Sapattihan on Israelin,ja Jumalan välinen liitto polvesta polveen.toinen.moos 31/13.Kysymys kuuluu:Kuinka Israelilainen suhtautuu,jos muun maalainen alkaa viettämään sapattia.Esim uskon lahkot adventistit.
Juutalainen sapatti
4
600
Vastaukset
- shomer_mitzvot
aika paljon keneltä ja mihin ryhmään kuuluvalta juutalaiselta kysytään. Talmudissa kerrotaan, että jos ei-juutalainen matkii juutalaisten sapatinviettoa, häntä ansaitsee rangaistuksen. Ei-juutalainen ei myöskään saisi opiskella Tooraa. Mutta Tanakh'issa Jesajan kirjan luvussa 56 kerrotaan muukalaisista jotka pitävät sapatin, ja heille Jumala antaa "muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; Jumala antaa heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä." (Jes.56:5) Ja jakeessa 6 kerrotaan muukalaisista, jotka ovat "liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelikoitansa, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja jotka pysyvät Jumalan liitossa." Jakeessa 7 kerrotaan että Jumala "tuo heidät pyhälle vuorelleen". Kannattaa lukea tuo luku 56 kokonaan.
Tästä luvusta on tosin olemassa erilaisia käsityksiä. - beza
Jesaja kirjoittaa näin:
56:2 Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!
56:3 Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu."
56:4 Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani,
56:5 heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.
56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
56:7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.
Adventistit, vaikka viettävät sapattia, tosin edustavat ns. korvausteologiaa, jonka mukeen he ovat tulleet juutalaisen kansan tilalle ja Jumala on siirtänyt Juutalaiselle kansalle antamansa lupaukset heille. Tälläinen opetus on väkevää eksytystä!
Seuraavassa perustelut adventtikirkko.fi sivulta:
Kun juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen Messiaana, he rikkoivat liittosuhteensa Jumalaan ja siten heidän erityisasemansa Jumalan valittuna kansana päättyi (Dan.- 9:-24 - 27; ks. tämän kirjan lukua 4). Vaikka Jumalan liitto ja lupaukset pysyivät muuttumattomina, hän valitsi uuden kansan. Hengellinen Israel tuli juutalaisen kansakunnan tilalle (Gal. 3:-27 - 29; -6:-15,16).
Tälläinen korvausteologiaan perustuva opetus on siis väkevää eksytystä!- tinotito
Näin se on,kuin kirjoitit.
- Is Ra el?
El is Ra?!
Juutalaiset ottivat 1800-luvulla pakanallisen tunnuksen lippuunsa ...Daavidin tähdeksi nimitetyn kahden kolmion tausta on pakanallisen naisen ja miehen yhdyntää ja/tai yhtymistä kuvaava kolmiot vastakkain.
Rakastelu ja tasa-arvo on positiivista; mutta onko mies naisesta vai nainen miehestä; onko erikseen miestä tai naista Raamatun mukaan; Nainen otettiin miehestä?! He olivat Yksi?!
Miksi juutalaiset hylättiin?!
(...ja tuomittiiin; mm.Hologaust? "Tuomiot alkaa Jumalan huoneesta..?")
Kansa hylkäsi jumalansa ja valitsi Kuninkaaksi Saulin...Tuomareita...pappeja...epäjumalia?!
Rappiolla on hyvä olla?!
1.Daavidin synniksi tuli sotiminen ja veren vuodattaminen sekä naiset...siksi hän ei saanut pystyttää Jahvelle temppeliä Jerusalemiin?
2. Salomonin synniksi tuli 700 vaimoa ja 300 sivuvaimoa...osa isältään perittyjä..sukurutsaa?
3. Juutalaisille annettyin valinta; seura Jehovaa/ Jahvea...JHWH:ta ; äläkä pidä muita jumalia...1-2 käsky!?
He valitsivat muita epäjumalia jumalikseen...ja saivat kirouksen..?!
4. Mitä Palestiinassa oleva kansa edustaa muuta kuin "roskajoukkoa"...?"
Todelliset Jumalan kansaan kuuluvat ovat 10. käskyä noudattavia uskovia, hajaantuneena kaikkeen maailmaan?!
Ei adventistit, jehovan todistajat, mormoonit, helluntailaiset, katoliset, luterilaiset, hindut, intiaanit, shamaanit, juutalaiset, kristityt tai muslimit jne. ole "kansana" tai "heimoina" eheitä enää nykyään...ns.
"Todellinen jäännös" koostuu yksilöistä...sekoitettuna kaikkialle?!
Koostuu....siis ...?
"Niistä, jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskon Kristukseen!" ( pitävät Kristuksen uskon!?) ..sanoo UT.
Kumpoaan uskomme Ylösnousemuspäivään ja auringon päivään...sunnuntaihin...sun-day--son-tag---jne. vai launati-lördag-Saturday--Sabbath---lepoon Herrassa; Sapattiin; luomisen muistopäivään...ja Egyptin orjuudesta pois pääsyn juhlapäivään...ehkä kristitty uskoo ja pitää molemmat, jos ei ole yhä "egyptin tai muiden pakanoiden sekä epäjumalien orjuudessa"!!?!
"Monet kutsutut, harvat valitut!"
Pitänee edellen paikkansa!?
Josef Siion
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628