Minkähän kokoinen aggregaatti riittää pyörittämään asuntoautossa TV:tä, digiboksia ja satunnaisesti mikroaaltouunia? Akkuakin pitäisi saada ladatuksi...Tietysti pitäisi olla hiljainen yms. Utopiaa vai älytöntä? Tuolla "korvessa" olisi varmaan ehdoton peli! Mites esim tuollainen http://www.motorpower.fi/aggregaatit/2000.htm
Harrastukseni vuoksi ei aina ole mahdollista majoittautua leirintäalueelle, joten turhan päiväiset mussutukset voi jättää kirjoittamatta... ;-)
Niin nyt tietysti joku ajattelee, että eikös sen pitänyt mennä sinne korpeen harrastamaan eikä katsomaan telkkaria, niin kerrottakoon selvennykseksi, että perheeni viihtyvyydeksi tälläistä kyselen...
Kiitos asiallisista vastauksista!
Aggregaatti
12
9731
Vastaukset
- K.Aravaani
TV ja boksi kuluttavat yhdessä muutama sata wattia (pääasissa TV), mikroja on monenlaisia, mutta lienevät nekin yleensä alle 1 kW luokkaa, joten tuo on hyvinkin riittävä käyttöösi.
Kaikissa sähkölaitteissa pitäisi olla tyyppikilvessä tehonkulutus (W), kannattaa tarkistaa.
Niitä kun summailee, niin voi mitoittaa koneet tarpeen mukaan.- ap Setä
Mikrojen ilmoitetut tehot esim. 800W ovat mikroaaltotehoja. Laitteiden ottotehot ovat selvästi suurempia eli 1000-1500.
- Tämmöistä?
Elikkä:
Iso akku ja invertteri?
Latailet akkua aina ajellessa. Hiljainen ja savuton vaihtoehto tilapäiseen käyttöön.- Santtu
, mutta olisiko Aggregaatti kuitenkin varmenpi? Esim. mikroa tulee käytettyä niin vähän, joten sen käytön ajaksi voi muut laitteet vaikka sulkea. Akkujen kanssa on kuitenkin aina epävarmaa varsinkin jos on pitkään parkissa. Mitenkähän sitten aurinkopaneelit? Millainen paneeli invertteri täytyisi olla tuollaiselle käytölle?
- Eepo
Santtu kirjoitti:
, mutta olisiko Aggregaatti kuitenkin varmenpi? Esim. mikroa tulee käytettyä niin vähän, joten sen käytön ajaksi voi muut laitteet vaikka sulkea. Akkujen kanssa on kuitenkin aina epävarmaa varsinkin jos on pitkään parkissa. Mitenkähän sitten aurinkopaneelit? Millainen paneeli invertteri täytyisi olla tuollaiselle käytölle?
Kokemusta on aurinkopaneeli- invertteri systeemistä ja toimii hyvin. Voit huoletta lisätä listaan kahvin keittimen ja parranajokoneen.
Itse laitoin autooni 120W panelin ja lisä akun kuskin penkinalle 110Ah ja nyt autossa on noin 200Ah akku varaa.
Täytyy sanoa, että kevät talvella vapaa parkissa Levin pihalla ei ilma lämmitykselläkään tarvitse autoa käytellä tai agrigaatteja viritellä. Normaali aurinkoisella kevätpäivällä(vko 12)tuotto arvio noin 40Ah eli. mihin se riittää 8h truma täysillä tai n. 40 kuppia kahvia. Eli normaalin elämiseen hyvin, silti jää vielä toi 200Ah:n vara kapasiteetti koskematta.
- Käynnistysteho
Useat sähkölaitteet vaativat käynnistyessään selvästi suuremman tehon kuin jatkuvassa käytössä. Aggregaatti on luonnollisesti mitoitettava tämän tehon mukaan. TV lienee tällainen, mikroaaltouunista ei ole minulla ole tietoa. On muuten tuo Kipor tehokas laite - polttomoottori 2,2 kW ja suurin sähköteho 2,0 kW = kannattaa suhtautua varauksella tuohon suurimpaan hetkelliseen tehoon. Muuten varmaan hieno laite.
- Prätkähiiri82
itsellä samatehoinen peli. On riittänyt meille varsin mainiosti. Aina kun agregaatti pyörii on kaikki päällä ja akut latautuu. Itse en ole edes ynnänny mihin tuo riittää, mutta tv, digiboksi,dvd, kannettava vaunun valot nyt ainakin yhtäaikaa pyörittää... Vaikka eihän kaikkea tule yhtäaikaa yleensä päällä pidettyä.
- kokeillut
Mulla on vastaavanlainen saman tehtaan tuote, tosin vain 900 wattinen. Hieno ja hiljainen peli, on minun käyttööni riittämätön. Lataa akun, pelaa pikkulaitteissa, mikrolle samaan aikaan täysin riittämätön. Tuossa kuvaamassasi pelissä on tehoa vähän enemmän, joten uskon sen nippa nappa riittävän. On huomattava myös se, onko vaunussasi/autossasi automaattinen jääkaappi, joka kääntää käyttölaitteen automaattisesti sähkölle silloin kun sähkö kytketään päälle. Minulla sellainen on ja uskon että suuri tehontarve johtuu juuri jääkaapista.
Jos ymmärsin, laitteessa on teho 1600 w, joten riittänee. Itse aion kyllä hankkia seuraavaksi vähintään 2,5 kilowattisen.- Santtu
löytyy ihan käyttäjien kokemuksia. Miten muuten käytössä olette laitteen sijoittaneet? Onko aggregaatti ollut ihan auton/vaunun lähellä vai jossain "nurkan takana"? Onko ääni häirinnyt?
- kokeillut
Santtu kirjoitti:
löytyy ihan käyttäjien kokemuksia. Miten muuten käytössä olette laitteen sijoittaneet? Onko aggregaatti ollut ihan auton/vaunun lähellä vai jossain "nurkan takana"? Onko ääni häirinnyt?
Ääni on hiljainen mutta silloin kun laitteesta otetaan kaikki teho, ääni kovenee reilusti. Kyllä laite pitäisi mielestäni silti sijoittaa suht kauas vaunusta, sen verran se kuitenkin ääntelee. Vertailuksi jos otetaan näitä suurikokoisempia laitteita, joita myydään 2-300 eurolla, on tämä laite todella hiljainen. Mitä enemmän siitä tehoja "revit", sen suurempi ääni. Siksipä itse haluankin laitteen josta ei tarvitse kaiken aikaa repiä suurinta mahdollista tehoa.
Laite on tilapäiskäytössä varmasti hyvä peli, kukin hankkii laitteen omien tarpeittensa mukaan. Sinulle tuo on varmasti ihan OK!
Itse himoitsen kiinteästi auton alle asennettavaa mallia, jonka kaikki käyttötoiminnot hoidetaan sisältä käsin. (sähköstartti jne) Silloin hankintahinta helposti kymmenkertaistuu! - se siitä
Santtu kirjoitti:
Riittää hyvin noihin käyttötarpeisiin. Mikro uunia ostaessa (jos ei ole jo valmiina) kannattaa kiinnittää huomiota laitteen ottotehon (mahdollisimman lähellä mikrotehoa, eli vain pieni lisätehon otto) tarpeeseen enemmän kuin pelkkään mikrotehoon. Mikroahan kuitenkin käytetään vai lyhyitä aikoja kerrallaan. Sama juttu pätee valittaessa muitakin sähkölaitteita, kuten kahvinkeitintä. On hyvä selvittää niiden tarvitsema sähköteho, ja koittaa valita ne pienempikulutuksiset.
Kipor on vastaavankokoisen Hondan kopio. Hinta vain murto-osa Hondan hinnasta. Käyntiääni on pieni, samoin polttoaineen kulutus. Silti käytettäessä laitetta, on hyvä vetää se jatkojohdolla vähän kauemmas autosta, ja mieluummin tuulen alapuolelle.
- AggregaattiMies
Tässä on muutama vinkki matkailuautoon sopivan aggregaatin valintaa koskien:
http://www.aggregaatit.com/ajankohtaista/aggregaatti-asuntoautoon/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747