miten turboauto talvella? tuleeko ongelmia, eli
pitäisikö ottaa jotain juttuja erilailla huomioon
kuin lämpimillä keleillä. Kyseessä on ensimmäinen
turbopeli ja auto ei ole uudi vaan vm 88
Turboauto talvella? Onko ongelmia?
18
4733
Vastaukset
- IC
Kannattaa käyttää täys-synteettisiäöljyjä,koska
turbo on niitä viimmeisiä paikkoja jonne öljy
kulkeutuu.Turhan jähmeät öljyt viivyttävät
voitelua entisestään. Lohkolämmitin auttaa myös
asiaan.- Make
homma, tuo öljyhomma on kyllä jo nyt hoidossa ja
pakkasten tullen ajattelin taas vaihtaa talvea
vasten. Lohkolämmitin myös löytyy.
- Sumo
Turbo meinaan jäätyy kovilla pakkasilla ja kone
sammuu ja sitten se älytön teho. Tyhjäkäynnillä
pitää ajaa ettei sudi koko ajan ;-) Eivaiskaan.
Kyllä ne menee niinkuin muutkin, mutta muista aina
lämmittää auto ennen revittämistä sillä kylmänä
vermeet joutuvat koville. Ja ennen sammuttamista
annat lämpöjen tasaantua tyhjäkäynnillä vähintäin
minuutin (raskas jalka/ajo niin enemmän). Ja
vaihda öljyt ja suodatin usein. Itse vaihdan 5 - 7
tkm:n välein.- Make
Kyllä on tarkoitus ajaa erittäin huolellisesti
talvellakin. Varmasti lämmitän moottorin lohkolla
ja tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä
pakkasilla ja sama homma sammuttamisen kanssa.
Lähinnä ajattelin, onko mitään normaalista
poikkeavaa tarpeen tehdä. - ajaja
Make kirjoitti:
Kyllä on tarkoitus ajaa erittäin huolellisesti
talvellakin. Varmasti lämmitän moottorin lohkolla
ja tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä
pakkasilla ja sama homma sammuttamisen kanssa.
Lähinnä ajattelin, onko mitään normaalista
poikkeavaa tarpeen tehdä.tuo lämpimäksi tyhjäkäyttäminen pakkasella ei ole
mistään kotoisin. lämpenee paljon nopeammin kun
lähdet heti ajamaan ja tulee halvemmaksi. eikä se
auto siitä mihinkään hajoa kun et heti kylmänä
revitä - Nippon
ajaja kirjoitti:
tuo lämpimäksi tyhjäkäyttäminen pakkasella ei ole
mistään kotoisin. lämpenee paljon nopeammin kun
lähdet heti ajamaan ja tulee halvemmaksi. eikä se
auto siitä mihinkään hajoa kun et heti kylmänä
revitäautolle pitää antaa jotain työtä kuten pientä
kulkua eteenpäin tai jokin hyvä mäki ylös ihan
sillain tavalliseen tapaan niin lämmöt nousevat.
Älkääkä nyt sitten ruvetko valittaan että mäki on
kauhea rasite kylmälle autolle,.. muuttakaa
sitten pohjanmaalle niin ei tarvi
miettiääääää!!!!!!!!!!!!! - Make
ajaja kirjoitti:
tuo lämpimäksi tyhjäkäyttäminen pakkasella ei ole
mistään kotoisin. lämpenee paljon nopeammin kun
lähdet heti ajamaan ja tulee halvemmaksi. eikä se
auto siitä mihinkään hajoa kun et heti kylmänä
revitäJoo tulihan se asia oikein sieltä, tuota en siis
tarkoittanutkaan...
Ideana juuri se, että pienen tyhjäkäymisen
jälkeen moottorille töitä mutta ei mitään
kummepia revityksiä, varsinkaan vajaalämpöisenä. - ajaja
Make kirjoitti:
Joo tulihan se asia oikein sieltä, tuota en siis
tarkoittanutkaan...
Ideana juuri se, että pienen tyhjäkäymisen
jälkeen moottorille töitä mutta ei mitään
kummepia revityksiä, varsinkaan vajaalämpöisenä.kerrohan vielä miksi sitä pitää yhtään
tyhjäkäyttää? - Sumo
Make kirjoitti:
Kyllä on tarkoitus ajaa erittäin huolellisesti
talvellakin. Varmasti lämmitän moottorin lohkolla
ja tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtöä
pakkasilla ja sama homma sammuttamisen kanssa.
Lähinnä ajattelin, onko mitään normaalista
poikkeavaa tarpeen tehdä.juuri sitä revittämistä. Ei se auto mitenkään
pitkää tyhjäkäynnillä lämmittämistä vaadi, mutta
et sitten runttaa pedaalia pohjaan ennen koneen
(siis öljyjen) lämpiämistä. Vesihän lämpeää
nopeammin ja tämän takia ainakin vanhassa
turbopelissä kannattaa olla öljynlämpömittari.
Mulla on 87 mallinen 200-sarjan
turbointercoolervolvo ja se ainakin lämpeää paljon
nopeammin kuin vastaava kaasaripeli sekä
tyhjäkäynnillä että ajamalla.
- Passat
Mitään erikoista käsittelyä en talveksi ole
moottorille antanut mutta kannattaa olla
varovainen turbon potkun kanssa. Varsinkin
vanhemmissa turbo saattaa tulla mukaan varsin
äkäisesti kun ahtopaineet ovat nousseet. Itse
kaipaan kovasti luistonestoa, se helpottaisi ajoa
kovasti talvella. - EINARI
Mulla ainakin suttii koko ajan!!Onko kellään
muilla kokemuksia samankaltaisista
ongelmista ja niiden korjaamisesta? Saavatkohan
takuuhuollossa ne kuntoon, vaiko on komentti
tyly "tyyppivika ,koita kestää"? - Make
Niin siis perimmäinen syy miksi tätä kyselin oli
lähinnä sen turbon takia, eli miten se reagoi,
kun 20 asteen pakkasessa "räjäytetään" käyntiin?
Lohkoahan käytetään aina kun se on mahdollista,
mutta kuten kaikki tietävät aina ei ole sitä
mahdollisuutta.- eurocub
Ainoa oikea tapa on pitää moottorissa ne aiemmin
mainitut hyvät öljyt. Turbo ei siitä
kylmäkäynnistyksestä ole sen kummemmin herkempi
kuin moottorikaan. Itseasiassa itse moottoriin
kohdistuu kylmäkäynnistyksessä enemmän haittaa
kuin ahtimelle. Ahtimessahan ei ole kuin 2-3
laakeria kulumassa muta moottorissa on männät,
laakerit... Ahtimen siivet lämpiävät pakokaasujen
mukana samalla tavalla kuin kesäkelilläkin. Eli
järki käteen kylmäkäynnistyksissä niin ahdetulla
kuin ahtamattomallakin pelillä. Kaiken saa
hajalle jos kylmältä koneelta pyytää täyttä tehoa
heti. - Turbo IC
Totuus on että kylmästä käynnistettäessä pitäisi
lähteä mahd. pian liikkeelle. Näin saavutetaan
nopeimmin normaali käyntilämpötila. Ei pidä
kuitenkaan revittää ennen kuin lämmöt ovat
nousseet normaaliin.
Sammutettaessa konetta ei tarvitse käyttää
tyhjäkäynnillä jos ajo on ollut normaalia.
Riittää että kierrokset ovat laskeneet
tyhjäkäynnin tasolle. Se tyhjäkäynnillä pitäminen
johtuu vaan siitä että kun turbo pyörii nopeasti
ja auto sammutetaan, niin öljyn kierto loppuu ja
turbo pyörii "kuivana" hetken aikaa. Uudemmissa
autoissa on paineakku, joka varaa turbolle
riittävän öljyn.
Kuitenkaan autoa ei pidä sammuttaa suoraan
korkeilta kierroksilta. - Kölli
Turbo IC kirjoitti:
Totuus on että kylmästä käynnistettäessä pitäisi
lähteä mahd. pian liikkeelle. Näin saavutetaan
nopeimmin normaali käyntilämpötila. Ei pidä
kuitenkaan revittää ennen kuin lämmöt ovat
nousseet normaaliin.
Sammutettaessa konetta ei tarvitse käyttää
tyhjäkäynnillä jos ajo on ollut normaalia.
Riittää että kierrokset ovat laskeneet
tyhjäkäynnin tasolle. Se tyhjäkäynnillä pitäminen
johtuu vaan siitä että kun turbo pyörii nopeasti
ja auto sammutetaan, niin öljyn kierto loppuu ja
turbo pyörii "kuivana" hetken aikaa. Uudemmissa
autoissa on paineakku, joka varaa turbolle
riittävän öljyn.
Kuitenkaan autoa ei pidä sammuttaa suoraan
korkeilta kierroksilta.että, se jälkikäyttö tarvitaan myös siksi, että
turbo on niin kuuma revittelyn jälkeen, että
pysähtynyt öljy "palaa" siellä laakereissa ja
turbo siksi leikkaa kiinni jos öljynkierto liian
aikaisin pysäytetään. Mitä tarkoitat
normaaliajolla?
Ainakin mun ohjekirjassa jälkikäyttöä vaaditaan,
jos nopeus on 80km/h niin 20s ja 2 min jos
120km/h tai yli. - TBO
Kölli kirjoitti:
että, se jälkikäyttö tarvitaan myös siksi, että
turbo on niin kuuma revittelyn jälkeen, että
pysähtynyt öljy "palaa" siellä laakereissa ja
turbo siksi leikkaa kiinni jos öljynkierto liian
aikaisin pysäytetään. Mitä tarkoitat
normaaliajolla?
Ainakin mun ohjekirjassa jälkikäyttöä vaaditaan,
jos nopeus on 80km/h niin 20s ja 2 min jos
120km/h tai yli.Ja siinä jälkikäytössä ei sitten kyllä riitä
pelkkä tyhjäkäynti, mieluimmin vähän runsaammin
kierrosta mittariin n.2500 r/min, ettei öljy pala
kiinni.
En sitten tietenkään tarkoita mitään paikallaan
huudattamista!!!!!!!!! - T16
Kylmäkäynnistys on aivan samanlainen kuin
vapaastihengittävällä, siinä ei ole mitään
erikoisuuksia. Turbohan alkaa käynnistyksen
jälkeen lämmetä muutamassa sekunnissa kuten
pakosarjakin. Tärkeää on kuitenkin, että koneessa
on hyvät täyssynteettiset öljyt ja että
ajoon lähdettyä paineita ei turhaan nostella,
ennenkuin kone on hieman lämmennyt. - Kölli
TBO kirjoitti:
Ja siinä jälkikäytössä ei sitten kyllä riitä
pelkkä tyhjäkäynti, mieluimmin vähän runsaammin
kierrosta mittariin n.2500 r/min, ettei öljy pala
kiinni.
En sitten tietenkään tarkoita mitään paikallaan
huudattamista!!!!!!!!!2500rpm mun auto menee yli 100km/h. Tarkoitit
ilmeisesti Bensaturboa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850