Haluan ilmaista järkytykseni tämän keskustelun johdosta. Olen itsekin katolilainen, äitini on puolalainen, isäni suomalainen. Tässä keskustelussa vaikuttaa olevan yleistä hupia vain puhua pahaa Pyhästä Isästä, piispasta ja papeista.
Luterilaisia sen sijaan ihaillaan, vaikka samoilla luterilaisilla on Puolassa hyvin, hyvin huono maine. Tuon kyseenalaisen maineen toi esille kirjoittaja Liisa Maria, kunnes hänet ajettiin tästä keskustelusta ulos. Ruotsalaiset luterilaiset ovat muun muassa viiltäneet Chestochowan Jumalan Äidin ikoniin haavat. Sitä ei saisi kai edes sanoa!
Nyt luterilaiset ovat viemässä pois Pyhän Henrikin jäännökset. Sellaista ei Puolassa tapahtuisi koskaan. Ihmiset rukoilisivat ja vaikka miehittäisivät kirkon ennen kuin antaisivat pyhimyksen jäännökset protestanttien käsiin. Mutta Suomessa koko asiasta ei saisi edes keskustella!
Suomessa monet katolilaiset ovat ikävä kyllä katolilaisia vain puoleksi, kuten tämä keskustelu valitettavasti osoittaa. Heille tekisi oikein hyvää kaydä vaikkapa Kalwaria Zebrzydowskassa, Czestochowassa tai Lichenissä katsomassa millaista on aito katolilaisuus - sekä ripittäytymässä. Onneksi Jumala on antanut tälle maalle aidosti katolisen piispan, joille kaikki aidot katolilaiset ovat kuuliaisia.
Vetoan teihin, katolilaiset. Olkaa ylpeästi katolilaisia älkääkä vain halpamaisia luterilaisten hännystelijöitä!
Oppikaa Puolasta!
201
11793
Vastaukset
- Kyselijä
"Ruotsalaiset luterilaiset ovat muun muassa viiltäneet Chestochovan Jumalan Äidin ikoniin haavat. Sitä ei saisi edes sanoa."
Itse luterilaisena olen hyvin pahoillani siitä, että joku luterilainen ( Ei kai sentään kaikki Ruotsin luterilaiset? ) on turmellut ikonia. Minusta kyseinen henkilö pitäisi saattaa edesvastuusen teostaan, kun kerran on tiedossa jo se, että hän on ruotsalainen ja luterilainen ja on vieraillut paikalla.
"Luterilaisia sen sijaan ihaillaan, vaikka samoilla luterilaisilla on Puolassa hyvin huono maine."
Minusta on ikävä kuulla, että kaikilla luterilaisilla on Puolassa hyvin huono maine. En ole käynyt maassa enkä ole tiennyt, että noin on.
"Nyt luterilaiset ovat viemässä pois Pyhän Henrikin jäännökset."
Onko asia aivan noin? Jos asia riippuisi tavallisesta luterilaisesta esim. minusta, niin katolilaiset saisivat reliikin haltuunsa vaikka tänä päivänä.
Reliikistä voi lukea tarkemmin tästä linkistä, jos yliopiston tutkijan ( jonka uskontoa ei ole mainittu ) mielipide kiinnostaa:
http://www.helsinki.fi/agora/yleista/Mita_valia_henrikilla.html- arvuuttelija...
eräs ystävämme palannut kehiin uuden nimimerkin kera? Mitäköhän hän seuraavaksi keksineekään?
- Kyselijä
arvuuttelija... kirjoitti:
eräs ystävämme palannut kehiin uuden nimimerkin kera? Mitäköhän hän seuraavaksi keksineekään?
"Onkohan eräs ystävämme palannut kehiin uuden nimimerkin kera? Mitäköhän hän seuraavaksi keksineekään?"
Olen kirjoitellut tänne jonkin verran aikaisemminkin, mutta tuskin olen mainitsemasi "ystävä". Tuskinpa tässä muuta keksin, kuin että yritän keskustella mahdollisimman säällisesti. - arvuuttelija...
Kyselijä kirjoitti:
"Onkohan eräs ystävämme palannut kehiin uuden nimimerkin kera? Mitäköhän hän seuraavaksi keksineekään?"
Olen kirjoitellut tänne jonkin verran aikaisemminkin, mutta tuskin olen mainitsemasi "ystävä". Tuskinpa tässä muuta keksin, kuin että yritän keskustella mahdollisimman säällisesti.Taisin kirjoittaa väärän otsikon alle eli siis tarkoitin Jolantaa, en sinua ystäväni Kyselijä.
- Jolanta
arvuuttelija... kirjoitti:
Taisin kirjoittaa väärän otsikon alle eli siis tarkoitin Jolantaa, en sinua ystäväni Kyselijä.
Jos yrität vihjailla jotakin, olisi parempi, että saman tien sanoisit sen suoraan. Vai vihaatko sinäkin Puolaa?
- Katolilainen
Jolanta kirjoitti:
Jos yrität vihjailla jotakin, olisi parempi, että saman tien sanoisit sen suoraan. Vai vihaatko sinäkin Puolaa?
sanon suoraan: pelkään että "Liisa-Maria" ja "Johanna L." ovat kokeneet jälleensyntymän puolipuolalaisena Jolantana. Voi meitä poloisia!
- Johanna L.
Katolilainen kirjoitti:
sanon suoraan: pelkään että "Liisa-Maria" ja "Johanna L." ovat kokeneet jälleensyntymän puolipuolalaisena Jolantana. Voi meitä poloisia!
En ole Jolanta.
Mutta eipä hätää, et sinäkään tunnetusti ole katolilainen, vaikka häpeällisesti edelleen väärinkäytätkin nimimerkkiä Katolilainen. - takapenkistä
Johanna L. kirjoitti:
En ole Jolanta.
Mutta eipä hätää, et sinäkään tunnetusti ole katolilainen, vaikka häpeällisesti edelleen väärinkäytätkin nimimerkkiä Katolilainen.on nimimerkki Katolilainen katolilainen, onpa jopa niitä harvinaisia kokonaan suomalaisia syntyperäisiä katolilaisia - kuten muuten tämän listan Elisabet I myös.
- takapenkistä
Johanna L. kirjoitti:
En ole Jolanta.
Mutta eipä hätää, et sinäkään tunnetusti ole katolilainen, vaikka häpeällisesti edelleen väärinkäytätkin nimimerkkiä Katolilainen."Liisa-Maria" = "Jolanta". asiallisuus ei näämmä olen nimenmuutoksensa myötä lisääntynyt yhtään.
- Jolanta
takapenkistä kirjoitti:
"Liisa-Maria" = "Jolanta". asiallisuus ei näämmä olen nimenmuutoksensa myötä lisääntynyt yhtään.
Jos esiintyisin täällä muilla nimimerkeillä, minulla olisi kyllä kanttia kertoa siitä! Muista en mene takuuseen.
- takapenkistä
Jolanta kirjoitti:
Jos esiintyisin täällä muilla nimimerkeillä, minulla olisi kyllä kanttia kertoa siitä! Muista en mene takuuseen.
ihan ehtaa "Liisa-Mariaa" tällä "Jolantalla"! Ja samaan tapaan uhosit jo "Liisa-Mariana". hohhhoijaa.
- arvuuttelija....
takapenkistä kirjoitti:
ihan ehtaa "Liisa-Mariaa" tällä "Jolantalla"! Ja samaan tapaan uhosit jo "Liisa-Mariana". hohhhoijaa.
vielä että taitaapi olla Johanna L:kin samaa tyttöporukkaa.
- Johanna L.
arvuuttelija.... kirjoitti:
vielä että taitaapi olla Johanna L:kin samaa tyttöporukkaa.
Joo, joo... Tunnustan olevani kaikkien täällä kirjoittavat nimimerkkien takana. Oletteko nyt tyytyväisiä?
- Ei-tyttö
Johanna L. kirjoitti:
Joo, joo... Tunnustan olevani kaikkien täällä kirjoittavat nimimerkkien takana. Oletteko nyt tyytyväisiä?
Varmaan tunnustuksestasi tulisi tyttömäinen olo, jos olisit tyttö.
- T. Ollo
luterilaisilla Puolassa huono maine?! Joopa joo. Ei ole ensimmäinen kerta ihmiskunnan historiassa kun enemmistö syyttää vähemmistöä ties mistä pahasta. Keitäs siellä muinaisessa Rooman valtakunnassa syyteltiin - kristittyjä tietääkseni. Muuten millainen maine Puolan katolisen enemmistön keskuudessa on muilla Puolan vähemmistöillä, esim. ortodokseilla?
Milloin ruotsal.luterilaiset viiltelivät Chestochowan Jumalan Äidin ikonia? Jos se tapahtui 1600-1700 -luvuilla niin kerropa mitä katolisten sotajoukot tekivät samoilla vuosisadoilla. Kävivätkö sotaa nykyisillä sodankäynnin säännöillä? Jos taas ruotsal.luterilaiset tärvelivät em. ikonia toisen maailmansodan jälkeen niin sitten sitä jo kannattaa kauhistella. (minun puolestani esi-isämme saavat itse vastata synneistään. Mulla on omiakin sen verran paljon ,että mua ei tartte syytellä toisten jutuista).
Kyllä Suomessa saa ja voi olla ihan reilusti katolilainen. Jonkun Liisa-Marian riitaahaastava tyyli on sitten kokonaan toinen juttu. Se ei mielestäni sovi kristitylle.- A.Avomieli
Itselleni tuli myös mieleen nuo muutamat kysymykset joita esitit. Siis luterilaisten ja ortodoksien maine Puolassa sekä milloin kyseinen viiltely mahtoi tapahtua ja enemmän yksityiskohtaista tietoa tapahtumasta, myös minulle se oli uusi uutinen.
Ehkäpä joku viisaampi valoittaisi meille asiaa? - Jolanta
Olen sanonut sanottavani.
- T. Ollo
Jolanta kirjoitti:
halua väitellä. Sen sijaan haluan keskustella ja kysellä. Jos syystä tai toisesta et halua tai osaa vastata kysymyksiini (tai toisten nimimerkkien kysymyksiin)niin miksi sitten aloitat keskustelun??
- A.Avomieli
Jolanta kirjoitti:
Kertoisitteko lähemmin minulle mikä tuo Puolan Mustan Madonnan viiltely mahtoi olla, Jolanta kun ei nyt juuri halua tästä jatkaa keskustelua, kiitokset.
- lue enemmän
A.Avomieli kirjoitti:
Kertoisitteko lähemmin minulle mikä tuo Puolan Mustan Madonnan viiltely mahtoi olla, Jolanta kun ei nyt juuri halua tästä jatkaa keskustelua, kiitokset.
Mustan Madonnan poskeen sivalsi muslimihyökkäjä v. 1430 miekalla kaksi viiltoa. Ne näkyvät edelleen. Viiltelijä ei siis ollut ruotsalainen luterilainen.
Kaarle X Kustaan joukot kyllä piirittivät Jasna Góran luostaria 1600-luvulla.
- Eräs Puolankävijä
...huono maine? Tämä oli minulle uutta. En nyt ainakaan itse ole moista kuullut. Lähinnä olen kuullut puolalaisilta itseltään kritiikkiä siitä, että Katolinen kirkko Puolassa sotkeentuu paikalliseen politiikkaan.
Tiedä häntä. Puolalaiset ihmiset ovat luonteeltaan senverran kohteliaita etteivät tule oitis ulkomaanpelleä kurmottamaan. Avovaimoni - joka on puolalainen ja vieläpä sinun kaimasi - on sitten vähän toinen asia. Sieltä pesee asiat suoraan :-)
No, itse olen Luterilainen mutta viimeist kaksi vuotta olen käynyt pelkästään Katolisissa kirkoissa - pääasiassa Puolassa koska teen siellä paljon töitä. Eivät ole ikinä Katolisesta kirkosta ulos potkineet...
Parin vuoden harkinnan jälkeen olen sitten vihdoinkin päättänyt pyrkiä Katolisen kirkon jäseneksi, jos minut huolitaan.
Pidän Katolista kirkkoa aitona ja alkuperäisenä kirkkona. Kirkon pitkä historia on myös tehnyt siitä monipuolisen ja koen sen myös olevan lähellä ihmisen jokapäiväistä elämää. Olen myös vähän konservatiivi mitä uskonasioihin tulee.
Siksi itse haluan kääntyä Katolisen kirkon jäseneksi.- Jolanta
Haluan vain sanoa, etten voi ymmärtää sinun päätöstäsi olla liittymättä Katoliseen kirkkoon. Rukoilen puolestasi, että tulet järkiisi.
- osaa
Jolanta kirjoitti:
Haluan vain sanoa, etten voi ymmärtää sinun päätöstäsi olla liittymättä Katoliseen kirkkoon. Rukoilen puolestasi, että tulet järkiisi.
lukea? Edellinen kirjoittaja nimenomaan sanoi, että hän HALUAA LIITTYÄ Katoliseen kirkkoon.
- Eräs Puolankävijä
Jolanta kirjoitti:
Se kesti pari vuotta mutta nyt realisoituu. Syy on nimenomaan se, että pidän Katolista kirkkoa alkuperäisenä kirkkona.
Ei Luterilainen kirkko huono ole, mutta mielestäni Katolinen kirkko sopii itselleni huomattavasti paremmin.
Tiedä häntä, olisiko sitä itsekin vuosien saatossa hieman 'puolalaistunut'...
Hauskaa syksyn alkua Jolantalle sekä muillekin. Eräs Puolankävijä kirjoitti:
Se kesti pari vuotta mutta nyt realisoituu. Syy on nimenomaan se, että pidän Katolista kirkkoa alkuperäisenä kirkkona.
Ei Luterilainen kirkko huono ole, mutta mielestäni Katolinen kirkko sopii itselleni huomattavasti paremmin.
Tiedä häntä, olisiko sitä itsekin vuosien saatossa hieman 'puolalaistunut'...
Hauskaa syksyn alkua Jolantalle sekä muillekin.Kenties katolista kirkkoa voidaan pitää alkuperäisenä kirkkona. Entä sitten? Ei Kristuksella ole kirkkoa! On pyhien, maailmasta erotettujen joukko, seurakunta, Kristuksen ruumis. Sitä ei voi edustaa yksikään kirkko tai lahko. Kirkko on pikemminkin aika tarkkaan yhtä kuin maailma.
Herra kutsuu omiaan pois sijaiskristusten johtamien kirkkolaitosten ja lahkojen Baabelista.- Eräs Puolankävijä
Rintti kirjoitti:
Kenties katolista kirkkoa voidaan pitää alkuperäisenä kirkkona. Entä sitten? Ei Kristuksella ole kirkkoa! On pyhien, maailmasta erotettujen joukko, seurakunta, Kristuksen ruumis. Sitä ei voi edustaa yksikään kirkko tai lahko. Kirkko on pikemminkin aika tarkkaan yhtä kuin maailma.
Herra kutsuu omiaan pois sijaiskristusten johtamien kirkkolaitosten ja lahkojen Baabelista.se heitä kutsuu?
Johonkin toiseen kirkkolaitokseen tai lahkoon? Eräs Puolankävijä kirjoitti:
se heitä kutsuu?
Johonkin toiseen kirkkolaitokseen tai lahkoon?
>>Johonkin toiseen kirkkolaitokseen tai lahkoon?
Tarkoitin sitä, minkä kirjoitin - Kristuksen ruumista ei voi edustaa yksikään kirkko tai lahko. Jumala ei kutsu omiaan vaihtamaan lahkosta toiseen, vaan kokonaan pois tästä hajaannuksesta. Hajaannusta ja sekoitusta merkitsevä sana on kreikassa babylon, hepreassa baabel. Kristityn tulee lähteä Babylonista, jota lahkojärjestelmä edustaa. Sanan molemmissa merkityksissä. Katolinen kirkko vielä eritoten tuossa jälkimmäisessä - sen oppihan tukeutuu Babylonian uskontoon: "He pelkäsivät tosin Herraa, mutta palvelivat myös omia jumaliansa samalla tavalla kuin ne kansat, joiden keskuudesta heidät oli tuotu."
Katolisena kenties luulet, että katolinen kirkko olisi yhtä kuin Jumalan seurakunta. Se ei ole totta, vaan katolisen kirkon oma perustelu olemassaololleen ja vaatimalleen erityisasemalle. Käytännössä kirkko (=kirkot, niitä erittelemättä) on yhtä kuin maailma. Jopa julki-ateisti voi kuulua aivan hyvin laitoskirkkoon. Mutta Kistuksen seuraajan tulee kuulua vain Kristukselle. Et voi osoittaa Raamatusta, että sen lisäksi tulisi liittyä johonkin kirkkoon. Veljet ja sisaret ovat veljiä ja sisaria Kristuksessa - ei saman lahkon nimessä.
Saatanan tavoite ei ole suinkaan kieltää Jumalan olemassaoloa. Sille riittää, kunhan ihmiset eivät löydä Pelastusta, tai eksyvät Hänestä. Tilalle tulee vaikka kaikkea kaunista ja ah, niin uskonnollista. Mutta se mitä tuodaan Kristuksen sijaan on epäjumala, oli sijaiskristukset sitten kuinka vastakkaista mieltä tahansa.
Tässäkin ketjussa pahoitellaan sitä, ettei suomalaisilla katolisilla ole tarpeeksi jumalankuvia. Mitä sanoo Raamattu? Katsotaan vaikka toista käskyä - sitä, joka on katekismuksesta poistettu:
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa,
älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa,
älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä,
äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
Älä kumarra niitä
äläkä palvele niitä.
Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala,
joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen,
niille, jotka minua vihaavat;
mutta teen laupeuden tuhansille,
jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. (2Moos.20:4-6)
Jeesus, joka on taivaassa Jumalan oikealla puolella, on näkymättömän Jumalan kuva. Kaikki muut jumalankuvat ovat epäjumalia. Jeesuksestakaan ei tule tehdä kuvaa palvottavaksi. Aaron teki kultaisen vasikan Jumalan kuvaksi. Israel ei siinä mielestään palvonut toista Jumalaa, mutta sekin oli paha Jumalan silmissä. Muistattehan, mitä tämän jälkeen tapahtui:
Ja kaikki kansa irroitti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan,
ja he toivat ne Aaronille; ja hän otti vastaan kullan heidän käsistään,
kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan.
Ja he sanoivat:
"Tämä on sinun jumalasi, Israel,
se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta".
Kun Aaron tämän näki, rakensi hän sille alttarin;
ja Aaron julisti ja sanoi:
"Huomenna on Herran (Jahven!) juhla". (2Moos.23:3-5)
Katolinen kirkko menee tästä vielä pidemmälle. Mennessään Marian "kunnioituksessa" yli kirjoitusten, se on tullut tilanteeseen, jossa Maria on välittäjä Jeesuksen rinnalla. Rukoukset osoitetaan Marian ja myös muiden "pyhimysten" kautta. On "suojelijoita" alalle kuin alalle. Jos tämä ei ole epäjumalanpalvontaa, niin mikä sitten! Ja luterilainenkin kirkko on tulossa hyvää vauhtia perässä.
Sinä Jeesukseen uskova katolinen, eikö omatuntosi tunne tässä mitään väärää? Miten voit olla mukana instituutiossa, johon kuuluu oleellisena osana epäjumalien palvontamenot?
Niin Pietari sanoi heille:
"Tehkää parannus
ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu
ja kaikille, jotka kaukana ovat,
ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti;
ja hän kehoitti heitä sanoen:
"Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin,
ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Ja he pysyivät apostolien opetuksessa
ja keskinäisessä yhteydessä
ja leivän murtamisessa
ja rukouksissa. (Apt.2:41)
Sanan vastaanottaneet, parannuksen tehneet ja sitten Jeesuksen nimeen kastetut pysyivät yhdessä. He noudattivat apostolien opetusta niihin omiaan lisäämättä. Jeesuksen omana sinun ei tule kuulua kenellekään muulle. Raamattu ei tunne käsitettä "kirkon jäsenyys". Jeesukseen uskovat ovat pelastettuja ja pyhiä yksin Jeesuksessa ja he ovat yhtä vain Jeesuksessa. Uskovan, joka katsoo hänet muista kristityistä erottavan lahkon jäsenyyden (oli se sitten katolinen, luterilinen tai helluntaikirkko) olevan Jumalasta, voi miettiä uskomustansa uudelleen.
- takapenkistä
Jaa, vai on luterilaisilla huono maine Puolassa. Niin on juutalaisillakin. Ainakin jos Radio Maryjaa kuuntelee...ja tämänhän me kaikki muistamme jo 1940-luvun tapahtumista. Ja homoilla on huono maine, jopa niin huono, että heiltä pitäisi kieltää opettajana toimiminen, puhumattakaan siitä, että heitä saa vapaasti syrjiä.
Rikollisillakin on huono maine, jopa niin huono, että Kaczynskin veljekset kannattavat kuoleman rangaistuksen palauttamista. Mitäpä siitä, että EU:n liittymiskriteereissä se kiellettiin jäsenkandidaateilta, EU:llakin on niin huono maine... - eräs katolilainen
Itse en ole vielä käynyt Puolassa, mutta uskon toki, että se on Euroopan katolisin maa ja siitä varmaankin puolalaiset saavat olla ylpeitä.
Mutta minua on jäänyt vaivaamaan muutama asia täällä Suomessa asuvissa puolalaisissa katolilaisissa (en puhu nyt kaikista). Se on se, että Suomi ja suomalaisuus nähdään jotenkin kauhean negatiivisessa valossa ja kaikki puolalainen katolisuus on sitä parasta ja aidointa (tyyliin "jos se ei ole puolalaista se ei ole aitoa katolisuutta"). Tämä nyppii joskus pahemman kerran. Olen miljoona ja yksi kertaa kuullut kuinka Suomessa on pelkkiä juoppoja itsemurhan tekeviä mielenterveysongelmaisia (eikö Puolassa ole juoppoja?) ateisteja ja Puolassa kaikki on niin hyvää ja kaunista ja parasta ja ennen kaikkea *katolista*. Hienoa jos näin on. Mutta joskus voisi olla aika pohtia voiko suomalainenkin katolilainen olla *aito* katolilainen?
Suomalaisuus ja katolisuus ei tarvitse olla toisensa poissulkevia, katolinenhan tarkoittaa yleistä, kaikille kuuluvaa kirkkoa. Suomessa on olemassa vanha katolinen perintö, keskiajan harmaakivikirkot ovat siitä hyvänä esimerkkinä.Ei kaiken tarvitse olla puolalaista että se on aitoa katolisuutta! Ja sitäpaitsi maailmassa on muitakin hyvin katolisia maita (esim. Etelä-Amerikassa). Puolassa on muuten tosi paljon esim. juutalaisiin kohdistuvaa rasismia, eivät sielläkään kaikki täydellisiä kristittyjä ole. Ärsyttää suoraan sanottuna joskus tämä puolalainen nationalismi. - Alma Ata
"Heimoerot esiin ja härnäämään!" on Ilkka Malmbergin ja Tapio Vanhatalon kirja, joka pohjautuu Helsingin sanomissa julkaistuun 7-osaiseen artikkelisarjaan. Kansallisuuseroistakin on näköjään löytynyt sopivaa sytykettä kautta aikojen.
Vuonna 1999 julkaistiin Katolinen näkökulma -sarjassa [nro 11] Kirjeenvaihto 1907-1921 Leo Dehonin ja Wilfrid von Christiersonin välillä.
Näin reippaasti kynäili isä Wilfrid von Christierson isä Leo Dehonille 4.2.1907:
"Vuoteen 1984 saakka, 25 vuoden ajan, katolisuutta edusti Suomeen sijoitetun venäläisen armeijan puolalainen sotilaspappi. Muutaman kymmenen vuoden ajan täällä on toiminut saksalaisten sisarten ja saksalaisen papin ylläpitämä koulu, mutta noin vuonna 1880 kaikki loppui, mikä johtui puolalaisten juonittelusta, kun hyväntekijänä toiminut kreivitär Adlerberg kuoli.
Vuodesta 1894 lähtien on täällä ollut toinen toisensa perään kuusi puolalaista pappia, jotka kuuluvat Mohilevin hiippakuntaan, jonka istuin on Pietarissa. Kahta lukuunottamatta kaikilla näillä papeilla on ollut huono maine. Heidän nimensä on esiintynyt poliisin kirjoissa siveellisyysrikosten yhteydessä. Kyseisenä aikana 25.000 frangin suuruinen perintö on tuhlattu ja saapuessani tänne heinäkuussa 1906 seurakunta oli velkaa yli 3000 frangia. Minkäänlaista kirjanpitoa ei ollut ja minun piti sanoa irti tehtävistään epäluotettava asiainhoitaja.
Olen ensimmäinen Suomessa syntynyt ja täällä kasvatettu pappi reformaation jälkeen. Äiti on irlantilainen. Toukokuussa Suomessa kokoontuu uudet valtiopäivät jolloin päätetään täydellisestä omantunnonvapaudesta, toivottavasti ei Ranskan mallin mukaan. Meille suomalaisille katolilaisille jää kuitenkin tehtäväksi päästä vapauteen puolalaisten holhouksesta, joka ei sovi meille ollenkaan." (s. 28-29)
----
Näin siis von Christierson vuonna 1907.- Jolanta
Ilman puolalaisia koko Suomen Katolista kirkkoa tuskin olisi olemassa! Olkaa kiitollisia Jumalaa kohtaan, rukoilkaa, älkääkä turhaan juosko luterilaisten perässä.
- Johanna L.
Jolanta kirjoitti:
Ilman puolalaisia koko Suomen Katolista kirkkoa tuskin olisi olemassa! Olkaa kiitollisia Jumalaa kohtaan, rukoilkaa, älkääkä turhaan juosko luterilaisten perässä.
Me suomalaiset katolilaiset olemme erittäin kiitollisia ja ylpeitä puolalaista papeistamme ja piispastamme!
- takapenkistä
Johanna L. kirjoitti:
Me suomalaiset katolilaiset olemme erittäin kiitollisia ja ylpeitä puolalaista papeistamme ja piispastamme!
murjaisit loppuvuoden parhaan huumoripommin! Hieno murjaisu!
- Kyselijä
Jolanta kirjoitti:
"Ilman puolalaisia koko Suomen Katolista kirkkoa tuskin olisi olemassa."
Onko todella noin? Vai eikö Suomeen olisi voinut tulla piispaa ja pappeja muualtakin kuin Puolasta? Miksi ei vaikkapa Espanjasta tai Italiasta? Olen käynyt kummassakin maassa katolisessa kirkossa, upeita kirkkoja. Miksi juuri Puola ja puolalaisuus on Suomen katolisessa kirkossa niin suosiossa? Miksi ei Italia tai Espanja, joissa ei mm. ollut 50 vuotta kommunismivaltaa ja ateistisen kommunismin kirkolle aiheuttamia hankaluuksia?
"Olkaa kiitollisia Jumalaa kohtaan, rukoilkaa, älkääkä turhaan juosko luterilaisten perässä."
Luterilaisten ei tule juosta katolilaisten eikä katolilaisten tule juosta luterilaisten perässä. Mutta ekumeniaa ei silti tule unohtaa. Suomen ei onneksi ole tarvinnut elää kommunismin vallan alla niin kuin Puolan. - Jolanta
Kyselijä kirjoitti:
"Ilman puolalaisia koko Suomen Katolista kirkkoa tuskin olisi olemassa."
Onko todella noin? Vai eikö Suomeen olisi voinut tulla piispaa ja pappeja muualtakin kuin Puolasta? Miksi ei vaikkapa Espanjasta tai Italiasta? Olen käynyt kummassakin maassa katolisessa kirkossa, upeita kirkkoja. Miksi juuri Puola ja puolalaisuus on Suomen katolisessa kirkossa niin suosiossa? Miksi ei Italia tai Espanja, joissa ei mm. ollut 50 vuotta kommunismivaltaa ja ateistisen kommunismin kirkolle aiheuttamia hankaluuksia?
"Olkaa kiitollisia Jumalaa kohtaan, rukoilkaa, älkääkä turhaan juosko luterilaisten perässä."
Luterilaisten ei tule juosta katolilaisten eikä katolilaisten tule juosta luterilaisten perässä. Mutta ekumeniaa ei silti tule unohtaa. Suomen ei onneksi ole tarvinnut elää kommunismin vallan alla niin kuin Puolan.Olen täysin vakuuttunut siitä, että kirkkojen yhdistyminen voi toteutua vain niin, että luterilaiset palaavat katoliseen kirkkoon. Hehän siitä erkanivatkin! Kristittyjen hajaannus on todellisuudessa suureksi osaksi heidän omaa syytään.
- tyyris tyllerö
Jolanta kirjoitti:
Olen täysin vakuuttunut siitä, että kirkkojen yhdistyminen voi toteutua vain niin, että luterilaiset palaavat katoliseen kirkkoon. Hehän siitä erkanivatkin! Kristittyjen hajaannus on todellisuudessa suureksi osaksi heidän omaa syytään.
Kirkkojen hajaannus ei ole yhtään sen enempää nykyisin elävien luterilaisten kuin nykyisin elävien katolilaistenkaan syytä.
Jatkuva luterilaisten solvaaminen, jopa valehtelu (esim. väitteesi Mustan Madonnan viiltelystä), on erittäin epäkatolista. Kirkkomme on sitoutunut ekumeniaan ja haluaa edistää sitä keskinäisen kunnioituksen ja keskustelujen tietä. - takapenkistä
tyyris tyllerö kirjoitti:
Kirkkojen hajaannus ei ole yhtään sen enempää nykyisin elävien luterilaisten kuin nykyisin elävien katolilaistenkaan syytä.
Jatkuva luterilaisten solvaaminen, jopa valehtelu (esim. väitteesi Mustan Madonnan viiltelystä), on erittäin epäkatolista. Kirkkomme on sitoutunut ekumeniaan ja haluaa edistää sitä keskinäisen kunnioituksen ja keskustelujen tietä.suorastaan epäkristillistähän touhunsa oli jo "Liisa-Mariana". Nyt sama veivaus jatkuu, hohhoijaa.
Toki protestanteilla on Puolassa huono maine, sitä en lainkaan kiistäkään. Toisaalta heidän maineensa tuskin on huonompi kuin muiden vähemmistöjen. Puolalaiset ovat kunnostautuneet ja kunnostautuvat valitettavasti vieläkin kaikenlaisten vähemmistöjen syrjijöinä ja jopa vainoojina. Näihin kuuluvat niin uskonnolliset (protestantit, ortodoksit, juutalaiset), etniset (mustalaiset) kuin seksuaalivähemmistötkin. Tätä asiaa käsiteltiin viimeksi tänään Ylen pääuutislähetyksessä.
Kaikella kunnioituksella, minusta antisemitismissä, ulkomaalaisvihamielisyydessä ja homokammossa ei ole mitään esikuvaksi kelpaavaa. Onneksi myös alati kasvava joukko puolalaisia on tätä mieltä.- Jolanta
Miten kehtaat kirjoittaa tuolla tavalla Puolasta? Onko Suomi muka parempi maa? Täällä kukoistavat abortit, avioerot, homosuhteet, yleinen moraalittomuus, huumeet ja alkoholi.
Tietenkin Puolassa on puolalaisten lisäksi vähemmistöjä, kuten juutalaiset, ortodoksit, protestantit ja niin edespäin. Heitä kohdellaan ihan hyvin ja monet juutalaiset ovat mukana jopa politiikassa. Minulla ei ole mitään juutalaisia vastaan eikä ole kenelläkään katolisella puolalaisella!
Maallistuneet suomalaiset eivät näköjään voi suvaita sitä, että jossakin päin maailmaa kristinusko kokoistaa ja voi hyvin. Kutsumuksia on paljon ja kirkot täynnä. Samaa ei voida todellakaan sanoa luterilaisuudesta. - Elisabeth I, ent. pelkkä El...
Jolanta kirjoitti:
Miten kehtaat kirjoittaa tuolla tavalla Puolasta? Onko Suomi muka parempi maa? Täällä kukoistavat abortit, avioerot, homosuhteet, yleinen moraalittomuus, huumeet ja alkoholi.
Tietenkin Puolassa on puolalaisten lisäksi vähemmistöjä, kuten juutalaiset, ortodoksit, protestantit ja niin edespäin. Heitä kohdellaan ihan hyvin ja monet juutalaiset ovat mukana jopa politiikassa. Minulla ei ole mitään juutalaisia vastaan eikä ole kenelläkään katolisella puolalaisella!
Maallistuneet suomalaiset eivät näköjään voi suvaita sitä, että jossakin päin maailmaa kristinusko kokoistaa ja voi hyvin. Kutsumuksia on paljon ja kirkot täynnä. Samaa ei voida todellakaan sanoa luterilaisuudesta.Kerrot, että Puolassa on pappiskutsumuksia. Historia osoittaa, että elintason nousun myötä ne katoavat. Niin kävi ajan oloon Hollannissakin. Valitettavasti.
- Kyselijä
Jolanta kirjoitti:
Maallistuneet suomalaiset eivät näköjään voi suvaita sitä, että jossakin päin maailmaa kristinusko kokoistaa ja voi hyvin. Kutsumuksia on paljon ja kirkot täynnä. Samaa ei voida todellakaan sanoa luterilaisuudesta."Täällä kukoistavat abortit, avioerot, homosuhteet, yleinen moraaalittomuus, huumeet ja alkoholi."
Millä perustelet tuota väitettäsi? Erityisesti ihmettelen käyttämääsi verbiä ´kukoistaa`. Joka maassa on abortteja, avioeroja, homosuhteita, moraalittomuutta, huumeiden ja alkoholin käyttöä. Vai luuletko, ettei Puolassa ole?
Puhutaan vähän historiasta. Puolassa niin kuin muissakin entisissä Itä-Euroopan kommunistimaissa oli viitisenkymmentä vuotta ateistisen kommunistinen hallinto. Ilmeisesti siellä, niin kuin hyvin tuntemassani toisessa itäeurooppalaisessa maassa piti liittyä ateistisen kommunistiseen puolueeseen, jos halusi opiskella lukiossa, kirkossa käynnistä saattoi joutua kokemaan hankaluuksia työpaikalla, pappien tuli kertoa eteenpäin ripissä kuulemistaan asioista, jos joku teki abortin, niin joutui vankilaan jne. Ei nuo entiset kommunistiset maat ole parissa vuosikymmenessä muuttuneet miksikään paratiiseiksi. Turha esittää sellaista.
Ihmettelen sitä, että jos Puola on noin esimerkillinen maa, niin miksi esim. venäläiset rekat kiertävät muualle Eurooppaan mennessään mieluummin Suomen kautta kuin menevät Puolan halki. Taitavat sitten pelätä aivan turhaan tulevansa ryöstetyiksi.
Minusta tuntuu siltä, että nyt kyllä pata soimaa kattilaa, vaikka on musta kylki kummallakin. - fswfsdfsdfdsfdsfd
Kyselijä kirjoitti:
"Täällä kukoistavat abortit, avioerot, homosuhteet, yleinen moraaalittomuus, huumeet ja alkoholi."
Millä perustelet tuota väitettäsi? Erityisesti ihmettelen käyttämääsi verbiä ´kukoistaa`. Joka maassa on abortteja, avioeroja, homosuhteita, moraalittomuutta, huumeiden ja alkoholin käyttöä. Vai luuletko, ettei Puolassa ole?
Puhutaan vähän historiasta. Puolassa niin kuin muissakin entisissä Itä-Euroopan kommunistimaissa oli viitisenkymmentä vuotta ateistisen kommunistinen hallinto. Ilmeisesti siellä, niin kuin hyvin tuntemassani toisessa itäeurooppalaisessa maassa piti liittyä ateistisen kommunistiseen puolueeseen, jos halusi opiskella lukiossa, kirkossa käynnistä saattoi joutua kokemaan hankaluuksia työpaikalla, pappien tuli kertoa eteenpäin ripissä kuulemistaan asioista, jos joku teki abortin, niin joutui vankilaan jne. Ei nuo entiset kommunistiset maat ole parissa vuosikymmenessä muuttuneet miksikään paratiiseiksi. Turha esittää sellaista.
Ihmettelen sitä, että jos Puola on noin esimerkillinen maa, niin miksi esim. venäläiset rekat kiertävät muualle Eurooppaan mennessään mieluummin Suomen kautta kuin menevät Puolan halki. Taitavat sitten pelätä aivan turhaan tulevansa ryöstetyiksi.
Minusta tuntuu siltä, että nyt kyllä pata soimaa kattilaa, vaikka on musta kylki kummallakin.Pistetään itsekin tähän kamalaa txtiä.
v***u mitä p****a - suoralla valetta Suomen kielellä.
Vastaan tämän aloittajan puolesta.
Jokainen tietää, että Suomi on Ruotsin kanssa maailman homo ystävällisin maa. Hkin kaupunki on nyt ottanut tämän jopa matkailuvaltikseen ja yrittää tehdä Hkistä homoturismin ykkösmestan. - Täytyykö mainita jotain valtion päämiehestämme ja vertailla sitä eri maihin mm. Puolaan?
Entä erotilastot ? Ne ovat tuossa toisella sivulla vielä olemassa - lue tätä palstaa. Ruotsi oli epävirallinen maailmanmestari ja Suomi siinä about maailman 2. sijalla. Mainittakoon, että Italiassa luku oli 7-8% luokkaa.
Naisten alkoholinkäytöstä. Nekin tilastot ovat tuossa vielä toisella sivulla. 30 v. naisten alkoholinkäyttö on 5* viisinkertaistunut.
Ja aborteista. Voi hellanlettas mitä valetta vankiloista. Itä-blokin maissa neuvostoaikana tehtiin YLIVOIMAISESTI maailman eniten abortteja. Niitä käytettiin yleisenä ehkäisymuotona ja luvut olivat huikeita. Abortteja oikein suositeltiin kommunismissa. Neuvostoliitossa oli alueita, joissa keskiverrosti naisille oli tehty 7-8 aborttia - tämä on maailmanennätys.
Venäläiset rekat kulkevat kyllä paljon myös Puolan kautta - riippuen reitistä eli siitä, että mistä ne ovat tulossa ja mihin päin Venäjää menossa. Toisaalta Puolassa on sattuneesta syystä terve venäläisten viha jäljellä, eli se voi vaikuttaa asiaan - ja hyvä niin. Sosialismi tappoi tutkitusti 100 miljoona ihmistä sadassa vuodessa.
Et sellasta. - Kyselijä
fswfsdfsdfdsfdsfd kirjoitti:
Pistetään itsekin tähän kamalaa txtiä.
v***u mitä p****a - suoralla valetta Suomen kielellä.
Vastaan tämän aloittajan puolesta.
Jokainen tietää, että Suomi on Ruotsin kanssa maailman homo ystävällisin maa. Hkin kaupunki on nyt ottanut tämän jopa matkailuvaltikseen ja yrittää tehdä Hkistä homoturismin ykkösmestan. - Täytyykö mainita jotain valtion päämiehestämme ja vertailla sitä eri maihin mm. Puolaan?
Entä erotilastot ? Ne ovat tuossa toisella sivulla vielä olemassa - lue tätä palstaa. Ruotsi oli epävirallinen maailmanmestari ja Suomi siinä about maailman 2. sijalla. Mainittakoon, että Italiassa luku oli 7-8% luokkaa.
Naisten alkoholinkäytöstä. Nekin tilastot ovat tuossa vielä toisella sivulla. 30 v. naisten alkoholinkäyttö on 5* viisinkertaistunut.
Ja aborteista. Voi hellanlettas mitä valetta vankiloista. Itä-blokin maissa neuvostoaikana tehtiin YLIVOIMAISESTI maailman eniten abortteja. Niitä käytettiin yleisenä ehkäisymuotona ja luvut olivat huikeita. Abortteja oikein suositeltiin kommunismissa. Neuvostoliitossa oli alueita, joissa keskiverrosti naisille oli tehty 7-8 aborttia - tämä on maailmanennätys.
Venäläiset rekat kulkevat kyllä paljon myös Puolan kautta - riippuen reitistä eli siitä, että mistä ne ovat tulossa ja mihin päin Venäjää menossa. Toisaalta Puolassa on sattuneesta syystä terve venäläisten viha jäljellä, eli se voi vaikuttaa asiaan - ja hyvä niin. Sosialismi tappoi tutkitusti 100 miljoona ihmistä sadassa vuodessa.
Et sellasta."pistetään itsekin kamalaa txtiä. v***u mitä p***a - suoraa valetta Suomen kielellä."
Hillitse vähän itseäsi. Ei ollut mitään valetta. Jos et tiedä asioista, niin sano suoraan se, mutta älä syytä toista valehtelijaksi. En sanonut, että kyse on entisestä Neuvostoliitosta. Mistä sellaisen sait päähäsi?
Kirjoitin, että "joka maassa on abortteja, avioeroja, homosuhteita, moraalittomuutta, huumeiden ja alkoholin käyttöä". Vai luuletko, ettei Puolassa ole?" Väitätkö, että näin ei ole? En ruvennut vertailemaan eri maiden tilastoja, vai olisiko pitänyt? Arvasin kyllä, että joku jälkeeni kirjoittaja haukkuu Suomen pataluhaksi. Itse en kokenut sitä velvollisuudekseni.
"Mainittakoon, että Italiassa luku on 7-8 % luokkaa."
Katolisessa maassa on vaikea erota virallisesti.
"Ja aborteista. Voi hellanlettas mitä valetta vankiloista. Itä-blokin maissa tehtiin ylivoimaisesti maailman eniten abortteja."
Minä puhuin pelkästään siitä entisestä itäblokin maasta, jonka tunnen oikein hyvin, mutta joka ei missään nimessä ole entinen Neuvostoliitto. Millä perusteella ajattelit, että puhun Neuvostoliitosta? On noita entisiä itäblokin kommunistimaita etelämpänäkin Eurooppaa. Siellä ei todellakaan suosittu abortteja.
Voisit kirjoittaa vähän kiihkottomammin. - Katolilainen
Jolanta kirjoitti:
Maallistuneet suomalaiset eivät näköjään voi suvaita sitä, että jossakin päin maailmaa kristinusko kokoistaa ja voi hyvin. Kutsumuksia on paljon ja kirkot täynnä. Samaa ei voida todellakaan sanoa luterilaisuudesta.huumorisi ei oikein välity, "Jolanta". Yrität kai joko satiiria, sarkasmia tai absurdia huumoria, mutta naurattamisen sijasta tulee lukville vain paha olo. Viihtyisit varmaan Puola matkailumaana -sivuilla. Oletko jo kokeillut?
Minusta Puolan mainostamisesi ja suomalaisuuden haukkumisesi on epäasiallista ja loukkavaa. Kaiken kaikkiaan typerää provosointia. Nenääni tulee trollaamisen ätläkkä haju! - Johanna L.
Katolilainen kirjoitti:
huumorisi ei oikein välity, "Jolanta". Yrität kai joko satiiria, sarkasmia tai absurdia huumoria, mutta naurattamisen sijasta tulee lukville vain paha olo. Viihtyisit varmaan Puola matkailumaana -sivuilla. Oletko jo kokeillut?
Minusta Puolan mainostamisesi ja suomalaisuuden haukkumisesi on epäasiallista ja loukkavaa. Kaiken kaikkiaan typerää provosointia. Nenääni tulee trollaamisen ätläkkä haju!Kummallista, ettet koskaan väsy väärinkäyttämään nimimerkkiä Katolilainen. Kuten kaikki tätä palstaa lukeneet ovat voineet itse todeta, et todellakaan ole katolilainen.
Jolanta kirjoitti:
Maallistuneet suomalaiset eivät näköjään voi suvaita sitä, että jossakin päin maailmaa kristinusko kokoistaa ja voi hyvin. Kutsumuksia on paljon ja kirkot täynnä. Samaa ei voida todellakaan sanoa luterilaisuudesta.Sinun viestejäsi lukiessa tulevat väistämättä mieleen entisaikojen taistolaiset, jotka kyllä puheissaan ylistivät Neuvostoliiton maanpäälliseksi paratiisiksi, mutta eivät silti suostuneet mistään hinnasta muuttamaan sinne. Jos kerran Puola on sinusta niin ihana ja Suomi taas niin kaamea, niin mikset muuta? Tuskin asia sinun kohdallasi karahtaa edes kieleen. Suomessa taas sinun on tyytyminen suomalaiseen yhteiskuntajärjestykseen, jossa yksilönvapaudet ovat aika korkeassa kurssissa.
"Miten kehtaat kirjoittaa tuolla tavalla Puolasta? Onko Suomi muka parempi maa?"
Kun suoraan kysyt, niin vastaan suoraan: Kyllä minä paremmin Suomessa viihdyn kuin vaikkapa Puolassa, useastakin syystä.- Johanna L.
Elisabeth I, ent. pelkkä El... kirjoitti:
Kerrot, että Puolassa on pappiskutsumuksia. Historia osoittaa, että elintason nousun myötä ne katoavat. Niin kävi ajan oloon Hollannissakin. Valitettavasti.
Ihmettelen miten jokin Elisabeth I viitsii enää kutsua itseään katolilaiseksi, jos ja kun hänen mielestään pappiskutsumukset ovat vain pelkkiä elintasokutsumuksia eivätkä lainkaan Jumalan antamia kutsumia! Ihmettelen, paheksun.
- takapenkistä
Johanna L. kirjoitti:
Kummallista, ettet koskaan väsy väärinkäyttämään nimimerkkiä Katolilainen. Kuten kaikki tätä palstaa lukeneet ovat voineet itse todeta, et todellakaan ole katolilainen.
todellakin on katolilainen, mutta ilmeisimmin sinä et ole, Johanna L. Rauhoitu jo lakkaa haukkumasta epäasiallisesti muita.
- Johanna L.
takapenkistä kirjoitti:
todellakin on katolilainen, mutta ilmeisimmin sinä et ole, Johanna L. Rauhoitu jo lakkaa haukkumasta epäasiallisesti muita.
Katolilainen, takapenkistä ym. nimimerkeillä esiintyvä ei-katolinen trolli voisi hyvinkin yhdistää eri nimimerkkinsä ja kutsua itseään vaikkapa Katolilaiseksi takapenkistä.
- Katolilainen
Johanna L. kirjoitti:
Katolilainen, takapenkistä ym. nimimerkeillä esiintyvä ei-katolinen trolli voisi hyvinkin yhdistää eri nimimerkkinsä ja kutsua itseään vaikkapa Katolilaiseksi takapenkistä.
Miksi? Koska en ole nimimerkki takapenkistä, en ole trolli ja olen ollut koko ikäni katolilainen - siitä nimimerkkinikin. Se, etten ajattele kuten Johanna L., ei tee minusta mitään muuta kuin katolilaisen. Minun katolisuuteni ei ole fanaattisuutta. Toivon Johanna L:ltä asiallisempaa suhtautumista meihin muihin kirjoittajiin. Toivon myös Johanna L:lle parempaa kykyä kunnioittaa meidän muiden katolista tai ei-katolista vakaumusta.
- takapenkin katolilainen
Johanna L. kirjoitti:
trolli johanna taas sekoilee? Minä olen tänne iät ja ajat esimerkiksi kirjoittanut nimimerkilläni takapenkin katolilainen, sellainen kun olen, tavallinen katolilainen joka ei viihdy etupenkissä eikä parrasvaloissa. Viime aikoina ei ole tämä lista reuhaamisineen ja suu vaahdossa pauhaavineen trollaajineen houkutellut mukaan, olen kirjoitellut enemmänkin muilla listoilla. takapenkistä ja Katolilainen ovat tänne kirjoittaneet niin kauan kuin muistan ja takapenkin katolilainen taas ei ole heistä kumpikaan. Minä sen tiedän, koska minä olen nimimerkki takapenkin katolilainen. Kun kaltaisesi kirkon pilkkaajat hiljenevät, tekee taas mieli tännekin ehkä kirjoittaa. Nykyisellään tulee palstaa melko harvoin edes luettua. Kiitos teidän "Jolantojen" sun muiden riitapukarien ja ämyreiden.
- Elisabeth I, ent. pelkkä El...
Kyllä asia on niin, että Puola kulkee sekä henkisen että koulutuksellisen kehityksen jälkijunassa. Kumpikin kehitys sulautuu toisiinsa.
Olen ollut C:ssa ja kokenut kammottavan fanaattisen uskonnollisuuden, jota pohjoismaalaisen on vaikea ymmärtää. Siellä vallitsi kyynärpäätaktiikka, joten tällainen kohteliaisuuteen tottunut pohjoismaalainen ei milloinkaan päässyt lähelle tuota kuuluisaa Neitsyttä. Näin sen ovenraosta, samoin kuin muukin seurueemme...
Sinulla, Jolanta, on vaikutteita sekä Suomesta että Puolasta. Vaikutteesi ovat ilmeisesti vain kuulon perusteella saatuja, perheesi ruokapöydässä jne., minun ihmisiltä ihmiselle.
Tässä osastossa joku kirjoitti "puolalaisen katolilaisuuden paremmuudesta". Juuri sellaisen omahyväisen käsityksen minäkin olen teistä ja heistä saanut saanut. Kansojen kulttuureissa on eroja, juuri sen vuoksi kirkkomme on katolinen, sitähän sana katolinen tarkoittaa. Katolisen kirkon edustajien, noiden vierasmaalaisten, on otettava huomioon kunkin kansan omat ominaisuudet. Se on kaikkien ns. "lähetystyötä" tekevien dehoniaanien ollut otettava huomioon. Hollantilaiset tekivät sen hyvin. Puolalaiset lievästi sanottunut ala-arvoisesti tai keskinkertaisesti.
Piispa on kaiken huippu! Hän on tullut maahamme ilmeisesti aivan väärin perustein ja luuloin, ja siitä johtuu kitkerä arvostelu, jota hän ja hänen toimensa saavat osakseen.
Tällä tavoin ajattelevat monet muutkin supisuomalaiset.
Puolalaiset ovat nationalisteja. Se on todettu monelta taholta. Miksemme siis me suomalaiset voisi niin ikään osoittaa kansallismielisyyttä?
Olomme on nyt kuin tytöllä tansseissa: aina olisi sopeuduttava sen mukaan, kuka kulloinkin hakee tanssiin...- Jolanta
Jos sinusta Czestochowassa tapaamiesi katolisten, rukoilevien ihmisten uskonnollisuus on "fanaattista", sitten ihmettelen miksi ylipäätään olet katolilainen. Olisit varmasti enemmän kotona maallistuneessa luterilaisuudessa.
Ihmettelen sitäkin, että halveksut puolalaisia ja kansallistunnettamme. Et tunne varmasti Puolan historiaa. Monet valtiaat ovat yrittäneet tuhota tuon maan ja jopa poisteneet sen kartalta.
Olin aina kuvitellut, että katolilaiset pitäisivät yhtä ja puolustaisivat katolisia kansoja. Suomalaisten katolilaisten kohdalla se ei ole totta, koska he tuntuvat vain häpeävän omaa katolilaisuuttaan ja ihailevan kuolevaa luterilaisuutta. - Kyselijä
Jolanta kirjoitti:
Jos sinusta Czestochowassa tapaamiesi katolisten, rukoilevien ihmisten uskonnollisuus on "fanaattista", sitten ihmettelen miksi ylipäätään olet katolilainen. Olisit varmasti enemmän kotona maallistuneessa luterilaisuudessa.
Ihmettelen sitäkin, että halveksut puolalaisia ja kansallistunnettamme. Et tunne varmasti Puolan historiaa. Monet valtiaat ovat yrittäneet tuhota tuon maan ja jopa poisteneet sen kartalta.
Olin aina kuvitellut, että katolilaiset pitäisivät yhtä ja puolustaisivat katolisia kansoja. Suomalaisten katolilaisten kohdalla se ei ole totta, koska he tuntuvat vain häpeävän omaa katolilaisuuttaan ja ihailevan kuolevaa luterilaisuutta."Olin aina kuvitellut, että katolilaiset pitäisivät yhtä ja puolustaisivat katolisia kansoja. Suomalaisten katolilaisten kohdalla se ei ole totta, koska he tuntuvat vain häpeävän katolilaisuuttaan ja ihailevan kuolevaa luterilaisuutta."
Ihmettelen suhtautumistasi. Emmekö me kirjoita tänne yksilöinä emmekä minään laumana, jossa kaikkien tulee ajatella joka asiasta samalla tavalla? Eivätkö eri uskontojen edustajat voi olla joistakin asioista samaa ja joistakin asioista taas eri mieltä, kysymyshän on joka tapauksessa tässä tapauksessa kuitenkin kristityistä?
Minusta on ikävää, että puhut luterilaisuudesta "kuolevana uskontona". Minä en usko noin, etkä sinäkään voi tietää, että käy noin. Yksi asia on kuitenkin joka tapauksessa varma ja se on se, että ainakaan sinun ja minun elinaikanani ei luterilaisuus kuole mihinkään. Suomessakin luterilaisia on suurin osa ihmisistä. Niin että yritä vain hyväksyä tuo asia. - T. Ollo
Jolanta kirjoitti:
Olin aina kuvitellut, että katolilaiset pitäisivät yhtä ja puolustaisivat katolisia kansoja. Suomalaisten katolilaisten kohdalla se ei ole totta, koska he tuntuvat vain häpeävän omaa katolilaisuuttaan ja ihailevan kuolevaa luterilaisuutta.ja heidän kansallistunteensa. Voi pyhä yksinkertaisuus!! Sekö on katolista USKOA? Yritä hyvä/huono ihminen avartaa maailmankuvaasi.
- Jolanta
T. Ollo kirjoitti:
ja heidän kansallistunteensa. Voi pyhä yksinkertaisuus!! Sekö on katolista USKOA? Yritä hyvä/huono ihminen avartaa maailmankuvaasi.
Minun puolalaiset isovanhempani eivät menneet kommunistisen hirmuhallinnon rangaistusten pelon uhan alla kirkkoon mistään kansallistunteesta, vaan aidosta uskosta.
Suomessa uskoa ei ole. Ihmiset eivät ole koskaan joutuneet luopumaan mistään uskon vuoksi. Siksi he eivät voi edes tietää mitä katolinen usko on, siis oikein elettynä.
Minun maailmankuvani on katolinen. En aio pyytää sitä anteeksi maallistuneilta luterilaisilta, jotka kieltävät jopa Marian neitsyyden eivätkä kirkossa kasteen, hautajaisten ja häiden lisäksi juuri koskaan käy. - T. Ollo
Jolanta kirjoitti:
Minun puolalaiset isovanhempani eivät menneet kommunistisen hirmuhallinnon rangaistusten pelon uhan alla kirkkoon mistään kansallistunteesta, vaan aidosta uskosta.
Suomessa uskoa ei ole. Ihmiset eivät ole koskaan joutuneet luopumaan mistään uskon vuoksi. Siksi he eivät voi edes tietää mitä katolinen usko on, siis oikein elettynä.
Minun maailmankuvani on katolinen. En aio pyytää sitä anteeksi maallistuneilta luterilaisilta, jotka kieltävät jopa Marian neitsyyden eivätkä kirkossa kasteen, hautajaisten ja häiden lisäksi juuri koskaan käy.katolista maailmankuvaasi ja uskoasi tarvitse pyytää anteeksi keneltäkään. Elä se todeksi, toisia moittimatta, niin elämäsi on paras todistus uskostasi.
- takapenkistä
Jolanta kirjoitti:
Minun maailmankuvani on katolinen. En aio pyytää sitä anteeksi maallistuneilta luterilaisilta, jotka kieltävät jopa Marian neitsyyden eivätkä kirkossa kasteen, hautajaisten ja häiden lisäksi juuri koskaan käy.mainostamasi katolinen maailmankuva, "jolanta"? Sekö että syljet myrkkyä ja katkeruutta kaikkialle ympärille, haukut ja väheksyt muita kuvitelmiesi perusteella? Onneksi emme ole sinun tavallasi katolilaisia täällä Suomessa.
- Rolle Trollerssonsdottir
Jolanta kirjoitti:
Olin aina kuvitellut, että katolilaiset pitäisivät yhtä ja puolustaisivat katolisia kansoja. Suomalaisten katolilaisten kohdalla se ei ole totta, koska he tuntuvat vain häpeävän omaa katolilaisuuttaan ja ihailevan kuolevaa luterilaisuutta.Puhut Puolasta niin hellästi, rakas epäpätevä trolli, mutta mokaat, kun sanot: "tuon maan".
Kukaan ei sano noin isänmaastaan! - Jolanta
Rolle Trollerssonsdottir kirjoitti:
Puhut Puolasta niin hellästi, rakas epäpätevä trolli, mutta mokaat, kun sanot: "tuon maan".
Kukaan ei sano noin isänmaastaan!Oma äidinkieleni on puola, joten virheitä sattuu. Osaatko sinä kirjoittaa seuraavan?
Ojcze Nasz, któryś jest w niebiesiech, święć się imię twoje, przyjdż królestwo twoje,
bądż wola twoja, jako w niebie tak i na ziemi.
Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj,
i odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. I nie wódż nas w pokuszenie,
ale nas zbaw ode złego. Amen.
Enempää en todistele.
- friikki
Siellähän ihmisillä ei ole mitään oikeuksia jäljellä. Johtajaa palvotaan julkisissa messuissa. Eläköön pakkoavioliitot ja puoskariabortit.
- Johanna L.
Puolassa tuskin on koskaan palvottu mitään johtajaa yhtä hartaasti kuin täällä mm. Kekkosta.
Puolassa ei ole puoskariabortteja. Valtio ei voi sallia murhaa vain sen takia, että jotkut hörhöt niin vaatisivat. Suunnilleen sama kuin itse vaatisin: Sallikaa minun tappaa naapuri, koska jos ette sitä salli, teen sen kivuliaalla ja oman terveyteni riskeeraavalla tavalla.
Mutta abortista keskusteleminenhan on Suomessa kiellettyä... Anteeksi, unohdin jo, että elämme Pohjois-Koreassa. Johanna L. kirjoitti:
Puolassa tuskin on koskaan palvottu mitään johtajaa yhtä hartaasti kuin täällä mm. Kekkosta.
Puolassa ei ole puoskariabortteja. Valtio ei voi sallia murhaa vain sen takia, että jotkut hörhöt niin vaatisivat. Suunnilleen sama kuin itse vaatisin: Sallikaa minun tappaa naapuri, koska jos ette sitä salli, teen sen kivuliaalla ja oman terveyteni riskeeraavalla tavalla.
Mutta abortista keskusteleminenhan on Suomessa kiellettyä... Anteeksi, unohdin jo, että elämme Pohjois-Koreassa."Puolassa tuskin on koskaan palvottu mitään johtajaa yhtä hartaasti kuin täällä mm. Kekkosta."
Kävin viikko sitten Johannes Paavali II:n syntymäkaupungissa Wadowicessa, ja olen suoraan sanottuna eri mieltä kanssasi.
"Puolassa ei ole puoskariabortteja."
Älä viitsi, totta kai on. Niitä on aina, kun valtio yrittää rajoittaa abortteja. Oli niitä ennen Suomessakin.- Kyselijä
Johanna L. kirjoitti:
Mutta abortista keskusteleminenhan on Suomessa kiellettyä... Anteeksi, unohdin jo, että elämme Pohjois-Koreassa."Puolassa tuskin koskaan on palvottu mitään johtajaa yhtä hartaasti kuin täällä mm. Kekkosta."
Millä tavalla se Urho Kekkosen "harras palvonta" mielestäsi Suomessa ilmeni?
"Anteeksi, unohdin jo, että elämme Pohjois-Koreassa."
Et taida tietää Pohjois-Koreastakaan mitään, kun kerran kuvittelet eläväsi nyt kuin Pohjois-Koreassa. Luepa edes vähän ko. maasta. Sitä paitsi Pohjois-Korean virallinen ideologia on juche-aate. Eipä taida olla tuttua, vai onko?
Onko sinusta jotenkin hauskaa haukkua omaa maatasi, sen tapoja ja ihmisiä? Vai mistä on Suomea ja suomalaisia kohtaan negetiivissävytteisissä viesteissäsi kysymys? - arvuuttelija....
Johanna L. kirjoitti:
Mutta abortista keskusteleminenhan on Suomessa kiellettyä... Anteeksi, unohdin jo, että elämme Pohjois-Koreassa."Anteeksi, unohdin jo, että elämme Pohjois-Koreassa."
Eikös se L-M:kin kirjoitellut samoin sanoin vai mitä Johanna L? - friikki
Johanna L. kirjoitti:
Mutta abortista keskusteleminenhan on Suomessa kiellettyä... Anteeksi, unohdin jo, että elämme Pohjois-Koreassa.kun kaikki olivat uskovaisia ja katolilaisia, kuolemanrangaistus ja kidutus olivat vielä yleisiä kaikissa Euroopan maissa, Puolassakin. Silloin ei ollut vielä tarpeeksi hörhöjä vaatimassa kaikenlaisia turhia ja syntiin houkuttelevia oikeuksia, ja nekin harvat joita oli poltettiin roviolla. Välillä tulee ihan tippa linssiin, kun näkee uutisia, joissa jotkut islamilaiset maat vaalivat vielä vanhoja ja hyväksi koettuja perinteitä, mutta niissä maissa ei synti kukoistatakaan niin kuin täällä Euroopassa, lukuunottamatta tietysti Puolaa, missä ei tehdä syntiä.
- Johanna L.
friikki kirjoitti:
kun kaikki olivat uskovaisia ja katolilaisia, kuolemanrangaistus ja kidutus olivat vielä yleisiä kaikissa Euroopan maissa, Puolassakin. Silloin ei ollut vielä tarpeeksi hörhöjä vaatimassa kaikenlaisia turhia ja syntiin houkuttelevia oikeuksia, ja nekin harvat joita oli poltettiin roviolla. Välillä tulee ihan tippa linssiin, kun näkee uutisia, joissa jotkut islamilaiset maat vaalivat vielä vanhoja ja hyväksi koettuja perinteitä, mutta niissä maissa ei synti kukoistatakaan niin kuin täällä Euroopassa, lukuunottamatta tietysti Puolaa, missä ei tehdä syntiä.
"Vanhaan hyvään aikaan kun kaikki olivat uskovaisia ja katolilaisia, kuolemanrangaistus ja kidutus olivat vielä yleisiä kaikissa Euroopan maissa, Puolassakin."
Puolasta en usko, mutta kaikkialla 1500-1600-luvun Pohjoismaissa oli kuolemanrangaistus ei-luterilaisille. Sittemmin sama uskontokunta on kovasti mainostanut itseään suvaitsevana ja edistysmielisenä.
"Silloin ei ollut vielä tarpeeksi hörhöjä vaatimassa kaikenlaisia turhia ja syntiin houkuttelevia oikeuksia, ja nekin harvat joita oli poltettiin roviolla."
Noitaroviot kärysivät eniten luterilaisissa Pohjoismaissa, jos lasketaan pro capita.
"Välillä tulee ihan tippa linssiin, kun näkee uutisia, joissa jotkut islamilaiset maat vaalivat vielä vanhoja ja hyväksi koettuja perinteitä"
... kuten rovioita ja ihmisten kivityksiä?
"mutta niissä maissa ei synti kukoistatakaan niin kuin täällä Euroopassa, lukuunottamatta tietysti Puolaa, missä ei tehdä syntiä."
No, puolalaisten synnit taitavat olla hyttysen ininää verrattuna tähän aborttien, itsemurhien, avioerojen, homosuhteiden, kantasolututkimuksen, esiaviollisen seksin, "seksivalistuksen", hajanaiden perheiden, perhe- ja katuväkivallan luvatun maan menoon. Ollaanko ylpeitä siitä, että ollaan suomalaisia? Itse olen mieluummin hiljaa... - No milk to day
Johanna L. kirjoitti:
"Vanhaan hyvään aikaan kun kaikki olivat uskovaisia ja katolilaisia, kuolemanrangaistus ja kidutus olivat vielä yleisiä kaikissa Euroopan maissa, Puolassakin."
Puolasta en usko, mutta kaikkialla 1500-1600-luvun Pohjoismaissa oli kuolemanrangaistus ei-luterilaisille. Sittemmin sama uskontokunta on kovasti mainostanut itseään suvaitsevana ja edistysmielisenä.
"Silloin ei ollut vielä tarpeeksi hörhöjä vaatimassa kaikenlaisia turhia ja syntiin houkuttelevia oikeuksia, ja nekin harvat joita oli poltettiin roviolla."
Noitaroviot kärysivät eniten luterilaisissa Pohjoismaissa, jos lasketaan pro capita.
"Välillä tulee ihan tippa linssiin, kun näkee uutisia, joissa jotkut islamilaiset maat vaalivat vielä vanhoja ja hyväksi koettuja perinteitä"
"mutta niissä maissa ei synti kukoistatakaan niin kuin täällä Euroopassa, lukuunottamatta tietysti Puolaa, missä ei tehdä syntiä."
No, puolalaisten synnit taitavat olla hyttysen ininää verrattuna tähän aborttien, itsemurhien, avioerojen, homosuhteiden, kantasolututkimuksen, esiaviollisen seksin, "seksivalistuksen", hajanaiden perheiden, perhe- ja katuväkivallan luvatun maan menoon. Ollaanko ylpeitä siitä, että ollaan suomalaisia? Itse olen mieluummin hiljaa...mkä on kansalaisuutena puolalainen, kun valtiona Puola on ollut monesti on/off tilassa historian myrskyissä.
Puolalaisuus kansalaisuutena on siksi vaikea määritellä, mutta ammattina se on pätevä. - friikki
Johanna L. kirjoitti:
No, puolalaisten synnit taitavat olla hyttysen ininää verrattuna tähän aborttien, itsemurhien, avioerojen, homosuhteiden, kantasolututkimuksen, esiaviollisen seksin, "seksivalistuksen", hajanaiden perheiden, perhe- ja katuväkivallan luvatun maan menoon. Ollaanko ylpeitä siitä, että ollaan suomalaisia? Itse olen mieluummin hiljaa...tiukasti oppiensa mukaisesti ja siveyspoliisit huolehtivat ettei moisia esiaviollisia yms syntejä pääse tapahtumaan. Tätä se paavikin osaa arvostaa, vai mitä tämä tarkoitti suurella kunnioituksellaan muslimeja kohtaan. Tosin myös islam näyttää lipsuvan moraalista. Nainen valittiin Yhdysvalloissa muslimijärjestön johtoon ja Italiassa puuhataan muslimituristeille omaa "nudistirantaa", jossa nainen saa riisua huntunsa vääräuskoisten näkymättömissä. Mekassa toisaalta paikallinen ryhtiliike on päättänyt, että naiset eivät pääse kiveä pussaamaan.
Siellä päin maailmaa siis kaikki hyvin. Uskon että puhun monen konservatiivikatolisen suulla, jos väitän, että 1000 vuotta sitte kaikki oli paremmin, kun kaikki olivat katolisessa uskossa.
- Matt. 6:21
"Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi."
- Mevlana
The 2005 Corruption Perceptions Indexin mukaan Islanti on vähiten (1. sija) ja Suomi (2. sija) toiseksi vähiten korruptoitunut maa. Katolilainen Puola on EU:n korruptouitunein maa. Tämäkö on sitä "katolilaista kulttuuria" mitä Suomeen halutaan?
Saattaisiko olla niin, että korputoitumattomat ja rehtiin peliin tottuneet suomalaiset pitivät korruptoitumattomista hollantilaispapeista (sija 11), koska heidän tapansa toimia oli avoin ja rehti kun taas puolalaisen piispan hallintokulttuuri heijastaa puolalaista hallintoa yleensä.
1. Iceland
2. Finland
.
.
67. Burkina Fas
68. Croatia
69. Egypt
70. Lesotho
71. Poland
72. Saudi Arabia
73. Syria- Kyselijä
Laitan tähän linkin noille korruptiosta kertoville sivuille, että jonkun muun asiasta kiinnostuneen ei tarvitse etsiä niitä yhtä kauan kuin minun:
http://ww1.transparency.org/cpi/2005/2005.10.18.cpi.en.html#media - Mevlana
Kyselijä kirjoitti:
Laitan tähän linkin noille korruptiosta kertoville sivuille, että jonkun muun asiasta kiinnostuneen ei tarvitse etsiä niitä yhtä kauan kuin minun:
http://ww1.transparency.org/cpi/2005/2005.10.18.cpi.en.html#mediaOlin ajattelematon, kun en laittanut linkkiä.
- 8:san joukkoon.
Miten sijoittuvat kaikki Euroopan katoliset maat.
Ainoastaan tästä voi vetää johtopäätöksen, että pohjoismainen, luterilainen kulttuuriympäristö on kasvattanut kansansa rehellisiksi Jumalaa pelkääviksi kansalaisiksi. - Elwen
8:san joukkoon. kirjoitti:
Ainoastaan tästä voi vetää johtopäätöksen, että pohjoismainen, luterilainen kulttuuriympäristö on kasvattanut kansansa rehellisiksi Jumalaa pelkääviksi kansalaisiksi.että pohjoismaisessa kulttuuriympäristössä on suosittu rehellisyyttä jo ennen kristinuskon tuloa.
Ei ole niin, että uskonto vain loisi arvoja, se myös omii niitä ympäristöstä. - No milk to day
Elwen kirjoitti:
että pohjoismaisessa kulttuuriympäristössä on suosittu rehellisyyttä jo ennen kristinuskon tuloa.
Ei ole niin, että uskonto vain loisi arvoja, se myös omii niitä ympäristöstä.että vähiten korptoituneet maat ovat suhteellisen harvaanasuttuja, ja olivat myöskin historiassa sitä.
- WWW.pysykirkossa. aina
8:san joukkoon. kirjoitti:
Ainoastaan tästä voi vetää johtopäätöksen, että pohjoismainen, luterilainen kulttuuriympäristö on kasvattanut kansansa rehellisiksi Jumalaa pelkääviksi kansalaisiksi.Tämä tarkoittaa, että EI Kannata Erota kirkosta! Tätä olenkin aina uumoillut...
- Jolanta
Kun luen tätä keskustelua, mieleen tulee Salman Rushdien kirjan nimi.
Täällä katolilaisuutta saa haukkua mielin määrin. Sheriffi ei puutu peliin millään tavalla. Sen sijaan monet asialliset viestit poistetaan.
Olen sanottavani sanonut. Hyvästi!- hyvästelijä...
ja johanna l.
- tulisi takaisin
Hän virkisti kaikkia palstoja missä pyrähteli.
- sure, kyllä
tulisi takaisin kirjoitti:
Hän virkisti kaikkia palstoja missä pyrähteli.
Liisa-Maria tulee aivan pian takaisin, ehkä uudella nikillä, mutta kuitenkin hänet varmaankin tapaamme, sillä ei hän pysty olemaaan poissakaan. Jollakin nikillä hän voisi käydä piristämässä myös ateismipalstaa. Sielläkin varmaan kaivataan nimenomaan hänenlaistaan sanataituria ja ateismin kyseenalaistajaa.
- amazon22
Luen kaikki valitukset joita minulle lähetetään sekä seuraan näitä keskusteluketjuja. Suurimman osan kaikista viesteistä luen ja seuraan palstaa useasti päivittäin, sekä teen myös poistoja ilman valituksia( jos niissä on todella asiattomuuksia).
Katolisena ihmisenä olen sitä mieltä että myös katolista kirkkoa ja katolisuutta saa arvostella asiallisesti, se on yksi osa tätä yleistä keskustelua tällä palstalla( eli meillä on myös täällä sananvapauslaki käytössä). - Elwen
sure, kyllä kirjoitti:
Liisa-Maria tulee aivan pian takaisin, ehkä uudella nikillä, mutta kuitenkin hänet varmaankin tapaamme, sillä ei hän pysty olemaaan poissakaan. Jollakin nikillä hän voisi käydä piristämässä myös ateismipalstaa. Sielläkin varmaan kaivataan nimenomaan hänenlaistaan sanataituria ja ateismin kyseenalaistajaa.
ateismipalstalla käyvien hihhulien heikko laatu kyllästyttää monia ateisteja, ja sanataiturit otettaisiin varmaan sielläkin innostuneesti vstaan.
- Bamse
hei hei, "Liisa-Maria"!
- sitten kuulit,
Elwen kirjoitti:
ateismipalstalla käyvien hihhulien heikko laatu kyllästyttää monia ateisteja, ja sanataiturit otettaisiin varmaan sielläkin innostuneesti vstaan.
Jolanta, sinun kykyjäsi ja taitojasi kaivataan myös muilla palstoilla, jopa Elwinin käsityksen mukaan myös Ateismipalstalla. Kateeksi käy tuollaiset sanataiturit, ei voi mitään. Miten oppisi yhtä hyväksi tai mieluummin vielä pikkiriikkisen paremmaksi sanataituriksi?
- toiveikas..
sure, kyllä kirjoitti:
tervetuloa mätkimään jumalattomia.
- Johanna L.
Bamse kirjoitti:
hei hei, "Liisa-Maria"!
On suorastaan liikuttavaa, että joka toisessa viestissä epäillään kaikkia vähänkin järkeviä kirjoittajia Liisa-Mariaksi.
Se kertoo paljon palstan muiden viestien tasosta. Liisa-Maria, palaahan jo takaisin! Sinua tunnutaan kovasti kaipaavan täällä. - Kyselijä
Johanna L. kirjoitti:
On suorastaan liikuttavaa, että joka toisessa viestissä epäillään kaikkia vähänkin järkeviä kirjoittajia Liisa-Mariaksi.
Se kertoo paljon palstan muiden viestien tasosta. Liisa-Maria, palaahan jo takaisin! Sinua tunnutaan kovasti kaipaavan täällä.huomata, että siitäkin, mikä on järkevää ja mikä ei, voidaan olla eri mieltä. Mutta voiko todella olla noin, että tekstin järkevänä pitäminen riippuu siitä, kuka on sen kirjoittaja ja onko samaa mieltä kirjoittajan kanssa eikä lainkaan esim. sananvalinnoista yms.? Onko joidenkin mielestä vain ronskisti ilmaistu samanmielisyys järkevää?
- Perunamies
Kuulehan sinä, tällä listalla ei puhuta pelkästään pahaa Pyhästä Isästä, Piispasta eikä papeista! Itse asiassa en muista nähneeni kertaakaan kenenkään pilkanneen Paavia tai seurakuntamme pappeja. Piispan kohdalla tämä ei päde,ikävä kyllä, mutta myös meitä Piispan puolustajia löytyy runsain mitoin!
Sen sijaan olen erittäin loukkaantunut sinun leuhkasta tyylistäsi! Mekö olisimme jotain alemman kastin katolilaisia??? Emme todellakaan, meillä suomalaisilla ei ole mitään syytä tuntea alemmuutta. Sen sijaan Puolassa on ikävällä tavalla aitoon katolilaisuuteen sekoittunut kansanuskoa ja ties minkälaista taikauskoa! Se johtuu siitä, että ihmiset ovat maaseudulla vähän koulutettuja. Uskovat kaikenmoista hömppää, ressukat. Esimerkiksi monet tuntemani puolalaiset pitävät kaulassaan medaljonkia, koska uskovat sen suojelevan heitä niin, etteivät kuole yllättäen, vaan saavat aina nauttia parannuksen sakramentin ja kommuunion ennen kuolemaansa. Tällaista halpahintaista hömppää levitetään siis Puolassa! Ei Paavimme eikä Katolinen kirkkomme tuollaista opeta!
Sitten ihmetyttää tämä 'kulovalkean tavoin' leviävä Ruusukkohartaus pihoissa ja leikkipaikoissa. Puolassa kuulemma huumenuoretkin jättävät ruiskut ja aineet kertalaakista, kun 11-vuotias tyttönen saa heidät Ruusukkorinkiin mukaan. Kukapa tätäkin propagandaa uskoisi? Puolassa kun edelleen on erittäin paha huumeongelma nuorison keskuudessa. Että missä on pihahartaushetkin pelastava vaikutus? Tätä kysyn vaan!- lue enemmän
Myönnän heti alkuun, että olen joskus alkuun hiiltynyt sinun kirjoituksiasi lukiessa. Myöhemmin en niinkään hiiltynyt mutta nauranut.
Tällä kertaa olen aidosti iloinen puheenvuorostasi. Kiitos! Jolantan ja hänen hengenheimolaistensa loukkaavat ja riitaa haastavat viestit ovat saaneet minut arvostamaan sinun sentään aika mukavia ja myönteisiä kirjoituksiasi. - Jolanta
Tuo taas kerran osoittaa, millaisia "katolilaisia" suomalaiset katolilaiset ovat. He ovat suoraan sanoen puolikatolilaisia. Jopa sellaisia katolilaisille itsestään selviä asioita kuin ruusukkorukouksen voimaa ja Neitsyt Marian palvontaa saa heille juurta jaksaen selittää kuin pakanoille.
Jos haluatte nähdä aitoa katolilaisuutta, kannattaa matkustaa Puolaan ja tutustua siihen eikä suomalaisten "katolilaisten" keskuudessa yleiseen luterilaisuuden katolismuotoon. Tiedän, että tämä on kovasti sanottu, mutta aihe on sen verran tärkeä. - amazon22
Jolanta kirjoitti:
Tuo taas kerran osoittaa, millaisia "katolilaisia" suomalaiset katolilaiset ovat. He ovat suoraan sanoen puolikatolilaisia. Jopa sellaisia katolilaisille itsestään selviä asioita kuin ruusukkorukouksen voimaa ja Neitsyt Marian palvontaa saa heille juurta jaksaen selittää kuin pakanoille.
Jos haluatte nähdä aitoa katolilaisuutta, kannattaa matkustaa Puolaan ja tutustua siihen eikä suomalaisten "katolilaisten" keskuudessa yleiseen luterilaisuuden katolismuotoon. Tiedän, että tämä on kovasti sanottu, mutta aihe on sen verran tärkeä.Mikset hyväksyisi meitä Suomen katolisia juuri sellaisina kuin olemme, samoin meitä on vaikea niputtaa samaan pussiin koko ihmisjoukkoa. Suomesta löytynee niin monta katolista tarinaa kuin on heitä maassamme. Itse olen sen todennut tuolla ulkona "kentällä".
Eiköhän me kaikki mahduta yhdessä sinä, minä ja kaikki muu Herran kansa tähän rakkaaseen katoliseen kirkkoomme. Jolanta, suvaitsevaisuutta ennen kaikkea peräänkuulutan sinulta ja maailma olisi paljon parempi paikka meidän kaikkien elää. - lue enemmän
Jolanta kirjoitti:
Jos haluatte nähdä aitoa katolilaisuutta, kannattaa matkustaa Puolaan ja tutustua siihen eikä suomalaisten "katolilaisten" keskuudessa yleiseen luterilaisuuden katolismuotoon. Tiedän, että tämä on kovasti sanottu, mutta aihe on sen verran tärkeä.Jos "Neitsyt Marian palvontaa" selität, menet mönkään. Me aidot katolilaiset, niin suomalaiset kuin muut, kunnioitamme Mariaa ja muita pyhiä, emme palvo. Vain Jumalaa palvotaan.
- henkan takapenkistä....
Jolanta kirjoitti:
Jos haluatte nähdä aitoa katolilaisuutta, kannattaa matkustaa Puolaan ja tutustua siihen eikä suomalaisten "katolilaisten" keskuudessa yleiseen luterilaisuuden katolismuotoon. Tiedän, että tämä on kovasti sanottu, mutta aihe on sen verran tärkeä.emme palvo, vaan kunnioitamme P. Mariaa.
Koeta kestää. - Jolanta
amazon22 kirjoitti:
Mikset hyväksyisi meitä Suomen katolisia juuri sellaisina kuin olemme, samoin meitä on vaikea niputtaa samaan pussiin koko ihmisjoukkoa. Suomesta löytynee niin monta katolista tarinaa kuin on heitä maassamme. Itse olen sen todennut tuolla ulkona "kentällä".
Eiköhän me kaikki mahduta yhdessä sinä, minä ja kaikki muu Herran kansa tähän rakkaaseen katoliseen kirkkoomme. Jolanta, suvaitsevaisuutta ennen kaikkea peräänkuulutan sinulta ja maailma olisi paljon parempi paikka meidän kaikkien elää.Kun aitoa uskoa ei ole, niin sitä ei ole. Siinä on suomalaisten katolilaisten tragedia.
Puolassa JOKAISESSA kirkossa on armollisen Jeesuksen kuva, jonka Pyhä Faustyna Kowalska sai kunnian nähdä. Miksei Suomessa? Koska täällä nauretaan Pyhälle Faustynalle, joka ensimmäisenä kertoi Jumalan olevan armollinen. Armollinen Jeesus ei sovi varmaan ekumeniaan, kuten ei sovi Neitsyt Mariakaan. Kaikki on vain maallistuneiden luterilaisten ehdoilla...
Edelleen kehotan kaikkia käymään Puolassa, jotta he edes voisivat omin silmin kerran nähdä mitä on AITO KATOLILAISUUS - ja toivottavasti opppia jotakin! - T. Ollo
Jolanta kirjoitti:
Kun aitoa uskoa ei ole, niin sitä ei ole. Siinä on suomalaisten katolilaisten tragedia.
Puolassa JOKAISESSA kirkossa on armollisen Jeesuksen kuva, jonka Pyhä Faustyna Kowalska sai kunnian nähdä. Miksei Suomessa? Koska täällä nauretaan Pyhälle Faustynalle, joka ensimmäisenä kertoi Jumalan olevan armollinen. Armollinen Jeesus ei sovi varmaan ekumeniaan, kuten ei sovi Neitsyt Mariakaan. Kaikki on vain maallistuneiden luterilaisten ehdoilla...
Edelleen kehotan kaikkia käymään Puolassa, jotta he edes voisivat omin silmin kerran nähdä mitä on AITO KATOLILAISUUS - ja toivottavasti opppia jotakin!Pyhä Faustynako ENSIMMÄISENÄ kertoi Jumalan olevan armollinen??? Mitähän kirjaa minä olen lukenut kun jo psalttarista olen löytänyt saman opetuksen?
Ajattele mitä kirjoitat ettet kirjoita aivan kaikkea mitä ajattelet. - lue enemmän
Jolanta kirjoitti:
Kun aitoa uskoa ei ole, niin sitä ei ole. Siinä on suomalaisten katolilaisten tragedia.
Edelleen kehotan kaikkia käymään Puolassa, jotta he edes voisivat omin silmin kerran nähdä mitä on AITO KATOLILAISUUS - ja toivottavasti opppia jotakin!Faustyna olkoon kuinka pyhä tahansa, hänen näkynsä mukaan tehdyn kuvan sijoittelu joka paikkaan ei ole mikään aidon katolilaisuuden mitta. Aitoja katolilaisia on yhtä hyvin Suomessa ja kaikissa muissa maailman maissa kuin Puolassakin.
Vatikaanin II konsiilin asiakirjat (Gaudium et spes mm.) puhuvat siitä, miten katolisen kirkon on asetuttava paikalliseen kulttuuriin eikä harrastettava kulttuuri-imperialismia. Meidän ei tosiaankaan tarvitse omaksua puolalaisia kulttuuripiirteitä ollaksemme hyviä katolilaisia. - Jolanta
lue enemmän kirjoitti:
Faustyna olkoon kuinka pyhä tahansa, hänen näkynsä mukaan tehdyn kuvan sijoittelu joka paikkaan ei ole mikään aidon katolilaisuuden mitta. Aitoja katolilaisia on yhtä hyvin Suomessa ja kaikissa muissa maailman maissa kuin Puolassakin.
Vatikaanin II konsiilin asiakirjat (Gaudium et spes mm.) puhuvat siitä, miten katolisen kirkon on asetuttava paikalliseen kulttuuriin eikä harrastettava kulttuuri-imperialismia. Meidän ei tosiaankaan tarvitse omaksua puolalaisia kulttuuripiirteitä ollaksemme hyviä katolilaisia.Minusta taas Suomen katolilaisuuteen voitaisiin ihan hyvin lisätä hyviä piirteitä puolalaisesta, elinvoimaisesta ja rikkaasta katolilaisuudesta. Nythän nuo ulkoiset vaikutteet tulevat vain luterilaisuudesta.
Miksei jokaisessa kirkossa voisi olla Pyhän Fastynan armollista Jeesusta, niin kuin Puolassa? Se olisi suuri rikkaus. "Jeesus, minä luotan sinuun" on rukouksista rikkain. Mitä hävettävää siinä on? Jumala on armollinen ja me tiedämme sen, mistä kiitos Pyhälle Faustynalle.
Kirkoissa voisi olla Czestochowan Jumalan äidin kuvakin, koska kaikki papit ja useimmat nunnat ovat muutenkin kotoisin Puolasta. Nyt kirkoissa on vain Marian patsaita, en todellista Marian kuvaa.
Tiedän, että monet inhoavat Puolaa. He ovat vain kateellisia. Minunkin äidilleni on vihjailtu jopa seurakunnissa siitä, että hän olisi maksullinen nainen, vaikka on hurskas katolilainen ja onnellisesti naimisissa. Sellaista se on, suomalainen katolilaisuus. - oswiecim
Jolanta kirjoitti:
Minusta taas Suomen katolilaisuuteen voitaisiin ihan hyvin lisätä hyviä piirteitä puolalaisesta, elinvoimaisesta ja rikkaasta katolilaisuudesta. Nythän nuo ulkoiset vaikutteet tulevat vain luterilaisuudesta.
Miksei jokaisessa kirkossa voisi olla Pyhän Fastynan armollista Jeesusta, niin kuin Puolassa? Se olisi suuri rikkaus. "Jeesus, minä luotan sinuun" on rukouksista rikkain. Mitä hävettävää siinä on? Jumala on armollinen ja me tiedämme sen, mistä kiitos Pyhälle Faustynalle.
Kirkoissa voisi olla Czestochowan Jumalan äidin kuvakin, koska kaikki papit ja useimmat nunnat ovat muutenkin kotoisin Puolasta. Nyt kirkoissa on vain Marian patsaita, en todellista Marian kuvaa.
Tiedän, että monet inhoavat Puolaa. He ovat vain kateellisia. Minunkin äidilleni on vihjailtu jopa seurakunnissa siitä, että hän olisi maksullinen nainen, vaikka on hurskas katolilainen ja onnellisesti naimisissa. Sellaista se on, suomalainen katolilaisuus.jankutusta.
Lopeta.
Kiitos. - Jolanta
oswiecim kirjoitti:
jankutusta.
Lopeta.
Kiitos.Jos tarkoitat nimimerkilläsi Auschwitzin keskitysleiriä, se oli SAKSALAINEN projekti, jonka kanssa puolalaisilla ei ollut mitään tekemistä. Puolassa on muuten sovittu, että leiristä käytetään aina sen saksankielistä nimeä.
- oswiecim
Jolanta kirjoitti:
Jos tarkoitat nimimerkilläsi Auschwitzin keskitysleiriä, se oli SAKSALAINEN projekti, jonka kanssa puolalaisilla ei ollut mitään tekemistä. Puolassa on muuten sovittu, että leiristä käytetään aina sen saksankielistä nimeä.
vain
fanatismia. - Jolanta
lue enemmän kirjoitti:
Faustyna olkoon kuinka pyhä tahansa, hänen näkynsä mukaan tehdyn kuvan sijoittelu joka paikkaan ei ole mikään aidon katolilaisuuden mitta. Aitoja katolilaisia on yhtä hyvin Suomessa ja kaikissa muissa maailman maissa kuin Puolassakin.
Vatikaanin II konsiilin asiakirjat (Gaudium et spes mm.) puhuvat siitä, miten katolisen kirkon on asetuttava paikalliseen kulttuuriin eikä harrastettava kulttuuri-imperialismia. Meidän ei tosiaankaan tarvitse omaksua puolalaisia kulttuuripiirteitä ollaksemme hyviä katolilaisia.Pyhä Faustyna Kowalska ei ole Jumalan lahja vain puolalaisille vaan koko maailmalle. Hän tajusi ensimmäisenä Jumalan armeliaisuuden syvyyden, jonka mereen voidaan upottaa hereetikotkin. Ilman Pyhää Faustynaa ei voitaisi tajuta miten tärkeää on luottamus Jeesukseen ja uhrata Hänelle. JEZU UFAM TOBIE (suomeksi Jeesus luotan sinuun) on todella kaunis ja aito katolinen rukous.
Armollisen Jeesuksen kuva on hyvin kaunis. Siitä virtaavat säteet ulottuvat aina meihin asti. Samalla Jeesuksen säteiden väreissä (punainen ja valkoinen) voidaan nähdä Puolan lippu. Se kertoo Jeesuksen rakkaudesta puolalaisia kohtaan ja niistä monista armoista, jotka Hän on meidän puolalaisten avulla maailmalle antanut. Katsokaa armollisen Jeesuksen kasvoja!
Ilman Pyhää Faustynaa kristinusko on heikkoa kuin luterilaisuus. - otsir
Jolanta kirjoitti:
Pyhä Faustyna Kowalska ei ole Jumalan lahja vain puolalaisille vaan koko maailmalle. Hän tajusi ensimmäisenä Jumalan armeliaisuuden syvyyden, jonka mereen voidaan upottaa hereetikotkin. Ilman Pyhää Faustynaa ei voitaisi tajuta miten tärkeää on luottamus Jeesukseen ja uhrata Hänelle. JEZU UFAM TOBIE (suomeksi Jeesus luotan sinuun) on todella kaunis ja aito katolinen rukous.
Armollisen Jeesuksen kuva on hyvin kaunis. Siitä virtaavat säteet ulottuvat aina meihin asti. Samalla Jeesuksen säteiden väreissä (punainen ja valkoinen) voidaan nähdä Puolan lippu. Se kertoo Jeesuksen rakkaudesta puolalaisia kohtaan ja niistä monista armoista, jotka Hän on meidän puolalaisten avulla maailmalle antanut. Katsokaa armollisen Jeesuksen kasvoja!
Ilman Pyhää Faustynaa kristinusko on heikkoa kuin luterilaisuus.Meillä on Euroopassa sekä Pyhä Birgitta että Pyhä Ristin Teresa Benedicta eli Edith Stein. Meille ei tarvitse tyrkyttää mitään Pyhä Faustyna Kowalskaa. Katolinen kirkko Suomessa on kirkkomme. Emme ole puolalaisia eikä meistä tule puolalaisia.
- Jolanta
otsir kirjoitti:
Meillä on Euroopassa sekä Pyhä Birgitta että Pyhä Ristin Teresa Benedicta eli Edith Stein. Meille ei tarvitse tyrkyttää mitään Pyhä Faustyna Kowalskaa. Katolinen kirkko Suomessa on kirkkomme. Emme ole puolalaisia eikä meistä tule puolalaisia.
Tutustukaa itse Pyhään Faustynaan ja armolliseen Jeesukseen seuraavassa linkissä:
http://www.jezuufamtobie.pl/
Olen kuullut, että USA:ssa on paljon Faustynaa rakastavia, mutta niitä linkkejä en tunne. - Jolanta
Jolanta kirjoitti:
Tutustukaa itse Pyhään Faustynaan ja armolliseen Jeesukseen seuraavassa linkissä:
http://www.jezuufamtobie.pl/
Olen kuullut, että USA:ssa on paljon Faustynaa rakastavia, mutta niitä linkkejä en tunne.Toivon, että kaikki muutkin Paavia ja kirkkoa rakastavat tutustuvat seuraaviin linkkeihin:
http://www.katolicka.alleluja.pl/
http://www.milosierdzieboze.pl/
- Jolanta
Unohdin sanoa senkin, etten käsitä miksei jokaisessa Suomen seurakunnassa vietetä joka sunnuntai puolankielistä messua. Katokaapa ympärillenne kirkossa, se on puoleksi täynnä puolalaisia! Ainakin Helsingissä pitäisi olla puolankielinen messu JOKA SUNNUNTAI, koska puolankielisessä messussa osataan rukoilla, ripittäytyä, laulaa eikä rynnätä Pyhälle Komuniolle jos ei olla ripittäydytty ensin.
- oswiecim
Suomessa,
emme
Puolassa.
...
Deo
gratias. - Jolanta
oswiecim kirjoitti:
Suomessa,
emme
Puolassa.
...
Deo
gratias.Suuri osa maamme hurskaista katolilaisista on puolalaisia. Meille ja muille ulkomailta tulleille pitäisi olla enemmän messuja ja suomalaisille vastaavasti vähemmän.
- oswiecim
Jolanta kirjoitti:
Suuri osa maamme hurskaista katolilaisista on puolalaisia. Meille ja muille ulkomailta tulleille pitäisi olla enemmän messuja ja suomalaisille vastaavasti vähemmän.
suomea,
maan
kieltä. - Elisabeth I, ent. pelkkä El...
Jolanta kirjoitti:
Suuri osa maamme hurskaista katolilaisista on puolalaisia. Meille ja muille ulkomailta tulleille pitäisi olla enemmän messuja ja suomalaisille vastaavasti vähemmän.
Suuri osa tänne tulleista puolalaisista sai turvapaikan Jaruzelskin sortojen aikana. Sen jälkeen tänne on tultu leveämmän leivän ääreen tai edullisesti opiskelemaan.
En oikein usko, että olette tulleet (ja etkös sinä ole puoleksi suomalainen?) uskoa levittämään maahan, jossa usko on vahva ja teeskentelemätön. Emme kaipaa hurmahenkisyyttä. Se ei kuulu suomalaiseen mentaliteettiin.
Mitä tulee suomenkielisten messujen vähentämiseen, niin missä maassa sitä oikein ollaankaan? Ketkä täällä ovat ylläpitäneet katolista kirkkoa ennen teikäläisten tuloa 50- 60- ja myöhemmilläkin vuosikymmenillä? Me ja meidän isovanhempamme ja vanhempamme. Nyt ovat lapsemme ja lastenlapsemme "remmissä". Heidätkö haluat poistaa kirkkomme piiristä?
Emme kenties ole niin kovia lisääntymään kuin monet muut kansat, mutta se ei vähentäne arvoamme ihmisinä ja katolilaisina. Meillä avioliitot solmitaan useimmiten vasta sitten, kun opinnot on saatu päätökseen. Sen sanelee yhteiskuntamme perhepolitiikka, ei katolilaisuus. Kolmikymppisinä ei enää olla kovin hedelmällisiä.
Tunnut käyvän yhden ihmisen "ristiretkeä" ja sojottelet aseitasi väärään suuntaan. Ole hyvä ja keskustele asiasta rippi-isäsi kanssa. Ja tee se todella vakavasti! - tyyris tyllerö
Jolanta kirjoitti:
Puolassa pidetään messuja puolaksi, puolalaisin kuorrutuksin. Suomessa messujen pitää pääosin olla suomeksi (ja Ahvenanmaalla ruotsiksi). Joskus on tietysti kiva etnisten vähemmistöjen saada kuulla messu omalla kielellä, mutta kyllä vähemmistöjenkin on Suomessa sopeuduttava suomalaiseen katolilaisuuteen ja suomenkielisiin messuihin. Se on kirkkomme politiikka, niin kuin yllä nimimerkki Lue enemmän sanoo. On aika törkeää vaahdota, että jonkin muun maan ja kulttuurin katolilaisuus on parempaa ja hienompaa kuin suomalainen.
Ehkä meillä on nyt vähän liian vahva puolalainen edustus papistossa. Toivoisin, että saisimme jatkossa enemmän pappeja muualta, tietysti ensi sijassa Suomesta. Ja mielellään enemmän muita kuin scj-pappeja, sekin tekisi hyvää. Esimerkiksi dominikaanit ovat kunnioittaneet ja rikastaneet nimenomaan suomalaista katolilaisuutta. Scj-papiston piiristä kuuluu tätä nykyä ikävästi samansävyisiä kannanottoja, joita Jolanta täällä, huomattavasti suorasukaisemmin kyllä, esittää. - paroni von Münchhausen
Jolanta kirjoitti:
puolalaiset eivät voi mennä samaan messuun suomalaisten kanssa?
Ihmettelen kyllä itsekkin miksi vastaan sinulle, sillä et kyllä ole katolilainen. Tai jos olet niin esität vain tyhmää sillä ei oikeasti kukaan voi tuollaista kirjoittaa. - paroni von Münchhausen
piispaan ja ehdota, että joka seurakunnassa vietettäisin useampia pyhiä messuja. Se voisi kyllä olla aika rankkaa papeille, mutta kun suurin osa heistä on puolalaisia, niin kyllä he hurskaina ihmisinä varmasti 2-3 messua jaksavat pitää. Vaikka la iltana messu englanniksi ja sitten sunnuntaina vaikka 8:00 messu puolaksi ja 10:30 messu suomeksi ja illalla vaikka 18:00 messu ruotsiksi tai jos seurakunnassa ei ole ruotsinkielisiä niin suomksi. Siihen perään voisi sitten vetää vesperit. Luulisi, että siihen oltaisiin tyytyväisiä.
Ai joo ennen aamumessua tulee tietty lukukappaleet ja laudes puolaksi. Hurskaat puolaliset ovat varmasti tikkana paikalla.
Hauskaa pyhän Matteuksen juhlaa sinulle. - Jolanta
Suuri osa tänne tulleista puolalaisista sai turvapaikan Jaruzelskin sortojen aikana. Sen jälkeen tänne on tultu leveämmän leivän ääreen tai edullisesti opiskelemaan.
En oikein usko, että olette tulleet (ja etkös sinä ole puoleksi suomalainen?) uskoa levittämään maahan, jossa usko on vahva ja teeskentelemätön. Emme kaipaa hurmahenkisyyttä. Se ei kuulu suomalaiseen mentaliteettiin.
Mitä tulee suomenkielisten messujen vähentämiseen, niin missä maassa sitä oikein ollaankaan? Ketkä täällä ovat ylläpitäneet katolista kirkkoa ennen teikäläisten tuloa 50- 60- ja myöhemmilläkin vuosikymmenillä? Me ja meidän isovanhempamme ja vanhempamme. Nyt ovat lapsemme ja lastenlapsemme "remmissä". Heidätkö haluat poistaa kirkkomme piiristä?
Emme kenties ole niin kovia lisääntymään kuin monet muut kansat, mutta se ei vähentäne arvoamme ihmisinä ja katolilaisina. Meillä avioliitot solmitaan useimmiten vasta sitten, kun opinnot on saatu päätökseen. Sen sanelee yhteiskuntamme perhepolitiikka, ei katolilaisuus. Kolmikymppisinä ei enää olla kovin hedelmällisiä.
Tunnut käyvän yhden ihmisen "ristiretkeä" ja sojottelet aseitasi väärään suuntaan. Ole hyvä ja keskustele asiasta rippi-isäsi kanssa. Ja tee se todella vakavasti!En ole lainkaan yksin vaatimassa lisää puolalaisia messuja. Monet tuntemani puolalaiset eivät voi käsittää, että Helsingissä on puolalainen messu vain kerran kuussa ja sekin huonoon aikaan.
Piispa on puolalainen, papit ovat puolalaisia, suurin osa sisarista on puolalaisia, suuri osa uskovista on puolalaisia, missä ne suomalaiset oikein piileskelevät? Minusta on turhaa leikkiä, että suomalaisia on enemmän kuin onkaan. Lisäksi nekään vähät eivät käy kirkossa tai ripillä.
Messut pitää suhteuttaa kirkossa käyvien kieleen. Puolankielinen messu pitäisi siis olla seurakunnissa joka sunnuntai ja suomenkielisiä vastaavasti paljon vähemmän.
Suomessako usko vahva? En todellakaan usko, tuo on valehtelua. Riittää seurata luterilaisen kirkon tilannetta tai jopa omien seurakuntien tilannetta (jatkuvaa Paavin, Piispan ja pappien arvostelua) ja jo voi huomata, että Puolassa asiat ovat paljon paremmin. Oppikaa Puolasta älkääkä luterilaisilta! - Jolanta
paroni von Münchhausen kirjoitti:
puolalaiset eivät voi mennä samaan messuun suomalaisten kanssa?
Ihmettelen kyllä itsekkin miksi vastaan sinulle, sillä et kyllä ole katolilainen. Tai jos olet niin esität vain tyhmää sillä ei oikeasti kukaan voi tuollaista kirjoittaa.Koska olet arvatenkin suomalainen käännynnäinen, et voi käsittää mitään aidosta katolilaisuudesta ja haukut toisia ei-katolilaisiksi. Jos haluat tutustua aitoon katolilaisuuteen, vieraile Puolassa älä Katkirkossa.
- Jolanta
Puolassa pidetään messuja puolaksi, puolalaisin kuorrutuksin. Suomessa messujen pitää pääosin olla suomeksi (ja Ahvenanmaalla ruotsiksi). Joskus on tietysti kiva etnisten vähemmistöjen saada kuulla messu omalla kielellä, mutta kyllä vähemmistöjenkin on Suomessa sopeuduttava suomalaiseen katolilaisuuteen ja suomenkielisiin messuihin. Se on kirkkomme politiikka, niin kuin yllä nimimerkki Lue enemmän sanoo. On aika törkeää vaahdota, että jonkin muun maan ja kulttuurin katolilaisuus on parempaa ja hienompaa kuin suomalainen.
Ehkä meillä on nyt vähän liian vahva puolalainen edustus papistossa. Toivoisin, että saisimme jatkossa enemmän pappeja muualta, tietysti ensi sijassa Suomesta. Ja mielellään enemmän muita kuin scj-pappeja, sekin tekisi hyvää. Esimerkiksi dominikaanit ovat kunnioittaneet ja rikastaneet nimenomaan suomalaista katolilaisuutta. Scj-papiston piiristä kuuluu tätä nykyä ikävästi samansävyisiä kannanottoja, joita Jolanta täällä, huomattavasti suorasukaisemmin kyllä, esittää.Miksi toivot pappeja muista maista, vaikka aivan selvästi puolalaiset papit ovat parhaita. Heitä on kaikkialla maailmassa lähetystehtävissä, kuten Suomessa. Saisitte olla heille kiitollisia! On varmaan mukavampaa olla pappina jossakin Wrocławissa tai Lublinissa kuin Turussa tai Kouvolassa!
Minun perhettäni ei haittaa se, ettei suomalaisia pappeja ole. Ripittäytyminen esimerkiksi on paljon helpompaa kun pappi osaa puolaa. - Jolanta
piispaan ja ehdota, että joka seurakunnassa vietettäisin useampia pyhiä messuja. Se voisi kyllä olla aika rankkaa papeille, mutta kun suurin osa heistä on puolalaisia, niin kyllä he hurskaina ihmisinä varmasti 2-3 messua jaksavat pitää. Vaikka la iltana messu englanniksi ja sitten sunnuntaina vaikka 8:00 messu puolaksi ja 10:30 messu suomeksi ja illalla vaikka 18:00 messu ruotsiksi tai jos seurakunnassa ei ole ruotsinkielisiä niin suomksi. Siihen perään voisi sitten vetää vesperit. Luulisi, että siihen oltaisiin tyytyväisiä.
Ai joo ennen aamumessua tulee tietty lukukappaleet ja laudes puolaksi. Hurskaat puolaliset ovat varmasti tikkana paikalla.
Hauskaa pyhän Matteuksen juhlaa sinulle.Aion ottaakin asian puheeksi Piispamme Józef Wróbelin SCJ kanssa. Ehdotan kaikkiin kirkkoihin P. Faustyna Kowalskan armollisen Jeesuksen kuvaa. Se olisi vain alku aidolle katolilaisuudelle.
- oswiecim
Jolanta kirjoitti:
Aion ottaakin asian puheeksi Piispamme Józef Wróbelin SCJ kanssa. Ehdotan kaikkiin kirkkoihin P. Faustyna Kowalskan armollisen Jeesuksen kuvaa. Se olisi vain alku aidolle katolilaisuudelle.
trollauksesi.
Kiitos. - tyyris tyllerö
Jolanta kirjoitti:
Miksi toivot pappeja muista maista, vaikka aivan selvästi puolalaiset papit ovat parhaita. Heitä on kaikkialla maailmassa lähetystehtävissä, kuten Suomessa. Saisitte olla heille kiitollisia! On varmaan mukavampaa olla pappina jossakin Wrocławissa tai Lublinissa kuin Turussa tai Kouvolassa!
Minun perhettäni ei haittaa se, ettei suomalaisia pappeja ole. Ripittäytyminen esimerkiksi on paljon helpompaa kun pappi osaa puolaa.jos kristityssä Suomessa puolalaiset papit mieltävät olevansa lähetystehtävässä. Ainakin on erittäin kummallista tai sanoisinko hälyttävää, jos he mieltävät olevansa levittämässä Suomen katoliseen hiippakuntaan jotain "parempaa" katolisuutta.
Epäilen, että Turun ja Kouvolan kirkkoherroilla olisi jotenkin paremmat ja mukavammat olot Puolassa. Suomi on korkean elintason maa, ja papitkin viettävät sen mukaisesti ulkoisesti laadukasta elämää laskettelulomineen sun muineen. - tyyris tyllerö
Jolanta kirjoitti:
En ole lainkaan yksin vaatimassa lisää puolalaisia messuja. Monet tuntemani puolalaiset eivät voi käsittää, että Helsingissä on puolalainen messu vain kerran kuussa ja sekin huonoon aikaan.
Piispa on puolalainen, papit ovat puolalaisia, suurin osa sisarista on puolalaisia, suuri osa uskovista on puolalaisia, missä ne suomalaiset oikein piileskelevät? Minusta on turhaa leikkiä, että suomalaisia on enemmän kuin onkaan. Lisäksi nekään vähät eivät käy kirkossa tai ripillä.
Messut pitää suhteuttaa kirkossa käyvien kieleen. Puolankielinen messu pitäisi siis olla seurakunnissa joka sunnuntai ja suomenkielisiä vastaavasti paljon vähemmän.
Suomessako usko vahva? En todellakaan usko, tuo on valehtelua. Riittää seurata luterilaisen kirkon tilannetta tai jopa omien seurakuntien tilannetta (jatkuvaa Paavin, Piispan ja pappien arvostelua) ja jo voi huomata, että Puolassa asiat ovat paljon paremmin. Oppikaa Puolasta älkääkä luterilaisilta!sinä voit tietää, että suomalaiset katolilaiset eivät käy ripillä yhtä paljon kuin puolalaiset? Vuotavatko puolalaiset papit sinulle tietoa ripilläkäynneistä? Sitä heidän ei tulisi tehdä.
- oswiecim
Jolanta kirjoitti:
Aion ottaakin asian puheeksi Piispamme Józef Wróbelin SCJ kanssa. Ehdotan kaikkiin kirkkoihin P. Faustyna Kowalskan armollisen Jeesuksen kuvaa. Se olisi vain alku aidolle katolilaisuudelle.
puhumalla pahaa Puolan luterilaisista, joita kuuluu hänenkin ystäväpiiriinsä. Joten voisit pyytää samalla anteeksi ajattelemattomuuttasi.
Jolanta kirjoitti:
En ole lainkaan yksin vaatimassa lisää puolalaisia messuja. Monet tuntemani puolalaiset eivät voi käsittää, että Helsingissä on puolalainen messu vain kerran kuussa ja sekin huonoon aikaan.
Suomessako usko vahva? En todellakaan usko, tuo on valehtelua. Riittää seurata luterilaisen kirkon tilannetta tai jopa omien seurakuntien tilannetta (jatkuvaa Paavin, Piispan ja pappien arvostelua) ja jo voi huomata, että Puolassa asiat ovat paljon paremmin. Oppikaa Puolasta älkääkä luterilaisilta!eikö niin? Puolassa asuu noin 39 miljoonaa puolalaista. Siellä saisitte hengen- ja kielenheimolaisia.
Sitä paitsi: minä en valehtele. Nyt on vain niin, että ne puolalaiset papit ja piispa eivät täällä meidän tahdostamme, vaan omasta tahdostaan. Vaikka olen kuullut, ettei piispa alunperinkään halunnut tänne, vaan JP II käytti kaiketi jonkinlaista ystävän väkivaltaa saadakseen nykyisen piispan Suomeen. Piispan puolittainen piispuus - hänhän on enimmäkseen Puolassa - ei sekään lisää luottamusta hänen persoonaansa.
Olisi mielenkiintoista, jos Puola kaappaisi katolisen kirkon Suomessa. Silloin nykyistäkin harvempi suomalainen jättäisi rasittamatta kirkon ovien saranoita...
Minä en valehtele. Ystävä- ja tuttavapiirissäni monet suomalaiset ovat alkaneet vieroksua kirkossakäyntiä sunnuntaisin. Me käymme mieluimmin iltamessuissa. Siellä teitä ei näy.
Mistä muuten tiedät, kuka kuinkakin monta kertaa ripittäytyy? Mistä sinulle riittävät ripin arvoiset synnit? Elätkö ainaisissa huonon omantunnon tuskissa? Paisutteletko omia asioitasi samoin kuin teet tällä palstalla toisille kirjoittajille? Onko kotikasvatuksesi muokannut sinut sellaiseksi? Meidän kotikasvatuksemme on erilaista. Meille on opetettu luottamus Jumalaan ja Lunastajaamme. Toki meillä on omatunto - Jumalan ääni ihmisessä - mutta meillä on myös terve järki.
Käytät kevytmielisesti sanaa valehtelu. Minä en valehtele. En tunne siihen mitään tarvetta. Toisen syyttäminen valehtelijaksi ei ole kristillistä. Vai oletko eri mieltä?
Kristus on jo lunastanut meidät. Meidän ei tarvitse lunastaa Häntä. Meillä on tällainen rukous: Jeesus Kristus, Elävän Jumalan Poika, armahda minua syntistä. Se on muokattu ortodoksimunkin rukouksesta. Suosittelen sinullekin. - Elisabeth I, ent. pelkkä El...
Jolanta kirjoitti:
Koska olet arvatenkin suomalainen käännynnäinen, et voi käsittää mitään aidosta katolilaisuudesta ja haukut toisia ei-katolilaisiksi. Jos haluat tutustua aitoon katolilaisuuteen, vieraile Puolassa älä Katkirkossa.
todellakin, että palaatte kotimaahanne. Ehkä onkin nyt parasta ensi sunnuntaina tehdä seuraavasti: Jos näen kirkossa yhdenkään puolalaisen, lähden pois. Voit olla varma, että se huomataan ja minulta tullaan kysymään, miksi lähden. Silloin sanon suoraan, että en voi olla samassa messussa tekopyhien puolalaisten kanssa! Kuinka voisin osallistua kommuunioon kiukku ja halveksunta mielessäni?
Tällaista sinä saat aikaan, Jolanta.
Kansallinen konflikti onkin siten valmis. - Elisabeth I, ent. pelkkä El...
Jolanta kirjoitti:
pidähän suusi supussa. Voit olla varma, ettei "ideasi" läpäise seurakuntaneuvostoja.
- "henki"
Tunnut käyvän yhden ihmisen "ristiretkeä" ja sojottelet aseitasi väärään suuntaan. Ole hyvä ja keskustele asiasta rippi-isäsi kanssa. Ja tee se todella vakavasti!Suomalaisuuteen ei kuulu hurmahenkisyys - vai niin. Hellareita on kolme kertaa enemmän kuin katolilaisia. Tuollaisilla perusteilla meidän pitäisi kaikkien olla lutherilaisia!
- paroni von Münchhausen
Jolanta kirjoitti:
Koska olet arvatenkin suomalainen käännynnäinen, et voi käsittää mitään aidosta katolilaisuudesta ja haukut toisia ei-katolilaisiksi. Jos haluat tutustua aitoon katolilaisuuteen, vieraile Puolassa älä Katkirkossa.
olet halpa trolli ja tajuat lopettaa. Jos olisit katolilainen et todellakaan olisi kirjoittanut tänne niin kuin teit.
Pyysin paria kolleegaani Hochwürde Weißwurstia ja Pfarrer Braunia juttelemaan sinun kanssasi sillä minulla on ollut vähän kiirettä. - Jolanta
oswiecim kirjoitti:
puhumalla pahaa Puolan luterilaisista, joita kuuluu hänenkin ystäväpiiriinsä. Joten voisit pyytää samalla anteeksi ajattelemattomuuttasi.
En ole loukannut piispaa. Puolalaisena piispa tietää hyvin, että puolalaiset ovat aktiivisia ja hurskaita katolilaisia.
Puolassa asuu jonkin verran muitakin ihmisiä: juutalaisia, luterilaisia, ortodokseja jne., mutta heitä on hyvin, hyvin vähän.
Kummallista, jos piispan ystäväpiiriin kuuluu luterilaisia. Sellaisia en ole Puolassa edes tavannut. Tiedän vain, että heillä on huono maine mm. Czestochowan Jumalan äidin ikonin tuhoamisen takia. - Jolanta
pidähän suusi supussa. Voit olla varma, ettei "ideasi" läpäise seurakuntaneuvostoja.
Toivon, että piispa itse määräisi kaikkiin kirkkoihin armollisen Jeesuksen kuvan. Se on kaunis, syvällinen ja aidosti katolinen.
JEZU UFAM TOBIE on rukous jonka sanon joka päivä monta kertaa. Toivon, että pyhiin kuviin tulisi teksti puolaksi, koska se on alkuperäinen kieli. - Jolanta
olet halpa trolli ja tajuat lopettaa. Jos olisit katolilainen et todellakaan olisi kirjoittanut tänne niin kuin teit.
Pyysin paria kolleegaani Hochwürde Weißwurstia ja Pfarrer Braunia juttelemaan sinun kanssasi sillä minulla on ollut vähän kiirettä.Jso et minua usko, voit kysyä muiden puolalaisten vaikuttteita suomalaisesta "katolilaisuudesta" ja seurakuntien elämästä.
- Jolanta
Jolanta kirjoitti:
En ole loukannut piispaa. Puolalaisena piispa tietää hyvin, että puolalaiset ovat aktiivisia ja hurskaita katolilaisia.
Puolassa asuu jonkin verran muitakin ihmisiä: juutalaisia, luterilaisia, ortodokseja jne., mutta heitä on hyvin, hyvin vähän.
Kummallista, jos piispan ystäväpiiriin kuuluu luterilaisia. Sellaisia en ole Puolassa edes tavannut. Tiedän vain, että heillä on huono maine mm. Czestochowan Jumalan äidin ikonin tuhoamisen takia.Unohdin sanoa, että tuo nimimerkkisi loukkaa syvästi kaikkia puolalaisia. Se on katala vihjaus. Auschwitz oli SAKSALAISTEN projekti, puolalaisilla ei sen kanssa ollut mitään tekemistä.
- Jolanta
todellakin, että palaatte kotimaahanne. Ehkä onkin nyt parasta ensi sunnuntaina tehdä seuraavasti: Jos näen kirkossa yhdenkään puolalaisen, lähden pois. Voit olla varma, että se huomataan ja minulta tullaan kysymään, miksi lähden. Silloin sanon suoraan, että en voi olla samassa messussa tekopyhien puolalaisten kanssa! Kuinka voisin osallistua kommuunioon kiukku ja halveksunta mielessäni?
Tällaista sinä saat aikaan, Jolanta.
Kansallinen konflikti onkin siten valmis.Jos suomalaiset ovat niin nationalisteja, etteivät mahdu samaan kirkkoon puolalaisten katolilaisten kanssa, sitten on parempi, etteivät tule ollenkaan.
Muuten Henrikinkirkko on puolalaisten rakentama ja rahoittama, joten kenen kirkko se taitaa olla? - näin on
Jolanta kirjoitti:
Jso et minua usko, voit kysyä muiden puolalaisten vaikuttteita suomalaisesta "katolilaisuudesta" ja seurakuntien elämästä.
trolli ja käytät nim.merkkejä Liisa-Maria, Johanna L., Jolanta etc.
- näin on
Jolanta kirjoitti:
Jso et minua usko, voit kysyä muiden puolalaisten vaikuttteita suomalaisesta "katolilaisuudesta" ja seurakuntien elämästä.
asusteletko tuolla Lepuskin suunnalla?
- ...
Jolanta kirjoitti:
Jos suomalaiset ovat niin nationalisteja, etteivät mahdu samaan kirkkoon puolalaisten katolilaisten kanssa, sitten on parempi, etteivät tule ollenkaan.
Muuten Henrikinkirkko on puolalaisten rakentama ja rahoittama, joten kenen kirkko se taitaa olla?Miksi haluat puolalaistaa suomalaisten pientä vähemmistöä. Itse olen italialaista sukua enkä yritä italialaistaa suomalaisia. Josta tulikin mieleeni että itseasiassa minun sukuni onkin ollut katolinen ainakin muutaman sata vuotta pidempään kuin sinun, vaikkei sillä kai ole väliä kun sinun sukusi on kuitenkin katolilaisin.
P.S. saisimmeko vielä kuulla hyvän katolilaisen määritelmän. Puolan kielen taito lienee tärkein ominaisuus? Minä osaan vain latinaa. - surustunut
Jolanta kirjoitti:
Kummallista, jos piispan ystäväpiiriin kuuluu luterilaisia. Sellaisia en ole Puolassa edes tavannut. Tiedän vain, että heillä on huono maine mm. Czestochowan Jumalan äidin ikonin tuhoamisen takia.Jos olet puoliksi suomalainen ja ilmeisesti asunut täällä ainakin jonkin aikaa niin miten on mahdollista, ettei sinulla ole yhtään luterilaiskavereita. Jos se johtuu eristäytymisestä puolalaispiireihin niin minun täytyy myöntää että säälin teitä ja alan ymmärtää mistä kenkä puristaa. Teinä minä hakisin apua muualta kuin keskustelupalstoilta.
- latinisti
Jolanta kirjoitti:
Toivon, että piispa itse määräisi kaikkiin kirkkoihin armollisen Jeesuksen kuvan. Se on kaunis, syvällinen ja aidosti katolinen.
JEZU UFAM TOBIE on rukous jonka sanon joka päivä monta kertaa. Toivon, että pyhiin kuviin tulisi teksti puolaksi, koska se on alkuperäinen kieli.Mitä tapahtui latinalle. Eiks me ennen kaikki bamlattu yhessä latinaa. jos me halutaan ottaa tämmönen lievästi vanhan aikainen una-ecclesia-una-linqua-ajattelutyyli niin hei miksei me tehtäs sitä kunnolla. Miksei siis latinaksi. Iesus, in te confido.
- Jolanta
jos kristityssä Suomessa puolalaiset papit mieltävät olevansa lähetystehtävässä. Ainakin on erittäin kummallista tai sanoisinko hälyttävää, jos he mieltävät olevansa levittämässä Suomen katoliseen hiippakuntaan jotain "parempaa" katolisuutta.
Epäilen, että Turun ja Kouvolan kirkkoherroilla olisi jotenkin paremmat ja mukavammat olot Puolassa. Suomi on korkean elintason maa, ja papitkin viettävät sen mukaisesti ulkoisesti laadukasta elämää laskettelulomineen sun muineen.Puolalaisilla papeilla on erityisen vaikeaa Suomen kaltaisissa maissa, joissa ei ole oikeaa katolista kulttuuria.
Lisäksi "katolilaiset" vain haukkuvat Paavia, Piispaa ja pappeja. Kesällä kotiseurakunnassani Puolassa äitini kertoi Katkirkko-liikkeestä, jonka tarkoituksena on toimia puolalaista piispaa vastaan. Ihmiset olivat järkyttyneitä ja lupasivat rukoilla Ruusukkoa suomalaisten "katolilaisten" kääntymiseksi.
Jotkut puolalaisista papeista eivät ole kestäneet tuollaisen paineen alla, vaan ovat murtuneet ja menneet naimisiin. Puolassa heille sitä olisi tuskin tapahtunut. - epäuskoinen
surustunut kirjoitti:
Jos olet puoliksi suomalainen ja ilmeisesti asunut täällä ainakin jonkin aikaa niin miten on mahdollista, ettei sinulla ole yhtään luterilaiskavereita. Jos se johtuu eristäytymisestä puolalaispiireihin niin minun täytyy myöntää että säälin teitä ja alan ymmärtää mistä kenkä puristaa. Teinä minä hakisin apua muualta kuin keskustelupalstoilta.
Luultavasti se on kokonaan suomalainen joka vaan provosoi leikkimällä yltiöjotain. Se on paras tapa saada ihmiset kimppuunsa ja kun se tapahtuu anonyyminä niin sen seurauksia voi olla aika huvittavaa katsella sivusta. Jolanta on aika taitava muurahais pesien tökkijä. Jos se olisikin oikea ihminen niin aikas tekopyhää.
- Bozena ja Bohuslav
Jolanta kirjoitti:
Unohdin sanoa, että tuo nimimerkkisi loukkaa syvästi kaikkia puolalaisia. Se on katala vihjaus. Auschwitz oli SAKSALAISTEN projekti, puolalaisilla ei sen kanssa ollut mitään tekemistä.
siellä innokkaasti töissä ja aina käsi ojossa myös palkkapäivänä. Kultahampaista ja tuhottujen anastetusta omaisuudesta ottivat palkkaan vielä bonukset. Runsaasti oli leireillä työväkeä Puolasta ja puolalaisia oli paljon myös hoitamassa kuljetuksia ja pakkosiirtoja leireille, erityisesti moniin Puolan alueella sijainneisiin.
- Bohuslav
epäuskoinen kirjoitti:
Luultavasti se on kokonaan suomalainen joka vaan provosoi leikkimällä yltiöjotain. Se on paras tapa saada ihmiset kimppuunsa ja kun se tapahtuu anonyyminä niin sen seurauksia voi olla aika huvittavaa katsella sivusta. Jolanta on aika taitava muurahais pesien tökkijä. Jos se olisikin oikea ihminen niin aikas tekopyhää.
on trolli. Ajaakohan Jolanta Ladalla Liisa-Marian tavoin?
- oswiecim
Jolanta kirjoitti:
Kummallista, jos piispan ystäväpiiriin kuuluu luterilaisia. Sellaisia en ole Puolassa edes tavannut. Tiedän vain, että heillä on huono maine mm. Czestochowan Jumalan äidin ikonin tuhoamisen takia....että "aitona" katolilaisena tunnet niin huonosti piispan, puoliksi maanmiehesi?
Trollaus on vaikea laji... - Jolanta
Bozena ja Bohuslav kirjoitti:
siellä innokkaasti töissä ja aina käsi ojossa myös palkkapäivänä. Kultahampaista ja tuhottujen anastetusta omaisuudesta ottivat palkkaan vielä bonukset. Runsaasti oli leireillä työväkeä Puolasta ja puolalaisia oli paljon myös hoitamassa kuljetuksia ja pakkosiirtoja leireille, erityisesti moniin Puolan alueella sijainneisiin.
Noin ala-arvoisia väitteitä en viitsi edes kommentoida. Auschwitz oli saksalaisten projekti, Puola saksalaisten sotilaiden miehittämä.
- Jolanta
Bohuslav kirjoitti:
on trolli. Ajaakohan Jolanta Ladalla Liisa-Marian tavoin?
En tajua trolli-sanan merkitystä.
Turhaan muuten esiinnyt puolalaisena, kun et osaa kirjoittaa edes erisnimeä Bogusław oikein. - Bozena ja Bohuslav
Jolanta kirjoitti:
Noin ala-arvoisia väitteitä en viitsi edes kommentoida. Auschwitz oli saksalaisten projekti, Puola saksalaisten sotilaiden miehittämä.
monet puolalaiset miehitykseksi kokeneet vaan innokkaasti olivat töissä saksalaisilla ja iloitsivat mahdollisuudesta päästä eroon vihaamisraan juutalaisista. Puolalaiset hyvin suurelta osin hoitelivat näitä lerien perustöitä. Tämä on historiallinen totuus.
- Bohuslav
Jolanta kirjoitti:
En tajua trolli-sanan merkitystä.
Turhaan muuten esiinnyt puolalaisena, kun et osaa kirjoittaa edes erisnimeä Bogusław oikein.puolalainen, luojan kiitos! Ja Suomessa ja suomen kielessä nimi Bohuslav kirjoitetaan tai sanoisinko translitteroidaan muodossa Bohuslaw. En todellakaan pyri esiintymään puolalaisena, kuten sinä, ladalla ajeleva trolli.
- Bohuslav
Bohuslav kirjoitti:
puolalainen, luojan kiitos! Ja Suomessa ja suomen kielessä nimi Bohuslav kirjoitetaan tai sanoisinko translitteroidaan muodossa Bohuslaw. En todellakaan pyri esiintymään puolalaisena, kuten sinä, ladalla ajeleva trolli.
korjaan vielä translitteraatiooni pujahtaneen kirjoitusvirheen: w:n sijasta nimi suomessa päättyy V-kirjaimeen. Siis Bohuslav.
Puolalaisten pitäisi vähentää alkoholikulutustaan kautta linjan. Votkan kulutus on aivan järkyttävissä mitoissa puolalaisten keskuudessa. Jopa nunnat juovat raakaa votkaa ja isoina annoksina. - J.O.Lanta
Jolanta kirjoitti:
Puolalaisilla papeilla on erityisen vaikeaa Suomen kaltaisissa maissa, joissa ei ole oikeaa katolista kulttuuria.
Lisäksi "katolilaiset" vain haukkuvat Paavia, Piispaa ja pappeja. Kesällä kotiseurakunnassani Puolassa äitini kertoi Katkirkko-liikkeestä, jonka tarkoituksena on toimia puolalaista piispaa vastaan. Ihmiset olivat järkyttyneitä ja lupasivat rukoilla Ruusukkoa suomalaisten "katolilaisten" kääntymiseksi.
Jotkut puolalaisista papeista eivät ole kestäneet tuollaisen paineen alla, vaan ovat murtuneet ja menneet naimisiin. Puolassa heille sitä olisi tuskin tapahtunut.kirkossaan - siellä Puolassa - esiintyneistä skandaaleista.
Piispa JW on itse sanonut että Puolassa papeilla on seksuaalisia vaikeuksia. Vähänpä näytät tietävän asioista, trolliseni.
Ja enää en kommentoi viestejäsi, ne eivät ole sen arvoisia. - Johanna L.
J.O.Lanta kirjoitti:
kirkossaan - siellä Puolassa - esiintyneistä skandaaleista.
Piispa JW on itse sanonut että Puolassa papeilla on seksuaalisia vaikeuksia. Vähänpä näytät tietävän asioista, trolliseni.
Ja enää en kommentoi viestejäsi, ne eivät ole sen arvoisia."Kaikki puolalaiset ovat tietoisia kirkossaan - siellä Puolassa - esiintyneistä skandaaleista."
Jaahas, oletpa suorittanut melkoisen case studyn ja kysynyt kaikkien puolalaisten mielipidettä. Paljonko tuli maksamaan?
"Piispa JW on itse sanonut että Puolassa papeilla on seksuaalisia vaikeuksia."
Ehkä piispa "JW", ken lienee, tarkoitti luterilaisia ja ortodokseja - ken tietää.
"Vähänpä näytät tietävän asioista, trolliseni."
Omat "tietosi" taas ovat niin kirkkaita kuin kristalli. Melkein pökerryn!
"Ja enää en kommentoi viestejäsi, ne eivät ole sen arvoisia."
Sen sijaan lapsellinen väännöksesi J.O.Lanta nimestä/nimimerkistä Jolanta se on niin asiallinen, että voi pojat... - Jolanta
oswiecim kirjoitti:
...että "aitona" katolilaisena tunnet niin huonosti piispan, puoliksi maanmiehesi?
Trollaus on vaikea laji...Piispa Józef Wróbel SCJ ei ole puoleksi, vaan kokonaan maanmieheni.
Me puolalaiset kunnioitamme piispaa syvästi. En minäkään mene asiattomasti häntä häiritsemään, toisin kuin suomalaiset tungettelijat. En viitsi vaivata niin korkeasti oppinutta professoria turhilla asioilla, toisin kuin suomalaiset.
Mitä on trollaus? - Jolanta
monet puolalaiset miehitykseksi kokeneet vaan innokkaasti olivat töissä saksalaisilla ja iloitsivat mahdollisuudesta päästä eroon vihaamisraan juutalaisista. Puolalaiset hyvin suurelta osin hoitelivat näitä lerien perustöitä. Tämä on historiallinen totuus.
Saksalaiset pitivät Auschwitzin keskitysleirin niin peitossa, etteivät edes lähiseudun Oświęcimin kaupungin asukkaat tienneet siitä mitään.
Olen käynyt Auschwitzissa (kirjoitetaan AINA saksaksi) Isä Kolben sellissä. Se oli syvällinen kokemus. Häntä ei saa unohtaa. Sitäpaitsi kuoli siellä muitakin pyhimyksiä. - Jolanta
J.O.Lanta kirjoitti:
kirkossaan - siellä Puolassa - esiintyneistä skandaaleista.
Ja enää en kommentoi viestejäsi, ne eivät ole sen arvoisia.Puolassa papeilla EI OLE seksuaalisia vaikeuksia.
- Nasse-Setä
Vai että ei rynnätä pyhälle komuniolle, hi,hi. Jos kävisimme dialogia puolaksi, kuinkas sulle trollille kävis, Jolanta?
- Kyselijä
Jolanta kirjoitti:
Piispa Józef Wróbel SCJ ei ole puoleksi, vaan kokonaan maanmieheni.
Me puolalaiset kunnioitamme piispaa syvästi. En minäkään mene asiattomasti häntä häiritsemään, toisin kuin suomalaiset tungettelijat. En viitsi vaivata niin korkeasti oppinutta professoria turhilla asioilla, toisin kuin suomalaiset.
Mitä on trollaus?Varmaankin tiedät, mitä on trollaaminen, kun osaat sitä harjoittaa niin hyvin, mutta tässä kuitenkin selitys. Trollaamisella tarkoitetaan viestejä, joilla pyritään tietoisesti saamaan lukijoiden ja muiden kirjoittajien tunteet kuohumaan. Kun trollaajan viestien tarkoituksena on vain ärsyttää muita kirjoittajia, niin tuollaisiin viesteihin ei pitäisi vastata, mutta kun ne ovat kuin syöttejä, niin niihin tulee vaistomaisesti tarttuneeksi.
Tässä linkki:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/3.4.html#trolli - anonyymi katolilainen
Jolanta kirjoitti:
Saksalaiset pitivät Auschwitzin keskitysleirin niin peitossa, etteivät edes lähiseudun Oświęcimin kaupungin asukkaat tienneet siitä mitään.
Olen käynyt Auschwitzissa (kirjoitetaan AINA saksaksi) Isä Kolben sellissä. Se oli syvällinen kokemus. Häntä ei saa unohtaa. Sitäpaitsi kuoli siellä muitakin pyhimyksiä.höpiset ihan omakeksimiäsi satuja. Olennaista Auschwitzissa, jolla on toki puolankielinenkin nimi, ei ole se, että siellä olisi kuollut katolilaisten pyhimyksiä, vaan se että siellä julmasti murhattiin suunnaton määrä ihmisiä. Ihmisiä, ei pyhimyksiä, vaan kärsiviä ihmisiä.
- Jolanta
Nasse-Setä kirjoitti:
Vai että ei rynnätä pyhälle komuniolle, hi,hi. Jos kävisimme dialogia puolaksi, kuinkas sulle trollille kävis, Jolanta?
Kotonani puhun enemmän puolaa kuin suomea, joten arvioi kielitaitojani siinä valossa. Kouluni olen tosin käynyt täällä Suomessa.
Heko, heko vain sinulle. - Jolanta
anonyymi katolilainen kirjoitti:
höpiset ihan omakeksimiäsi satuja. Olennaista Auschwitzissa, jolla on toki puolankielinenkin nimi, ei ole se, että siellä olisi kuollut katolilaisten pyhimyksiä, vaan se että siellä julmasti murhattiin suunnaton määrä ihmisiä. Ihmisiä, ei pyhimyksiä, vaan kärsiviä ihmisiä.
En viitsisi toistella samaa, mutta sanon kuitenkin, että Auschwitz oli yksinomaan saksalaisten projekti. Puolalaiset olivat siellä vain vankeina, kuten Pyhä Kolbe.
- puolalainen sielu
Jolanta kirjoitti:
En viitsisi toistella samaa, mutta sanon kuitenkin, että Auschwitz oli yksinomaan saksalaisten projekti. Puolalaiset olivat siellä vain vankeina, kuten Pyhä Kolbe.
puolalaiset siellä olivat töissä ja ahneuksissaan kultahampaita irrottamassa. Innokkaimpia työmiehiä nuo puolalaiset olivat!
- suursuomalainen
Meidän pienelle ja runnellulle hiippakunnallemme tekisi ihan hyvää, että puolalaiset piispa, papit ja sisaret palaisivat takaisin sinne Pyhään Puolanmaahansa "evankeliumia julistamaan".
Kuvitelkaa, että heidän tilallaan olisi vaikkapa amerikkalaisia. Miten kiehtovampi, avarampi ja luokseenkutsuvampi kirkkomme olisikaan!!! Vielä parempaa tietenkin olisi, että meillä olisi suomalainen piispa, suomalaisia pappeja, sisaria jne. Rukoillaan sellaisen tulevaisuuden puolesta.
Puolalaiset tuovat mieleen itäblokin kansan, jolla ei ole koskaan ollut eikä ole nykyäänkään mitään tarjottavaa muille, paitsi ehkä pelkkää uskonnollista fanatismia ja kaksinaismoralismia. Ei sellainen suomalaisiin vetoa. Joskus tuntuu siltä, että ko. puolalaiset tuhlaavat täällä vain aikaansa ja olisivat paljon iloisempia jossakin Varsovan harmaissa betonilähiöissä.- Jolanta
Minä taas toivon, että tänne tulisi lisää puolalaisia pappeja ja sisaria kouluttamaan suomalaisia ja muita aidompaan katolilaisuuteen.
Jolanta kirjoitti:
Minä taas toivon, että tänne tulisi lisää puolalaisia pappeja ja sisaria kouluttamaan suomalaisia ja muita aidompaan katolilaisuuteen.
elää", sanoi lapamato.
- Kyselijä
Jolanta kirjoitti:
"Miten edes kehtaat? Minä taas toivon, että tänne tulisi lisää puolalaisia pappeja ja sisaria kouluttamaan suomalaisia ja muita aidompaan uskoon?"
Onko ylipäänsä edes teoriassa mahdollista, että nykyaikana joku puolalainen tai muu ulkomaalainen voisi kouluttaa suomalaisia aidompaan uskoon? Eikö Suomen suomalaisten katolilaisten usko ole myös aitoa uskoa? Miten puolalaisten usko olisi nimenomaan aidompaa kuin suomalaisten? Kuka sen uskon aitouden määrittelee? - otsir
Kyselijä kirjoitti:
"Miten edes kehtaat? Minä taas toivon, että tänne tulisi lisää puolalaisia pappeja ja sisaria kouluttamaan suomalaisia ja muita aidompaan uskoon?"
Onko ylipäänsä edes teoriassa mahdollista, että nykyaikana joku puolalainen tai muu ulkomaalainen voisi kouluttaa suomalaisia aidompaan uskoon? Eikö Suomen suomalaisten katolilaisten usko ole myös aitoa uskoa? Miten puolalaisten usko olisi nimenomaan aidompaa kuin suomalaisten? Kuka sen uskon aitouden määrittelee?ja lisäyksenä vielä, Puolassa ei enää ole kutsumuksia samalla lailla kuin ennen. Uudet papit tulevat Suomeen ihan muualta kuin Puolasta. Onneksi saamme taas suomalaisen papin hiippakuntaan 7.10.2006.
- viisaana naisena
Jolanta kirjoitti:
mitä tarkoitat aidolla uskolla!
- kysymän
viisaana naisena kirjoitti:
mitä tarkoitat aidolla uskolla!
mitä tarkoitat aidolla katolilaisuudella.
- Jolanta
otsir kirjoitti:
ja lisäyksenä vielä, Puolassa ei enää ole kutsumuksia samalla lailla kuin ennen. Uudet papit tulevat Suomeen ihan muualta kuin Puolasta. Onneksi saamme taas suomalaisen papin hiippakuntaan 7.10.2006.
Tuleva isä Nguyen on vietnamilainen, ei suomalainen. Suomalaisten joukossa ei ole juuri kutsumuksia, koska aitoa uskoa ei ole. Puolassa tilanne on toinen.
- Jolanta
kysymän kirjoitti:
mitä tarkoitat aidolla katolilaisuudella.
Jos haluat nähdä aitoa katolilaisuutta, tee pyhiinvaellus vaikka Czestochowaan. Rukoilevia ihmisiä, pitkät jonot rippituoleihin, messut täynnä jne.
Suomalaiset "katolilaiset" eivät edes tiedä mikä on novena. - otsir
Jolanta kirjoitti:
Tuleva isä Nguyen on vietnamilainen, ei suomalainen. Suomalaisten joukossa ei ole juuri kutsumuksia, koska aitoa uskoa ei ole. Puolassa tilanne on toinen.
Tuleva isä Trin on Suomen kansalainen ja käynyt myös suomalaista koulua. Vanhemmat ovat ns. venepakolaisia.
Jolanta kirjoitti:
Jos haluat nähdä aitoa katolilaisuutta, tee pyhiinvaellus vaikka Czestochowaan. Rukoilevia ihmisiä, pitkät jonot rippituoleihin, messut täynnä jne.
Suomalaiset "katolilaiset" eivät edes tiedä mikä on novena.ei ole tiedon väärti. Me supisuomalaiset,joihin pian vihittävä Trikin kuuluu, tiedämme oikein hyvin katoliset perinteet, joihin novenakin kuuluu.
Kuulepas Muna, älä enää yritä olla viisaampi Kanaa. Säästä meitä harhaluuloiltasi ja väärinymmärtämältäsi katolilaisuudelta. Ole kristillinen. - Jolanta
otsir kirjoitti:
Tuleva isä Trin on Suomen kansalainen ja käynyt myös suomalaista koulua. Vanhemmat ovat ns. venepakolaisia.
Olen minäkin Suomen kansalainen. Ei se merkitse mitään. Tunnen itseni enemmän puolalaiseksi kuin suomalaiseksi ja siitä olen ylpeä.
- Jolanta
Täällä Suomessa "katolilaisten" keskuuteen tarvitaan u-s-k-o-a.
Kotiseurakunnassamme Puolassa äitini kertoi Suomessa perustetusta Katkirkko-liikkeestä, jonka tarkoituksena on vastustaa ja toimia puolalaista piispaamme vastaan. Ihmiset olivat kauhistuneita siitä, että katolilaisiksi itseään kutsuvat ihmiset voivat asettautua sillä tavalla piispaa vastaan. He lupasivat rukoilla Ruusukkoa ja tehdä spirituaaliuhrauksia suomalaisten "katolilaisten" kääntymyksen puolesta.
Jos Suomessa olisi yhtä paljon u-s-k-o-a kuin Puolassa, täälläkin olisi paljon kutsumuksia, pitkät jonot rippituoleihin, Pyhän Faustynan kunnioittamista, armollisen Jeesuksen kuvia, novenoita eivätkä ihmiset menisi Pyhälle Kommuniolle ilman rippiä. Suomen ongelmana on uskon puuttuminen. Puolan katolinen kirkko on jo auttanut Suomea tässä suhteessa paljon, mutta kukaan ei vaikuta olevan kiitollinen. Lisää apua tarvitaan. - tiedossa voimaa
Jolanta kirjoitti:
Kotiseurakunnassamme Puolassa äitini kertoi Suomessa perustetusta Katkirkko-liikkeestä, jonka tarkoituksena on vastustaa ja toimia puolalaista piispaamme vastaan. Ihmiset olivat kauhistuneita siitä, että katolilaisiksi itseään kutsuvat ihmiset voivat asettautua sillä tavalla piispaa vastaan. He lupasivat rukoilla Ruusukkoa ja tehdä spirituaaliuhrauksia suomalaisten "katolilaisten" kääntymyksen puolesta.
Jos Suomessa olisi yhtä paljon u-s-k-o-a kuin Puolassa, täälläkin olisi paljon kutsumuksia, pitkät jonot rippituoleihin, Pyhän Faustynan kunnioittamista, armollisen Jeesuksen kuvia, novenoita eivätkä ihmiset menisi Pyhälle Kommuniolle ilman rippiä. Suomen ongelmana on uskon puuttuminen. Puolan katolinen kirkko on jo auttanut Suomea tässä suhteessa paljon, mutta kukaan ei vaikuta olevan kiitollinen. Lisää apua tarvitaan.Suomessa ei taatusti tarvita uskomusten varassa eläviä ihmisiä. Tietoa tarvitaan. Ilman tietoa tosiasioista sitä voi hurahtaa vaikka minkälaisiin harhakuvitelmiin.
- Bozena ja Bohuslav
Jolanta kirjoitti:
Olen minäkin Suomen kansalainen. Ei se merkitse mitään. Tunnen itseni enemmän puolalaiseksi kuin suomalaiseksi ja siitä olen ylpeä.
hae Puolan kansalaisuutta? Mikset muuta Puolaan?
- Hochwürden Weißwurst
Jolanta kirjoitti:
Suomalaiset "katolilaiset" eivät edes tiedä mikä on novena.Jolanta kannattaisi otta yhteyttä Jesuiittoihin ja mennä käymään retriitissä. Nuorena ollessani, kun en edes ollut Hochwürden arvoa saanut, eräs erittäin kuuluisa retriittiohjaaja jesuiitta sanoi minulle, että tiedätkö mitä isä Weißwurst, olen sitä mieltä, että jotta hetkirukouksista on yleensä mitään hyötyä, niitä pitää lukea säännöllisesti usemman vuoden ajan. Paljon hyödyllisempää kuin ruusukon rukoilu ja novenoiden rukoilu on lukea evankeljumia mietiskellen.
Ihan vain tiedoksi sinulle, että tuo henkilö , joka tuon sanoi minulle, on kardinaali.
Minuista sinun siis kannattasi mennä retriittiin ja rukoilla hartaasti Heilige Bim Bamia, joka on meidän Saksalaisten suosikkipyhimys. Eikä kannata unohtaa autuasta Pinkelbaumiakaan. Häntä kannattaa erityisesti vanhempien miesten muistaa, sillä hän on eturauhasvaivoista kärsivien miesten suojeluspyhimys. - Hochwürden Weißwurst
Jolanta kirjoitti:
Jos Suomessa olisi yhtä paljon u-s-k-o-a kuin Puolassa, täälläkin olisi paljon kutsumuksia, pitkät jonot rippituoleihin, Pyhän Faustynan kunnioittamista, armollisen Jeesuksen kuvia, novenoita eivätkä ihmiset menisi Pyhälle Kommuniolle ilman rippiä. Suomen ongelmana on uskon puuttuminen. Puolan katolinen kirkko on jo auttanut Suomea tässä suhteessa paljon, mutta kukaan ei vaikuta olevan kiitollinen. Lisää apua tarvitaan.että Puolassa on enemmän uskoa kuin Suomessa sinulla pitää olla joku tapa mitata tuota uskoa. Kerrotko minulle mikä se on.
- Jolanta
hae Puolan kansalaisuutta? Mikset muuta Puolaan?
Minulla on lapsesta lähtien ollut sekä Puolan että Suomen passi. Olosuhteiden pakosta joudun asumaan Suomessa, muuten muuttaisin Puolaan, joka on parempi maa asua ja elää kristittynä ainakin niin kauan kuin aidosti katoliset veljekset Lech ja Jarosław Kaczyński hallitsevat kansaamme.
- K 750 cc
Jolanta kirjoitti:
Minulla on lapsesta lähtien ollut sekä Puolan että Suomen passi. Olosuhteiden pakosta joudun asumaan Suomessa, muuten muuttaisin Puolaan, joka on parempi maa asua ja elää kristittynä ainakin niin kauan kuin aidosti katoliset veljekset Lech ja Jarosław Kaczyński hallitsevat kansaamme.
Lapsella voi Suomessa olla kaksoiskansalaisuus, muttä täysi-ikäisenä hänen on luovuttava toisesta passista. Jos et ole sitä tehnyt, rikot lakia.
- Toinen puolalainen
K 750 cc kirjoitti:
Lapsella voi Suomessa olla kaksoiskansalaisuus, muttä täysi-ikäisenä hänen on luovuttava toisesta passista. Jos et ole sitä tehnyt, rikot lakia.
Monilla nuoremmista puolalais-suomalaisista on todella kaksi passia. Vanhemmilla on yleensä joko Puolan tai Suomen, ei molempia.
- voi voi
Jolanta pieni,
30-vuotinen sota on ohi. Luterilaiset ovat sen jo tajunneet emmekö mekin voisi pikkuhiljaa kerätä aseemme ja lopettaa sanasodan. Ekumenialla ja hännystelemisellä ei ole mitään tekemistä keskenään.
On kohtalaisen surullista asua suomessa vihaten suomalaisia. Sitä paitsi kirkossamme on muitakin kansallisuuksia kuin teitä puolalaisia. Se että te pidätte suurinta meteliä itsestänne ei ole mikään uutinen, mutta älä nyt hyvä ihminen luule että teidän invaasionne toimisi suomalaisiin.- Johanna L.
On aika tuoda taas arvovaltainen mielipiteeni tähän keskustelunpätkään. Sen alussa kehuin ja kannustin Jolantaa, mutta nyt on kyllä syytä ainakin osaksi perua sanani.
Jolanta, huomaatko, että sekoitat keskenään everybody-sopaksi katolisen uskon ja puolalaisen kansallistunteesi? Siitä syntyy vähintään yhtä rumanmakuinen soppa kuin kotoisesta luterilaisuus-suomalaisuus -yhdistelmästä, jonka me katolilaiset olemmekin saaneet tuta luita ja ytimiä myöten.
Meikänaisella ei ole mitään polakkeja vastaan, mutta Suomessa kirkon pitää olla ensisijaisesti suomalainen, toissijaisesti kansainvälinen ja kaikessa ei-luterilainen. - Jolanta
Johanna L. kirjoitti:
On aika tuoda taas arvovaltainen mielipiteeni tähän keskustelunpätkään. Sen alussa kehuin ja kannustin Jolantaa, mutta nyt on kyllä syytä ainakin osaksi perua sanani.
Jolanta, huomaatko, että sekoitat keskenään everybody-sopaksi katolisen uskon ja puolalaisen kansallistunteesi? Siitä syntyy vähintään yhtä rumanmakuinen soppa kuin kotoisesta luterilaisuus-suomalaisuus -yhdistelmästä, jonka me katolilaiset olemmekin saaneet tuta luita ja ytimiä myöten.
Meikänaisella ei ole mitään polakkeja vastaan, mutta Suomessa kirkon pitää olla ensisijaisesti suomalainen, toissijaisesti kansainvälinen ja kaikessa ei-luterilainen.En ole sekoittanut uskoa ja puolalaisuutta. Puolan kansa vain on syvästi katolinen, se on sitä aina ollut ja on Luojan kiitos yhä tänään. Suomen kansasta samaa ei voida sanoa.
- suursuomalainen
Puolalaisten paheena on omien hartausmuotojen ja oman kansallismielisen katolilaisuuden tyrkyttäminen muille muka 'oikeana' katolilaisuutena.
Suomessa tästä on karvaat kokemukset. Kun täällä toimi hollantilaisia pappeja, tuskin koskaan edes kuuli heidän mainostavan hollantilaisuutta. Puolalaisten tultua kaikki muuttui. Pappiloihin ilmestyi Puolan lippuja, vaakunoita, kirkkoihin puolalaisia pääsiäispatsaita, srk-saleihin puolalaista sisustusta. Kaiken tuon jälkeen koko puolalaisuus tuntuu tällaiselle tavalliselle katolilaisen puolikkaalle vastenmieliseltä.
Puolalaisilta puuttuu kunnioitus suomalaisia ja ylipäätään muita kansoja kohtaan. Tulokset ovatkin sen mukaisia.- Elisabeth I, ent. pelkkä El...
päätin, etten osallistu suomenkieliseen korkeamessuun kuin sellaisina sunnuntaina, jolloin on puolankielinen messu. Aloitin tänään.
- Jolanta
päätin, etten osallistu suomenkieliseen korkeamessuun kuin sellaisina sunnuntaina, jolloin on puolankielinen messu. Aloitin tänään.
Elisabetille, miten voit ylipäätään koskaan osallistua messuun? Ellet kuulu Henrikin tai Oulun seurakuntaan, sitä on toimittamassa aivan varmasti puolalainen pappi tai jos on juhla puolalainen piispa.
Suursuomalaiselle, me puolalaiset emme ole tyrkyttämässä toisille mitään. Haluamme tarjota, auttaa, tukea, kannustaa. Vai luuletko, että puolalaisille papeille ja piispalle Suomi on jonkinlainen paratiisi? Ei ole. Heillä on täällä vaikeaa. Jotkut ovatkin sortuneet ja jopa luopuneet pappeudesta niin kovan paineen alla.
Puolassa katolilaisuus on elinvoimaista, rikasta ja monipuolista. Samaa ei voida Suomesta sanoa. - rakastakaa
Jolanta kirjoitti:
Elisabetille, miten voit ylipäätään koskaan osallistua messuun? Ellet kuulu Henrikin tai Oulun seurakuntaan, sitä on toimittamassa aivan varmasti puolalainen pappi tai jos on juhla puolalainen piispa.
Suursuomalaiselle, me puolalaiset emme ole tyrkyttämässä toisille mitään. Haluamme tarjota, auttaa, tukea, kannustaa. Vai luuletko, että puolalaisille papeille ja piispalle Suomi on jonkinlainen paratiisi? Ei ole. Heillä on täällä vaikeaa. Jotkut ovatkin sortuneet ja jopa luopuneet pappeudesta niin kovan paineen alla.
Puolassa katolilaisuus on elinvoimaista, rikasta ja monipuolista. Samaa ei voida Suomesta sanoa.Lukekaa tämän päivän raamatunkappaleet ja menkää itseenne. Miksi kirjoitatte toisianne ärsyttääksenne? Maailmassa tarvitaan rakkatutta ymmärrystä ja rauhaa - ei toistensa provosointia ja pikkusieluisuutta. Rakentakaa rauhaa ja rukoilkaa toistenne puolesta. Jolanta, et tee hyvää puolalaisuudelle, etkä kunniaa ihailemallesi henkilölle ja hänen rukoukselleen, jos kiusaat Elisabetia I ja Elisabet I, et sinäkään ole rauhan välikappele, jos suutut jollekin kansalle. Ja te muut pyrkikää tekin sopuun ja yhteisymmärrykseen. Maailma on pieni paikka ja Suomi vielä pienempi.
- Jolanta
rakastakaa kirjoitti:
Lukekaa tämän päivän raamatunkappaleet ja menkää itseenne. Miksi kirjoitatte toisianne ärsyttääksenne? Maailmassa tarvitaan rakkatutta ymmärrystä ja rauhaa - ei toistensa provosointia ja pikkusieluisuutta. Rakentakaa rauhaa ja rukoilkaa toistenne puolesta. Jolanta, et tee hyvää puolalaisuudelle, etkä kunniaa ihailemallesi henkilölle ja hänen rukoukselleen, jos kiusaat Elisabetia I ja Elisabet I, et sinäkään ole rauhan välikappele, jos suutut jollekin kansalle. Ja te muut pyrkikää tekin sopuun ja yhteisymmärrykseen. Maailma on pieni paikka ja Suomi vielä pienempi.
Muista en tiedä, mutta minulla ainakin on vain positiivisia pyrkimyksiä. Suomen katolilaisuus tarvitsee vahvistusta Puolasta! Se tarvitsee rikastusta. Mitä pahaa voi olla Pyhän Faustynan armollisissa Jeesuksissa? Ne ovat kauniita ja syvällisiä! Sellaisia ei ole Suomessa nähty, mutta juuri tämä kansa tarvitsisi armoa.
- Rakastakaa
Jolanta kirjoitti:
Muista en tiedä, mutta minulla ainakin on vain positiivisia pyrkimyksiä. Suomen katolilaisuus tarvitsee vahvistusta Puolasta! Se tarvitsee rikastusta. Mitä pahaa voi olla Pyhän Faustynan armollisissa Jeesuksissa? Ne ovat kauniita ja syvällisiä! Sellaisia ei ole Suomessa nähty, mutta juuri tämä kansa tarvitsisi armoa.
Nyt et ymmärtänyt. Pyhän Faustynan armollisessa Jeesuksessa ei ole mitään pahaa. Kuvakin on kaunis ja rauhoittava. Pahaa on siinä, että jatkat Elisabet I:sen kiukustuttamista sanailemalla siitä, ettei hän voi osallistua messuun, jos ja kun papit ovat puolalaisia. Pahaa on myös siinä, että hän loukkaantuu sanoistasi ja alkaa ajatella pahoja ajatuksia. Pahaa on siinäkin, että minä(kin) tulen surulliseksi ja pahoitan mieleni teidän (jos kohta joidenkin muidenkin tänne kirjoittavien)provokaatiostanne.
- Jolanta
Rakastakaa kirjoitti:
Nyt et ymmärtänyt. Pyhän Faustynan armollisessa Jeesuksessa ei ole mitään pahaa. Kuvakin on kaunis ja rauhoittava. Pahaa on siinä, että jatkat Elisabet I:sen kiukustuttamista sanailemalla siitä, ettei hän voi osallistua messuun, jos ja kun papit ovat puolalaisia. Pahaa on myös siinä, että hän loukkaantuu sanoistasi ja alkaa ajatella pahoja ajatuksia. Pahaa on siinäkin, että minä(kin) tulen surulliseksi ja pahoitan mieleni teidän (jos kohta joidenkin muidenkin tänne kirjoittavien)provokaatiostanne.
Minä en ole antanut mitään syytä hermostua. Olen vain luetellut tosiasiat. Jos joku ei niitä kestä, se on hänen oma ongelmansa.
- ex-aktiivikatolilainen
Jos kaipaat puolalaisia tunnelmia, tervetuloa vain vierailemaan tänne Tampereen puolal... öh tarkoitan katoliseen seurakuntaan. Jos täällä sattuu olemaan silloin seurakuntajuhla, saat taiteilla kaikki puolan ässäsi ihan rauhassa hyvässä puolalaisseurassa.
Miksi ostaa kallis lentolippu Varsovaan? Riitää, kun astuu sisälle muuntaja-asemaa muistuttavaan kirkko-laatikkoomme ja puolalaistunnelmat ovat taatut. Varsinkin pääsiäisviikolla täällä on erilaisia puolalaisia Kristus-hautoja, rististä riippuvia papinstoolia, ylösnousseen patsaita jne. Muistanpa nähneeni seurakuntasalissa tuon mainostamasi imelän äitelän Kristus-ja-Puolan-lippu -kuvatuksen.
Eikä siinä kaikki. Itse tunnelma on sen verran ahdistavan puolalainen, etten viitsi kirkon (Puolasta tuotettuja?) puupenkkejä paljoa enää kuluttaa. Itse kielenkäytön kiemuroista alkaen. Kun vielä samassa seurakunnassa "suomalaisuutta" edustaa muutama puolanmielinen käännynnäinen, aidot Solidarnosc-tunnelmat ovat takuuvarmat.
Kirkon pitäisi olla suomalainen! Vain sillä tavalla sillä voisi olla edes jokin tulevaisuus. Mutta täällä päinvastoin puolalaistaminen ja puolalaistuminen vat edenneet hiljaisessa, mutta varmassa tahdissa aina hiippakunnan tasolle asti. Lisätietoja: http://www.katkirkko.net/fi/- Jolanta
Jos seurakuntasi papit olisivat saksalaisia, tuskin edes valittaisit. Mutta puolalaisia saa haukkua vapaasti.
Olisit kiitollinen puolalaisista, aidosti katolisista papeista. Tampere tuskin on mikään paratiisi maan päällä ja Krakovassa papin elämä olisi monella tavalla rikkaampaa. Ajattele sitä! - laaja ja monipuolinen
Kuva, josta puhut ei ole seurakuntasalissamme. Pääsiäisenä on kyllä hauta kirkossa. Se on jokseenkin outo tapa, mutta kaunis. Kuten varmaankin tiedät meillä on Tampereella katolilaisia todella monesta maasta ja maankolkasta. En ole koskaan tuntenut, että seurakuntamme olisi erityisen puolalainen tai vietnamilainen tai amerikkalainen tai unkarilainen tai suomalainen tai liettualainen tai ransakalainen tai ghanalainen tai saksalainen tai tsekkiläinen tai italialainen jne. Se on ennen kaikkea katolilainen. Se ei ole edes yksinomaan tamperelainen. Seurakunnan kirkko on tosin tampereella, mutta seurakunta ulottuu paljon laajemmalle alueelle. Monikulttuurisuus on rikkaus.
- ex-aktiivikatolilainen
laaja ja monipuolinen kirjoitti:
Kuva, josta puhut ei ole seurakuntasalissamme. Pääsiäisenä on kyllä hauta kirkossa. Se on jokseenkin outo tapa, mutta kaunis. Kuten varmaankin tiedät meillä on Tampereella katolilaisia todella monesta maasta ja maankolkasta. En ole koskaan tuntenut, että seurakuntamme olisi erityisen puolalainen tai vietnamilainen tai amerikkalainen tai unkarilainen tai suomalainen tai liettualainen tai ransakalainen tai ghanalainen tai saksalainen tai tsekkiläinen tai italialainen jne. Se on ennen kaikkea katolilainen. Se ei ole edes yksinomaan tamperelainen. Seurakunnan kirkko on tosin tampereella, mutta seurakunta ulottuu paljon laajemmalle alueelle. Monikulttuurisuus on rikkaus.
En väittäänytkään kuvan olevan tällä hetkellä srk-salissamme, muistelin vain nähneeni sen siellä.
"Haudan" olemme nähneet kirkossa kummatkin. Mikset mainitse muita puolalaisuuksia, kuten papin stoolan riiputtamista rististä (muualla katolisessa maailmassa ei tuota esiinny), ylösnousseen patsasta, kovin puolalaistyylistä jouluseimeä jne.?
Sinä koet seurakuntamme kansainvälisenä, minä taas ahdistavan puolalaisena. Hyvä niin, meillä on erilaisia kokemuksia eikä kaikkien tarvitse olla joka asiasta samaa mieltä. Mainitsin, että seurakunnan TUNNELTA on puolalainen, en niinkään tarkoittanut seurakuntalaisia kuin "tunnelmaa" luovia pappeja. Ja sama puolalaisuus teke tuloaan koko hiippakuntaa...
P.S. Onpas tämä keskustelupalsta nävettynyt sitten viime näkemän... - laaja ja monipuolinen
ex-aktiivikatolilainen kirjoitti:
En väittäänytkään kuvan olevan tällä hetkellä srk-salissamme, muistelin vain nähneeni sen siellä.
"Haudan" olemme nähneet kirkossa kummatkin. Mikset mainitse muita puolalaisuuksia, kuten papin stoolan riiputtamista rististä (muualla katolisessa maailmassa ei tuota esiinny), ylösnousseen patsasta, kovin puolalaistyylistä jouluseimeä jne.?
Sinä koet seurakuntamme kansainvälisenä, minä taas ahdistavan puolalaisena. Hyvä niin, meillä on erilaisia kokemuksia eikä kaikkien tarvitse olla joka asiasta samaa mieltä. Mainitsin, että seurakunnan TUNNELTA on puolalainen, en niinkään tarkoittanut seurakuntalaisia kuin "tunnelmaa" luovia pappeja. Ja sama puolalaisuus teke tuloaan koko hiippakuntaa...
P.S. Onpas tämä keskustelupalsta nävettynyt sitten viime näkemän...Seimi on ollut meillä jo pitkään, mielestäni se ei se ole tunnelmaltaan mitenkään puolalainen, pikemminkin jotain italialaisen ja amerikkalaisen väliltä. Puolalaisuutta en tunnistanut stoolan laittamisessa, luultavasti siis tunnistat puolalaisuuden paremmin kuin minä... Sen sijaan olen kyllä huomannut, että Puolan lippu on esillä pääsiäisaikaan Kristuksen patsaassa, jossa yleismaailmallisesti ottaen värien pitäisi tietääkseni olla juuri päinvastoin kuin Puolan lipussa (vertaa sveitsin lippu ja punaisen ristinlippu). Tämä johtunee siitä, että joku papeistamme on saanut patsaan lahjaksi Puolasta.
- A.Avomieli
Olen nähnyt pienen kyseisen hautarakennelman Helsingissä, eräässä hiippakunnan toimistossa pääsiäisviikolla esille laitettuna ja en kyllä ole koskaan yhdistänyt sitä juuri puolalaiseen kulttuuriin tai tapaan. Iloa se on minulle antanut, se on hyvin kaunis katsella ja miettiä viimeisiä Jeesuksen elämän tapahtumia, joita se kuvastaa. Voisin jopa hankkia yhden itselleni, mutta en pyri hankkimaan ylimääräistä tavaraa pieneen kotiini.
- puolalainen
laaja ja monipuolinen kirjoitti:
Seimi on ollut meillä jo pitkään, mielestäni se ei se ole tunnelmaltaan mitenkään puolalainen, pikemminkin jotain italialaisen ja amerikkalaisen väliltä. Puolalaisuutta en tunnistanut stoolan laittamisessa, luultavasti siis tunnistat puolalaisuuden paremmin kuin minä... Sen sijaan olen kyllä huomannut, että Puolan lippu on esillä pääsiäisaikaan Kristuksen patsaassa, jossa yleismaailmallisesti ottaen värien pitäisi tietääkseni olla juuri päinvastoin kuin Puolan lipussa (vertaa sveitsin lippu ja punaisen ristinlippu). Tämä johtunee siitä, että joku papeistamme on saanut patsaan lahjaksi Puolasta.
puolalaisin.
Oliko Piero della Francesca puolalainen?
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/piero/resurrection.jpg
Tuskinpa vaan. Kyseessä on ihan traditionaalinen Kristuksen kuolleista nousemisen liputus. Ei huolta, väritys ei ole itä-Euroopasta, joten rasistisimmatkin kirkonpenkkien entiset kuluttajat saavat nukkua rauhassa...
- Toinen puolalainen
Szczęść Boże! Haluan toisena puolalaisena hieman korjata Jolantan levittämiä käsityksiä meistä puolalaisista ja katolilaisuudestamme.
On totta, että useimmat puolalaiset ovat ahkeria ja uskontonsa vakavasti ottavia katolilaisia.
On totta, että monet kaipaavat Puolaan ja pitävät puolalaista katolilaisuuden muotoa oikeana tai ainakin muita parempana.
On totta, että Puolassa katolinen folklore on rikasta ja antoisaa.
On totta, että aika monet puolalaiset ajattelevat Jolantan tavoin.
Ei ole totta, että puolalaiset halveksuisivat suomalaisten katolilaisuutta. Jolanta on poikkeus.
Ei ole totta, että puolalaiset kaipaisivat tänne lisää puolalaisia pappeja. Pappien kansallisuus on yhdentekevää. Jolantan mielipiteet ovat poikkeus.
Ei ole totta, että pitäisimme Suomea huonona maana.
Toivottavasti ymmärrätte kantani. Me puolalaiset olemme todella kiitollisia suomalaisten vieraanvaraisuudesta ja kohteliaisuudesta meitä kohtaan.- Elisabeth I, ent. pelkkä El...
Kiitos tervejärkisestä ja rauhoittavasta kommentistasi.
- otsir
Hyvä, että kerrot totuuden asiasta. Kiitos! Olen tavannut monia puolalaisia hiippakunnassamme, mutta kukaan ei ole kuin tämä suomlaisia ja suomalaisuutta haukkuva kirjoittaja.
- Puolan ja puolalaisten ystävä
Olisitko ystävällinen ja kirjoittaisit puolaksi muutaman kysymyksen "tekopuolalaiselle" Jolantalle. Katsotaan, kuinka hyvin hän puolaa taitaa.
- Jolanta
Szczęść Boże. Tuo sinun mielipiteesi on sinun mielipiteesi, minulla on erilaiset mielipiteet. En tosin pyri esiintymään kaikkien puolalaisten nimissä, toisin kuin sinä.
- jonkin sortin katolinen
Jolanta kirjoitti:
Szczęść Boże. Tuo sinun mielipiteesi on sinun mielipiteesi, minulla on erilaiset mielipiteet. En tosin pyri esiintymään kaikkien puolalaisten nimissä, toisin kuin sinä.
Onko Puolalaisuus kansalaisuus, vai ammatti.
- Jolanta
jonkin sortin katolinen kirjoitti:
Onko Puolalaisuus kansalaisuus, vai ammatti.
Minulle puolalaisuus on enemmän kuin pelkkä kansalaisuus. Se on tärkeä osa identiteettiäni, samoin kuin on katolinen usko.
Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803