Lancia Fulvia HF Mobilistissa

Forza Lancia

Ciao Italoautojen ystävät! Etsikääpä uusi mobilisti lähikioskista ja lukekaa mainio juttu Suomen ainoasta HF-Fulviasta ja merkin rallihistoriasta,
niin alkaa tietämättömillekkin vähän valjeta merkin historiaa rallipoluilta jo ennen suomalaiskuskien menestystä kyseisen merkinkin
ratissa.Näitäkään autoja ei ole Suomessa kuin
muutama kappale ja HF mallia ei muita kuin jutun yksilö...miksiköhän ?

10

1413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 90

      ...oli ihan mielenkiintoinen juttu tuosta fulvia HF:stä...
      tuli luetua ihan ensimmäisenä koko lehdestä...=)
      kyllä lancialla on pitkät perinteet ralli-autoilussa fulvia stratos betarallye ja delta tyypeillä....
      valitettavasti nykyään on jäänyt vähemmälle tuo rallitoiminta....

    • Timo

      Olisikohan ollut niin, että Lancialla ei ollut oikein kunnollista maahantuontia ennenkuin Hankkija 70-luvun alussa rupesi tuomaan Beta -sarjan eri versioita Suomeen? Eli tuota vanhemmalta ajalta on Suomessa olemassa vain yksittäiskappaleita ja niitäkin vain kahden käden sormiin mahtuva määrä. Ja ennen tuonnin vapautumista 1960-luvun alussa ei laajempi tuonti olisi ollut mahdollistakaan, koska lisenssejä taisi saada sotaa edeltäneiden markkinaosuuksien perusteella. Yksi 50-luvun alun Aurelia, joku Appia, pari kolme Flaminiaa, Flavia Coupé ja nämä muutama harva Fulvia Coupé. Mutta siinä ne sitten suunnilleen lienevätkin?

      • Jaqu

        Hankkijako sen Betatuonnin aloitti? Muistan vain, että Scan-Auto hörhösi noiden kanssa, mutta se oli kyllä joskus aivan 70-luvun lopulla.

        Muistaako kukaan miten Uotila Oy liittyi Lancian maahantuontiin? Tuliko joku harvoista maahanpäätyneistä Betan edeltäjistä Uotilan kautta vai huolsiko lafka kenties italiaanoja?

        No yhtä kaikki, Suomen Lancia-perinteeseen tuntuu vahvimpana elementtinä kuuluvan luvattoman huono maahantuonti :-(

        Jos tuontilisenssit myönnettiin 60-luvun alkuun saakka sotaaedeltäneiden markkinaosuuksien perusteella, niin miten uudet merkit sitten ylipäänsä rantautuivat; tuotiinhan maahan 50-luvulla noin 10.000 kuplaakin...?


      • Forza Lancia

        ..koska näitä 60ja70-luvun mielenkiintoisia
        Lancioita alkaa Suomeen tulla,vielä ei montaakaan
        rohkeaa ole ollut( Harmi..)Sääli sinäänsä että
        Suomessa Lancia on ollut väliinputoaja ja veli-
        puolen asemassa oli maahantuoja mikä hyvänsä ei
        sillä ole ollut mielenkiintoa markkinoida eikä myydä merkkiä ainoa pieni orastava hetki sattui
        silloin kun mm.Delta integralella oli Suomalaisia
        menestyviä kuljettjia, niin niiden siivellä hetki
        yritettiin ratsastaa,mutta sekin aikakausi meni
        liian äkkiä ohitse.


      • TT
        Forza Lancia kirjoitti:

        ..koska näitä 60ja70-luvun mielenkiintoisia
        Lancioita alkaa Suomeen tulla,vielä ei montaakaan
        rohkeaa ole ollut( Harmi..)Sääli sinäänsä että
        Suomessa Lancia on ollut väliinputoaja ja veli-
        puolen asemassa oli maahantuoja mikä hyvänsä ei
        sillä ole ollut mielenkiintoa markkinoida eikä myydä merkkiä ainoa pieni orastava hetki sattui
        silloin kun mm.Delta integralella oli Suomalaisia
        menestyviä kuljettjia, niin niiden siivellä hetki
        yritettiin ratsastaa,mutta sekin aikakausi meni
        liian äkkiä ohitse.

        ...ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.

        Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).

        Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä.


      • 90
        TT kirjoitti:

        ...ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.

        Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).

        Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä.

        ....suomesta yhtään Lancia beta hpe volumex malleja...=)
        tuollaiseen olisi kiinnostusta, lukuisten alfa ja lancia mallien lisäksi...=)


      • V6
        Jaqu kirjoitti:

        Hankkijako sen Betatuonnin aloitti? Muistan vain, että Scan-Auto hörhösi noiden kanssa, mutta se oli kyllä joskus aivan 70-luvun lopulla.

        Muistaako kukaan miten Uotila Oy liittyi Lancian maahantuontiin? Tuliko joku harvoista maahanpäätyneistä Betan edeltäjistä Uotilan kautta vai huolsiko lafka kenties italiaanoja?

        No yhtä kaikki, Suomen Lancia-perinteeseen tuntuu vahvimpana elementtinä kuuluvan luvattoman huono maahantuonti :-(

        Jos tuontilisenssit myönnettiin 60-luvun alkuun saakka sotaaedeltäneiden markkinaosuuksien perusteella, niin miten uudet merkit sitten ylipäänsä rantautuivat; tuotiinhan maahan 50-luvulla noin 10.000 kuplaakin...?

        tuonti ei kai liittynyt merkkiin, vaan vanhoihin tuonteihin (yrityskohtainen) 80% vanhoille ja 20% uusille, lisäksi tuo 20% jaettiin maitten välisten kauppasopimusten mukaan.Lisäksi uusille malleille saatiin tuontilisenssejä (näytekappaleet).


      • Forza Lancia
        TT kirjoitti:

        ...ja niin vähän rahaa tai aikaa rassata niiden kanssa. Eli kun todellisia Lancia-harrastajia on Suomessa valitettavan vähän (kerhossa reilu 100 jäsentä) ja useimmilla näistä harrastajista on jo useampi Lancia tallissaan, ei tuohon jälkituontiin oikein ole rahkeita niin hienoja autoja kuin esim. Fulviat ovatkin. Keski-Euroopassa merkin arvostus on myös sitä tasoa, että 60-luvun Lanciojen hinnat ovat olleet kovassa nousussa viime vuosina, eikä niitä halpoja Fulvioita enää löydy oikein Italiastakaan. Jopa Berlinan hintapyynnöt alkavat olla korkeita.

        Betojahan saa kyllä edullisesti Saksastakin, koska ne eivät vielä täytä Saksan museorekisterivaatimuksia (30 v ikä).

        Kaikesta huolimatta Fulvia Coupeta lienee Suomessa jo lähes puoli tusinaa, ja uskon, että lisää tulee. Sitä paitti, Suomessa on nyt ainakin yksi museorekisteröity Beta: Italiasta 90-luvun puolivälissä tuotu vm. -76 HPE. Parin vuoden kuluttua omasta puolestani toivon, että määrä on kasvanut mielellään kahdella, mutta ainakin yhdellä.

        ..näin on että helpompiakin rassattavia löytyy
        pilvinpimein jos harrasteautoa lähetään ulkomailta
        tuomaan eli silloin tarvii olla jo tiedossa mitä
        haluu ja mitä saa kun esim.vanhemman italialaisen
        kaunottaren talliinsa hankkii..itsellä nääs
        tallista löytyy 90-luvun lopulla Italiasta tuotu
        "Bella Signorina", jonka ostin kaverilta joka oli
        auton kulttuuritekona Suomeen tuonut !


      • TT
        90 kirjoitti:

        ....suomesta yhtään Lancia beta hpe volumex malleja...=)
        tuollaiseen olisi kiinnostusta, lukuisten alfa ja lancia mallien lisäksi...=)

        ...hankittuna erääseen alkuperäiseen Suomi-HPE:een. Auto on ollut viime vuodet entisöinnin alla, joten jää nähtäväksi, näemmekö pirssin ensi kesänä alkuperäisellä tekniilla vaiko Volumexin koneella.

        Sinänsä tuohon rassattavuuden helppouteen/vaikeuteen: eihän Fulvian tai Betan tekniikassa mitään niin kauhean monimutkaista ole, vaikka autot ovatkin olleet aikaansa edellä. Toki Fulvian kapea V-nelkku on kotiasentajalle vähän outo, mutta Betan TC-koneen nyt tuntee jo tavallinen kyläseppäkin. Lisäksi molempien autojen tekniikka on sellainen, että kun kerran laittaa kunnolla, ei ihan äkkiä tarvii kajota uudestaan (mitä nyt TC:n nokkahihnaa välillä vaihtaa). Ja Italiasta voi löytyä helpostikin niin hyvä yksilö, ettei peltitöitä tartte tehdä laisinkaan (vrt. tämä museoitu HPE).

        Fulviaan saa käsittääkseni varsin hyvin osia - myös uusiovalmistettuna, ja Betan varaosatilanne Suomessa on peltiosia lukuunottamatta nykyisellään oikeastaan käsittämättömän hyvä.

        Kyllä itse ajattelen niin, että jos Keski-Euroopasta hakee harrasteauton, miksi ostaa kuplavolkkaria, amatzoonia tai kusiaista (no, sen nyt voisikin ostaa), kun samalla vaivalla voi saada jotain vähän erikoisempaakin. Mutta kun perheessä on jo neljä autoa, niin jossain tulee raja vastaan.


    • HF1,3

      Niinpä..Ja muuten sattuu tuo mobilistissa oleva olemaan minun autoni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe