Näillä palstoilla näkee usein kanssa-autoilijoiden valittavan valojen käyttämättömyydestä.
Minä tunnustan, en käytä.
Säästän H7-polttimoita, jotka muutenkaan eivät kestä. Samalla säästän polttoainetta.
Mersussa on ajovaloille hämärätunnistin (Keski-Euroopan tarpeisiin) joka sytyttää valot tarvittaessa tunnelissa taikka illan tullen. Käytän tätä asetusta koko ajan, koska en viitsi alituiseen olla vaihtamassa heikkokestoisia H7-polttimoita uusiin. Samalla maailma pelastuu:
- vähemmän polttimojätettä
- vähemmän muovi/pahvi kuplapakkauksia
- vähemmän hiilidioksidipäästöjä
- vähemmän polttoainekuluja
Turha vilkutella valoja ainakaan mulle. En laita päälle.
En Käytä.
Ajovalojen käyttö
32
2199
Vastaukset
- sitä himmeämmät kuskit
Ei H7-polttimo ole heikkokestoinen. Autosi sähkölaitteissa on jotain vikaa, jos polttimot eivät kestä.
Polttoaineen säästöstä ei kannata valojen käyttämättömyyden yhteydessä juurikaan puhua. Hölläämällä kaasujalkaa saavutetaan suorastaan megasäästö tuohon verrattuna. HD-päästöt vähenevät samalla huomattavasti tehokkaamin kuin valoitta ajamalla. Tästä viherpiipertäjätkin tykkää.
Valoitta ajetaan enää vain Venäjän provinsseissa. Jotain sukulaisuutta, kenties...? - asian vierestä
Asiaa sivuten. Vanhemmissa autoissa on valojen päiväasennossa jännitteenalennin joka pidentää polttimon kestoikää moninkertaiseksi. Eikö näitä enää käytetä uudemmissa?
- vielä se
hooseiskas illalla mukaan sänkyys ja paijaa sitä, ettei vaan kulu.
Toivottavasti olet valoitta sen 60T tukkirekan kohdalla silloin, kun se ohittaa jotain mopoa / traktoria, eikä huomaa sun "mersuas" (onko siinäkin muka valoissa hämärätunnistin, ei uskois), kun tulet valoitta vastaan jostain varjosasta katveesta.
Tuolla tienpäällä kun syntyy uskomattoman paljon tilanteita, joissa valojen polttaminen PÄIVÄLLÄKIN helpottaa sen vastapuolen havaitsemista.
Mutta meininkihän on nykyään se, että jokainen löytää vinon pinon syitä olla noudattamatta milloin mitäkin sääntöä, kun ei vaan huvita.
Mutta kun vahinko sattuu kohdalle ja syy sattuu olemaankin sen vastapuolen, kun s e e i n o u d a t t a n u t t u o t a j a t u o t a s ä ä n t ö ä, niin johan poru nousee, että ei saaaaa.. - kyllästynyt
kun kerran autosikin on varustettu sikäläisiin oloihin.
Ajattelevatko nämä älypäät sitä, että satumme asumaan varsin pohjoisessa, mikä aiheuttaa meillä melko poikkeukselliset valaistusolot. Etenkin syksyin ja keväin meillä aurinko paistaa pitkään matalalta, mikä pilaa vasten aurinkoa ajettaessa näkyvyyden miltei kokonaan. Sen takia on hyvä, että autoissa on valot päällä niiden näkyvyyden parantamiseksi.
Tosin valottomat autot ovat oma lajinsa. On erittäin todennäköistä, että valoton auto on vielä väriltään harmaa. Ei haluta mitenkään tuoda itseään esille. Taitaa sinunkin Mersusi olla tämän värinen? - kaikkien alojen asiantuntija
Haista paska.
Siihen on laki.
Ajovaloja on käytettävä.
Niin sanoo laki.
Sinä rikot lakia.- MITÄÄN LAKIA
tieliikenteessä on asetus , mutta kuitenkin , tieliikenneasetus määrää käyttämään ajovaloja aina liikenteessä . ja piste . Kaikki eivät käytä ja jotkut taas käyttävät "sumareita" jotka ovat täysin kiellettyjä esim. taajama-alueella , niitähän saa käyttää vain sakeasssa sumussa tai kovalla sateella .
Mulla oli aikanaan Ford jossa valot unohtuivat usein päälle , ostin tarvikeliikkeestä varoittimen joka ilmoitti jos valot jäivät päälle , sama laite ilmoitti myös jos valoja ei laitettu , mummoissa 19 mk .
Näissä hienoissa ja kalliissa "Mersuissa" säästetään . :)
- The Rat
Älä ihmettele jos en esim. risteyksissä anna tilaa vaikka tulisit oikealta, tms.
Minulla kun ei ole tapana väistää pysäköityjä autoja ja sen päätelmän minä teen jos ei valoa keulalla näy. Ei sitä kaupungissa jaksa kovin kauaa tiirailla onko auto liikkeessä vai ei...
Ja aivan varmasti vilautan valoja jos vastaan tulet. Sinuun se ei ehkä järkeä päähän saa, mutta onneksi suurin osa valottomista on vain unohtanut vääntää namiskuukkelia liikkellelähdön yhteydessä. Juuri luin ruåtsalaisesta autolehdestä H7-polttimoiden testin. Heikoimmat yksilöt pimahtivat jo tunnin ja kolmen tunnin testin jälkeen, keskimääräinen kestoikä oli parinsadan tunnin hujakoilla. Pisimpään paloivat Osramin LongLife-polttimot, noin 1000 tuntia.
Vanhat H4-polttimot kestivät noin 10 kertaa pidempään, kuin nykyiset H7-polttimot. Itselläni hupenee polttimoita semmoinen 5-6 kpl vuodessa. Ajokilometrejä tulee ehkä 40.000.
Taidanpa laittaa itsekin Mersun ajovalokytkimen asentoon "auto" ja säästää polttimokuluissa.
Master Eq- Kallonkutistaja
Onhan ksenonvalot jo keksitty ajat sitten. Saisi olla vakiona mersuissa, kun niin harvalla on varaa rastita se lisävarustelistasta. Joo silti, kyllä miltei sääliksi käy niitä, joilla on H7:t ajovalopolttimoina. Mikähän autonvalmistajat on ajanut tähän H7-innostukseen?
- glof
Mulla pimeni golfista ensimmäisen kerran H7 polttimo 45 000 km:n kohdalla. Toisen vaihdoin uuteen, sen vielä ollessa ehjä, 51 000 km:n kohdalla.
- tärinää
glof kirjoitti:
Mulla pimeni golfista ensimmäisen kerran H7 polttimo 45 000 km:n kohdalla. Toisen vaihdoin uuteen, sen vielä ollessa ehjä, 51 000 km:n kohdalla.
ja siksi oltava varovainen, että ei kolahda yhtään, kun laittaa paikalleen ja dieseleissä, kun nuo koneet värisee vähän enempi niin voi olla, että helpommin myös palaa!
- Erkko!
Oli mersullaan (300CE) pysähtyneenä kansakuntamme vähemmistön edustaja bussipaikalle. Minähän kunnollisena kansalaisena pysähdyin, jos voisin auttaa. Kysyi paria kymppiä, kun oli bensa loppunut kesken. Kysyin että kuinka on vara ostaa kallis mersu, muttei ole vara sitä tankata.
Kysympä nyt tuon intron jälkeen keskustelun aloittajalta, että kuinka on vara ostaa mersu, muttei ole vara ostaa polttimoita.
Osta vähemmän kuluttava auto niin persees kestää ostaa muutama lamppu autoosi.
Akkojen jorinoita sanon minä.- ajavat
pinnoitetuilla renkailla ja eivät pidä valoja kun ei ole varaa. Persaukisten vehkeitä!!!
- mersun kun
ajavat kirjoitti:
pinnoitetuilla renkailla ja eivät pidä valoja kun ei ole varaa. Persaukisten vehkeitä!!!
ostaa niin rahat menee siihen!
- Bulber
ajavat kirjoitti:
pinnoitetuilla renkailla ja eivät pidä valoja kun ei ole varaa. Persaukisten vehkeitä!!!
Ei se noista asioista johdu, sä et vaan ymmärrä.. Melkein morjestan mersumiehille aateveljeydestä. Ajelen kesäisin 25 litraa kaupungissa kuluttavalla vanhalla jenkkiautolla. En käytä siinä ajovaloja päivällä, mutta en säästääkseni mitään.. En kerro miksi.. ettei ala se kummallinen lammaslauman määkinä.
- Erkko!
Bulber kirjoitti:
Ei se noista asioista johdu, sä et vaan ymmärrä.. Melkein morjestan mersumiehille aateveljeydestä. Ajelen kesäisin 25 litraa kaupungissa kuluttavalla vanhalla jenkkiautolla. En käytä siinä ajovaloja päivällä, mutta en säästääkseni mitään.. En kerro miksi.. ettei ala se kummallinen lammaslauman määkinä.
Onko luukkulamput?
- valoautomatiikka jo 80luvulla
oli ladassa valoautomatiikka ja taitaa olla niitä ekoja autoja missä oli, jos ei saabia lasketa, koska siinähän oli lampunpesuritkin ainakin 74 mallisessa.
http://www.tkk.fi/Yksikot/Liikenne/Opinnot/126/luento7 031204.pdf#search="Ajovalojen käyttöpakko"Jep, on Mersussa valoautomatiikka. Kunhan vain jättää valokytkimen joko asentoon "0" tai asentoon "ON" niin valot palavat auton käydessä ja sammuvat kun virrat ottaa pois päältä. Tämä ei ollut kai alkuperäisen viestin pointti? Miksi tuota muuten kutsutaan "valoautomatiikaksi", mitä automaattista siinä on, että valot palavat, kun sytytysvirta on kytkettynä?
Olen vain nyt minäkin kytkenyt "valoautomatiikan" pois päältä, "auto" -asentoon, jossa valot syttyvät ja sammuvat hämäräkytkimen mukaan. Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä.
Tulee näin vähemmän jätettä, saastetta ja polttimonvaihtoriesaa. :)
Master Eq- mese
MasterEq kirjoitti:
Jep, on Mersussa valoautomatiikka. Kunhan vain jättää valokytkimen joko asentoon "0" tai asentoon "ON" niin valot palavat auton käydessä ja sammuvat kun virrat ottaa pois päältä. Tämä ei ollut kai alkuperäisen viestin pointti? Miksi tuota muuten kutsutaan "valoautomatiikaksi", mitä automaattista siinä on, että valot palavat, kun sytytysvirta on kytkettynä?
Olen vain nyt minäkin kytkenyt "valoautomatiikan" pois päältä, "auto" -asentoon, jossa valot syttyvät ja sammuvat hämäräkytkimen mukaan. Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä.
Tulee näin vähemmän jätettä, saastetta ja polttimonvaihtoriesaa. :)
Master Eq"Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä."
Ei todellakaan ole kiellettyä. Se vain ei ole pakollista. - kyllästynyt
MasterEq kirjoitti:
Jep, on Mersussa valoautomatiikka. Kunhan vain jättää valokytkimen joko asentoon "0" tai asentoon "ON" niin valot palavat auton käydessä ja sammuvat kun virrat ottaa pois päältä. Tämä ei ollut kai alkuperäisen viestin pointti? Miksi tuota muuten kutsutaan "valoautomatiikaksi", mitä automaattista siinä on, että valot palavat, kun sytytysvirta on kytkettynä?
Olen vain nyt minäkin kytkenyt "valoautomatiikan" pois päältä, "auto" -asentoon, jossa valot syttyvät ja sammuvat hämäräkytkimen mukaan. Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä.
Tulee näin vähemmän jätettä, saastetta ja polttimonvaihtoriesaa. :)
Master Eqkolareita. Tästä on tutkimustuloksia jo varsin pitkältä ajalta, ks. esimerkiksi
http://www.drivers.com/article/000000322
Kumma, kun meillä riittää näitä kuskeja, joilla on autoiluun aivan omat säännöt. Pitäisikö minunkin siirtyä henkilökohtaisesti vasemmanpuoliseen liikenteeseen? Ehkä minun olisi syytä ensin vaihtaa turvallisuussyistä ajopelini 60-tonniseksi kokoperävaunuyhdistelmäksi. - Bumper
MasterEq kirjoitti:
Jep, on Mersussa valoautomatiikka. Kunhan vain jättää valokytkimen joko asentoon "0" tai asentoon "ON" niin valot palavat auton käydessä ja sammuvat kun virrat ottaa pois päältä. Tämä ei ollut kai alkuperäisen viestin pointti? Miksi tuota muuten kutsutaan "valoautomatiikaksi", mitä automaattista siinä on, että valot palavat, kun sytytysvirta on kytkettynä?
Olen vain nyt minäkin kytkenyt "valoautomatiikan" pois päältä, "auto" -asentoon, jossa valot syttyvät ja sammuvat hämäräkytkimen mukaan. Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä.
Tulee näin vähemmän jätettä, saastetta ja polttimonvaihtoriesaa. :)
Master Eq"Syy tähän todelliseen automatiikkaan on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä"
Wrong.. AL:n mukaan ainoastaan Kreikassa on kielletty ajovalot päivisin. Monissa Etelä-Euroopan maissa ei käytetä tavan mukaan päivisin valoja, koska se on turhaa. Aurinko paistaa siellä niin korkealta ja pimeä tulee yhtäkkiä. Aika monessa Euroopan maassa on laki tai suositus niiden käytöstä. Joissakin maissa on vuodenaikaan liittyvä pakko. Esim. 1.10-31.3 pitää olla valot aina päällä, muutoin vapaaehtoista.
Asenna Hellan modernit daytime running lights-huomiovalot. Kuluttaa virtaa vain jotain päälle 10W ja eikä paukahda silloin kovin usein hankalasti vaihdettavat H7:t.. - auto
MasterEq kirjoitti:
Jep, on Mersussa valoautomatiikka. Kunhan vain jättää valokytkimen joko asentoon "0" tai asentoon "ON" niin valot palavat auton käydessä ja sammuvat kun virrat ottaa pois päältä. Tämä ei ollut kai alkuperäisen viestin pointti? Miksi tuota muuten kutsutaan "valoautomatiikaksi", mitä automaattista siinä on, että valot palavat, kun sytytysvirta on kytkettynä?
Olen vain nyt minäkin kytkenyt "valoautomatiikan" pois päältä, "auto" -asentoon, jossa valot syttyvät ja sammuvat hämäräkytkimen mukaan. Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä.
Tulee näin vähemmän jätettä, saastetta ja polttimonvaihtoriesaa. :)
Master EqCadillac`issa on jo 62-malissa automaattisesti vaihtuvat valot
- mersuja
MasterEq kirjoitti:
Jep, on Mersussa valoautomatiikka. Kunhan vain jättää valokytkimen joko asentoon "0" tai asentoon "ON" niin valot palavat auton käydessä ja sammuvat kun virrat ottaa pois päältä. Tämä ei ollut kai alkuperäisen viestin pointti? Miksi tuota muuten kutsutaan "valoautomatiikaksi", mitä automaattista siinä on, että valot palavat, kun sytytysvirta on kytkettynä?
Olen vain nyt minäkin kytkenyt "valoautomatiikan" pois päältä, "auto" -asentoon, jossa valot syttyvät ja sammuvat hämäräkytkimen mukaan. Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä.
Tulee näin vähemmän jätettä, saastetta ja polttimonvaihtoriesaa. :)
Master Eqtulee tuolla maantiellä pimeänä vastaan! Toisekseen täytyy olla tosi perseaukinen tai muuten perseestä, jos pimeällä autolla ajelee säästääkseen polttimoita
- oli mikä?
auto kirjoitti:
Cadillac`issa on jo 62-malissa automaattisesti vaihtuvat valot
Ei tässä ollut kyse mistään automaattisista valoista. Kyllähän nykyautoissakin olisi tuo automatiikka (eli pimeällä pitkät vaihtuisivat automaattisesti lyhyiksi, kun vastaan tulee auto), mutta kyseinen tekniikka on tänä päivänä vaikeampi toteuttaa, kun liikennemerkit ja opastetaulut heijastavat valoa takaisin ja automatiikka luulee tämän valon olevan vastaantulevan auton ajovalot. Vai miksi luulet, että tuota automatiikkaa ei ole esim. uusissa Cadillaceissä?
- kielletty
MasterEq kirjoitti:
Jep, on Mersussa valoautomatiikka. Kunhan vain jättää valokytkimen joko asentoon "0" tai asentoon "ON" niin valot palavat auton käydessä ja sammuvat kun virrat ottaa pois päältä. Tämä ei ollut kai alkuperäisen viestin pointti? Miksi tuota muuten kutsutaan "valoautomatiikaksi", mitä automaattista siinä on, että valot palavat, kun sytytysvirta on kytkettynä?
Olen vain nyt minäkin kytkenyt "valoautomatiikan" pois päältä, "auto" -asentoon, jossa valot syttyvät ja sammuvat hämäräkytkimen mukaan. Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä.
Tulee näin vähemmän jätettä, saastetta ja polttimonvaihtoriesaa. :)
Master EqEi voi sanoa että keski-euroopassa olisi valojen käyttö kielletty päivällä, sillä esim Saksassa se ei ole kielletty ja sielläkin kyllä suositellaan ajovalojen käyttöä myös päivällä. Ja harkitsivat myös ajovalopakkoa. Lisäksi teiden varsinlla on "Licht am Tag" -kylttejä, joissa siis suositellaan valojen käyttöä päiväsaikaan.
- Erkko!
MasterEq kirjoitti:
Jep, on Mersussa valoautomatiikka. Kunhan vain jättää valokytkimen joko asentoon "0" tai asentoon "ON" niin valot palavat auton käydessä ja sammuvat kun virrat ottaa pois päältä. Tämä ei ollut kai alkuperäisen viestin pointti? Miksi tuota muuten kutsutaan "valoautomatiikaksi", mitä automaattista siinä on, että valot palavat, kun sytytysvirta on kytkettynä?
Olen vain nyt minäkin kytkenyt "valoautomatiikan" pois päältä, "auto" -asentoon, jossa valot syttyvät ja sammuvat hämäräkytkimen mukaan. Syy tähän todelliseen "automatiikkaan" on tietysti se, että Keski-Euroopassa valojen käyttö päivällä on kiellettyä.
Tulee näin vähemmän jätettä, saastetta ja polttimonvaihtoriesaa. :)
Master Eq60-luvun cadyssä taisi jo olla hienompaa tekniikkaa valojen osalta. Sääti pitkät pois päältä ja päälle sen mukaan tuliko joku vastaan vai eikö.
Ei olisi hassumpi keksintö, kun nyt joudutaan ajelemaan pimeällä ja turhanusein kirkkaita valoja kohti. - miten on
oli mikä? kirjoitti:
Ei tässä ollut kyse mistään automaattisista valoista. Kyllähän nykyautoissakin olisi tuo automatiikka (eli pimeällä pitkät vaihtuisivat automaattisesti lyhyiksi, kun vastaan tulee auto), mutta kyseinen tekniikka on tänä päivänä vaikeampi toteuttaa, kun liikennemerkit ja opastetaulut heijastavat valoa takaisin ja automatiikka luulee tämän valon olevan vastaantulevan auton ajovalot. Vai miksi luulet, että tuota automatiikkaa ei ole esim. uusissa Cadillaceissä?
onko uusissa, mutta vanhassa se toimii ja vaihtaa vain niistä vastaantulevan auton valoista ei liikennemerkeistä kuten mainitsit!
- mitääntekemätön
Erkko! kirjoitti:
60-luvun cadyssä taisi jo olla hienompaa tekniikkaa valojen osalta. Sääti pitkät pois päältä ja päälle sen mukaan tuliko joku vastaan vai eikö.
Ei olisi hassumpi keksintö, kun nyt joudutaan ajelemaan pimeällä ja turhanusein kirkkaita valoja kohti.auto! Ladassakin on mukavampi istua pitkiä matkoja, kuin puisevissa mersun penkeissä
- alppu
käyttämään yleisiä kulkuneuvoja.Et ole kypsä auton rattiin...
- Jerkku
Laita jonkinlainen näkyvä ilmoitus tuulilasiin tai vaikka kattotelineeseen periaatepäätöksestäsi.
Kun kohdataan niin lupaan olla vilkuttamatta valoja maailmanpelastajalle!
Muussa tapauksessa olen pahoillani, jos satun valoja vilkuttamaan. Olen pahoillaan myös sen pikkulapsen puolesta, joka jää valoitta kulkevan saksalaisen laatu auton alle. - mersuilija
kaveri "pullistelee2 mersun ominaisuuksilla vaikkei sillä selvästikään ole oikeasti edes varaa siihen kun pitää valoissakin säästää
no .. onhan näitä aina joukossa jotka ajavat corvetella ja asuvat vessassa ... kukin valitkoon elämäntapansa - mannelavetti
Hah, joku köyhä täällä kitisee, kun on pitänyt ostaa niin kallis auto, ettei enää ole varaa pitää sitä kunnossa ;-D ;-D ;-D
Aika säälittävää, kun ei ole enää varaa edes polttimoihin... eikä varmaan vilkkureleeseenkään, kun mersumiähet eivät sitäkään kehtaa käyttää.
No, eipä ihme, sehän tiedetään, minkä ihmisryhmän kulkupeli mersu on. Hyvässä seurassa olet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510822
- 817263
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445334- 654986
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764588Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334083- 472948
- 362865
- 402370
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per362134