Hei tietzeläiset,
millaisia oireita teillä on kyseisestä vaivasta ja kauanko se on kestänyt ja miten ootte sitä hoitaneet, paraneeko se todella itsestään?
Mulla on ollut se melkein vuoden on/off tyyppisenä ja en ole oikein varma mistä se tuli niin yllättäen. Kävin silloin päivystyksessäkin, mutteivät ne osanneet sille mitään tehdä. Antoivat vaan särkylääkereseptin kouraan, mitä en milloinkaan käyttänyt.
Mun oireet ovat vihlontaa vasemman puolen kyljessä, painon tunnetta rintakehällä sekä välillä se kipu tuntuu myös vasemmalla puolen selkää.
Syvä sisäänhengitys, vartalon taivutus tai kierto tuntuvat myös kipuna kyljessäni.
Olen yrittänyt olla rasittamatta sitä ja välillä myös olen yrittänyt kevyttä jumppaa ja venyttelyä, en tiedä onko siitä nyt sen suuremmin apua mutta yritänpähän jotenkin edes vähäksi aikaa lievittää sitä.
Oletteko käyneet lääkärissä vaivan takia ja miten lääkäri on sitten diagnosoinut vaivan ja ootteko saaneet siihen mitään helpotusta?
Mä oon harkinnu käyväni päivystyksessä tämän takia, mutta oon aatellu sen paranevan itsekseen. Kylhän tää aika paljon toisinaan masentaa mieltä, mut on se aina kumminki välillä poikessa tuo vaiva.
Tietzen
12
4442
Vastaukset
- minulla on
On ollut jo 15v asti (nyt 25v) ensin sitä ei oikein osattu diagnosisoida koska oli niin "uusi" juttu, tai ei uusi mutta monelle lääkärille uusi. Usein juoksin sen kanssa päivystyksessä ja ensiavuissa. Sitten kun sain dg:n niin sain erilaisia kipulääkkeitä ja esim. kylmägeeliä. Nuorempana muistan, että se oli useimmin ns. akuuttivaiheessa kuin nyttemmin enää eli rintakehä särki kauankin. Mutta aina se rauhoittui itsestään. Nyttemmin nuo pahat vaiheet ovat vähentyneet, oisko ollu joskus pari vuotta sitten viimeksi tosi kipeä. Kyllä mulla tuo rintaranka aina on sellainen aika arka ja hiljalleen särkeekin, mutta siihen on tottunutkin ja sitten se kumminkin aina helpottaa itsestään. Suosittelen sitä puuduttavaa kylmägeeliä, oisko ollu felden tms niminen. Mulla se auttoi niin ei aina tarvinnut syödä särkylääkkeitä. Mistään vaarallisesta ei ole kyse vaikka se välillä kipeä onkin, ehkä sinullakin käy niin että se ajan kanssa helpottaa tuo vaiva. Itsellä siis särkee silloin rintakehä/ranka, oikein kuumottavaa särkyä, leviää kainaloon ja ihan rintoihin saakka sekä välillä alimpiin kylkiluihin jolloin särkyä myös selänpuolella. Tsemppiä. Jos oikein paha niin siihen saa puudutuspiikkejäkin. Itse en koskaan uskaltanut kokeilla =)
- SNOWQUEEN
Kävin päivystyksessä eilen tämän tietzenin takia ja hyvillä mielin ajattelin saavani hoitoa sieltä.
Ja mitä sitten, ei mitään!
Nykyajan terveydenhuolto on aivan sieltä kotoisin, ei saa hoitoa vaikka sitä tarvitsisi.
Passittivat vain kotiin. Varaa aika terveyskeskukseen!
Jaaha, että pitäis niinku monta viikkoo tai kuukautta odottaa ja kärsiä ja pelätä milloin se kipu taas iskee.
Viime vuoden lopulla kävin päivystyksessä saman asian vuoksi ja sillon lekuri vain totesi vaivan olevan lihaskramppi ja kirjoitti burana reseptin.
Jos asiakas tulee päivystykseen, ei hän sinne huvikseen ilman syytä ole menossa.
Kun minun vuoroni koitti, luukulla sitten kysyttiin.. minkälaista vaivaa on?
Vastasin kylkikipua, joka tuntuu rintakehällä ja selänkin puolella toisinaan ja joskus se tuntuu hengittäessäkin.
Täti oli hyvin vaivautuneen näköinen kysellessään minkä luonteista se kipu on, minä näin sen vaivautuneisuuden.
Mainitsin mä siitä kylkiruston tulehduksesta, mutta ihan niinkuin ei olisi ollut kuulevinaankaan.
Se tarkisti tietokoneelta mun viimekertasen käynnin.. joo täällä sanotaan lihaspistos/lihaskramppi, ilmeisesti se on nytkin vaan lihasperäistä kipua.
Anteeks nyt vaan mutta lihaskipu ei ole noin pitkäkestoista!
Oletko kokeillut särkylääkettä?.. juu, mut ei se mitään auta.
Käytätkös e-pillereitä, kun nehän lisää verisuonten tukos riskiä?.. en käytä.
Mutta jos rupeaa tuntumaan siltä ettei saa henkeä, niin tule toki sitten.
Tämä päivystys on kuule sellaisille akuuttipotilaille, joilla on oireet alkanu 1-2 vrk:n aikana.
Olisi samantien sanonut että muut joilla on ollu jotain pitempään, niin painukoon helvettiin valittamaan ja viivyttämästä muita.
Kumma kun ei hoideta, ei tutkita eikä oteta todesta!!!
Mulla ainakin meni luotto siihen päivystykseen.. eihän sinne voi mennä enää, kun ei kukaan siellä ota mitään sanomaani todesta.
Mitä järkeä on sitten varata aikaa mihinkään muuallekaan?.. kun nyt pelkään ettei kukaan uskoisi ja pitäisivät jotenkin luulotautisena.
Ei olisi pitänyt ollenkaan mennä eilen nolaamaan itseäni sinne paikkaan.
Sama se on sitten odottaa ja toivoa että se paranisi itsekseen.
Kaikkien pitäisi tasapuolisesti saada hoitoa, olipa sitten minkälainen tahansa.. mutta ne kaikki hemmetin johtajat, nehän ne oikein rypevät siinä rahassaan ja saavat varmaan parhaimmat hoidot mitä maa päällään kantaa.
Jos ei tavallinen kansalainen saa hoitoa kun olisi tarvetta ja tuollainen ökyrikas saa, niin kyllä ovat asiat todella huonosti suomen terveydenhuollolla!
Ihmisiähän mekin tavalliset kansalaiset ollaan ja on meilläkin oikeus saada hoitoa silloin kun sitä tarvitsee, voi tätä maailmaa mihinkä se onkaan menossa.- epäreilua
Miten erilailla ihmisiä kohdellaan. Itse olen aina saanut hyvää hoitoa, siis aina juuri sen JÄLKEEN kun on saatu diagnoosi. Kyllä sitä tutkimusvaiheissa on aina pompoteltu sinne ja tänne. Kerran menin yöllä ensiapuun niin hoitaja käski lähteä kotiin kasvamaan.... mutta kun diagnoosi esim tietzenistä sain, niin läkäreiden on jo helppo hoitaa sitä. Antavat tiettyjä lääkkeitä ja jos ne ei auta niin siihen annetaan niitä puuduttavia pistoja rintatankaan. Vaadi kunnon hoitoa.
- SaimiL
Päivystykseen ei kannata mennä muuten kuin silloin kun on todella päivystysluontoista asiaa.
Silloin lääkäreitä on minimimiehitys, ja he luonnollisesti keskittyvät niihin, joilla on sellaisen hoidon tarve, jota ei voi lykätä, tapaturmat, infarktit yms.
Ihan asiallinen neuvo varata aika terveyskeskuksesta. Aikaa varatessa kysytään (ainakin meidän terveyskeskuksessa) esitiedot vaivastasi, jolloin lääkäri tietää vähän asennoitua, millainen potilas on tulossa.
Luepa tuolta muiden kokemuksista:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000008887439 - mutta!
SaimiL kirjoitti:
Päivystykseen ei kannata mennä muuten kuin silloin kun on todella päivystysluontoista asiaa.
Silloin lääkäreitä on minimimiehitys, ja he luonnollisesti keskittyvät niihin, joilla on sellaisen hoidon tarve, jota ei voi lykätä, tapaturmat, infarktit yms.
Ihan asiallinen neuvo varata aika terveyskeskuksesta. Aikaa varatessa kysytään (ainakin meidän terveyskeskuksessa) esitiedot vaivastasi, jolloin lääkäri tietää vähän asennoitua, millainen potilas on tulossa.
Luepa tuolta muiden kokemuksista:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000008887439Eikai kukaan sinne päivystykseen menekään mitään päänsärkyä valittamaan? Ensiavusta puhumattakaan! Ja vaikka menisikin niin mikään ei oikeuta hoitohenkilökuntaa nimittelemään potilasta! Kyllä se vaan niin on.
- hoidettu
Jos vaivaa rintarangan ahdistus, rintalastan kipu, kipua kyljessä tai muita vastaavia... syy saattaa olla: rintaranka täysin jumissa!
Hoito: rintarangan nikamalukkojen/fasettilukkojen avaus.
Vaikutus: rintakehä toimii ja laajenee paremmin, ei kiristä mistään, happi kulkee paremmin, ei kipua.
Tietzen (yksi monista) on lääkäreiden keksimä nimi oireille, joiden syntysyytä ne ei ymmärrä. Siksi eivät osaa hoitaakaan, paitsi antamalla pillereitä... - hoitsu minäkin
sama mitä sieltä koneelta luetaan edellisen käyntisi syyksi. Paljon riippuu siitä kuinka asiasi esität.
Sinun tulee asiallisesti kertoa, että nyt koskee niin paljon ettet tiedä mitä tehdä ja tarvitset lääkärin apua. Jos tilanne todellakin on ollut sellainen, että kipu on ollut kestämätöntä. Jos olet saanut asiatonta kohtelua pahoittelen kyseisen hoitajan käytöstä, muista että ihmisiä mekin olemme sen valtavan vastuun ja työtaakan alla jonka kannamme.
Ja palatakseni lääkärin sinulle kirjoittamaan tulehduskipulääkereseptiin, se on kirjoitettu helpottamaan oloasi ja lievittämään tulehdusta kylkirustoissa.
Et voi haukkua täällä terveydenhuollon henkilöstöä jos itse et edes vaivaudu syömään tulehduksen hoitoon määrättyä lääkettä ja varaamaan aikaa terveyskeskukseen omanalueesi lääkärille.
Vastuu hoitoon hakeutumisessa on sinulla itselläsi. Täällä valittaminen ei asiaasi auta, vaan on toimittava ja tilattava aika lääkäriin. - SNOWQUEEN
hoitsu minäkin kirjoitti:
sama mitä sieltä koneelta luetaan edellisen käyntisi syyksi. Paljon riippuu siitä kuinka asiasi esität.
Sinun tulee asiallisesti kertoa, että nyt koskee niin paljon ettet tiedä mitä tehdä ja tarvitset lääkärin apua. Jos tilanne todellakin on ollut sellainen, että kipu on ollut kestämätöntä. Jos olet saanut asiatonta kohtelua pahoittelen kyseisen hoitajan käytöstä, muista että ihmisiä mekin olemme sen valtavan vastuun ja työtaakan alla jonka kannamme.
Ja palatakseni lääkärin sinulle kirjoittamaan tulehduskipulääkereseptiin, se on kirjoitettu helpottamaan oloasi ja lievittämään tulehdusta kylkirustoissa.
Et voi haukkua täällä terveydenhuollon henkilöstöä jos itse et edes vaivaudu syömään tulehduksen hoitoon määrättyä lääkettä ja varaamaan aikaa terveyskeskukseen omanalueesi lääkärille.
Vastuu hoitoon hakeutumisessa on sinulla itselläsi. Täällä valittaminen ei asiaasi auta, vaan on toimittava ja tilattava aika lääkäriin.Minä kyllä kerroin asiani ihan niin asiallisesti kuin vain osasin, kuvasin oireet ja kaikki ja silti en sillä kerralla saanut hoitoa.
Ja kyllä, kyllä minä muistan että hekin ovat vain ihmisiä.
Mutta hän ei tuntunut ottavan minua todesta, vaikka mielestäni kuvailin kaikki oireet niinkuin ne olivatkin.
Ei hän voinut oikeasti silloin tietää mikä minua vaivaa, hän vain sitä väitti että se on lihaksessa se kipu, vaikka minä sanoin että ei se niin ole eikä siihen mikään särkylääke auta, vaikka olinkin sitä kokeillut.
Tuolloin viimevuoden lopulla kun kävin siellä päivystyksessä, ei silloin vielä edes osattu epäillä mitään tietzeniä.
Sanottiin vaan että tule uudestaan jos rupeaa tuntumaan, ei tuntunut aikoihin ja ei sitten tarvinnut käydäkään yli puoleen vuoteen.
Sitä buranaa ei silloin edes sitä paitsi määrätty mihinkään tulehdukseen, vaan lihasrevähdyksen aiheuttaman kivun hoitoon.. jota se ei ollut.
Anteeksi nyt vain mutta minä en ole täällä ketään haukkunut, minä vain kerroin mielipiteeni asiasta, tuskin se kiellettyäkään on.
Vaikka valitinkin asiasta täällä, niin tiedän myös sen että ei se valittaminen mitään auta, halusin vain kirjoittaa ja tuoda mielipiteeni julki.
Tajuan sen valtavan vastuun ja työtaakan joka hoitohenkilökunnalla on, hoitoalalla on rankkaa, tiedän sen. Parhaansahan he kaikki vain tekevät ja sehän on hyvä asia.
Tiedän myös sen että vastuu hoitoon hakeutumisessa todella on itselläni.. kävinkin itseasiassa menneen viikon maanantaina päivystyksessä ja nyt sitten pääsinkin sisään heti.
Valitin rintakipuja, jotka todella olivat pahenneet parin päivän aikana huomattavasti ja heti pääsin sisään.
Otettiin ekg, verikokeet ja tulehdusarvot mutta ne oli kaikki ihan ok.
Tälläkerralla mulla vasta todettiin se tietzen ja lääkäri pisti kipeisiin kylkirustoihini kaksi annosta kortisonia.
Lääkäri sanoi että ne kortisonipiikit olisi uusittava kahden viikon päästä ja sainkin ajan paikalliseen terveyskeskukseen.
Kyllä minä aina terveydestäni huolen pidän ja menen lääkäriin jos tarvetta ilmenee.
Jaksamista työhösi :) - Potilas -57
Kävitkö Acutassa? Tampereella ainakin päivystys mennyt Hatanpään päivystysaseman jälkeen PÄIN PERSETTÄ!!!!!
- ....................
Potilas -57 kirjoitti:
Kävitkö Acutassa? Tampereella ainakin päivystys mennyt Hatanpään päivystysaseman jälkeen PÄIN PERSETTÄ!!!!!
Tuskin kirjoittajat enää noin monen vuoden päästä täällä käyvät lukemassa viestejä.....
- olin peloissani
jep jep!minulla on ollu nyt tuo homma noin 3-4kk...välillä on pari päivää ettei mitään ihmeellistä mutta sitten taas iskee,tosin eivät ole pitkään aikaan olleet kovin pahoja.olen kyllä sellain paranoidi että aina mä sitä sydäntä pelkään.kävin lääkärissä useaan otteeseen otettu röntgen sekä sydänkuvat,keuhkokuvat verikokeet ja mitattu vernpaine ja sanoivat että tuollaisella sydämellä ei tarvitse pelätä mitään(mutta silti vainistaa)...sanoivat että lihaspistos/lihaksisto jumissa.töissä muuten kävi 6viikkoa sitte että ei saanu happea ja jopa kädet puutu mut kuvissa ei näkyny mitää.eli ihan rauhassa:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1795012Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,204418Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993117Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532962Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432902- 522511
- 271929
- 221767
- 351760
- 681751