Moi. Markku (jos se nyt on sun nimesi).
Mä en oo kovin pitkään ollu näillä palstoilla, mutta ton oman purkaukseni myötä oon viimeaikoinna vieraillut näillä sivuilla useastikin. Eri "keskusteluita" seuratessani kiinnoistuin siitä mikä saa jotkut ihmiset näillä palstoilla olemaan, varsinkin kun itsekin tänne eksyin.
Näillä sivuilla tuntuu olevan muutama "ammattilainen" (sinä, ohdake, työmies. roikkuja) joka osallistuu miltei joka keskusteluun. Osa teistä kertoo jotain itsestäänkin (Ohdake) ja toiset kuten sinä ei yhtään mitään. Herää kysymys kuka olet, mitkä ovat motiivisi. Onko ainoa elämäntehtäväsi vastustaa Jt:tä henkeen ja vereen? Oletko olemassa vain ja ainoastaan vastustaaksesi Jt:n toimintaa vai onko sinulla muitakin mielipiteitä. Oletko yleensä edes olemassa näiden palstojen ulkopuolella. Oletko mitään muuta kuin katkeroitunut extodistaja. Koskeeko vihasi myös muita uskonnollisia näkemyksiä. Herää jopa kysymys tuleeko minustakin samanlainen(toivottavasti ei).
Jotkut kertovat "profiilissaan jotain itsestään, sinä lainaat raamattua ja moitit Jt:tä, itseasiassa melko köyhä ja köykäinen ratkaisu.
Vastaa joihinkin näistÄ kysymyksistä jos uskallat.
Ja te muut "ammattilaiset", mikä teitä tässä sähköisessä, kaikille avoimessa "keskustelussa" viehättää.Kertokaa toki sillä luulen että minustakin tulee vakiovieras.
Markku Meilo (ja muut ammattilaiset)
21
1616
Vastaukset
- akhtjk,
Tällainen palsta on hyvä, jos haluaa keskustella nimettömänä. Monella on jotain sanottavaa JT:n toiminnasta. Osa on entisiä ja osa tuntuu olevan harhaanjohdettuja. Minä olen entinen ja omat aivot käyttöön ottanut, mutta lapsesta aivopesty. Nähnyt siis sen hulluuden mitä järjestö pitää sisällään. Nähnyt myös sitä porukkaa järjestön sisällä, missä petetään puolisoa, ryypätään, hakataan vaimoa, varastetaan, kiristetään jne. Kaikki tämähän on sallittua, jos sattuu vain syntymään oikeaan sukupuuhun. Ja nyt on turha vastata, että näitä on aina jokunen ja niihin ei pidä kompastua... nöyrät perivät maan jne.
- hoh
nyt näyttäisi siltä että "puun ja kuoren välissä" on ajautunut todella pahaan ahdinkoon niinkuin hän on itse sanonutkin!
Kysymys sinulle:Miksi sinusta on jotenkin epämiellyttävää tai vastenmielistä jos täällä keskustellaan jehovantodistajuudesta ja nimenomaan kritisoidaan heidän oppejaan ja näkemyksiään.Suurin osa kun on kuitenkin tuulesta temmattu.Mitä Meiloon tulee niin on mielestäni erinomasita että näillä sivustoilla on henkilö joka tuntee VT-seuran menneisyyden ja haluuaa siitä vilpittömästi kertoa.Mikä siis mättää?Oma pesä ensin kuntoon.....jne- puun ja kuoren välissä
Lue nyt vähän tarkemmin.
En minä sanonut missään vaiheessa että siinä mitään pahaa on jos jotakuta tahoa arvostelee. Ihan totta, Mielo antoi toisaalla mulle ihan hyviä neuvoja. Ihmetyttää vain se että mikä saa ihmisen omistautumaan noin väkevästi johonkin asiaan. Se melkein hipoo samaa fanaattisuutta kuin todistajuus itsessään. Mielo ei suinkaan ole pahinpia tapauksia näillä palstoilla ja se että hänet otin tähän mukaan johtuu siitä että kaveri tietää mitä puhuu ja tavallaan yhdyn pitkälle hänen mielipiteisiinsä, ihmetyttää vain tietynlainen yksipuolisuus ja suorastaan fanaattisuus.
Vai onko niin että fanaattisesta Jt:stä voi erottuaan tulla vain fanaattinen luopio jonka elämäntehtävänä on vastustaa joka käänteessä Jt:n opetuksia.Ja jos itse pääsen eroon Jt:n vaikutuspiiristä tuleeko minustakin Jt:n ja näinollen vaimoni ja lasteni mollaaja.
Sama fanaattisuuden piirre on valitettavan usein myös muiden uskonsuuntien ja etenkin tällä palstalla omia uskonkäsityksiään muille puolustelevien henkilöiden eteenpäinvievä voima. Ei muuta kuin raamatulla, Jeesuksella tai Jehovalla päähän tai hiilihangolla takapuoleen, se tuntuu olevan vallitseva käytäntö. Ja jos ei muu auta niin leimataan hulluksi ja lakaistaan maton alle.
Avauksen tarkoitus oli miettiä omia ja muiden motiiveja käydä tätä "keskustelu" näillä palstoilla ja saada muutkin tekemään niin. Aiemmin olen melko paljon kertonut itsestäni ja tilanteestani ja kiinnostuin miksi muut täällä "keskustelevat" yleensä tekevät niin ja mikä saa heidät liikkeelle.
Ja mitäs siitä tulis jos kaikilla olis "oma pesä kunnossa". Täälläkö me vaan hymisteltäis ja taputeltais toisiamme olkapäille. Ei kiitos, Jt:ssä sitä riittää ihan tarpeeksi.En kuitenkaan haluaisi alentua toisten morkkaamiseen, en Jt:n, helluntailaisten enkä muidenkaan. puun ja kuoren välissä kirjoitti:
Lue nyt vähän tarkemmin.
En minä sanonut missään vaiheessa että siinä mitään pahaa on jos jotakuta tahoa arvostelee. Ihan totta, Mielo antoi toisaalla mulle ihan hyviä neuvoja. Ihmetyttää vain se että mikä saa ihmisen omistautumaan noin väkevästi johonkin asiaan. Se melkein hipoo samaa fanaattisuutta kuin todistajuus itsessään. Mielo ei suinkaan ole pahinpia tapauksia näillä palstoilla ja se että hänet otin tähän mukaan johtuu siitä että kaveri tietää mitä puhuu ja tavallaan yhdyn pitkälle hänen mielipiteisiinsä, ihmetyttää vain tietynlainen yksipuolisuus ja suorastaan fanaattisuus.
Vai onko niin että fanaattisesta Jt:stä voi erottuaan tulla vain fanaattinen luopio jonka elämäntehtävänä on vastustaa joka käänteessä Jt:n opetuksia.Ja jos itse pääsen eroon Jt:n vaikutuspiiristä tuleeko minustakin Jt:n ja näinollen vaimoni ja lasteni mollaaja.
Sama fanaattisuuden piirre on valitettavan usein myös muiden uskonsuuntien ja etenkin tällä palstalla omia uskonkäsityksiään muille puolustelevien henkilöiden eteenpäinvievä voima. Ei muuta kuin raamatulla, Jeesuksella tai Jehovalla päähän tai hiilihangolla takapuoleen, se tuntuu olevan vallitseva käytäntö. Ja jos ei muu auta niin leimataan hulluksi ja lakaistaan maton alle.
Avauksen tarkoitus oli miettiä omia ja muiden motiiveja käydä tätä "keskustelu" näillä palstoilla ja saada muutkin tekemään niin. Aiemmin olen melko paljon kertonut itsestäni ja tilanteestani ja kiinnostuin miksi muut täällä "keskustelevat" yleensä tekevät niin ja mikä saa heidät liikkeelle.
Ja mitäs siitä tulis jos kaikilla olis "oma pesä kunnossa". Täälläkö me vaan hymisteltäis ja taputeltais toisiamme olkapäille. Ei kiitos, Jt:ssä sitä riittää ihan tarpeeksi.En kuitenkaan haluaisi alentua toisten morkkaamiseen, en Jt:n, helluntailaisten enkä muidenkaan.>>Ja jos itse pääsen eroon Jt:n vaikutuspiiristä tuleeko minustakin Jt:n ja näinollen vaimoni ja lasteni mollaaja.
Kokemuksesta voin kertoa, että jehovantodistajuudesta eroon päästyään ei ole mitään syytä alkaa "mollaamaan" niitä, jotka jatkavat jehovantodistajina.
En minäkään mollaa millään tavoin niitä harvoja todistajia (kavereita tai sukulaisia), jotka vielä kanssani aikaansa uskaltavat viettää. Jos he haluavat keskustella uskostaan niin olen milloin vain valmis asioista puhumaan. Mutta itse en asiaa ota herkästi esille.
Teikäläisellä on nyt vielä näköjään puurot ja vellit hieman sekaisin. Nimittäin vartiotorniseuran kriittisellä tarkastelulla ei ole mitään tekemistä jäseniensä "mollaamisen" kanssa. Vartiotorniseura antaa mielellään sellaisen kuvan, että jokainen jehovantodistaja on tulilinjalla ja vainottu kun vartiotorniseuran oppeja tai näkemyksiä tarkastellaan kriittisesti. Näinhän se ei kuitenkaan tietenkään ole, jäsenensä eivät ole keksineet yhtä ainutta opinkappaletta, jota vartiotorniseura opettaa. Ainakaan suoranaisesti, mutta se on jo toinen juttu.
Kokonaisuuden ajattelu maalaisjärjellä auttaa aika ajoin: Vartiotorniseura ei salli jäsentensä tutkivan omia menettelyjään kriittisesti. Ja jos eronnut sen tekee on hän luopio, jonka kanssa ei tule olla missään tekemisissä. 1 1 = ?
(Vastaus: Salattavaa kenties?)- puun ja kuoren välissä
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ja jos itse pääsen eroon Jt:n vaikutuspiiristä tuleeko minustakin Jt:n ja näinollen vaimoni ja lasteni mollaaja.
Kokemuksesta voin kertoa, että jehovantodistajuudesta eroon päästyään ei ole mitään syytä alkaa "mollaamaan" niitä, jotka jatkavat jehovantodistajina.
En minäkään mollaa millään tavoin niitä harvoja todistajia (kavereita tai sukulaisia), jotka vielä kanssani aikaansa uskaltavat viettää. Jos he haluavat keskustella uskostaan niin olen milloin vain valmis asioista puhumaan. Mutta itse en asiaa ota herkästi esille.
Teikäläisellä on nyt vielä näköjään puurot ja vellit hieman sekaisin. Nimittäin vartiotorniseuran kriittisellä tarkastelulla ei ole mitään tekemistä jäseniensä "mollaamisen" kanssa. Vartiotorniseura antaa mielellään sellaisen kuvan, että jokainen jehovantodistaja on tulilinjalla ja vainottu kun vartiotorniseuran oppeja tai näkemyksiä tarkastellaan kriittisesti. Näinhän se ei kuitenkaan tietenkään ole, jäsenensä eivät ole keksineet yhtä ainutta opinkappaletta, jota vartiotorniseura opettaa. Ainakaan suoranaisesti, mutta se on jo toinen juttu.
Kokonaisuuden ajattelu maalaisjärjellä auttaa aika ajoin: Vartiotorniseura ei salli jäsentensä tutkivan omia menettelyjään kriittisesti. Ja jos eronnut sen tekee on hän luopio, jonka kanssa ei tule olla missään tekemisissä. 1 1 = ?
(Vastaus: Salattavaa kenties?)Tuo saman oikaisun puuroista ja velleistä teki myös (ex)veli Mielo. Lupaan tästä eteenpäin olla tarkenpi sanavalinnoissani ja tulkinnoissani.
Mutta edelleen, mikä saa sinut ja muut vierailemaan näilä palstoilla ?
Oma motiivini on edelleenkin löytää jonkinnäköinen toimintamalli omaan hankalaan tilanteeseeni ja kuulla muiden, ehkä samanlaisessa tilanteessa olleiden mielipiteitä. puun ja kuoren välissä kirjoitti:
Tuo saman oikaisun puuroista ja velleistä teki myös (ex)veli Mielo. Lupaan tästä eteenpäin olla tarkenpi sanavalinnoissani ja tulkinnoissani.
Oma motiivini on edelleenkin löytää jonkinnäköinen toimintamalli omaan hankalaan tilanteeseeni ja kuulla muiden, ehkä samanlaisessa tilanteessa olleiden mielipiteitä.>>Mutta edelleen, mikä saa sinut ja muut vierailemaan näilä palstoilla ?
Muista en voi tietenkään sanoa mitään, mutta itse pidän ajatuksien ja mielipiteiden vaihdosta koskien jehovantodistajuutta. Se on ilmiö, jonka olemassaolo on jo sinänsä mysteeri. Puhumattakaan sen aiheuttamista rinnakkaisilmiöistä, jotka ovat turhan useasti negatiivisia ja ahdistavia.
Vartiotorniseuran asenne entisiin jäseniinsä on uskomattoman kylmäkiskoinen ja syykin siihen on selvä. Useasti juuri me entiset todistajat olemme huomanneet entisen Ainoan Oikean Totuutemme olevan Yhtä Suurta Potaskaa. Se pelottaa paitsi vartiotorniseuraa, niin myös sen pelottelemana jäseniänsä. Tämän esille tuominen ja siitä keskusteleminen on terapiaa monessa mielessä. Muunmuassa näiden syiden tähden täällä tuumitaan kyseisen uskonnon kummallisuuksia.
Täytyy muistaa että tämänkaltainen ajatustenvaihto, jonka netin olemassaolo tuo on varsin uusi asia ja siksi kiehtova. Varsinkin kun on kyseessä amerikkalainen uuslahko, jonka puuhailut eivät kestä päivänvaloa monessakaan kohtaa. Esimerkiksi lukemattomat kokemukset, jotka netin välityksellä ovat levinneet ympäri maailmaa teilataan vartiotorniseuran toimesta, että ei meillä tuollaista tapahdu... Eipä tietenkään.- Capybara
puun ja kuoren välissä kirjoitti:
Tuo saman oikaisun puuroista ja velleistä teki myös (ex)veli Mielo. Lupaan tästä eteenpäin olla tarkenpi sanavalinnoissani ja tulkinnoissani.
Oma motiivini on edelleenkin löytää jonkinnäköinen toimintamalli omaan hankalaan tilanteeseeni ja kuulla muiden, ehkä samanlaisessa tilanteessa olleiden mielipiteitä.Samanlainen elämän rytmi kuin ennen aamulla kenttäpalvelukseen valmistautuminen.
Minä kadun kahta asiaa:
1) Että minä monta tuhatta tuntia puhuin läpiä päähäni ovilla aggressiivista raamattupropagandaa ihmisille jotka olivat viattomia ja syyttömiä. Olen syvästi pahoillani häiriköinnistäni. Anteeksi.
2) Minun erottamiseni. Minut olisi pitänyt erottaa aikaisemmin, mutta nyt se tapahtui merkityksettömän pikkusyyn perusteella.
Henkilökohtaista vihaa en jaksa enää kantaa Vartiotorniseuraa kohtaan.
- Markku_Meilo
>>(jos se nyt on sun nimesi).
Kyllä on.
>> Osa teistä kertoo jotain itsestäänkin (Ohdake) ja toiset kuten sinä ei yhtään mitään.
Vastaat itse tuohon olettamaasi: "Mä en oo kovin pitkään ollu näillä palstoilla,.."
Silloin kun vielä esiinnyin nimimerkillä, niin aika ajoin joku vanha tuttu kertoi tunnistaneensa minut. Olen kertonut kaiken oleellisen itsestäni vuosien varrella ja useampaan kertaan.
>> Herää kysymys kuka olet,
Entinen, lapsesta asti "motivoitu" jehovantodistaja, erotettu noin 35 vuotta sitten. Nykyään luokittelen itseni lähinnä ateistiksi.
>> mitkä ovat motiivisi.
Käyttää ilmaisunvapauttani asioissa, joissa koen sen tarpeelliseksi.
>>Onko ainoa elämäntehtäväsi vastustaa Jt:tä henkeen ja vereen?
Minä vastustan Vartiotorniseuran valheellisuutta ja joitakin sen toimintatapoja, en jehovantodistajia. Itse asiassa minulla on hyvin säännöllisesti keskusteluja seurakunnan kirjoilla olevien jehovantodistajienkin kanssa. Kyllä tässä töitäkin tehdään, en ole eläkkeellä.
>> Oletko olemassa vain ja ainoastaan vastustaaksesi Jt:n toimintaa vai onko sinulla muitakin mielipiteitä.
Minut on tavattu muissakin kuin uskonnollisissa keskusteluissa, mielipiteeni ovat sitten muiden arvosteltavissa.
>> Oletko yleensä edes olemassa näiden palstojen ulkopuolella.
Eilenkin ylitin kuntarajan Sipoosta Vantaalle ja Helsinkiin, niin ja takaisin tietysti.
>> Oletko mitään muuta kuin katkeroitunut extodistaja.
Saat ihan itse päätellä.
>> Koskeeko vihasi myös muita uskonnollisia näkemyksiä.
Jaa, että vihaakin vielä.
>> Herää jopa kysymys tuleeko minustakin samanlainen(toivottavasti ei).
Ei varmaankaan jos keskittyisit enemmän asiaan ja vähemmän asian esittäjään.
>>Jotkut kertovat "profiilissaan jotain itsestään, sinä lainaat raamattua ja moitit Jt:tä, itseasiassa melko köyhä ja köykäinen ratkaisu.
Itse asiassa lainaan Vartiotorniseuran materiaalia, enkä moiti jehovantodistajia, vaan Vartiotorniseuran perättömiä ennustuksia.
>>Vastaa joihinkin näistÄ kysymyksistä jos uskallat.
Ei pelota yhtään.- sisäpiireissä?
ja ihanko pitäis tuo uskoa myös että joku itseää kunnioittava jt pitäis yhteyksiä erotettuun?
mikshikähän sen tekisi? - EpäileväTuomas
sisäpiireissä? kirjoitti:
ja ihanko pitäis tuo uskoa myös että joku itseää kunnioittava jt pitäis yhteyksiä erotettuun?
mikshikähän sen tekisi?>>ja ihanko pitäis tuo uskoa myös että joku itseää kunnioittava jt pitäis yhteyksiä erotettuun?>>
Ja ihanko pitäisi uskoa, että joku itseään kunnioittava JT rikkoisi tieten tahtoen Seuran käskyä välttää nettifoorumeita?
>>mikshikähän sen tekisi?>>
Ilmeisesti elät eri todellisuudessa, mutta kaikilta todistajilta Seura ei ole pystynyt kitkemään kaikkia inhimillisiä tunteita. - Markku_Meilo
mikshikähän sen tekisi?Jatka vaan konventtikokemuksiin uskomalla.
- esimerkki
mikshikähän sen tekisi?Tuskin olet noin sinisilmäinen, koska sinua kiinostaa tämänkin palstan sisältö. Meitä mukana roikkujia, jotka ovat vielä mukana perhesyistä, on tässäkin maassa satoja jollei tuhansia. Minä olen pikku hiljaa rakentanut itselleen myös järjestön ulkopuolista elämää ja yhtenä suurena apuna tässä ovat olleet ex-Jt:t, heidän kokemuksistaan ja vertaistuesta on ollut paljon hyötyä. Markku on yksi tämän palstan johdonmukaisimmaista kirjoittajista ja hänen oivalluksiaan on kiva lukea.
- Markku_Meilo
esimerkki kirjoitti:
Tuskin olet noin sinisilmäinen, koska sinua kiinostaa tämänkin palstan sisältö. Meitä mukana roikkujia, jotka ovat vielä mukana perhesyistä, on tässäkin maassa satoja jollei tuhansia. Minä olen pikku hiljaa rakentanut itselleen myös järjestön ulkopuolista elämää ja yhtenä suurena apuna tässä ovat olleet ex-Jt:t, heidän kokemuksistaan ja vertaistuesta on ollut paljon hyötyä. Markku on yksi tämän palstan johdonmukaisimmaista kirjoittajista ja hänen oivalluksiaan on kiva lukea.
>>...yhtenä suurena apuna tässä ovat olleet ex-Jt:t,
Entisessä jehovantodistajassa on sekin etu, että keskustelut eivät vahingossa kantaudu seurakunnan vanhimmille. Asioista voi kertoa avoimesti ja niiden omilla nimillä, eikä ole pelkoa paimennuskäynnistä.
Viime kesäkuussa sain oma-aloiteisen s-postin jt-naiselta, jonka kanssa olen tähän mennessä vaihtanut kymmeniä s-postiviestejä. Vieläkään en tiedä tuon henkilön koko nimeä, ikää, asuinpaikkaa tms. Eihän noilla tiedoilla ole pienintäkään merkitystä esimerkiksi 607-2520-1914-aiheen käsittelyssämme. - myllynkivi odottaa
Markku_Meilo kirjoitti:
>>...yhtenä suurena apuna tässä ovat olleet ex-Jt:t,
Entisessä jehovantodistajassa on sekin etu, että keskustelut eivät vahingossa kantaudu seurakunnan vanhimmille. Asioista voi kertoa avoimesti ja niiden omilla nimillä, eikä ole pelkoa paimennuskäynnistä.
Viime kesäkuussa sain oma-aloiteisen s-postin jt-naiselta, jonka kanssa olen tähän mennessä vaihtanut kymmeniä s-postiviestejä. Vieläkään en tiedä tuon henkilön koko nimeä, ikää, asuinpaikkaa tms. Eihän noilla tiedoilla ole pienintäkään merkitystä esimerkiksi 607-2520-1914-aiheen käsittelyssämme.ei mahda mikään jt olla siinä tapauksesa. ei ainakaan kovin aktiiviinen. sääli:(
myllynkivi odottaa kirjoitti:
ei mahda mikään jt olla siinä tapauksesa. ei ainakaan kovin aktiiviinen. sääli:(
Mikä se on nykyään Jt-aktiivisuuden mitta?
Onko vielä viisi kenttäpalvelustuntia kuukaudessa ja ainakin kerran viikossa kokouksissa?
Vai on ko rimaa vedetty tässäkin asiassa alaspäin?
Ja jos on edelleen voimassa tuo viisi tuntia,saako sen raportoida kun lähtee vapaa alueelle ja pudottaa naapurin postilaatikkoon trakun ja ajaa sitten kaksi tuntia ja kun tulee alueelle käy siellä 3-5 taloa.
Onko se aktiivisen kenttäiliän mitta?
Entäs sitten se että vastaa kerran kokuksessa Vt:stä valmiiksi viivatun kohdan,onko silloin aktiivisen mitta täytetty jos tämän tekee kerran viikossa vai onko tässäkin asiassa rimaa alennettu?- Markku_Meilo
ei mahda mikään jt olla siinä tapauksesa. ei ainakaan kovin aktiiviinen. sääli:(
Leimakirveitä löytyy joka lähtöön, tuollainen luokittelu on itsensä pettämistä. Itse asiassa tuollainen tuomitseva myllynkiven tarjoaminen tarkoittaa itsensä korottamista, laji jossa valitettavan useat jehovantodistajat menestyvät, sitä itse edes tiedostamatta.
Minä vastaan jokaiseen asialliseen s-postiviestiin, henkilön raporttitunteja tai kokouksissakäyntiä kysymättä. - Ohdake
Kenelle olet ripustamassa myllynkiveä kaulaan?
Ja mitä tarkoitat aktiivisuudella? Rasti ruutuun tai selitä itse:
a) Aktiivisella ei ole aikaa kirjoitella sähköposteja.
b) Aktiivinen ei voi kirjoittaa ex-todistajalle.
c) Aktiivinen ei voi epäillä?
d) Jotain muuta, mitä?
Jos olet itse jt, ja tuomitset muiden jt:ien tekosia, niin muista, että jt-lahko tuomitsee SINUT jo pelkästään sillä perusteella, että luet näitä tekstejä.
Ja niin tekee moni muu vilpitön jt:kin.
Siskoni on esimerkiksi edelleen niin hyväuskoinen, että hän väittää, ettei netissä voi olla ainuttakaan aitoa jt:aa keskustelemassa.
Tietääkseni hän ei halua edes tulla tänne kurkkimaan, koska hän USKOO niin kuin hänelle opetetaan. Hänelle on sanottu, että netti on PAHA, joten hänelle netti ON paha.
Yksinkertaista ja rehellistä.
Hän jopa luulee, että kaikki muutkin jt:t ovat yhtä rehellisiä ja tottelevaisia ... JÄRJESTÖÄ kohtaan.
Mielestäni jokainen jt, joka käy tällä palstalla, rikkoo vt-seuran ohjetta vastaan. Eikö se olekaan synti teille jt:t?
Minusta se on kaksinaamaisuutta - ainakin tuossa mielessä, että tullaan tänne haukkumaan omia uskonveljiä ja -sisaria asiasta, johon sortuu myös ITSE. - marianne-
m.naat kirjoitti:
Mikä se on nykyään Jt-aktiivisuuden mitta?
Onko vielä viisi kenttäpalvelustuntia kuukaudessa ja ainakin kerran viikossa kokouksissa?
Vai on ko rimaa vedetty tässäkin asiassa alaspäin?
Ja jos on edelleen voimassa tuo viisi tuntia,saako sen raportoida kun lähtee vapaa alueelle ja pudottaa naapurin postilaatikkoon trakun ja ajaa sitten kaksi tuntia ja kun tulee alueelle käy siellä 3-5 taloa.
Onko se aktiivisen kenttäiliän mitta?
Entäs sitten se että vastaa kerran kokuksessa Vt:stä valmiiksi viivatun kohdan,onko silloin aktiivisen mitta täytetty jos tämän tekee kerran viikossa vai onko tässäkin asiassa rimaa alennettu?Muistaakseni joku totesi taannoin, että tunti kuussa riittää ettei tipahda toimettomiin (ja joillakin vajaakykyisemmillä vartti?), ja sillä saa hyväksytty -leiman, siis noin kuvaannollisesti.
Matkoihin käytettyä aikaa ei tietääkseni raporttiin merkkailla. Tai ei saisi. - Darleena
mikshikähän sen tekisi?Minäkin juttelen lähes viikottain aktiivisten jt-kavereideni kanssa.
- Diorina
mikshikähän sen tekisi?Minäkin juttelen lähes viikottain aktiivisten jt-kavereideni kanssa. Olen ex-jt ja onneksi monet ystävistäni eivät minua hylänneet. Taitaa olla seurakunnan vanhusten tapa olla puhumatta exien kanssa. Me nuoret ainakin ollaan yhteyksissä toisiimme rajojen yli.
- Markku_Meilo
Diorina kirjoitti:
Minäkin juttelen lähes viikottain aktiivisten jt-kavereideni kanssa. Olen ex-jt ja onneksi monet ystävistäni eivät minua hylänneet. Taitaa olla seurakunnan vanhusten tapa olla puhumatta exien kanssa. Me nuoret ainakin ollaan yhteyksissä toisiimme rajojen yli.
>>Taitaa olla seurakunnan vanhusten tapa olla puhumatta exien kanssa.
Olen pienen otokseni perusteella taipuvainen vielä ajattelemaan, että kyse on henkilön ajattelun "vapaudesta", siis ainakin ennen kuin määritämme "vanhuksen" hieman tarkemmin. Nuorten ja vanhojen sitoutumisessa Vt-seuran opetuksiin on nykyään suurempi ero, kuin nuoruudessani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242660
- 951586
- 1211384
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa371174- 751150
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo25994- 53942
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270941MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil216899Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall108830