Lancia Fulvia HF Mobilistissa

Forza Lancia

Ciao Italoautojen ystävät! Etsikääpä uusi mobilisti lähikioskista ja lukekaa mainio juttu Suomen ainoasta HF-Fulviasta ja merkin rallihistoriasta,
niin alkaa tietämättömillekkin vähän valjeta merkin historiaa rallipoluilta jo ennen suomalaiskuskien menestystä kyseisen merkinkin
ratissa.Näitäkään autoja ei ole Suomessa kuin
muutama kappale ja HF mallia ei muita kuin jutun yksilö...miksiköhän ?

10

1597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 90

      ...oli ihan mielenkiintoinen juttu tuosta fulvia HF:stä...
      tuli luetua ihan ensimmäisenä koko lehdestä...=)
      kyllä lancialla on pitkät perinteet ralli-autoilussa fulvia stratos betarallye ja delta tyypeillä....
      valitettavasti nykyään on jäänyt vähemmälle tuo rallitoiminta....

    • Timo

      Olisikohan ollut niin, että Lancialla ei ollut oikein kunnollista maahantuontia ennenkuin Hankkija 70-luvun alussa rupesi tuomaan Beta -sarjan eri versioita Suomeen? Eli tuota vanhemmalta ajalta on Suomessa olemassa vain yksittäiskappaleita ja niitäkin vain kahden käden sormiin mahtuva määrä. Ja ennen tuonnin vapautumista 1960-luvun alussa ei laajempi tuonti olisi ollut mahdollistakaan, koska lisenssejä taisi saada sotaa edeltäneiden markkinaosuuksien perusteella. Yksi 50-luvun alun Aurelia, joku Appia, pari kolme Flaminiaa, Flavia Coupé ja nämä muutama harva Fulvia Coupé. Mutta siinä ne sitten suunnilleen lienevätkin?

      • Jaqu

        Hankkijako sen Betatuonnin aloitti? Muistan vain, että Scan-Auto hörhösi noiden kanssa, mutta se oli kyllä joskus aivan 70-luvun lopulla.

        Muistaako kukaan miten Uotila Oy liittyi Lancian maahantuontiin? Tuliko joku harvoista maahanpäätyneistä Betan edeltäjistä Uotilan kautta vai huolsiko lafka kenties italiaanoja?

        No yhtä kaikki, Suomen Lancia-perinteeseen tuntuu vahvimpana elementtinä kuuluvan luvattoman huono maahantuonti :-(

        Jos tuontilisenssit myönnettiin 60-luvun alkuun saakka sotaaedeltäneiden markkinaosuuksien perusteella, niin miten uudet merkit sitten ylipäänsä rantautuivat; tuotiinhan maahan 50-luvulla noin 10.000 kuplaakin...?


      • Forza Lancia

        ..koska näitä 60ja70-luvun mielenkiintoisia
        Lancioita alkaa Suomeen tulla,vielä ei montaakaan
        rohkeaa ole ollut( Harmi..)Sääli sinäänsä että
        Suomessa Lancia on ollut väliinputoaja ja veli-
        puolen asemassa oli maahantuoja mikä hyvänsä ei
        sillä ole ollut mielenkiintoa markkinoida eikä myydä merkkiä ainoa pieni orastava hetki sattui
        silloin kun mm.Delta integralella oli Suomalaisia
        menestyviä kuljettjia, niin niiden siivellä hetki
        yritettiin ratsastaa,mutta sekin aikakausi meni
        liian äkkiä ohitse.


      • TT
        Forza Lancia kirjoitti:

        ..koska näitä 60ja70-luvun mielenkiintoisia
        Lancioita alkaa Suomeen tulla,vielä ei montaakaan
        rohkeaa ole ollut( Harmi..)Sääli sinäänsä että
        Suomessa Lancia on ollut väliinputoaja ja veli-
        puolen asemassa oli maahantuoja mikä hyvänsä ei
        sillä ole ollut mielenkiintoa markkinoida eikä myydä merkkiä ainoa pieni orastava hetki sattui
        silloin kun mm.Delta integralella oli Suomalaisia
        menestyviä kuljettjia, niin niiden siivellä hetki
        yritettiin ratsastaa,mutta sekin aikakausi meni
        liian äkkiä ohitse.

        ...ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.

        Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).

        Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä.


      • 90
        TT kirjoitti:

        ...ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.

        Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).

        Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä.

        ....suomesta yhtään Lancia beta hpe volumex malleja...=)
        tuollaiseen olisi kiinnostusta, lukuisten alfa ja lancia mallien lisäksi...=)


      • V6
        Jaqu kirjoitti:

        Hankkijako sen Betatuonnin aloitti? Muistan vain, että Scan-Auto hörhösi noiden kanssa, mutta se oli kyllä joskus aivan 70-luvun lopulla.

        Muistaako kukaan miten Uotila Oy liittyi Lancian maahantuontiin? Tuliko joku harvoista maahanpäätyneistä Betan edeltäjistä Uotilan kautta vai huolsiko lafka kenties italiaanoja?

        No yhtä kaikki, Suomen Lancia-perinteeseen tuntuu vahvimpana elementtinä kuuluvan luvattoman huono maahantuonti :-(

        Jos tuontilisenssit myönnettiin 60-luvun alkuun saakka sotaaedeltäneiden markkinaosuuksien perusteella, niin miten uudet merkit sitten ylipäänsä rantautuivat; tuotiinhan maahan 50-luvulla noin 10.000 kuplaakin...?

        tuonti ei kai liittynyt merkkiin, vaan vanhoihin tuonteihin (yrityskohtainen) 80% vanhoille ja 20% uusille, lisäksi tuo 20% jaettiin maitten välisten kauppasopimusten mukaan.Lisäksi uusille malleille saatiin tuontilisenssejä (näytekappaleet).


      • Forza Lancia
        TT kirjoitti:

        ...ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.

        Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).

        Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä.

        ..näin on että helpompiakin rassattavia löytyy
        pilvinpimein jos harrasteautoa lähetään ulkomailta
        tuomaan eli silloin tarvii olla jo tiedossa mitä
        haluu ja mitä saa kun esim.vanhemman italialaisen
        kaunottaren talliinsa hankkii..itsellä nääs
        tallista löytyy 90-luvun lopulla Italiasta tuotu
        "Bella Signorina", jonka ostin kaverilta joka oli
        auton kulttuuritekona Suomeen tuonut !


      • TT
        90 kirjoitti:

        ....suomesta yhtään Lancia beta hpe volumex malleja...=)
        tuollaiseen olisi kiinnostusta, lukuisten alfa ja lancia mallien lisäksi...=)

        ...hankittuna erääseen alkuperäiseen Suomi-HPE:een. Auto on ollut viime vuodet entisöinnin alla, joten jää nähtäväksi, näemmekö pirssin ensi kesänä alkuperäisellä tekniilla vaiko Volumexin koneella.

        Sinänsä tuohon rassattavuuden helppouteen/vaikeuteen: eihän Fulvian tai Betan tekniikassa mitään niin kauhean monimutkaista ole, vaikka autot ovatkin olleet aikaansa edellä. Toki Fulvian kapea V-nelkku on kotiasentajalle vähän outo, mutta Betan TC-koneen nyt tuntee jo tavallinen kyläseppäkin. Lisäksi molempien autojen tekniikka on sellainen, että kun kerran laittaa kunnolla, ei ihan äkkiä tarvii kajota uudestaan (mitä nyt TC:n nokkahihnaa välillä vaihtaa). Ja Italiasta voi löytyä helpostikin niin hyvä yksilö, ettei peltitöitä tartte tehdä laisinkaan (vrt. tämä museoitu HPE).

        Fulviaan saa käsittääkseni varsin hyvin osia - myös uusiovalmistettuna, ja Betan varaosatilanne Suomessa on peltiosia lukuunottamatta nykyisellään oikeastaan käsittämättömän hyvä.

        Kyllä itse ajattelen niin, että jos Keski-Euroopasta hakee harrasteauton, miksi ostaa kuplavolkkaria, amatzoonia tai kusiaista (no, sen nyt voisikin ostaa), kun samalla vaivalla voi saada jotain vähän erikoisempaakin. Mutta kun perheessä on jo neljä autoa, niin jossain tulee raja vastaan.


    • HF1,3

      Niinpä..Ja muuten sattuu tuo mobilistissa oleva olemaan minun autoni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      69
      2762
    2. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      16
      2662
    3. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2237
    4. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      11
      2233
    5. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2167
    6. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      99
      2121
    7. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      2033
    8. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1905
    9. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      599
      1897
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      23
      1673
    Aihe