Vilkutus

liikenneympyrässä

Kysymys:

Mikä on ideana, kun moni tullessaan liikenneympyrään laittaa vilkun hakkaamaan vasemmalle? Ainakin itselleni opetettiin että ympyrään vain ajetaan sisään ja poistuttaessa vilkutetaan oikealle...Mikä juttu tämä vasemmalle vilkuttaminen on? Tietoa?

19

1306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuski A

No, ne vasemmalle vilkuttajat ovat niitä jotka liikenteessä muutenkin töpeksivät. Erottuvat helpommin kun vilkuttavat ympyrässä vasemmalle!

• kaikkien alojen asiantuntija

Vasemmalle vilkuttajat ovat juuri niitä yleisen sekasorron aiheuttajia joiden liikkeitä liikenteessä on mahdoton ennustaa.
      Silloin kun todella pitäisi vilkuttaa, nämä eivät vilkuta !

Hidastan aina vauhtia näiden tampioiden lähistöllä tai sitten painan kaasua ja ajan karkuun.

• Pekka_

Sinulle on opetettu aivan oikein. Noin pitäisi lain ja asetuksen mukaan menetellä.

Nykyisin liikenneympyröitä on tullut moneen paikkaan jossa aiemmin oli tavallinen risteys. Vasemmalle kääntyjät vilkuttavat vanhasta tottumuksesta, ja informoidakseen muita tielläliikkujia, aikomuksestaan kääntyä vasemmalle.

Pienempi vika tuo ylimääräinen vasemmalle vilkuttaminen on verrattuna siihen että (varsinkin pienissä ympyröissä) tuo poistuessa oikealle vilkutus jää turhan monelta tekemättä. tämä aiheuttaa turhaa odottelua ja pinnan kiristymistä paljon enemmän.

Yhteispelillä se sujuu, ei kannata vetää hernettä nenään turhan helposti ;-)

• vanhahko

kun aikanaan oli paljon ympyrän kaltaisia kiertoristeyksiä, joissa kuului vilkuttaa vasemmalle eikä enää poistuttaessa oikealle. Moni oppi tavan että vilkuttaa sitten ympyrässäkin samalla tavalla, kun muuten ei eroa ympyrään huomannut kuin liikennemerkistä.

• K.Ä.

Sen sijaan jatkuvasti näkee porukkaa, jotka eivät vilkuta minnekään; eivät ympyrässä, tavallisessa risteyksessä tai varsinkaan kaistaa vaihdettaessa. Etenkin moottoritiellä ja muilla teillä, joilla on kaksi tai useampi kaista samaan suuntaa, tuo kaistanvaihtoinfon panttaaminen aiheuttaa harmia ja sydämentytkytystä muille. Johtuukohan se siitä, että taidot eivät riitä useampien asioiden samanaikaiseen suorittamiseen?

• Jamppa1

ole minäkään tavannut moista. Muuta töpeksintää vilkun kanssa kyllä, myös vilkuttamista vasempaan, oikealle käännyttäessä...

• älykkö

Suomalaiselle keskivertoihmiselle kiertoliittymä(kin) on ylivoimainen älyllinen haaste. Vilkkua turha vaatia, hyvä että sentään oikeaan suuntaan kiertävät.

• juntteja...

hassua että kukaan ei tiennyt oikeaa vastausta tuohon :) vastaus on varsin helppo. autokoulussa nimittäin opetettiin niin ! en tiedä opettavatko nykyisin, mutta vielä silloin kun ympyröitä alkoi ilmestyä opetettiin näin (osassa kouluja ainakin). pointtina oli se, että ympyrään suhtaudutaan kuten mihinvain risteykseen. eli vasemmalle vilkutuksessa osoitetaan muille risteykseen tuleville minnepäin aijotaan poistua risteyksestä. tietysti myös varsinaisessa poistumisessa vilkutetaan oikealle.

autokoulun opettaja käski itseni vilkuttaa vasemmalle kun olin ensikertaa menossa ympyrään ja pienet aivoni raksutti vaan että "mitä helvettiä". en sitten tajunnut että se käski tosiaan vasemmalle vilkuttaa ja ajattelin sekoilevan suunnissa. pistin vilkun oikealle ja ope sitten korjaamaan "eikun vasemmalle". näin tehtiin ja minä ajelin ihmeissäni ympyrästä. selitteli sitten myöhemmin, että näin kuuluu tehdä. saatan nykyäänkin joskus vilkuttaa näin, mutta vain silloin jos näen esim vastakkaisesta suunnasta jonkun lähestyvän ympyrää, kun itse sinne menen. näinollen hän näkee, että aijon ajaa hänen edestään enkä mennä suoraan.

• -.-.-.-.-.-.

autokoulussa noin toimimaan. Selkeästi tehtiin ero kiertoristeyksen ja ympyrän vilkuttamissääntöjen suhteen.

• kuten sanoin
        -.-.-.-.-.-. kirjoitti:

autokoulussa noin toimimaan. Selkeästi tehtiin ero kiertoristeyksen ja ympyrän vilkuttamissääntöjen suhteen.

joissain opetettiin aikoinaan. ei siis kaikissa ja nykyisin kenties ei missään. siittä jokatapauksessa johtuu oma 'mokailuni'.

• Mjulkero

Joku pelle siis yrittää vilkulla viestittää mihin suuntaan on menossa. Kannattaa soittaa poliisit jos tuollaista liikenteen vaarantamista näkee.

Toi on tosiaan jo pahimmasta päästä. Mihin tämä mailma on menossa, voivoi

• just näin

Mäkin vilkutan aina maantiellä kurvin suuntaan. Harmi jos joku luulee mun kääntyvän jollekin pikkutielle. Eihän vilkun väärinkäyttö/käyttämättä jättäminen mitenkään ota aivoon, eihän..?

• Mjulkero
        just näin kirjoitti:

Mäkin vilkutan aina maantiellä kurvin suuntaan. Harmi jos joku luulee mun kääntyvän jollekin pikkutielle. Eihän vilkun väärinkäyttö/käyttämättä jättäminen mitenkään ota aivoon, eihän..?

mäkin olettaisin vasemmalle vilkkua näyttävän ajavan ympyrän keskelle kukkapenkkiin.

Paskat varmaan tulee housuun kun näkee jonkun vilkuttavan vasemmalle, olis näyttämättä yhtään mihinkään milloinkaan, siihenhän jo kaikki on tottunut ja ei tarttis tulla tänne itkemään.

• pieni hetki
        Mjulkero kirjoitti:

mäkin olettaisin vasemmalle vilkkua näyttävän ajavan ympyrän keskelle kukkapenkkiin.

Paskat varmaan tulee housuun kun näkee jonkun vilkuttavan vasemmalle, olis näyttämättä yhtään mihinkään milloinkaan, siihenhän jo kaikki on tottunut ja ei tarttis tulla tänne itkemään.

"...olis näyttämättä yhtään mihinkään milloinkaan, siihenhän jo kaikki on tottunut..."

Ystävä hyvä, näin se homma vaan liikenneympyrässä sääntöjen mukaan menee. Voisithan sinäkin suoraan ajaessa pistää hätävilkut päälle, niin olisihan ainakin ihmisillä tottumista ylenpalttiseen vilkunkäyttöön. Päin persettä käytetty vilkku on mielestäni vielä huonompi juttu kuin koko värkkien täysin käyttämättä jättäminen...kö?

• Mjulkero
        pieni hetki kirjoitti:

"...olis näyttämättä yhtään mihinkään milloinkaan, siihenhän jo kaikki on tottunut..."

Ystävä hyvä, näin se homma vaan liikenneympyrässä sääntöjen mukaan menee. Voisithan sinäkin suoraan ajaessa pistää hätävilkut päälle, niin olisihan ainakin ihmisillä tottumista ylenpalttiseen vilkunkäyttöön. Päin persettä käytetty vilkku on mielestäni vielä huonompi juttu kuin koko värkkien täysin käyttämättä jättäminen...kö?

älä multa kysy mitä mieltä itse olet.

• e n
        Mjulkero kirjoitti:

älä multa kysy mitä mieltä itse olet.

Taitaa olla paras ettei sinulta kysytä mitään...:-)

• Mjulkero
        e n kirjoitti:

Taitaa olla paras ettei sinulta kysytä mitään...:-)

Jos joku sitä vilkkua ympyrässä vasemmalle näyttää, mun maailma ei siihen kaadu. Eikä varsinkaan tee mun liikkumista vaikeammaksi.
        Mutta sun on parasta pitää äitis puhelin numero matkassa niin voi soittaa ja itkeä sille kun näin kauheita tapahtuu.

• kuka ei
        Mjulkero kirjoitti:

Jos joku sitä vilkkua ympyrässä vasemmalle näyttää, mun maailma ei siihen kaadu. Eikä varsinkaan tee mun liikkumista vaikeammaksi.
        Mutta sun on parasta pitää äitis puhelin numero matkassa niin voi soittaa ja itkeä sille kun näin kauheita tapahtuu.

Kauhea parku se alkoi jonkun muun tuutista kun aloittaja vaan kyseli mitä tuo vasemmalle vilkuttelu tarkoittaa...älä nyt tällaisesta asiasta karvojasi pudota. Heh, relaa nyt jo! :D

• opetettiin, mutta sitten "maailmalla" huomasin, että joillakin on tuo tapa näyttää vilkkua vasemmalle ennen liikenneympyrää, jos he ovat poistumassa ympyrästä alkuper. tulosuuntaan nähden vasemmalle. Oikealle kääntyessään tai siis ensimmäisestä aukosta poistuessaan täällä useimmat laittaa vilkun päälle todella hyvissä ajoin jo ennen ympyrää. Mitään haittaa tuosta ei minusta ole. He yksinkertaisesti ilmaisevat kanssa-autoilijoille jo ennen liikenneympyrään tuloa, missä kohti he aikovat siitä poistua. Se vasemmalle vilkuttaminen nyt on ehkä tavallisesti "yks hailee", mutta kuten sanottu, en ole kärsinyt siitä että olen etukäteen tiennyt, minne päin vaikkapa edessä ajava auto on menossa. Oikealle hyvissä ajoin vilkuttaminen taas on oikeasti hyödyllistä, ajatellen hitaampia ympyrään pääsyä odottavia, ja varsinkin liukkaalla kelillä, kun kaikenlainen ennakoinnin helpottaminen on mukavaa.

Ei ole kyllä ikinä tullut mieleen, että ennen ympyrää vasenta vilkkua vilauttava olisi jotenkin "tampio", en ole koskaan havainnut että he olisivat olleet lähdössä kiertämään ympyrää väärään suuntaan tai törmäämässä ympyrän keskustaan. Pahempi ongelma ovat vilkuttomat, joilla ei vilkku toimi sen paremmin liikenneympyrässä kuin muuallakaan. Ja ne jotka laittavat vilkun päälle siinä vaiheessa kun auton keula on jo ulkona ympyrästä, voisi sanoa että säästäisivät nyt vaan sitten senkin energian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      71
      5774
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      27
      4877
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      18
      2996
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      179
      2417
    5. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      185
      2081
    6. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      2056
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      103
      1511
    8. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      307
      1278
    9. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1194
    10. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1176
    Aihe