Omat taudit elämän napana

blondi42

Miten suhtaudutte ystäviin, jotka käyttävät tapaamis- tai keskusteluaikaanne 95 %:sesti taudeistaan puhumiseen?

Useimmilla meillä on joku tauti tai vaiva, eikä siitä keskustelu ole ongelma. Väkisin tulee irrottautumisen tunne, kun lähes koko aika menee sen kuuntelemiseen, mitä podet, miten se ilmeni, keiden lääkäreiden luonna olet juossut jne. Kun yksi vaiva on kohteliaasti kuunneltu, alkaa esitelmä seuraavasta ja sitten seuraavasta vaivasta.

13

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reino

Mielummin voitaisiin puhua ruoanlaitosta.

• maisisko

Minusta tuo on aivan normaalia.
      Meilläkin on ystävien kanssa sopimus, että kun menemme kylään, otamme reseptit mukaan. Jos loppuu puheenaiheet, vertailemme niitä.

• BBlondi

mitä olen tänään näillä palstoilla lukenut.
        Kiitos nauruista, sillä vitsiksi varmaan oli tarkoitettu.

• soilike

Olipa hyvä vihje, jos joutus tilanteeseen

• Huuha

Onhan näitä joitakin. Ymmärrän vakavan vaivan eli sellaisen, joka johtaa kuolemaan tai onnettomuudet jne. Niistä pitää voida ystävien kanssa keskustella, siksikin ystävät ovat olemassa. Lopputulemahan voi olla, että kyseistä ystävää ei mahdollisesti kohta enää ole. Yleensä näissä tilanteissa olemme käyneet sairauden ohella läpi kaikenlaista muutakin.

Mutta niitä, joilla vaivat ovat vaivoja eli iän tuomia kremppoja, satunnaista kivistelyä, kaikenlaista luulemista tms.: en oikein jaksa innostua. Varsinkin, jos keskustelu sinnikkäästi pysyy vaivojensa vangin valituksissa käännösyrityksistä huolimatta.

Onko siinä oikeastaan enää kyse ystävyydestä? Kaipa ystävyydeltä voi odottaa vuorovaikutusta eikä ainoastaan sitä, että toinen on toisen kaatosanko. Keljumpaa tietysti on, jos tällainen on vaikkapa läheisena työkaverina, vaivastooreja ei pääse pakoon mitenkään.

Kaikki me olemme itsekeskeisiä, kuka enemmän, kuka vähemmän. Olen varmasti ikävä ihminen, mutta aivan huippuviritetyt " vain minä ja minun asiani ovat tärkeitä" -tyypit olen jättänyt hivuttautumalla tai jos heitä tapaan,viipyilen hyvin lyhykäisesti. Näin silläkin uhalla,että ehkä kökötän omassa hyvässä seurassani loppuikäni.

Ystävyydestä pitäisi jäädä hyvä maku suuhun, oli vaikeuksia tai ei. Kun aina kohdattaessa tapaamisesta jää kelju olo - mitä ystävyyttä se muka on. Odotan ystävältä, että minunkin asiani joskus kiinnostavat. Jaksan toimia kuuntelevana korvana, mutta en loputtomasti.

On tullut mieleen sekin,että pelkäävätkö nämä kremppavalittajat oikeaa elämäää eli että pitäisi mennä sekaan vaan ja kokeilla sitä jos tätä, ottaa riskejä. Vaivathan - oikeat tai luulotellut- antavat hyvän syyn jäädä kotiin makaamaan.

Muutamalle on myös tehnyt mieli sanoa, että purkamattomat ns. kovat jutut elämässä, kuten aviopuolison/lasten kuolema/vauikea sairaus/onnettomuudet, avioerot, ym. muut isot ja ikävät jutut pitää purkaa jossakin vaiheessa itsestään. Eroon niistä ei pääse, mitenkäs menneisyyttä itsestään erottaisi, mutta ei niitä loputtomasti sisälläänkään pidä hautoa.

• olkoon liemessään

on joka alkaa kilpailemaan vaivoillaan eli vain hänellä on vaikeaa.
        Olen jo jättänyt yhden narisijan joka luulee että muilla ei ole mitään vaivaa,ei mene kuitenkaan lääkäriin vaikka kuinka sanoisin.

• mullakans niin...

Tässä oli paljon hyviä asioita ihan peruspositiivisista lähtökohdista, kaikilla meillä on jaksamisen rajat, varsinkin kun itsellämmekin on vaivamme. Terveysalan ihmiset on usein lirissä naapuruston ja tuttavapiirin sairastajien kanssa.

ehdotus: nyt kaikki vaalimaan väljelläolevaa terveyttämme!

• hauskaahan se vain on

Ensin myötäillen sitten, kauhistellen ja lisäten vettä myllyyn, sitten kuppi nurin,mutta ajatteleppa ei tuo viellä mitään kun minulla on.....,se vasta paha onkin sehän, lyhentää elin ikääkin.Kyllä yleensä valitus lakkaa.

• mullakans niin kauheesti

Kyllä toisen vaivoja jaksaa ensin kuunnella ja tuntea ihan aitoo myötätuntoa, mut kun jokainen tapaaminen on saman sairauskertomuksen jatko-osaa ja kertausta, miten sitä jaksaisi? Itse olen katkaissut kokonaan yhteydenpidon joihinkin tämmösiin terroristeihin, jotka vaan marisee eivätkä edes yritä korjata tilannettaan, eivät noudata edes hoito-ohjeita ja sitten vika onkin lääkärissä, hoitajissa jne. Kyllä yksi iso syy kehon vaivoihin löytyy esim. liiasta istumisesta tietokoneen ääressä, itsestäni olen huomannut. Elämäntaparemontti on auttanut ainakin minua monessa asiassa, ja semmoisessa on kiva tukea myös kaveria!

• Aktiivinen kuuntelija

Älä vain kuuntele taudeista vaan vaida joka välissä puheenaihe johonkin ajankohtaiseen aiheeseen tai vaikka lemmikeihin. Tapavalittajalle voi lisätä vettä myllyyn ja kysellä, mistä keppejä voi ostaa ja mitä rollaattorit maksavat, kun varmasti niistä olisi apua.

• niille jotka ammattinsa puolesta kuuluvat terveysalalle ja joutuvat kuuntelemaan kaikenmaailman oireita esim. juhlissa ja muitten tapaamisten yhteydessä.

Itseni ei ole tarvinnut olla kovinkaan paljon valitusmuurina tavallisten kremppojen takia. Ystäväpiirissä on kuitenkin sellaisia, joilla on/on ollut jokin vakava sairaus ja silloin tukea ja rohkaisua tarvitaan ystävien taholta.

• hyväksikäyttäjä?

On tullut hyödynnettyä sukulaislääkärit viimeisen päälle. Ei ole paljon tarvinnut arvauskeskuten palveluja käyttää.Kerran mökillä miehen sisko ompeli koiran haavankin kätevästi, vaikka on hammaslääkäri.Eläinlääkärimökkinaapuri taaas leikkasi uistimen pois pojan korvasta.

• Yykaakoo

En vielä lukenut noita ketjun kommentteja, vaan hönkäisen omani tähän nyt ihan justiinsa heti - oli niin mieluinen ärhentelyn kohde mulle tämä aihe.

Minua ärsyttää eniten semmoiset ihmiset, jotka joskus ihan vuodesta toiseen kertovat siitä ja siitä vaivastaan, ja kuinka se pahenee koko ajan. Kun neuvon menemään lääkäriin, he sanovat ettei ne lääkärit mitään tiedä kuitenkaan tai katsotaan nyt vielä, jos se siitä. Niinpä saavat sitten lähimmäiset kuunnella tätä sankaria, joka ei nyt ihan pienistä mene tohtoreita vaivaamaan. Mutta minulta maallikolta hän kyselee: Mikähän minulla oikein on...

Ehkä joillakin pitää olla kipua ja vaivaa, jotta tietävät olevansa elossa? Myötätunto loppuisi, jos vaivat loppuisivat?

Muuan mies (mies osaa joskus/usein täräyttää monimutkaisen naismielen oikeille raiteilleen) sanoi kerran: Joo, naiset kilpailevat siitä, kuka on saanut eniten kärsiä. No, se joka on saanut eniten kärsiä, perustakoon kärsäkaupan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      202
      6923
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4592
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      4045
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      70
      3179
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1935
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1666
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1660
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1563
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1429
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1207
    Aihe