Osaisiko joku juutalaisen seurakunnan jäsen kertoa...

Kristitty Israelin ystävä

Miten ja millä perusteilla voi liittyä juutalaiseen seurakuntaan ?

Onko joitakin ehdottomia vaatimuksia liittymisen hyväksymiseksi ?

Onko jotakin, mikä varmasti estää pääsyn juutalaiseen seurakuntaan ?

Joustetaanko näissä "vaatimuksissa/ehdoissa" ?

Toimivatko kaikki juutalaiset seurakunnat samojen periaatteiden mukaan maailmanlaajuisesti ?

Kiitos.

36

2868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen kristitty

      Jos noihin kysymyksiin voisi saada ASIALLISIA vastauksia, se olisi hienoa! Olen itsekin miettinyt juutalaisuutta, ja miten siihen liitytään. Mitä kääntymisprosessiin kuuluu ym. Olen koittanut etsiä tietoa netistä, mutta englanninkielentaitoni ei ole mitä parhain. Suomeksi en ole juurikaan kääntymisestä tietoa löytänyt.

    • czer

      Miten ja millä perusteilla voi liittyä juutalaiseen seurakuntaan ?
      -Pitää osoittaa olevansa jo juutalainen, syntynyt tai kääntynyt. Kääntymisprosessi tietysti alkaa henkilökohtaisella uskonratkaisulla, asiasta varmasti keskustellaan rabbin tms kanssa. seurakunta järjestää juutalaisiksi kääntyville Johdatus juutalaisuuteen-kursseja, joilla opiskellaan hepreaa, juutalaisuuden historiaa ja uskontoa sekä tapoja. tämän jälkeen on beit-din (tms) eli kuulustelu opetetuista asioista, ja sen jälkeen mikvessä käynti.
      Onko joitakin ehdottomia vaatimuksia liittymisen hyväksymiseksi ?
      -en tiedä, oma halu tietysti
      Onko jotakin, mikä varmasti estää pääsyn juutalaiseen seurakuntaan ?
      -tuskinpa, ellei sitten ole julkisesti toiminut seurakuntaa vastaan
      Joustetaanko näissä "vaatimuksissa/ehdoissa" ?
      -en tiedä
      Toimivatko kaikki juutalaiset seurakunnat samojen periaatteiden mukaan maailmanlaajuisesti ?
      -eivät. seurakuntia on hasidistisista, ääriortodoksisista hyvin vapaamielisiin, reformoituihin seurakuntiin jotka eivät varmaan edes vaadi jäseniltään juutalaisuutta (syntymistä tai kääntymistä) kääntyviltä mikveä tms. lisäksi on rekonstruktionisti-, konservatiivi- ja monia muita suuntauksia joilla on omat synagogansa ja seurakuntansa. käsitykset ja periaatteet siis vaihtelevat hyvin suuresti, vaikka ovatkin joissain asioissa samoja.
      Kiitos.    
      -ole hyvä, toivottavasti vastauksistani oli jotain apua. olen itsekin harkitsemassa kääntymistä ja tietoja olen saanut mm. tältä palstalta

      • rasismia vastaan

        olivat oikeat. En vastannut koska alan olla väsynyt loputtomaan provoiluun, jossa mielessä täällä useimmat kysymykset tehdään. Katsotaan miten sinun käy tämän kysyjän kanssa.


      • toinen kiinnostunut

        Kiitos vastauksistasi! Eli kääntymistä harkitsevan kannattaa varmaan ensin ottaa yhteyttä juutalaiseen seurakuntaan ja jutella rabbin kanssa?

        Miten juutalaisiksi syntyneet suhtautuvat käännynnäisiin?


      • rasismia vastaan
        toinen kiinnostunut kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi! Eli kääntymistä harkitsevan kannattaa varmaan ensin ottaa yhteyttä juutalaiseen seurakuntaan ja jutella rabbin kanssa?

        Miten juutalaisiksi syntyneet suhtautuvat käännynnäisiin?

        positiivisesti, riippuu omasta aktiivisuudesta miten löytää paikkansa seurakunnassa johon liittyy. Helsinginkin seurakunnan johtoelimissä on monta sellaista jotka eivät ole syntyneet juutalaisina.


      • toinen kiinnostunut
        rasismia vastaan kirjoitti:

        positiivisesti, riippuu omasta aktiivisuudesta miten löytää paikkansa seurakunnassa johon liittyy. Helsinginkin seurakunnan johtoelimissä on monta sellaista jotka eivät ole syntyneet juutalaisina.

        miten juutalaisuudessa suhtaudutaan Jeesukseen? Katsotaanko hänen olleen profeetta, väärä messias vai pelkkä hullu? Itseäni juutalaisuus kiehtoo, mutta kuitenkin seuraan Jeesuksen opetuksia. Minulle on kuitenkin vaikea uskoa häntä jumalaksi.

        (Toivottavasti tämä kysymys ei nyt synnytä mitään hirveää haloota)


      • rasismia vastaan
        toinen kiinnostunut kirjoitti:

        miten juutalaisuudessa suhtaudutaan Jeesukseen? Katsotaanko hänen olleen profeetta, väärä messias vai pelkkä hullu? Itseäni juutalaisuus kiehtoo, mutta kuitenkin seuraan Jeesuksen opetuksia. Minulle on kuitenkin vaikea uskoa häntä jumalaksi.

        (Toivottavasti tämä kysymys ei nyt synnytä mitään hirveää haloota)

        oli juutalainen, muuta kantaa ei ole. Ei ole hullu, ei messias eikä profeetta. Juutalaiseen uskontoon hän ei siis kuulu muuta kuin itsekin sen tunnustajana aikanaan.


      • thorni
        toinen kiinnostunut kirjoitti:

        miten juutalaisuudessa suhtaudutaan Jeesukseen? Katsotaanko hänen olleen profeetta, väärä messias vai pelkkä hullu? Itseäni juutalaisuus kiehtoo, mutta kuitenkin seuraan Jeesuksen opetuksia. Minulle on kuitenkin vaikea uskoa häntä jumalaksi.

        (Toivottavasti tämä kysymys ei nyt synnytä mitään hirveää haloota)

        Jos haluat oikeasti jumalaksi YHDEN Israelin jumalan Jehovan,etkä 3-yhteys herra-jeesus-henki -juttua, muttet hylätä Jeesusta: niin suosittelen tutustumaan Jehovantodistajiin. Sehän on leimattu ihan oikeaksi "sionistiseksi lahkoksi" arbabimaissa. Voit silti hengailla ihan vapaasti juutalaisten kanssa, jos semmosia kavereita satut saamaan, ja miettiä onko heidän kulttuurissaan jotain semmoista mitä voi soveltaa omaan elämään...mutta en usko että jos aidosti haluaa lähestyä Jumalaa, jotkin erilaiset kynttilätelineet, kivat päähineet, ja sitä rataa...paljoakaan auttaa uskonasioiden selvittämisessä jos Raamattu ei ole ylin auktoriteetti. En tietenkään tiedä miten Juutalaisessa seurakunnassa suhtauduttaisiin "piilo-Jeesus-faniin". Mielestäni uudessa-testamentissa on käsitelty tämä kysymys: tuleeko oikean kristityn olla ensin "juutalainen"...ja vasta sitten ottaa Jeesus ( juutalaisena messiaana.) Varmaan muistat,että nimenomaan juutalaiskäännynnäiset vaativat tätä muilta .

        Tunnen muutaman Israelilaisen, mutta en ole havainnut mitään erityistä Jeesus-kammoa, todettakoon. Eivätkä he ole kivittäneet minua, vaikka olen käyttänyt avoimesti Jumalan NIMEÄ, arvostavassa hengessä tietenkin, heidän kanssaan keskustellessani. Yhdistäviä tekijöitä on kuitenkin paljon, ja antiterrorismista riittää AINA keskusteltavaa ! heh he.


      • Ehdoton ehto
        thorni kirjoitti:

        Jos haluat oikeasti jumalaksi YHDEN Israelin jumalan Jehovan,etkä 3-yhteys herra-jeesus-henki -juttua, muttet hylätä Jeesusta: niin suosittelen tutustumaan Jehovantodistajiin. Sehän on leimattu ihan oikeaksi "sionistiseksi lahkoksi" arbabimaissa. Voit silti hengailla ihan vapaasti juutalaisten kanssa, jos semmosia kavereita satut saamaan, ja miettiä onko heidän kulttuurissaan jotain semmoista mitä voi soveltaa omaan elämään...mutta en usko että jos aidosti haluaa lähestyä Jumalaa, jotkin erilaiset kynttilätelineet, kivat päähineet, ja sitä rataa...paljoakaan auttaa uskonasioiden selvittämisessä jos Raamattu ei ole ylin auktoriteetti. En tietenkään tiedä miten Juutalaisessa seurakunnassa suhtauduttaisiin "piilo-Jeesus-faniin". Mielestäni uudessa-testamentissa on käsitelty tämä kysymys: tuleeko oikean kristityn olla ensin "juutalainen"...ja vasta sitten ottaa Jeesus ( juutalaisena messiaana.) Varmaan muistat,että nimenomaan juutalaiskäännynnäiset vaativat tätä muilta .

        Tunnen muutaman Israelilaisen, mutta en ole havainnut mitään erityistä Jeesus-kammoa, todettakoon. Eivätkä he ole kivittäneet minua, vaikka olen käyttänyt avoimesti Jumalan NIMEÄ, arvostavassa hengessä tietenkin, heidän kanssaan keskustellessani. Yhdistäviä tekijöitä on kuitenkin paljon, ja antiterrorismista riittää AINA keskusteltavaa ! heh he.

        Jehovantodistajat pitävät Jeesusta vain enkeli Mikaelina. Hänen lunastu- ja pelastustyönsä kiistetään. He katsovat olevansa uusi Israel. Siis tuo valittu kansa. Jumala on kuulema siirtänyt valintansa Israelista Jehovantodistajiin. Karmea eksytys.


      • thorni
        Ehdoton ehto kirjoitti:

        Jehovantodistajat pitävät Jeesusta vain enkeli Mikaelina. Hänen lunastu- ja pelastustyönsä kiistetään. He katsovat olevansa uusi Israel. Siis tuo valittu kansa. Jumala on kuulema siirtänyt valintansa Israelista Jehovantodistajiin. Karmea eksytys.

        pahoittelen avaustani tähän suuntaan, mutta korjaanpa "ehdottoman ehdon" esittämän väärän näkemyksen:
        Vaikka pidämmekin ISRAELIN Jumalaa Jehovaa AINOANA Jumalana, ja Jeesusta profeettana, ja maanpäällä ollessaan ollen ihminen, niin USKOMME hänen olevan lunastaja sekä pelastaja. Äläkä väitä vastaan, tämä on virallinen JT-kanta. Siinä siis eroamme "sionismista". Mutta voidaan jatkaa tätä keskustelua "JT" palstalla. Kommentoi sinne jos jotain asiaa aiheesta. Kulttuurillisesti arvostamme tietenkin Abrahamista versonuttua "juutalaisuutta" koska siitähän ne JHWH:n lupaukset KOKO ihmiskunnalle versovat.


      • Ehdoton ehto
        thorni kirjoitti:

        pahoittelen avaustani tähän suuntaan, mutta korjaanpa "ehdottoman ehdon" esittämän väärän näkemyksen:
        Vaikka pidämmekin ISRAELIN Jumalaa Jehovaa AINOANA Jumalana, ja Jeesusta profeettana, ja maanpäällä ollessaan ollen ihminen, niin USKOMME hänen olevan lunastaja sekä pelastaja. Äläkä väitä vastaan, tämä on virallinen JT-kanta. Siinä siis eroamme "sionismista". Mutta voidaan jatkaa tätä keskustelua "JT" palstalla. Kommentoi sinne jos jotain asiaa aiheesta. Kulttuurillisesti arvostamme tietenkin Abrahamista versonuttua "juutalaisuutta" koska siitähän ne JHWH:n lupaukset KOKO ihmiskunnalle versovat.

        tai kristinuskossa. Tunnen kyllä oppinne aika hyvin. älä yritä hämätä. Jeesus ei ole teille Jumalan Ainoa Poika niinkuin kristityille, ettekä usko hänen verensä olevan riittävä.
        Hän on teille ylienkeli Mikael.
        Ehkä kaikki ei huomannut että käytit sanaa Abram etkä Abraham. Te olette mielestänne perineet Israelin aseman Jumalan silmäteränä. Älä yritä valehdella muuta.
        Tämä riittäköön osaltani kyseisestä aiheesta.


      • Tzadik
        toinen kiinnostunut kirjoitti:

        miten juutalaisuudessa suhtaudutaan Jeesukseen? Katsotaanko hänen olleen profeetta, väärä messias vai pelkkä hullu? Itseäni juutalaisuus kiehtoo, mutta kuitenkin seuraan Jeesuksen opetuksia. Minulle on kuitenkin vaikea uskoa häntä jumalaksi.

        (Toivottavasti tämä kysymys ei nyt synnytä mitään hirveää haloota)

        Jewish Encyclopedia — www.jewishencyclopedia.com

        Tuolta löydät tuhansia artikkeleita itse juutalaisuudesta ja siitä, miten juutalaisuudessa suhtaudutaan muihin suuntiin. Sinua kiinnostavia artikkeleita saattaisivat olla vaikkapa:

        – Judaism
        – Christianity in Its Relation to Judaism
        – Jesus of Nazareth
        – John the Baptist
        – Essenes
        – Saul of Tarsus
        – Simon Cephas

        Huomaa kuitenkin, että Internetissä oleva JE:n versio on julkaistu kirjana sata vuotta sitten. Tämä ei kuitenkaan haittaa yhtään mitään, koskapa tällaiset asiat eivät sadassa vuodessa muutu yhtään mihinkään.

        JE:n käyttöliittymä on lisäksi hieman kömpelö; tietyn artikkelin esille kaivaminen kysyy kärsivällisyyttä, koska aakkosjärjestyksessä olevat artikkelit on jaettu edelleen hyvin pieniin alaryhmiin, eikä likikään aina ole selvää mikä alaryhmä pitäisi valita oikeaan paikkaan pääsemiseksi. Pienellä harjoittelulla homma alkaa sujumaan siedettävästi.


      • Anonyymi
        thorni kirjoitti:

        Jos haluat oikeasti jumalaksi YHDEN Israelin jumalan Jehovan,etkä 3-yhteys herra-jeesus-henki -juttua, muttet hylätä Jeesusta: niin suosittelen tutustumaan Jehovantodistajiin. Sehän on leimattu ihan oikeaksi "sionistiseksi lahkoksi" arbabimaissa. Voit silti hengailla ihan vapaasti juutalaisten kanssa, jos semmosia kavereita satut saamaan, ja miettiä onko heidän kulttuurissaan jotain semmoista mitä voi soveltaa omaan elämään...mutta en usko että jos aidosti haluaa lähestyä Jumalaa, jotkin erilaiset kynttilätelineet, kivat päähineet, ja sitä rataa...paljoakaan auttaa uskonasioiden selvittämisessä jos Raamattu ei ole ylin auktoriteetti. En tietenkään tiedä miten Juutalaisessa seurakunnassa suhtauduttaisiin "piilo-Jeesus-faniin". Mielestäni uudessa-testamentissa on käsitelty tämä kysymys: tuleeko oikean kristityn olla ensin "juutalainen"...ja vasta sitten ottaa Jeesus ( juutalaisena messiaana.) Varmaan muistat,että nimenomaan juutalaiskäännynnäiset vaativat tätä muilta .

        Tunnen muutaman Israelilaisen, mutta en ole havainnut mitään erityistä Jeesus-kammoa, todettakoon. Eivätkä he ole kivittäneet minua, vaikka olen käyttänyt avoimesti Jumalan NIMEÄ, arvostavassa hengessä tietenkin, heidän kanssaan keskustellessani. Yhdistäviä tekijöitä on kuitenkin paljon, ja antiterrorismista riittää AINA keskusteltavaa ! heh he.

        Jehovantodisdtajillahan on ihan eri raamattukin joka poikkeaa täys Raamatusta Jehovantodistian Raamattu poikkeaa myöskin ulkoasultaan HEIDÄN RAAMATUSTAAN PUUTTUU RISTI


    • ehdoton ehto

      xxxxxx Onko joitakin ehdottomia vaatimuksia liittymisen hyväksymiseksi ? xxxxxxxxxxxxxx

      Kyllä on. Jeesuksen täydellinen hylkääminen ja kieltäminen. Pilkka Jeesusta kohtaan lisää pisteitäsi.

      Tämä ei ole provo eikä pilkka vaan kokemukseen perustuvaa.

      • Kristitty Israelin ystävä

        Kiitos vastauksestasi.

        Tämä oli eräs asia johon hain varmistusta. Olen kyllä saanut ristiriitaista tietoa Jeesuksen kieltämisen suhteen.

        Oletko aivan varma, ettei Helsingin juutalaiseen seurakuntaan pääse jäseneksi ellei kiellä Jeesusta Jumalana ?


        Jos molemmat,tai edes toinen vanhemmista, ovat juutalaisia, mutta itse uskoo Jeesukseen, estääkö tämä pääsyn seurakunnan jäseneksi ?


        Jos on kristillisen seurakunnan jäsen, täytyykö erota esim. Ev.lut.kirkosta/seurakunnasta ?


        Olen kuullut etteivät kaikki juutalaisen seurakunnan jäsenet kiellä Jeesusta.

        Eli, onko tämä mahdollisesti ns. julkinen salaisuus, mutta josta tarkoituksella vaietaan eripuran välttämiseksi ?


        Olen kuullut myös edellämainitun koskevan uusia jäseniä ?


        En ole todellakaan itse liittymässä, mutta haluaisin saada asiasta selvyyden itselleni.


        Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.


      • rasismia vastaan
        Kristitty Israelin ystävä kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Tämä oli eräs asia johon hain varmistusta. Olen kyllä saanut ristiriitaista tietoa Jeesuksen kieltämisen suhteen.

        Oletko aivan varma, ettei Helsingin juutalaiseen seurakuntaan pääse jäseneksi ellei kiellä Jeesusta Jumalana ?


        Jos molemmat,tai edes toinen vanhemmista, ovat juutalaisia, mutta itse uskoo Jeesukseen, estääkö tämä pääsyn seurakunnan jäseneksi ?


        Jos on kristillisen seurakunnan jäsen, täytyykö erota esim. Ev.lut.kirkosta/seurakunnasta ?


        Olen kuullut etteivät kaikki juutalaisen seurakunnan jäsenet kiellä Jeesusta.

        Eli, onko tämä mahdollisesti ns. julkinen salaisuus, mutta josta tarkoituksella vaietaan eripuran välttämiseksi ?


        Olen kuullut myös edellämainitun koskevan uusia jäseniä ?


        En ole todellakaan itse liittymässä, mutta haluaisin saada asiasta selvyyden itselleni.


        Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.

        juutalaisiin seurakuntiin ei pääse jos on kristitty ei liioin kristittyihin jos on muslimi tai muslimiseurakuntiin jos on juutalainen.
        Ei ole kyse sen paremmin Jeesuksen kuin Vishnun kieltämisestä, juutalaisuudessa uskotaan yhteen Jumalaan, YHWH:een ei mihinkään tai kehenkään muuhun. Miksi juuri juutalaisuuden pitäisi sisältää kaikki muidenkin uskontojen opit ja jumalat?
        Juutalaisen seurakunnan- joka on tunnustuksellinen uskonnollinen yhteisö- jäsen ei voi olla minkään muun uskonnon yhdyskunnan jäsen tai jopa kuulua ev.lut seurakuntaan. Käsittämätöntä.


      • toinen kiinnostunut
        Kristitty Israelin ystävä kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Tämä oli eräs asia johon hain varmistusta. Olen kyllä saanut ristiriitaista tietoa Jeesuksen kieltämisen suhteen.

        Oletko aivan varma, ettei Helsingin juutalaiseen seurakuntaan pääse jäseneksi ellei kiellä Jeesusta Jumalana ?


        Jos molemmat,tai edes toinen vanhemmista, ovat juutalaisia, mutta itse uskoo Jeesukseen, estääkö tämä pääsyn seurakunnan jäseneksi ?


        Jos on kristillisen seurakunnan jäsen, täytyykö erota esim. Ev.lut.kirkosta/seurakunnasta ?


        Olen kuullut etteivät kaikki juutalaisen seurakunnan jäsenet kiellä Jeesusta.

        Eli, onko tämä mahdollisesti ns. julkinen salaisuus, mutta josta tarkoituksella vaietaan eripuran välttämiseksi ?


        Olen kuullut myös edellämainitun koskevan uusia jäseniä ?


        En ole todellakaan itse liittymässä, mutta haluaisin saada asiasta selvyyden itselleni.


        Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.

        Miksi ihmeessä tahtoisit olla juutalainen, jos kerran uskot Jeesukseen? Sehän sinusta juuri kristityn tekee! Se, että israel on mielestäsi jees maa, niin ei anna syytä vaihtaa uskontoa.

        Juutalaisuus eroaa kristinuskosta juuri siten, että siinä EI uskota Jeesukseen. Jos uskot Jeesukseen, et VOI olla juutalainen. Piste.


      • Ehdoton ehto
        Kristitty Israelin ystävä kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        Tämä oli eräs asia johon hain varmistusta. Olen kyllä saanut ristiriitaista tietoa Jeesuksen kieltämisen suhteen.

        Oletko aivan varma, ettei Helsingin juutalaiseen seurakuntaan pääse jäseneksi ellei kiellä Jeesusta Jumalana ?


        Jos molemmat,tai edes toinen vanhemmista, ovat juutalaisia, mutta itse uskoo Jeesukseen, estääkö tämä pääsyn seurakunnan jäseneksi ?


        Jos on kristillisen seurakunnan jäsen, täytyykö erota esim. Ev.lut.kirkosta/seurakunnasta ?


        Olen kuullut etteivät kaikki juutalaisen seurakunnan jäsenet kiellä Jeesusta.

        Eli, onko tämä mahdollisesti ns. julkinen salaisuus, mutta josta tarkoituksella vaietaan eripuran välttämiseksi ?


        Olen kuullut myös edellämainitun koskevan uusia jäseniä ?


        En ole todellakaan itse liittymässä, mutta haluaisin saada asiasta selvyyden itselleni.


        Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.

        Kyllä se on ehdoton asia. Ei voi missään tapauksessa olla ev.lut srk:n jäsen. Jo suomen lakikin sen estää. Kyllä liittyvän Jeesus-kielteisyys varmistetaan.
        Joku joka on siellä ikänsä ollut voi tietysti uskoa Jeesukseenkin, mutta tekee sen hyvin salaa. Jos joku häneltä kysyy niin silloin kieltää uskonsa jyrkästi Muuten lentää kuin pulu pihalle.
        Vanhempien "rotu" ei auta yhtään jos uskoo Jeesukseen.


      • bathsheba7
        Ehdoton ehto kirjoitti:

        Kyllä se on ehdoton asia. Ei voi missään tapauksessa olla ev.lut srk:n jäsen. Jo suomen lakikin sen estää. Kyllä liittyvän Jeesus-kielteisyys varmistetaan.
        Joku joka on siellä ikänsä ollut voi tietysti uskoa Jeesukseenkin, mutta tekee sen hyvin salaa. Jos joku häneltä kysyy niin silloin kieltää uskonsa jyrkästi Muuten lentää kuin pulu pihalle.
        Vanhempien "rotu" ei auta yhtään jos uskoo Jeesukseen.

        Tuo on totta.
        Tunnen yhden naisen (juutalainen suku) joka sai potkut kun kerran rupesi käymään kirkossa. He kirjoittivat jotain hänen nimen kohdalle synagoogan kirjassa.

        Toinen tuttavani kääntyi naimisiin mennessä. Hänen piti saada vanhempien lupa. Ilman vanhempien lupaa et voi kääntyä.

        Ja useimmat seurakunnat eivät olle näistä kääntymisistä innostuneita. He käännyttävät enimmäkseen seka-avioliittojen vaimoja, aviomiehiä ja lapsia.

        Eivät kovin mielellään muita.


      • Kristitty Israelin ystävä
        toinen kiinnostunut kirjoitti:

        Miksi ihmeessä tahtoisit olla juutalainen, jos kerran uskot Jeesukseen? Sehän sinusta juuri kristityn tekee! Se, että israel on mielestäsi jees maa, niin ei anna syytä vaihtaa uskontoa.

        Juutalaisuus eroaa kristinuskosta juuri siten, että siinä EI uskota Jeesukseen. Jos uskot Jeesukseen, et VOI olla juutalainen. Piste.

        Hei !

        Jos malttaisit(te) lukea viestini ja kysymykseni ajatuksella ja huolellisemmin, niin olisit(te) huomanneet, etten ole kiinnostunut liittymään juutalaiseen seurakuntaan.


      • Kristitty Israelin ystävä
        rasismia vastaan kirjoitti:

        juutalaisiin seurakuntiin ei pääse jos on kristitty ei liioin kristittyihin jos on muslimi tai muslimiseurakuntiin jos on juutalainen.
        Ei ole kyse sen paremmin Jeesuksen kuin Vishnun kieltämisestä, juutalaisuudessa uskotaan yhteen Jumalaan, YHWH:een ei mihinkään tai kehenkään muuhun. Miksi juuri juutalaisuuden pitäisi sisältää kaikki muidenkin uskontojen opit ja jumalat?
        Juutalaisen seurakunnan- joka on tunnustuksellinen uskonnollinen yhteisö- jäsen ei voi olla minkään muun uskonnon yhdyskunnan jäsen tai jopa kuulua ev.lut seurakuntaan. Käsittämätöntä.

        Hei!

        Haluaisin kysyä nimimerkiltä, mikä kysymyksissäni ärsytti niin paljon, että vaivaudut vastaamaan ?


        Uskon Jeesukseen Kristukseen Jumalana ja Pelastajanani. En ole esittänyt yhtäkään kysymystä provosoidakseni muita kirjoittelijoita.

        Toivoin saavani asiallisia vastauksia.

        Siis, toivoin.

        Niin kuin monesti ennenkin, keskustelu alkaa nopeasti harhautua varsinaisen aloituksen ulkopuolelle.


        Jos koit aloitukseni olleen asiaton, miksi vaivaudut vastaamaan ?


        En kirjoita kovin useasti näillä eri palstoilla, kirjoitan kun on kysyttävää itseäni kiinnostavasta aiheesta.

        Sinä itse näyt kirjoittelevan varsin runsain mitoin vastauksia, välillä erittäin asiantuntevastikin, vaikka en aina itse kenties samaa mieltä olisikaan.


        Toivot varmaan muiden palstalaisten avointa ja asiallista suhtautumista kirjoituksiisi.


        Sitä minäkin toivon.


      • rasismia vastaan
        Kristitty Israelin ystävä kirjoitti:

        Hei!

        Haluaisin kysyä nimimerkiltä, mikä kysymyksissäni ärsytti niin paljon, että vaivaudut vastaamaan ?


        Uskon Jeesukseen Kristukseen Jumalana ja Pelastajanani. En ole esittänyt yhtäkään kysymystä provosoidakseni muita kirjoittelijoita.

        Toivoin saavani asiallisia vastauksia.

        Siis, toivoin.

        Niin kuin monesti ennenkin, keskustelu alkaa nopeasti harhautua varsinaisen aloituksen ulkopuolelle.


        Jos koit aloitukseni olleen asiaton, miksi vaivaudut vastaamaan ?


        En kirjoita kovin useasti näillä eri palstoilla, kirjoitan kun on kysyttävää itseäni kiinnostavasta aiheesta.

        Sinä itse näyt kirjoittelevan varsin runsain mitoin vastauksia, välillä erittäin asiantuntevastikin, vaikka en aina itse kenties samaa mieltä olisikaan.


        Toivot varmaan muiden palstalaisten avointa ja asiallista suhtautumista kirjoituksiisi.


        Sitä minäkin toivon.

        ymmärtää että jollekin on todella epäselvää ettei Jeesus ole juutalaisuuden Jumala vaan kristinuskon. Jos asia kuitenkin on näin, toivoisin että kysyttäisiin suoraan pääseekö kristitty juutalaiseen seurakuntaan jolloin vastaus olisi heti ollut ei.
        Seurakuntaan eivät pääse jäseniksi mitään muutakaan uskontoa tunnustavat, Allahiin uskovat tai hindut- ketkään muut kuin juutalaista uskontoa tunnustavat. Seurakuntaa ylläpidetään jotta sen jäsenet saisivat mahdollisuuden toteuttaa juutalaista uskontoaan ja sen määräyksiä. Seurakunta järjestää jumalanpalvelukset, ylläpitää mikvaa, minjania, huolehtii kosher-ruokien saannista, palkkaa rabbin jne. Kristitty ei näitä palveluja edes tarvitse.
        Pyydän anteeksi edellistä epäkohteliasta vastausta, se olisi pitänyt muotoilla toisin.


      • Kristitty Israelin ystävä
        rasismia vastaan kirjoitti:

        ymmärtää että jollekin on todella epäselvää ettei Jeesus ole juutalaisuuden Jumala vaan kristinuskon. Jos asia kuitenkin on näin, toivoisin että kysyttäisiin suoraan pääseekö kristitty juutalaiseen seurakuntaan jolloin vastaus olisi heti ollut ei.
        Seurakuntaan eivät pääse jäseniksi mitään muutakaan uskontoa tunnustavat, Allahiin uskovat tai hindut- ketkään muut kuin juutalaista uskontoa tunnustavat. Seurakuntaa ylläpidetään jotta sen jäsenet saisivat mahdollisuuden toteuttaa juutalaista uskontoaan ja sen määräyksiä. Seurakunta järjestää jumalanpalvelukset, ylläpitää mikvaa, minjania, huolehtii kosher-ruokien saannista, palkkaa rabbin jne. Kristitty ei näitä palveluja edes tarvitse.
        Pyydän anteeksi edellistä epäkohteliasta vastausta, se olisi pitänyt muotoilla toisin.

        Kiitos vastauksestasi.

        Elämä jatkuu. :)

        Siunausta.


      • miksi??
        bathsheba7 kirjoitti:

        Tuo on totta.
        Tunnen yhden naisen (juutalainen suku) joka sai potkut kun kerran rupesi käymään kirkossa. He kirjoittivat jotain hänen nimen kohdalle synagoogan kirjassa.

        Toinen tuttavani kääntyi naimisiin mennessä. Hänen piti saada vanhempien lupa. Ilman vanhempien lupaa et voi kääntyä.

        Ja useimmat seurakunnat eivät olle näistä kääntymisistä innostuneita. He käännyttävät enimmäkseen seka-avioliittojen vaimoja, aviomiehiä ja lapsia.

        Eivät kovin mielellään muita.

        miten niin tarvitaan vanhempien lupa? siis jos on täysi-ikäinen? entäs jos vanhemmat ovat vaikka tosi uskovaisia kristittyjä eivätkä suostu? eihän sitä voi vaatia jos joku haluaa juutalaiseksi, uskontohan on henkilökohtainen asia eikä vanhemmilla ole siihen mitään sanottavaa jos on täysi-ikäinen.

        Selitäpä tarkemmin miten toi on mahdollista, jos tiedät :)


      • uskonnonvapauslakikin
        bathsheba7 kirjoitti:

        Tuo on totta.
        Tunnen yhden naisen (juutalainen suku) joka sai potkut kun kerran rupesi käymään kirkossa. He kirjoittivat jotain hänen nimen kohdalle synagoogan kirjassa.

        Toinen tuttavani kääntyi naimisiin mennessä. Hänen piti saada vanhempien lupa. Ilman vanhempien lupaa et voi kääntyä.

        Ja useimmat seurakunnat eivät olle näistä kääntymisistä innostuneita. He käännyttävät enimmäkseen seka-avioliittojen vaimoja, aviomiehiä ja lapsia.

        Eivät kovin mielellään muita.

        sano, että Suomessa voi kuulua vain yhteen uskonnolliseen yhdyskuntaan? Mitäköhän siitäkin tulisi, jos olisi hindulaiskristittyjä tai juutalaismuslimeja:)


      • Mikimalek (ei kirj.)
        rasismia vastaan kirjoitti:

        juutalaisiin seurakuntiin ei pääse jos on kristitty ei liioin kristittyihin jos on muslimi tai muslimiseurakuntiin jos on juutalainen.
        Ei ole kyse sen paremmin Jeesuksen kuin Vishnun kieltämisestä, juutalaisuudessa uskotaan yhteen Jumalaan, YHWH:een ei mihinkään tai kehenkään muuhun. Miksi juuri juutalaisuuden pitäisi sisältää kaikki muidenkin uskontojen opit ja jumalat?
        Juutalaisen seurakunnan- joka on tunnustuksellinen uskonnollinen yhteisö- jäsen ei voi olla minkään muun uskonnon yhdyskunnan jäsen tai jopa kuulua ev.lut seurakuntaan. Käsittämätöntä.

        enpä ihmettele, miksi jotkut täällä luulevat joissakin viestiketjuissa meitä yhdeksi ja samaksi. :D Heh. Tässähän huomaa muutenkin toistavansa itseään jo ihan työksi asti. :D Mutta juu anteeksi olen kovin väsynyt.. juuri tällä hetkellä huvittaa suunnattomasti joka ainut viesti täällä. :D


      • ljgh
        uskonnonvapauslakikin kirjoitti:

        sano, että Suomessa voi kuulua vain yhteen uskonnolliseen yhdyskuntaan? Mitäköhän siitäkin tulisi, jos olisi hindulaiskristittyjä tai juutalaismuslimeja:)

        Ja mitäs pahaa siinä olisi?


      • nyt välttämättä
        ljgh kirjoitti:

        Ja mitäs pahaa siinä olisi?

        mitään "pahaa", mutta epäloogista ainakin olisi semmoinen


      • seurakuntaan kuuluu
        Kristitty Israelin ystävä kirjoitti:

        Hei !

        Jos malttaisit(te) lukea viestini ja kysymykseni ajatuksella ja huolellisemmin, niin olisit(te) huomanneet, etten ole kiinnostunut liittymään juutalaiseen seurakuntaan.

        Helsingin Juutalaiseen seurakuntaan kuuluu tällä
        hetkellä viisi jäsentä , jotka ovat messiaanisia ,
        mutta he eivät tuo sitä julki . Yhden näistä
        hyvä ystäväni Dan Kantor kyllä tuntee , koska on
        tämän kanssa monesti uskonasioista keskustellut ,
        myös messiaskysymyksestä .
        Joudun sietämään asemani takia "messiaanisia" ,
        mutta kristittyjä en kestä yhtään , sen verran pahaa
        he ovat tehneet .


      • Ka1k1lle
        seurakuntaan kuuluu kirjoitti:

        Helsingin Juutalaiseen seurakuntaan kuuluu tällä
        hetkellä viisi jäsentä , jotka ovat messiaanisia ,
        mutta he eivät tuo sitä julki . Yhden näistä
        hyvä ystäväni Dan Kantor kyllä tuntee , koska on
        tämän kanssa monesti uskonasioista keskustellut ,
        myös messiaskysymyksestä .
        Joudun sietämään asemani takia "messiaanisia" ,
        mutta kristittyjä en kestä yhtään , sen verran pahaa
        he ovat tehneet .

        No mitä ne sinun tuntemasi kristityt ovat sinulle tehneet?
        Ovat varmaan jotain tehneet kun kerran sanot että et voi sietää heitä.


      • Minni-Matleena
        seurakuntaan kuuluu kirjoitti:

        Helsingin Juutalaiseen seurakuntaan kuuluu tällä
        hetkellä viisi jäsentä , jotka ovat messiaanisia ,
        mutta he eivät tuo sitä julki . Yhden näistä
        hyvä ystäväni Dan Kantor kyllä tuntee , koska on
        tämän kanssa monesti uskonasioista keskustellut ,
        myös messiaskysymyksestä .
        Joudun sietämään asemani takia "messiaanisia" ,
        mutta kristittyjä en kestä yhtään , sen verran pahaa
        he ovat tehneet .

        kristittyjä siksi, että joku kristitty on tehnyt jotain pahaa? Väärä asenne!


      • Anonyymi
        rasismia vastaan kirjoitti:

        juutalaisiin seurakuntiin ei pääse jos on kristitty ei liioin kristittyihin jos on muslimi tai muslimiseurakuntiin jos on juutalainen.
        Ei ole kyse sen paremmin Jeesuksen kuin Vishnun kieltämisestä, juutalaisuudessa uskotaan yhteen Jumalaan, YHWH:een ei mihinkään tai kehenkään muuhun. Miksi juuri juutalaisuuden pitäisi sisältää kaikki muidenkin uskontojen opit ja jumalat?
        Juutalaisen seurakunnan- joka on tunnustuksellinen uskonnollinen yhteisö- jäsen ei voi olla minkään muun uskonnon yhdyskunnan jäsen tai jopa kuulua ev.lut seurakuntaan. Käsittämätöntä.

        Kristityihin seurakuntiin ovat kaikki tervetulleita oli sitten Juutalainen, tai Kreikkalainen


    • Ehdoton ehto

    • Anonyymi

      Kymmentä käskyä voi noudattaa kuulumatta mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.

    • Anonyymi

      En tiedä. Minä valitsin juutalaisuuden, jotta en tappaisi ihmisiä, jotka ovat toistuvasti pyrkineet tuhoamaan elämäni. Olen juutalainen vaikka itsekseni, ilman seurakuntaa.

    • Anonyymi

      Juutalaisuudessa on muiden pitäminen saastaisena,on hyvin itsekastä liittyä.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe