Talavi tulloo ja kylymä. Minulla on ensimmäistä syksyä dieselauto ja siinä Webasto. Miten kauan te webastolliset yleensä pidätte sitä lämmitintä päällä missäkin ulkolämpötilassa? Sitä ei ilmeisesti huruuteta tuntikausia kovallakaan pakkasella? :)
Ja entä kun minulla on nykyinen työmatka vain n. 8 kilometriä, siinä ei paljon ehdi akku latautua. Tuleekohan tästä ongelma? Jossain sanottiin että Webastoa pitäisi yrittää pitää päällä vain sen aikaa, minkä autolla aikoo sitten ajaa. Mutta tuleeko auto kymmenen minuutin lämmittämisellä muuta kuin vihaiseksi, jos ulkona on pakkasta esim. 25 astetta?
WEBASTO
11
5808
Vastaukset
- ....
Kyllä tuota pätkää sahatessa akku loppuu jos webastoa pitää molemmissa päissä edes 30 minsaa päällä. 10 minsan käyttö on melko turhaa.
ei tainnut Webasto ollakaan oikea juttu minun normaalikäyttöön. Mutta se nyt sattui olemaan tuossa autossa...
Toki viikonloppuna ajan pitempiä matkoja, vähintään käyn 50 km päässä kääntymässä, mutta meneekö se akku viikolla tyhjäksi silti...
:(- riippuu
Ursa kirjoitti:
ei tainnut Webasto ollakaan oikea juttu minun normaalikäyttöön. Mutta se nyt sattui olemaan tuossa autossa...
Toki viikonloppuna ajan pitempiä matkoja, vähintään käyn 50 km päässä kääntymässä, mutta meneekö se akku viikolla tyhjäksi silti...
:(Toki riippuu aika tavalla akun kapasiteetistä. Nykyautoissa on vaan paljon virtasyöppöjä ja talvella muutenkin jäissä ollessaan akku latautuu heikommin.
Itse pärjäsin E-sarjalaisella (iso akku), tosin duuniin lähtiessä en sitten käyttänyt persgrillejä. Eli hieman jouduin mukavuudesta tinkimään. Kerran vaan meinasi perjantaina duunin pihassa akku loppua. Riitti hädintuskin starttaukseen. - Urpoko
riippuu kirjoitti:
Toki riippuu aika tavalla akun kapasiteetistä. Nykyautoissa on vaan paljon virtasyöppöjä ja talvella muutenkin jäissä ollessaan akku latautuu heikommin.
Itse pärjäsin E-sarjalaisella (iso akku), tosin duuniin lähtiessä en sitten käyttänyt persgrillejä. Eli hieman jouduin mukavuudesta tinkimään. Kerran vaan meinasi perjantaina duunin pihassa akku loppua. Riitti hädintuskin starttaukseen.Laita konehuoneeseen laturi, vaikka tuollainen:CTEK MULTI XS 3600 AKKULATURI
Sähköä se tietysti tarvitsee, mutta eiköhän sitä kaikilla kotona ole. - edellinen
Urpoko kirjoitti:
Laita konehuoneeseen laturi, vaikka tuollainen:CTEK MULTI XS 3600 AKKULATURI
Sähköä se tietysti tarvitsee, mutta eiköhän sitä kaikilla kotona ole.Eipä riitä roikat ja joku pulsu ne kuitenkin repisi. Viime talvena oli toinen akku takaboksissa, kun en heti löytänyt paikkaa ongelmajätteelle.
- Charles
Pitemmän päälle ajoaika pitäisi olla yhtä pitkä kuin Webaston käyttöaika, eli olet kuullut oikein. Minä käytän Webastoa normaalisti 10-15 minuuttia aamuisin. Eihän sillä hytti huoneenlämpöön tule, mutta on se kuitenkin tyhjää parempi. Moottori ehtii hiukan lämmetä, joten puhaltimesta tulee lämmintä ilmaa heti.
...minä en nyt niinkään sitä omaa mukavuutta ajattele, kun turkishaalarin saa kätevästi vedettyä päälle ;) mutta auton mukavuus tässä lähinnä on kyseessä. Eli sen verran lämmintä moottoritilaan ettei niin hirveäksi rääkkäykseksi menisi se käynnistys...
Käytätkö Webastoa vain varttitunnin myös kovilla pakkasilla?
Kokeilemalla se tietysti ajan kanssa selviää, kiitos sinulle ja kaikille muille vastauksista.- egege
Ursa kirjoitti:
...minä en nyt niinkään sitä omaa mukavuutta ajattele, kun turkishaalarin saa kätevästi vedettyä päälle ;) mutta auton mukavuus tässä lähinnä on kyseessä. Eli sen verran lämmintä moottoritilaan ettei niin hirveäksi rääkkäykseksi menisi se käynnistys...
Kokeilemalla se tietysti ajan kanssa selviää, kiitos sinulle ja kaikille muille vastauksista.itelläki webasto ja työmatka kestää 10 min.Jos on lämpöpylväässä johto kiinni niin silloinhan webasto käyttää suoraan sieltä virtaa eikä akku kulu? Voiko näin tehdä?
- akun mukaan
Ursa kirjoitti:
Kokeilemalla se tietysti ajan kanssa selviää, kiitos sinulle ja kaikille muille vastauksista.Tietystihän kovempi pakkanen vaatisi pidemmän lämmitysajan.
Mutta jos esim. 60 Ah akku sulla on niin ei sillä montaa päivää lämmitellä noin lyhyellä ajolla. Ja jos vielä käytät auton omaa lämmityspuhallinta sisätilan lämmittämiseen?
Nykyisissä WEBASTOissa on jännitteen tunnistin, joten sen Webaston ei pitäisi käynnistyä jos akussa voltteja ei ole tarpeeksi mutta teoriassa auto pitäisi vielä käynnistyä.
Mutta osta siihen niin iso akku kapasiteetiltaan kuin ilman suurempia muutostöitä saat asennettua.
Itselläni on 100 Ah akku niin ei ole ongelmia ollut.
Lisäksi autossani on boxi johon voi lähettää tekstiviestin joka taas ohjaa webastoa. Tämä ko.boxi lähettää myös kännykkääni viestin jos akun jännite on liian alhainen.(siis webasto ei käynnisty enää)
Lopuksi totean että voithan pitää sitä lämmitystä päällä 10-15 min ja lähteä sitten ajamaan mutta annat sen w:n olla päällä vielä vähän aikaa jos tai kun moottorinlämpö nousee lähelle normaalia niin sammuta se sitten. - AE111
egege kirjoitti:
itelläki webasto ja työmatka kestää 10 min.Jos on lämpöpylväässä johto kiinni niin silloinhan webasto käyttää suoraan sieltä virtaa eikä akku kulu? Voiko näin tehdä?
Ei ole Webastoista/Ebereistä kokemusta, mutta luulen, ettei tolppavirta tuohon auta. Oletan siis, että siinä on vielä lohkolämmitin, joka käyttää tolpasta saamaansa 230V vaihtovirtaa. Webasto ottaa sähkönsä akusta (12V tasavirta). Tuo vaatisi, että välissä on haaroitus ja joku muuntaja Webastolle. Tosin tuon voit ratkaista niin, että laitat lämpötolpasta sähköt erilliseen akkulaturiin, niin sitä mukaa kuin Webasto purkaa akkua, niin laturi lataa.
akun mukaan kirjoitti:
Tietystihän kovempi pakkanen vaatisi pidemmän lämmitysajan.
Mutta jos esim. 60 Ah akku sulla on niin ei sillä montaa päivää lämmitellä noin lyhyellä ajolla. Ja jos vielä käytät auton omaa lämmityspuhallinta sisätilan lämmittämiseen?
Nykyisissä WEBASTOissa on jännitteen tunnistin, joten sen Webaston ei pitäisi käynnistyä jos akussa voltteja ei ole tarpeeksi mutta teoriassa auto pitäisi vielä käynnistyä.
Mutta osta siihen niin iso akku kapasiteetiltaan kuin ilman suurempia muutostöitä saat asennettua.
Itselläni on 100 Ah akku niin ei ole ongelmia ollut.
Lisäksi autossani on boxi johon voi lähettää tekstiviestin joka taas ohjaa webastoa. Tämä ko.boxi lähettää myös kännykkääni viestin jos akun jännite on liian alhainen.(siis webasto ei käynnisty enää)
Lopuksi totean että voithan pitää sitä lämmitystä päällä 10-15 min ja lähteä sitten ajamaan mutta annat sen w:n olla päällä vielä vähän aikaa jos tai kun moottorinlämpö nousee lähelle normaalia niin sammuta se sitten.Kiitos kun jaksoitte vääntää rautalangasta, selvensi kyllä asiaa paljon, ja onneksi ennen akun tyhjentymistä tietämättömyyden takia.
Olis pitänyt ostaa se talo sieltä 40 km päästä niin ois ollu yks ongelma vähemmän. :P
Ehkä autoon on yksinkertaisesti hommattava kaksi akkua, joista Webasto käyttää vain toista. Tosin en tiedä millainen laskutoimitus niiden kestävyyteen / latausaikaan pitää tehdä. Tekstiviestiä en pysty tietääkseni omaan Webastoon lähettämään, enkä tiedä onko siinä jännitteen tunnistinta (auto on vm. 2003), niin pitkälle en ole opiskellut...
Eikä minulle tullut aikaisemmin mieleenkään että voihan sitä Webastoa tosiaan pitää päällä ajon aikanakin! :D No niin sitä vaan oppii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi422988Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj872896SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis1602802Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis2012095Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä141954- 1111949
Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi501569Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li371554Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön3691415- 871051