Wankelmoottori autossa

Utelias

Missähän kaikissa tunnetuissa automerkeissä käytetään / on käytetty kiertomäntämoottoria?

27

2094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 240GLi

      Mazda RX 7. Siinä autossa on ainakin wankel-
      moottoria käytetty. Muita ei ainakaan itselläni
      ole tiedossa.

    • foma
    • W

      Edes mennyt NSU jonka VW osti. Mazda kokeili 70-
      luvulla isoissa malleissa ja tietenkin tuo rx-7.

      Ongelma tulee juuri hillittömästä kierrosta ja
      männärenkaita vastaavien "kitka"palojen(en tiedä
      oikeaa termiä wankelissa)kestävyyden suhteen.

      Meillä LPR:ssa paikallisella sen hetkisellä mazda
      piirimyyjällä oli rx-7. Silloin sai kauppakadun
      ajaa kokonaan päästä päähän suoraan, alku on
      jyrkkää nousua. Polkaisia "patrian kohalla" mäen
      alla kaasun tiskiin oli 400m myöhemmin "wiltsun"
      kulmalla kone kiinni leikannut. Että tämmösiä
      kaupunkitarinoita. Vauhtia oli kuulemma
      vähintäänkin riittävästi

      • JaKe

        NSU kanssa yhteistyötä teki myös Citroën:
        kokeilusarjoina valmistettiin M35-mallia
        (sellainen Ami-keulainen coupé) ja Bi-Rotor -
        mallia, joka on ulkokuoriltaan GS.

        Kumpaakin mallia tehtiin kolmisensataa yksilöä
        jotka myytiin koeostajille. Tehdas sitoutui
        ostamaan laitteet takaisin testin päätyttyä,
        suurin osa palasikin tehtaalle paalattavaksi.
        Jotkut testaajat eivät autojaan suostuneet
        palauttamaan, joten muutamia yksilöitä on jäänyt
        jälkipolvillekin.

        Moottorina tuo Citikan malli olisi toiminutkin,
        70-luvun alun energiakriisi ja Citikan huono
        talous pakotti keskeyttämään kehittelyn.


      • paulivil

        Englanniksi noista aluksi ongelmallista osista
        käytettiin käsitettä "tip seal", joten olisiko se
        suomeksi sitten kärkitiiviste? Nykyisinhän nuo
        ovat kai ongelmattomia jopa vanhoissa NSU-
        koneissa. Suuret Wankel-Mazdat ovat kai mykyisin
        Eunos-nimisiä ja eikös niissä ole vielä 90-
        luvullakin ollut triplawankeleita käytössä?
        Tulevaisuuden kokeilujakin on tehty ja kuulemma
        tuo wankel toimii hienosti vaihtoehtoisten
        polttoaineiden yhteydessä. Kestävyys ei pitäisi
        olla ongelma liikkuvien osien pienen lukumäärän
        ansiosta. Historic-tapahtumassa näin juuri
        tuollaisen RX-seiskan toiminnassa - ei ainakaan
        aika-ajoissa leikannut kiinni. Aikoinaan Super
        Salooneissa oli yksi ahdetulla Wankelilla
        varustettu kiesi, joka kuulosti mielestäni aivan
        suihkukoneelta:-)


      • Anonyymi
        JaKe kirjoitti:

        NSU kanssa yhteistyötä teki myös Citroën:
        kokeilusarjoina valmistettiin M35-mallia
        (sellainen Ami-keulainen coupé) ja Bi-Rotor -
        mallia, joka on ulkokuoriltaan GS.

        Kumpaakin mallia tehtiin kolmisensataa yksilöä
        jotka myytiin koeostajille. Tehdas sitoutui
        ostamaan laitteet takaisin testin päätyttyä,
        suurin osa palasikin tehtaalle paalattavaksi.
        Jotkut testaajat eivät autojaan suostuneet
        palauttamaan, joten muutamia yksilöitä on jäänyt
        jälkipolvillekin.

        Moottorina tuo Citikan malli olisi toiminutkin,
        70-luvun alun energiakriisi ja Citikan huono
        talous pakotti keskeyttämään kehittelyn.

        Onpas huvittavan näköinen ja laiska, 19s 0-100km/h.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Citroën_M35


    • 4wd

      muistaakeseni

    • ..

      Tuota NSU merkkistä täällä on
      kerrottu.Muistaakseni kyseisen merkin malli Ro 80
      oli varustettu kiertomäntämoottorilla, lieneekö
      niitä myös joitain täällä Suomessa.Tuosta
      moottorisysteemistä on myös yritetty kehittää
      dieselversiota, patenttioikeuden tuohon
      muistaakseni osti Rolls-Royce, tämä vanha
      loistoauto- ja lentokonemoottoritehdas.Ei kai ole
      kehittelyssään onnistunut, kun ei ole mitään
      kuulunut.Suurin ongelmahan kiertomäntämoottorissa
      on ollut tiivisteissä, muuten kone kyllä
      ominaisuuksiltaan on todella
      kilpailukykyinen.Muuten mersun eräässä C-sarjan
      urheiluprototyypissä oli myös Wankelmoottori ja
      jopa kolmikammioinen.

      • Ro:lla ajanut

        Wankel ei todellakaan ole kilpailukykyinen kone,
        polttoaineen kulutus on paljon suurempi kuin
        vastaavassa normaali moottorissa.


      • XR4x4
        Ro:lla ajanut kirjoitti:

        Wankel ei todellakaan ole kilpailukykyinen kone,
        polttoaineen kulutus on paljon suurempi kuin
        vastaavassa normaali moottorissa.

        Wankel vie kyllä enemmän menovettä kuin vastaavat
        tavalliset moottorit, mutta taas toisaalta
        wankelista saadaan huomattavasti parempi
        litrateho! Ja lisäksi moottori on kompaktin
        kokoinen. Eli kilpailykyky riippuu siitä mitä
        sillä ymmärtää...


      • Topias
        XR4x4 kirjoitti:

        Wankel vie kyllä enemmän menovettä kuin vastaavat
        tavalliset moottorit, mutta taas toisaalta
        wankelista saadaan huomattavasti parempi
        litrateho! Ja lisäksi moottori on kompaktin
        kokoinen. Eli kilpailykyky riippuu siitä mitä
        sillä ymmärtää...

        Litrateho ei ole tässä tapauksessa vertailukohteeksi sopiva kun halutaan vertailla moottorien taloudellisuutta.

        Oikeampi vertailuarvo on ominaisteho: paljonko moottori kuluttaa polttoainetta tuotettua energiamäärää kohti.

        Eli siis ominaisteho jonka yksikkönä käytetään yleisesti g/kWh (aikaisemmin g/hvh). Jos arvo on alle 200 g/kWh, voitaneen jo puhua taloudellisesta moottorista, suuremmilla arvoilla taas bensasyöpöstä...


      • XR4x4
        Topias kirjoitti:

        Litrateho ei ole tässä tapauksessa vertailukohteeksi sopiva kun halutaan vertailla moottorien taloudellisuutta.

        Oikeampi vertailuarvo on ominaisteho: paljonko moottori kuluttaa polttoainetta tuotettua energiamäärää kohti.

        Eli siis ominaisteho jonka yksikkönä käytetään yleisesti g/kWh (aikaisemmin g/hvh). Jos arvo on alle 200 g/kWh, voitaneen jo puhua taloudellisesta moottorista, suuremmilla arvoilla taas bensasyöpöstä...

        Oikeassa olet on parempi tässä yhteydessä
        vertailla ominaistehoa kuin litratehoa...

        Olisikin mielenkiintoista nähdä numerotietoa
        tuosta ominaistehovertailusta. g/kWh voidaan
        ilmoittaa myös l/(100km*kW), eikös vain? Tosin
        silloin ei päde tuo suhdeluku 200. Mutta
        vertailemalla muita samantehoisia autoja
        voitaisiin päästä todellisiin lukuihin...
        Itselläni ei ole nyt aikaa kaivaa numerotietoa
        esiin, mutta jos jollain on niin ilmoittakaa RX-
        7:n kulutus ja teho ja samat asiat myös
        muutamista muista samanikäisistä samantehoisista
        autoista. Virhettähän tietysti syntyy auton
        voimansiirtojen kitkoista ja ilmanvastuksesta,
        mutta päästään ainakin hehtaarille...


      • ...
        Ro:lla ajanut kirjoitti:

        Wankel ei todellakaan ole kilpailukykyinen kone,
        polttoaineen kulutus on paljon suurempi kuin
        vastaavassa normaali moottorissa.

        Kyllä normaalimoottoritkin ruiskutustekniikan
        kehittyessä ovat tulleet taloudellisemmiksi,
        varmaan myös tuo wankel nykysysteemein olisi
        vähemmän syöppö.Iskutilavuuteensa nähden on kyllä
        paljon tehokkaampi kuin mäntäkone ja käynti
        tasaisempi, koska vain pyöriviä osia.Täytyy
        myöntää, että on kehittelijä ollut melko
        innovatiivinen henkilö.Kilpakäytössä muistaakseni
        Wankelin iskutilavuus jaetaan kolmella, jotta
        päästään vastaavaan mäntämoottoriin.Tuo Mersun c-
        sarjan protokin oli varustettu kolmikammioinen
        wankel oli tilavuudeltaan vain 1,8 litraa ja
        tehoa oli kuin viisiliraisessa mäntäkoneessa.


      • Anonyymi

        Lasse Mårtensonilla oli kuulema ollut Ro 80. Aika tyylikäs ja nykyaikaisen näköinen tuon ikäiseksi. Erikoista tekniikka, etuveto ja napilla toimiva paineilmakäyttöinen kytkin.
        https://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Ro_80


    • Oululainen

      vähän ohi kysymyksen mutta näinpä tuossa muuan
      viikko sitten moottorisahan jossa oli
      kiertomäntämoottori. Japsien tekele jolla tulivat
      kilpailemaan metsureiden MM-kisoihin joskus
      kymmenen vuotta sitten. Oli melko kömpelö laitos
      joskin ilmeisesti proto.

      • Turkkulaine

        menee,mutta minut ohitti turku-helsinki
        moottoritiellä nestejäähdytteinen diesel
        aggregaatti,nopeus minulla 120km/h,sillä oli kai
        kiire pois turusta...


      • Anonyymi

        Onneksi on harvesterit, ikävä tulisi metsureilla painavan akkusahan kanssa.


    • Anonyymi

      Faijalla oli 70 luvulla 1.5 tai 1.6l Mazda Wanckelilla, en muista mikä oli malli, enkä löydä mistään. Tuplalamput edessä, kohtuu matala ihan siisti kaara? Muistaako kukaan?

      • Anonyymi

        En edes tunne isääsi, saati sitten tietäisin mikä auto hänellä oli. Ja miten edes löysit näin vanhan viestiketjun (20v.) johon sitten vielä kommentoit?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Sama malli kuin itsellä Mazda 1800 (Luce) tavallisella koneella, luulin että niitä myytiin wankelilla vain Japanissa. Oli myös ainakin 1500. Hiukan samoja piirteitä kuin Ro 80, italialaisen suunnittelema kori.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Luce


    • Anonyymi

      Käyttäneet ainakin NSU, mazda,citroen, lada (kgb:n käytössä), kehittäneet on ainakin Mercedes-Benz, Rolls-Royce, GM, Suzuki, Nissan ja Toyota pääsikö koskaan tuontantoon, en tiedä.

      • Anonyymi

        Tuon mukaan Ladaa tehty jopa kolmella roottorilla 210 heppaisena.
        https://drivemag.com/news/did-you-know-lada-made-wankel-rotary-engined-cars

        Tässä hyvä video, kaikki 9 wankel autoa. Mazda Cosmo hienoimman näköinen, MB tehokkain neljällä roottorilla.
        https://www.youtube.com/watch?v=HHnifLauscU


    • Moottoripyörätkään eivät ole säästyneet tältä Wankelilta.
      Berliinin eteläpuolella Saksassa on linna, jossa on kattava moottoripyörämuseo - siis satoja pyöriä, jossa kävin suuruusluokkaa 7-8 v sitten.
      Itä-Saksalainen MZ oli tehnyt tällaisen Wankel-proton, joka oli esillä.
      Museossa kannattaa jokaisen motoristin käydä, on vain kertakaikkisen kattava.

      • Anonyymi

        Kevyissä vehkeissähän sen luulisi olevan parhaimmillaan ja moottoripyörissä kytetään kierroskoneita. Taitaa kyllä pelkät kierrokset kuluttaa tiivistyspalat, rasitus tuskin paljon vaikuttaa. Jos keksisivät


    • Anonyymi

      Omituista kuinka MAzda RX 4 on jääänyt pois näistä? Vai eikö myyty lainkaan Suomessa,,koska Ruotsissa sukulaismiehellä sellainen oli,,ajoin itsekin sillä muutaman kilometrin.

      Hieman 929 mallinen tosinkin Coupe korinen 2 ovinen oli RX 4,,etulalesissa ei karmeja
      Ja rivakka liikkumaan helposti vetäisi sellaisia 30 metrin lakurantuja

      Sen muistan että pakoputkisto oli ajon jälkeen punaisena,,hehkui auton alla, ja kulutustavaraa oli putkistot.

      • Anonyymi

        Saksalainen Felix Wankel sai idean kiertomäntämoottorista vuonna 1924 ja sai ensimmäisen patentin kiertomäntämoottorille vuonna 1929. Ensimmäinen toimiva prototyyppi valmistui vuonna 1957 ja sarjatuotantoon sopiva malli vuonna 1958.
        Ensimmäisenä se otettiin käyttöön NSU Wankel Spider -automallissa vuonna 1963, jolloin NSU esitteli sen Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Se oli maailman ensimmäisen wankelmoottorilla varustettu sarjavalmisteisen auton. Vuonna 1967 myös japanilainen Mazda osti wankelmoottorin oikeudet.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wankelmoottori
        https://fi.wikipedia.org/wiki/NSU


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      258
      5434
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      79
      3184
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2832
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2269
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      82
      2086
    6. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      48
      1876
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1707
    8. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1675
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1647
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      253
      1494
    Aihe