Muutto ohi

PLm

Muutto onnistui teknisesti hyvin, muuttofirma muuttomiehineen teki muuton helpoksi. Töölöstä lähteminen haikeata siellä kaikki palvellut lähellä. Täällä Kauniaisissa asun nyt ahtaasti 56, 5 neliötä näin ahtaasti olen asunut joskus kun matkustan. Hotellihuoneet ovat suuremmat kun nykyinen asunto niin myös ruotsinlaivan hytit ainakin hytit joita säännöllisest käytän. Yritän asettautua ja yritän viihtyä.

20

1119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle-Aaretti

Kun olet tottunut isoon. Minullahan on aivan toisinpäin. Tampereella Kalevassa 80 m2 kolmio, ja täällä maalla jatkuva datsan laajeneminen. Ensin 63 m2 mummonmökki, vuosi sitten valmistui 16 m2 elintasopatti ja ensi keväänä yläkertaan 30 m2 makuu- ja oleskelutilat. Palveluja ei tosin lähimaillakaan.

Äsken väsäsin vanhasta 300 l:n pakastimesta kompostorin. Ja puuhaa riittää. Niin kauan kuin terveyttä riittää, moottorisaha, lapio, kirves, vasara ja ruuvimeisseli pysyvät kädessä, ei hommia puutu.

• vaihdoin omakotitaloasumisen ensin rivitaloasumiseen, jolloin osa huonekaluista piti varastoida muualla. Sitten kerrostaloasumista jonkin aikaa ja lopulta valtasi vapauden kaipuu niin rajusti, että muutin maalle, missä nyt "huseeraan" 170 m² rinnetalossa yksin!

• remonttitaitoinenkin

Jos remonttimiestä tarvitset ja seurustelu-upseeria, tässä olisi ehdokas. Poista viesti ajoissa, etten saa kilpailijoita.

• PLm
        remonttitaitoinenkin kirjoitti:

Jos remonttimiestä tarvitset ja seurustelu-upseeria, tässä olisi ehdokas. Poista viesti ajoissa, etten saa kilpailijoita.

Jos remppamiestä tarvitsen otan puhelinluettelon keltaiset sivut enkä tätä kautta.

• remonttitaitoinenkin kirjoitti:

tulee oma veli tarvittaessa.

• ii-li

Ilmeisesti olet sitten aina asunut hotellin sviitissä ja samaten Ruotsinlaivoilla. :)

Ainakin voit olla iloinen osoitteestasi. Siitä on taloudellistakin hyötyä. Kauniaisten veroäyri taitaa olla koko maan alhaisin.

Olen itse myös joutunut joskus muuttamaan paljon pienempään asuntoon, kun muutin Tampereelta Helsinkiin. Kysymys oli Helsingin korkeammista hinnoista. Kyllä siinä oli miettimistä, mihin kaikki mööpelinsä sijoittaa. Piirsin pienemmän asunnon pohjapiirroksia vähän väliä, ja yritin tehdä palapeliä. Lopulta löysin ainoan mahdollisen ratkaisun. - Tietysti jouduin lahjoittamaan monet huonekalut pois. Silloin ne vielä kelpasivat.

Kun varoja kertyi sitten vähitellen lisää, niin saatoin muuttaa isompaan. Yhtäkään huonekalua ei tarvinnut hankkia. Oli ihanaa elää väljemmästi, ja oli ihanaa, kun oli vapaata lattiapinta-alaa. Nyt olen jo hävittänyt mattoja, jotta huusholli näyttäisi avarammalta.

• PLm

Lapsuuden koti oli Munkkiniemessä, minulla oli 4 sisarusta joten isäni ja äitini tarvitsi tilaa. Sodan jälkeen ja vielä 50- ja 60-luvulla herrrasväellä oli myös ainakin yksi kotiapulainen. Lapsena oli tilaa, kun perustin oman perheen 20 v vanhana minulla oli ilo saada työsuhdeasunto jossa oli useita huoneita nyt kun eläkepäivät alkoivat piti muuttaa kaksioon koska minulla ei ole omaa asuntoa. En ole vienyt hyttiä laivalta sinulta ja hotellihuoneet ovat aina olleet valtion matkusohjesäännön mukaiset.

• Kalle-Aaretti

Täällä monen koti. Ei ole tarvinnut Munkkiniemeen verrata. Ja kateellisia monet ahtaudesta ovat. Toisila taas on ahtaat korvienvälit.

• ii-li

(Viestini ei ollut tarkoitettu miksikään ilkeilyksi. Kaunainen on hyvä asuinpaikka, ja veroäyri on alhainen. Sviittiajatus tuli siitä 56,5 neliöstä.)

40-50-luvuilla asuimme talossa, jossa oli 4 perhettä hyvin ahtaasti. Se oli valtion työsuhdeasunto. 70-luvulla talossa asui 2 perhettä ja huoneistoja yhdistettiin. Nyt talossa asuu yksi perhe. Valtio nimittäin myi talon.

Nykyisillä asukkailla ainakin on tilaa. Perheessa on vain neljä henkeä. Meillä oli viisi ja naapurilla myös. Hyvän kaupan ostaja kyllä teki. Talo on vanha, terve hirsitalo. Nyt sitä nimitetään "kartanoksi". Silloin aikoinaan moinen nimi ei olisi tullut mieleenkään.

Kun itse muutin Helsingistä Espooseen, niin jäin kyllä kaipaamaan sitä, miten helposti pääsi elokuviin, tetteriin tai muualle iltaisin, ja miten sujuvaa liikkuminen oli ilman autoa.

• PLm
        ii-li kirjoitti:

(Viestini ei ollut tarkoitettu miksikään ilkeilyksi. Kaunainen on hyvä asuinpaikka, ja veroäyri on alhainen. Sviittiajatus tuli siitä 56,5 neliöstä.)

40-50-luvuilla asuimme talossa, jossa oli 4 perhettä hyvin ahtaasti. Se oli valtion työsuhdeasunto. 70-luvulla talossa asui 2 perhettä ja huoneistoja yhdistettiin. Nyt talossa asuu yksi perhe. Valtio nimittäin myi talon.

Nykyisillä asukkailla ainakin on tilaa. Perheessa on vain neljä henkeä. Meillä oli viisi ja naapurilla myös. Hyvän kaupan ostaja kyllä teki. Talo on vanha, terve hirsitalo. Nyt sitä nimitetään "kartanoksi". Silloin aikoinaan moinen nimi ei olisi tullut mieleenkään.

Kun itse muutin Helsingistä Espooseen, niin jäin kyllä kaipaamaan sitä, miten helposti pääsi elokuviin, tetteriin tai muualle iltaisin, ja miten sujuvaa liikkuminen oli ilman autoa.

Granissa asuu myös perheitä vuokralla. Täällä on useita taloja joissa ainoastaan vuokralla asuvia. Vastaisuudessa matkustan tavallisessa hytissä maks. 14 neliötä. Alainen veroäyri ei vaikuta minuun, eläke tulot valtion palveluksesta ei muuta verotettavaa. Junalla pääsen 15 min:ssa Helsinkiin jäihän etuna ilmainen VR lippu loppuelämäksi.

• ii-li
        PLm kirjoitti:

Granissa asuu myös perheitä vuokralla. Täällä on useita taloja joissa ainoastaan vuokralla asuvia. Vastaisuudessa matkustan tavallisessa hytissä maks. 14 neliötä. Alainen veroäyri ei vaikuta minuun, eläke tulot valtion palveluksesta ei muuta verotettavaa. Junalla pääsen 15 min:ssa Helsinkiin jäihän etuna ilmainen VR lippu loppuelämäksi.

Sen vuoksi meillä ei koskaan ollut autoa, kun matkustaminen oli ilmaista ensimmäisessä luokassa. - Jotain etua silloinkin oli olla VR:n palveluksessa, vaikka palkat olivat pieniä. Liput kirjoitettiin aina niin, että ne kattoivat koko Suomen rataverkon, vaikka matka olisi ollut vain lähimpään kaupunkiin. Ihan vain varmuuden vuoksi.

En tiennyt, että niitä lippuja yhä on. Eikö niistä makseta veroa nykyisin?

Junayhteyden päässä asuminen on edullista. Liikkuminen helpottuu. Itse asun Espoossa sellaisessa paikassa, jossa junayhteyttä ei ole. Olen koko ajan ihmetellyt Espoon vihamielista suhtautumista metroon. Se helpottaisi suunnattomasti kymmenien tuhansien espoolaisten elämää. (Enkä ymmärrä ollenkaan, mikä pikaraitotie voisi olla. Miten se eroaisi metrosta? Eihän metron tarvitse kulkea maan alla.) Espoon sisäinen liikenne on niin huonoa, että auto on aika tärkeä kapistus. - Kehä kakkonen on helpottanut liikkumista sillä suunnalla, missä minä asun. Sitä käytin aina työmatkoilla ennen kuin olin eläkkeellä. Se on parantanut myös kauniaislaisten mahdollisuuksia liikkua Espoossa.

En käy juuri koskaan Helsingissä. Elokuvissa en ole käynyt varmaan kymmeneen vuoteen. Isossa Omenassa kuulemma on elokuvateatteri, mutta en ole koskaan tullut edes ajatelleksi mennä leffaan siellä. En edes tiedä, mistä ohjelmisto mahtaa löytyä. Minulle kun ei tule Länsiväylää.

• MdK-MdK

Minusta muutto uuteen asuntoon on aina ollut piristävää ja antanut uusia haasteita.
      Miten on omalla kohdallasi?

• sivullinen!!

Kaikki naiset eivät kestä haasteita!

Vaimoni ryhtyi protestoimaan pontevasti kun aikanaan vuoden sisällä olimme kolmesti muuttaneet paikkakuntaa rintaruokinnalla olevan lapsen kanssa.
        Muuttomatkat olivat yli 250km joten ne oli hoidettava kerralla.

Hyvänä puolena se että turha tavara taatusti karsiutui.

Nykyisessä asunnossamme alullaan jo neljäs vuosi!

• PLm

Kyllä uuteen kotiin muuttaminen on mukavaa, talo rakennettu 1966 mutta asunto on hyvässä kunnossa. Edellinen asunto oli talossa joka oli rakennettu 1923 ja huoneisto oli huonossa kunnossa.

• yhdelle henkilölle riittää

Eikö ole ihanaa kun on päässyt eroon kaikesta vuosien varrella kerääntyneestä roinasta?Loppujen lopuksi sitä tarvitsee tavaraa aika vähän.Etkös Sinäkin päässyt ylimääräisestä rojusta muuton yhteydestä eroon?
      Toivottelin Sinulle hyvää muuttointoa jossain ketjussa, mutta et ei ilmeisesti tullut koskaan perille, koska ketju poistettiin.
      Omalta kohdaltani kertoisin, että sieluni oikein lepää kun menen kaupunkiasuntooni, jossa on minimalistinen pelkistetty kalustus, eikä mitään turhaa roinaa.
      Mutta sitten isossa talossa maalla, jossa pääasiassa asun, on niin paljon tavaraa ettei mitään rajaa.On perintöhopeaa, -arabiaa,-ryijyä,-arkkua ym.ym.loputtomiin.Mitähän tällä kaikella oikein teen? En yhtään mitään, pelkästään pölyjä joudun pyhkimään.

• PLm

meitä on kaksi, poika ja minä. Poika nukkuu olohuoneessa minä sain pienen makuuhuoneen.

• Tyhjää on
        PLm kirjoitti:

meitä on kaksi, poika ja minä. Poika nukkuu olohuoneessa minä sain pienen makuuhuoneen.

Minulla ei juuri huonekaluja ole ja nekin mietittyjä merkkejä. Tyhjää tilaa vaikka kuinka. Itsestä kiinni haluaako elää roinan keskellä vai klassisten merkkien kanssa.

• vieraisilla
        Tyhjää on kirjoitti:

Minulla ei juuri huonekaluja ole ja nekin mietittyjä merkkejä. Tyhjää tilaa vaikka kuinka. Itsestä kiinni haluaako elää roinan keskellä vai klassisten merkkien kanssa.

Asunnossa on hyvä olla liikkumatilaa. Vierailin huoneistossa joka oli kuin museo. Sai puikkelehtia vanhojen sekalaisten huonekalujen välissä.
        Yksi seinä kirjahyllyä joka täynnä kirjoja. Mietin mitenhän käy muuton kanssa. Kirjat ovat vihonviimeisiä muutossa, painavia, vievät tilää, antikvariaatit eivät niitä halua. Kun kerran on lukenut kirjalla ei ole mitään merkitystä, raha vain mennyt.

Itse kaseeraan kovalla kädellä kirjahyllyä etteivät siellä kirjat paljon vanhene ainakaan viihdekirjallisuus.

En halua kodin olevan kuin museo, uudistan huonekaluja tarpeen mukaan ja vanhat kierrätykseen.

• *Vanha*
        Tyhjää on kirjoitti:

merkkien kanssa?

• Siellä sun täällä

Itse asun hiemen tuota pienemmässä kaksiossa ja siinä on ihan reilusti tilaa.

Esimerkiksi olohuonetta en tarvi muuta kuin tavaroiden säilytykseen. En oleskele siellä koskaan.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6824
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4582
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3853
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3135
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1656
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1419
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe