Päivittäinen kommuunio ja messu?

Antero Avomieli

Osaisiko joku selventää mistä juontaa juuret asialle, että päivittäin ei pitäisi nauttia Pyhää Kommuuniota kuin max. kaksi kertaa. Onko sääntö vain katolisilla vai muillakin kristityillä ryhmillä?

Onko messun suhteen rajoituksia kuinka moneen päivittäi osallistuu?

Koskeeko nämä säännöt vain maallikoita tai onko papeillakin vastaavia rajoituksia?

Jään odottelemaan langoille, kiitos vastaajille.

22

1387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LLL

      Messuun saa osallistua yhden päivän aikana niin useasti kuin vaan haluaa. Pyhää ehtoollista minusta ei saa ottaa vastaan kuin kerran päivässä. Papeilla minusta max kolme kertaa (koska he voivat joutua pitämään messua useasti monessa kirkossa...)

      Syy on varmaan se ettei tulisi käsitystä, että olisi jotenkin pyhempi jos syö Pyhän Ruumiin ja Veren useammin päivässä. Miksei esim ottaisi kouraliista kerrallaan :)

      Tämä kaikki on siis muistini varassa. Pitäisi tarkistaa...

      • Herr Hosenträger

        ei pidä käydä ehtoollisella kuin kerran päivässä ja yksi leipä riittää, niin miksi sitten ylipäänsä pitäisi käydä joka päivä? Eikö riitä sitten joka toinen päivä? Vai kestääkö ehtoollisella käynnin efekti vain tietyn ajan? Entäs, jos menee iltamessuun ja käy ehtoollisella ja seuraavana aamuna menee aamumessuun ja menee taas ehtoolliselle?


      • rcf

        vastaan pyhän kommuunion useammin kuin kerran, mutta se pitää tapahtua messussa. Siis ei voi tehdä niin, että menee messussa kommuuniolle ja samana päivänä pyytää papilta pyhää ehtoollista messun ulkopuolella.


      • Anonyymi
        rcf kirjoitti:

        vastaan pyhän kommuunion useammin kuin kerran, mutta se pitää tapahtua messussa. Siis ei voi tehdä niin, että menee messussa kommuuniolle ja samana päivänä pyytää papilta pyhää ehtoollista messun ulkopuolella.

        2 kertaa päivässä (toinen vähintään messussa), ilmeisesti kuolemanvaarassa säännöt ei päde


    • Sameli36

      ...koski muitakin kristittyjä ryhmiä, niin sopinee kertoa, että luterilainen kirkko ei ainakaan Suomessa aseta minkäänlaisia rajoituksia.
      Joku on kuitenkin kuulemma asettanut kysyttäessä epävirallisen ylärajan: yksi kerta samassa messussa riittää! Muunlaisista rajoituksista poikkeaminen lienee kyllä useimmiten mahdotontakin. Samoin päivittäinen kommuunio taitaa mennä Suomen luterikunnassa utopian puolelle.

      • Turust

        ehtoollisella jaetaan rahvaalle myös viini joka tietysti rajoittaa henkilöön kohdentuvien ehtoollisten päivittäistä kokonaismäärää. Toisaalta ei liene edes Raamatun ja yleensä hyvien tapojen mukaista nauttia useita ehtoollisia.

        Päinvastoin meitä kehotetaan kaikkinaiseen kohtuullisuuteen.

        Turust


      • Sameli36
        Turust kirjoitti:

        ehtoollisella jaetaan rahvaalle myös viini joka tietysti rajoittaa henkilöön kohdentuvien ehtoollisten päivittäistä kokonaismäärää. Toisaalta ei liene edes Raamatun ja yleensä hyvien tapojen mukaista nauttia useita ehtoollisia.

        Päinvastoin meitä kehotetaan kaikkinaiseen kohtuullisuuteen.

        Turust

        ...nykyisin yleensä myös katolisessa kirkossa, joten viinikysymyksellä ei ole asiaan vaikutusta. Mitä Raamattuun tulee, niin se ei asiasta puhu muualla kuin ehtoollisen asetussanoissa siinä muodossa kuin Paavali ne välittää, ja hänen niihin liittyvässä ehtoollisopetuksessaan (1.Kor.11:25-26). Kohtuuttomuuteen pyrkivä taas saavuttanee tavoitteensa paremmin muulla tavoin kuin lukuisilla ehtoolliskäynneillä.


      • Turust
        Sameli36 kirjoitti:

        ...nykyisin yleensä myös katolisessa kirkossa, joten viinikysymyksellä ei ole asiaan vaikutusta. Mitä Raamattuun tulee, niin se ei asiasta puhu muualla kuin ehtoollisen asetussanoissa siinä muodossa kuin Paavali ne välittää, ja hänen niihin liittyvässä ehtoollisopetuksessaan (1.Kor.11:25-26). Kohtuuttomuuteen pyrkivä taas saavuttanee tavoitteensa paremmin muulla tavoin kuin lukuisilla ehtoolliskäynneillä.

        kokemus alkoholistin hillittömyydestä. Tosin olen ollut ilman alkoholia vuodesta 1971 lukien. Hillittömyys on kyllä vähentynyt, joskus vaan huomaan sen edelleen tulevan esiin. :)

        Kiitän kuietnkin Jumalaa!


    • A.Avomieli

      Vielä en ole täysin varma P.kommuunion nauttimisesta yhden vrk aikana. Yritin kysellä srk papilta, mutta hän ilmeisesti ymmärsi minut väärin, naurahti, viittasi kintaalla ja riensi töihinsä.

      Olen yrittänyt muutaman illan tutkia katekismusta, olisiko siinä olisi maininta säännöstä, vielä ei ole onnistanut tai sitten kyseinen kirja on väärä tietolähde.

      Kysyisin vielä kerran, tietääkö kukaan asian täysin virallisen kannan?

      • vastaukseen

      • vanha katolilainen

        niin monta kommuuniota per päivä kun on järjen rajoissa mahdollista ja tarjolla. Omani on 9 päivässä. Oli katolisessa maassa.


      • lopeta
        vanha katolilainen kirjoitti:

        niin monta kommuuniota per päivä kun on järjen rajoissa mahdollista ja tarjolla. Omani on 9 päivässä. Oli katolisessa maassa.

        pelleily eri palstoilla


      • vanha katolilainen
        lopeta kirjoitti:

        pelleily eri palstoilla

        1) en ole trolli vaan uskoni vakavasti ottava katolilainen
        2) en kirjoita muilla palstoilla. Olen katolilainen, joten osallistun keskusteluun katolista uskoa käsittelevällä palstalla. Se riittää minulle.
        3)viestissäni en ns. trollannut vaan kerroin vakavissani oman kokemukseni, joka on sopusoinnussa Katolisen Kirkon säännösten kanssa. 9 kertaa on ennätys eräässä katolisessa pikkukaupungissa matkalla, matkoilla perheelleni tyypillisiä ovat messu-kommuunio 3-7 kertaa. Helsingissä on perheeni usein onnistunut osallistumaan messuun ja kommuunioon 3 kertaa saman päivän aikana. Se voimistaa ja vahvistaa uskoa ja antaa parasta mahdollista evästä hengellemme ja sielullemme.

        Vilpittömästi, siunauksin ja rukouksen myötä haluan tervehtiä sinuakin, hyvä "lopeta".


      • A.Avom.
        vastaukseen kirjoitti:

        http://www.catholicdoors.com/faq/qu52.htm

        toivottavasti sheriffi ei poista....

        pyrin että nautin P.kommuunion max. 2 krt päivässä. Voihan niitä messuja ilmeisesti viettää enemmänkin päivittäin (siis ilman kommuuniota).Välillä joudun tosiaankin kahteen messuun päivässä, messun järjestelyiden/viettämisen auttamisessa kun olen toisinaan mukana. Kiitos. On hyvä oppia aina jotakin uutta.


      • vaan
        A.Avom. kirjoitti:

        pyrin että nautin P.kommuunion max. 2 krt päivässä. Voihan niitä messuja ilmeisesti viettää enemmänkin päivittäin (siis ilman kommuuniota).Välillä joudun tosiaankin kahteen messuun päivässä, messun järjestelyiden/viettämisen auttamisessa kun olen toisinaan mukana. Kiitos. On hyvä oppia aina jotakin uutta.

        opiskelisi ulkomaalaisessa yliopistossa? uskallatko kertoa?


      • A.Avom.
        vaan kirjoitti:

        opiskelisi ulkomaalaisessa yliopistossa? uskallatko kertoa?

        Asun Suomessa ihan vakituisesti.


      • toivova!
        A.Avom. kirjoitti:

        Asun Suomessa ihan vakituisesti.

        Hienoa että autat seurakuntaasi Suomessa - toivottavasti pappiskutsumukset lisääntyy!!!


      • theoforos.
        A.Avom. kirjoitti:

        pyrin että nautin P.kommuunion max. 2 krt päivässä. Voihan niitä messuja ilmeisesti viettää enemmänkin päivittäin (siis ilman kommuuniota).Välillä joudun tosiaankin kahteen messuun päivässä, messun järjestelyiden/viettämisen auttamisessa kun olen toisinaan mukana. Kiitos. On hyvä oppia aina jotakin uutta.

        Oma ennätykseni on ulkomailla kirkkoja kierrellessäni neljä messua samana päivänä. Kuin sattumalta osuin kirkkoon aina kun messu oli juuri alkamassa. :) Mutta ehtoolliseen en tietenkään osallistunut missään, koska olen ortodoksi.


    • theoforos.

      Koska kysyttiin myös muiden kristillisten ryhmien käytäntöjä, ja luterilaisten osalta jo kommentoitiin, niin kerrottakoon sitten myös ortodoksisen kirkon osalta.

      Ortodoksisessa kirkossa ei voi osallistua ehtoolliseen kuin korkeintaan kerran päivässä. Ja siten pappikaan ei voi toimittaa ehtoollista kuin kerran päivässä. Ja vaikka se ei suoraan tähän liitykään, niin itse asiassa edes samalla alttarilla ei voi toimittaa ehtoollista kuin kerran päivässä (tästä tietääkseni joustetaan pakottavista syistä joissain kirkoissa esim. Amerikassa maahanmuuttajakielisen ja englanninkielisen liturgian järjestämiseksi).

      Käytännössä kuitenkin keskiverto-ortodoksi osallistuu ehtoolliseen kerran viikossa tai harvemmin (vähintään kuitenkin kerran vuodessa). Suomessa vain harvoissa paikoissa on edes mahdollista osallistua ehtoolliseen useammin kuin kerran viikossa. Helsingissä siihen on mahdollisuus noin kolme kertaa viikossa. Ortodoksisen kirkon jumalanpalveluselämä koostuu suuremmassa määrin muista kuin ehtoollisen vieton sisältävistä palveluksista kuin katolisen kirkon jumalanpalveluselämä. On ehtoo- ja aamupalveluksia, vigilioita sekä muita hetkipalveluksia, akatistoksia, panihidoja, yleisiä sairaanvoiteluita yms.

      • Antero Avomieli

        Mielenkiintoista luettavaa sinun uskonnostasi. Tuota en tiennytkään, uusi asia minulle. Hienoa ja kiitos.


    • zinon

      Eivätkö katolilaiset valmistaudu ehtoolliseen paastoamalla?

      Meillä ortodokseilla täyspaaston tulee alkaa ehtoollisen nauttimista edeltävän päivän iltana. Niinpä ehtoolliseen ei ole mahdollista osallistua kuin enintään kerran päivässä.

      • A.Antero

        jotta oppii ja osaa. Tyhmempää taitaa olla kysymättä jättäminen.

        Tietääkseni katoliset paastoavat noin tunnin verran ennen messun alkamista(ilmeisesti lasi vettä on sallittu), itse pyrin n. tunnin paastoamiseen. Aina paasto ei toki minultakaan onnistu.

        Kiitos kun valoitit minulle ortodoksista uskoasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe