.Ei se liukkaus yllätä jos seuraa
        ympätistöä ja pysyy hereillä....
        Ps. ei olut kohdistettu sinuun.

        ...jne. Mutta sehän se juuri on. Mitä kovempaa
        tulet esteeseen, joka ei anna periksi, sen
        suuremmat voimat sinuun vaikuttaa pysähdyksessä.
        Siis Syy-Seuraus suhde. Pienempi nopeus -
        >pienemmät voimat.

        En ottanut mitenkään henk.koht. Kiva kun on
        asiallista meininkiä välillä.


    • Volvo 760 GL Turbo

      Kyllä se Volvo on turvallisin auto yhä. Tosin
      muut ovat kaventaneet eroa, mutta Volvo on aina
      Volvo. Ja kyllähän se niin on, että se kummassa
      on enemmän massaa, on kolaritilanteessa
      vahvemmalla (riippuu tietysti siitä, että miten
      autot osuvat toisiinsa esim. onko kylkikolari
      yms.). Kyllä Volvo vieläkin jyrää muut!!!

      • Pave

        Mutta ajat muuttuvat, Eskoseni. Volvot eivät enää ole sen painavampia kuin muut samankokoiset autot, saati että 760 olisi enää kokoisiaan painavampi. Nykyiset keskikokoiset (Mondeo, Vectra, Passat, Avensis...) autot painavat sen 1300 - 1400 kg.


      • Oikaisu

        mikä turvallinen se semmonen auto on joka jyrää
        muut. pikemminkin tappovehje!


      • DI

        Johtuen kovasta mainonnasta on kansan keskuudessa
        selvästi sellainen käsitys, että Volvo on
        turvallisuudessa numero yksi. Auto on ilman muuta
        siinä suhteessa aivan huippua, mutta samassa
        unohtuu se, että todellisten kolaritilastojen
        perusteella, jotka tulevat toki viiveellä, on
        sekä Yhdysvalloissa, että Ruotsissa (Folksam)
        todettu Saabin olevan hieman Volvoakin parempi.
        Aikoinaan oli Saab 9000 kaikista
        sarjavalmisteisista Yhdysvalloissa myynnissä
        olleista autoista paras turvallisuudessa.
        Sitäpaitsi esim. Saab 9-5 on painavampi kuin
        Volvo S80 vaikka ulkonäön perusteella toisin ehkä
        ajattelisi. Muistaakseni 9000:n juju oli erittäin
        joustava keularakenne. 700-Volvoa moitittiin
        hieman liian jäykäksi.


      • Volvo 760 GL Turbo
        Oikaisu kirjoitti:

        mikä turvallinen se semmonen auto on joka jyrää
        muut. pikemminkin tappovehje!

        Tarkoitin jyräämisellä sitä että pesee
        turvallisuudessa muut autot. Anteeksi huono
        sanamuotoni:). Onhan ne muut autot saanu
        varmaankin Volvon turvallisuudessa kiinni mutta
        sehän on pelkästään hyvä asia, että autot ovat
        turvallisia.


    • la casse

      ..muut merkit ovat kirineet Volvon etumatkan
      kiinni, eikä Volvo ole enää ollenkaan raskaimmasta
      päästä. Isot Audit, Mersut ja Bemarit painaa
      selvästi enemmän kuin esim. Volvo S80 vanhoista
      700 ja 900 sarjalaisista puhumattakaan. Ei silti,
      kyllä Volvo on varmasti ihan turvallinen ja hyvä
      auto. Ajoin itse kahdeksan vuotta 240:sellä ja oli
      jykevä ja varsin luotettava peli. Muutenkin
      tuijotellaan liikaa noihin tähtiin. Vaikka pieni
      auto saisi täydet neljä tähteä, niin joku testissä
      huonommin pärjännyt vanhempi ja isompi auto voi
      olla niiden keskinäisessä törmäyksessä
      turvallisempi. Jos toinen auto on kaksi kertaa
      raskaampi, niin se on lähtökohtaisesti kahdeksan
      kertaa turvallisempi kuin kevyempi. Toki
      turvarakenteilla ja airbageillä tätä eroa voi
      kaventaa, mutta ei varmasti niin paljoa. Jos
      mäjäytetään yhteen esim. vaikka reilusti yli 2000
      painava kymmenen vuotta vanha Suburban tai Land
      Cruiser ilman airbagia ja uusi Volvo V70 (n.1400
      kg), niin en epäröisi asettua maasturin ratin
      taakse jos sellaiseen valintatilanteeseen
      joutuisi. Mutta jos joutuisin ajamaan HKL:n bussin
      kanssa yhteen, niin Valinta olisi kyllä Volvo.
      Riippuu törmäystilanteesta..

    • saddam

      Mikä on turvallisin, T-72 taistelupanssarivaunu
      vai amerikkalainen M-1 Abrams? Ensimmäinen painaa
      42 tonnia ja jälkimmäinen lähes 60 tonnia.
      Israelilainen Merchaw lähes 70 tonnia, kuten myös
      brittiläinen Challenger. T-72 on edelleen
      murskaava lähitaistelussa ja sen 125mm tykki on
      järeämpi kuin länsimaisissa vaunuissa.. Luuleeko
      Lipponen tosiaan että 15 helikopteria voi ikinä
      korvata 230 taistelupanssarivaunua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe