Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi 10 käskyä muutettiin?

Laahustaja

Käsky "ÄLÄ TEE HUORIN" muutettiin kirkossa (ev.lut) "ÄLÄ TEE AVIORIKOSTA" .
Mikä muutui mielestäsi ja miksi?
Kommentoikaa ja varsinkin ketkä tiedätte asiasta niin kertokaa minullekkin!
MÄ OLEN HUOLISSANI !!!

96

6724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syystä...

      Minustakin tuo on todella huolestuttavaa, että Raamattua aletaan näpelöidä. Raamatun lopussa lukee, että joka ottaa tai lisää jotain tähän Pyhään kirjaan, niin hän on tuleva saamaan tuomion.

      Käsittääkseni tuo käsky muutettiin siksi, että kulttuuri on muuttunut erilaiseksi, eikä tuolla käskyllä ole enää tarvetta nykypäivänä. En tiedä tuon tarkemmin. Mutta kirkko on jo niin maallistunut, että vihkii eronneita uuteen avioon, vaikka se on myöskin Raamatun vastaista. Jos siis etsit hengellistä kotia, niin kehoitan sinua etsimään sitä muualta, kuin kirkosta.

      • n81

        Se muutettiin vastaamaan alkukielistä Raamattua.


      • laahustaja
        n81 kirjoitti:

        Se muutettiin vastaamaan alkukielistä Raamattua.

        etsin ja löysin pikkaisen tietoa :

        Vanhin on vuodelta 1776 ja siinä lukee :
        "Ei sinun pidä huorin tekemän."


        Sitten Raamattu vuodelta 1933/38 : "Älä tee huorin."
        Jonka minäkin tunnen vaikka en olekkaan aivan näin vanha :)

        Ja lopuksi viisauden vuodelta 1992 : " Älä tee aviorikosta" .

        1992 taisi olla sitä suomalaista viisauden aikaa jonka seurauksena lama sitten kurittikin ihmisiä .

        Jatkan etsintöjä yhä.
        Sen huomasin että tämä katekismus(joka jaettiin joka kotiin) on koottu niin että kaikki "käskyt " onkin kerätty pitkin raamattua hiukan miten sattuu (omia tarkoitus periä palvelevaksi? )
        Olen oikeasti huolissani asioista.
        Mulla on paljon pelimerkkejä ja kohta jaan ne mielummin köyhille kadulla kuin antaisin niitä johonkin mihin en enään luultavasti luota.


      • n81
        laahustaja kirjoitti:

        etsin ja löysin pikkaisen tietoa :

        Vanhin on vuodelta 1776 ja siinä lukee :
        "Ei sinun pidä huorin tekemän."


        Sitten Raamattu vuodelta 1933/38 : "Älä tee huorin."
        Jonka minäkin tunnen vaikka en olekkaan aivan näin vanha :)

        Ja lopuksi viisauden vuodelta 1992 : " Älä tee aviorikosta" .

        1992 taisi olla sitä suomalaista viisauden aikaa jonka seurauksena lama sitten kurittikin ihmisiä .

        Jatkan etsintöjä yhä.
        Sen huomasin että tämä katekismus(joka jaettiin joka kotiin) on koottu niin että kaikki "käskyt " onkin kerätty pitkin raamattua hiukan miten sattuu (omia tarkoitus periä palvelevaksi? )
        Olen oikeasti huolissani asioista.
        Mulla on paljon pelimerkkejä ja kohta jaan ne mielummin köyhille kadulla kuin antaisin niitä johonkin mihin en enään luultavasti luota.

        Kyllä ne kaikki käskyt ovat sieltä samasta paikasta. Ja -92 käännös on onneksi tehty ALKUKIELESTÄ, joten turha tiirailla vanhoja käännöksiä.


      • Oi aikoja, oi tapoja

        Evankelis-luterilainen kirkko ei pelkästään vihi eronneita uudelleen avioliittoon, vaan vihkii eronneita jopa piispaksi. Kuopion piispa Wille Riekkinen on eronnut ja uudelleen avioitunut. Siitä huolimatta miehellä oli otsaa olla tyrkyllä jopa arkkipiispaksi! Sama tyyppi esiintyy suurimpana homojen ja lesbojen puolustajana. Miten tuollainen mies voi opettaa ja paimentaa kristikansaa?
        Seurakuntien koteihin jakamassa, kirkolliskokouksen vuonna 1999 hyväksymässä Katekismuksessa (Suomen Evankelis-Luterilaisen Kirkon Kristinoppi) opetetaan kuudennen käskyn selityksessä tekopyhästi: "Jumala on luonut ihmiset miehiksi ja naisiksi. Seksuaalisuus on osa Jumalan luomistyötä. Sen tarkoitus on palvella miehen ja naisen välisen suhteen syntymistä ja säilymistä j.n.e..." Kuitenkin sama kirkko nyt opettaa, että homoliitot ovat hyväksyttäviä!
        Kuudes käskykin on muutettu uuteen asuun ja siinä puhutaan vain aviorikoksesta, ei yleisesti haureudesta, jotta homot ja lesbot voivat ilman tuomion pelkoa harjoittaa kauhistuttavaa, luonnotonta riettauttaan!


      • n81
        Oi aikoja, oi tapoja kirjoitti:

        Evankelis-luterilainen kirkko ei pelkästään vihi eronneita uudelleen avioliittoon, vaan vihkii eronneita jopa piispaksi. Kuopion piispa Wille Riekkinen on eronnut ja uudelleen avioitunut. Siitä huolimatta miehellä oli otsaa olla tyrkyllä jopa arkkipiispaksi! Sama tyyppi esiintyy suurimpana homojen ja lesbojen puolustajana. Miten tuollainen mies voi opettaa ja paimentaa kristikansaa?
        Seurakuntien koteihin jakamassa, kirkolliskokouksen vuonna 1999 hyväksymässä Katekismuksessa (Suomen Evankelis-Luterilaisen Kirkon Kristinoppi) opetetaan kuudennen käskyn selityksessä tekopyhästi: "Jumala on luonut ihmiset miehiksi ja naisiksi. Seksuaalisuus on osa Jumalan luomistyötä. Sen tarkoitus on palvella miehen ja naisen välisen suhteen syntymistä ja säilymistä j.n.e..." Kuitenkin sama kirkko nyt opettaa, että homoliitot ovat hyväksyttäviä!
        Kuudes käskykin on muutettu uuteen asuun ja siinä puhutaan vain aviorikoksesta, ei yleisesti haureudesta, jotta homot ja lesbot voivat ilman tuomion pelkoa harjoittaa kauhistuttavaa, luonnotonta riettauttaan!

        Harmi vaan, että alkukielessä puhutaan aviorikoksesta.

        Vai sinäkö haluaisit muuttaa Raamatun sanaa? Eikö se alkukielinen ole se alkuperäinen Raamattu.


      • laahustaja
        n81 kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki käskyt ovat sieltä samasta paikasta. Ja -92 käännös on onneksi tehty ALKUKIELESTÄ, joten turha tiirailla vanhoja käännöksiä.

        Mä en voi uskoa enään edes sun puheita valitettavasti.Kirkko menetti (kirkon nykyiset edustajat) luottamuksensa myös.
        Se se pirun tehtävä olikin.Kiitos kun autoitte sitä (petturit).
        Voisin vannoa että puheesi on valetta.
        Se että käskyt mentiin muuttamaan paremmin sopimaan "nykyaikaan" meni pahasti mönkään.
        10 käskyä ovat niitä runkoasioita joihin ei ikinä olisi pitänyt sun koskea ja kaikkea mitä sanot ..niistä myös vastaat..tiesithän sen?
        Katson että ihminen ei ole sovelias muuttamaan Jumalan määräyksiä.


      • Laahustaja
        n81 kirjoitti:

        Harmi vaan, että alkukielessä puhutaan aviorikoksesta.

        Vai sinäkö haluaisit muuttaa Raamatun sanaa? Eikö se alkukielinen ole se alkuperäinen Raamattu.

        tarkistaa helpoimmin?
        Siis käskyjen muokkaukset nykyaikaan?


      • joviisvuottanussitut

        "Älä tee huorin"-käsky muutettiin varmastikin Jumalien mieliksi, jotta voisivat itse täällä hässiä alapää-asioitaan ja asua syyttömien alapäässä, kaiken siellä muhinoimassa, alapää-valeitansa. Sillä niin on Härskit Jumalat maailmaa rakastaneet, että halusivat noin hässiä koko maailman. Noin vihkivät Heihin itseensä, avioliittoon noin intensiiviseen, väkipakolla, vaikka emme siihen haluaisikaan. Jotta olisi syyttömiä syyllisiä, joita esitellä Härskisti koko maailmalle. Älä pidä muita Jumalia kuin Härskit, antaumuksella kovalla härskihässivät, kaatavat Jumalat. Ja suurin heistä on se Ikuinen Kulli, Antikristus-Jumala, joka ei koskaan, hetkeäkään päästä itsestään, alapäästään meitä IRTI.


      • Anonyymi
        n81 kirjoitti:

        Harmi vaan, että alkukielessä puhutaan aviorikoksesta.

        Vai sinäkö haluaisit muuttaa Raamatun sanaa? Eikö se alkukielinen ole se alkuperäinen Raamattu.

        Muistaakseni raamatussa on tieto, että "älä makaa...." samaa sukupuolen kanssa mutta kaivakaa se itse esiin.


      • Anonyymi
        n81 kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki käskyt ovat sieltä samasta paikasta. Ja -92 käännös on onneksi tehty ALKUKIELESTÄ, joten turha tiirailla vanhoja käännöksiä.

        Ei pidä väitteesi paikkaansa!
        Uskomallakaan ei valheellisuus muutu totuudeksi.


      • Anonyymi

        PAHINTA ON AINA OLLUT HUORITTELU JA MITÄÄN RIKOSTA TOSSA TAAS EI OLE JOS NAI MUITAKIN SEKSIÄ SIIS EIHÄN SE MITÄÄN RIKOLLISTA OLE JOS SUN VAIMO KÄY NAIMASSA JONKUN MUUN MIEHEN KANSSA MIKÄ KOHTA SIINÄ RIKOLLISTA SIINÄ ON??? MIEHET KÄY NAIMASSA PETTÄÄ VAIMOJAAN MUTTA EI SE MIKÄÄN RIKOS OLE.RIKOLLISTA ON VÄKIVALTA JA RAISKAUS VARASTELU RYÖSTÖ TAHALLINEN VAHINGOITTAMINEN TAI RYÖSTÖ.MURHA ON RIKOLLISTA.


      • Anonyymi
        laahustaja kirjoitti:

        etsin ja löysin pikkaisen tietoa :

        Vanhin on vuodelta 1776 ja siinä lukee :
        "Ei sinun pidä huorin tekemän."


        Sitten Raamattu vuodelta 1933/38 : "Älä tee huorin."
        Jonka minäkin tunnen vaikka en olekkaan aivan näin vanha :)

        Ja lopuksi viisauden vuodelta 1992 : " Älä tee aviorikosta" .

        1992 taisi olla sitä suomalaista viisauden aikaa jonka seurauksena lama sitten kurittikin ihmisiä .

        Jatkan etsintöjä yhä.
        Sen huomasin että tämä katekismus(joka jaettiin joka kotiin) on koottu niin että kaikki "käskyt " onkin kerätty pitkin raamattua hiukan miten sattuu (omia tarkoitus periä palvelevaksi? )
        Olen oikeasti huolissani asioista.
        Mulla on paljon pelimerkkejä ja kohta jaan ne mielummin köyhille kadulla kuin antaisin niitä johonkin mihin en enään luultavasti luota.

        1700 jassoo Suomessa on ollut uudet testamentit jo 300 luvulla katoliset.


      • Anonyymi
        Oi aikoja, oi tapoja kirjoitti:

        Evankelis-luterilainen kirkko ei pelkästään vihi eronneita uudelleen avioliittoon, vaan vihkii eronneita jopa piispaksi. Kuopion piispa Wille Riekkinen on eronnut ja uudelleen avioitunut. Siitä huolimatta miehellä oli otsaa olla tyrkyllä jopa arkkipiispaksi! Sama tyyppi esiintyy suurimpana homojen ja lesbojen puolustajana. Miten tuollainen mies voi opettaa ja paimentaa kristikansaa?
        Seurakuntien koteihin jakamassa, kirkolliskokouksen vuonna 1999 hyväksymässä Katekismuksessa (Suomen Evankelis-Luterilaisen Kirkon Kristinoppi) opetetaan kuudennen käskyn selityksessä tekopyhästi: "Jumala on luonut ihmiset miehiksi ja naisiksi. Seksuaalisuus on osa Jumalan luomistyötä. Sen tarkoitus on palvella miehen ja naisen välisen suhteen syntymistä ja säilymistä j.n.e..." Kuitenkin sama kirkko nyt opettaa, että homoliitot ovat hyväksyttäviä!
        Kuudes käskykin on muutettu uuteen asuun ja siinä puhutaan vain aviorikoksesta, ei yleisesti haureudesta, jotta homot ja lesbot voivat ilman tuomion pelkoa harjoittaa kauhistuttavaa, luonnotonta riettauttaan!

        Luterilaisia vihaaville tiedoksi että muissa kirkoissa on ihan samat uudet testamentit ja myös lahkoissa tosin ne etsii pilkkuja mutta vääntää kieroon lauseita.Kun sanojen paikkaa vaihtaa merkitys muuttuu.HELLARIT VAPARIT JUDET MUSLIMIT MYÖS HARRASTAA EROJA JA UUDELLEEN NAIMISTA UUSIOPERHEITÄ JA HAAREMEITA. KOITTAKAAS LOPETTAA LUTTERIVIHAAMINEN.


      • Anonyymi
        n81 kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki käskyt ovat sieltä samasta paikasta. Ja -92 käännös on onneksi tehty ALKUKIELESTÄ, joten turha tiirailla vanhoja käännöksiä.

        "Miksi 10 käskyä muutettiin?"

        Aiheellinen kysymys.

        Miksi esim toinen käsky on häivytetty?

        2.Käsky
        ÄLÄ TEE ITSELLESI JUMALANKUVAA ÄLÄKÄ MITÄÄN KUVAA,
        älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.


      • Anonyymi

        Poistetiin näistä käskyiistä myös orja sanankin.


      • Anonyymi
        n81 kirjoitti:

        Se muutettiin vastaamaan alkukielistä Raamattua.

        Orja eli työntekijä nykyisin voi siis omistaa...miellenkiintoinen ajatus


    • eepu

      1.Käsky
      ´MINÄ OLEN HERRA, SINUN JUMALASI, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. ÄLÄ PIDÄ MUITA JUMALIA MINUN RINNALLANI.

      2.Käsky
      ÄLÄ TEE ITSELLESI JUMALANKUVAA ÄLÄKÄ MITÄÄN KUVAA,
      älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka Minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka Minua rakastavat ja pitävät Minun käskyni.

      3.Käsky
      ÄLÄ TURHAAN LAUSU HERRAN, SINUN JUMALASI, NIMEÄ,
      sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu.

      4.Käsky
      MUISTA PYHITTÄÄ LEPOPÄIVÄ.
      Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askareita toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

      5.Käsky
      KUNNIOITA ISÄÄSI JA ÄITIÄSI,
      että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

      6.Käsky
      ÄLÄ TAPA.

      7.Käsky
      ÄLÄ TEE HUORIN.

      8.Käsky
      ÄLÄ VARASTA.

      9.Käsky
      ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI.

      10.Käsky
      ÄLÄ HIMOITSE
      lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.` (2Moos.20:1-17).

      ´RAKASTA HERRAA, SINUN JUMALAASI, KAIKESTA SYDÄMESTÄ JA KAIKESTA SIELUSTASI JA KAIKESTA MIELESTÄSI `, Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen tämän vertainen, on: ´RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI NIINKUIN ITSEÄSI `. Näissä kahdessa käskyssä riippuu (perustuu ja toteutuu) kaikki LAKI JA PROFEETAT.` (Matt.22:37-40).


      Ystävällisesti Siunausterveisin

      minulle niin Rakkaassa
      Voittoisassa ja Voimallisessa
      JAHSHUAN MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä

      JK.:
      katso lisää linkeistä:
      http://www.svk.fi/keskustelu2/viewtopic.php?t=26

      http://personal.inet.fi/yhdistys/maran.ata-srk


      Vapahtajamme Oikea Nimi:
      http://www.svk.fi/keskustelu2/viewtopic.php?p=549#549

      Lähde tietoa:
      http://www.uq.net.au/~zzrlakes/index.html

      HOW YAHSHUA THE MESSIAH WROTE HIS NAME IN HEBREW
      http://www.geocities.com/CapitolHill/Lobby/3421/lastcall.html

      • hyvä.on.hyvää

        Kyllä Jumalan Poika ymmärtää, että suomessa häntä kutsutaan Jeesukseksi, älä ole siitä yhtään huolissasi. Hebrealaiset lausuvat sen niinkuin siinä kielessä lausutaan.


      • ljjuhbvgi

        ####
        3.Käsky
        ÄLÄ TURHAAN LAUSU HERRAN, SINUN JUMALASI, NIMEÄ,
        sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu.
        ####

        "minä olen herra sinun jumalasi" nimeä ei saa turhaan lausua
        sillä
        (kirkko) herra ei jätä sitä rangaisematta joka luder/lutherin (lutka/huora) nimen turhaan lausuu!!!

        Kuinkahan moni suomalainen oikeastaan tietää, mikä oli luder/lutheri OIKEA NIMI?


      • Anonyymi

        Kristillisten Kaikkivaltiaita ei tule herrotella!
        Herrottelu Jumalan Nimen lisäksi tarkoittaa laittomuuden Jumalaa tai ja laittumuuden Barjeesusta:
        2.Korinttolaiskirje:11:14 "Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi."
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."


      • Anonyymi

        Koiras lopettaa toi JEESUKSEN RISTIIN NAULITSIJA VIHAA KRISTITTYJÄ.


      • Anonyymi

        Hellarivapareissa synagogilla moskeijoissa RIKOTAAN NOI KÄSKYT JOKA PÄIVÄ. ÄLÄ HIMOITSE TOISEN OMAA.....älä huoraa mistä noi äpärät on tullut ?? Aviottomat yksinhuoltajat katso peiliin kuule.


      • Anonyymi
        hyvä.on.hyvää kirjoitti:

        Kyllä Jumalan Poika ymmärtää, että suomessa häntä kutsutaan Jeesukseksi, älä ole siitä yhtään huolissasi. Hebrealaiset lausuvat sen niinkuin siinä kielessä lausutaan.

        Jeesus nimi Jesu hebrean jeesus englanniksi Jesus Nimi tarkoittaa pelastaja.


      • Anonyymi
        ljjuhbvgi kirjoitti:

        ####
        3.Käsky
        ÄLÄ TURHAAN LAUSU HERRAN, SINUN JUMALASI, NIMEÄ,
        sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu.
        ####

        "minä olen herra sinun jumalasi" nimeä ei saa turhaan lausua
        sillä
        (kirkko) herra ei jätä sitä rangaisematta joka luder/lutherin (lutka/huora) nimen turhaan lausuu!!!

        Kuinkahan moni suomalainen oikeastaan tietää, mikä oli luder/lutheri OIKEA NIMI?

        Jaaha SYNAGOGALLA OLLUT TAAS VIHAA LUTTERIA PÄIVÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristillisten Kaikkivaltiaita ei tule herrotella!
        Herrottelu Jumalan Nimen lisäksi tarkoittaa laittomuuden Jumalaa tai ja laittumuuden Barjeesusta:
        2.Korinttolaiskirje:11:14 "Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi."
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

        Juutalaisen miehen ....ei siis ollut kristitty. Onko vaikeuksia ymmärtää luettua textiä.


      • Anonyymi

        Kristillisten Kaikkivaltias Jumala ja Kaikkivaltias Jeesus ei ole aviliittoa asettaneet.
        Jeesuksen aikaan häät oli kahden suvun tilaisuus jossa avioituvien suvut ja kutsutut häävieraat olivat todistamassa kahden, toisilleen antaman lupauksen yhteisestä Pyhästä liitosta.

        Johanneksen evankeliumi:
        2:1 "Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
        2:2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.

        2:11 Tämän ensimmäisen tunnustekonsa Jeesus teki Galilean Kaanassa ja ilmoitti kirkkautensa; ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.
        2:12 Sen jälkeen hän meni alas Kapernaumiin, hän ja hänen äitinsä ja veljensä ja opetuslapsensa; ja siellä he eivät viipyneet monta päivää."


      • Anonyymi
        ljjuhbvgi kirjoitti:

        ####
        3.Käsky
        ÄLÄ TURHAAN LAUSU HERRAN, SINUN JUMALASI, NIMEÄ,
        sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu.
        ####

        "minä olen herra sinun jumalasi" nimeä ei saa turhaan lausua
        sillä
        (kirkko) herra ei jätä sitä rangaisematta joka luder/lutherin (lutka/huora) nimen turhaan lausuu!!!

        Kuinkahan moni suomalainen oikeastaan tietää, mikä oli luder/lutheri OIKEA NIMI?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Herra
        Herra on suomen kielessä esiintyvä saksalaisperäinen lainasana, jota keskiajalla käytettiin ritareiden ja pappien arvonimenä.

        Sittemmin (1800-luvun lopulla) herra-sanan merkitys on laajentunut tarkoittamaan mitä tahansa arvostettua tai vaikutusvaltaista miespuolista henkilöä, tai yksinkertaisesti aikuista miespuolista henkilöä.

        herra ei ole sama kuin Jumala tai/ja Jeesus vaan herra on mm. raamatussa jumalaksi uskotut sekä...:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.htm
        Friedrich Karl Ludwig Konstantin von Hessen-Kassel (1. toukokuuta 1868 Panker, Plön, Preussi – 28. toukokuuta 1940 Kassel, Saksa) eli Fredrik Kaarle oli Hessenin maakreivi ja Saksan keisari Vilhelm II:n lanko. Hänen ollessaan vielä Hessenin prinssi Suomen eduskunta valitsi hänet Suomen kuninkaaksi lokakuussa 1918, kun Suomesta sisällissodan jälkeen kaavailtiin kuningaskuntaa. Saksan hävittyä ensimmäisen maailmansodan Friedrich Karl joutui kuitenkin torjumaan hänelle tarjotun kruunun, eikä hän koskaan saapunut Suomeen. Käytännössä hän ei koskaan toiminut Suomen kuninkaana ja monarkiahankkeesta luovuttiin maassa muutenkin. Friedrich Karl peri Hessenin maakreivin arvon vanhemmalta veljeltään vuonna 1925. Poliittisilta asenteiltaan Friedrich Karlin on sanottu olleen maltillinen konservatiivi ja perustuslaillisen monarkian kannattaja.[1]"

        Ja Martti Luther katekismuksen mukaan "Minä olen Herra sinun Jumalasi, sinulla ei saa olla muita jumalia."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Martti_Luther


    • Handu

      6. käsky kieltää tekemästä aviorikosta.
      Itse veikkaan että 'huorin' on korvattu koska sen tarkoitus on muuttunut sitten 30-luvun.
      Tuo nimim. syystä on aivan oikeassa. Kirkko on maallistunut niin pitkälle että opillisista asioista tingitään että saadaan seurakuntalaiset pysymään kirkossa.

      • Handu

        Kuudes käsky on älä murhaa. Sorry, mutta sekoitatte minut teidän kirjoituksilla välillä.


      • okijuhygyg

        Ei auta selittelyt!!!
        Uskovaisia koskee samat ehdot saatanaa palvelevinakin...

        Joh. Ilm. 22:18, 19 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. "


      • KemikaaliPorkkanoita
        Handu kirjoitti:

        Kuudes käsky on älä murhaa. Sorry, mutta sekoitatte minut teidän kirjoituksilla välillä.

        Kuudeskäsky ln oikeastasn "Älä surmaa." mutta ihan sama. Ihminen rikkoo käskyä joka päivä myös muodossa "Älä tapa" ja "Älä murhaa" tappamalla sadoittain ihmisiä, eläimiä ja kasveja. Olisi kaikkien kannalta eettistä jos ihminen lopettaisi ihmisten, eläinten ja kasvien massasurmaamisen ja surmat kiellettäisiin lailla. Kyllä ihminen oppii syömään synteettistä lihaa ja synteettistä porkkanaa. Tehdasvalmisteinen keinoruoka on ainoa ja eettisin tulevaisuus. Kemikaali porkkanat voi sitten vaikka 3d printata synteettisestä biomassasta kasaan ja maistuu paremmalta kuin aidon porkkanan surmaaminen.


      • Anonyymi
        KemikaaliPorkkanoita kirjoitti:

        Kuudeskäsky ln oikeastasn "Älä surmaa." mutta ihan sama. Ihminen rikkoo käskyä joka päivä myös muodossa "Älä tapa" ja "Älä murhaa" tappamalla sadoittain ihmisiä, eläimiä ja kasveja. Olisi kaikkien kannalta eettistä jos ihminen lopettaisi ihmisten, eläinten ja kasvien massasurmaamisen ja surmat kiellettäisiin lailla. Kyllä ihminen oppii syömään synteettistä lihaa ja synteettistä porkkanaa. Tehdasvalmisteinen keinoruoka on ainoa ja eettisin tulevaisuus. Kemikaali porkkanat voi sitten vaikka 3d printata synteettisestä biomassasta kasaan ja maistuu paremmalta kuin aidon porkkanan surmaaminen.

        Ihan pimeitä teorioita. Kasvithan Jumala loi just ihmisen ravinnoksi. Luomiskertomus sen kertoo.. Lihaa ihminen alkoi syödä vasta syntiinlankeemuksen jälkeen. Synteettistä tai ei....


      • Anonyymi
        Handu kirjoitti:

        Kuudes käsky on älä murhaa. Sorry, mutta sekoitatte minut teidän kirjoituksilla välillä.

        ÄLÄ TAPA. MIKÄ TÄSSÄ ON VAIKEA YMMÄRTÄÄ ÄLÄ TAPA.


      • Anonyymi

        On tässä tapahtunut muutakin muutosta em. Kymmennessä käskystä poistetiin sana orja. Miksi pitikö jumalasta tehdä pyhimmys, kun antoi toisen "omistaa" ihmisen eli orjanna ja tehdä tälle mitä vaan. Tämmöinen ajatus tästä


    • TruthofHenotes

      Katekismuksessa on toinen käsky kokonaan väärin, joka on katekismuksessa; “ ÄLÄ KÄYTÄ VÄÄRIN HERRASI JUMALAN NIMEÄ”. Roomalaiset, jotka “kääntyivät kristinuskoon” palvoivat omassa uskonnossaan jumalan kuvia, joka oli yleistä kaikilla uskonnoilla, paitsi ei juutalaisilla. Raamattuhan kieltää kuvainpalvonnan ja jumalankuvanteko kielto onkin kirjoitettuna toiseen käskyyn. Tämä käsky koitui kuitenkin ongelmaksi roomalaisille, jotka olivat tottuneet tekemään ja palvomaan jumalankuvia. Tämän seurauksena katolinen kirkko poisti alkuperäisen toisen käskyn ja puolitti kymmenennen käskyn puoliksi, jotta heillä olisi kymmenen käskyä. Ja näin katoliset raivasivat pois toisen käskyn, jotta he saivat jatkaa kuvienpalvomista. Oikea käskyjen järjestys on juutalaisilla käytössä ja niillä uskovilla, jotka uskovat Jumalan Sanaan.



      1500-luvulla vaikuttanut uskonpuhdistus poisti viisi sakramenttia, mutta kyllä tuo puhdistus työ jäi kuitenkin keskeneräiseksi. Olisihan tuon puhdistustyön myös pitänyt kyetä erottamaan seurakunta ja maailma toisistaan, eikä se korjannut tätä virhettä, joka koskee kymmentä käskyä. Uskonpuhdistus ei myöskään kyennyt poistamaan luterilaisesta kirkosta näitä kahta epäraamatullista sakramenttia. Ja katolisena perintönä jäi myöskin luterilaisille ja ortodokseille sama käskyjen järjestys kuin on katolisella kirkolla. Oikea käskyjen järjestys on seuraava; 2 MOOS 20:1-17;



      1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.



      2. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.



      3. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.



      4. Muista pyhittää lepopäivä (Sapatti). Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.



      5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.



      6. Älä tapa.



      7. Älä tee huorin.



      8. Älä varasta.



      9. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.



      10. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

      • Jerry Falwell

        mielenkiintoinen tuo toinen käsky. Siinähän selvästi
        todetaan useampien jumalien olemassaolo.


      • oscar
        Jerry Falwell kirjoitti:

        mielenkiintoinen tuo toinen käsky. Siinähän selvästi
        todetaan useampien jumalien olemassaolo.

        Oikeasti on vain yksi jumala.Muita ns.jumalia löytyy,mutta mitä ne ovat?


      • Jerry Falwell kirjoitti:

        mielenkiintoinen tuo toinen käsky. Siinähän selvästi
        todetaan useampien jumalien olemassaolo.

        ymmärtää niin eri tavoin?
        Joillekkin Jumala on raha ja he kumartavat sitten rahaa( tekevät mitä vaan saadakseen sitä).
        Joillekkin sitten toinen ihminen tai auto tai lentokone.Onhan näitä.Jotkut kumartelevat patsaita (toteemipaalut yms.)


      • capiche
        oscar kirjoitti:

        Oikeasti on vain yksi jumala.Muita ns.jumalia löytyy,mutta mitä ne ovat?

        Jo VT:n aikaan eri kansat ja heimot palvelivat omia jumaliaan tai epäjumaliaan - ihan niinkuin nykyäänkin. Niitähän eri kulttuureissa riittää. Epäjumalan ei tarvitse edes olla jumalankuva, vaan sellaiseksi vuo muodostua mikä tahansa asia, joka saa kohtuuttoman ison arvon ihmisen elämässä. Esim. raha tai valta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        "....Herra teki" ilmaisu tai ollaa maallistumisen alkuun ilmaisu.
        .................
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Herra
        Herra on suomen kielessä esiintyvä saksalaisperäinen lainasana, jota keskiajalla käytettiin ritareiden ja pappien arvonimenä.
        Sittemmin (1800-luvun lopulla) herra-sanan merkitys on laajentunut tarkoittamaan mitä tahansa arvostettua tai vaikutusvaltaista miespuolista henkilöä, tai yksinkertaisesti aikuista miespuolista henkilöä.
        herra ei ole sama kuin Jumala tai/ja Jeesus vaan herra on mm. raamatussa jumalaksi uskotut sekä...:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.htm
        Friedrich Karl Ludwig Konstantin von Hessen-Kassel (1. toukokuuta 1868 Panker, Plön, Preussi – 28. toukokuuta 1940 Kassel, Saksa) eli Fredrik Kaarle oli Hessenin maakreivi ja Saksan keisari Vilhelm II:n lanko. Hänen ollessaan vielä Hessenin prinssi Suomen eduskunta valitsi hänet Suomen kuninkaaksi lokakuussa 1918, kun Suomesta sisällissodan jälkeen kaavailtiin kuningaskuntaa. Saksan hävittyä ensimmäisen maailmansodan Friedrich Karl joutui kuitenkin torjumaan hänelle tarjotun kruunun, eikä hän koskaan saapunut Suomeen. Käytännössä hän ei koskaan toiminut Suomen kuninkaana ja monarkiahankkeesta luovuttiin maassa muutenkin. Friedrich Karl peri Hessenin maakreivin arvon vanhemmalta veljeltään vuonna 1925. Poliittisilta asenteiltaan Friedrich Karlin on sanottu olleen maltillinen konservatiivi ja perustuslaillisen monarkian kannattaja.[1]"


      • Anonyymi
        oscar kirjoitti:

        Oikeasti on vain yksi jumala.Muita ns.jumalia löytyy,mutta mitä ne ovat?

        Maailman eri kulttuureilla on tutkimuksien mukaan yli 11:sta miljoonaa Jumalaa.
        Yhteistä niille kaikille, kristittyjenkin Jumalille on se, ettei yksikään niistä ole pystynyt maailman kaikkeutta luomaan.
        Eräissä kulttuureissa syntyy jumalia päivittäin ja ilmeisesti kuoleekin....

        Raamatussa on tarkempikin tieto mutta uskovaisen uskontunnustuksen kaltaisten on vaikkea sitä saada selville. Ehkä senkin vuoksi kristittyjen lahkoja on niin monta, suomessakin....


      • Anonyymi
        capiche kirjoitti:

        Jo VT:n aikaan eri kansat ja heimot palvelivat omia jumaliaan tai epäjumaliaan - ihan niinkuin nykyäänkin. Niitähän eri kulttuureissa riittää. Epäjumalan ei tarvitse edes olla jumalankuva, vaan sellaiseksi vuo muodostua mikä tahansa asia, joka saa kohtuuttoman ison arvon ihmisen elämässä. Esim. raha tai valta.

        BUDHAHINDU KUULE JUUTALAISET SIELLÄ INTIASSA RYPEE.


      • Anonyymi

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Herra
        Herra on suomen kielessä esiintyvä saksalaisperäinen lainasana, jota keskiajalla käytettiin ritareiden ja pappien arvonimenä.
        Sittemmin (1800-luvun lopulla) herra-sanan merkitys on laajentunut tarkoittamaan mitä tahansa arvostettua tai vaikutusvaltaista miespuolista henkilöä, tai yksinkertaisesti aikuista miespuolista henkilöä.
        herra ei ole sama kuin Jumala tai/ja Jeesus vaan herra on mm. raamatussa jumalaksi uskotut sekä...:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.htm
        Friedrich Karl Ludwig Konstantin von Hessen-Kassel (1. toukokuuta 1868 Panker, Plön, Preussi – 28. toukokuuta 1940 Kassel, Saksa) eli Fredrik Kaarle oli Hessenin maakreivi ja Saksan keisari Vilhelm II:n lanko. Hänen ollessaan vielä Hessenin prinssi Suomen eduskunta valitsi hänet Suomen kuninkaaksi lokakuussa 1918, kun Suomesta sisällissodan jälkeen kaavailtiin kuningaskuntaa. Saksan hävittyä ensimmäisen maailmansodan Friedrich Karl joutui kuitenkin torjumaan hänelle tarjotun kruunun, eikä hän koskaan saapunut Suomeen. Käytännössä hän ei koskaan toiminut Suomen kuninkaana ja monarkiahankkeesta luovuttiin maassa muutenkin. Friedrich Karl peri Hessenin maakreivin arvon vanhemmalta veljeltään vuonna 1925. Poliittisilta asenteiltaan Friedrich Karlin on sanottu olleen maltillinen konservatiivi ja perustuslaillisen monarkian kannattaja.[1]"
        Ja Martti Luther katekismuksen mukaan "Minä olen Herra sinun Jumalasi, sinulla ei saa olla muita jumalia."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Martti_Luther


      • Anonyymi
        Jerry Falwell kirjoitti:

        mielenkiintoinen tuo toinen käsky. Siinähän selvästi
        todetaan useampien jumalien olemassaolo.

        Sehän on totuus!
        Suomessakin on tai ainakin oli 1960 luvulla luterilaisten lisäksi lestadiolaisten eri suuntia Jumalineen ja kuppikuntineen.

        Ja maailman eri kulttuureilla on miljoonia Jumalia ja yhteistä niille kaikille on se, ettei yksikään heistä ole tieteen mukaan pysytynyt maailman kaikkeutta luomaan,


    • Abel17

      Ne ovat enkeleitä, joiden joukkoon lukeutuu myös Piru.

    • laina_dogmeja

      Kannustan kristinuskoville ottamaan hieman perspekstiiviä todellisuuteen.

      Kannataa aivan aluksi perehtyä perusasioihin. Toisekseen, niitä alkuperäisiä kirjoituksia ei edes olemassa / ei ole löydetty,v aan saatavilla onainoastaan kopioiden kopioidnekopioidnekopioita ja käännöksien käännöksiä kirjotuksista,jotk a nekin on kirjoitettu valtaisan jälkijättöisesti perinnemuistin mukaan.

      Juutalaisuudessa, islamilaisuuessa ja nykyisin kristillisyytenä (juutalaisuudesta lahkoutuneessa) tunnetuissa uskonissa paljon vanhemmista mesopotamialisista kulttuureista ja uskomuksista keskeisesti lainattua.

      Kadotus / h.elevettioppikin ja Raamattua vanhempaa perää, eikä kymmenen käskyäkään ole lainkaan niin ainutlaatuinen jollaisena uskovat sitä itselleen uskottelevat.

      Raamattua ei alunperin edes tunnettu, vaan se on jälkeenpäin kiistellyin kriteerein koottu kanon eri kijoituksista. Kirjoituksissa ei myöskään ole alun perin ollut pilkkuja, pisteitä, lauseita eikä jakeita, jotk anuokin riskeeraavat muuttaa tekstin sisältöä ja ajatusta.

      Tämän estämättä uskovat edelleene kiistelevät pilkuista ja sanoista, sekä oikeaoppisuudesta, kiistely ja loputtomat jakaumat jotka alkoivat jo heti tuon juutalaisuudesta lahkoutuneen liikkeen alkumetreillä.

      Itse asiass ajo Jeesuksne opetuslapset kiistelivät kiivaasti moniselitteisten sanojensa merkityksestä vaikk aelivät rinnallaan ja puhuivat samaa kieltä tuon kielen silloisessa kontekstissä.

      Nyt sitten noin 2000-vuotta tuonkin jälkeen intouskovat megalomaniassaan vakuuttavat itselleen ja toisilleen tietävänsä ja ymmärtävänsä sanan todellisuuden.

      #

      RAAMATUN SYNTY: http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi1/sivu_1_5_3.html

      #

      "Ei ole mitään uutta auringon alla - uskonnossakaan, toteaa assyriologi Simo Parpola. Juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin perussymbolit ovat lainaa Mesopotamian alueen kulttuurivarastosta, jossa ne tunnettiin jo tuhansia vuosia aiemmin." "

      - http://www.helsinki.fi/lehdet/yolehti/yl13art.htm

      "SIMO PARPOLA’S “THE ASSYRIAN PROPHESIES” "

      - http://www.nineveh.com/THE ASSYRIAN PROPHESIES.html

      "Hammurabin laki on eräs varhaisimmista lakikokoelmista. Se luotiin Babyloniassa noin 1760 eaa. ja siinä on yhteensä 282 pykälää, jotka oli kaiverrettu julkisella paikalla olevaan kivipaateen. Laki on nimetty Babylonian kuninkaan Hammurabin mukaan."

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Hammurabin_laki#Hammurabin_vai_Mesopotamian_lait

      #

      "Varhaisin tunnettu vedenpaisumuskertomus löytyi - arkin muoto yllätti tutkijat"

      "Brittiläinen tutkija löysi irakilaisesta savitaulusta 4000 vuotta vanhan vedenpaisumustarinan. Kertomus vastaa Raamatun tarinaa Nooasta, mutta ei kaikilta osin - arkki kuvataan täysin erilaiseksi."

      "Mesopotamialainen savitaulu on huomattavasti vanhempi kuin Vanhan testamentin kertomus, jonka varhaisin tunnettu versio on CNN:n mukaan peräisin 9. vuosisadalta ennen ajanlaskun alkua."

      - http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-2000000708894.html

      • Anonyymi

        Vapaakirkon seurakunnan nimi on ARKKI ku on NOAN päivät 🐫🐫🐫🐫😛😛


    • eieksytä

      Evankeliumit ovat ainakin totuudenmukaisia. Niissä on kerrottu mitä ihmisen pitää tehdä ja mitä olla tekemättä. Jeesus itse on myös puhunut totuuksia ja ilmoittaa kuka Hän on ja miksi on tullut tänne maan päälle.

      • laina_dogmeja

        " Jeesus itse on myös puhunut totuuksia ja ilmoittaa kuka Hän on ja miksi on tullut tänne maan päälle."

        Niinpä. Alla olevan kaltaisissa narsistis-väkivaltaisissa asetelmissa hän vaati itseään seuraamaan. Tulee kyllä enempikin yhteiskuntarahaun, terveen ihmisyyden, suvut ja perheet halajlle repivä ja tappava ISIS mieleen.

        Hän ei pitänyt myöskään paluulupaustaan aikalaistensa aikana, jonka antoi ja kohdisti kasvokkain läsnäolelle. Sittemi jo noin 2000-vuotta on selitelty ja odoteltu.

        Samoin juutalaisetkin odottavat heistä lahkoutuneiden Jeesuksen seuraajien tavoin edelleen omaa Messiastaan.

        "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maaan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."

        "Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisten vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'."

        "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. "(Matt. 10:34-38)


      • riittääkö-vastaukset

        Jeesus tulee sitten kun sen aika on, ei enää vauvana vaan tälläkertaa voittajana. Minä itse olen ymmärtänyt Raamatusta että Jeesus oli rauhallinen ja rakastava, mutta osasi puhua auktoriteettisesti, ja käytti vertauksia.

        Tuleehan erilaisissa perheissä riitoja jos yksi tulee uskoon ja muut puolustavat ateismia huutaen ja riidellen.

        "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. "(Matt. 10:34-38)

        Uskosta ei saa luopua yhtään kenenkään takia, eikä vaatimuksesta, niin se vaan on. Ei, vaikka tytär tai poika vaatisi raivosta punaisena että täytyy koska on itse ateisti ja ehkä materialistinenkin ihminen, ja toisen uskoon tuleminen ei sovi hänelle.


      • Anonyymi
        riittääkö-vastaukset kirjoitti:

        Jeesus tulee sitten kun sen aika on, ei enää vauvana vaan tälläkertaa voittajana. Minä itse olen ymmärtänyt Raamatusta että Jeesus oli rauhallinen ja rakastava, mutta osasi puhua auktoriteettisesti, ja käytti vertauksia.

        Tuleehan erilaisissa perheissä riitoja jos yksi tulee uskoon ja muut puolustavat ateismia huutaen ja riidellen.

        "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. "(Matt. 10:34-38)

        Uskosta ei saa luopua yhtään kenenkään takia, eikä vaatimuksesta, niin se vaan on. Ei, vaikka tytär tai poika vaatisi raivosta punaisena että täytyy koska on itse ateisti ja ehkä materialistinenkin ihminen, ja toisen uskoon tuleminen ei sovi hänelle.

        Kristillisten Kaikkivaltias Jeesus ei ollut ateisti:
        Matteuksen mukaan: 24:23 "Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
        ( viitaten mm Apostolien teot:13:6 tekstiin.)


      • Anonyymi

        Miksi sitten kristittyjen laittomuuden Barjeesus on raamatullinen ja Saatanakin?
        Tarvitsevatko kristityt lisäää "Minä olen herra sinun Jumalasi...." oppeineen?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten kristittyjen laittomuuden Barjeesus on raamatullinen ja Saatanakin?
        Tarvitsevatko kristityt lisäää "Minä olen herra sinun Jumalasi...." oppeineen?!

        ÄLÄ KUULE VÄÄRENNÄ BARJESUS ON OLLUT JUUTALAINEN NOITA JOSKUS 2000 VUOTTA SITTEN.


      • Anonyymi
        riittääkö-vastaukset kirjoitti:

        Jeesus tulee sitten kun sen aika on, ei enää vauvana vaan tälläkertaa voittajana. Minä itse olen ymmärtänyt Raamatusta että Jeesus oli rauhallinen ja rakastava, mutta osasi puhua auktoriteettisesti, ja käytti vertauksia.

        Tuleehan erilaisissa perheissä riitoja jos yksi tulee uskoon ja muut puolustavat ateismia huutaen ja riidellen.

        "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. "(Matt. 10:34-38)

        Uskosta ei saa luopua yhtään kenenkään takia, eikä vaatimuksesta, niin se vaan on. Ei, vaikka tytär tai poika vaatisi raivosta punaisena että täytyy koska on itse ateisti ja ehkä materialistinenkin ihminen, ja toisen uskoon tuleminen ei sovi hänelle.

        Kukahan näistä pojista kristittyjen uskon mukaan on/oli Jumalan Ainoa Poika?
        1.Mooseksen kirja:
        6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita. '
        -
        5.Mooseksen kirja:
        32:19 Herra näki sen ja hylkäsi heidät, sillä hän vihastui poikiinsa ja tyttäriinsä.

        --------------
        Jeesuksen evankeliumia; Matteuksen mukaan:
        24:23 "Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
        ((( viitaten mm Apostolien teot:13:6 tekstiin.)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ÄLÄ KUULE VÄÄRENNÄ BARJESUS ON OLLUT JUUTALAINEN NOITA JOSKUS 2000 VUOTTA SITTEN.

        Tietysti Saatanaa Jumaloivien mielestä:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."


    • VapausAisteilija

      Parempi nykyisellään, jättää ihmiselle enemmän vapausasteita ihmiselle toimia.

    • Laitapuolenkulkija

      Minulla on sellainen käsitys ,että AVIORIKOKSEN tehnyttä naista ei kutsuttais HUORAKSI ,koska se on halventava nimi

      • kukkiako.pitäisi.antaa

        Mutta onhan se huoran teko!


      • klmu

        Mutta miksi kutsutaan aviorikoksen tehnyttä miestä?


      • capiche
        klmu kirjoitti:

        Mutta miksi kutsutaan aviorikoksen tehnyttä miestä?

        Jeesus sanoi, että joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan. Tarkoitus oli tietenkin osoittaa, että kaikki ovat syntiä tehneet ja tarvitsevat Jumalan armoa. Synti ei ole vain tekoja, vaan myös ajatuksia ja asenteita. Huoria löytyy kummastakin sukupuolesta.

        Raamattua pidemmälle lukiessa huomaa, että siellä tuomitaan sekä aviorikos (huoruus) että myös haureus (seksuaalinen epäsiveellisyys). Eli kyllä raamattu tuomitsee edelleen avioliiton ulkopuolisen seksin kummassakin muodossa. Eihän se tietenkään syntiin taipuvaista ihmistä miellytä.

        Käskyjä tarkemmin lukiessa huomaa, että aviorikos kielletään 7. käskyssä ja himoitseminen 10. käskyssä. Himohan voi olla joko seksuaalista tai kateuteen liittyvää.


      • Anonyymi
        klmu kirjoitti:

        Mutta miksi kutsutaan aviorikoksen tehnyttä miestä?

        sonniksi!


      • Anonyymi
        klmu kirjoitti:

        Mutta miksi kutsutaan aviorikoksen tehnyttä miestä?

        #huorapukki# aikuisille
        ja
        Lasten aivopesuun kristittyjen käyttöön ottama Joulupukki on monille aikuisille uskovaisille "Barjeesus" joka laulussa syntyy uudelleen, uudelleen jne...
        Ja luterilaisillekin väärää tietoa aivopesu toholla....
        Näin se kristittyjen joulupukki muuttuukin uskossa....:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Joulupukki#Suomi
        "Euroopassa Martti Luther halusi korvata mielestään liian paavillistuneen Nikolauksen juhlan ja alkoi opettaa vuonna 1535, että Jeesus-lapsi tuo lahjoja jouluaattona[4] ja kehitti Christkind-juhlan (saks. Kristus-lapsi), jossa lahjat toi Jeesus-lapsi eikä Nikolaus. Sana Christkind muuttui Yhdysvalloissa vuosien saatossa muotoon Kriss Kringle, jota ironisesti pidetään nykyään siellä joulupukin toisena nimenä. Joulupukin ja Kristuksen hahmot ovat siten sekoittuneet toisiinsa.[3]"


      • Anonyymi
        kukkiako.pitäisi.antaa kirjoitti:

        Mutta onhan se huoran teko!

        Huoria ne miehetkin on jotka pettää huoraa käy bordellissa


    • Hillosyltty

      Huorin on ruma sana. On siirrytty sivistyneempään kielenkäyttöön. Ymmärtääkseni kirkon mukaan seksi kuuluu avioliittoon ja siten kaikki avioliiton ulkopuolella tapahtuva seksi on aviorikosta.

      Ihmisten nimittely ei ole itsetarkoitus, mutta on tämä tietysti hirveä menetys niille, jotka tykkäävät huoritella ihmisiä ja ovat voineet tehdä sen tähän saakka Raamattuun vedoten. "Senkin avionrikkoja!" -huudossa ei ole ollenkaan samaa potkua.

      • Anonyymi

        Prostituoidut on taas ammattina huoraa rahasta.


    • 1Tim2.5

      Abram (Aabraham) raiskasi vaimonsa Saarain orjatytön.

      Aabraham oli hurskas Jumalan silmissä.

      Mooses oli myös hurskas Jumalan silmissä.

      (Onko Jeesus Jumala? No ompa tietenkin, väittävät hurskaat trinitaariuskikset, Aabrahamin huoraamisen ja Mooseksen orjatyttöparittamisen tuomitessaan! Ja näiden trinitaariuskisten jumala senkunvain yllytti Aabrahamia ja Moosesta sellaiseen, kehuen näitä sitten hurskaiksi! Hyi, hyi jeesusjumala!)

      Mooses jakoi sotasaaliiksi saamansa alaikäiset pikkutytöt sotilaittensa seksuaalisesti hyväksikäytettäviksi, elikkä raiskattaviksi ja tapettaviksi.

      1. Mooseksen kirja 16

      2 Ja Saarai sanoi Abramille: "Katso, Herra on sulkenut minut synnyttämästä; yhdy siis minun orjattareeni, ehkä minä saisin lapsia hänestä". Ja Abram kuuli Saaraita.

      3 Ja Saarai, Abramin vaimo, otti egyptiläisen orjattarensa Haagarin, ... ja antoi hänet miehellensä Abramille ....

      4 Ja hän yhtyi Haagariin, ...



      4. Mooseksen kirja 31

      17 Niin surmatkaa siis kaikki poikalapset ja surmatkaa myös jokainen vaimo, joka on yhtynyt mieheen.

      18 Mutta jokainen tyttö, joka ei ole yhtynyt mieheen, jättäkää itsellenne henkiin.

      35 ja ihmisiä, tyttöjä, jotka eivät olleet yhtyneet mieheen, kaikkiaan kolmekymmentäkaksi tuhatta.

      53 Sotamiehet olivat ottaneet saalista kukin itselleen.

      Portoilta sai V.T.n mukaan vapaasti ostaa palveluita, eikä näytä olleen kiellettyä.
      1. Mooseksen kirja 38

      • Anonyymi

        Aika yleinen ilmiö uskonnoissa jakomielisyydet. Jos joku oppi kieltää niin toinen sallii niin pitää uskoa joku mieleiseksi ja oikeaksi itselleen.....
        Matteuksen mukaan: 24:23 "Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin." ( viitaten mm Apostolien teot:13:6 tekstiin.)


      • Anonyymi

        NO ABRAHAM NAI HAGAR ORJAA KOSKA SARA EI JAKSANUT ODOTTAA RASKAAKSI TULEMISTA JA HAGAR OLI SIJAIS SYNNYTTÄJÄ JOKA SAI ISMAILIN TAKAISIN JA ABRAM LÄHETTI NE ITÄÄN EUFRATILLE JA PERÄÄN ESAUN.esau karvainen.


    • 1Tim2.5

      Lisää ihmeteltävää hurskastelijoille!
      Insestiä, siskonrakkautta Raamatussa:

      Laulujen laulu 4
      1 "Katso, kaunis sinä olet, armaani; katso, kaunis sinä olet. Kyyhkyläiset ovat sinun silmäsi huntusi takana; sinun hiuksesi ovat kuin vuohilauma, joka laskeutuu Gileadin vuorilta.
      2 Sinun hampaasi ovat kuin lauma kerittyjä lampaita, pesosta nousseita, kaikilla kaksoiset, ei yhtäkään karitsatonta.
      3 Kuin punainen nauha ovat sinun huulesi, ja suusi on suloinen; kuin granaattiomena, kypsyyttään halkeileva, on sinun ohimosi huntusi takana.
      4 Sinun kaulasi on niinkuin Daavidin torni, linnaksi rakennettu; tuhat kilpeä riippuu siinä, urhojen varustuksia kaikkia.
      5 Sinun rintasi ovat kuin kaksi nuorta peuraa, kuin gasellin kaksoiset, jotka käyvät laitumella liljain keskellä.
      6 Siksi kunnes päivä viilenee ja varjot pakenevat, minä käyn mirhavuorelle ja suitsukekukkulalle.
      7 Kaikin olet kaunis, armaani, ei ole sinussa ainoatakaan virheä."
      8 "Tule kanssani Libanonilta, sinä morsiameni, tule kanssani Libanonilta. Lähde pois Amanan huipulta, Senirin ja Hermonin huipuilta, leijonain leposijoilta ja pantterien vuorilta."
      9 "Olet lumonnut minut, SISKONI, morsiameni, lumonnut minut yhdellä ainoalla silmäykselläsi, yhdellä ainoalla kaulakoristeesi käädyllä.
      10 Kuinka ihana onkaan sinun rakkautesi, SISKONI, morsiameni! Kuinka paljon suloisempi viiniä on sinun rakkautesi, suloisempi kaikkia balsameja sinun voiteittesi tuoksu!
      11 Sinun huulesi tiukkuvat hunajaa, morsiameni; mesi ja maito on sinun kielesi alla, ja sinun vaatteittesi tuoksu on kuin Libanonin tuoksu."
      12 "Suljettu yrttitarha on SISKONI, morsiameni, suljettu kaivo, lukittu lähde.
      13 Sinä versot kuin paratiisi, jossa on granaattiomenia ynnä kalliita hedelmiä, koofer-kukkia ja narduksia,
      14 nardusta ja sahramia, kalmoruokoa ja kanelia ynnä kaikkinaisia suitsukepuita, mirhaa ja aloeta ynnä kaikkinaisia parhaita balsamikasveja.
      15 Sinä olet yrttitarhojen lähde, elävien vetten kaivo, Libanonilta virtaavaisten."
      16 "Heräjä, pohjatuuli, tule, etelätuuli; puhalla yrttitarhaani, että sen balsamituoksut tulvahtaisivat. Tulkoon puutarhaansa rakkaani ja syököön sen kalliita hedelmiä."

      Laulujen laulu 5
      1 "Minä tulen yrttitarhaani, SISKONI, morsiameni; minä poimin mirhani ja balsamini, minä syön mesileipäni ja hunajani, juon viinini ja maitoni." Syökää, ystävät, juokaa ja juopukaa rakkaudesta.
      2 Minä nukuin, mutta minun sydämeni valvoi. Kuule, rakkaani kolkuttaa: "Avaa minulle, SISKOSENI, armaani, kyyhkyseni, puhtoiseni. Sillä pääni on kastetta täynnä, kiharani yön pisaroita."
      3 "Olen ihokkaani riisunut; pukisinko sen päälleni enää? Olen jalkani pessyt; tahraisinko ne taas?"
      4 Rakkaani pisti kätensä ovenreiästä sisään. Silloin minun sydämeni liikkui häntä kohden;
      5 minä nousin avaamaan rakkaalleni, ja minun käteni tiukkuivat mirhaa, sormeni sulaa mirhaa salvan kädensijoihin.
      6 Minä avasin rakkaalleni, mutta rakkaani oli kadonnut, mennyt menojaan. Hänen puhuessaan oli sieluni vallannut hämmennys. Minä etsin häntä, mutta en häntä löytänyt; minä huusin häntä, mutta ei hän minulle vastannut.
      7 Kohtasivat minut vartijat, jotka kaupunkia kiertävät, he löivät minua ja haavoittivat minut; päällysharson riistivät yltäni muurien vartijat.
      8 "Minä vannotan teitä, te Jerusalemin tyttäret: jos löydätte rakkaani, mitä hänelle sanotte? Sanokaa, että minä olen rakkaudesta sairas."
      9 "Mitä on sinun rakkaasi muita parempi, sinä naisista kaunein? Mitä on sinun rakkaasi muita parempi, ettäs meitä näin vannotat?"
      10 "Minun rakkaani on valkoinen ja punainen, kymmentä tuhatta jalompi.
      11 Hänen päänsä on kultaa, puhtainta kultaa, hänen kiharansa kuin palmunlehvät, mustat kuin kaarne.
      12 Hänen silmänsä ovat kuin kyyhkyset vesipurojen partaalla, jotka ovat maidossa kylpeneet ja istuvat runsauden ääressä.
      13 Hänen poskensa ovat kuin balsamilava, kuin höystesäiliöt; hänen huulensa ovat liljat, ne tiukkuvat sulaa mirhaa.
      14 Hänen käsivartensa ovat kultatangot, krysoliittejä täynnä. Hänen lantionsa on norsunluinen taideteos, safiireilla peitetty.
      15 Hänen jalkansa ovat marmoripatsaat aitokultaisten jalustain nojassa. Hän on näöltänsä kuin Libanon, uhkea kuin setripuut.
      16 Hänen suunsa on sula makeus, hän on pelkkää suloisuutta. Sellainen on minun rakkaani, sellainen on ystäväni, te Jerusalemin tyttäret."

      Laulujen laulu 8
      8 "Meillä on pieni SISKO, jolla ei vielä ole rintoja. Mitä teemme SISKOLLEMME sinä päivänä, jona häntä kysytään?

      • capiche

        Mitä ihmettelemistä tuossa on, jos ymmärtää mitä lukee? Valitettavan harva tarkoitushakuisesti Raamattua siteerava näin tekee. Raamatun sanoma on ymmärrettävä kokonaisuutena. On myös ymmärretävä mikä on vertauskuvallista ja mikä on vertauskuvien ydinsanoma. Taustalla olevan kulttuurin ymmärtäminen auttaa Raamatun ymmärtämisessä.

        Lähi-idän kulttuureissa on kutsuttu sisariksi myös naisia, jotka eivät ole saman perheen jäseniä. Tapa on periytynyt nykymaailmaankin ainakin kristityille ja muslimeille. Kummatkin kutsuvat uskovia naisia vertauskuvalliseksi (uskon)sisariksi.

        Korkea veisu ei ole kuvaus insestistä, vaan se on runollinen kuvaus sulhasen rakkaudesta morsiantaan kohtaan. Kirjaa on pidetty myös vertauskuvana Kristuksen rakkaudelle seurakuntaa kohtaan. Seurakunnastahan kirjoitetaan Raamatussa myöhemmin Kristuksen morsiamena.

        Insestiä ja pedofiliaa on aina ollut. Raamattukin kertoo muutamista tapauksista. Mutta ei niitä ole tietenkään tarkoitettu kenellekään seurattavaksi esimerkiksi. Raamattu kuvaa ihmistä brutaalin rehellisesti sekä hyvässä että pahassa. Mutta kertoo samalla mitä seuraa, jos ei noudata Jumalan käskyjä.


      • 1Tim2.5
        capiche kirjoitti:

        Mitä ihmettelemistä tuossa on, jos ymmärtää mitä lukee? Valitettavan harva tarkoitushakuisesti Raamattua siteerava näin tekee. Raamatun sanoma on ymmärrettävä kokonaisuutena. On myös ymmärretävä mikä on vertauskuvallista ja mikä on vertauskuvien ydinsanoma. Taustalla olevan kulttuurin ymmärtäminen auttaa Raamatun ymmärtämisessä.

        Lähi-idän kulttuureissa on kutsuttu sisariksi myös naisia, jotka eivät ole saman perheen jäseniä. Tapa on periytynyt nykymaailmaankin ainakin kristityille ja muslimeille. Kummatkin kutsuvat uskovia naisia vertauskuvalliseksi (uskon)sisariksi.

        Korkea veisu ei ole kuvaus insestistä, vaan se on runollinen kuvaus sulhasen rakkaudesta morsiantaan kohtaan. Kirjaa on pidetty myös vertauskuvana Kristuksen rakkaudelle seurakuntaa kohtaan. Seurakunnastahan kirjoitetaan Raamatussa myöhemmin Kristuksen morsiamena.

        Insestiä ja pedofiliaa on aina ollut. Raamattukin kertoo muutamista tapauksista. Mutta ei niitä ole tietenkään tarkoitettu kenellekään seurattavaksi esimerkiksi. Raamattu kuvaa ihmistä brutaalin rehellisesti sekä hyvässä että pahassa. Mutta kertoo samalla mitä seuraa, jos ei noudata Jumalan käskyjä.

        "kutsuvat uskovia naisia vertauskuvalliseksi (uskon)sisariksi."

        "Sinun [uskonsisaren] rintasi ovat kuin kaksi nuorta peuraa, kuin gasellin kaksoiset, jotka käyvät laitumella liljain keskellä."
        11 Sinun [uskonsisaren] huulesi tiukkuvat hunajaa, morsiameni; mesi ja maito on sinun [uskonsisaren] kielesi alla, ja sinun [uskonsisaren] vaatteittesi tuoksu on kuin Libanonin tuoksu."
        "Hänen [uskonsisaren] päänsä on kultaa, puhtainta kultaa, hänen [uskonsisaren] kiharansa kuin palmunlehvät, mustat kuin kaarne."

        1. Korinttolaiskirje 11
        5 Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu.
        6 Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä.

        1. Pietarin kirje 3
        3 Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,

        Mitä noista Paavalin ja Pietarin höpötyksistä kannattaa välittää, ei yhtään mitään.
        Kiva on katella kauniita naisia [uskonsisaria]. Paavali ja Pietari olisivat varmaan kieltäneet huulipunat, rintoja korostavat rintaliivit, ohuet puserot, lyhyet hameet, avokaulaiset leningit ja kaikki jos olisivat niitä nähneet [uskonsisarilla].
        Raamattua olisi syytä hieman sensuroida. Varsinkin nuo kohdat saisi sieltä poistaa kokonaan, ja saman tien Jes.7:15-16; Joh.17:3; 1Tim.2:5 sekä satoja muita [uskonsisarten] ja [uskonveljien] uskoa loukkaavaa ja tyhjäksi tekevää jaetta.
        Olisi kevyempi sitten sitä kanniskellakin ja heilutella ikman että käsi väsyy.


      • Anonyymi

        JUUTALAINEN SAATANA KIELTÄÄ JEESUKSEN IHMISEKSI SYNTYNEEN MESSIAS YHWH JUMALAN PILKKAA ARMON HENKEÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JUUTALAINEN SAATANA KIELTÄÄ JEESUKSEN IHMISEKSI SYNTYNEEN MESSIAS YHWH JUMALAN PILKKAA ARMON HENKEÄ.

        kristittyjen paavalilais-luterilaisuuden raamatussa on tietoa opiksi oikeaan ja väärään...:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

        Ei uskovaisetkaan usko, että Kaikkivaltiaat olisivat lähettäneet kristittyjä kaikkeen maailmaan tappamaan ja tapattamaan syyttömiä ihmisiä, lapsiakin, Siinä yksi syy kristillisten Kaikkivaltiaan Jeesuksen antamaan kieltoon, mm näihin kristittyjen laittomuuksiin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        "Noitavainot nykyaikana
        Vielä nykyään joissakin vahvasti taikauskoisissa ja perinteisiin nojaavissa yhteisöissä harjoitetaan noitavainoja. Nykyajan vainot vaativat tuhansia ihmishenkiä vuosittain.[16] Etelä-Afrikan pohjoisosassa jopa satojen noidiksi epäiltyjen ihmisten uskotaan saaneen surmansa noitavainoissa 1990-luvulla.[17] Kamerunissa järjestetään noitaoikeudenkäyntejä, joissa syytetty voi saada tuomion noitatohtorina esiintymisestä. Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008.[18] Nigeriassa noin 5 000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[19] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia". Vuonna 2010 Haitilla tapettiin 45, joita syytettiin koleran levittämisestä voodoon avulla.[20]"


    • mjnjhnhbgbt

      SE, että kristitty/kristittyjen nainen/naiset ovat tällaisia,
      EI TARKOITA, ETTÄ
      luterilaisuuden/kristillisten nainen/naiset olisivat tällaisia:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10686019#comment-55509101
      "teu.
      4.6.2012 11:15
      Nainen on Hengellinen huora , koska sitä vakanssia ei ole
      täyttäneet muut kuin ihmisen tekemät tasaarvo lain laatijat
      ja soveltajat , usko nyt jo sulla se voi olla vähän pahempi
      juttu kuin muilla , kun heillä jo on usko. Mutta sulla ei ..
      Evnkeliumia voidaan levittää vaikkei ole virkaa ..
      Kolmanneksi Diakoni voi olla nainenkin, hänkin voi levittää
      sanaa erittäinhyvin ,, siskoni on Andverpenissä merimieskirkon
      Diakonissa . ,,tulihan tuo kaupunki oikein .."

      • Anonyymi

        Kirjoittajan on muistaakseni lestadiolainen, en vaan muista minkä suunnan niistä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittajan on muistaakseni lestadiolainen, en vaan muista minkä suunnan niistä...

        Niitä suuntia oli aikanaan 18:sta "kuppikuntineen" rahastamassa etenkin syrjäseutujen asukkaita Lars Leevinkin oppeja seuraavina...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittajan on muistaakseni lestadiolainen, en vaan muista minkä suunnan niistä...

        SYNAGOGALTA NÄMÄ OVAT


    • Anonyymi

      "Älä tee huorin" käsky väärensivät "Älä aviorikosta" käskyksi siksi, että avioliittoon vihkimien tulisi määräykseksi.

      Avioliitto sinänsä on minulle asiaa miettineenä jonkinlainen "mörkö" sillä sitä ei ole raamatussa kristillisten Kaikkivaltias Jumala ja Kaikkivaltias Jeesus asettaneet VAIKKA muutama vuosikymmen ajassa taakse kirjoissa niin väitettiin. Jeesus oli kutsuttuna äidinsä kanssa muistaakseni Kaanaan häissä, viinin valmistajana mutta Hänkään ei Kaikkivaltiaana avioliittoa asettanut eikä siihen tilaisuuteen tarvittu pappikaan vaan kyseessä raamatun mukaan oli kahden suvun sekä kutsuttejen häävieraiden kokoontuminen jossa todistivat vihittävien toisilleen antaman Pyhän Lupauksen yhteisen Pyhänliiton solmisesta.

    • Anonyymi

      Siksi, että vain kirkkohäät ja pappien vihkimät olisivat olisivat oikein vihitttyjä:
      Avioliitto sinänsä on minulle asiaa miettineenä jonkinlainen "mörkö" sillä sitä ei ole raamatussa kristillisten Kaikkivaltias Jumala ja Kaikkivaltias Jeesus asettaneet VAIKKA muutama vuosikymmen ajassa taakse kirjoissa niin väitettiin. Jeesus oli kutsuttuna äidinsä kanssa muistaaksen Kaanaan häissä, viinin valmistajana mutta Hänkään ei Kaikkivaltiaana avioliittoa asettanut eikä siihen tilaisuuteen tarvittu pappikaan vaan kyseessä raamatun mukaan oli kahden suvun sekä kutsuttejen häävieraiden kokoontuminen jossa todistivat vihittävien toisilleen antaman Pyhän Lupauksen yhteisen Pyhänliiton solmisesta.

      • Anonyymi

        Vanhan liiton rabbit ei ole sama kuin uuden liiton papit.


    • Anonyymi

      Kun laittomuutta suojellaan niin silloin suojelijakin on laittomuuden asialla!

    • Anonyymi

      Kieli ja sanojen merkitys muuttuu ajan myötä.

      Linjauksiakin joutuu joskus muuttelemaan aikaan sopivammiksi.

    • Anonyymi

      No, nykyään voi kai huorissa siis käydä, ellei ole avioliitossa?
      Perus-synti kuitenkin tuli Eevalta, joka myös on antanut kaikille ihmisille tiedon ”perimänä” hyvästä ja pahasta, näin ei tarvitse uskoa tai kuulua kirkkoon, sillä kun kaikilla on tieto hyvästä ja pahasta, heidät tuomitaan tekojensa mukaan….

    • Anonyymi

      Kristillisten Kaikkivaltiaat Jumala ja Jeesus ei ole avioliittoa asetanut. Ja kristityt keksi eksyttää haukkumalla huoraksi ei avioituja pareja...

      Jeesuksen aikaan häät oli kahden suvun tilaisuus jossa avioituneiden suvut ja kutsutut hää vieraat olivat todistamassa kahden, toisilleen antama PYHÄÄ lupausta TOISILLEEN yhteisestä avioliitosta.
      Siihen tilaisuuteen ei tarvittu oppeja Jeesukselta eikä rikollisen kristinuskon papistolta!
      Tuo tieto perustuu mm siihen selvyyteen, että Jeesus oli hääjuhla vieraaksi kutsuttuna Kaanan häissä JA JEESUSKAAN EI AVIOLIITTOA ASETTANUT.

      • Anonyymi

        Kristityillä on omat avioliitot ja pappi heidät laillisesti vihkii sekä suvut yhdistyy.Kyllä näin on.


    • Anonyymi

      Aloittaja höpöttää.
      Ei Kymmentä käskyä ole Jumala miksikään muuttanut.

      Sanamuodot, joilla jotkut ihmishuijarit yrittävät eksyttää, ovat heidän omia yritelmiään ja he vastaavat kerran Tuomiolla omista eksytyksistään niin eksyttämilleen ihmisille kuin Jumalallekin. Tuollainen väärennös EI OLE Kymmenen käskyä.

      Jokaisella on ollut ja on mahdollisuus itse lukea MITÄ JUMALA SANOO, eikä tunnustautua valheisiin ja sitten syyttää Jumalaa.

    • Anonyymi

      Kirkko ei halua joutua raastupaan muslimien kanssa!Suomessakin on moniavioisuutta,josta tiedetään,mutta vaietaan!Huorinteko on sanana ruma kuvaamaan moista,aviorikos on pehmeämpi,koska silloin kaikki uskosta riippumatta on lempeämmin samassa köörissä!

      • Anonyymi

        SUOMESSA EUROOPASSA ON MONIAVIOISUUS KIELLETTY HUIJAUKSET ON RIKOLLISUUTTA.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Huorissa voi käydä jos on sinkku.

      • Anonyymi

        Muslimit käy bordelleissa sen näkee kun ne menee sinne päivällä.


    • Anonyymi

      Demokraatit kuntiin katsomatta tykkää rikkoa ja korjata ja rikkoa ja korjata ja rikkoa ja korjata ja rikkoa jne jne ymym

    • Ihan ilman raamatun syvällistä asiantuntemusta ihmettelen kovasti.
      Tuo alkuperäinen teksti on siis kirjoitettu pari tuhatta vuotta sitten. Alkuperältään Koinee Kreikaksi ???

      Onko heillä ollut siis vieressä lakikirja ja minkä maan lakikirja jotta he ovat voineet kirjoittaa tuon totuuden "Älä tee aviorikosta"

    • Anonyymi

      Miksi yhden käskyn edessä on sana "Muista" ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe