Mitenkä on? Kuinka pitkään voi maksimissaan kestää poliisin määräämä väliaikainen ajokielto?
Väliaikainen ajokielto...
8
973
Vastaukset
- Faktaa
maksimissaan 1kk. Pitemmän menee oikeuden päätöksellä, eli joko syyttäjä määrää sen suoraan tai syyttäjä nostaa syytteen ja oikeus määrittää ajokiellon pituuden.
- -[ TK ]-
Ku oon jostain kuullu että väliaikanen ajokielto kestää 6 kuukautta ja oon nyt tuon puoli vuotta korttia odotellu... Ja kutsua oikeuteen ei oo vielä tullu...
- Faktaa
-[ TK ]- kirjoitti:
Ku oon jostain kuullu että väliaikanen ajokielto kestää 6 kuukautta ja oon nyt tuon puoli vuotta korttia odotellu... Ja kutsua oikeuteen ei oo vielä tullu...
Kyseessä ei ole enää "poliisin määräämä väliaikainen ajokielto" vaan käsittely on siirretty syyttäjälle joka ei tee suoraan päätöstä, vaan on siirtänyt sen tuomioistuimen käsiteltäväksi.
En halua piruja maalata seinille, mutta tiedän vastaavan tapauksen, missä kaveri ajoi kolarin ja jota syytettiin törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja olikohan vaaran aiheuttamin tai vastaava toisena syytteenä. Suoralla tiellä veti päin vastaantulijaa. Poliisit ensin epäilivät itsetuhoisuutta syyksi ja sitten nukahtamista. No käsittely vai noin vuoden ja oikeus määräsi 4kk ajokiellon. ajokielto alkaa siitä kun kortti otettiin pois. Eli 4kk ajokiellon takia kortitta 12kk johtuen juttusumasta! - -[ TK ]-
Faktaa kirjoitti:
Kyseessä ei ole enää "poliisin määräämä väliaikainen ajokielto" vaan käsittely on siirretty syyttäjälle joka ei tee suoraan päätöstä, vaan on siirtänyt sen tuomioistuimen käsiteltäväksi.
En halua piruja maalata seinille, mutta tiedän vastaavan tapauksen, missä kaveri ajoi kolarin ja jota syytettiin törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja olikohan vaaran aiheuttamin tai vastaava toisena syytteenä. Suoralla tiellä veti päin vastaantulijaa. Poliisit ensin epäilivät itsetuhoisuutta syyksi ja sitten nukahtamista. No käsittely vai noin vuoden ja oikeus määräsi 4kk ajokiellon. ajokielto alkaa siitä kun kortti otettiin pois. Eli 4kk ajokiellon takia kortitta 12kk johtuen juttusumasta!Mun on ihan turha lähtä kinuamaan korttia takaisin ennen oikeuden päätöstä?
- Faktaa
-[ TK ]- kirjoitti:
Mun on ihan turha lähtä kinuamaan korttia takaisin ennen oikeuden päätöstä?
Mutta itse ainakin ottaisin yhteyttä poliisiin. Eli jos se on mennyt syyteharkintaan, niin onhan sinua kuulusteltu epäiltynä tieliikennerikoksesta. Eli silloin juttu on jo rikospoliisin tutkittavana. Ota yhteyttä tutkinnanjohtajaan, sellainen on asiaan määrätty ja hän tietää käsittelyyn vaikuttavat asiat.
- -[ TK ]-
Faktaa kirjoitti:
Mutta itse ainakin ottaisin yhteyttä poliisiin. Eli jos se on mennyt syyteharkintaan, niin onhan sinua kuulusteltu epäiltynä tieliikennerikoksesta. Eli silloin juttu on jo rikospoliisin tutkittavana. Ota yhteyttä tutkinnanjohtajaan, sellainen on asiaan määrätty ja hän tietää käsittelyyn vaikuttavat asiat.
No pitääpä tänään lähtä pyörähtään tuolla poliisilaitoksella kyselemässä tilannetta... :)
- Kiireinen
Itse pidin jokunen vuosi sitten hieman turhaa kiirettä ja vastaantuleva poliisipartio mittasi minulle runsaat 40 km/h rajoitusta suuremman nopeuden. Tien päällä minulle määrättiin väliaikainen ajokielto ja kerrottiin, että sen pituus määräytyy vasta asuinpaikkani poliisilaitoksella. Sinne minun piti itse ilmoittautua ja varata aika kuulusteluun.
Asuinpaikkani poliisi kuulusteli minua ylinopeuteen johtaneista syistä yms. ja tiedusteli, kuinka tärkeä ajokortti on minulle ammattini kannalta. Tarveharkintaa kuulemma noudatetaan tässä suhteessa.
Varsinaista vaaraa ylinopeuteni ei aiheuttanut. Ajo-olosuhteet olivat hyvät (kuiva poutainen kesäkeli) ja liikenne vähäistä.
Ajokiellon pituudeksi määrättiin 12 vrk. Määrääjä perusteli tämän ajan sillä perusteella, että ajokortittomuus aiheutti minulle selvää ammatillista haittaa. Rikkomukseni olisi kuulemma riittänyt täyden kuukaudenkin ajokiellon määräämiseen. - sr
Käytäntö kuulema vaihtelee paljon maan eri osissa.
Tulevaisuudessa käytäntö kirjataan lakiin, jolloin se yhdenmukaistuu ja samalla on luvassa kiristyksiä.
Minimi ajokielto olisi tulevaisuudessa kai kuukausi, eikä ammattiautoilijoita tai autoaan työssään tarvitsevia kohdeltaisi sen lempeämmin kuin muitakaan.
Henki ammattiautoilijoita kohtaan olisi kai lähinnä sellainen, että jos aikoo ammattiaan harjoittaa on velvollisuus myös noudattaa liikenne sääntöjä. Sinänsä mielestäni oikea periaate.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1754961Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184336Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993087Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2482910Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432852- 522491
- 271919
- 341713
- 201703
- 631677