Ciao Italoautojen ystävät! Etsikääpä uusi mobilisti lähikioskista ja lukekaa mainio juttu Suomen ainoasta HF-Fulviasta ja merkin rallihistoriasta,
niin alkaa tietämättömillekkin vähän valjeta merkin historiaa rallipoluilta jo ennen suomalaiskuskien menestystä kyseisen merkinkin
ratissa.Näitäkään autoja ei ole Suomessa kuin
muutama kappale ja HF mallia ei muita kuin jutun yksilö...miksiköhän ?
Lancia Fulvia HF Mobilistissa
10
1568
Vastaukset
- 90
...oli ihan mielenkiintoinen juttu tuosta fulvia HF:stä...
tuli luetua ihan ensimmäisenä koko lehdestä...=)
kyllä lancialla on pitkät perinteet ralli-autoilussa fulvia stratos betarallye ja delta tyypeillä....
valitettavasti nykyään on jäänyt vähemmälle tuo rallitoiminta.... - Timo
Olisikohan ollut niin, että Lancialla ei ollut oikein kunnollista maahantuontia ennenkuin Hankkija 70-luvun alussa rupesi tuomaan Beta -sarjan eri versioita Suomeen? Eli tuota vanhemmalta ajalta on Suomessa olemassa vain yksittäiskappaleita ja niitäkin vain kahden käden sormiin mahtuva määrä. Ja ennen tuonnin vapautumista 1960-luvun alussa ei laajempi tuonti olisi ollut mahdollistakaan, koska lisenssejä taisi saada sotaa edeltäneiden markkinaosuuksien perusteella. Yksi 50-luvun alun Aurelia, joku Appia, pari kolme Flaminiaa, Flavia Coupé ja nämä muutama harva Fulvia Coupé. Mutta siinä ne sitten suunnilleen lienevätkin?
- Jaqu
Hankkijako sen Betatuonnin aloitti? Muistan vain, että Scan-Auto hörhösi noiden kanssa, mutta se oli kyllä joskus aivan 70-luvun lopulla.
Muistaako kukaan miten Uotila Oy liittyi Lancian maahantuontiin? Tuliko joku harvoista maahanpäätyneistä Betan edeltäjistä Uotilan kautta vai huolsiko lafka kenties italiaanoja?
No yhtä kaikki, Suomen Lancia-perinteeseen tuntuu vahvimpana elementtinä kuuluvan luvattoman huono maahantuonti :-(
Jos tuontilisenssit myönnettiin 60-luvun alkuun saakka sotaaedeltäneiden markkinaosuuksien perusteella, niin miten uudet merkit sitten ylipäänsä rantautuivat; tuotiinhan maahan 50-luvulla noin 10.000 kuplaakin...? - Forza Lancia
..koska näitä 60ja70-luvun mielenkiintoisia
Lancioita alkaa Suomeen tulla,vielä ei montaakaan
rohkeaa ole ollut( Harmi..)Sääli sinäänsä että
Suomessa Lancia on ollut väliinputoaja ja veli-
puolen asemassa oli maahantuoja mikä hyvänsä ei
sillä ole ollut mielenkiintoa markkinoida eikä myydä merkkiä ainoa pieni orastava hetki sattui
silloin kun mm.Delta integralella oli Suomalaisia
menestyviä kuljettjia, niin niiden siivellä hetki
yritettiin ratsastaa,mutta sekin aikakausi meni
liian äkkiä ohitse. - TT
Forza Lancia kirjoitti:
..koska näitä 60ja70-luvun mielenkiintoisia
Lancioita alkaa Suomeen tulla,vielä ei montaakaan
rohkeaa ole ollut( Harmi..)Sääli sinäänsä että
Suomessa Lancia on ollut väliinputoaja ja veli-
puolen asemassa oli maahantuoja mikä hyvänsä ei
sillä ole ollut mielenkiintoa markkinoida eikä myydä merkkiä ainoa pieni orastava hetki sattui
silloin kun mm.Delta integralella oli Suomalaisia
menestyviä kuljettjia, niin niiden siivellä hetki
yritettiin ratsastaa,mutta sekin aikakausi meni
liian äkkiä ohitse....ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.
Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).
Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä. - 90
TT kirjoitti:
...ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.
Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).
Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä.....suomesta yhtään Lancia beta hpe volumex malleja...=)
tuollaiseen olisi kiinnostusta, lukuisten alfa ja lancia mallien lisäksi...=) - V6
Jaqu kirjoitti:
Hankkijako sen Betatuonnin aloitti? Muistan vain, että Scan-Auto hörhösi noiden kanssa, mutta se oli kyllä joskus aivan 70-luvun lopulla.
Muistaako kukaan miten Uotila Oy liittyi Lancian maahantuontiin? Tuliko joku harvoista maahanpäätyneistä Betan edeltäjistä Uotilan kautta vai huolsiko lafka kenties italiaanoja?
No yhtä kaikki, Suomen Lancia-perinteeseen tuntuu vahvimpana elementtinä kuuluvan luvattoman huono maahantuonti :-(
Jos tuontilisenssit myönnettiin 60-luvun alkuun saakka sotaaedeltäneiden markkinaosuuksien perusteella, niin miten uudet merkit sitten ylipäänsä rantautuivat; tuotiinhan maahan 50-luvulla noin 10.000 kuplaakin...?tuonti ei kai liittynyt merkkiin, vaan vanhoihin tuonteihin (yrityskohtainen) 80% vanhoille ja 20% uusille, lisäksi tuo 20% jaettiin maitten välisten kauppasopimusten mukaan.Lisäksi uusille malleille saatiin tuontilisenssejä (näytekappaleet).
- Forza Lancia
TT kirjoitti:
...ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.
Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).
Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä...näin on että helpompiakin rassattavia löytyy
pilvinpimein jos harrasteautoa lähetään ulkomailta
tuomaan eli silloin tarvii olla jo tiedossa mitä
haluu ja mitä saa kun esim.vanhemman italialaisen
kaunottaren talliinsa hankkii..itsellä nääs
tallista löytyy 90-luvun lopulla Italiasta tuotu
"Bella Signorina", jonka ostin kaverilta joka oli
auton kulttuuritekona Suomeen tuonut ! - TT
90 kirjoitti:
....suomesta yhtään Lancia beta hpe volumex malleja...=)
tuollaiseen olisi kiinnostusta, lukuisten alfa ja lancia mallien lisäksi...=)...hankittuna erääseen alkuperäiseen Suomi-HPE:een. Auto on ollut viime vuodet entisöinnin alla, joten jää nähtäväksi, näemmekö pirssin ensi kesänä alkuperäisellä tekniilla vaiko Volumexin koneella.
Sinänsä tuohon rassattavuuden helppouteen/vaikeuteen: eihän Fulvian tai Betan tekniikassa mitään niin kauhean monimutkaista ole, vaikka autot ovatkin olleet aikaansa edellä. Toki Fulvian kapea V-nelkku on kotiasentajalle vähän outo, mutta Betan TC-koneen nyt tuntee jo tavallinen kyläseppäkin. Lisäksi molempien autojen tekniikka on sellainen, että kun kerran laittaa kunnolla, ei ihan äkkiä tarvii kajota uudestaan (mitä nyt TC:n nokkahihnaa välillä vaihtaa). Ja Italiasta voi löytyä helpostikin niin hyvä yksilö, ettei peltitöitä tartte tehdä laisinkaan (vrt. tämä museoitu HPE).
Fulviaan saa käsittääkseni varsin hyvin osia - myös uusiovalmistettuna, ja Betan varaosatilanne Suomessa on peltiosia lukuunottamatta nykyisellään oikeastaan käsittämättömän hyvä.
Kyllä itse ajattelen niin, että jos Keski-Euroopasta hakee harrasteauton, miksi ostaa kuplavolkkaria, amatzoonia tai kusiaista (no, sen nyt voisikin ostaa), kun samalla vaivalla voi saada jotain vähän erikoisempaakin. Mutta kun perheessä on jo neljä autoa, niin jossain tulee raja vastaan.
- HF1,3
Niinpä..Ja muuten sattuu tuo mobilistissa oleva olemaan minun autoni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64215Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1152546Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J681078Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2081011- 39952
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38911- 47884
- 36846
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke120836Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35802