Miten kiihtyy?

Pikkuauto

Miten kiihtyy rekan nuppi? Olisi kiinnostavaa
tietää joitain kokemuksia tai vaikka numeroarvoja
kulkupuolesta. Varmaankin sitkeysarvot ovat kovaa
luokkaa...
Onko kellään mitään omakohtaista kokemusta
nopeasta nupista?
Oletko jäänyt sellaiselle kiihdytyksessä?
(En tarkoita siis mitään kisavehkeitä vaan ihan
näitä normaaleja pelejä)

14

4943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panu

      En tiedä tehoista ja painoista tarkemmin, mutta
      jos sillä rekan nupilla on tarkoitus vetää
      huomattavan painavia lasteja siihen nuppiin
      verrattuna niin ainakin maalaisjärjellä
      ajateltuna se kiihtyy yhtä hyvin kuin normaali
      henkilöauto? Omatkin kokemukset puoltavat tätä
      näkemystä.

    • J

      Varsinaista tietoa ei ole, mutta tuommoisesta Scanian Diesel koneesta irtoaa tehoa 500-800 hevosvoimaa. Se kun isketään kiinni 6-8 tonnin nuppiin on teho/painosuhde samaa luokka, kuin ripeäkulkuisella henkilöautolla. Eiköhän sillä osaava kuski tuonne 9-10 sekunnin nurkille kiihdyttäisi 0-100 jos ei rajoitinta olisi.

      Sitten ihan kuriositeettina kisakoneista tuli mieleeni, että jonkin aikaa sitten näin telkkarissa kiihdytysajoja varten rakennetun rekan nupin, joka veti varttimailin alle 12 sekunnin. Melkoista menoa 4 tonnia painavalla vehkeellä.

      • Nuppi

        Miten lienee kiihtyvyys käytännössä, vaikka tehoa
        on? Vaihteethan ovat lyhyet ja vaatii varmaankin
        tuplasti vaihtoja verrattuna henkilöautoon
        saavuttaa satasen nopeus. Ehkä joku rekkamies
        vastaa tähän, niin ei tarvitse spekuloida?


      • ?
        Nuppi kirjoitti:

        Miten lienee kiihtyvyys käytännössä, vaikka tehoa
        on? Vaihteethan ovat lyhyet ja vaatii varmaankin
        tuplasti vaihtoja verrattuna henkilöautoon
        saavuttaa satasen nopeus. Ehkä joku rekkamies
        vastaa tähän, niin ei tarvitse spekuloida?

        Eihän se ole pakko pykältää jokaista vaihdetta
        läpi kiihdytyksessä. Vaihtelee vaikka suoraan 2 ->
        4 jne. Ilmeisesti eniten aikaa kuluu kuitenkin
        juuri tuohon vaihtamiseen, omien kokemusteni
        mukaan rekan vaihteisto ei toimi yhtä sujuvasti
        kuin henkilöautossa.


      • Ekku H.
        ? kirjoitti:

        Eihän se ole pakko pykältää jokaista vaihdetta
        läpi kiihdytyksessä. Vaihtelee vaikka suoraan 2 ->
        4 jne. Ilmeisesti eniten aikaa kuluu kuitenkin
        juuri tuohon vaihtamiseen, omien kokemusteni
        mukaan rekan vaihteisto ei toimi yhtä sujuvasti
        kuin henkilöautossa.

        Kun vaunuja ei ole perässä, välityksiä tarvitaan
        vain muutama satasen nopeuteen. Kolmosella
        liikkeelle ja siitä 2-3 pykälän välein ylös.
        Siinä menee iäisyys jos kaikki pykälät kelaisi
        läpi, vähän sama kun vispaisi 21-vaihteisesta
        maastofillarista kaikki rattaat, siinäkin on
        välityksillä paljon päällekäisyyksiä.


      • 528i
        Ekku H. kirjoitti:

        Kun vaunuja ei ole perässä, välityksiä tarvitaan
        vain muutama satasen nopeuteen. Kolmosella
        liikkeelle ja siitä 2-3 pykälän välein ylös.
        Siinä menee iäisyys jos kaikki pykälät kelaisi
        läpi, vähän sama kun vispaisi 21-vaihteisesta
        maastofillarista kaikki rattaat, siinäkin on
        välityksillä paljon päällekäisyyksiä.

        olisin itsekin ehdottanut; tyhjällä nupilla ei
        liene niin kovin tarkkaa, millä vaihteella
        liikkeelle lähtee, tai miten pykäliä heittelee
        sisään.

        Oman galluppinsa aihe olisi tyhjän nupin
        ajettavuus märällä tai liukkaalla: eräänä iltana
        tulin Tapiolasta Länsiväylälle, ja edellä ajoi
        tyhjä veturi. Kuski käänsi sateesta märälle
        rampille ja polkaisi vähän liian kiukkuisesti
        kaasua: Scania heitti poikittain kuin talvella
        ikään ja vastaohjauksen jälkeen vielä toisellekin
        puolelle. Näky oli aika hurja.


    • Scania

      Turbottomalla dieselpakulla ei niin vain pysy
      nupin perässä, jos se ottaa kaikki irti mitä
      lähtee.

      • Isompi (t)urpo

        Kaverini toimi aikanaan siirtoajossa. Ajoi siis
        uusia Sisun nuppeja asiakkaille ja välillä
        varikolta vähän vanhempiakin huollosta
        omistajalle tai vaihdokeiksi maakuntien
        jälleenmyyjille. Pari kertaa olin mukana ja voi
        sanoa että kyllä ne lähtivät kuin hauki
        rantavedestä. Suuri massa ja korkea ohjaamo vielä
        tehostivat kiihtyvyyden tunnetta. Liikeenvaloissa
        moni jopa nopeaksi mielletty henkilöauto sai
        jäädä hopealle. Mutta kaveri osasi myös kepittää
        tyhjää nuppia. Maallikolta se ei olisi onnistunut.


      • Sami K
        Isompi (t)urpo kirjoitti:

        Kaverini toimi aikanaan siirtoajossa. Ajoi siis
        uusia Sisun nuppeja asiakkaille ja välillä
        varikolta vähän vanhempiakin huollosta
        omistajalle tai vaihdokeiksi maakuntien
        jälleenmyyjille. Pari kertaa olin mukana ja voi
        sanoa että kyllä ne lähtivät kuin hauki
        rantavedestä. Suuri massa ja korkea ohjaamo vielä
        tehostivat kiihtyvyyden tunnetta. Liikeenvaloissa
        moni jopa nopeaksi mielletty henkilöauto sai
        jäädä hopealle. Mutta kaveri osasi myös kepittää
        tyhjää nuppia. Maallikolta se ei olisi onnistunut.

        olen istunut sisun sr 3xx kyydissä, pikku serkku
        joka on ajanut ammatikseen 20-vuotta sora-autoa,
        ei se fuller lootalla varustettu sisu tyhjänäkään
        mikään tykki ollut mutta toki liikkui. mutta
        kyllä se taitaa olla lähinnä rauhallisuus laji
        tuo isojen autojen ajaminen, mitä rauhallisempi
        kuski niin sen vähemmän vahinkoja. joku kirjoitti
        tuosta ettei pito riitä niin tottahan se on että
        täys poka päälläkin riittää että asvaltti on
        märkää niin pienillä vaihteilla tuppaa veto
        pyörät hieman lyömään joutavaa. käsityksenin
        mukaan ei kaikkia vaihteita tarvitse kelata läpi
        kuin täydessä lastissa isompaan ylämäkeen
        lähdettäessä(korjatkaa jos olen väärässä)


    • volvo

      Itse ajelen päivittäin uudella Volvo FH16:lla, ns.
      rekanvetäjällä (kevyempi kuin nuppi).Tehoa
      koneesta löytyy 520hv ja vääntöä 2400Nm/1000rpm.
      Vaihteita löytyy 14 eteen ja 4 taakse.

      Jossain tekstissä kerrottiin jopa 800hp:stä
      Scaniassa, no tehot ovat max. tuossa 500hp:n
      luokkaa. Toisaalta ei vakio k.autoa saa kiihtymään
      millään opilla alle 15s sataseen saati sitten alle
      10s. Munkki sulaa kyllä, jopa asfaltilla, koska
      perä ilman kärryä on erittäin kevyt verrattuna
      etupäähän.

      Arviona voisin heittää että kiihtyvyys tonne
      satkuun on vähän reipas 15s, johon muutaman tonnin
      lisäpainokaan ei vaikuta.

      • ABECE

        Vaikka tehoja ja vääntöjä löytyykin hurjat määrät
        niin ei ole jakoja henkilöautoja vastaan.
        Vaihtaminen vie oman aikansa ja vaikka olisi
        Fullerin loota(on nopein vaihtaa jos osaa) niin
        ei ole mahkuja voittaa kuin korkeintaan jotkut
        dieselmersut. Tämäkin vaatii järkevää vaihteiden
        yliloikkimista. Tämä on totuus. Alle 10 sekunnin
        ajat 0-100 km`h ovat mitään mistään
        tietämättömien puheita. Ilman rajotinta uskoisin
        pääsevän 0-100 km`h noin 20 sekunnissa
        rekanveturilla.


      • Scuderia QV
        ABECE kirjoitti:

        Vaikka tehoja ja vääntöjä löytyykin hurjat määrät
        niin ei ole jakoja henkilöautoja vastaan.
        Vaihtaminen vie oman aikansa ja vaikka olisi
        Fullerin loota(on nopein vaihtaa jos osaa) niin
        ei ole mahkuja voittaa kuin korkeintaan jotkut
        dieselmersut. Tämäkin vaatii järkevää vaihteiden
        yliloikkimista. Tämä on totuus. Alle 10 sekunnin
        ajat 0-100 km`h ovat mitään mistään
        tietämättömien puheita. Ilman rajotinta uskoisin
        pääsevän 0-100 km`h noin 20 sekunnissa
        rekanveturilla.

        ...olen samaa mieltä. Onhan noissa tehoa ja
        varsinkin vääntöä mutta vaihteisto on hidas
        käyttää ja koneen käyttökelpoinen kierrosalue
        pieni.

        Tuntuvathan nuo ahdetut Volvot ja Scaniat yms.
        liikkuvan sopivilla kierroksilla miehekkäästi,
        mutta kun se malmikasa ei kiihdy kunnolla kuin
        pienen hetken, sitten pitää taas pykältää.
        Vapaastihengittävällä Mersun V8:lla varustetulla
        bussilla pysyy valoista lähtien hyvin turbobussien
        perässä vaikka perstuntumalta laite lähtee
        noihin verrattuna kuin mummo hangesta. Voima on
        vaan sen verran venyvää sorttia ettei sitä huomaa,
        turbot taas kulkevat kunnolla sillä pienellä
        kierrosalueella ja aika menee vaihtamiseen.

        Sama juttu tuon käyttökelpoisen voiman kanssa, oli
        päällä sitten bussin kori tai nupin koppi.


      • 0-100
        ABECE kirjoitti:

        Vaikka tehoja ja vääntöjä löytyykin hurjat määrät
        niin ei ole jakoja henkilöautoja vastaan.
        Vaihtaminen vie oman aikansa ja vaikka olisi
        Fullerin loota(on nopein vaihtaa jos osaa) niin
        ei ole mahkuja voittaa kuin korkeintaan jotkut
        dieselmersut. Tämäkin vaatii järkevää vaihteiden
        yliloikkimista. Tämä on totuus. Alle 10 sekunnin
        ajat 0-100 km`h ovat mitään mistään
        tietämättömien puheita. Ilman rajotinta uskoisin
        pääsevän 0-100 km`h noin 20 sekunnissa
        rekanveturilla.

        Vaihtamisen hitaus ja pyörien pito varmaan
        rajoittavat kiihtyvyyden mainitsemallenne
        tasolle. Pitääkö muuten paikkansa joskus
        kuulemani väittämä, että täydellä kuormallakin
        vetävä akseli lyö melkoisen helposti tyhjää esim.
        märällä asvaltilla?

        SR-2 sähköveturien kiihtyvyydestä ilman vaunuja
        kerrotaan myös huimia juttuja. Epäilen vahvasti
        niidenkään pystyvän mihinkään mainittaviin
        spurtteihin pidon puutteen vuoksi. Onkohan
        vetureissa luistonestojärjestelmiä?


    • Jep123123

      0-80 olisi parempi vertailu jo vaihdesuunnittelun takiakin.

      Tehoa löytyy lavettivetureista jopa yli 750hp.

      Volvo ja Cat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1884
    Aihe