Ramipril HEXAL

10 mg

Onko täällä ketään, ketä söisi kyseistä lääkettä kohonneeseen verenpaineeseen? Olisin halukas tietämään sivuvaikutuksista, onko kellään niitä.
Itse aloitin lääkkeen oton, ensin 1/2 tablettia aamuisin. Kahden viikon päästä 1 tabletti. Sitten alkoi pahanolon tunne, oksentelu ja sellanen kylmä olo sisältä, silti iho hikinen.
Suoraan sanottuna vittumainen olo. Onko vastaavia?

11

5292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • assiasta

Kyseessä on ace-estäjiin kuuluva lääke, joka on yleensä hyvin siedetty. Nuo oireet voivat johtua ihan vain verenpaineen normalisoitumisesta.

Yleisin tuon ryhmän lääkkeen sivuvaikutus on kuiva yskä.

Jos läääke ei tunnu sopivan niin pyydä lääkäriä vaihtamaan se johonkin sartaaniin, kuten vaikkapa telmisartaani(kinzal,micardis), joka on erittäin hyvin siedetty lääke. Haittavaikutukset ovat siinä lääkkeessä samaa luokkaa plasebon kanssa.

Juttele lääkärisi kanssa. Hän sinut tietää paremmin! Netissä vain arvaillaan.

• se on,

arvaillaan vaan. Aattelin josko tääl olis joku ketä söis kyseistä lääkettä ja olis ollut joitakin sivu vaikutuksia. Mä meenkin huomenna lekuriin jutteleen lääkärin kans.

• Anonyymi

Eipä noita lääkäreitä näe, minullekin määrättiin maisassa viestin välityksellä. Yskä on hankala.

• 4 vuotta käyttänyt

Hei,

itse olen käyttänyt ko. lääkettä jo 4 vuoden ajan. Minulla ei onneksi ole esiintynyt mitään sivuvaikutuksia ja lääke toimii hyvin.

• silloinkaan

kun aloitit lääkkeen syönnin? Onko sulla näitä 10mg, kun niitä on miedompiakin? Mä olen ottanut niitä nyt 3 viikkoa, mahtaako tämä olotila tästä vakiintua kun vaan syön niitä.

• haittavaikutuslistoja

> Onko täällä ketään, ketä söisi kyseistä lääkettä kohonneeseen verenpaineeseen? Olisin halukas tietämään sivuvaikutuksista, onko kellään niitä. Itse aloitin lääkkeen oton, ensin 1/2 tablettia aamuisin. Kahden viikon päästä 1 tabletti. Sitten alkoi pahanolon tunne, oksentelu ja sellanen kylmä olo sisältä, silti iho hikinen. Suoraan sanottuna vittumainen olo. Onko vastaavia?

Tuolta löytyy lista Ramipril HEXALin tutkittuja haittavaikutuksia luokiteltuna yleisyyden mukaan: http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/3/849793.shtml

MedlinePlussan sivusto kertoo myös mitkä haittavaikutukset vaativat käyntiä lääkärissä: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/uspdi/202044.html

• käyttänyt

kyseistä lääkettä jo pari vuotta...mitään ongelmia ei ole ollut. Ja tehokaskin tuntuu olevan,jos joskus on unohtunu yksi lääke ottamatta niin, seuraavana päivänä kauhea päänsärky kun paine nousee... ei unohdu siis hevillä...

• Anonyymi

Verenpaine alhainen, huimausta. RR 100/59 miksi pitää syödä verenpainetta alentavaa?

• Anonyymi

Sitähän määrätään kuulemma muuhunkin kuin verenpaineeseen . Luin niin.

• Anonyymi

Juu,tosin 1,25 mg ja iltaisin ihan hirveä lääke,,tykytteyä,huimausta,,kuivaa yskää,ruuansulatus häiriö,hengen ahdistus,,hengityksen vaikeus, haavoja suussa,ihottuman paheneminen ,hermostuminen jne. Lopetan,ei täyspäinen tollasta kestä. Aion palata jo ennenkin syötyyn,tuttuun lääkkeeseen. En suosittele .

• Anonyymi

Järjetön yskä, yötä päivää, lopetinyskä on jatkunut vielä. Kuukausia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8630
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2459
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2281
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2092
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1747
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1470
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1043
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe