Natufian-kultuuri

Seemiläiset sepot

Sharyn antoi hyviä vinkkejä 'Vedenpaisumus'-otsikon alla olleessa keskustelussa.

Paleoklimatologia on tiede, joka tutkii muinaisen ilmaston vaihteluita analysoimalla fossiilikerrostumia ja jäätikköön kerrostunutta jäätä. (wikipedia).

Vertaamalla niitä arkeologisia löytöjä, joita on tehty nykyisten Libanonin, Israelin ja Syyrian alueella, on voitu kehittää varsin uskottava teoria siitä, miksi tuolla alueella ihminen on siirtynyt pysyvämpään asutukseen.

Natufin-kulttuuri on ajoitettu alkaneeksi n. 12 000 vuotta sitten. He eivät asuttaneet vielä mitään pysyvästi vaan siirtyivät paikoista toiseen, mutta palasivat jossain vaiheessa vuotta aina takaisin Pohjois-Israelissa sijaitseviin luoliin. He rakensivat myöhäisemmässä vaiheessa alkeellisia taloja ja pitivät kotieläimiä ja hyödynsivät villivehnää ja muita kasviperäisiä tuotteita. Kauriinmetsästys oli edelleen liharuoan lähde.

10 000 vuotta sitten ilmasto viileni ja villivehnä ja muut lajikkeet hävisivät yksi toisensa jälkeen. Ihmiset keräsivät talteen parhaiten säilyneet siemenet ja saivat ne itämään, kun ne uudelleen viljeltiin sopivaan aikaan vuodesta - tämän he oppivat yrityksen ja erehdyksen kautta. Osa ihmisistä erkani heimostaan olosuhteiden pakosta ja hakeutuivat alueille jossa ilmasto oli sateisempi (Zargos-vuoristo, Itä-Turkki).

Muutaman tuhannen vuoden aikana nämä ihmiset olivat oppineet hyödyntämään villivehnää ja olivat joutuneet eräänlaiseen ekologiseen ansaan. He eivät tulleet toimeen ilmas sitä ja parhaiten säilyneet jyvät ja siemenet he keräsivät talteen ja uudelleen kylvivät ne. Heillä oli kotieläimiä, heimot olivat suurentuneet, he käyttivät yksinkertaisia savenvalantataitojaan astioiden tekemiseen, ja kun ravinto väheni ympäriltä ilmaston muuttuessa, oli vain turvauduttava opittuun viljelyyn.

-Tämä oli rankasti yksinkertaistettu niiltä sivuilta joilta löysin asiasta tietoa.-

3

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paremmin perehtynyt

Raaka on juu yksinkertaistus, mutta eipä tuo haittaa. Käyttäisin kuitenkin termia 'todistusvoimainen tulkinta', 'uskottavan teorian' sijasta. Arkeologian teoria on tutkimusmetodien määritelmiä ja strategiaa yms. ja arkeologia tekee tutkimustensa perusteella tulkintoja.

Piti nyt viilailla vittumaisuuttaan.

• Seemiläiset sepot

Onkin hyvä oikoa vääristyneitä käsitteitä. Ehkä minun pitäisikin luopua käyttämästä tuota populaariatermiä 'teoria' ja käyttää sitä vain, kun kriteerit täyttävät määritelmän.

• kotieläimistään he saivat tautitartuntoja, jotka myöhemmin johtivat immuniteettiin (esim. karjarutto, influenssa). Kun heidän jälkeläisensä myöhemmin siirtyivät muille mantereille, he toivat mukanaan kotieläimensä ja viljansa, mutta heidän tautinsa tappoivat alkuasukkaat (kts. Amerikka).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe