Etsiville

Etsijän kannattaa arvioida kristityiksi itseään kutsuvia ihmisiä mm seuraavien sanojen valossa, jos haluaa välttyä kuuntelemasta niitä, jotka eivät elä Jumalan tuntemisesta:

Tuomitsemisesta:

“Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä.” Matt 12:7

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.” Matt 7:1-2

“Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?” Jaak 4:12

Rakkaudesta:

“Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13: 34-35

Oman ryhmän ulkopuolisiin suhtautumisesta:

“Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?” Matt 5:44-47

Kiistakysymyksiin suhtautumisesta:

“Kuka teistä on viisas ja ymmärtäväinen? Näyttäköön hän tekonsa hyvällä vaelluksellaan, viisaasti ja sävyisästi. Mutta jos teillä on sydämessänne katkera kiivaus ja riitaisuus, älkää kerskailko ja valehdelko totuutta vastaan. Se ei ole ylhäältä tulevaa viisautta vaan maallista, sielullista, riivaajien viisautta. Sillä missä on kiivautta ja riitaisuutta, siellä on myös epäjärjestysta ja kaikenlaista pahaa menoa. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdasta, sitten rauhaa rakastavaa, lempeää, taipuisaa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä. Se ei epäile eikä teeskentele.” Jaak 3:13-17

15

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "etsijä" vastaan

      "kristityksi itseään kutsuva" ,joka ei ehkä elä Jumalan tuntemisesta.

      Minä ,etsijä ,en lähtisi lainkaan "arvioimaan" toista kristittyä ,että mistä hän elää ,vaan jättäisin sen asian Jumalan ja asianomaisen väliseksi asiaksi.
      Minussa ,etsijässä ,on mulle aivan tarpeeksi haastetta noiden alla luettelemiesi Raamatun kohtien valossa elämiseen.
      Mitä enemmän saan tuta Jumalan rakkautta sen enemmän mulla on varaa kuunnella niitä, jotka eivät ehkä vielä elä Jumalan tuntemisesta.

      • Kristittyjä voi ja tulee arvioida. Sitä voi tehdä niin uskosta osaton kuin uskovakin. Uskosta osattoman on vaikea löytää uskoa, jos ei tunne ketään, joka elää Jumalan tuntemisesta. Myös uskovan on hyvin vaikea kasvaa uskossa, jos ei ole yhteyttä toisiin uskosta eläviin.

        Ihminen muuttuu seuransa kaltaisuuteen.

        Arvioinnissa ei ole kyse ääneen arvostelusta tai tuomitsemisesta vaan siitä, mistä suunnasta hakee itselleen seuraa.

        Et voi tuta enempää Jumalan rakkautta, jos sinulla ei ole elävää uskonyhteyttä sellaisiin, jotka myös tosissaan haluavat noiden kohtien edessä muuttua mielen uudistuksen kautta. Haasteet on tarkoitettu yhteisöllisiksi, ei pelkästään henkilökohtaisiksi.


      • esimerkkihenkilö
        EJKR kirjoitti:

        Kristittyjä voi ja tulee arvioida. Sitä voi tehdä niin uskosta osaton kuin uskovakin. Uskosta osattoman on vaikea löytää uskoa, jos ei tunne ketään, joka elää Jumalan tuntemisesta. Myös uskovan on hyvin vaikea kasvaa uskossa, jos ei ole yhteyttä toisiin uskosta eläviin.

        Ihminen muuttuu seuransa kaltaisuuteen.

        Arvioinnissa ei ole kyse ääneen arvostelusta tai tuomitsemisesta vaan siitä, mistä suunnasta hakee itselleen seuraa.

        Et voi tuta enempää Jumalan rakkautta, jos sinulla ei ole elävää uskonyhteyttä sellaisiin, jotka myös tosissaan haluavat noiden kohtien edessä muuttua mielen uudistuksen kautta. Haasteet on tarkoitettu yhteisöllisiksi, ei pelkästään henkilökohtaisiksi.

        riittää yhteisöllisyydeksi.Häneen voi peilata asioissa jotka eivät ole itselle vielä auenneet.
        Muita voi olla vaikka pilvin pimein yhteisössäni mutta minä en halua arvioida enkä verrata itseäni heihin enkä heitä keskenään.
        On nyt vaan olemassa sellaisiakin kristittyjä yhteisöjä, joissa vaan harrastetaan yhdessä asioita eikä aina tarvitse tarkkailla toistensa Jumalan tuntemisen astetta.Kyllä siinä vuosien saatossa ehtii nähdä yhtä ja toista elämästä.

        Ei laumassa pääse eksymään.


      • esimerkkihenkilö kirjoitti:

        riittää yhteisöllisyydeksi.Häneen voi peilata asioissa jotka eivät ole itselle vielä auenneet.
        Muita voi olla vaikka pilvin pimein yhteisössäni mutta minä en halua arvioida enkä verrata itseäni heihin enkä heitä keskenään.
        On nyt vaan olemassa sellaisiakin kristittyjä yhteisöjä, joissa vaan harrastetaan yhdessä asioita eikä aina tarvitse tarkkailla toistensa Jumalan tuntemisen astetta.Kyllä siinä vuosien saatossa ehtii nähdä yhtä ja toista elämästä.

        Ei laumassa pääse eksymään.

        Toki yksi riittää, kunhan eletään valossa.

        Avauksessa ajattelin ehkä kuitenkin enemmän niitä, jotka eivät ole uskossa eivätkä löytäneet yhteyttä, jossa olisi turvallista elää kätkeytymättä.

        Kristillisissä yhteisöissä todella harrastetaan paljon. Kuinka usein yhdessäolon päämääränä on, että itse kukin voisi muuttua mielen uudistuksen kautta Herran kaltaisuuteen, onkin jo toinen asia. Olen valitettavan paljon törmännyt laumahenkeen, jossa tällainen muutos ei ole tavoittena, vaan muuttumattomuus samaan tapaan kuin fariseuksilla ja saddukseuksilla aikanaan.

        Laumassa pysymällä ei eksy laumasta, mutta voi mennä lauman mukana harhaan kuten kävi Israelissa esim. Samuelin, Jerobeamin ja Jeramian aikana.


      • vaikeaa
        EJKR kirjoitti:

        Toki yksi riittää, kunhan eletään valossa.

        Avauksessa ajattelin ehkä kuitenkin enemmän niitä, jotka eivät ole uskossa eivätkä löytäneet yhteyttä, jossa olisi turvallista elää kätkeytymättä.

        Kristillisissä yhteisöissä todella harrastetaan paljon. Kuinka usein yhdessäolon päämääränä on, että itse kukin voisi muuttua mielen uudistuksen kautta Herran kaltaisuuteen, onkin jo toinen asia. Olen valitettavan paljon törmännyt laumahenkeen, jossa tällainen muutos ei ole tavoittena, vaan muuttumattomuus samaan tapaan kuin fariseuksilla ja saddukseuksilla aikanaan.

        Laumassa pysymällä ei eksy laumasta, mutta voi mennä lauman mukana harhaan kuten kävi Israelissa esim. Samuelin, Jerobeamin ja Jeramian aikana.

        löytää juuri haluamiaan keskustelukumppaneita täältä.Toivotan onnea.


      • vaikeaa kirjoitti:

        löytää juuri haluamiaan keskustelukumppaneita täältä.Toivotan onnea.

        jos tapani tarkastella asioita ei vastaa odotuksiasi. Jostain syystä koen muuten jotain asenteellista yhteyttä sinun sekä nimimerkkien a-b ja b-b välillä.
        Onnella en taida pärjätä, tarvitsen elämää Herrassa Jeesuksessa, jota Jumala on armossaan luvannut niille, jotka Häntä kaikesta sydämestään etsivät. Sitä toivotan myös sinulle.


      • zech......
        EJKR kirjoitti:

        Kristittyjä voi ja tulee arvioida. Sitä voi tehdä niin uskosta osaton kuin uskovakin. Uskosta osattoman on vaikea löytää uskoa, jos ei tunne ketään, joka elää Jumalan tuntemisesta. Myös uskovan on hyvin vaikea kasvaa uskossa, jos ei ole yhteyttä toisiin uskosta eläviin.

        Ihminen muuttuu seuransa kaltaisuuteen.

        Arvioinnissa ei ole kyse ääneen arvostelusta tai tuomitsemisesta vaan siitä, mistä suunnasta hakee itselleen seuraa.

        Et voi tuta enempää Jumalan rakkautta, jos sinulla ei ole elävää uskonyhteyttä sellaisiin, jotka myös tosissaan haluavat noiden kohtien edessä muuttua mielen uudistuksen kautta. Haasteet on tarkoitettu yhteisöllisiksi, ei pelkästään henkilökohtaisiksi.

        Yhteys uskovien kanssa voi olla tärkeää, mutta vain Kristuksen kautta me kasvamme uskossamme oikeaan suuntaan.
        2.Pietarin kirje:
        1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,

        Apostolit opettivat vain Kristuksen tuntemisen tuomaa yhteyttä hengellisenä kasvuna.
        Siinä me kasvamme antamalla hengellistä pääomaamme yhteiseksi hyväksi rakentuen siinä samalla itsekukin.
        Monille ihmisille on seurakunnassakin tärkeitä ihmisten seura ja heidän arvostuksensa meitä kohtaan, vaikka Kristuksen tulisi olla tuo arvostettu.

        Monasti kuitenkin meille on tärkeää vain seura.
        Yksinäisyys on useimmille kielteinen tilanne.


      • löytämisen
        zech...... kirjoitti:

        Yhteys uskovien kanssa voi olla tärkeää, mutta vain Kristuksen kautta me kasvamme uskossamme oikeaan suuntaan.
        2.Pietarin kirje:
        1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,

        Apostolit opettivat vain Kristuksen tuntemisen tuomaa yhteyttä hengellisenä kasvuna.
        Siinä me kasvamme antamalla hengellistä pääomaamme yhteiseksi hyväksi rakentuen siinä samalla itsekukin.
        Monille ihmisille on seurakunnassakin tärkeitä ihmisten seura ja heidän arvostuksensa meitä kohtaan, vaikka Kristuksen tulisi olla tuo arvostettu.

        Monasti kuitenkin meille on tärkeää vain seura.
        Yksinäisyys on useimmille kielteinen tilanne.

        takia kristittyjen yhdessäolo on tärkeää.Se yhteys voi toimia nykyisin muutenkin kuin fyysisesti läsnä olemalla, vaikka sitäkin toki tarvitaan vaikkapa vain tuon mainitsemasi arvostuksen ja seuran kaipuun vuoksi, kuten sanoit. (Ihmisiä mekin vain olemme:))Tämän hyvän edellytys on tosiaan se ,että ihmisellä itsellään on suhde kaiken tämän hyvän antajaan ja täydelliseksi tekijään Jeesukseen Kristukseen , jonka aaltopituuksia pyrkii haeskelemaan yhdessä ollessa toisista ihmisistä.
        Välillä rätisee kovinkin mutta kyllä se siellä on aina olemassa.
        Näistä pituuksista ei tarvitse pitää kovin suurta ääntä ,mutta toivon mukaan kasvatamme näinkin yhteistä pääomaamme .
        Kyllä sen huomaa ihmisestä, jonka ei ole hyvä olla yksin.Sitä pyritään usein täyttämään liialla touhulla ja puheella niin että vierelle ei ole hyvä istahtaa .


      • paikanetsijä
        zech...... kirjoitti:

        Yhteys uskovien kanssa voi olla tärkeää, mutta vain Kristuksen kautta me kasvamme uskossamme oikeaan suuntaan.
        2.Pietarin kirje:
        1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,

        Apostolit opettivat vain Kristuksen tuntemisen tuomaa yhteyttä hengellisenä kasvuna.
        Siinä me kasvamme antamalla hengellistä pääomaamme yhteiseksi hyväksi rakentuen siinä samalla itsekukin.
        Monille ihmisille on seurakunnassakin tärkeitä ihmisten seura ja heidän arvostuksensa meitä kohtaan, vaikka Kristuksen tulisi olla tuo arvostettu.

        Monasti kuitenkin meille on tärkeää vain seura.
        Yksinäisyys on useimmille kielteinen tilanne.

        eiköhän juuri se ole se tärkein juttu

        olla ja kestää toisen ihmisen vierellä niin hyvinä kuin pahoina aikoina - seurakunnassa, ystävänä, puolisona ym... siinä jos kestämme,täytämme Kristuksen käskyn rakastaa toisiamme...ei siihen tarvita suuria lahjoitussummia kaukomaille,vaan yhteyttä toiseen ihmiseen tässä ja nyt

        siinä se ihmisen yksinäisyys pikkuhiljaa paranee


      • zech...... kirjoitti:

        Yhteys uskovien kanssa voi olla tärkeää, mutta vain Kristuksen kautta me kasvamme uskossamme oikeaan suuntaan.
        2.Pietarin kirje:
        1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,

        Apostolit opettivat vain Kristuksen tuntemisen tuomaa yhteyttä hengellisenä kasvuna.
        Siinä me kasvamme antamalla hengellistä pääomaamme yhteiseksi hyväksi rakentuen siinä samalla itsekukin.
        Monille ihmisille on seurakunnassakin tärkeitä ihmisten seura ja heidän arvostuksensa meitä kohtaan, vaikka Kristuksen tulisi olla tuo arvostettu.

        Monasti kuitenkin meille on tärkeää vain seura.
        Yksinäisyys on useimmille kielteinen tilanne.

        Kyse on yhteyden laadusta. Jos etsitään lihan mukaista yhteyttä, ei ole toivoa Kristukseen kasvamisesta. Ilman yhteyttä ei voi muuttua. Jos yhteyden keskus on Kristus, muutos tapahtuu Kristuksen suuntaan, jos yhteyden keskus on ihmisen luonnollinen seuran tarve, muutos tapahtuu lihan suuntaan.

        UT:n kirjeissä puhutaan yhteydestä haasteena, ei luonnollisen ihmisen "lihan hajussa" lepäämisenä. Esim: "Toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne". "Tehkää kaikki niin kuin Herralle eikä ihmisille".

        Epäileekö joku myönteisen muutoksen mahdollisuutta, jos yhteydestä rakennetaan tietoisesti yhteisellä päätöksellä esim näiden kohtien mukainen harjoittelupaikka?


    • paikanetsijä

      uskovat ovat usein ahdasmielisyyden maineessa - josta kyllä voi syyttää ihan itseään
      Tunnen joitakin uskovina itseän pitäviä ihmisiä,joiden elämä todistaa jotain aivan toista.Pahempia juorukelloja en tiedä!Ja se sävy, millä he toisista ihmisistä puhuvat, on järkyttävä.

      • moitteesi

        että "juorukelloja" löytyy uskisten joukostakin.
        Olen ajatellut että mitä yhteisistä asioista pitäisi opetella jättämään kertomatta eteenpäin.
        Faktat voisi kertoa , mutta omat väritykset ja kommentit vois ehkä jättää vähemmälle , niin vaikeaa kuin se onkin.
        Eräs viisas sanoi kerran, että sano vaan se,minkä sanoisit Jumalalle hänestä.

        Niin tarkoin pitäisi ajatella mitä puhuu toisesta , mutta harvapa kykenee siihen ainakaan omin avuin.Haastetta piisaa ainakin mulle.


      • moitteesi kirjoitti:

        että "juorukelloja" löytyy uskisten joukostakin.
        Olen ajatellut että mitä yhteisistä asioista pitäisi opetella jättämään kertomatta eteenpäin.
        Faktat voisi kertoa , mutta omat väritykset ja kommentit vois ehkä jättää vähemmälle , niin vaikeaa kuin se onkin.
        Eräs viisas sanoi kerran, että sano vaan se,minkä sanoisit Jumalalle hänestä.

        Niin tarkoin pitäisi ajatella mitä puhuu toisesta , mutta harvapa kykenee siihen ainakaan omin avuin.Haastetta piisaa ainakin mulle.

        tuki toisillemme kaikessa hyvässä - siinä meitä tarvitaan. Virheet osaa jokainen kaivaa esille.

        Avaustani en tehnyt siksi, että alettaisiin tikulla kaivamaan toisten virheitä, päivastoin. Jos näemme pelottavia esimerkkejä, kannustakoon se meitä rakentamaan toisiamme rakkaudessa.


      • paikanetsijä
        EJKR kirjoitti:

        tuki toisillemme kaikessa hyvässä - siinä meitä tarvitaan. Virheet osaa jokainen kaivaa esille.

        Avaustani en tehnyt siksi, että alettaisiin tikulla kaivamaan toisten virheitä, päivastoin. Jos näemme pelottavia esimerkkejä, kannustakoon se meitä rakentamaan toisiamme rakkaudessa.

        katsella toisten ihmisten virheitä kuin omiaan..kun keskittyy niihin, voi omat muutostarpeet unohtaa

        sitä paitsi;psykologisessa mielessä toisessä näkee vain sen mitä löytyy itsestä..joten


      • paikanetsijä kirjoitti:

        katsella toisten ihmisten virheitä kuin omiaan..kun keskittyy niihin, voi omat muutostarpeet unohtaa

        sitä paitsi;psykologisessa mielessä toisessä näkee vain sen mitä löytyy itsestä..joten

        >psykologisessa mielessä toisessä näkee vain sen mitä löytyy itsestä.<

        Tämä totuus vahvistetaan Room 2:1:

        "Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe