Myyntitili?

MTS

Tienvarsiliike myy auton ilmoituksensa mukaan "myyntitilille". Auto on edelleen auton liikkeeseen tuoneen yksityishenkilön nimissä, mutta liike sanoo tekenänsä kaupat kuitenkin omissa nimissään.

Kuinka voidaan puhua jostain myyntitilistä, jos kaupan osapuolena on autoliike? Ja kuinka kaupat voidaan tehdä liikkeen nimissä? Jotta se onnistuisi, omistuksen pitäisi siirtyä viimeistään kaupantekopäivänä ensin liikkeelle ja vasta sitten uudelle ostajalle.

Onko kellään kokemuksia tällaisesta myyntitili-järjestelystä?

13

9080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytäntö

      Tottakai kaikki pyrkivät noin menettelemään, myös merkkiliikkeet. Näin ei tarvitse ottaa omaisuutta taseeseen.

      • MTS

        Ymmärrän kyllä tuon taloudellisen syyn liikkeen kannalta. Lähinnä nyt mietinkin asiaa ostajan eli itseni näkövinkkelistä ja erityisesti omistuskysymyksiä:

        Millä tavalla omistus siirtyy hetkellisesti liikkeelle ennen sen ulosmyymistä? Ymmärtäisin, jos liike myisi auton valtakirjalla yksityishenkilön nimissä ja ottaisi palkkion välistä, mutta miten siis omistus siirtyy liikkeelle - onko liikkeellä allekirjoitusta vaille valmis luovutuskirja, jossa osapuolina auton liikkeeseen tuonut henkilö ja autoliike?


      • huh huh
        MTS kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä tuon taloudellisen syyn liikkeen kannalta. Lähinnä nyt mietinkin asiaa ostajan eli itseni näkövinkkelistä ja erityisesti omistuskysymyksiä:

        Millä tavalla omistus siirtyy hetkellisesti liikkeelle ennen sen ulosmyymistä? Ymmärtäisin, jos liike myisi auton valtakirjalla yksityishenkilön nimissä ja ottaisi palkkion välistä, mutta miten siis omistus siirtyy liikkeelle - onko liikkeellä allekirjoitusta vaille valmis luovutuskirja, jossa osapuolina auton liikkeeseen tuonut henkilö ja autoliike?

        itse en antaisi kenellekään autoani ennen kuin jokainen euro kauppahinnasta on minulla. myyntitili on todella epäilyttävä tapa hankkia autoja.


      • G.W
        MTS kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä tuon taloudellisen syyn liikkeen kannalta. Lähinnä nyt mietinkin asiaa ostajan eli itseni näkövinkkelistä ja erityisesti omistuskysymyksiä:

        Millä tavalla omistus siirtyy hetkellisesti liikkeelle ennen sen ulosmyymistä? Ymmärtäisin, jos liike myisi auton valtakirjalla yksityishenkilön nimissä ja ottaisi palkkion välistä, mutta miten siis omistus siirtyy liikkeelle - onko liikkeellä allekirjoitusta vaille valmis luovutuskirja, jossa osapuolina auton liikkeeseen tuonut henkilö ja autoliike?

        Jeps, niin se menee. Eli liikkeellä on kauppakirja, jolla auto siirretään ensin liikkeen
        nimiin ja sitten uudelle omistajalle.
        Kauppakirja ei ole allekirjoitusta vaille, vaan
        ihan valmis paperi jossa ehtona on, että auto lunastetaan, kun se on myyty edelleen, joten homma ei vie aikaa kuin 10 minuuttia.


    • Varo!!!

      Jos liikkeellä ei ole varaa ostaa autoa käteisellä, niin silloin pitää hälytyskellojen soida. Jatkuvasti tapahtuu eri puolella Suomea, että liike myy auton ja pitää rahat itse. Sen jälkeen liikkeen edustajia on melkein mahdotonta tavoittaa enää mistään.

      • poliisi vai

        miten sulla on ihan maanlaajuista tietoa tällaisesta toiminnasta?


    • voi vetää

      herneen nenään asiasta kuin asiasta. Joskus hälytyskellojen pitää soida ja jos epäilet jonkin asian olevan väärässä unohda auto ja osta seuraava.

      Autokaupassa paperit voi tarkistaa/tarkistuttaa katsastuskonttorilla ja jos vielä pyytää akelta lisäinfoa etukäteen on lähes varmasti riittävillä tiedoilla liikenteessä.

      • Välttelyä

        Kun auto myydään yksityiseltä toiselle, vaikka välittäjänä olisikin autoliike, ei ostajalla ole kuluttajasuojalain mukaista suojaa. Eli tuolloin autoliike välittää kaupan ja ottaa palkkion, mutta auto ei käy autoliikkeen omistuksessa.
        Myyjällä on iso riski tällaisessa kaupassa menettää rahansa, sillä tämänlaatuinen liike ei ehkä ole niitä luotettavimpia ja rahojen saamisessa voi joskus olla ongelmia.


      • ......
        Välttelyä kirjoitti:

        Kun auto myydään yksityiseltä toiselle, vaikka välittäjänä olisikin autoliike, ei ostajalla ole kuluttajasuojalain mukaista suojaa. Eli tuolloin autoliike välittää kaupan ja ottaa palkkion, mutta auto ei käy autoliikkeen omistuksessa.
        Myyjällä on iso riski tällaisessa kaupassa menettää rahansa, sillä tämänlaatuinen liike ei ehkä ole niitä luotettavimpia ja rahojen saamisessa voi joskus olla ongelmia.

        minä ehkä asiasta jotain tiedänkin koska työskentelen monimerkkitalossa myyjänkin ominaisuudessa..

        Esim. tilaisuuksissa joissa uuden auton kauppa jää vaihdokin hyvityksestä kiinni, on useinkin tapana ehdottaa että vaihdokki jää asiakkaan kustannuksella pihaan seisomaan - myyntitiliin. Eli sovitaan hinta millä auton saa myydä ja me sitten vuolastaan siitä välistä katetta seuraavaan vaihtoautoon tai jos hyvä päivä sattuu niin rahaostajan varoista. Tavara myydään normaalisti liikkeen nimistä ja lunastetaan välittömästi sovitulla kauppasummalta yksityiseltä "myyjältä".

        Edellinen tosin edellyttää että myyntitiliin jättäneen asiakkaan talous on kunnossa, eli auto on maksettu jne.

        Tämä kauppatapa on mielestäni kaikkien kannalta edullinen, kaupan ei tarvi sitouttaa pääomaa joten pienempikin kate riittää ja ostaja saa silti autolleen normaalin kuluttajansuojan kattaman "takuun".


      • kokemusta
        ...... kirjoitti:

        minä ehkä asiasta jotain tiedänkin koska työskentelen monimerkkitalossa myyjänkin ominaisuudessa..

        Esim. tilaisuuksissa joissa uuden auton kauppa jää vaihdokin hyvityksestä kiinni, on useinkin tapana ehdottaa että vaihdokki jää asiakkaan kustannuksella pihaan seisomaan - myyntitiliin. Eli sovitaan hinta millä auton saa myydä ja me sitten vuolastaan siitä välistä katetta seuraavaan vaihtoautoon tai jos hyvä päivä sattuu niin rahaostajan varoista. Tavara myydään normaalisti liikkeen nimistä ja lunastetaan välittömästi sovitulla kauppasummalta yksityiseltä "myyjältä".

        Edellinen tosin edellyttää että myyntitiliin jättäneen asiakkaan talous on kunnossa, eli auto on maksettu jne.

        Tämä kauppatapa on mielestäni kaikkien kannalta edullinen, kaupan ei tarvi sitouttaa pääomaa joten pienempikin kate riittää ja ostaja saa silti autolleen normaalin kuluttajansuojan kattaman "takuun".

        liike myy varmasti ensin autot joissa on omat rahat kiinni. minunkin autoni seisoi liikkeen pihassa myyntitilissä puoli vuotta ennen kuin hain sen pois lumikinoksen sisältä. kilometrejä oli tullut 3000 lisää ja auto oli sotkettu oikein kunnolla. en tiedä vuokrasivatko sitä vai mitä. minä maksoin vakuutuksia ja käyttömaksuja ja auton arvo putosi sinä aikana tuhansia.


      • tilimeni
        kokemusta kirjoitti:

        liike myy varmasti ensin autot joissa on omat rahat kiinni. minunkin autoni seisoi liikkeen pihassa myyntitilissä puoli vuotta ennen kuin hain sen pois lumikinoksen sisältä. kilometrejä oli tullut 3000 lisää ja auto oli sotkettu oikein kunnolla. en tiedä vuokrasivatko sitä vai mitä. minä maksoin vakuutuksia ja käyttömaksuja ja auton arvo putosi sinä aikana tuhansia.

        Missä autoliikkeessä sulla oli auto myyntitilissä? Oon itsekin harkinnut tätä järjestelyä mutta tuollaiset tarinat laittaa vielä miettimään asiaa.


      • 54u64ju5eje5
        kokemusta kirjoitti:

        liike myy varmasti ensin autot joissa on omat rahat kiinni. minunkin autoni seisoi liikkeen pihassa myyntitilissä puoli vuotta ennen kuin hain sen pois lumikinoksen sisältä. kilometrejä oli tullut 3000 lisää ja auto oli sotkettu oikein kunnolla. en tiedä vuokrasivatko sitä vai mitä. minä maksoin vakuutuksia ja käyttömaksuja ja auton arvo putosi sinä aikana tuhansia.

        Eräs liike harrasti pientä "sivubisnestä" vuokraamalla asiakkailta myyntitilissä olevia museoautoja hääkuljetuksiin. Lupaa kysymättä tietenkin.


      • 10+20
        54u64ju5eje5 kirjoitti:

        Eräs liike harrasti pientä "sivubisnestä" vuokraamalla asiakkailta myyntitilissä olevia museoautoja hääkuljetuksiin. Lupaa kysymättä tietenkin.

        Oliko kolmio-motors.

        Bisnes on bisnestä ja autot tykkää ajamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe