Turboauto talvella? Onko ongelmia?

Make

miten turboauto talvella? tuleeko ongelmia, eli
pitäisikö ottaa jotain juttuja erilailla huomioon
kuin lämpimillä keleillä. Kyseessä on ensimmäinen
turbopeli ja auto ei ole uudi vaan vm 88

18

4733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IC

      Kannattaa käyttää täys-synteettisiäöljyjä,koska
      turbo on niitä viimmeisiä paikkoja jonne öljy
      kulkeutuu.Turhan jähmeät öljyt viivyttävät
      voitelua entisestään. Lohkolämmitin auttaa myös
      asiaan.

      • Make

        homma, tuo öljyhomma on kyllä jo nyt hoidossa ja
        pakkasten tullen ajattelin taas vaihtaa talvea
        vasten. Lohkolämmitin myös löytyy.


    • Sumo

      Turbo meinaan jäätyy kovilla pakkasilla ja kone
      sammuu ja sitten se älytön teho. Tyhjäkäynnillä
      pitää ajaa ettei sudi koko ajan ;-) Eivaiskaan.
      Kyllä ne menee niinkuin muutkin, mutta muista aina
      lämmittää auto ennen revittämistä sillä kylmänä
      vermeet joutuvat koville. Ja ennen sammuttamista
      annat lämpöjen tasaantua tyhjäkäynnillä vähintäin
      minuutin (raskas jalka/ajo niin enemmän). Ja
      vaihda öljyt ja suodatin usein. Itse vaihdan 5 - 7
      tkm:n välein.

      • Make

        Kyllä on tarkoitus ajaa erittäin huolellisesti
        talvellakin. Varmasti lämmitän moottorin lohkolla
        ja tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä
        pakkasilla ja sama homma sammuttamisen kanssa.

        Lähinnä ajattelin, onko mitään normaalista
        poikkeavaa tarpeen tehdä.


      • ajaja
        Make kirjoitti:

        Kyllä on tarkoitus ajaa erittäin huolellisesti
        talvellakin. Varmasti lämmitän moottorin lohkolla
        ja tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä
        pakkasilla ja sama homma sammuttamisen kanssa.

        Lähinnä ajattelin, onko mitään normaalista
        poikkeavaa tarpeen tehdä.

        tuo lämpimäksi tyhjäkäyttäminen pakkasella ei ole
        mistään kotoisin. lämpenee paljon nopeammin kun
        lähdet heti ajamaan ja tulee halvemmaksi. eikä se
        auto siitä mihinkään hajoa kun et heti kylmänä
        revitä


      • Nippon
        ajaja kirjoitti:

        tuo lämpimäksi tyhjäkäyttäminen pakkasella ei ole
        mistään kotoisin. lämpenee paljon nopeammin kun
        lähdet heti ajamaan ja tulee halvemmaksi. eikä se
        auto siitä mihinkään hajoa kun et heti kylmänä
        revitä

        autolle pitää antaa jotain työtä kuten pientä
        kulkua eteenpäin tai jokin hyvä mäki ylös ihan
        sillain tavalliseen tapaan niin lämmöt nousevat.
        Älkääkä nyt sitten ruvetko valittaan että mäki on
        kauhea rasite kylmälle autolle,.. muuttakaa
        sitten pohjanmaalle niin ei tarvi
        miettiääääää!!!!!!!!!!!!!


      • Make
        ajaja kirjoitti:

        tuo lämpimäksi tyhjäkäyttäminen pakkasella ei ole
        mistään kotoisin. lämpenee paljon nopeammin kun
        lähdet heti ajamaan ja tulee halvemmaksi. eikä se
        auto siitä mihinkään hajoa kun et heti kylmänä
        revitä

        Joo tulihan se asia oikein sieltä, tuota en siis
        tarkoittanutkaan...

        Ideana juuri se, että pienen tyhjäkäymisen
        jälkeen moottorille töitä mutta ei mitään
        kummepia revityksiä, varsinkaan vajaalämpöisenä.


      • ajaja
        Make kirjoitti:

        Joo tulihan se asia oikein sieltä, tuota en siis
        tarkoittanutkaan...

        Ideana juuri se, että pienen tyhjäkäymisen
        jälkeen moottorille töitä mutta ei mitään
        kummepia revityksiä, varsinkaan vajaalämpöisenä.

        kerrohan vielä miksi sitä pitää yhtään
        tyhjäkäyttää?


      • Sumo
        Make kirjoitti:

        Kyllä on tarkoitus ajaa erittäin huolellisesti
        talvellakin. Varmasti lämmitän moottorin lohkolla
        ja tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä
        pakkasilla ja sama homma sammuttamisen kanssa.

        Lähinnä ajattelin, onko mitään normaalista
        poikkeavaa tarpeen tehdä.

        juuri sitä revittämistä. Ei se auto mitenkään
        pitkää tyhjäkäynnillä lämmittämistä vaadi, mutta
        et sitten runttaa pedaalia pohjaan ennen koneen
        (siis öljyjen) lämpiämistä. Vesihän lämpeää
        nopeammin ja tämän takia ainakin vanhassa
        turbopelissä kannattaa olla öljynlämpömittari.
        Mulla on 87 mallinen 200-sarjan
        turbointercoolervolvo ja se ainakin lämpeää paljon
        nopeammin kuin vastaava kaasaripeli sekä
        tyhjäkäynnillä että ajamalla.


    • Passat

      Mitään erikoista käsittelyä en talveksi ole
      moottorille antanut mutta kannattaa olla
      varovainen turbon potkun kanssa. Varsinkin
      vanhemmissa turbo saattaa tulla mukaan varsin
      äkäisesti kun ahtopaineet ovat nousseet. Itse
      kaipaan kovasti luistonestoa, se helpottaisi ajoa
      kovasti talvella.

    • EINARI

      Mulla ainakin suttii koko ajan!!Onko kellään
      muilla kokemuksia samankaltaisista
      ongelmista ja niiden korjaamisesta? Saavatkohan
      takuuhuollossa ne kuntoon, vaiko on komentti
      tyly "tyyppivika ,koita kestää"?

    • Make

      Niin siis perimmäinen syy miksi tätä kyselin oli
      lähinnä sen turbon takia, eli miten se reagoi,
      kun 20 asteen pakkasessa "räjäytetään" käyntiin?

      Lohkoahan käytetään aina kun se on mahdollista,
      mutta kuten kaikki tietävät aina ei ole sitä
      mahdollisuutta.

      • eurocub

        Ainoa oikea tapa on pitää moottorissa ne aiemmin
        mainitut hyvät öljyt. Turbo ei siitä
        kylmäkäynnistyksestä ole sen kummemmin herkempi
        kuin moottorikaan. Itseasiassa itse moottoriin
        kohdistuu kylmäkäynnistyksessä enemmän haittaa
        kuin ahtimelle. Ahtimessahan ei ole kuin 2-3
        laakeria kulumassa muta moottorissa on männät,
        laakerit... Ahtimen siivet lämpiävät pakokaasujen
        mukana samalla tavalla kuin kesäkelilläkin. Eli
        järki käteen kylmäkäynnistyksissä niin ahdetulla
        kuin ahtamattomallakin pelillä. Kaiken saa
        hajalle jos kylmältä koneelta pyytää täyttä tehoa
        heti.


      • Turbo IC

        Totuus on että kylmästä käynnistettäessä pitäisi
        lähteä mahd. pian liikkeelle. Näin saavutetaan
        nopeimmin normaali käyntilämpötila. Ei pidä
        kuitenkaan revittää ennen kuin lämmöt ovat
        nousseet normaaliin.
        Sammutettaessa konetta ei tarvitse käyttää
        tyhjäkäynnillä jos ajo on ollut normaalia.
        Riittää että kierrokset ovat laskeneet
        tyhjäkäynnin tasolle. Se tyhjäkäynnillä pitäminen
        johtuu vaan siitä että kun turbo pyörii nopeasti
        ja auto sammutetaan, niin öljyn kierto loppuu ja
        turbo pyörii "kuivana" hetken aikaa. Uudemmissa
        autoissa on paineakku, joka varaa turbolle
        riittävän öljyn.
        Kuitenkaan autoa ei pidä sammuttaa suoraan
        korkeilta kierroksilta.


      • Kölli
        Turbo IC kirjoitti:

        Totuus on että kylmästä käynnistettäessä pitäisi
        lähteä mahd. pian liikkeelle. Näin saavutetaan
        nopeimmin normaali käyntilämpötila. Ei pidä
        kuitenkaan revittää ennen kuin lämmöt ovat
        nousseet normaaliin.
        Sammutettaessa konetta ei tarvitse käyttää
        tyhjäkäynnillä jos ajo on ollut normaalia.
        Riittää että kierrokset ovat laskeneet
        tyhjäkäynnin tasolle. Se tyhjäkäynnillä pitäminen
        johtuu vaan siitä että kun turbo pyörii nopeasti
        ja auto sammutetaan, niin öljyn kierto loppuu ja
        turbo pyörii "kuivana" hetken aikaa. Uudemmissa
        autoissa on paineakku, joka varaa turbolle
        riittävän öljyn.
        Kuitenkaan autoa ei pidä sammuttaa suoraan
        korkeilta kierroksilta.

        että, se jälkikäyttö tarvitaan myös siksi, että
        turbo on niin kuuma revittelyn jälkeen, että
        pysähtynyt öljy "palaa" siellä laakereissa ja
        turbo siksi leikkaa kiinni jos öljynkierto liian
        aikaisin pysäytetään. Mitä tarkoitat
        normaaliajolla?
        Ainakin mun ohjekirjassa jälkikäyttöä vaaditaan,
        jos nopeus on 80km/h niin 20s ja 2 min jos
        120km/h tai yli.


      • TBO
        Kölli kirjoitti:

        että, se jälkikäyttö tarvitaan myös siksi, että
        turbo on niin kuuma revittelyn jälkeen, että
        pysähtynyt öljy "palaa" siellä laakereissa ja
        turbo siksi leikkaa kiinni jos öljynkierto liian
        aikaisin pysäytetään. Mitä tarkoitat
        normaaliajolla?
        Ainakin mun ohjekirjassa jälkikäyttöä vaaditaan,
        jos nopeus on 80km/h niin 20s ja 2 min jos
        120km/h tai yli.

        Ja siinä jälkikäytössä ei sitten kyllä riitä
        pelkkä tyhjäkäynti, mieluimmin vähän runsaammin
        kierrosta mittariin n.2500 r/min, ettei öljy pala
        kiinni.
        En sitten tietenkään tarkoita mitään paikallaan
        huudattamista!!!!!!!!!


      • T16

        Kylmäkäynnistys on aivan samanlainen kuin
        vapaastihengittävällä, siinä ei ole mitään
        erikoisuuksia. Turbohan alkaa käynnistyksen
        jälkeen lämmetä muutamassa sekunnissa kuten
        pakosarjakin. Tärkeää on kuitenkin, että koneessa
        on hyvät täyssynteettiset öljyt ja että
        ajoon lähdettyä paineita ei turhaan nostella,
        ennenkuin kone on hieman lämmennyt.


      • Kölli
        TBO kirjoitti:

        Ja siinä jälkikäytössä ei sitten kyllä riitä
        pelkkä tyhjäkäynti, mieluimmin vähän runsaammin
        kierrosta mittariin n.2500 r/min, ettei öljy pala
        kiinni.
        En sitten tietenkään tarkoita mitään paikallaan
        huudattamista!!!!!!!!!

        2500rpm mun auto menee yli 100km/h. Tarkoitit
        ilmeisesti Bensaturboa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5037
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe