Kaasu hirtti kiinni motarilla

Sirkku

Terve,

kertokaapas tytöt ja pojat, että mikä osa
hirtti/jääty aamun pakkasella kiinni nääs kun
ajelin motaria töihin niin yhtäkkiä kaasupolkimesta lähti tunto ja vauhti alko vaan kiihtyyn ja kiihtyyn. Polkimessa ei ollut mitään tuntoa, meni noin vaan pohjaan asti.

Kun vauhtia oli 135, laitoin kytkimen pohjaan.
Kierrokset nousi yli 5000. Nopeasti kytkin ylös.

Steppailin siinä sitten parinkymmenen kilometrin
ajan jarrupolkimella ja itkin jo jarrupaloja.

Ennen työpaikkaa mietin, että miten vitussa mä
saan auton vauhdin hallintaan.

Vauhti ei niinikään pysynyt samassa, vaan heti
kun nostin jalkaa jarrulta vauhti kiihtyi ja
kiihtyi.

No. Uhmasin liikennettä ja ajelin ramppia
myöten ylös. Suurinpiirtein seisoin jarrulla ja
irvistellen kytkin pohjaan - moottori huusi -
pienempi vaihde päälle - ja ajelin kakkosvaihteella noin kilometrin matkan.

Huh huh. Ennen työpaikan liittymää kaasupolkimeen
tuli tunto takaisin ja kierrokset laski.

Huh. Blaah.

Enpä olisi tiennyt mitä tehdä, jos niin ei olisi
tapahtunut. Bensaakin oli täysi tankki...
Seisonut jarrun päälle ja yrittänyt tukahduttaa auton paikalleen?

Mikä olisi hajonnut ensin? Moottori? Vaihdelaatikko? Kas. Kertokaa viisaammat, mitä
tehdä seuraavalla kerralla.

Kun ajelin töistä takaisin, niin auto käyttäytyi
niin kuin ennenkin. ... hiukan kyllä jännitti...

Pitäisikö rakkinetta käyttää huollossa? taas.
Vittu viimeinen Opel minun taloudessani...

14

5621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PetriK

Olisit hyvä ihminen kääntänyt virran pois avaimesta! Tuolla lailla kun painaa kytkimen pohjaan voi aika varmasti sanoa hyvästit laakereille koneesssa. Vie nyt kuitenkin huoltoon ensitilassa.

• Löpö

Kirjoittaja tosin puhui bensatankista, mutta tuo kuulostaa dieselin ongelmalta. Olen nähnyt tilanteen kahdesti, ekalla kerralla kuskina. Diesel-golf tosiaan alkoi motarilla kerätä kierroksia ja huusi harmaata savua syösten kohta täysillä. Virta-avaimella ei ollut vaikutusta, diesel ei virtaa tarvi, en myöskään onnistunut tukahduttamaan moottoria jarrulla seisten. Aikanasa huudettuaan moottori alkoi nikotella ja sammui.

Vastaavan tapauksen näin syrjästä erään Saksalaiskaupungin kehätien rampissa. Vanha diesel-audi huusi samalla tavalla ja oli jo keittänyt jäähdytinnesteet allensa kunnes sitten sammui nikotellen. Tunutuu olevan ainakin vanhempien VAG-dieselien ongelma.

Huollossa, jonne hinautin autoni, sanoivat sen olevan kunnossa. Toistamisiin vian kuvattuani vaihtoivat lopulta dieselpumpun. Mutisivat jotakin parafiini-ilmiöstä ja löpön jähmettymisestä pumpuun. Tosin pakkasta ei ollut kuin muutama aste.

• tarvitaan
        Löpö kirjoitti:

Kirjoittaja tosin puhui bensatankista, mutta tuo kuulostaa dieselin ongelmalta. Olen nähnyt tilanteen kahdesti, ekalla kerralla kuskina. Diesel-golf tosiaan alkoi motarilla kerätä kierroksia ja huusi harmaata savua syösten kohta täysillä. Virta-avaimella ei ollut vaikutusta, diesel ei virtaa tarvi, en myöskään onnistunut tukahduttamaan moottoria jarrulla seisten. Aikanasa huudettuaan moottori alkoi nikotella ja sammui.

Vastaavan tapauksen näin syrjästä erään Saksalaiskaupungin kehätien rampissa. Vanha diesel-audi huusi samalla tavalla ja oli jo keittänyt jäähdytinnesteet allensa kunnes sitten sammui nikotellen. Tunutuu olevan ainakin vanhempien VAG-dieselien ongelma.

Huollossa, jonne hinautin autoni, sanoivat sen olevan kunnossa. Toistamisiin vian kuvattuani vaihtoivat lopulta dieselpumpun. Mutisivat jotakin parafiini-ilmiöstä ja löpön jähmettymisestä pumpuun. Tosin pakkasta ei ollut kuin muutama aste.

Kyllä ne vaan sen verran virtaa tarvitsevat nuo diisselitkin että syöttöpumpun läppä pysyy auki, muuten käyntiin virtaa ei tosiaankaan tarvitse...

• auttaa
        Löpö kirjoitti:

Taitaa nykypäivän TDI koneet tarvita sitä virtaskaa että toimii pumput. Jos virran kääntää pois niin polttoainepumput lopettaa toimintansa ja ei se dieselkonekkaan ilman löpöä käy...

Vanhemmat dieselit taitavat käydä ja käydä...

• mjo33400
        tarvitaan kirjoitti:

Kyllä ne vaan sen verran virtaa tarvitsevat nuo diisselitkin että syöttöpumpun läppä pysyy auki, muuten käyntiin virtaa ei tosiaankaan tarvitse...

Vanhemmat dieselmersut ei virtaa tarvi sen jälkeen kun on käyntiin saanut.Pumppu ohjataan alipaineella.Vaikka katkaisee virran niin käy kuitenkin,jos alipaineletku on poikki.

• mä vaan

Mitäs jos satut kääntämään rattia vahingossa liikaa ja se menee rattilukkoon?

Metsään mennään

• ...©

väännät avainta. Sammuu nätisti, mutta ei välttämättä käynnisty kaasu pohjassa.

• Ajoissa töihin

Mulla painuu kans kaasupoljin motarilla ihan tappiin vaikka kuinkapaljon yritän vastustella,silti on vaan pakko painaa talla pohjassa. No ehtiipähän töihin. Muuten auto on kunnossa. Vein huoltoon ja sanoivat että sulla on "ohjainyksikössä" joku vika. En oikeen tiijä mitä ne sillä tarkotti. Kovasti vaan naureskelivat kun lähtivät pois. Siitä mulle jäi kyllä aika huono mieli.

• mjo33400

Jos on ruiskukone,niin vaijeri jäätyy(rasvaa sisään).Mutta jos on kaasaripëli,niin kurkku jäätyy,lisäainetta tankkiin,ei tarvitse ohjausyksiköitä vaihdella.

• Datsunisti

Taisi päästä kaasutin jäätymään, samanlaisia kokemuksia takaveto-Corolla ajoilta löytyy.
      Jäänestoainetta tankkiin, tarkasta imuilman esilämmitysläpän asento, jos käsisäätöinen. Kaasuvaijerin päässä suojakumi irrotessaan voi myös lukita kaasun päälle.

• Vaarantaja

Ajattelitko lainkaan monenko ihmisen hengen vaaransit tuolla tempullas. Olisit vaan pysäyttänyt rakkineen tien laitaan:
      Kytkin pohjaan.
      Jarrutus ja pysäytys tien poskeen ajoradan ulkopuolelle.
      Vitonen silmään (ei ykköstä, silloin tulee liikaa vääntöä vetäviin pyöriin).
      Jarru pohjaan ja kytkin ylös.
      Siihen saammuu (ellei ole automaatti)...
      Soita tiepalvelu/taxi/poliisi jne

Ei se kone ihan heti hajoa jos kierrokset jää 5000 kieppeille.

• aasi

Joo mulla kävin saimoin opelin kanssa
        Ei muuta kun runttasin jalalla kaasua pohjaan, niin kyllä se poljin sieltä nousi ja meno hiljeni.

Eli paina lisää kaasua niin poljin nousee ylös

Ei siinä sen kummallisempaa kikkaa tarvita ainakaan mun autossa.

• ap

varmaan kosteutta, joka jäätänyt vaijerin kiinni kuoreensa. Tätä vikaa oli paljon etenkin Vectroissa joku aika sitten. Kannattaa varmaan suosiolla vaihdattaa vaijeri, ettei vaaratilanteita pääse syntymään enempi.
      Tuskin se kone heti hajoaa, eikös kierrosrajoitin kuitenkni pidä varvit aisoissa.

• aasi

Osaako kukaan sanoa mitä opelin kaasuvaijerin vaihto merkkiliikkeesä maksaa
        pystyykö vaihtamaan itse?

kytkinvaijerin olen joskus vaihtanut 127 fiattiin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe