Silikoniteipin käyttäjät

Trine

Käväisin toissapäivänä ostamassa apteekista silikoniteippiä, Mepitel (itseasiassa se on sellainen arkki, josta voi leikata mieleisen kokoisia paloja). No juu leikkasin siitä n.0,5cm leveitä viipaleita joita asettelin arpien päälle, mutta eihän ne siinä pysy. Kaivoin sitten haavateipin (micropore) esille ja kiinnitin. Onko joku keksinyt muita tapoja saada silikonin pysymään? Kun teipit lisäävät kuitenkin silikoniteipin "hauduttavaa" vaikutusta, liekkö positiivinen vai negatiivinen piirre?

Silikoniteipin hintaa miettivät: apteekin täti sanoi, että teippiä voi varovasti pestä kädellä ja laittaa takaisin paikalleen (vähän niinkuin piilolinssien hoito! :)). Hinnoissa oli pieniä eroja eri apteekkien välillä.

Onko joku muuten löytänyt jotain eri merkkistä teippiä?

16

11091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkurintainen

      Miksi te sitä teippiä käytätte? minä sain kirurgilta ohjeen, ettei teippejä tarvitse käyttää sen jälkeen kun ne leikkauksessa tikkien päälle asetetetut teipit poistetaan (10 pvän kuluttua leikkauksesta). Kirurgi kehoitti ainoastaan pitämään jatkuvasti urheiluliivejä ja sen alla sidetaitoksia. Vuotaako teidän haavanne? Parastahan on haavalle ettei sitä teippien kanssa hauduteta.....?

      • Trine

        En kirjoittanut laittaneeni teippiä minkään haavan päälle. Leikkauksesta puoli vuotta, että enköhän voi puhua ihan kuule leikkausarvesta (arpikudosta)...

        "Hauduttamisella" tarkoitin arven pehmentämistä, siksi se oli sitaateissa. No joo varmaan pointtini tuli jo selväksi, silikoniteipin käyttötarkoituksesta voit lukea tarkemmin aikaisemmista kirjoituksista.


    • vai että mepitel..

      Sinun oli tarkoitus ostaa MEPIFORM - silikooni teippiä varmaankin ???
      Se on kaksipuoleista. Eli ensin leikataan sopivia suikaleita, sitten irrotetaan ruskea teippiosa suojakalvosta ja ruskea teippi kyllä tarttuu ihan kuin mikä teippi vaan, kun et laita rasvoja alle.
      Silikooniteippejä käytetään ehkäisemään arpialueen turha leviäminen ja kasvaminen. Sen on tarkoitus kypsyttää haavaa normaalia nopeammin. Teippiä ei tule käyttää ennen kuin haava on kunnolla tiputtanut kaikki ruvet eli noin 2 viikkoa leikkauksesta kannattaa odottaa. Itselläni n. 30 cm haava vatsalla, tehtiin viikko sitten. Ostin jo valmiiksi teippiä, kunhan haava vaan kuivuisi ensin.

      • ..edellinen...

        Teippi täytyy olla tarpeeksi leveä, itse leikkaan aina reilun sentin mittaisia.


      • Taisin lukea pakkauksesta v...

        No niin, mutta joka tapauksessa puhutaan edes samasta asiasta.:)

        Tätä ostamaani teippiä on eri kokoisina arkkeina (nimeä en nyt kirjoita, kun paketti ei satu olemaan mukana). Teippi on myös kaksipuoleista, ja se on reijitettyä, siinä on tosin molemmilla puolilla läpinäkyvä suojamuovi päällä. Kyllä teippi siis ihoon tarttuu, mutta myös toinen puoli vaatteisiin (vaikka jättäisi suojamuovin, niin aina jostain reunasta), ja sittenhän ne ei ole enää paikallaan. Voi olla että johtuu myös siitä, että leikkaan niin pieniä siivuja, voin kuvitella että kokonainen 5cmX7cm levy pysyykin paikallaan paremmin.

        Mun arvet on aika kapeat, siksi en viitsi tuhlata teippiä terveelle iholle enempää kun täytyy, haluankin kokeilla teippiä, jos se auttaisi punaisuuteen ja ankkurileikkauksen alaliitoskohdan epätasaisuuteen.

        No mutta, taidan jatkaa testailua silikoni- ja haavateippiyhdistelmälläni. Kyllähän siinä alkaa sitten nopeastikin nähdä mihin suuntaan ollaan menossa.

        Moro vaan!


      • ..vai että mepitel
        Taisin lukea pakkauksesta v... kirjoitti:

        No niin, mutta joka tapauksessa puhutaan edes samasta asiasta.:)

        Tätä ostamaani teippiä on eri kokoisina arkkeina (nimeä en nyt kirjoita, kun paketti ei satu olemaan mukana). Teippi on myös kaksipuoleista, ja se on reijitettyä, siinä on tosin molemmilla puolilla läpinäkyvä suojamuovi päällä. Kyllä teippi siis ihoon tarttuu, mutta myös toinen puoli vaatteisiin (vaikka jättäisi suojamuovin, niin aina jostain reunasta), ja sittenhän ne ei ole enää paikallaan. Voi olla että johtuu myös siitä, että leikkaan niin pieniä siivuja, voin kuvitella että kokonainen 5cmX7cm levy pysyykin paikallaan paremmin.

        Mun arvet on aika kapeat, siksi en viitsi tuhlata teippiä terveelle iholle enempää kun täytyy, haluankin kokeilla teippiä, jos se auttaisi punaisuuteen ja ankkurileikkauksen alaliitoskohdan epätasaisuuteen.

        No mutta, taidan jatkaa testailua silikoni- ja haavateippiyhdistelmälläni. Kyllähän siinä alkaa sitten nopeastikin nähdä mihin suuntaan ollaan menossa.

        Moro vaan!

        Hei Trine!
        Kuvaamasi teippi EI ole sitä oikeaa, ei ainakaan sitä, mitä prof. Nordströmin sairaalasta minulle aikoinaan annettiin levy malliksi ja jota olen käyttänyt. Niin, kaikissa pikkuapteekeissa ei yleensä edes ole sitä Mepiformia, vaan täytyy tilata .
        Tarkoitin teipin kaksipuolisuudella sitä, että on ns. teippi ja sitä vastaan paksu muovinen suojalevy.


      • vai että..
        Taisin lukea pakkauksesta v... kirjoitti:

        No niin, mutta joka tapauksessa puhutaan edes samasta asiasta.:)

        Tätä ostamaani teippiä on eri kokoisina arkkeina (nimeä en nyt kirjoita, kun paketti ei satu olemaan mukana). Teippi on myös kaksipuoleista, ja se on reijitettyä, siinä on tosin molemmilla puolilla läpinäkyvä suojamuovi päällä. Kyllä teippi siis ihoon tarttuu, mutta myös toinen puoli vaatteisiin (vaikka jättäisi suojamuovin, niin aina jostain reunasta), ja sittenhän ne ei ole enää paikallaan. Voi olla että johtuu myös siitä, että leikkaan niin pieniä siivuja, voin kuvitella että kokonainen 5cmX7cm levy pysyykin paikallaan paremmin.

        Mun arvet on aika kapeat, siksi en viitsi tuhlata teippiä terveelle iholle enempää kun täytyy, haluankin kokeilla teippiä, jos se auttaisi punaisuuteen ja ankkurileikkauksen alaliitoskohdan epätasaisuuteen.

        No mutta, taidan jatkaa testailua silikoni- ja haavateippiyhdistelmälläni. Kyllähän siinä alkaa sitten nopeastikin nähdä mihin suuntaan ollaan menossa.

        Moro vaan!

        Et voi Mepiformissa jättää suojakalvoa mitenkään paikoilleen, koska liima osa on juuri suojakalvoa vasten ja suojalevy heitetään pois...


      • Trine
        vai että.. kirjoitti:

        Et voi Mepiformissa jättää suojakalvoa mitenkään paikoilleen, koska liima osa on juuri suojakalvoa vasten ja suojalevy heitetään pois...

        Moron. Juu eli onkin näköjään erilainen silikoniteippi kyseessä, nimittäin tämän nimi on Mepitel (Mepiform kuulostaakin tutummalta). Tarkemmin tuotepakkausta tutkiessa huomasin sen olevan erityisesti palovammoille, hiertymille ja muille kivuliaille ihovaurioille.

        Täytyypä mennä huomenna kyselemään sitä Mepiformia. No ihan hyvä, että aloin kyselle kokemuksia niin saan ostettua asianmukaisen tuotteen, vähän kyllä ihmetyttää ison kaupungin apteekkarien tietämys tai tietämättömyys...


      • pikkurintainen
        Trine kirjoitti:

        Moron. Juu eli onkin näköjään erilainen silikoniteippi kyseessä, nimittäin tämän nimi on Mepitel (Mepiform kuulostaakin tutummalta). Tarkemmin tuotepakkausta tutkiessa huomasin sen olevan erityisesti palovammoille, hiertymille ja muille kivuliaille ihovaurioille.

        Täytyypä mennä huomenna kyselemään sitä Mepiformia. No ihan hyvä, että aloin kyselle kokemuksia niin saan ostettua asianmukaisen tuotteen, vähän kyllä ihmetyttää ison kaupungin apteekkarien tietämys tai tietämättömyys...

        no olin ulkona kuin lumiukko tässä jutussa.....täytynee odottaa haavojen parantumista ja sen jälkeen tarkkailla tilannetta....otan kuitenkin tiedon tästä mepiformista muistiin! kiitos ja hyvää yötä teillekin! ei ollut muuten mitään ihan kivan näköistä kun olin ekat teipit tänään repinyt rintamuksistani tikkien päältä, yäks...


      • Trine
        pikkurintainen kirjoitti:

        no olin ulkona kuin lumiukko tässä jutussa.....täytynee odottaa haavojen parantumista ja sen jälkeen tarkkailla tilannetta....otan kuitenkin tiedon tästä mepiformista muistiin! kiitos ja hyvää yötä teillekin! ei ollut muuten mitään ihan kivan näköistä kun olin ekat teipit tänään repinyt rintamuksistani tikkien päältä, yäks...

        Jesh, laita ihmeessä muistiin mepiform. Itsekin olin sitten ostanut vähän vääränlaista, ei muuta kun vaihtamaan.

        Toivottavasti toimii, on kyllä paljon ihotyypistä kiinni. odotukset tuotteelle on kovat, mutta realistiset.

        Muistan hyvin, kun itse otin ensimmäisen kerran teippejä pois. Iho oli keltainen ja mustelmainen, alkoi yököttää niin, että piti mennä oikein makuulleen, ettei lähde taju. Hyvinhän se sitten alkoi rullata, kun oli hetken huokaillut :).

        Hyviä jatkoja!


      • käyttää reilusti jälkikäteen?
        Trine kirjoitti:

        Jesh, laita ihmeessä muistiin mepiform. Itsekin olin sitten ostanut vähän vääränlaista, ei muuta kun vaihtamaan.

        Toivottavasti toimii, on kyllä paljon ihotyypistä kiinni. odotukset tuotteelle on kovat, mutta realistiset.

        Muistan hyvin, kun itse otin ensimmäisen kerran teippejä pois. Iho oli keltainen ja mustelmainen, alkoi yököttää niin, että piti mennä oikein makuulleen, ettei lähde taju. Hyvinhän se sitten alkoi rullata, kun oli hetken huokaillut :).

        Hyviä jatkoja!

        eli jos leikkauksesta on 4 kk ja arvet on vieläkin punaiset ja pulleat?


      • Trine
        käyttää reilusti jälkikäteen? kirjoitti:

        eli jos leikkauksesta on 4 kk ja arvet on vieläkin punaiset ja pulleat?

        Pyysin apteekkaria tilaamaan mulle tuollaisen arkin, kun ei ollut niillä varastossa. Tulee tällä viikolla, eli ohjeista pitäisi sitten ilmetä. Voin vaikka kirjoittaa sitten tänne mitä siellä lukee.

        Netistä löytyy varmasti myös pakkausseloste, jos jaksat etsiä :).


      • teippeilijä
        käyttää reilusti jälkikäteen? kirjoitti:

        eli jos leikkauksesta on 4 kk ja arvet on vieläkin punaiset ja pulleat?

        Teippi vaikuttaa "sulattavasti" vielä vuosiakin vanhoihin arpiin. Toki käyttöaika on silloin mahdollisesti pidempi, jos arpesi on jo ennättänyt pullistua. Tuoreeseen arpeen käytettäessä arpikudos pysyy matalana. Neljän kk jälkeen on ihan hyvä aika aloittaa, ei ainakaan huononna haavan alkuparanemista.
        Niin, pitkäjänteisyyttä teipin käyttö vaatii. Teippiä ei tarvitse kuitenkaan 4 kk vanhoissa arvissa sen kummemmin availla, vaan voi pitää vaikka 2 viikkoa putkeen, jos vaan pysyy paikoillaan . ( teipin kanssa ei voi saunoa- siis kuumuus ) Suihkussa teippi pysyy hyvin paikoillaan.


      • mä vaan
        Trine kirjoitti:

        Jesh, laita ihmeessä muistiin mepiform. Itsekin olin sitten ostanut vähän vääränlaista, ei muuta kun vaihtamaan.

        Toivottavasti toimii, on kyllä paljon ihotyypistä kiinni. odotukset tuotteelle on kovat, mutta realistiset.

        Muistan hyvin, kun itse otin ensimmäisen kerran teippejä pois. Iho oli keltainen ja mustelmainen, alkoi yököttää niin, että piti mennä oikein makuulleen, ettei lähde taju. Hyvinhän se sitten alkoi rullata, kun oli hetken huokaillut :).

        Hyviä jatkoja!

        Kiva kuulla, että muillakin samanlaisia kokemuksia! Mullakin meinasi taju lähteä, kun näin leikkaushaavat ekaa kertaa sellaisinaan. Silmissä sumeni ja korvissa humisi ja naama meni aivan kalpeaksi ja oli pakko istua etten olis kaatunut... Että varokaa vaan muutkin, ei ole kaunis näky mutta kyllä se siitä!! :D


    • Cleithrum

      Mepiformia olen itsekin käyttänyt vajaan vuoden, ensin arpien hoitoon kunnes arpi leikattiin kuukausi sitten ja se "siistittiin". Minulla Mepiform on auttanut, arvet eivät ole enää niin paksut ja kovat. Keloidiarpiin pistettiin myös kortisonia aluksi, joka edesauttoi arpien hajoamista ja pehmenemistä. Nyt aloitan jälleen Mepiformin jottei "tuore" arpi lähtisi yhtään leviämään ja pysyisi vaaleana.

      Itse käytän samaa teippiä niin kauan kuin liimapintaa on, välillä huuhdellen ja kuivatellen teipit. Kannattaa muuten ostaa vähän eri kokoisia teippejä, jotta näkee mistä saa leikattua parhaiten sopivat teipit ilman hukkapaloja. 5x7,5cm oli ennen sopiva, mutta leikkauksen jälkeen 10x19cm on sopivampi koko. Olen myös tilannut apteekkiin "varastoon" näitä, koska muuten joutuvat joka kerta tilaamaan erikseen.

    • Anonyymi

      Joku sanoi alussa, että silikoniteippiä pitäisi käyttää vasta 2 kk päästä. Tämä väärinymmärrys johtunee Mepiformin ammattilasiivustosssa olevasta sanamuodosta "for 2 and 6 months". sillä tarkoitetaan kuitenkin, että kunhan haava on kiinni, voi aloittaa ja käyttää 2,3... tai jopa kuusi kuukautta. Eihän siitä enää 2 kk päästä ole mitään apua...

      Ja liian pienetsä palasta ei ole hyötyä. Apteekkien ojeissa sanotaan, että pitää olla 1 cm teippiä haavan molemmin puolin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe