Miten kiihtyy rekan nuppi? Olisi kiinnostavaa
tietää joitain kokemuksia tai vaikka numeroarvoja
kulkupuolesta. Varmaankin sitkeysarvot ovat kovaa
luokkaa...
Onko kellään mitään omakohtaista kokemusta
nopeasta nupista?
Oletko jäänyt sellaiselle kiihdytyksessä?
(En tarkoita siis mitään kisavehkeitä vaan ihan
näitä normaaleja pelejä)
Miten kiihtyy?
14
4943
Vastaukset
- Panu
En tiedä tehoista ja painoista tarkemmin, mutta
jos sillä rekan nupilla on tarkoitus vetää
huomattavan painavia lasteja siihen nuppiin
verrattuna niin ainakin maalaisjärjellä
ajateltuna se kiihtyy yhtä hyvin kuin normaali
henkilöauto? Omatkin kokemukset puoltavat tätä
näkemystä. - J
Varsinaista tietoa ei ole, mutta tuommoisesta Scanian Diesel koneesta irtoaa tehoa 500-800 hevosvoimaa. Se kun isketään kiinni 6-8 tonnin nuppiin on teho/painosuhde samaa luokka, kuin ripeäkulkuisella henkilöautolla. Eiköhän sillä osaava kuski tuonne 9-10 sekunnin nurkille kiihdyttäisi 0-100 jos ei rajoitinta olisi.
Sitten ihan kuriositeettina kisakoneista tuli mieleeni, että jonkin aikaa sitten näin telkkarissa kiihdytysajoja varten rakennetun rekan nupin, joka veti varttimailin alle 12 sekunnin. Melkoista menoa 4 tonnia painavalla vehkeellä.- Nuppi
Miten lienee kiihtyvyys käytännössä, vaikka tehoa
on? Vaihteethan ovat lyhyet ja vaatii varmaankin
tuplasti vaihtoja verrattuna henkilöautoon
saavuttaa satasen nopeus. Ehkä joku rekkamies
vastaa tähän, niin ei tarvitse spekuloida? - ?
Nuppi kirjoitti:
Miten lienee kiihtyvyys käytännössä, vaikka tehoa
on? Vaihteethan ovat lyhyet ja vaatii varmaankin
tuplasti vaihtoja verrattuna henkilöautoon
saavuttaa satasen nopeus. Ehkä joku rekkamies
vastaa tähän, niin ei tarvitse spekuloida?Eihän se ole pakko pykältää jokaista vaihdetta
läpi kiihdytyksessä. Vaihtelee vaikka suoraan 2 ->
4 jne. Ilmeisesti eniten aikaa kuluu kuitenkin
juuri tuohon vaihtamiseen, omien kokemusteni
mukaan rekan vaihteisto ei toimi yhtä sujuvasti
kuin henkilöautossa. - Ekku H.
? kirjoitti:
Eihän se ole pakko pykältää jokaista vaihdetta
läpi kiihdytyksessä. Vaihtelee vaikka suoraan 2 ->
4 jne. Ilmeisesti eniten aikaa kuluu kuitenkin
juuri tuohon vaihtamiseen, omien kokemusteni
mukaan rekan vaihteisto ei toimi yhtä sujuvasti
kuin henkilöautossa.Kun vaunuja ei ole perässä, välityksiä tarvitaan
vain muutama satasen nopeuteen. Kolmosella
liikkeelle ja siitä 2-3 pykälän välein ylös.
Siinä menee iäisyys jos kaikki pykälät kelaisi
läpi, vähän sama kun vispaisi 21-vaihteisesta
maastofillarista kaikki rattaat, siinäkin on
välityksillä paljon päällekäisyyksiä. - 528i
Ekku H. kirjoitti:
Kun vaunuja ei ole perässä, välityksiä tarvitaan
vain muutama satasen nopeuteen. Kolmosella
liikkeelle ja siitä 2-3 pykälän välein ylös.
Siinä menee iäisyys jos kaikki pykälät kelaisi
läpi, vähän sama kun vispaisi 21-vaihteisesta
maastofillarista kaikki rattaat, siinäkin on
välityksillä paljon päällekäisyyksiä.olisin itsekin ehdottanut; tyhjällä nupilla ei
liene niin kovin tarkkaa, millä vaihteella
liikkeelle lähtee, tai miten pykäliä heittelee
sisään.
Oman galluppinsa aihe olisi tyhjän nupin
ajettavuus märällä tai liukkaalla: eräänä iltana
tulin Tapiolasta Länsiväylälle, ja edellä ajoi
tyhjä veturi. Kuski käänsi sateesta märälle
rampille ja polkaisi vähän liian kiukkuisesti
kaasua: Scania heitti poikittain kuin talvella
ikään ja vastaohjauksen jälkeen vielä toisellekin
puolelle. Näky oli aika hurja.
- Scania
Turbottomalla dieselpakulla ei niin vain pysy
nupin perässä, jos se ottaa kaikki irti mitä
lähtee.- Isompi (t)urpo
Kaverini toimi aikanaan siirtoajossa. Ajoi siis
uusia Sisun nuppeja asiakkaille ja välillä
varikolta vähän vanhempiakin huollosta
omistajalle tai vaihdokeiksi maakuntien
jälleenmyyjille. Pari kertaa olin mukana ja voi
sanoa että kyllä ne lähtivät kuin hauki
rantavedestä. Suuri massa ja korkea ohjaamo vielä
tehostivat kiihtyvyyden tunnetta. Liikeenvaloissa
moni jopa nopeaksi mielletty henkilöauto sai
jäädä hopealle. Mutta kaveri osasi myös kepittää
tyhjää nuppia. Maallikolta se ei olisi onnistunut. - Sami K
Isompi (t)urpo kirjoitti:
Kaverini toimi aikanaan siirtoajossa. Ajoi siis
uusia Sisun nuppeja asiakkaille ja välillä
varikolta vähän vanhempiakin huollosta
omistajalle tai vaihdokeiksi maakuntien
jälleenmyyjille. Pari kertaa olin mukana ja voi
sanoa että kyllä ne lähtivät kuin hauki
rantavedestä. Suuri massa ja korkea ohjaamo vielä
tehostivat kiihtyvyyden tunnetta. Liikeenvaloissa
moni jopa nopeaksi mielletty henkilöauto sai
jäädä hopealle. Mutta kaveri osasi myös kepittää
tyhjää nuppia. Maallikolta se ei olisi onnistunut.olen istunut sisun sr 3xx kyydissä, pikku serkku
joka on ajanut ammatikseen 20-vuotta sora-autoa,
ei se fuller lootalla varustettu sisu tyhjänäkään
mikään tykki ollut mutta toki liikkui. mutta
kyllä se taitaa olla lähinnä rauhallisuus laji
tuo isojen autojen ajaminen, mitä rauhallisempi
kuski niin sen vähemmän vahinkoja. joku kirjoitti
tuosta ettei pito riitä niin tottahan se on että
täys poka päälläkin riittää että asvaltti on
märkää niin pienillä vaihteilla tuppaa veto
pyörät hieman lyömään joutavaa. käsityksenin
mukaan ei kaikkia vaihteita tarvitse kelata läpi
kuin täydessä lastissa isompaan ylämäkeen
lähdettäessä(korjatkaa jos olen väärässä)
- volvo
Itse ajelen päivittäin uudella Volvo FH16:lla, ns.
rekanvetäjällä (kevyempi kuin nuppi).Tehoa
koneesta löytyy 520hv ja vääntöä 2400Nm/1000rpm.
Vaihteita löytyy 14 eteen ja 4 taakse.
Jossain tekstissä kerrottiin jopa 800hp:stä
Scaniassa, no tehot ovat max. tuossa 500hp:n
luokkaa. Toisaalta ei vakio k.autoa saa kiihtymään
millään opilla alle 15s sataseen saati sitten alle
10s. Munkki sulaa kyllä, jopa asfaltilla, koska
perä ilman kärryä on erittäin kevyt verrattuna
etupäähän.
Arviona voisin heittää että kiihtyvyys tonne
satkuun on vähän reipas 15s, johon muutaman tonnin
lisäpainokaan ei vaikuta.- ABECE
Vaikka tehoja ja vääntöjä löytyykin hurjat määrät
niin ei ole jakoja henkilöautoja vastaan.
Vaihtaminen vie oman aikansa ja vaikka olisi
Fullerin loota(on nopein vaihtaa jos osaa) niin
ei ole mahkuja voittaa kuin korkeintaan jotkut
dieselmersut. Tämäkin vaatii järkevää vaihteiden
yliloikkimista. Tämä on totuus. Alle 10 sekunnin
ajat 0-100 km`h ovat mitään mistään
tietämättömien puheita. Ilman rajotinta uskoisin
pääsevän 0-100 km`h noin 20 sekunnissa
rekanveturilla. - Scuderia QV
ABECE kirjoitti:
Vaikka tehoja ja vääntöjä löytyykin hurjat määrät
niin ei ole jakoja henkilöautoja vastaan.
Vaihtaminen vie oman aikansa ja vaikka olisi
Fullerin loota(on nopein vaihtaa jos osaa) niin
ei ole mahkuja voittaa kuin korkeintaan jotkut
dieselmersut. Tämäkin vaatii järkevää vaihteiden
yliloikkimista. Tämä on totuus. Alle 10 sekunnin
ajat 0-100 km`h ovat mitään mistään
tietämättömien puheita. Ilman rajotinta uskoisin
pääsevän 0-100 km`h noin 20 sekunnissa
rekanveturilla....olen samaa mieltä. Onhan noissa tehoa ja
varsinkin vääntöä mutta vaihteisto on hidas
käyttää ja koneen käyttökelpoinen kierrosalue
pieni.
Tuntuvathan nuo ahdetut Volvot ja Scaniat yms.
liikkuvan sopivilla kierroksilla miehekkäästi,
mutta kun se malmikasa ei kiihdy kunnolla kuin
pienen hetken, sitten pitää taas pykältää.
Vapaastihengittävällä Mersun V8:lla varustetulla
bussilla pysyy valoista lähtien hyvin turbobussien
perässä vaikka perstuntumalta laite lähtee
noihin verrattuna kuin mummo hangesta. Voima on
vaan sen verran venyvää sorttia ettei sitä huomaa,
turbot taas kulkevat kunnolla sillä pienellä
kierrosalueella ja aika menee vaihtamiseen.
Sama juttu tuon käyttökelpoisen voiman kanssa, oli
päällä sitten bussin kori tai nupin koppi. - 0-100
ABECE kirjoitti:
Vaikka tehoja ja vääntöjä löytyykin hurjat määrät
niin ei ole jakoja henkilöautoja vastaan.
Vaihtaminen vie oman aikansa ja vaikka olisi
Fullerin loota(on nopein vaihtaa jos osaa) niin
ei ole mahkuja voittaa kuin korkeintaan jotkut
dieselmersut. Tämäkin vaatii järkevää vaihteiden
yliloikkimista. Tämä on totuus. Alle 10 sekunnin
ajat 0-100 km`h ovat mitään mistään
tietämättömien puheita. Ilman rajotinta uskoisin
pääsevän 0-100 km`h noin 20 sekunnissa
rekanveturilla.Vaihtamisen hitaus ja pyörien pito varmaan
rajoittavat kiihtyvyyden mainitsemallenne
tasolle. Pitääkö muuten paikkansa joskus
kuulemani väittämä, että täydellä kuormallakin
vetävä akseli lyö melkoisen helposti tyhjää esim.
märällä asvaltilla?
SR-2 sähköveturien kiihtyvyydestä ilman vaunuja
kerrotaan myös huimia juttuja. Epäilen vahvasti
niidenkään pystyvän mihinkään mainittaviin
spurtteihin pidon puutteen vuoksi. Onkohan
vetureissa luistonestojärjestelmiä?
- Jep123123
0-80 olisi parempi vertailu jo vaihdesuunnittelun takiakin.
Tehoa löytyy lavettivetureista jopa yli 750hp.
Volvo ja Cat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884