Moottoritielle tuleminen rampilta

MV

Ajelin tuossa eilen Hämeenlinnasta Tampereelle, moottoritietä pitkin.

Kahteen otteeseen oli kolari lähellä.
Miksi? Koska moottoritielle rampilta tulija oletti automaattisesti minun väistävän häntä, siirtymällä ohituskaistalle. Kun en näin tehnytkään, nämä järjen jättiläiset eivät tajunneet jarruttaa, vaan tunkivat kylmästi samalle kaistalle, samalla pakottaen minut väistämään heitä.

Tiedän kyllä että on kohteliasta antaa toiselle tietä, ja usein näin teenkin.

Mutta laki ei velvoita minua väistämään!
On vaarallista olettaa toisen väistävän vain siksi, että se olisi kohteliasta!
Teillä, jotka moottoritielle tulette, teillä on väistämisvelvollisuus!

Ensi kerralla en enää edes yritä väistää.
Jos kolisee, sitten kolisee.
Ja syyllinen löytyy hakematta.

169

27918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automies

Miksi et väistänyt...ööö...koska laki ei velvoita...ei se velvoita sua paskantamaankaan
      vessassa, mutta on se yhteisen hyvän nimissä suotavaa...

• Jepi

Laki kieltää turhaa kaistan vaihtoa ja väistäminen rampilta tulevaa on turhaa kaistanvaihtoa ja jos teet paljon tämmöistä niin parhaassa tapauksessa poliisi setä kirjoittaa sulle sakkolapun.

• oliwer

Jos väistät Saksan moottoritiellä kolmion takaa tulevaa ja virkavalta huomaa, niin sakot tulee, että rapsahtaa! Täällä Härmlandissa on tuo moottoritiellä ajelu niin uutta, että ei tunnu oikein olevan säännöt hallinnassa. tuletteko muutenkin kolmion takaa eteen??

• Günther
        oliwer kirjoitti:

Jos väistät Saksan moottoritiellä kolmion takaa tulevaa ja virkavalta huomaa, niin sakot tulee, että rapsahtaa! Täällä Härmlandissa on tuo moottoritiellä ajelu niin uutta, että ei tunnu oikein olevan säännöt hallinnassa. tuletteko muutenkin kolmion takaa eteen??

Saksassa ei todellakaan saa sakkoja jos väistää liittymästä moottoritielle tulevaa autoa, eikä taida Suomessakaan enää saada, vaikka on(ainakin ennen oli) laitonta.

• Pena P

Kirjoituksestasi sain sen kuvan, että moottoritiellä ajavan pitää sinun mielestäsi väistää. Minäpä kysyn sinulta, että miksi SINÄ et väistä moottoritielle mennessäsi, vaikka laki niin VAATII?
        Etkö ehkä osaa sovittaa omaa nopeuttasi mottoritiellä ajavien nopeuteen niin, että voisit itse juohevasti ajaa jonoon mukaan?

Teepä näin jatkossa: kiihdytä reippaasti jonon nopeuteen, sitten siirry jonossa ajavan auton taakse -huom taakse- ei eteen. Sitten voit pikkuhiljaa ruveta kasvattamaan etäisyyttä edellä ajavaan, turvälin saamiseksi.

Tai jos moottoritiellä ajava ajaa huomattavan hitaasti, niin polkaise kaasu pohjaan ja aja hänen ohitseen
        jo kiihdytyskaistalla sata metriä ja sitten siirryt moottoritielle. Itse käytän kumpaakin tapaa, tilanteesta riippuen, eikä minulla juuri koskaan ole ongelmia moottoritielle ajamisessa.

• M
        oliwer kirjoitti:

taidat sä olla alan kuski, sekö on härmäläistä jos väistää moottoritielle tulijoita. Sehän vaan lisää liikenteen sujuvuutta. Siitä pitäis saksan pojankin ottaa oppia.

Mutta kenenkään ei tietenkään kannata ottaa sellaista linjaa että "sehän automaattisesti väistää". Pitää muistaa myös se että itse tulee kummminkin kolmion takaa.

Toi vielä että tässä on kyllä hiukan erilainen kolmiontakaa ajo kuin silloin kun tullaan risteävälle tielle.
        Ehkä niinkuin pikkuisen pienemmät risteykseen tulo nopeuserot.

• xxy
        Jepi kirjoitti:

Laki kieltää turhaa kaistan vaihtoa ja väistäminen rampilta tulevaa on turhaa kaistanvaihtoa ja jos teet paljon tämmöistä niin parhaassa tapauksessa poliisi setä kirjoittaa sulle sakkolapun.

Kaikenlaisia pe..le tuolla tiellä on. HYPPÄÄ KAIVOON!! Muuta ohjetta en voi antaa.

• automies
        Pena P kirjoitti:

Kirjoituksestasi sain sen kuvan, että moottoritiellä ajavan pitää sinun mielestäsi väistää. Minäpä kysyn sinulta, että miksi SINÄ et väistä moottoritielle mennessäsi, vaikka laki niin VAATII?
        Etkö ehkä osaa sovittaa omaa nopeuttasi mottoritiellä ajavien nopeuteen niin, että voisit itse juohevasti ajaa jonoon mukaan?

Teepä näin jatkossa: kiihdytä reippaasti jonon nopeuteen, sitten siirry jonossa ajavan auton taakse -huom taakse- ei eteen. Sitten voit pikkuhiljaa ruveta kasvattamaan etäisyyttä edellä ajavaan, turvälin saamiseksi.

Tai jos moottoritiellä ajava ajaa huomattavan hitaasti, niin polkaise kaasu pohjaan ja aja hänen ohitseen
        jo kiihdytyskaistalla sata metriä ja sitten siirryt moottoritielle. Itse käytän kumpaakin tapaa, tilanteesta riippuen, eikä minulla juuri koskaan ole ongelmia moottoritielle ajamisessa.

Itse moottoritielle tullessani teen lähes poikkeuksetta mainitsemallasi tavalla, onhan se ehdottomasti kätevin tapa tulla tielle muita häiritsemättä...mutta teen kyllä toisinkinpäin ajaessani itse moottoritiellä. Eli väistän toisen tullessa rampilta eikä se ole mikään ongelma. Miksi pitäisi jääräpäisesti "noudattaa lakia" ja tehdä typeryyksiä vain koska "laki on suonut siihen oikeuden".

Sellainen "minä teen niinkuin laki määrää" ajattelutapa alkaa joskus ***tuttamaan leppoisampaakin kaveria ja siksi pistin viestin tietoisesti pikkuisen provona.

• Pena P
        automies kirjoitti:

Itse moottoritielle tullessani teen lähes poikkeuksetta mainitsemallasi tavalla, onhan se ehdottomasti kätevin tapa tulla tielle muita häiritsemättä...mutta teen kyllä toisinkinpäin ajaessani itse moottoritiellä. Eli väistän toisen tullessa rampilta eikä se ole mikään ongelma. Miksi pitäisi jääräpäisesti "noudattaa lakia" ja tehdä typeryyksiä vain koska "laki on suonut siihen oikeuden".

Sellainen "minä teen niinkuin laki määrää" ajattelutapa alkaa joskus ***tuttamaan leppoisampaakin kaveria ja siksi pistin viestin tietoisesti pikkuisen provona.

Siinä tapauksessa, että asia ei ollut niinkuin minä kirjoituksesi tulkitsin. No, oli miten oli, ei siitä kannata kinata.

>Miksi pitäisi jääräpäisesti "noudattaa lakia" ja tehdä typeryyksiä vain koska... <

En minäkään mikään jääräpää ole tässä asiassa, vaikka pääperiaatteeni onkin, että m-tielle tuleva väistää. Väistän kyllä itsekin joskus vasemmalle liikennetilanteen niin vaatiessa. Yritän käyttää asiassa tervettä järkeä.

Nyt en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat "typeryyksillä". Onko se typeryyttä, jos ajaa asiallisesti oikeaa, omaa kaistaansa ja odottaa muiden osaavan hoitaa asiassa oman osuutensa?

Minua itseäni harmittaa se, että jotkut eivät opettele m-tielle ajamista, vaan puoliväkisin tuppaavat jonoon ja vieläpä liian pienellä nopeudella.
        Olen sitä mieltä, että jokaisen liikenteesä olevan pitää opetella ajamaan kuhunkin liikennetilanteeseen sopivalla tavalla.
        Itseltäni vaadin sitä ja odotan sitä muiltakin.

Edellinen kappale ei ollut kohdistettu sinulle, vaan yleisesti kaikille lukijoille.

PS. Katson "...tuttamisten", "nuijien" ja "paskantamisten" käyttämisen keskustelussa olen jonkinasteista typeryyttä. Ei millään pahalla, mutta...

• taksihki

tosiasiassa..tieliikenne laki kieltää kaistan vaihtamisen...........yleensähän ajetaan eniten oikealla vapaalla kaistalla..........

• kamomilla

ja luultavasti juuri sellainen "automies", joihin minäkin melkein törmään täällä Turun ja Raision seudulla, ja jotka tulevat myös rampilta eteen moottoritielle katsomatta edes sitä, että onko sillä oikein ajavalla edes mahdollisuutta väistää viereiselle kaistalle vai ajaako siinäkin jo joku niin, että väistämisen mahdollisuutta ei ole!!

Joten sinä "automies" (jos sinulla edes on autoa!); luepa liikennesäännöt uudelleen ja hanki uusi asenne mukaan liikenteeseen!

• Kysyn vain
        Jepi kirjoitti:

Oletko tyhmä vai esitätkö vain?
        Siis miten tuollaista kommentoisi...

"kirjoittaa sulle sakkolapun"

Siis kuulehan Jepi oletko noin HELVETIN TYHMÄ

• pppp
        Pena P kirjoitti:

Siinä tapauksessa, että asia ei ollut niinkuin minä kirjoituksesi tulkitsin. No, oli miten oli, ei siitä kannata kinata.

>Miksi pitäisi jääräpäisesti "noudattaa lakia" ja tehdä typeryyksiä vain koska... <

En minäkään mikään jääräpää ole tässä asiassa, vaikka pääperiaatteeni onkin, että m-tielle tuleva väistää. Väistän kyllä itsekin joskus vasemmalle liikennetilanteen niin vaatiessa. Yritän käyttää asiassa tervettä järkeä.

Nyt en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat "typeryyksillä". Onko se typeryyttä, jos ajaa asiallisesti oikeaa, omaa kaistaansa ja odottaa muiden osaavan hoitaa asiassa oman osuutensa?

Minua itseäni harmittaa se, että jotkut eivät opettele m-tielle ajamista, vaan puoliväkisin tuppaavat jonoon ja vieläpä liian pienellä nopeudella.
        Olen sitä mieltä, että jokaisen liikenteesä olevan pitää opetella ajamaan kuhunkin liikennetilanteeseen sopivalla tavalla.
        Itseltäni vaadin sitä ja odotan sitä muiltakin.

Edellinen kappale ei ollut kohdistettu sinulle, vaan yleisesti kaikille lukijoille.

PS. Katson "...tuttamisten", "nuijien" ja "paskantamisten" käyttämisen keskustelussa olen jonkinasteista typeryyttä. Ei millään pahalla, mutta...

juu tosiaan pääsääntöisesti autoilijat eivät käytä kiihdytyskaistaa niin kuin pitäisi (eivät siis osaa ajaa juohevasti). itseäni ei tarvitse väistää kun tulen moottoritielle.

• Samu
        oliwer kirjoitti:

Ja taas verrataan Saksaan ja vieläpä väärin. Itsekin ko. maassa asuneena, voin kyllä kertoa, että päinvastoin heitä huvitti kuulla Suomen "tavoista" pitää oma kaista moottoritiellä toiselle tilaa-antamisen sijaan. Vaikka "autobaanoilla" lujaa ajetaankin ja kaistojakin on useimmiten enemmän, mitä Suomessa, niin tilaa annettiin aina pystyttäessä, tai useimmiten jopa hiljennettiin edelle tulevan takana.

Saksassa liikennekulttuuri on valovuosia Suomea edellä ja se näkyy kaikessa käytöksessä maantiellä. Suomessa moottoritielle ryhmityttäessä ongelma ei myöskään minun nähdäkseni ole sinne tielle pääseminen, vaan se, ettei rampissa uskalleta sitä kaasujalkaa käyttää. Jopa 1- litraisella riisikupilla pääsee nykyaikana sen 100km/h, mikäli ei, niin sitten ei sitä velvoittaville teille pidä mennä. Vauhdin ollessa sama, kuin muilla tienliikkujilla, ei sitä luonnollisesta olekaan enää tientukkona.

• Liikennekuri

Sinun ei todellakaan ole pakko väistää, etkä saa sitä missään nimessä tehdä. Tiedän tuttavan joka sai sakot antamalla tietä rampilta tulijalle!
        Ajatelkaapa, että takaa ohittaa sinun huomaamatta toinen auto viereisellä kaistalla? Tästä syystä ei rampilta tulevalle saa antaa tietä!

• Kalle
        Kysyn vain kirjoitti:

Oletko tyhmä vai esitätkö vain?
        Siis miten tuollaista kommentoisi...

"kirjoittaa sulle sakkolapun"

Siis kuulehan Jepi oletko noin HELVETIN TYHMÄ

Sinähän se vasta tollo olet. Kysymyshän on siitä, että on paljon autolla kulkevia ihmisiä, jotka eivät tiedä, mitä varten liittymiskaista on olemassa. Se on sitä varten, että sillä vauhti kiihdytetään siihen nopeuteen, jolla voi joustavasti tulla moottoritielle. En ymmärrä, miten tämä voi olla joillekin niin vaikeaa.

Itse en koskaan väitä rampista tulevaa.

• -S-

Esimerkiksi olen liittymässä moottoritien liikenteseen ja moottoritiellä oleva auto ajaa selvästi yli nopeutta mutta ei anna tilaa minulle vaan vaihtaa kaistaa vasta hetken päästä kun ohittaa toisen auton. Miksi tälläsessä tapauksessa voisi jo ajoissa siirtyä ohitus kaistalle niin moottoritielle tulevat pääsevät yksinkertasesti helpommalla sinne. Kun kuitenkin vaihdetaan kaistaa heti kun on päästy liittymä kaistan ohi. Liittymä kaistatkin on jossain ihan käsittämättömän lyhyitä että saa todella repiä autoa saadakseen vähintään saman nopeuden mitä moottoritiellä ajavilla on.

Sinun kirjotukseesi että kyllä joustaa pitää liikenteessä, erityisesti jos liikennettä on paljon! Mutta ei turhaa tilan tarjoomista tarvitse harrastaa.

Jos se liittymis kaista jatkuu suoraan seuraavaan liittymään asti ja eikä rampilta tuleva käytä vilkkua niin ei tarvitse mitään tilaa ruveta antamaan TAI JOS sitä vilkkua ei saada päälle ajoissa merkiksi aikeistaan niin mitä silloin pitää olettaa tai arvailla minne se on menossa? koska eihän se ole tulossa samalle kaistalle vaan jatkaa suoraan! Jossain tapauksissa kai mettään kun kaista loppuu:D

Aika usein minulle on tarjottu tilaa vaihtamalla kaistaa vaikken ole sinne aikeissa tullakkaan:D Ja vielä tilanteessa jossa ei ole muita kuin minä ja se toinen. Eiköhän siitä jotankin selvitä kahden auton ruuhkasta.

Ps. ANTAKAA rekoille ja raskaalle liikenteelle tilaa tulla rampilta koska jos ne joutuu muten nostaa kaasun ylös niin vauhti loppuu siihen mitä vähän saadaan kerättyä jonkun minä minä ensin takia. Sitten ne tulee 40kmh nopeudella sinne sekaan!!

• RJ

Vilkulla saa ainakin meikäläiseltä tilaa,myös motarilla.
        Jos vilkkua ei näy niin aja sitten suoraan,miksi sitä vilkkua ei voi laittaa jo siellä rampissa päälle? Varsinkin jos kuskin kapasiteetti siinä kaistanvaihdon hetkellä on jo ylärajoillaan eikä aivo tajua antaa kädelle käskyä.

• SS man

-S- Hanki parempi auto. Jos et sa variksesi kiihtymään 100-120km/h rampilla niin vaihda autoa tai käytä bussia.

• -S-
        SS man kirjoitti:

-S- Hanki parempi auto. Jos et sa variksesi kiihtymään 100-120km/h rampilla niin vaihda autoa tai käytä bussia.

Kyllä se kiihtyy "pakko kehuu":D
        -AINA-!! nopeemmin kuin se sun rimpulas.

• facelift
        SS man kirjoitti:

joskus kelit ovat sellaiset, että tiukalta rampilta ei pysty kiihdyttämään edes omalla GT autolla ja uusilla nastarenkailla, tuohon 100-120km/h. mutta voithan syyttää minua paskaksi kuskiksi mikäli mieli tekee

• facelift
        SS man kirjoitti:

joskus kelit ovat sellaiset, että tiukalta rampilta ei pysty kiihdyttämään edes omalla GT autolla ja uusilla nastarenkailla, tuohon 100-120km/h. mutta voithan syyttää minua paskaksi kuskiksi mikäli mieli tekee

• Veke34v
        SS man kirjoitti:

Ramppi moottoritielle alkaa 90 asteen mutkalla jonka jälkeen on loivaa ylämäkeä noin pari sataa metriä. Kerro minulle auto jolla pääsee 100:sen vauhtiin sillä matkalla liukkaalla talvikelillä ?

• kuolonkolarinnähnyt

En jousta rekkojen suhteen. Vihaan raskasta liikennettä. Kolareissa jää rekkakuski aina vahongoittumattomaksi ja toinen osapuoli useimmiten menee taivaaseen.

Ainoa tilanne, missä rekkakuskille saattaa jotain sattua on kun se ittekseen kellahtaa ympäri ja tärvelee lastinsa. Tai tietenkin silloinkin saattaa jalankulkija tai muu tielläliikkuja jäädä alle ja murskaantua.

• pera
        kuolonkolarinnähnyt kirjoitti:

En jousta rekkojen suhteen. Vihaan raskasta liikennettä. Kolareissa jää rekkakuski aina vahongoittumattomaksi ja toinen osapuoli useimmiten menee taivaaseen.

Ainoa tilanne, missä rekkakuskille saattaa jotain sattua on kun se ittekseen kellahtaa ympäri ja tärvelee lastinsa. Tai tietenkin silloinkin saattaa jalankulkija tai muu tielläliikkuja jäädä alle ja murskaantua.

Voit vihata raskasta liikennettä aivan rauhassa mutta yritä muistaa että Suomessa suurin osa kauppojen "varastosta" kulkee pyörien päällä. Ne ovat matkalla kauppaan josta sinä, minä ja kaikki muutkin tavaransa hakevat ( ellet asu omavaraistaloudessa jossain syvien korpien takana ). Se on tätä varastointikulujen minimointia nääs... Siksi olisi liikenneturballisuuden kannalta parasta antaa mahdollisuuksien mukaan tilaa myös raskaalle kalustolle. Kun kuski ei aja hermmot pinnassa hänelle ei myöskään satu niin helposti ajovirheitä.

• osta
        facelift kirjoitti:

kyllä neliveto turbolla pääsee kelillä kuin kelillä hyvin sekaan.

• ei ongelmia
        Veke34v kirjoitti:

Ramppi moottoritielle alkaa 90 asteen mutkalla jonka jälkeen on loivaa ylämäkeä noin pari sataa metriä. Kerro minulle auto jolla pääsee 100:sen vauhtiin sillä matkalla liukkaalla talvikelillä ?

Ei ole omalla subaru impreza turbolla ollut mitään ongelmia. 300hv ja raapii joka kulmasta.
        Menee joka kelillä.

• SS-MAN
        Veke34v kirjoitti:

niin oli alla vaimon corolla 1.4 vvti. Korson liittymästä Helsinkiin päin 180 asteen mutka ja liukasta. Kiihdytyskaistan lopussa vauhti 100km/h. No problem. Omalla autolla Honda H-RV se on todella helppoa. Miksi käytin tänään vaimon autoa? Koska skidi oksensi siihen eilen.

• k-k-n
        pera kirjoitti:

Voit vihata raskasta liikennettä aivan rauhassa mutta yritä muistaa että Suomessa suurin osa kauppojen "varastosta" kulkee pyörien päällä. Ne ovat matkalla kauppaan josta sinä, minä ja kaikki muutkin tavaransa hakevat ( ellet asu omavaraistaloudessa jossain syvien korpien takana ). Se on tätä varastointikulujen minimointia nääs... Siksi olisi liikenneturballisuuden kannalta parasta antaa mahdollisuuksien mukaan tilaa myös raskaalle kalustolle. Kun kuski ei aja hermmot pinnassa hänelle ei myöskään satu niin helposti ajovirheitä.

Ymmärrän pointtisi. Tavaraa tarvitaan ja maailma pyörii rahavirtojen kautta, tai näin meille opetetaan (osta niin paljon kuin voit niin talous=hyvinvointi paranee).

Luontaistalous on ihannetila. Eikä siihen tarvita syviä korpia. Mutta kuka sellaista uskaltaa tosissaan vaihtoehdoksi ehdottaa. Silloin riittäisi kulkuneuvoksi hevoset mainiosti. Ei tarvittaisi edes Mediheliä, koska Pasteurin sijasta lääketieteen jumala olisi Darwin. Nyt se armoitettu, viaton ja erehtymätön ohjailija ja kohtalon sormi on raskas liikenne ja heti kakkosena nopeat autot, eikö niin?

"Kun kuski ei aja hermmot pinnassa hänelle ei myöskään satu niin helposti ajovirheitä."

-niinpä niin. Mutta eikö tämä koske myös pikkuautoilijoita? Miksi raskas kalusto ja niiden miesten hermot pitäisi nostaa jollekin erityisjalustalle? Sen tavaramäärän takiako?

Mielestäni henkilöauton kuljettajalla on syytä hermostua jo rekan näkemisestä, ja tämän vuoksi se on nimenomaan rekkakuski, jonka on kunnioitettava muita. Samalla tavoin on kaikkien moottoriajoneuvojen kuljettajien annettava tilaa hevoselle eikä päin vastoin.

Tämä lienee arvokysymys, ja poliittinen kysymys. Mutta tietänet, että halpaa öljyä riittää enää korkeintaan 30:ksi vuodeksi. Kyse ei ole mistään viherpipertelystä, vaan puhtaista faktoista.

• Hoh-hoo
        -S- kirjoitti:

Kyllä se kiihtyy "pakko kehuu":D
        -AINA-!! nopeemmin kuin se sun rimpulas.

sormet likaantuu, jos riekaleilla pyyhit. Vaikka likaantuu ne siinäkin tapauksessa, että ensin pyyhit ja sitten ...

• apukuski
        k-k-n kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi. Tavaraa tarvitaan ja maailma pyörii rahavirtojen kautta, tai näin meille opetetaan (osta niin paljon kuin voit niin talous=hyvinvointi paranee).

Luontaistalous on ihannetila. Eikä siihen tarvita syviä korpia. Mutta kuka sellaista uskaltaa tosissaan vaihtoehdoksi ehdottaa. Silloin riittäisi kulkuneuvoksi hevoset mainiosti. Ei tarvittaisi edes Mediheliä, koska Pasteurin sijasta lääketieteen jumala olisi Darwin. Nyt se armoitettu, viaton ja erehtymätön ohjailija ja kohtalon sormi on raskas liikenne ja heti kakkosena nopeat autot, eikö niin?

"Kun kuski ei aja hermmot pinnassa hänelle ei myöskään satu niin helposti ajovirheitä."

-niinpä niin. Mutta eikö tämä koske myös pikkuautoilijoita? Miksi raskas kalusto ja niiden miesten hermot pitäisi nostaa jollekin erityisjalustalle? Sen tavaramäärän takiako?

Mielestäni henkilöauton kuljettajalla on syytä hermostua jo rekan näkemisestä, ja tämän vuoksi se on nimenomaan rekkakuski, jonka on kunnioitettava muita. Samalla tavoin on kaikkien moottoriajoneuvojen kuljettajien annettava tilaa hevoselle eikä päin vastoin.

Tämä lienee arvokysymys, ja poliittinen kysymys. Mutta tietänet, että halpaa öljyä riittää enää korkeintaan 30:ksi vuodeksi. Kyse ei ole mistään viherpipertelystä, vaan puhtaista faktoista.

Kyllä henkilöauton kuljettajalla on syytä kunnioittaa raskasta kalustoa liikenteessä. Ensinnäkin jo siitä syystä, että henkilöauto jää armotta kakkoseksi kolaritilanteessa.

Ja miksikäs niitä kolareita sattuu? Rekan paino täyslastissa saattaa olla 40 tonnia, joten se EI pysähdy hetkessä edes kuivalla tiellä. Tätä eivät kaikki teiden ritarit ymmärrä. Talvikelillä tilanne on vielä vaikeampi. Äkkijarrutuksessa voi tulla pahaa jälkeä, kun kärry heittää sivulle...rekka muuttuu äkkiä hallitsemattomaksi junaksi...

Yksi vaaratilanne mitä kannattaa välttää on se, että ei tule risteyksestä täydessä vauhdissa olevan rekan eteen! Kuten jo kerroin, rekka pysähtyy hitaasti, mutta se myös kiihtyy hitaasti. Jos kuljettaja joutuu vähän väliä jarruttamaan ja taas kiihdyttämään, niin se vain hidastaa turhaan muuta liikennettä...

Kyllä useimmat kuljettajat näyttävät merkin milloin on turvallista ohittaa. Ja tästä merkistä on kohteliasta KIITTÄÄ! Ei näyttää keskisormea. Ei ne rekat huvikseen oo siellä tietä tukkimassa...

• Hjuumoria
        Hoh-hoo kirjoitti:

sormet likaantuu, jos riekaleilla pyyhit. Vaikka likaantuu ne siinäkin tapauksessa, että ensin pyyhit ja sitten ...

...on aivan paskassa jos tolla kirjotuksella pyyhit :-)

• pera
        k-k-n kirjoitti:

Jos kaikki ajattelisivat kuten sinä... otetaanpa esimerkki:

Rekka tulee moottoritieramppia liittyäkseen liikennevirtaan, yksikään m-tiellä kulkevista autoista ei anna tilaa, ramppi loppuu ja kuski joutuu vieläkin odottamaan sitä sopivaa koloa siis auto pysähdyksiin ->

1 joku tulee ramppia perässä eikä tajua edessä olevaa kymmenientuhansienkilojen massaa pysähtyneeksi ennen kuin on liian myöhäistä. PUM. Törmäys noin 90-110 nopeudella ja pappia tarvitaan.

2 kuski odottaa ja odottaa, katsoo peilistä "nyt on tie tyhjä" vaihtaa moottoritielle ja kiihdyttää ja kiihdyttää... Lasti on raskas ja vauhti on 15 sekunnin aikana noussut jo viiteenkymppiin takaa tulee henkilöauto 120< nopeudella jolloin kuskin havaintokyky ei enää välttämättä riitä edessä ajavan nopeuden tajuamiseen. Seuraa aina vähintään vaaratilanne, mutta myös törmäys on mahdollinen

En jumaloi nopeita autoja. Tiedän myös varsin hyvin että maailman öljyvarat ovat loppumassa. Luulen kuitenkin että henkilöautot syövät huomattavasti enemmän maapallon öljyvaroja kuin raskas liikenne. Tiedätkö sinä muuten kuinka paljon yksin USA käyttää rahaa oman öljynsaantinsa turvaamiseen. Jos siitä edes murto-osa käytettäisiin vaihtoehtoautojen ( polttokennoautot tms ) kehittämiseen niin me emme enää muutaman vuoden kuluttua kulkisi bensan voimalla.

"Miksi raskas kalusto ja niiden miesten hermot pitäisi nostaa jollekin erityisjalustalle? Sen tavaramäärän takiako?"

- Ei vaan siksi että nämä ajavat usein minuuttiaikataululla niitä tavaramääriään. Tavallinen autoilija pystyy usein itse vaikuttamaan aikatauluunsa esim lähtemällä hieman aikaisemmin liikkeelle. He eivät sitä pysty tekemään.

• Kalle Kulkevainen
        pera kirjoitti:

Jos kaikki ajattelisivat kuten sinä... otetaanpa esimerkki:

Rekka tulee moottoritieramppia liittyäkseen liikennevirtaan, yksikään m-tiellä kulkevista autoista ei anna tilaa, ramppi loppuu ja kuski joutuu vieläkin odottamaan sitä sopivaa koloa siis auto pysähdyksiin ->

1 joku tulee ramppia perässä eikä tajua edessä olevaa kymmenientuhansienkilojen massaa pysähtyneeksi ennen kuin on liian myöhäistä. PUM. Törmäys noin 90-110 nopeudella ja pappia tarvitaan.

2 kuski odottaa ja odottaa, katsoo peilistä "nyt on tie tyhjä" vaihtaa moottoritielle ja kiihdyttää ja kiihdyttää... Lasti on raskas ja vauhti on 15 sekunnin aikana noussut jo viiteenkymppiin takaa tulee henkilöauto 120< nopeudella jolloin kuskin havaintokyky ei enää välttämättä riitä edessä ajavan nopeuden tajuamiseen. Seuraa aina vähintään vaaratilanne, mutta myös törmäys on mahdollinen

En jumaloi nopeita autoja. Tiedän myös varsin hyvin että maailman öljyvarat ovat loppumassa. Luulen kuitenkin että henkilöautot syövät huomattavasti enemmän maapallon öljyvaroja kuin raskas liikenne. Tiedätkö sinä muuten kuinka paljon yksin USA käyttää rahaa oman öljynsaantinsa turvaamiseen. Jos siitä edes murto-osa käytettäisiin vaihtoehtoautojen ( polttokennoautot tms ) kehittämiseen niin me emme enää muutaman vuoden kuluttua kulkisi bensan voimalla.

"Miksi raskas kalusto ja niiden miesten hermot pitäisi nostaa jollekin erityisjalustalle? Sen tavaramäärän takiako?"

- Ei vaan siksi että nämä ajavat usein minuuttiaikataululla niitä tavaramääriään. Tavallinen autoilija pystyy usein itse vaikuttamaan aikatauluunsa esim lähtemällä hieman aikaisemmin liikkeelle. He eivät sitä pysty tekemään.

Meneppäs pera nyt jollekkin moottoritielle ja aja se päästä päähän laske ne rekat,niistä rampeista montako löysit? Veikkaukseni on et yhtään. Jos rampissa tai kiihdytys kaistalla joku seisoo, ei kait kukaan ole niin tyhmä, että ajaa esim. rekan perseeseen kiinni? Sitä paitsi jos rekka on odottamassa pääsyä moottoritielle takaa tulijat eivät saa ohittaa rekkaa, sillä rampissa ja kiihdytys kaistalla on ohitus kielto. Kun rekka lopulta pääsee moottoritielle ja kiihdyttää itseään ja kun nopeus on jossain vaiheessa esim. 50Kmh:ssa niin muut moottoritiellä ajavat voivat sen halutessaan ohittaa, se ei ole väistämistä. Älkää tehkö yksinkertaisesta kärkikolmiosta monimutkaista asiaa. Kärkikolmio ehdoton.Turha on alkaa selitellä jotain vetoketju ilmiötä se ei auta käräjillä kokemusta on.Korkeimmanoikeuden ratkaisu.

• mävaan
        kuolonkolarinnähnyt kirjoitti:

1. Rentoudu ja hengitä syvään
        2.Mieti ensin, kuinka paljon vaikeampi on ajaa rekalla tai bussilla kuin henkilöautolla
        3.Mieti sitten, mihin jouduttaisiin ilman rekkoja ja busseja.
        4.Sitten voit miettiä seurauksia, kun täysperävaunullinen kuorma-auto joutuu vilkkaan moottoritien rampilla luisuun SINUN TÖRTTÖILYSI TAKIA ! ! !

• k-k-n
        mävaan kirjoitti:

1. Rentoudu ja hengitä syvään
        2.Mieti ensin, kuinka paljon vaikeampi on ajaa rekalla tai bussilla kuin henkilöautolla
        3.Mieti sitten, mihin jouduttaisiin ilman rekkoja ja busseja.
        4.Sitten voit miettiä seurauksia, kun täysperävaunullinen kuorma-auto joutuu vilkkaan moottoritien rampilla luisuun SINUN TÖRTTÖILYSI TAKIA ! ! !

2. Tiedän, että raskas liikenne vaatii osaavan kuskin.

3. Vastaukseni on edellä. Tosin itsemurhayhteiskunnan selviytymisohjelma sallii joitain kuljetusautoja. Periaatteessa tulisi kilpailla siitä, kuka kuluttaa vähiten, ei päin vastoin.

4. Kuka on törttöilystä puhunut? Otsikkoni 'En väistä' on ns provosoiva, joka on aivan tavallista tässä foorumissa. Missään en ole kertonut enkä väittänyt uhmaavani liikennesääntöjä enkä lakia muutenkaan.

Olen asettanut kyseenalaiseksi raskaan liikenteen aseman muka nöyristeltävänä, ihmeellisen ylevänä spesiaalijoukkona.

"Rampilla luisuun"? Rampilla luisuun ja paskat. Katsele itse, miten rekka runnoo palasiksi henkilöauton ja ihmiset siinä. Kuski itse ei saa naarmuakaan. Tule sitten kertomaan, miten armoitettua minuuttiaikatauluraatajaporukkaa ne on, ja väitä vielä, että muiden täytyy joustaa kaikkensa niiden suhteen, koska ne on niin isoja ja raskaita. Ja koska tavaran täytyy päästä kiireesti perille.

Asia on päin vastoin, täsmälleen. Muistatko vielä kampanjan, missä pikkuautoilijoille vakuutettiin, että "Olen isokokoinen, mutta hyvätapainen"? Milloin olet viimeksi saanut todisteita tuon tapaisestakaan liikennekäyttäytymisestä? Mitä sinulle kertoo tämä keskusteluketju? Sitäkö, että rekat ovat teiden ritareita ja muut kakkosluokkaa?

Jari Tervo kirjoitti muutama päivä sitten iltapäivälehdessä siitä, miten hyvin on kulunut vuosi mennyt. Ilonaiheita löytyi mm se, että Vaalimaalta länteen oli jonkun kerran lähtenyt rekka, missä jarrut toimivat.

• pera
        Kalle Kulkevainen kirjoitti:

Meneppäs pera nyt jollekkin moottoritielle ja aja se päästä päähän laske ne rekat,niistä rampeista montako löysit? Veikkaukseni on et yhtään. Jos rampissa tai kiihdytys kaistalla joku seisoo, ei kait kukaan ole niin tyhmä, että ajaa esim. rekan perseeseen kiinni? Sitä paitsi jos rekka on odottamassa pääsyä moottoritielle takaa tulijat eivät saa ohittaa rekkaa, sillä rampissa ja kiihdytys kaistalla on ohitus kielto. Kun rekka lopulta pääsee moottoritielle ja kiihdyttää itseään ja kun nopeus on jossain vaiheessa esim. 50Kmh:ssa niin muut moottoritiellä ajavat voivat sen halutessaan ohittaa, se ei ole väistämistä. Älkää tehkö yksinkertaisesta kärkikolmiosta monimutkaista asiaa. Kärkikolmio ehdoton.Turha on alkaa selitellä jotain vetoketju ilmiötä se ei auta käräjillä kokemusta on.Korkeimmanoikeuden ratkaisu.

vaan sen verran että se ei luonnollisesti ole jokapäiväinen ilmiö tosielämästä vaan esimerkki siitä, mitä pahimmillaan voisi tapahtua olosuhteiden ollessa "oikeat", jos kaikki ajattelisivat kuten tuo kkn. Hänhän on selkeästi sitä mieltä että Rekoille ei koskaan ja missään tilanteessa tule antaa tilaa vaikka ainakin kirjoituksessaan ilmaisee joustavansa liikenteessä noin muuten. Tai kuten hän itse asian ilmaisee "henkilöauton kuljettajalla on syytä hermostua jo rekan näkemisestä". Miksi ihmeessä?

Tietysti myös raskaan liikenteen tulee kunnioittaa liikennesääntöjä ja muita tielläliikkujia mutta eikö tämän kunnioituksen tulisi olla molemminpuolista. Ajatellaan tilanteita kuitenkin myös sen rekan kuljettajan näkökulmasta. Luulenpa että henkilöauton ajaminen on "lasten leikkiä" tuollaisen ison yhdistelmän ohjaamiseen verrattuna. Ajovirheet kostautuvat huomattavasti todennäköisemmin 40000 kuin

• hr

Järjen pikkujättiläiselle:

- ompa ajatukset miehellä, " jos kolisee ..."

Taisi olla miehen yksi ja ainoa vuotuinen reissu.
      Jouluna sukulaisiin . ?

Omistetaan koko moottoritie (asenne).

Älä katso, älä väistä valoristeyksessäkään minnekkään/ ketään.

Koska eihän päin punaistakaan saa ajaa.
      Eihän laki salli sitäkään ?

Onnea !

• MV

Olette missanneet koko jujun.

Pointti on siinä, että sen rampilta tulijan pitää sovittaa nopeutensa niin että pystyy turvallisesti vaihtamaan kaistaa.
      HÄNELLÄ on väistämisvelvollisuus, ei minulla.

Ko. tilanteissa ei muita autoja ollut lähellä.
      Oma mittarinopeuteni oli noin 110kmh.

Miksi, OI MIKSI pitää päästä juuri siihen viiden metrin tilaan joka on minun autoni alla?
      Kun edessä ja takana on satoja metrejä tyhjää!

Tämä moottoritietä jo ajavan tapa väistää rampilta tulijaa on tullut meille Saksasta.
      Hyvä sinänsä, mutta siellä ei väistetäkään ohituskaistalle, vaan kolmikaistaisen tien keskimmäiselle kaistalle!

Laki kieltää turhaan käyttämästä ohituskaistaa.
      Normaalisti pitää ajaa oikeanpuoleista kaistaa pitkin.

Tätä ilmiötä on käsitelty myös esim. Tuulilasissa.

• Lakimies

Ensinnäkin rampilta tuleva on väistettävä. Koska lain mukaan ET SAA antaa tietä siirtymällä toiselle kaistalle. Miksi? Koska motarilla on ajettava oikeata kaistaa käyttäen ja vasen on ohituksia varten. Rampilta tulevalla on kolmio eli väistämisvelvollisuus. Jos tilallesi olisi ollut kokematon kuljettaja niin toisen auton kiilaaminen olisi voinut aiheuttaa sen että hän olisi väistänyt vasemmalle katsomatta tuleeko sieltä autoja. Onhan se kohteliasta pitää ovi auki vanhuksille mutta ei siitä ole mainintaa laissa. Tässä tapauksessa on mainintaa laissa että tietä ei saa antaa ja rampiltatulevan on väistettävä. Se on paska puhetta jos joku väittää että ei saa autoaan kiihtymään 100km/h rampilla.

• Tri

"Ramppia" on ajettava koko pituudeltaan. Mua vituttaa nämä ääliöt jotka ajavat heti motarille kun katkoviiva alkaa vaikka ramppia olisi vielä 200m. Sitten ne ajavat 80km/h vaihdilla sun eteen. Miksi? Koska ne ovat juuri näitä jästipäitä kun sinun kirjoituksiin vastaili: mikset anna tietä jne. Hameet ostetaan niille, eiks vaan.

• Scuderia QV
        Lakimies kirjoitti:

Ensinnäkin rampilta tuleva on väistettävä. Koska lain mukaan ET SAA antaa tietä siirtymällä toiselle kaistalle. Miksi? Koska motarilla on ajettava oikeata kaistaa käyttäen ja vasen on ohituksia varten. Rampilta tulevalla on kolmio eli väistämisvelvollisuus. Jos tilallesi olisi ollut kokematon kuljettaja niin toisen auton kiilaaminen olisi voinut aiheuttaa sen että hän olisi väistänyt vasemmalle katsomatta tuleeko sieltä autoja. Onhan se kohteliasta pitää ovi auki vanhuksille mutta ei siitä ole mainintaa laissa. Tässä tapauksessa on mainintaa laissa että tietä ei saa antaa ja rampiltatulevan on väistettävä. Se on paska puhetta jos joku väittää että ei saa autoaan kiihtymään 100km/h rampilla.

Totta kai rampilta tulevan olisi sovitettava vauhtinsa muun liikenteen mukaiseksi, mutta paikoin järjettömistä liikennejärjestelyistä johtuen se ei aina onnistu.

Tässä kotinurkilla on ramppi, joka tulee ensin kohtisuoraan kohti Kolmostietä ja kääntyy siitä melkein ysikympin kulmaan jatkuakseen jonkun hassun 50 metriä Kolmostien suuntaisesti. Kesällä ei tuota mitään ongelmia ottaa kurvia tiukasti, polkaista kahdeksaankymppiin ja puikata muiden sekaan, mutta talvella ei kyllä yllekirjoittaneen hulluus riitä ajamaan tiukkaan taitokseen kuuttakymppiä. Rampin liukkaudesta johtuen ei huonommalla kelillä ole myöskään mahdollista kiihdyttää suoralla osalla kahdestakympistä 80 km/h:iin.

Turha sanoa että hanki neliveto, voin vaikka vielä hankkiakin mutta 90-95% suomalaisista ajanee tulevaisuudessakin kaksivetoisilla peleillä. Lisäksi löytyy vielä niitäkin Microja, joita ei edes kesäkuivalla saa tuollaisen rampinnysän matkalla poljettua kahdeksaankymppiin.

Rampista tulevalla on tietysti edelleen väistämisvelvollisuus, mutta olisi mukavaa, jos tilaa tehtäisiin hankalissa paikoissa SILLOIN KUN SE ONNISTUU TURVALLISESTI. Ei siis vaihdeta kaistaa ohittajan eteen/päälle tms. vaan tutkitaan peilistä tilannetta riittävän aikaisessa vaiheessa. Vaarana tosin on, että osa porukasta alkaa pyyhkimään rampeilta eteen miten sattuu olettaen, että aina tehdään tilaa. Taitaa olla huonot puolensa joka mallissa.

• A-na
        Lakimies kirjoitti:

Juuri niin, tämän kun joku takoisi niiden karvalakkisten ladakuskien päähän, jotka ei koskaan katso taustapeiliin; rampilta tulevaa EI SAA väistää vasemmalle kaistalle.

Ajan paljon moottoritiellä ja usein vasenta kaistaa, valitettavasti näitä eteeni poukkoilevia "kohteliaita" kuskeja joutuu väistelemään vähintään joka toinen päivä, ja vähemmän mukavaa on pistää jarrut pohjaan yllättävässä tilanteessa moottoritiellä.

Joustavaa liikennekäyttäytymistä on se, että kiihdytetään vauhti kiihdytyskaistalla moottoritiellä ajavien vauhdin mukaiseksi, mikä tekee liittymisen helpoksi. Tutuilla teillä liikkuvat tietävät missä ne "pahat" liittymät ovat, joissa ei ehkä talvikeleillä pysty kiihdyttämään niin kovaan vauhtiin, ja ajavat vasenta kaistaa hyvissä ajoin ennen, jos haluavat ajaa kovempaa.

Kertokaa myös niille kotipoliisinopeurajoitustenintomielinoudattajakarvalakkikuskeille, että vasenta kaistaa on tarkoitus käyttää OHITTAMISEEN. Eli siellä pitäisi ajaa kovempaa kuin oikealla kaistalla. Hermot on tiukilla kun ne tukkivat ohituskaistan kun eivät katso peiliin eivätkä huomaa vetävänsä ruuhka-aikana koko ajan kasvavaa kilometrien jonoa perässään.

• sorppi

..sulla on käynyt tässä sattuma.
        Omiin kokemuksiin perustuen(ajokortti ollut 10v, siitä
        2,5v hgissä), tällaista kyllä sattuu, mutta perin harvoin.
        Joskus sitä sattuu itsellekin, huomio herpaantuu ja
        jos herpaantuminen tapahtuu mtrtie-liittymässä, aika
        vähällä selviää, jos se aiheuttaa vaan yksittäisen
        autoilijan kimpaantumisen ja purkautumisen keskustelupalstalle.
        Jos jompikumpi näistä kahdesta ei ole tavalla tai toisella
        ollut "vahinko" ja kuljettajan normaalista ajotavasta
        poikkeavaa, kyseessä on melkoinen yhteensattumien summa.
        Vaan niinhän se aina on, yhtä sattumaa koko elämä.

Itse olen havainnut, että kun laitta vilkun ajoissa
        liittymässä päälle, tilaa saa todella hyvin.
        Itsekin hiljennän tilaa antaen vilkun käyttäjille ihan
        mieluusti. Ne jotka ei vilkuta, saa veren kiehumaan,
        vaikka liittymäajo muuten olisikin oikeaoppista.

• vt 3 ajava

Olen ajanut kyseistä tietä niin kauan kuin se on ollut. Kyseisiä ongelmia ei ole muistaakseni kohdalleni sattunut montaakaan. Syy on yksinkertainen. En pidä oikeuksistani paskantärkeästi kiinni, vaan toimin niin että liikenne sujuu, eli väistän automaattisesti tielle tulijoita, mikä hitto siinä nyt on niin vaikeaa? Aikoinaan oli Liikenneturvan iskulauseena 'Yhteispelillä se sujuu'. Liikenteessä on syytä olla ns pelisilmää, silloin ei tarvitse kirjoitella tuollaisia tyhmiä juttuja tänne.

• Daan

Ajelimpahan tässä puoli vuotta USA:ssa. Ei siellä moni asia Suomea paremmin ollut, mutta liikenteessä ovat meitä ainakin vuosisadan edellä. Jos siellä ajaisivat niin kuin sinä ehdotat olisivat varmaan kaikki vainajia. Valtavista liikennemääristä huolimatta kaikille löytyy paikka moottoriteillä ilman vaikeuksia.

• kokenut

Itse olen Ruotsin Suomalainen ja työni vuoksi ajelen aika usein vanhassa kotimaassa. Täytyy vaan surukseni todeta, että verrattuna Ruotsin liikenteeseen, on Suomen vastaavassa paljon paikattavaa. Lähinnä peräänantamattomien autoilijoiden taholla. Niin monasti olen nähnyt tyyppiesimerkkejä: "-perkele. Vaikka henki menisi. Mä onn oikeassa"! Ja sitten pidetään kiinni "lain antamista oikeuksista". "Jos kolisee, niin koliskoon..." Kyllä Ruotsissakin mänttejä löytyy, mutta liikkenne sujuu hyvin.

• Veke34v
        kokenut kirjoitti:

Itse olen Ruotsin Suomalainen ja työni vuoksi ajelen aika usein vanhassa kotimaassa. Täytyy vaan surukseni todeta, että verrattuna Ruotsin liikenteeseen, on Suomen vastaavassa paljon paikattavaa. Lähinnä peräänantamattomien autoilijoiden taholla. Niin monasti olen nähnyt tyyppiesimerkkejä: "-perkele. Vaikka henki menisi. Mä onn oikeassa"! Ja sitten pidetään kiinni "lain antamista oikeuksista". "Jos kolisee, niin koliskoon..." Kyllä Ruotsissakin mänttejä löytyy, mutta liikkenne sujuu hyvin.

Valitettavasti olet oikeassa. Ruotsin liikenne on eri maata kuin tällä. Koskaan en ole Ruosissa tavannut tilannetta, jossa hitaamman auton takana ajettaessa jonon perältä lähettäisiin ohittamaan koko letkaa, vaan kaikki menevät ohi järjestyksessä. Suomessa saa vastaavassa tilanteessa seurata sekä edessä tulevaa että takana olevaa liikennettä. Aina sieltä takaa joku päreensä polttanut tulee väliin jonoon.
        Tuntuu kuin täällä olisi liikenteessä periaatteena että rohkein tai röyhkein menee ensin.
        Onneksi tämä ei tietenkään koske kaikkia autoilijoita, mutta pari sähläriä joukossa pilaa muidenkin maineen.

• Bmw.520

laiteta stop merkit rammilta tuleville,niin ei tarvi kenenkään lakia rikkoa,ollaan niin helvetin lainkuuliaisia.Moottoritiellä ajajat katsokaa peileihin ja rampilta tuliat vauhti vähän reilummaksi kuin moottoritiellä ajavilla niin ei tarvi olla kuin parinkymmenen metrin reikä jonossa niin siihen vaan ja kukaan ei häiriinny jonossa,talvikelillä hiukan tarkempana.

• sopii

Sitten kun tulen ja et väistä, kolautan kunnolla autosi takakulmaan. Pyörähdät aika kivasti ja todennäköisesti jatkat matkaasi kaiteeseen tai ojan pohjalle. Minä jatkan matkaani ja kaskoni korjaa autoni kuntoon. En muuten maksa itse vakuutuksiani enkä myöskään omavastuuta.

• Barrier15

kaikki rampit pois. Sillähän tästäkin päästään.

• Masa
        Barrier15 kirjoitti:

Asun Australiassa(Sydneyssa)ja ainoa todellinen
        ongelma taalla on,etta moottoriteiden liittyma
        rampit ovat aivan liian lyhyita.Kun luin keskus-
        telua moottoritien liittyma rampista,tuli selvaksi
        etta rampit Suomessa ovat yleensa tarpeeksi pitkia
        ,mutta kayttajien jarki sensijaan on tarpeettoman
        lyhyt.Onneksi te ajatte siella ja mina ajan taalla.

• Masa
        Barrier15 kirjoitti:

Lisays edelliseen viestiini.Jarjen lyhyys tarkoittaa myos moottoritiella jo ajavia

• J.

jos väistätte. se on liikenteenvaarantamista, jos väistät vasemmalle kaistalle rampilta tulevaa!!
      suomalaiset idiootit ei vaan tiedä tätä vaan kuvittelevat, että saavat änkeä eteen milloin ja miten vaan haluavat.
      ...itun spedet!!

• pastori

Kylla herra nakee mikä on oikein.

• Autoilia

sivut on viides alhaalta.

• opel ami

"Ensi kerralla en enää edes yritä väistää.
      Jos kolisee, sitten kolisee."

Siinä olisi kyllä niin hyvä ajotyyli liikenteessä.

Esim.
      Ajan illalla Takavetoisella perkeleen kevytperäisellä opel mantalla noin kahdeksaakymppiä jäisellä tiellä, on sellainen kumpuinen tie jota ei kovinkaan pitkälle näe syrjätieltä kiilaa uusi Volvo S80 eteeni (nainen ratissa)

Vaihtoehdot:

a) Jarruta rajusti,perä irtoaa ja auto ojaan.

b) Väistä keltaisen viivan alueella näkemättä paljoakaan eteenpäin

c) rysäytä volvon perään, naura mielipuolisesti

No väistin sitten ja vähän matkan päässä onkin Täysperävaunu rekka tulossa, Jos tämä rekka olisikin ollut paria kymmentä metriä lähempänä minä tuskin kirjoittelisin täällä. Mutta rekka nyt sattui kulkemaan tarpeeksi kaukana ja ehdin ohittaa,onneksi volvokuski sentään jarrutti pois vierestä tajuttuaan tilanteen. Joku stadilainen olisi voinut vielä kenties keksiä rueta kisaamaan?

Jos turvatyyny sijoitettaisiin auton selkänojaan ja rattiin asennettaisiin puukko ajotavat muuttuisivat kummasti.

• Yksi vähemmän !

Toivottavasti teet sen rekan kanssa, on yksi vähemmän , sellainen joka on saanut ajokortin kansalaisoikeutena, millä perusteella suomessa saakin ajokortin , ajotaidollahan ja yläpään järjellä ei ole vaikutusta ajokortin saantiin .
        Kerro helvettiin terveisiä muille samanlasille !

• Yksi vähemmän !

Toivottavasti teet sen rekan kanssa, on yksi vähemmän , sellainen joka on saanut ajokortin kansalaisoikeutena, millä perusteella suomessa saakin ajokortin , ajotaidollahan ja yläpään järjellä ei ole vaikutusta ajokortin saantiin .

• opel ami
        Yksi vähemmän ! kirjoitti:

tee kevyellä takavetoisella äkkijarrutus mustalla jäällä, aikaa helvetin vähän, tie on 2 kaistainen ja kapea. Tule tämän jälkeen puhumaan minulle ajotaidoista.

Tilannenopeus olisi minulla tietysti voinut olla pienempi, mutta tiellä oli 80 rajoitus joten minä siellä rupea hidasteeksi, Koska ihmiset ovat näin joulun aikaan kiireisiä ja olisin luultavasti aiheuttanut köröttelyllä vaaratilanteita. Mielestäni volvokuski oli pääsyyllinen. Jos vaihdetaan tilannetta hieman, pistetään rekka minun mantani tilalle. Mieti mitä olisi käynyt?

• Onnittelen !

Ja mieluummin osu rekkaan , on yksi kuski joka on saanut suomessa ajokortin kansalaisoikeutena, ( niinhän sitä suomessa ajokortteja jaetaan ) vähemmän , kerro helvettiin samanlaisille terveisiä, ja yritä onnistua kunnolla ihan ensimmäisellä kerralla !

• Golf TDI

Tampereella ollessani joku kahjo 'delta-auton' tarroilla varustetulla pirssillä yritti väkisin ajaa peräluukusta sisään, kun olin vaihtamassa rampista moottoritielle.
      Kohdassa on 100km/h rajoitus, joten oletin helposti pääseväni moottoritielle hitaammalle kaistalle 120km/h nopeudella. Toisin meinasi käydä, eli tämä idiootti ajoi vielä lujempaa ja meinasi tulla takaluukusta sisään. Kehtasi vielä näyttää keskisormea ja tööttäillä ohi mennessään.
      Jos itse olisin noin typerästi törttöillyt, ei pokka riittäisi vielä ohi mennessä vittuilla toiselle kuskille. Olisi ollut nimittäin sen takaa tulevan vika, jos olisi takaluukusta sisään tullut. Hänen olisi pitänyt väistää tieltäni, kun kerran ajoi niin paljon ylinopeutta, etten millään voinut arvoida hänen tulevan kohdalleni niin nopeasti. Eli jos minä jo ajoin 20km/h ylinopeutta piti hänen ajaa 140-150km/h tuossa kohtaa, jotta olisi niin nopeasti kuronut välin umpeen. Asennevammaisia on siis moneen suuntaan. Kyllä se tulisi aina tietä antaa, jos se on mahdollista ja itse koitan aina antaa tietä rampista tulijoille tai kaistan vaihtajille, sikäli mikäli se on mahdollista.

Tampereella vain tuntuu olevan se menttaliteetti, ettei kenellekään tarvitse antaa tietä, vaan aina pitää itse mennä ensin ja viis muista. Saisivat koittaa ajaa pääkaupunkiseudun ruuhkissa vähän aikaa tuolla menttaliteetilla niin ehkä oppisivat :)

Tapaus on tietenkin hieman erilainen kuin alkuperäisen kirjoittajan, eli minä olin jo hitaampien kaistalle toisen auton eteen vaihtanut, enkä vasta vaihtamassa tuon toisen auton kohdalla.

Itseä eniten ärsytti tuossa Tampereella käymisessä ennen moottoritien valmistumista se miten useat ennen moottoritien kaventumista kaksikaistaiseksi maantieksi yrittivät turvavälien kiinni ajamisella estää ohituskaistalta autoja tulemasta heidän eteensä. Monesti sain kiilata itseni jonoon, kun neljä tai viisi autoa peräkkäin päättivät vetää tuon turvavälin kiinni (ja betoniporsaat alkavat lähestyä parin kymmenen metrin päässä omalla kaistalla), jotten vaan pääsisi vahingossa heidän eteensä... Onneksi tuosta pääsi eroon moottoritien valmistumisen myötä...

Vähän vähemmän tiukkapipoisuutta liikenteeseen ensi vuonna ja on paljon helpompaa meille kaikille siellä ajaminen :)

• AM

Tuo kuvaamasi estäminen, vaikka onkin väärin, on minusta ymmärrettävää. Oletetaan normaali ruuhkatilanne tiellä, jossa kaksi kaistaa yhtyy yhdeksi. Jono vetää tasaisesti nykimättä silloin, kun kaikki ajavat jonossa. Jos viereiseltä kaistalta pukkaa ohittajia jonon väliin, joutuvat jonossa olijat väistämään heitä hidastamalla. Tällöin taaempana jonossa letka nykii ja vauhti pumppaa. Vituttaahan se. Erityisesti se vituttaa silloin, kun sivulta tulija on selvästi etuillut, eli ei ole odottanut omaa vuoroaan jonossa, vaan pukkaa eteen. Enhän minä kaupan kassallakaan päästä sivusta kiilaajaa eteen, miksi siis tieliikenteessä.

Eli se raon tukkiminen on väärin, mutta yhtälailla väärin on etuilla. Liikenne sujuu vain yhteispelillä. Tässä tapauksessa etuilija on ensimmäisenä unohtanut yhteispelin. Jos riittävän moni tekisi samoin, tuloksena olisi kaaos.

• Mikko.Bernhard

Usein talviaikana moottoritien vasen kaista on auraamatta ja mainitsemassasi tilanteessa turha koukkiminen sinne on hengenvaarallista. Olet aivan oikeassa mitä asiasta olet kirjoittanut

Lue Ilta-sanomien lukijan äänestä kirjoitus " ohituskaistat ovat hengenvaarallisia ".

• Nainen

Onpa tälläinen palteen yli väistäjä kaistalle palatessaan edennyt senkin yli pyörien ojan puolelle. Tosin en tiedä kumpi on suurempi riski - ottaa auto kylkeen vai pyöriä väkkäränä kaistalla...

• Harmaasilmä

Tuo moottoritielle liittyminen on periaatteessa hyvin yksinkertaista. Rampilla otetaan sellainen vauhti, jolla liittyminen on turvallista, ja moottoritielle siirrytään väistämisvelvollisuutta noudattaen. Jos moottoritiellä on tasan yksi auto menossa, ja liittyvä auto meinaa osua siihen, on kyseessä jo toisen luokan puupäisyys.

Vastuu sujuvasta liittymisestä siis on sillä, joka rampilta on tulossa. Moottoritiellä olevien autojen kannattaa pitää nopeus vakiona, jotta liittyminen ei vaikeutuisi. Vasemmalle väistäminen voi tosiaan olla kohteliasta, mutta joissain tapauksissa vaarallista. Jos liittyvä autoilija olettaa moottoritiellä olevien automaattisesti väistävän, on kyseessä jälleen toisen luokan puupäisyys.

• Küntteri

Jees, näin se menee. Tuossa on kuvaus täydellisistä tuulipukupunaniskoista. Molemmat kuvittelevat toimivansa oikein. Se joka ei anna tietä puolustaa tekoaan lailla. Se joka tunkee eteen puolustelee tekoaan, että kyllä se muualla joustaminen toimii...

Mutta itselle on monesti rampilta tullessa käynyt tilanne, että käytän kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen. Olen laskenut, että se kaveri joka tulee motaria kerkeää menemään ihan vapaasti edelleni. Mutta mitä tekee tämä suomalainen tanopää siellä motarilla. Ei väistä ei tietenkään... Eikä olisi tarvinnutkaan... Vaan se JARRUTTAA... Voi äiti... Selvästi oli jo rinnalla menossa kun olin saanut vauhtini sopivaksi ja oli menossa aivan hyvin edelle, mutta ei jarrua polkee... No se ei ole mikään ongelma. Lusikka lattiaan niin sillä siitä selviää...

Tähän sopiikin hyvin lause. Suomalaiset pelkäävät liittymiä. Menkää perkele Saksaan opettelemaan liittymien käyttöä ennenkuin tulette motareille huristamaan. Siellä sitä kuuluisaa kaasu/jarru polkimien yhteistyötä tarvitaan jos haluat pois motarilta etkä takaisin tai päin vastoin...

• juntti

varmaa ajelet maantiellä 70km/h ja aina ku joku yrittää ohi ni vedät keskiviivalle ja kaasun pohjaan just tollasten junttien takia tää liikenne ei suomessa suju kun otettais muutkin huomioon niin matkan teko sujuis kaikilta paljon mukavammin vai etkö anna tilaa siks ku voi ranne nyrjähtää jos hiuka käännät rattia...

• et

Autossa on kaksikin poljinta joilla säädellä nopeutta: jarru ja kaasu. Jos rampilta tulija ei osaa niitä käyttää eikä sovittaa nopeuttaan niin olisi parempi pysytellä kotona tai harjoitella lisää.

Tietenkin joskus syntyy tilanteita, että homma ei onnistu ilman jo moottoritiellä olevan myötävaikutusta. Sellaisessa tilanteessa väistän mielelläni jos siihen on mahdollisuus.

Tositörpön tunnistaa hänen ajotyylistään: hän kiihdyttää rinnalle, pysyy siinä, ei kiihdytä ohi eikä jättäydy taakse vaan pakottaa toisen keskikaistalle jossa saattaa olla nopeampaa liikennettä. Siis: nuijat ja törpöt: opetelkaa ajaan.

• maalaisnainen

Minulla ei vaan mene kertakaikkiaan kaaliin tämä juttu:
      Eli rampista tulevan pitäisi kiihdyttää auto n. 100 km tunnissa ja väistämisvelvollisuus silti on.
      Aina kun minä olen ko tilanteessa, on moottoritiellä sitten autoja jonossa puskuri toisen persauksissa kiinni. Siinä sitten pitäisi kiihdyttää ja ajaa siis mihin?
      Jos yritän vain ängetä väliin, tulee kolari ja syy on minun.
      Jos hiljennän, perässäni tuleva ajaa perään pahki tai vähintäänkin tööttää ja pui nyrkkiä.
      Joku tässä mättää...

• et

Katsoppa ensi kerralla tarkemmin. Jos autot liikkuvat 100 kmh niin niiden välissä on tilaa yllin kyllin. Jos itse liikut samalla nopeudella niin väliin siirtyminen ei ole temppu eikä mikään. Jos sen sijaan ajat 10 kmh niin silloin tilaa tarvitaan jo 300 m ja siltikin häiritset liikennettä.

Jos autot liikkuvat puskuri puskurissa on kysymyksessä ruuhka. Vilkku vasemmalle ja pyri ajamaan ruuhkan nopeutta. Varmaan rako syntyy, ainakin minun eteeni. Eli sovita se nopeutesi muiden mukaan. Jos et usko niin katso kuinka muut tekevät ja tee samalla tavalla.

• et

Katsoppa ensi kerralla tarkemmin. Jos autot liikkuvat 100 kmh niin niiden välissä on tilaa yllin kyllin. Jos itse liikut samalla nopeudella niin väliin siirtyminen ei ole temppu eikä mikään. Jos sen sijaan ajat 10 kmh niin silloin tilaa tarvitaan jo 300 m ja siltikin häiritset liikennettä.

Jos autot liikkuvat puskuri puskurissa on kysymyksessä ruuhka. Vilkku vasemmalle ja pyri ajamaan ruuhkan nopeutta. Varmaan rako syntyy, ainakin minun eteeni. Eli sovita se nopeutesi muiden mukaan. Jos et usko niin katso kuinka muut tekevät ja tee samalla tavalla.

• maalaisnainen
        et kirjoitti:

Katsopa itse ensi kerralla tarkemmin. Luultavasti kiilaat aina jonkun eteen. Pitäisihän sitä väliä olla turvavälit huomioiden sentään useita kymmeniä metrejä, ei yksi auton mitta riitä. Mutta eihän Suomalainen autoilukulttuuri tunnekaan turvallisuusvälejä.
        Kaipa sitä pitäisi vain opetella röyhkeäksi, henkensä kaupallakin. Viimeisin kerta itse ajoin moottoritiellä ja rampista tuli autoja useampi peräkkäin ja ellen olisi hiljentänyt (ohituskaistalle ei voinut väistää), ainakin kaksi niistä olisi tullut pahki minuun. Säikäytti sen verran etten vastedes lähde moottoriteille ajamaan.
        Pysyttelen tavallisilla teillä, joissa sentään itse saa päättää miten ajan, jossa ei pakoteta kiihdyttämään huimaan nopeuteen "risteystilanteessa".

• AM
        maalaisnainen kirjoitti:

Katsopa itse ensi kerralla tarkemmin. Luultavasti kiilaat aina jonkun eteen. Pitäisihän sitä väliä olla turvavälit huomioiden sentään useita kymmeniä metrejä, ei yksi auton mitta riitä. Mutta eihän Suomalainen autoilukulttuuri tunnekaan turvallisuusvälejä.
        Kaipa sitä pitäisi vain opetella röyhkeäksi, henkensä kaupallakin. Viimeisin kerta itse ajoin moottoritiellä ja rampista tuli autoja useampi peräkkäin ja ellen olisi hiljentänyt (ohituskaistalle ei voinut väistää), ainakin kaksi niistä olisi tullut pahki minuun. Säikäytti sen verran etten vastedes lähde moottoriteille ajamaan.
        Pysyttelen tavallisilla teillä, joissa sentään itse saa päättää miten ajan, jossa ei pakoteta kiihdyttämään huimaan nopeuteen "risteystilanteessa".

Toimit juuri oikein. Jos rampilta on tulossa niin paljon autoja, että ne eivät meinaa mahtua, on kohteliasta antaa tilaa hieman hiljentämällä. Ohituskaistalle ei pidä väistää. On täysin normaalia ruuhka-aikoina, että kaikki joustavat ja tarjoavat tarvittaessa rakoa, johon rampilta tulija voi tulla.

Voi olla parempikin, ettet tule moottoritielle, jos et osaa rampilta tulla mukaan. Epäilyttää vähän, osaatko muutenkaan ajaa, mutta enhän minä sinua poiskaan tieltä saa.

• Pena P

Kyllä se vain niin on, että kiihdyttää pitää reippaasti jonon nopeuteen, vaikka sataseen. Jonoon ei voi lähteä tunkemaan pienemmällä nopeudella, kuin mikä jonolla on, muuten voi käydä heikosti.

Kovaan vauhtiin kiihdyttäminen saattaa tuntua hurjalta, ellei sellaiseen ole tottunut, mutta niin vain on tehtävä. Se kuuluu moottoritiellä liikkumisen pelisääntöihin. Siellä toimitaan eri nopeuksilla, kuin hiljaisilla kyläteillä tai kaupunkien kaduilla.

Tähän sopii pieni juttu: Äiti evästi ilmavoimiin lähtevää poikaansa sanoen, että "muista poikani sitten lentää hiljaa ja matalalla".

Jos jono on tosiaan niin tiukka, että sieltä ei sopivaa rakoa löydy, niin sitten ei auta muu kuin odottaa.

Suuri syy moottoriteille ajon ongelmiin ovat aivan liian lyhyet kiihdytyskaista, joita herrat tieinsinöörit eivät ole älynneet pidemmiksi tehdä.
        Ne ovat paljolti niin lyhyitä, ettei niillä ehdi kunnolla kiihdyttää jonon nopeuteen, ei ainakaan kevyellä kaasujalalla, saatikka, että niitä voisi ajaa niin pitkästi, että jonosta voisi katsella sopivan aukon.

Mitä tööttäämiseen tulee niin se voi olla oikeutettua, tai sitten ei. Silloin se voi mielestäni olla oikeutettua, kun takana tulevat näkevät sinun päästävän hyviä tilaisuuksia ohi.
        Eli jos sinä odotat 200m väliä, kun muut kuskit pääsisivät kevyesti jonossa oleviin 100m väleihin. Eli jos muut näkevät, että olet aivan liian arka ajamaan jonoon.
        Ja jos näin on, niin silloin ei moottoritielle pidä lähteäkään, sillä eihän moottoritiellä saa liikennettä haitata liiallisella hitaudellakaan.

Jos taas jono on todella niin tiukka, ettei siihen pääse kukaan ilman suurta riskinottoa, niin silloin pitää vain odottaa -ja antaa torvien soida. Älä niistä välitä sellaisessa tapauksessa. Älä polta pinnaasi ja tee mitään harkitsematonta.

• maalaisnainen
        AM kirjoitti:

Toimit juuri oikein. Jos rampilta on tulossa niin paljon autoja, että ne eivät meinaa mahtua, on kohteliasta antaa tilaa hieman hiljentämällä. Ohituskaistalle ei pidä väistää. On täysin normaalia ruuhka-aikoina, että kaikki joustavat ja tarjoavat tarvittaessa rakoa, johon rampilta tulija voi tulla.

Voi olla parempikin, ettet tule moottoritielle, jos et osaa rampilta tulla mukaan. Epäilyttää vähän, osaatko muutenkaan ajaa, mutta enhän minä sinua poiskaan tieltä saa.

osaan kyllä. Olen ennakoiva, muut huomoiva kuski. Mutta ainakin kaupungissa jossa moottoritiellä joskus satun ajamaan kiihdytyskaistat rampeilla ovat niin lyhyitä, että käytännössä pitäisi suoraan satasen vauhdista puikata johonkin olemattomaan rakoon. Ei puhettakaan, että voisi yhtään katsoa ja suunnitella mihin ajaisi. Sama kuin sukeltaa laiturilta tuntemattomaan veteen pää edellä. Minun "ajokulttuuriin" tällainen ei sovi.

• maalaisnainen
        Pena P kirjoitti:

Kyllä se vain niin on, että kiihdyttää pitää reippaasti jonon nopeuteen, vaikka sataseen. Jonoon ei voi lähteä tunkemaan pienemmällä nopeudella, kuin mikä jonolla on, muuten voi käydä heikosti.

Kovaan vauhtiin kiihdyttäminen saattaa tuntua hurjalta, ellei sellaiseen ole tottunut, mutta niin vain on tehtävä. Se kuuluu moottoritiellä liikkumisen pelisääntöihin. Siellä toimitaan eri nopeuksilla, kuin hiljaisilla kyläteillä tai kaupunkien kaduilla.

Tähän sopii pieni juttu: Äiti evästi ilmavoimiin lähtevää poikaansa sanoen, että "muista poikani sitten lentää hiljaa ja matalalla".

Jos jono on tosiaan niin tiukka, että sieltä ei sopivaa rakoa löydy, niin sitten ei auta muu kuin odottaa.

Suuri syy moottoriteille ajon ongelmiin ovat aivan liian lyhyet kiihdytyskaista, joita herrat tieinsinöörit eivät ole älynneet pidemmiksi tehdä.
        Ne ovat paljolti niin lyhyitä, ettei niillä ehdi kunnolla kiihdyttää jonon nopeuteen, ei ainakaan kevyellä kaasujalalla, saatikka, että niitä voisi ajaa niin pitkästi, että jonosta voisi katsella sopivan aukon.

Mitä tööttäämiseen tulee niin se voi olla oikeutettua, tai sitten ei. Silloin se voi mielestäni olla oikeutettua, kun takana tulevat näkevät sinun päästävän hyviä tilaisuuksia ohi.
        Eli jos sinä odotat 200m väliä, kun muut kuskit pääsisivät kevyesti jonossa oleviin 100m väleihin. Eli jos muut näkevät, että olet aivan liian arka ajamaan jonoon.
        Ja jos näin on, niin silloin ei moottoritielle pidä lähteäkään, sillä eihän moottoritiellä saa liikennettä haitata liiallisella hitaudellakaan.

Jos taas jono on todella niin tiukka, ettei siihen pääse kukaan ilman suurta riskinottoa, niin silloin pitää vain odottaa -ja antaa torvien soida. Älä niistä välitä sellaisessa tapauksessa. Älä polta pinnaasi ja tee mitään harkitsematonta.

joku älysi tuon olennaisen. Kirjoitin jo tuonne toissaalle, että siellä missä minä liikun (onneksi harvoin tarvii), kiihdytyskaistat on käytännössä olemattomia. Ei ole aikaa suunnitella, mihin väliin ajaisi, saati että voisi satoja metrejä ajaa rinnalla. Käytännössä tarkoittaa että pitää kiihdyttää oikeaan vauhtiin ja suoraan pitäisi edessä olla sopiva väli ja ellei ole, heti on pakko alkaa jarruttaa että ehtii hiljentää, ennen kuin "kiihdytyskaista loppuu...

• AM
        maalaisnainen kirjoitti:

osaan kyllä. Olen ennakoiva, muut huomoiva kuski. Mutta ainakin kaupungissa jossa moottoritiellä joskus satun ajamaan kiihdytyskaistat rampeilla ovat niin lyhyitä, että käytännössä pitäisi suoraan satasen vauhdista puikata johonkin olemattomaan rakoon. Ei puhettakaan, että voisi yhtään katsoa ja suunnitella mihin ajaisi. Sama kuin sukeltaa laiturilta tuntemattomaan veteen pää edellä. Minun "ajokulttuuriin" tällainen ei sovi.

Yleensä rampilta näkee jo aivan alusta motarille hyvin. Voit tällöin jo kiihdytyksen alussa miettiä, mihin rakoon itsesi tuikkaat. Ei se vaikeaa ole, kun vain käyttää järkeään eikä panikoidu.

• AM
        maalaisnainen kirjoitti:

joku älysi tuon olennaisen. Kirjoitin jo tuonne toissaalle, että siellä missä minä liikun (onneksi harvoin tarvii), kiihdytyskaistat on käytännössä olemattomia. Ei ole aikaa suunnitella, mihin väliin ajaisi, saati että voisi satoja metrejä ajaa rinnalla. Käytännössä tarkoittaa että pitää kiihdyttää oikeaan vauhtiin ja suoraan pitäisi edessä olla sopiva väli ja ellei ole, heti on pakko alkaa jarruttaa että ehtii hiljentää, ennen kuin "kiihdytyskaista loppuu...

"Käytännössä tarkoittaa että pitää kiihdyttää oikeaan vauhtiin ja suoraan pitäisi edessä olla sopiva väli ja ellei ole, heti on pakko alkaa jarruttaa että ehtii hiljentää, ennen kuin kiihdytyskaista loppuu..."

Jos sinä ehdit ensin kiihdyttää ja sitten hiljentää, on kiihdytyskaistalla riittävästi tilaa. Eihän tarkoitus olekaan sillä kaistalla tehdä muuta kuin kiihdyttää. Kiihdyttäminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kaasua painetaan reippaasti. Pelkällä pintakaasulla ei ole tarkoituskaan ehtiä kiihdyttämään kiihdytyskaistalla.

Kiihdytyskaistalla ei koskaan saa jarruttaa. Toistan: kiihdytyskaistalla ei koskaan saa jarruttaa. Kiihdytyskaistalla kiihdytetään sopivaan nopeuteen. Jo kiihdytyksen alussa katsotaan rakoja, joita motarijonossa on. Vilkku pistetään päälle ajoissa, jotta motarilla liikkujat tietävät, että tulet väliin. Kiihdyttämisen aikana päätät lopullisesti välin, johon menet ja sitten vain menet siihen väliin. Autojen välissä on aina niin paljon rakoa, että siihen mahtuu. Jos ei ole, rakoa syntyy. Jos ei synny, löysää vähän kaasua ja tyrkkää itsesi tämän pers'kärpäsen taakse. Vielä kerran: kiihdytyskaistalla ei jarruteta. Jos jarrutetaan, koko homma kusee.

Ainoastaan erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa kiihdytyskaistalla saa jarruttaa. En vielä kertaakaan ole sellaisiin olosuhteisiin törmännyt, vaikka motaria ajankin lähes päivittäin. Jonosta löytyy aina tilaa, kun vain ajat oikein. Erityisesti ruuhka-aikana ei saa pysähtyä kiihdytyskaistalle, koska paikaltaan lähtemällä ei muiden vauhtiin ehdi millään.

• maalaisnainen
        AM kirjoitti:

"Käytännössä tarkoittaa että pitää kiihdyttää oikeaan vauhtiin ja suoraan pitäisi edessä olla sopiva väli ja ellei ole, heti on pakko alkaa jarruttaa että ehtii hiljentää, ennen kuin kiihdytyskaista loppuu..."

Jos sinä ehdit ensin kiihdyttää ja sitten hiljentää, on kiihdytyskaistalla riittävästi tilaa. Eihän tarkoitus olekaan sillä kaistalla tehdä muuta kuin kiihdyttää. Kiihdyttäminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kaasua painetaan reippaasti. Pelkällä pintakaasulla ei ole tarkoituskaan ehtiä kiihdyttämään kiihdytyskaistalla.

Kiihdytyskaistalla ei koskaan saa jarruttaa. Toistan: kiihdytyskaistalla ei koskaan saa jarruttaa. Kiihdytyskaistalla kiihdytetään sopivaan nopeuteen. Jo kiihdytyksen alussa katsotaan rakoja, joita motarijonossa on. Vilkku pistetään päälle ajoissa, jotta motarilla liikkujat tietävät, että tulet väliin. Kiihdyttämisen aikana päätät lopullisesti välin, johon menet ja sitten vain menet siihen väliin. Autojen välissä on aina niin paljon rakoa, että siihen mahtuu. Jos ei ole, rakoa syntyy. Jos ei synny, löysää vähän kaasua ja tyrkkää itsesi tämän pers'kärpäsen taakse. Vielä kerran: kiihdytyskaistalla ei jarruteta. Jos jarrutetaan, koko homma kusee.

Ainoastaan erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa kiihdytyskaistalla saa jarruttaa. En vielä kertaakaan ole sellaisiin olosuhteisiin törmännyt, vaikka motaria ajankin lähes päivittäin. Jonosta löytyy aina tilaa, kun vain ajat oikein. Erityisesti ruuhka-aikana ei saa pysähtyä kiihdytyskaistalle, koska paikaltaan lähtemällä ei muiden vauhtiin ehdi millään.

itseäni vissiin hieman huonosti.
        Tarkoitin sanoa, että jo ramppiin lähdettäessä (heti kun alkaa nähdä, aika n. 10 sekuntia) täytyy katsoa, onko sopivaa rakoa tulossa. Ja jos näyttää ettei ole, on jo hiljennettävä oikeastaan suurin piirtein heti kun on kaasun saanut painettua. Kiihdytyskaistoja ei käytännössä ole olemassakaan vain n. 100 m, joten ei oikeasti ehdikään kiihdyttää oikeaan nopeuteen ottamatta tuota jo mainittua riskiä.
        Ehkä jossain etelän moottoriteillä on kunnon kiihdytyskaistat sitten, mutta näin minä koen asian...

• AM
        maalaisnainen kirjoitti:

itseäni vissiin hieman huonosti.
        Tarkoitin sanoa, että jo ramppiin lähdettäessä (heti kun alkaa nähdä, aika n. 10 sekuntia) täytyy katsoa, onko sopivaa rakoa tulossa. Ja jos näyttää ettei ole, on jo hiljennettävä oikeastaan suurin piirtein heti kun on kaasun saanut painettua. Kiihdytyskaistoja ei käytännössä ole olemassakaan vain n. 100 m, joten ei oikeasti ehdikään kiihdyttää oikeaan nopeuteen ottamatta tuota jo mainittua riskiä.
        Ehkä jossain etelän moottoriteillä on kunnon kiihdytyskaistat sitten, mutta näin minä koen asian...

Jos asia todella on niin, että jonossa ei ole auton mentävää rakoa, ei ole muuta mahdollisuutta kuin jarruttaa. En tosin ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa autojen väliin ei mahtuisi. Niin tiukkoja jonoja ei ole edes täällä etelän motareilla. Missähän päin liikut, kun autot ajavat kautta linjan noin lähellä toisiaan?

Kun auton nopeus on 110 km/s, se kulkee n. 30 m/s. Sadan metrin matkaan kuluu aikaa yli kolme sekuntia. Kyllähän siinä välissä ehtii jo paikkansa hakea - tai oikeastaan varmistaa sen. Paikkahan haetaan kiihdytettäessä.

• Autokoulun ope

Kuulkaas nyt. Asia on näin.
      Moottoritiellä ajajan on mahdollisuuksien mukaan melkeimpä väistettävä, vaikka kolmio onkin motarille tulijalla. Eli vasemmallee kaistalle saa vaihtaa, sakkoja ei tule, mutta pitää olla varma, ettei aiheuta muulle liikenteelle vaaraa.

Eihän motarilla ole pakko kenenkään ajaa, melkeimpä kaikkien vierellä kulkee kaksikaistainen tie, sinne voi mennä.

Suomessa autoilukulttuuri on mennyt täysin järjettömäksi, poliisien puutteen vuoksi. Se on tyhmä kuka lähtee ohittamaanpitkän letkan hänniltä, mutta myös yhtä tyhmä on se, joka on jonossa toisena (jos hän ei lähde ohi) eli ns. köröttelijän perässä ajava.

Olen sitä mieltä, että ne asioista puhuvat, jotka niistä tietävät vähiten. Eihän noin viisikymppiset voi tietää miten ajetaan motarilla tai liikenneympyrässä jos ovat 18- vuotiaana ajaneet korttinsa, koska silloin ei ole tällaisia ollut. Kaikkien pitäisi käydä viiden vuoden välein uudestaan inssi niin loppuisi tyhjänpäivänen inttäminen asiasta. Olisi kaikilla ainakin "päivitetyt" ajotiedot.

Rauhallisia ja pitkäpinnaisia ajoja kaikille!

• Nainen

Onko muita paikkoja (kuin moottoritieliittymät) ja tilanteita joissa ei väistäjänä ole kolmion takaa tuleva?
        Oma kortti ollut 15 vuotta ja tiedoissani tuntuu olevan jo todella paljon päivitettävää.

• Pena P

Et sinä mikään autokoulun ope ole. Ei autokoulussa opeteta väistelemään tuolla lailla.

Ja mitä tulee varttuneempien ihmisten ajotaitoihin, niin en allekirjoita puheitasi. Ne saat pitää kyllä aivan ominasi.

Itse kuulun aikuisten joukkoon. Sain korttini Ruotsissa 70-luvulla (jossa jo silloin oli paljon hyviä liikenneympyröitä ja niitä myös osattiin käyttää) ja jo silloin kävin kesälomilla ajelemassa pitkin Autobahnoja ja nyt viimeksi syksyllä, kun ajoin h-auton ja peräkärryn kanssa Saksan ja Ranskan kautta Epsanjaan, jossa näitä juttuja raapustelen.

Moottoriteitä ajelin ongelmitta Tanskan rajalta lähtien n. 3000km. Täällä ajelen viikoittain moottoriteitä pienempiä matkoja.

Ja mitä tietojen päivittämiseen tulee, niin ei se ainakaan minun kohdalla päde, mitä kirjoitit. Minä olen ensimmäisen kortin jälkeen ajanut peräkärrykortin ja ka-kortin, joten päivitystä on tapahtunut tuolloin.

• Pena P
        Nainen kirjoitti:

Onko muita paikkoja (kuin moottoritieliittymät) ja tilanteita joissa ei väistäjänä ole kolmion takaa tuleva?
        Oma kortti ollut 15 vuotta ja tiedoissani tuntuu olevan jo todella paljon päivitettävää.

Tosi nokkelasti heitetty kysymys. Onko muita paikkoja...hah-hah-hah :D

• 40v ratissa

Missähän välissä se tieto olis hävinnyt, jos on 40 vuotta tuolla sompaillut? Kun on nähnyt kaikki moottoritiet ja ympyrät rakentamisesta alkaen. Katso ajo-ope peiliin ja kysy mihin ajotaito on kadonnut, jos on!

• Mugen

Ei ole ainoastaan kohteliasta antaa tietä, jos tilanne sen sallii, vaan liikenneturvallisuutta parantavaa. Liikenne on yhteispeliä, kukaan meistä ei ole siellä yksin. Itse annan tilaa kaistalle aina kun se on mahdollista, onhan ruuhkaiselle motarille liittyminen yksi vittumaisimmista (vaarallisimmista) tilanteista tien päällä.

Tosin ymmärrän kirjoittajaa sikäli, että juntit jotka iskee sen 100-120 km/h tauluun ja sitten alkaa seurailemaan peileistä onko sitä tilaa, aiheuttavat pulssin ja adrenaliinin nousua aika usein...

Eiköhän ajella ihmisiksi ja muistetaan että ei kukaan omista sitä motaria, tai muutakaan tietä, mukavaa olisi jos kaikki autolijat pääsisi illaksi kotiin ehjänä..

• MV

kohdan "lisäys", huomaat että moottoritie ei todellakaan ollut ruuhkainen.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä että joustaminen on tarpeen, mikäli rampilta tulijalle ei löydy muuten tilaa.

Mutta kun sitä tilaa oli, joka suuntaan.

• Jehu

Näin yhtenä päivänä samanlaisen puupään Oulun moottoritiellä, niinkuin sinä. Idiootti ajaa henkilöautolla moottoritien oikeaa reunaa, eikä anna tilaa rampilta tielle tulevalle rekalle. Oli aika vaarallisen näköistä leikkiä ja henkilöauton
      kuljettajalla hengenlähtö lähellä. No, oispahan ollu yksi idiootti vähemmän sotkemassa liikennettä.

• Petri

Jotka olette sitä mieltä että etuajooikeutetun pitää joustaa, ootte kyllä täysiä nuijia! Juuri teidänhän se kuuluu joustaa kun tulette kolmion takaa kaistalle. jos ette tajua niin sitä kutsutaan joustavaksi liikenteeksi, eikä tunkea kylkeen kuin omistais koko tien.

• #

Sinun ei ainakaan tarvi syyllistä etsiä kun olet
      toisen auton alla vastaan tulian kaistalla.
      Ja jos olet ammattiautoilija niin olet valinnut
      väärän alan.

• Kuski

todellakin tiedän että minulla on väistämisvelvollisuus niitä kohtaan jotka jo ajavat moottoritiellä.itse olen pärjännyt omalla tavallani ihan hyvin.pidän nopeuteni rampille tullessa korkeintaan 80 km/h vaihdissa ja tarkkailen sopivaa raako peilistä.Kun sopiva väli löytyy niin tallaan vähän kaasulle ja ajan katsomaani väliin tietysti katsoen peilistä että onko tarvetta kaasuttaa lisää jotta moottoritietä jo ajava ei suotta joudu jarruttamaan vuokseni.tiedän itse kuinka ikävää on joutua nostamaan kaasulta jonkun takia joka ei katso peiliin tullessaan ramppia pitkin..ottaa päähän oikeen kunnolla.usein olen luottanut siihen että kyllä minut on huomattu mutta eteen on vaan tultu ja kaasulta on ollut pakko löysätä

• ajellut

Ajotavallasi on syytä pysyä ainakin keskieuroopan moottoriteiltä pois koska et pääsisi liikenteeseen ollenkaan.
        Sinä nimen omaan aiheutat väistämis- ja vaaratilanteita. Rampilta pitää mennä tielle vähintään moottoritienopeudella, mieluummin hieman kovempaa, tietysti katsoen sopivan raon.
        Tällöin liittyminen on juohevaa eikä valovuoden mittaisia välejä tarvitse kytätä.
        Itse olen muutaman kerran talvikelillä joutunut tosi mielessä jarruttelemaan kun kaltaisesi kyttääjä on yllättäen töröttänyt liittymässä paikallaan väliään odottaen. Paas miettien ja kokeile.

• Jusu

"kuljettajat" aiheuttaa ne kaikki sydämmen tykytykset sielä
        motarin ranpilla. Mietippä hetki .Jos ajat 80 km/h moottoritielle
        niin se on sinun asia ja jos vielä pääset jollain tapaan liikenteen
        sekaan niin hyvä. MUTTA jos sinulla on vauhtia se kahdeksan
        kymppiä niin mietippä paljonko on nopeus sinun perässä samalla
        rampilla esim. vaikka kuudennella autolla? Kyllä vaan vitutus kasvaa
        kaikilla kun yrittää tommosen körötteliän aiheuttaman letkan takaa
        sitten vääntää itsensä motarille viiden kynpin vauhdilla...

Kortti helvettiin tollasilta !!!

• antti

niin tosiaan itse asiassa jo autokoulussa on opetettu että rampilta tulevaa autoiliaa ei saa väistää. se vaarantaa vielä enemmän kuulemma liikennettä!mutta me suomalaiset emme vaan osaa näitä liikenne sääntöjä...

• hohoo

jo autokoulussa on opetettu että rampilta tulevaa autoiliaa ei saa väistää. heh heh!!!tilanneharkintaa poikaseni !!!!parempi väistää kuin olla väistämättä ja katua!!!!

• Ajoopettaja

Missä olet autokoulusi muka käynyt?

Ruotsissako?

Et taida vielä edes korttia omistaa!

TYHMÄ!!!
        TYHMÄ!!!
        TYHMÄ!!!
        TYHMÄ!!!
        TYHMÄ!!!

• antti
        Ajoopettaja kirjoitti:

Missä olet autokoulusi muka käynyt?

Ruotsissako?

Et taida vielä edes korttia omistaa!

TYHMÄ!!!
        TYHMÄ!!!
        TYHMÄ!!!
        TYHMÄ!!!
        TYHMÄ!!!

ihan suomessa olen autokoulun käyny ja muutama vuosi sitten... ja jos olisit autokoulun opettaja, et olis noin idiootti vastauksissas! ainakin täälläpäin ne on kaikki aikuisia...

• JP
        antti kirjoitti:

ihan suomessa olen autokoulun käyny ja muutama vuosi sitten... ja jos olisit autokoulun opettaja, et olis noin idiootti vastauksissas! ainakin täälläpäin ne on kaikki aikuisia...

Opetetaanko jossakin autokoulussa todellakin ettei rampilta tulevaa SAA väistää? Mihin se perustuu? Taitaa olla sama autokoulu joka opettaa että pitää pysähtyä 10m ennen risteystä...
        Joustavuutta likenteessä sanon minä. Jos vain tilaa löytyy siirryn hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle jos näen että ramppia tulee alas joku toinen auto. Tietääkseni SE ei ole laitonta.

• Expressbus

Joo, ei tarvitse, eikä saa väistää moottoritiellä.
      Siellä kaistalla voi olla joku ohittamassa sinua, ethän voi kiilata.
      Itse olen menestyksellä tullut rampilta "muutaman"
      kerran 10v. aikana.

• m-t

ei oo härmäläiselle helppoo oppia ajaan moottoritiellä.taustapeili tuntematon käsite.ohittamaan törttöillään toisen eteen ja sit heti taas ohitettavan keulan eteen takas,vaik ois baanaa vetää vähä pitemmälle,kivaa varsinkin märäl kelil.sit on näitä,jotka ajaa kaks rinnakkain ja tukkii molemmat kaistat.....listaa kyl riittäis.kaikki me ollaan kuiteski omasta mielestä maailman parhaita.....?

• Gaypera72

... listaan...

entäpä sitten ne herrat ja hidalkot kun siellä motarilla ajaavat isoilla uusilla farmari volvoillaan kaistalta toiselle ehkä sillon tällön jopa muistaen käyttää sitä vinkkaria ennen kun on jo tehnyt kaistan vaihdon. luulisi että niissä uusissa ja hienoissa volvoissa olisi edes toimivat vinkkarit, vai kasvaattako auton status kuskille kuplan otsaan ja välinpitämättömyyden liikenteen yksinkertaisinta asiaa kohtaan.

• Jöördis-täti

Aattelin ensin että nimimerkin takaa löytyy nainen,muttei sittenkään..

Riippumatta siitä, onko tilaa väistää tai ei, naiskuski ei väistä koskaan. Jurraa vain omalla kaistallaan, tuskin edes tietää mitä ympärillään tapahtuu. Enkä sano näin piruuttani, vaan aivan tosissani.

Naisen paikka on kotona "ajettavana", EI ratin takana... Toki joitakin poikkeustapauksiakin on.

• Niina

Yleensä nuo jurraajat on keski-ikäisiä miehiä, ja tämä on faktaa.

Pysy sinä pappa kuule vaan kaulimen ja hellan välillä, niin liikenne on turvallisempaa.

• Jöördis-täti
        Niina kirjoitti:

Yleensä nuo jurraajat on keski-ikäisiä miehiä, ja tämä on faktaa.

Pysy sinä pappa kuule vaan kaulimen ja hellan välillä, niin liikenne on turvallisempaa.

Voi voi Niina pieni.
        Tosiasioita on joskus niin vaikea hyväksyä.
        Mutta kun hieman vanhenet ja saat elämänkokemusta, niin kyllä se siitä helpottuu! Sitä on sinunkin hyvä jo harjoitella, ei ole sitten keski-ikäisenä niin vaikea katsoa peiliin. Naiset kun rupsahtavat jo kolmekymppisenä...

• Niina
        Jöördis-täti kirjoitti:

Voi voi Niina pieni.
        Mutta kun hieman vanhenet ja saat elämänkokemusta, niin kyllä se siitä helpottuu! Sitä on sinunkin hyvä jo harjoitella, ei ole sitten keski-ikäisenä niin vaikea katsoa peiliin. Naiset kun rupsahtavat jo kolmekymppisenä...

Rupsahtaminen onneksi ei vaikuta ajotaitoon, kun se on jo nuorena hyvä.
        Toista se on eräillä ;-)

• Jöördis-täti
        Niina kirjoitti:

Rupsahtaminen onneksi ei vaikuta ajotaitoon, kun se on jo nuorena hyvä.
        Toista se on eräillä ;-)

Olet varmaan oikeassa Niina.
        Näinhän se tietysti on.

• Toinen setä
        Jöördis-täti kirjoitti:

Voi voi Niina pieni.

Valitettavasti huonoja kuskeja on monenlaisia.
        Pahimpia tietysti vanhukset, jotka eivät edes huomaa ajavansa vastapalloon moottoritiellä.
        Nuoret kollit ovat hengenvaarallisia riskinotolloaan. Siinä ryhmässä suurin ylikuolleisuus.
        Keski-ikäisissä tädeissä erittäin paljon ylivarovaista ajotapaa, jossa joko ei osata reagoida muuhun liikenteeseen ollenkaan tai sitten ylireagoidaan. Tutkimustieto vähäistä, mutta olen tällaisen ylireagoijan hajoittamat 5 kytkintä ja 2 jarrulevyt joutunut maksamaan. Vituttaa.
        Keski-ikäisten miesten huono ajaminen on röyhkeyttä ja kilpailuhenkeä.
        Parasta olisi varmaan eliminoida nuo kaikki ne nuoret naiskuskit, joita blondius liikaa häiritsee. Ei jäisi paljoa jäljelle...

• Mies

Kuinka monta kuolonkolaria nainen ajoi vuonna 2002?
        Kysyn vaan.....
        Olen muuten sitten mies.

• Nainen isolla N:llä

en ole samaa mieltä....

• .
        Mies kirjoitti:

Kuinka monta kuolonkolaria nainen ajoi vuonna 2002?
        Kysyn vaan.....
        Olen muuten sitten mies.

Kerroppa sitten jos tiedät!

• Hidastelijat?

Monesti on ärräpäitä päässyt ilmoille kun olen moottoritielle tulossa rampilta ja kuolleessa kulmassa sattuu joku ajamaan, hidastan että pääsen hänen taakseen siirtymään. (ei oikeen jäisellä rampilla viitsi huitasta 150km/h lasiin kun ei ole luistonestoa... )

No tämä älykääpiö rupeaa jarruttamaan ja päästämään minut eteensä! Siinä sitä sitten ollaan 120km/h alueella 50km/h tuulilasissa...

Opetelkaa ihmiset ajamaan ja kunnioittakaa sitä kolmiota kellä sellainen on. Ei liikenne suju sillä periaatteella että "on ystävällistä tehdä näin"...

Monesti ollut kolarinpaikka kun edessäoleva ihminen painaa jarrutpohjaan kun tekee tietä rampilta tulevalle...

• ajellut

Oleellisin asia on tulla moottoritielle VÄHINTÄÄN
        oikeanpuolen kaistan ajoneuvojen nopeudella jolloin ei tarvitse ruveta kyttäämään suurta väliä eikä kenenkään tarvitse väistää, tulijan täytyy toki varoa, ettei häiritse mt:llä ajavia.
        n.30v sitten kun aloin liikkumaan keskieuroopassa
        toimin yhtä typerästi kuin valtaosa suomalaisista
        nykyisin = hidastelin ja kyttäsin tullessa baanalle. Eläkeläiset ajelivat oikeassa laidassa
        n.130:ä (sunnuntaina ei kuormureita saksassa)
        oman ajokkini huippu n.140 ja kiihtyvyys olematon
        niin eihän muita vaarantamatta joukkoon meinannut päästä.
        NYKYISILLÄ H-AUTOILLA SAA KEVYESTI KELATTUA RAMPILLA TARVITTAVAN 120 - 140km/h NOPEUDEN jolla
        liikenteeseen meno käy sujuvasti.
        KOKEILKAA EDES!!!!!!

• Ajelija

Jos moottoritiellä ajavat pitäisivät kunnon turvavälin (nyrkkisääntö: jos pystyt lukemaan edellä ajavan rekkarin motarinopeuksissa, olet liian lähellä) niin koko ramppiongelmaa ei olisi. Siihen vaan sopivaan väliin jonkun perään ja sitten kasvattamaan väliä niinkuin jo joku täällä kirjoittikin.

• Xpat

ei suomalaisessa liikenteessä todellakaan tunnu olevan tapana. Ihmekös tuo sitten, jos liikenne ei jousta?

• Sääntöjen rikkoja

Riippumatta siitä, mitä laki, asetus tai sääntö asiasta sanoo, minä väistän mihin suuntaan tahansa ja vaikka kaikkia sääntöjä rikkoen mieluummin kuin ajan säännönmukaisen kolarin - sakkojen uhallakin.

Rampilta tulevaa väistän, jos tilanne näyttää sitä vaativan, tai se on jostakin syystä järkevää, joko hidastaen omaa nopeuttani tai kaistaa vaihtaen, sen mukaan kumpi vaihtoehto on tarkoitukseen sopivampi. Kaistaa vaihtaessa on tietysti varmistuttava, että sen voi tehdä turvallisesti.

Mikäli havaitsen, että minun takanani on runsaasti tilaa, en väistä ollenkaan tai jopa lisään nopeuttani, jos katson sen aiheelliseksi. Ainakin yritän viestittää kaverille, mitä olen tekemässä.

Noin miljoonan kilometrin kokemuksella väitän, että sääntöjä noudattava selviää ainoastaan standardin mukaisista tapauksista, mutta järkeä käyttävä myös erikoistapauksista, joita liikenne on tulvillaan.

• Minä itte

Taidat olla tyypillinen suomalainen.
      "Mä olen omalla kaistalla, enkä v...ttu väistä.
      Tulee mieleen sanonta, että "Ajelee kuin Riihimäkeläinen". Meinaan, varokaa kun tulette
      tänne autolla, niin teillä saa olla silmät
      selässäkin. 90% ihmisistä täällä ajaa juuri tuolla liikennepolitiikalla, ei nimittäin pätkääkän jousta. Minulla on kahdenkymmenen vuoden kokemus, joten tiedän.
      Kaikesta huolimatta turvallista matkaa kaikille vuodelle 2003

• piru itte

...kun ei ymmärretä liikennesääntöjä!!! senkun ajelette rampilta motarille, katsomatta edes tuleeko ketään, olettaen että teitä väistetään! itteppähän maksatte! tiellä ajava (toivottavasti) väistää jos voi, mutta ellei voi niin tuskinpa suostuu ottamaan syyt omalle kontolleen kolauttamalla vierellä ajavan kylkeen väistääkseen Teitä, hyvät Maanteiden Kunkut (runkut...). Liiketeen pitää sujua, ja siihen pyritään, joten MOLEMPIEN osapuolien (tiellä ajavien ja siihen liittyvien) PITÄÄ JOUSTAA.

Älkääkä nähkö asiaa mustavalkoisena. On ruuhka-aikoja, jolloin kaikkien pitää joustaa, väistää, tehdä tilaa ja pidentää pinnaa. Mutta jos on hiljaista, tiellä muutama auto, niin mielestäni väistämisvelvollisuus (kirjoittamatonkin) on EHDOTTOMASTI tielle liittyvällä. Hän mukauttaa nopeutensa ja liittymisensä muuhun liikenteeseen, ja KÄYTTÄÄ VILKKUA (pökätään ratin vasemmassa sivussa oleva vintta ylös [oikealle] tai alas [vasemmalle]), että tiellä ajavat saisivat ajaa rauhassa väistelemättä "pikaliittyjiä". Ja tiedoksi, alituisesta kaistojen vaihtelusta ja vasemmalla kaistalla alituisesti ajamisesta saa IHA OIKEESTI (!!!!!????) sakot jos kakkahatut sattuu tapauksen todistamaan havaitsemattomalla läsnäolollaan!!! Enkä nyt tarkoita "kummituksia" enkä "maahisia takapenkillä"! Joko piisaa valistus ja vittuilu???

• Rekkamies

> Kahteen otteeseen oli kolari lähellä. Miksi?
      > Koska moottoritielle rampilta tulija oletti
      > automaattisesti minun väistävän häntä,
      > siirtymällä ohituskaistalle. Kun en näin
      > tehnytkään,

Ei voi muuta sanoa: olet SAATANAN PÖLVÄNTERI!! En viittinyt koko keskustelua lukea, mutta varmaan sua on opetettu jo tarpeeksi! Pysy vaan pois liikenteestä. Ja tältä palstalta itkemästä.

> Ensi kerralla en enää edes yritä väistää.
      > Jos kolisee, sitten kolisee.
      > Ja syyllinen löytyy hakematta.

Väistäkkönä rekkaa? No et varmaan. Taidat olla joku periaatteen juntti. No, se onneksi lämmittää omaisten mieltä: ajoi sääntöjen ja lain mukaan. Ja onpa yksi tollo vähemmän liikenteessä.

• MV

Jos se rampilta tuleva juntti ei osaa autoaan laittaa muualle kuin siihen viiden metrin tilaan joka sattuu minun autoni alla olemaan, sitten kolisee.

Ja kun sitä tyhjää oli sekä edessä että takana vaikka kolmen täysimittaisen yhdistelmän mennä. Turvaväleineen kaikkineen.

• Yksi muiden mukana

Kovin kuuluu olevan lasten kengissä niin liikenne kuin liikenteessä liikkuvatkin Suomessa. "Minä en väistä koska mun ei tarvii" kuuluu olevan monen tyyli. Ei ole ihmekään jos jatkuvasti kolisee ja ihmisiä kuolee kuin kärpäsiä liikenteessä. Siellä pitäs oppia yhteistyöhön eikä harrastaa jääräpäistä "minä olen oikeassa"-tyyliä. Poliisinkin pitäisi oppia näkemään miten se sujuu joustavasti eikä vain ratsastaa paragraafeilla ja olla työntämässä sakkolappua käteen sille joka joustaa!

• mobiler

Olet aivan oikeassa, väistäjä on rampilta liikenteen sekaan tuleva. On käsittämätöntä,
      että jotkut eivät osaaa sovittaa vauhtiaan moottoritiellä ajavien mukaan. Mikä siinä on niin
      vaikeata?????? Se ei ole yhtään vaikeata vaikka autoja olisi tulossa jonossa. Autossa on tausta- ja sivupeilejä ja pään pitäisi myös terveellä ihmisellä kääntyä.
      Moottoritiellä jo ajavan EI PIDÄ VÄISTÄÄ liittymäkaistalta sisään tulevia! Kyse ei ole joustavuudesta, vaan siitä, että opetellaan asiat
      niinkuin pitäisi alun alkaen.
      Poliisi voisi tässäkin asiassa jämäköityä.
      NE JOTKA EIVÄT OSAA LIITTYÄ MUUHUN AJOVIRTAAN
      VOIVAT JÄTTÄÄ AUTONSA KOTIIN.

• Anonyymi

Sen takia, koska jotkut haluavat ajaa autolla siten, että moottoria kuormitetaan mahdollisimman vähän. Mistä tahansa liittymästä nopeuden saa kiihdytetty helposti 90 nopeuteen, mutta 120 vauhtiin voi olla jo moottorin huudattamista, autosta ja tilanteesta riippuen. Siihen 120 vauhtiin kyllä pääsee, mutta kiihdytyskaistat saisivat olla vähintään 500 metriä suoraa tietä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen takia, koska jotkut haluavat ajaa autolla siten, että moottoria kuormitetaan mahdollisimman vähän. Mistä tahansa liittymästä nopeuden saa kiihdytetty helposti 90 nopeuteen, mutta 120 vauhtiin voi olla jo moottorin huudattamista, autosta ja tilanteesta riippuen. Siihen 120 vauhtiin kyllä pääsee, mutta kiihdytyskaistat saisivat olla vähintään 500 metriä suoraa tietä

Tuo ettei moottoria kuormiteta koskaan johtaa moottorin karstoittumiseen ja korjaamolla se korjataan huudattalalla autoa.
        Auto ja sen moottori on suunniteltu siten että hetkelliset maksimitehot ovat ihan ok, miksi muuten siihen autoon olisi asennettu moottori jossa on tietyn verran tehoa?

• Anonyymi

Väistämisvelvollisuus on rampilta tulevalla. Pääväylällä ajavilla on velvollisuus olla häiritsemättä liikennettä. Olemattomilla turvaväleillä ajaminen on hyvinkin häiritsevää, kun ei ole kunnollisia välejä, joihin voi liittyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että kiihdytyskaistat voisivat joissakin tapauksissa olla hieman pidempiä. Toisaalta pituuden hyöty yleensä nollataan, koska suuri osa autoilijoista vaihtaa varsinaiselle ajokaistalle jo 20...30 metrin jälkeen, vaikka oma nopeus on vielä selvästi moottoritienopeutta alempi. Tässä myös syy useimpiin onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että kiihdytyskaistat voisivat joissakin tapauksissa olla hieman pidempiä. Toisaalta pituuden hyöty yleensä nollataan, koska suuri osa autoilijoista vaihtaa varsinaiselle ajokaistalle jo 20...30 metrin jälkeen, vaikka oma nopeus on vielä selvästi moottoritienopeutta alempi. Tässä myös syy useimpiin onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin.

Ei aiheuta vaaratilannetta.
        Autoilijan tulee otta huomioon muu liikenne.
        Jos siirrun liittymäkaistalta moottoritielle 70km/h nopeudella tulee oikeaa kaistaa ajavan joko hidastaa tai valmistautua ohittamaan minut.
        Tosin tuskin se oikeaa kaistaa ajava saavuttaa edes minua jos käsketän 245 heppaa kiihdytykseen.
        Mutta tuo 70km/h nopeus kiihdytyskaistan alussa ei eroa yhdistelmän siirtymiseen kiihdytyskaistan lopussa 70km/h nopeudella, kummassakin hidas nopeus.
        Onnettomuuden aiheuttaa se joka ei osaa lukea liikennettä ja varautua tulevaan.
        Myös siinä moottoritiellä ajavalla on jarru ja ratti ja lisäksi vilkku, näitä käyttämällä vaaratilanne ei ole mahdollinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väistämisvelvollisuus on rampilta tulevalla. Pääväylällä ajavilla on velvollisuus olla häiritsemättä liikennettä. Olemattomilla turvaväleillä ajaminen on hyvinkin häiritsevää, kun ei ole kunnollisia välejä, joihin voi liittyä.

Se turvaväli kasvaa hetkessä, kun siihen alkaa vaihtaa kaistaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se turvaväli kasvaa hetkessä, kun siihen alkaa vaihtaa kaistaa.

Turvaväli kasvaa, kun välimatka siihen ohitettavaan kasvaa. Kaistan vaihto ei ole siihen vaikuttava tekijä.

• Anonyymi

... ja turvaväli kasvaa, kun ajoneuvot ajavat eri nopeudella, eli nopeusero ajoneuvojen välillä on tarpeeksi suuri. Turvaväli pitää olla koko ajan tarpeeksi suuri, eikä pelkästään silloin tällöin ja joskus ja jouluna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo ettei moottoria kuormiteta koskaan johtaa moottorin karstoittumiseen ja korjaamolla se korjataan huudattalalla autoa.
        Auto ja sen moottori on suunniteltu siten että hetkelliset maksimitehot ovat ihan ok, miksi muuten siihen autoon olisi asennettu moottori jossa on tietyn verran tehoa?

2-litraista, 2010-luvun dieselmoottoria ei ole tarpeen kuormittaa enempää kuin kierroksella 2500 rpm/ min. Bensiinimoottori ilman turboa voi kierrättää 3500 rpm/min. Minulla on tuollainen Diesel, enkä mielellään kierrätä yli 2500 rmp/min, koska ei ole tarvetta, ja tuo kierrosluku riittää siihen ettei moottori karstoitu, jos vaihteen vaihtaa yhden isommalle tuossa kohdassa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autoissa voisi olla pakollinen kolmio, jos kuljettaja ei ole osoittanut ajokokeessa osaavansa toimia moottoritiellä.
        Moottoritien käyttäminen voisi olla kiellettyä, jos ei osaa.

Vaihdan usein hyvissä ajoin vasemmalle.
        Se väistäminen vasemmalle on kiellettyä, mutta perusteeni on ennakointi ja hitaampien ohittaminen.

Kiihdyttäminen jätetään liian usein vasta päätielle eikä poliisi valvo asiaa.
        Se on vaarallista ja häiritsee liikennettä, kun liitytään päätielle huomattavan alhaisella nopeudella, kiihdytyskaistaa hyödyntämättä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

2-litraista, 2010-luvun dieselmoottoria ei ole tarpeen kuormittaa enempää kuin kierroksella 2500 rpm/ min. Bensiinimoottori ilman turboa voi kierrättää 3500 rpm/min. Minulla on tuollainen Diesel, enkä mielellään kierrätä yli 2500 rmp/min, koska ei ole tarvetta, ja tuo kierrosluku riittää siihen ettei moottori karstoitu, jos vaihteen vaihtaa yhden isommalle tuossa kohdassa

Autossasi on varmaan jokin vika?

Tämän vuosituhannen dieseli ilman turboa?
        Jotenkin en usko.

Kannattaisiko tutustua aiheeseen taloudellinen ajaminen?

Onko sinulla ajokortti?
        Jos on, niin kannattaa kerrata perusasiat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turvaväli kasvaa, kun välimatka siihen ohitettavaan kasvaa. Kaistan vaihto ei ole siihen vaikuttava tekijä.

Mietipäs asiaa vähän pidempään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autoissa voisi olla pakollinen kolmio, jos kuljettaja ei ole osoittanut ajokokeessa osaavansa toimia moottoritiellä.
        Moottoritien käyttäminen voisi olla kiellettyä, jos ei osaa.

Vaihdan usein hyvissä ajoin vasemmalle.
        Se väistäminen vasemmalle on kiellettyä, mutta perusteeni on ennakointi ja hitaampien ohittaminen.

Kiihdyttäminen jätetään liian usein vasta päätielle eikä poliisi valvo asiaa.
        Se on vaarallista ja häiritsee liikennettä, kun liitytään päätielle huomattavan alhaisella nopeudella, kiihdytyskaistaa hyödyntämättä.

Kuka idiootti tuon on keksinyt, että ei saa väistää vasemmalle kaistalle kiihdytyskaistalta tulevia? Jos sinulla on nopeutta 125 km/h, niin voit ihan vapaasti väistää vasemmalle kaistalle, koska suomessa ei saa missään ajaa yli 125 km/h. Jos sinulla on suurin nopeus mitä liikennemerkissä ilmoitetaan, niin mielestäni silloin saa ajaa millä tahansa kaistalla, koska nopeusrajoitus tarkoittaa sitä, että sitä EI SAA YLITTÄÄ

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka idiootti tuon on keksinyt, että ei saa väistää vasemmalle kaistalle kiihdytyskaistalta tulevia? Jos sinulla on nopeutta 125 km/h, niin voit ihan vapaasti väistää vasemmalle kaistalle, koska suomessa ei saa missään ajaa yli 125 km/h. Jos sinulla on suurin nopeus mitä liikennemerkissä ilmoitetaan, niin mielestäni silloin saa ajaa millä tahansa kaistalla, koska nopeusrajoitus tarkoittaa sitä, että sitä EI SAA YLITTÄÄ

Mutku ajan omasta mielestäni rajoitusten mukaan ja jarruttelen usein.
        Muut kaahaa.

En osaa kääntää päätä, niin ei voi katsoa, onko tilaa vaihtaa kaistaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei aiheuta vaaratilannetta.
        Autoilijan tulee otta huomioon muu liikenne.
        Jos siirrun liittymäkaistalta moottoritielle 70km/h nopeudella tulee oikeaa kaistaa ajavan joko hidastaa tai valmistautua ohittamaan minut.
        Tosin tuskin se oikeaa kaistaa ajava saavuttaa edes minua jos käsketän 245 heppaa kiihdytykseen.
        Mutta tuo 70km/h nopeus kiihdytyskaistan alussa ei eroa yhdistelmän siirtymiseen kiihdytyskaistan lopussa 70km/h nopeudella, kummassakin hidas nopeus.
        Onnettomuuden aiheuttaa se joka ei osaa lukea liikennettä ja varautua tulevaan.
        Myös siinä moottoritiellä ajavalla on jarru ja ratti ja lisäksi vilkku, näitä käyttämällä vaaratilanne ei ole mahdollinen.

Jos kiihdytyskaistan pituus on satoja metrejä, miksi et käytä sitä hyväksesi ja siirry moottoritielle vasta sitten kun olet saavuttanut moottoritienopeuden? Vertaus yhdistelmään on aika ontuva, koska yhdistelmä ei painonsa vuoksi saavuta täyttä nopeutta kovin nopeasti. Sinun käytöksesi puolestaan vaarantaa omasi ja muiden turvallisuuden ja lisäksi haittaa pahasti liikenteen sujuvuutta. Kiihdytyskaistojen oikea käyttäminen on taitolaji, jossa sinulla ja monella muulla on vielä paljon parannettavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos kiihdytyskaistan pituus on satoja metrejä, miksi et käytä sitä hyväksesi ja siirry moottoritielle vasta sitten kun olet saavuttanut moottoritienopeuden? Vertaus yhdistelmään on aika ontuva, koska yhdistelmä ei painonsa vuoksi saavuta täyttä nopeutta kovin nopeasti. Sinun käytöksesi puolestaan vaarantaa omasi ja muiden turvallisuuden ja lisäksi haittaa pahasti liikenteen sujuvuutta. Kiihdytyskaistojen oikea käyttäminen on taitolaji, jossa sinulla ja monella muulla on vielä paljon parannettavaa.

Tiedoksi, yhdistelmät eivät koskaan saavuta moottoritenopeuksia kun niiden nopeudet on määritelty 80km/h.
        Kyse ei siis ole siitä etteikö haluaisi kiihdyttää vaan kun ei saa kiihdyttää moottoritienopeuteen.

Olen opettanut opetusluvalla pari kuskia ja yksi opetuskohta oli liittymäkaistan käyttö.
        Oppilailla oli pakollinen autokouluajo ja siinä autokoulun opettaja kehui oppilasta että osaa sujuvasti toimia liittymäkaistalla.

Eli minä tiedän ja osaan toimia liittymäkaistalla siten että mittarissa on 120 jo puolessavälin liittymäkaistaa ja osaan joko kiihdyttää tai hidastaa turvalliseen liittymiseen.

Osaan myös asettua muiden asemaan ja kykenen tiedostamaan muiden ajoneuvojen rajoitteet, tuo kyseinen omisnaisuus tuntuu sulta puuttuvan.
        Mutta jatkahan sitä oman navan kaivelua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taitaa tuo sääntö, ettei saa vaihtaa kaistaa rampista tulijan auttamiseksi, olla sieltä hallituksen esityksestä uudeksi tieliikennelaiksi.
        Toki järkevät ja turvallisuutta arvostavat kuskit pääsääntöisesti siirtyy sinne vasemmalle kun se on mahdollista, ei tuosta kaistan(tarpeeton?) vaihdosta ole varmaankaan ketään koskaan sakotettu, vaikka vittumaisen konstan (sitähän ne on kaikki) kohdalla osuessa se sakottaminen saattaisi tulla kysymykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedoksi, yhdistelmät eivät koskaan saavuta moottoritenopeuksia kun niiden nopeudet on määritelty 80km/h.
        Kyse ei siis ole siitä etteikö haluaisi kiihdyttää vaan kun ei saa kiihdyttää moottoritienopeuteen.

Olen opettanut opetusluvalla pari kuskia ja yksi opetuskohta oli liittymäkaistan käyttö.
        Oppilailla oli pakollinen autokouluajo ja siinä autokoulun opettaja kehui oppilasta että osaa sujuvasti toimia liittymäkaistalla.

Eli minä tiedän ja osaan toimia liittymäkaistalla siten että mittarissa on 120 jo puolessavälin liittymäkaistaa ja osaan joko kiihdyttää tai hidastaa turvalliseen liittymiseen.

Osaan myös asettua muiden asemaan ja kykenen tiedostamaan muiden ajoneuvojen rajoitteet, tuo kyseinen omisnaisuus tuntuu sulta puuttuvan.

Tulipas siinä ansiotonta omakehua oikein roppakaupalla. Se onko tuolle kehulle jotain katetta on jos ei nyt hyvä, niin ainakin lievästi oikeutettua asettaa kyseenalaiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulipas siinä ansiotonta omakehua oikein roppakaupalla. Se onko tuolle kehulle jotain katetta on jos ei nyt hyvä, niin ainakin lievästi oikeutettua asettaa kyseenalaiseksi.

Joku ottaa osaamisen omakehuna. Sille ei voi mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä nyt taisi tulla melkoista palturia. Kun vertaa asennettasi ja sitä mitä kirjoitat, nämä kaksi asiaa eivät mitenkään mahdu samaan autoon. Toivon, että opettamillasi oppilailla olisi paremmat asenteet liikenteessä kuin sinulla, jos näitä ajo-oppilaita ylipäätään on ollutkaan. Epäilen sitäkin vahvasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No henkilöautoa ei ajeta niin kuin yhdistelmää.
        Tai ei pitäisi.
        Kiihdytellään ja ryhmitytään niin kuin pitää, eikä leikitä rekkaa. Varsinkaan rekkojen edessä.

Niin normaali liittyminen isolle tielle.
        Miksiköhän se on vaikeaa niin monelle?
        Ihan normaali vaatimuksia ajoon oikeutetulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä nyt taisi tulla melkoista palturia. Kun vertaa asennettasi ja sitä mitä kirjoitat, nämä kaksi asiaa eivät mitenkään mahdu samaan autoon. Toivon, että opettamillasi oppilailla olisi paremmat asenteet liikenteessä kuin sinulla, jos näitä ajo-oppilaita ylipäätään on ollutkaan. Epäilen sitäkin vahvasti.

Siis väität että rekka kiihtyy moottoritirnopeuteen (120) hitaasti mutta varmasti.
        Liittymäkaistalta siirrytään liityttävelle kaistalle kun sopiva rako löytyy, missään nimessä ei körröötellä sinne liittymäkaistan loppuun ja aleta siellä arpomaan että mihinkähän hurautan.
        Eli liittymäkaistalta heti kun mahdollista pois.
        Jos esim. moottoritietä ajaa se sinunlainen kusipää joka luulee omistavansa sen moottoritein niin hän voi rauhassa vilkutella niitä valoja ja tehdä käsimerkkejä.
        Moottoritiellä tulee koko ajan peräedellä vastaan autoja jotka jostakin syystä ajavat hitaammin kuin maksiminopeus joten en oikein ymmärrä miksi liittymäkaistalta ei saisi siirtyä alle maksiminopeuden silloin kun siihen on tila ja mahdollisuus?
        Kaikista vaarallisin on kun saat kiihdytettyä vauhdin 120 ja moottoritiellä ei olekkaan tilaa, sinulla on 2 vaihtoehtoa joko kiilaat itsesi väkisin moottoritielle tai ajat pitkäksi ja toivot ettei käy pahasti.
        4v sitten jyväskylän eteläpuolella tuli sankari liittymäkaistalla ja ajoi tappiin saakka ja oletti että kyllä se rekka häipyy siitä rinnalta, no ei häipynyt kun rekalla ei ollut paikkaa minne häipyy.
        Siinä se sankari ajoi pientareella rekan rinnalla peilinkappaleiden sinkoillessa ennenkuin antoi periksi ja hiljensi vauhtia.
        Olistko ehkäpä sinä se sankari, tappiin saakka ja sitten kiilaten.

Eli kaikille, siirtykää heti liittymäkaistalta kun se turvallisesti on mahdollista, kaikki tienliikkuja ovat velvollisia huomioimaan hitaammat tiellä.
        Älkää antako näiden kusipäiden vaikuttaa turvalliseen ajamiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis väität että rekka kiihtyy moottoritirnopeuteen (120) hitaasti mutta varmasti.
        Liittymäkaistalta siirrytään liityttävelle kaistalle kun sopiva rako löytyy, missään nimessä ei körröötellä sinne liittymäkaistan loppuun ja aleta siellä arpomaan että mihinkähän hurautan.
        Jos esim. moottoritietä ajaa se sinunlainen kusipää joka luulee omistavansa sen moottoritein niin hän voi rauhassa vilkutella niitä valoja ja tehdä käsimerkkejä.
        Moottoritiellä tulee koko ajan peräedellä vastaan autoja jotka jostakin syystä ajavat hitaammin kuin maksiminopeus joten en oikein ymmärrä miksi liittymäkaistalta ei saisi siirtyä alle maksiminopeuden silloin kun siihen on tila ja mahdollisuus?
        Kaikista vaarallisin on kun saat kiihdytettyä vauhdin 120 ja moottoritiellä ei olekkaan tilaa, sinulla on 2 vaihtoehtoa joko kiilaat itsesi väkisin moottoritielle tai ajat pitkäksi ja toivot ettei käy pahasti.
        4v sitten jyväskylän eteläpuolella tuli sankari liittymäkaistalla ja ajoi tappiin saakka ja oletti että kyllä se rekka häipyy siitä rinnalta, no ei häipynyt kun rekalla ei ollut paikkaa minne häipyy.
        Siinä se sankari ajoi pientareella rekan rinnalla peilinkappaleiden sinkoillessa ennenkuin antoi periksi ja hiljensi vauhtia.

Eli kaikille, siirtykää heti liittymäkaistalta kun se turvallisesti on mahdollista, kaikki tienliikkuja ovat velvollisia huomioimaan hitaammat tiellä.

Moottoritiellä ajava ei saa estää, eikä haitata liikennettä, eli siellä pitää olla turvavälit kunnossa, joihin voi liittyä. Liittyjällä on toki se väistämisvelvollisuus, mutta pääväylällä ajavien velvollisuus on olla haittaamatta ja estämättä liikennettä. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensinnäkään, minä en ole kirjoittanut rekoista sanaakaan. Raivoat nyt jollekulle toiselle. Minä kysyin, miksi et käytä kiihdytyskaistan pituutta hyväksesi vaan liityt pienellä nopeudella varsinaiselle kaistalle heti kun se on mahdollista. Tällainen tapa vaarantaa monen muun turvallisuuden ja tästä syystä aiheutuu suurin osa nelikaistaisten teiden onnettomuuksista. Tämä on huno tapa myös liikenteen sujuvuuden näkökulmasta. Tampereen ohikulkutie on tästä oivallinen esimerkki. En myöskään kehottanut ajamaan kiihdytyskaistan loppuun ja vetämään siellä liinat kiinni. Jos näin tapahtuu, se kertoo että autoilija ei omaa vähääkään liikenteen pelisilmää. Yksi yleinen ja idioottimainen tapa Suomessa on tulla kiihdytyskaistalta suoraan vasemmalle kaistalle. Jos liikenteeseen liittyminen on näin ylivoimaisen vaikeaa jollekin, olisi hyvä vaikka kerran elämässään käydä autolla Keski-Euroopassa. Ruotsistakin voi aloittaa, sielläkään rampit eivät aiheuta ongelmia kuten Suomessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moottoritiellä ajava ei saa estää, eikä haitata liikennettä, eli siellä pitää olla turvavälit kunnossa, joihin voi liittyä. Liittyjällä on toki se väistämisvelvollisuus, mutta pääväylällä ajavien velvollisuus on olla haittaamatta ja estämättä liikennettä. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

Kyllä näin ja sen liitymäkaistalta tulevan täytyy käyttää pelisilmää.
        Moottoritielle liitytään silloin kun se on turvallista vaikka siinä liittymäkaistan ensimmäisten metrien aikana jos myöhemmin on vaarallista liittyminen.
        Usein se liittyminen on turvallista vasta kun moottoritienopeus on saavutettu tai lähes saavutettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku ottaa osaamisen omakehuna. Sille ei voi mitään.

Sillä omakehulla joka kirjoituksestasi paistaa läpi , ei ole mitään tekemistä osaamisen kanssa. Se omakehu on usein, ei toki aina, enemmänkin merkki sairaasta ja korostuneesta itsetunnosta ja kuvittelusta kuin todellisesta osaamisesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se liikenne ei esty eikä se liikennettä haittaa jos motarilla ajavat liikkuvat kuinka pienellä turvavälillä tahansa. eikä se liikenne siitä myöskään esty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se liikenne ei esty eikä se liikennettä haittaa jos motarilla ajavat liikkuvat kuinka pienellä turvavälillä tahansa. eikä se liikenne siitä myöskään esty.

Kyllä pienet turvavälitkin ongelmia aiheuttavat, mutta ylivoimaisesti vakavin ongelma syntyy siitä että joillakin ajattelemattomilla autoilijoilla on tapana liittyä moottoritielle heti kiihdytyskaistan alussa ja usein selvästi tienopeutta hitaammalla nopeudella. Tätä käytäntöä valitettavasti näkee liiian usein, vaikka olisi kilometrin kiihdytyskaista. Tämä on yleensä lähtökohta ketjukolareille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei ole kykyä huomioida seikka, että kyllä sellainen estää ja haittaa, niin sitten ei ole paljon tehtävissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä pienet turvavälitkin ongelmia aiheuttavat, mutta ylivoimaisesti vakavin ongelma syntyy siitä että joillakin ajattelemattomilla autoilijoilla on tapana liittyä moottoritielle heti kiihdytyskaistan alussa ja usein selvästi tienopeutta hitaammalla nopeudella. Tätä käytäntöä valitettavasti näkee liiian usein, vaikka olisi kilometrin kiihdytyskaista. Tämä on yleensä lähtökohta ketjukolareille.

Totta tuo. Nopeus pitää sovittaa pääväylän nopeuteen, ennen kuin sinne liitytään mukaan, ettei pääväylällä synny tarvetta hidastaa/jarruttaa. Raskas liikenne pitää toki huomioida, että heiltä ei välttämättä onnistu, eivätkä muutenkaan saa ajaa yli niille asetetun rajoitusnopeuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Liittyminen onnistuu hyvin pieneenkin väliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Liittyminen onnistuu hyvin pieneenkin väliin.

Joiltain kenties onnistuu ja toisilta taas ei. Olemattomat välit pääväylällä on liikenteen haittaamista. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joiltain kenties onnistuu ja toisilta taas ei. Olemattomat välit pääväylällä on liikenteen haittaamista. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

Olet oikeassa. Ja kohta se yksi päänsä hallinnan menettänyt jankkaaja väittää taas sinulle vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei ole kykyä huomioida seikka, että kyllä sellainen estää ja haittaa, niin sitten ei ole paljon tehtävissä.

Liityn monesti heti liittymäkaistan alussa jos moottoritiellä menee rekka jota en kykene ohittamaan liittymäkaistan kautta, silloin ainoa vaihtoehto on siirtyä moottoritielle alle suurimman sallitun nopeuden.
        Myös tilanne jossa kiihdyttämällä moottoritienopeuteen joutuisin useamman auton ryppään kohdalle niin ainoa turvallinen liittymätilanne on siinä alussa tyhjälle paikalle.

Älä helkkari kannusta ihmisiä ajamaan aina liittymäkaista tappiin sillä se on pirun vaarallista kun vaihtoehdot loppuvat.

Kaikki liittymäkaistat ovat sellaisia että moottoritiellä ajava näkyy pirun hyvin tlevan ajoneuvon joten ei ajoneuvon siirtyminen voi tulla mitenkään yllätyksenä tai kuski on unessa jos yllättyy.
        Eli moottoritiellä ajavalla on hyvin aikaa valmistautua ohittamaan hitaampi ajoneuvo.
        En siis kehoita kiilaamaan muiden eteen vaan kun moottoritellä on satojen metrien mittainen tila siirtyä niin se tila tulee käyttää hyväksi jo kaikkien turvallisuuden takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta tuo. Nopeus pitää sovittaa pääväylän nopeuteen, ennen kuin sinne liitytään mukaan, ettei pääväylällä synny tarvetta hidastaa/jarruttaa. Raskas liikenne pitää toki huomioida, että heiltä ei välttämättä onnistu, eivätkä muutenkaan saa ajaa yli niille asetetun rajoitusnopeuden.

Älä vitsi.
        Hyvin monesti joutuu miettimään että yrittääkö moottoritellä ajavaa ohittaa (ajamaan ylinopeutta) tai hidastamaan (ajamalla moottoritien virtaa hitaampaa) jotta pääsee liittymään moottoritielle.
        Tuo asia opetetaan jo autokoulussa (toivottavasti).

Tietenkin eri asia on he jotka eivät vain löydä sitä kaasua ja eivät saa vauhtia kiihdytettyä liittymäkaistalla.

Itse olen opetanut oppilasta siten että liittymäkaistalla lyödään kaasu pohjaan niin varahisessa vaiheessa kuin mahdollista ja otetaan autosta irti niitä tehoja jotta saadaan turvallinen nopeus siirtyä moottoritielle.
        Turvallinen nopeus ei aina ole moottoritienopeus kuten yllä kerroin.
        Moottoritiellä ajaa raskaiden yhdistelmien lisäksi myös niitä jotka jostain syytä ajavat huomattavasti liikennenvirtaa hitaammin.
        Pahaan paikkaan sattuessa ei auta kuin hidastaa näiden hittaasti ajavien nopeuteen ja sitten siirtyä moottoritielle hitaan taakse (kun eteen ei pääse).

Jostan syystä joillakin on sellainen käyttäytyminen että siirrytään hiljaa ajaen moottoritielle mutta kun joku lähtee ohittamaan niin sitten löytyy se kaasu.

Mutta kertauksena, moottoritielle tms. liitytään aina turvallisella nopeudella, se ei ole aina se maksimi nopeus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sille tarvitsekaan olla mitään tehtävissä, kun ne motarilla käytetyt(pienet) välit ei mitenkään estä tai haittaa muuta liikennettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turvavälin pienuus ei ole millään mittapuulla mitaten liikenteen haittaamista tai häirintää.
        Onkohan yhtä ainoaa sakkolappua poliisin toimesta moottoritiellä kirjoitettu, että syyksi olisi merkitty liikenteen tarpeeton estäminen ja haittaaminen liian pientä turvaväliä käyttäen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet oikeassa. Ja kohta se yksi päänsä hallinnan menettänyt jankkaaja väittää taas sinulle vastaan.

Eihän sellainen mikään jankkaaja ole joka tietää, ettei motarilla joskus käytetyt pienet välit, ole liikenteen haittaamista tai estämistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä vitsi.
        Hyvin monesti joutuu miettimään että yrittääkö moottoritellä ajavaa ohittaa (ajamaan ylinopeutta) tai hidastamaan (ajamalla moottoritien virtaa hitaampaa) jotta pääsee liittymään moottoritielle.
        Tuo asia opetetaan jo autokoulussa (toivottavasti).

Tietenkin eri asia on he jotka eivät vain löydä sitä kaasua ja eivät saa vauhtia kiihdytettyä liittymäkaistalla.

Itse olen opetanut oppilasta siten että liittymäkaistalla lyödään kaasu pohjaan niin varahisessa vaiheessa kuin mahdollista ja otetaan autosta irti niitä tehoja jotta saadaan turvallinen nopeus siirtyä moottoritielle.
        Turvallinen nopeus ei aina ole moottoritienopeus kuten yllä kerroin.
        Moottoritiellä ajaa raskaiden yhdistelmien lisäksi myös niitä jotka jostain syytä ajavat huomattavasti liikennenvirtaa hitaammin.
        Pahaan paikkaan sattuessa ei auta kuin hidastaa näiden hittaasti ajavien nopeuteen ja sitten siirtyä moottoritielle hitaan taakse (kun eteen ei pääse).

Jostan syystä joillakin on sellainen käyttäytyminen että siirrytään hiljaa ajaen moottoritielle mutta kun joku lähtee ohittamaan niin sitten löytyy se kaasu.

Mutta kertauksena, moottoritielle tms. liitytään aina turvallisella nopeudella, se ei ole aina se maksimi nopeus.

Se on just noin.
        Mahdollisimman ajoissa sitä nopeutta, niin on joustavasti pelivaraa liittyä.
        Kaasupoljinkin on turvallisuusvaruste.

Kuinka paljon sitten on kuljettajia, jotka eivät täytä tieliikenteen perusvaatimuksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän sellainen mikään jankkaaja ole joka tietää, ettei motarilla joskus käytetyt pienet välit, ole liikenteen haittaamista tai estämistä.

Tunnistit itsesi ❤️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turvavälin pienuus ei ole millään mittapuulla mitaten liikenteen haittaamista tai häirintää.
        Onkohan yhtä ainoaa sakkolappua poliisin toimesta moottoritiellä kirjoitettu, että syyksi olisi merkitty liikenteen tarpeeton estäminen ja haittaaminen liian pientä turvaväliä käyttäen?

Ajoin muutamia vuosia sitten ivalon eteläpuolella ja sain 700€ sakot liikenteen vaarantamisesta kun ajoin samalla turvavälillä kuin muualla suomessa.
        Ilmeisesti olisi pitänyt laitta lapinlisää tuohon turvaväliin.

Muualla suomessa poliisi ei puutu samanlaiseen turvaväliin koska se on normi asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajoin muutamia vuosia sitten ivalon eteläpuolella ja sain 700€ sakot liikenteen vaarantamisesta kun ajoin samalla turvavälillä kuin muualla suomessa.
        Ilmeisesti olisi pitänyt laitta lapinlisää tuohon turvaväliin.

Muualla suomessa poliisi ei puutu samanlaiseen turvaväliin koska se on normi asia.

Se on varmaankin sitten poliisin saamattomuutta/laiskuutta, jos eivät puutu. Samat liikennesäännöt ovat voimassa koko suomessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väität että "Turvavälin pienuus ei ole millään mittapuulla mitaten liikenteen haittaamista tai häirintää."

Sitä se nimenomaan on. Jos liikenne häiriintyy jollain tapaa siitä, niin se on liikenteen haittaamista ja häirintää. Jos tuloväylän liikenne tukkiutuu, kun pääväylällä ei ole turvavälit kunnossa ja rakoja joihin, liittyä, niin liikennevirtaan on tullut häiriö, eli häiritty on.

• Anonyymi

^ Lisäys: Tieliikennelaissa ei siis lue, että etuajo-oikeutettua liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata, vaan mitään liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnistit itsesi ❤️

Miten asiassa itseni olisin tunnistanut kun ei tuollainen minua mitenkään koske.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väität että "Turvavälin pienuus ei ole millään mittapuulla mitaten liikenteen haittaamista tai häirintää."

Sitä se nimenomaan on. Jos liikenne häiriintyy jollain tapaa siitä, niin se on liikenteen haittaamista ja häirintää. Jos tuloväylän liikenne tukkiutuu, kun pääväylällä ei ole turvavälit kunnossa ja rakoja joihin, liittyä, niin liikennevirtaan on tullut häiriö, eli häiritty on.

Ei se morarin liikenne edes pienistä turvaväleistä miksikään häiriinny. Se ,että jos tuloväylän liikenne tukkeutuu, niin syy on siellä tuloväylällä olevien tupeksimisesta ei motarilla ajavista.
        Ei motarilla ajavilla ole mitään syytä pedata paikkoja kaltaisellesi osaamattomalle päätielle liittyjälle. Joten jos siihen liikennevirtaan tulee häiriö, niin sen aiheuttaja on vain ja ainoastaan sieltä liittymätiellä tuleva. Muistathan myös , että sillä liittyjällä on väistämisvelvollisuus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se morarin liikenne edes pienistä turvaväleistä miksikään häiriinny. Se ,että jos tuloväylän liikenne tukkeutuu, niin syy on siellä tuloväylällä olevien tupeksimisesta ei motarilla ajavista.
        Ei motarilla ajavilla ole mitään syytä pedata paikkoja kaltaisellesi osaamattomalle päätielle liittyjälle. Joten jos siihen liikennevirtaan tulee häiriö, niin sen aiheuttaja on vain ja ainoastaan sieltä liittymätiellä tuleva. Muistathan myös , että sillä liittyjällä on väistämisvelvollisuus.

Jos ymmärrys liikennevirroista on tuota tasoa, niin sitten ei voi pajon mitään.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2595
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      47
      1765
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      146
      1367
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      335
      1273
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      344
      1237
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      24
      1141
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1103
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      13
      972
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      966
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      873
    Aihe