pitkät öljynvaihtovälit

oel

Nykyään aika moni automerkki niistää huoltokuluja
venyttämällä mm. öljynvaihtovälejä. Millä
merkeillä (ja miten pitkiä) vaihtovälejä
markkinoidaan. Esim. VAG:n dieseleillä tuntuu
olevan jopa 50.000 km. Aika hurjalta kuullostaa -
toisaalta kai öljytkin ovat kehittyneet.

M-B, BMW, muut???

25

1604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nismo

      trendi on selkeä. kai ne öljyt ja moottoritkin
      ovat sitten niin kehittyneitä että moinen
      toiminta on hyväksi havaittu. mutta onhan meillä
      joillakin merkeillä maahantuoja kuitenkin antanut
      uudet ohjeet, eli hieman lyhentänyt vaihtoväliä.
      ilmeisesti meillä talvi vaikuttaa asiaan. ja
      eikös sellainenkin nyrkkisääntö ole (ainakin
      ollut) että jos ei kilometrejä tule paljon, olisi
      öljyt joka tapauksessa hyvä vaihtaa kerran
      vuodessa?

      • jta

        Suomen talvessa korostuu entisestään öljyn sekaan tiivistyvän kosteuden merkitys.

        Eli jos autolla ajetaan pääsääntöisesti vain kaupungissa lyhyttä matkaa, jolloin kone ei lämpiä kunnolla ja käy lämpimänä riittävän pitkää aikaa tiivistyy kosteus koneen sisällä vedeksi ja jää pyörimään öljyn joukkoon heikentäen sen ominaisuuksia.


    • vaihtovälit

      Ainakin Nissanilla on eka (vapaaehtoinen, mutta
      ilmainen) öljynvaihto jo 2000km kohdalla, vaikka
      takuu edellyttää vaihtoa vasta 15tkm:ssä.

      Näkemykseni mukaan öljyt / moottorit eivät ole
      parantuneet niin paljon että vaihtoväli voisi olla
      esim. 50tkm. Varmuudella auto kestää
      tuollaisellakin vaihtovälillä muutaman vuoden
      (riippuu tietysti ajomäärästä), mutta ei ole ns.
      kestävänkehityksen mukaista kuluttaa moottoria
      turhaan ajamalla vanhoilla öljyillä.

      Tosin moni ajaa sen 3 vuotta ja vaihtaa uuteen.
      Silloin on aivan sama miten öljyjä koneeseen
      vaihtaa tai on vaihtamatta, kunhan sitä vain on
      riittävästi.

      Itse ainakin, vaikka vaihdan auton noin 3 välein,
      teen öljynvaihdot 10tkm välein. En halua kenenkään
      ostavan siistin näköistä autoa, jonka kone on
      mennyttä kalua.

      • Öööliä läikkyy

        Mitä sitä vaihteleen öljyjä, ei ne Ameeerikan
        unelma maassakaan niitä vaihda koskaan, vaan
        lisäilee. Öljyt on niiiiiiin paljon kehittyneet,
        että ne ovat nyt ihmeöljyjä, ettei kannata edes
        lisätä, riittää kun on joskus näyttänyt
        öljypurkkia koneelle.

        Sitten tosi elämään. Lukekaa autolehtiä ym. Esim
        VTT:llä on testattu, että öljyt ei ole sen
        kummoisempia, kuin ennenkään--->vanhenevat todella
        nopeata.
        Suositus:
        Bensiinikäyttöiset vapaastihengittävät, vaihtoväli
        10tkm.
        Bensiinikäyttöiset turbot, vaihtoväli 5tkm.
        Näin toimii järki-ihmiset, jotka kuuntelevat muita
        kuin markkinamiehiä (kysy lisää vaikka korjaajilta
        em. mottorikorjaajat).


      • Nukki
        Öööliä läikkyy kirjoitti:

        Mitä sitä vaihteleen öljyjä, ei ne Ameeerikan
        unelma maassakaan niitä vaihda koskaan, vaan
        lisäilee. Öljyt on niiiiiiin paljon kehittyneet,
        että ne ovat nyt ihmeöljyjä, ettei kannata edes
        lisätä, riittää kun on joskus näyttänyt
        öljypurkkia koneelle.

        Sitten tosi elämään. Lukekaa autolehtiä ym. Esim
        VTT:llä on testattu, että öljyt ei ole sen
        kummoisempia, kuin ennenkään--->vanhenevat todella
        nopeata.
        Suositus:
        Bensiinikäyttöiset vapaastihengittävät, vaihtoväli
        10tkm.
        Bensiinikäyttöiset turbot, vaihtoväli 5tkm.
        Näin toimii järki-ihmiset, jotka kuuntelevat muita
        kuin markkinamiehiä (kysy lisää vaikka korjaajilta
        em. mottorikorjaajat).

        Nykyaikaisilla synteettisillä öljyillä voi ajaa
        vaikka 50tkm. Ei säry koneet.


      • ...Vaan ei kannata
        Nukki kirjoitti:

        Nykyaikaisilla synteettisillä öljyillä voi ajaa
        vaikka 50tkm. Ei säry koneet.

        ???


      • Simo

        Yksi syy pidempiin vaihtoväleihin on tarkentunut
        polttoaineen syöttö. Enää ei tarvita ylimääräistä
        polttoainetta pitämään auto käynnissä
        kylmänäkään, vaan aina syötetään vain tarvittava
        määrä ainetta sylinteriin. Tämän vuoksi
        polttoaineen öljyn huuhtelu on vähäisempää, eikä
        öljyn joukossa ole niin paljoa polttoainetta kuin
        ennen.

        Toiseksi tietokoneaikakaudella moottorin
        suunnittelukin on tarkentunut ja mm. voitelu
        voidaan kohdistaa oikeaan paikkaan ja vielä oikea
        määrä.


      • Hoonaaja
        Nukki kirjoitti:

        Nykyaikaisilla synteettisillä öljyillä voi ajaa
        vaikka 50tkm. Ei säry koneet.

        Taas joku, joka uskoo kaiken mitä mainostajat
        kertoo.

        Älkää nyt hyvät ihmiset ajako niillä
        kotteroillanne yli 10tkm samoilla öljyillä missään
        nimessä, jos haluatte pitää moottorin edes
        siedettävässä kunnossa, vaikka teillä olisi kuinka
        uusi, hienosti rakennettu, tiukat toleranssit
        omaava, super hyper tietokone valvottu ruiskutus
        järjestelmä jne mottori.


      • joo-o...
        Simo kirjoitti:

        Yksi syy pidempiin vaihtoväleihin on tarkentunut
        polttoaineen syöttö. Enää ei tarvita ylimääräistä
        polttoainetta pitämään auto käynnissä
        kylmänäkään, vaan aina syötetään vain tarvittava
        määrä ainetta sylinteriin. Tämän vuoksi
        polttoaineen öljyn huuhtelu on vähäisempää, eikä
        öljyn joukossa ole niin paljoa polttoainetta kuin
        ennen.

        Toiseksi tietokoneaikakaudella moottorin
        suunnittelukin on tarkentunut ja mm. voitelu
        voidaan kohdistaa oikeaan paikkaan ja vielä oikea
        määrä.

        se VAG:in pitkät vaihtovälit ovat. Vasta sitten
        kun EDISTYKSELLISEN moottoritekniikan omaavat
        toyota ja honda siirtyvät tuohon järjestelmään
        niin sen voi olettaa olevan totta....


      • Scheisse
        joo-o... kirjoitti:

        se VAG:in pitkät vaihtovälit ovat. Vasta sitten
        kun EDISTYKSELLISEN moottoritekniikan omaavat
        toyota ja honda siirtyvät tuohon järjestelmään
        niin sen voi olettaa olevan totta....

        Naapuri lisäilee VAG paskattiinsa öljyä vähän väliä. Yrittää piilossa tehdä mutta pari kertaa on jääny kiinni :) Kerran sitten tarkistettiin oikein yhdessä öljyt... Oli aivan helev*tin mustat -> meni tekeen öljyn vaihdon. Itselläni on 10tkm öljynvaihtoväli mutta ajotavasta ja -olosuhteista johtuen vaihdan öljyt 5tkm välein. Onpahan tuoreet ja puhtaat öljyt suojaamassa tehoja. Mutta tätähän ei normaali filttihattuautoilja ymmärrä kun muutenkin ajetaan 5 vaihteella 40km/h ja ihmetellään sitten kun tuntuu että siinä 2 litran koneessa ei oo vetoa kun kone on karstanen.

        Vaikka sanottaisiin että autossa on 30tkm öljynvaihtoväli tarkoittaa se vain optimi olosuhteissa. Yleensä siellä on myös maininta "tai kerran vuodessa" tai "tai useammin olosuhteista riippuen". Nämä kohdat suurinosa jättää huomioimatta koska eihän auton ohjekirjaa tarvitse lukea. Ja sitten ihmetellään kun huolto ei mene takuuseen :)

        Autoilussa, niin autolla ajamisessa kuin siitä huolehtimisessa pitää käyttää järkeä eikä uskoa mainoksiin tms.


      • Janne
        joo-o... kirjoitti:

        se VAG:in pitkät vaihtovälit ovat. Vasta sitten
        kun EDISTYKSELLISEN moottoritekniikan omaavat
        toyota ja honda siirtyvät tuohon järjestelmään
        niin sen voi olettaa olevan totta....

        Hondahan venytti jo 70-luvulla vaihtovälin 12000 km:iin ja otti Accordissa käyttöön 2,5 litran öljymäärän. Aika rankkaa sen ajan öljyille... Siihen aikaan oli yleisesti käytössä 5000 km:n vaihtoväli ja 4 litran tilavuus.

        Niinpä nuo vanhat 1,6:set olivatkin öljysyöppöjä jo 100000 ajettuina...


      • joo-o...
        Scheisse kirjoitti:

        Naapuri lisäilee VAG paskattiinsa öljyä vähän väliä. Yrittää piilossa tehdä mutta pari kertaa on jääny kiinni :) Kerran sitten tarkistettiin oikein yhdessä öljyt... Oli aivan helev*tin mustat -> meni tekeen öljyn vaihdon. Itselläni on 10tkm öljynvaihtoväli mutta ajotavasta ja -olosuhteista johtuen vaihdan öljyt 5tkm välein. Onpahan tuoreet ja puhtaat öljyt suojaamassa tehoja. Mutta tätähän ei normaali filttihattuautoilja ymmärrä kun muutenkin ajetaan 5 vaihteella 40km/h ja ihmetellään sitten kun tuntuu että siinä 2 litran koneessa ei oo vetoa kun kone on karstanen.

        Vaikka sanottaisiin että autossa on 30tkm öljynvaihtoväli tarkoittaa se vain optimi olosuhteissa. Yleensä siellä on myös maininta "tai kerran vuodessa" tai "tai useammin olosuhteista riippuen". Nämä kohdat suurinosa jättää huomioimatta koska eihän auton ohjekirjaa tarvitse lukea. Ja sitten ihmetellään kun huolto ei mene takuuseen :)

        Autoilussa, niin autolla ajamisessa kuin siitä huolehtimisessa pitää käyttää järkeä eikä uskoa mainoksiin tms.

        tietoviisas! VW:llä on käytössä long-life huolto
        ja se toimii siten, että tietokone valvoo
        erilaisia asioita. Siellä on mm. öljyn
        viskositeetin tunnistin ja valvontaa suoritetaan
        ajotyylin, lämpöjen ja käytetyn polttoaine määrän
        valossa. Öljyn mustalla vvärillä ei ole
        merkitystä sen kuntoon. Myöskään karstaisuus ei
        vaikuta öljyn kestoon. Itse en ole joutunut
        lisäämään koskaan VW:hen öljyä, joten onko e
        kenties vialla?


      • Scheisse
        joo-o... kirjoitti:

        tietoviisas! VW:llä on käytössä long-life huolto
        ja se toimii siten, että tietokone valvoo
        erilaisia asioita. Siellä on mm. öljyn
        viskositeetin tunnistin ja valvontaa suoritetaan
        ajotyylin, lämpöjen ja käytetyn polttoaine määrän
        valossa. Öljyn mustalla vvärillä ei ole
        merkitystä sen kuntoon. Myöskään karstaisuus ei
        vaikuta öljyn kestoon. Itse en ole joutunut
        lisäämään koskaan VW:hen öljyä, joten onko e
        kenties vialla?

        ...se, että öljy on mustaa kertoo vain siitä että
        se toimii niinkuin pitääkin, mutta se että se on
        jo muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kuin
        pikeä ja pitäs vielä 15000mk ajella niin on
        minusta hiukan arveluttavaa... Omahan on autosi
        ei mua sun autos kiinnosta. Tuskin itseäsikään
        jos se ei oo sun oma!

        Vaikka kuinka mainostetaan pitkiä vaihtovälejä ja
        vaikka kuinka olisi TIETOkonetta mittaamassa
        öljyn arvoja niin järkeä pitää käyttää. Ajaahan
        jenkitkin öljyjä vaihtamatta koko auton
        elinkaaren ajan - ne vaan lisää motoruppia kun
        alkaa köhimään.

        Niin ja eihän tuo vaihtoväli ole niin
        merkityksellinen noissa VAG:n heikkotehoisissa
        koneissa. Asia sitten erikseen niissä
        tehokkaammissa ja turboissa. Valitettavasti VAG
        jo jakelee niitä vähän kaikille filttihatuille.
        Parhaimpia ne jotka ajelee turboilla ja huudattaa
        niitä jo kylmänä täysillä samoin kun sammuttaa
        kovan ajon jälkeen heti... Hih, mennään pari
        vuotta eteenpäin... kalliksi tulee...


      • joo-o...
        Scheisse kirjoitti:

        ...se, että öljy on mustaa kertoo vain siitä että
        se toimii niinkuin pitääkin, mutta se että se on
        jo muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kuin
        pikeä ja pitäs vielä 15000mk ajella niin on
        minusta hiukan arveluttavaa... Omahan on autosi
        ei mua sun autos kiinnosta. Tuskin itseäsikään
        jos se ei oo sun oma!

        Vaikka kuinka mainostetaan pitkiä vaihtovälejä ja
        vaikka kuinka olisi TIETOkonetta mittaamassa
        öljyn arvoja niin järkeä pitää käyttää. Ajaahan
        jenkitkin öljyjä vaihtamatta koko auton
        elinkaaren ajan - ne vaan lisää motoruppia kun
        alkaa köhimään.

        Niin ja eihän tuo vaihtoväli ole niin
        merkityksellinen noissa VAG:n heikkotehoisissa
        koneissa. Asia sitten erikseen niissä
        tehokkaammissa ja turboissa. Valitettavasti VAG
        jo jakelee niitä vähän kaikille filttihatuille.
        Parhaimpia ne jotka ajelee turboilla ja huudattaa
        niitä jo kylmänä täysillä samoin kun sammuttaa
        kovan ajon jälkeen heti... Hih, mennään pari
        vuotta eteenpäin... kalliksi tulee...

        se tietokone ja anturit sen öljyn kunnon kertovat
        kuin sinun ammattitaitosi silmämääräisesti. Ja
        tuskin se on VW:n vika jos ajajat eivät tiedä
        miten autoa käsitellään, eli olipahan turbo tai
        ei, niin kylmää moottoria ei ikinä saa
        ryntäyttää! Ja jos sinulla öljy menee pien
        näköiseksi niin autossasi on luultavasti vikaa!


    • Mobil

      Kannattaa muistaa, että tiheämmästä vaihdosta ei
      ainakaan haittaa ole.

      • joo-o...

        Siitä tulee uskomaton määrä jätettä kun kaikki
        vaihtavat öljynsä liian usein. Lisäksi öljyfirmat
        ja huollot kiittävät ja kumartavat onnellisina.


    • Adolf

      Natsithan ajaa autolla kuin autolla 100-150tkm
      ilman öljynvaihtoa. Ja siiten ihmetellään ku
      moottori hajoaa :D

      ps. Ja tämä on totta!

      • johan on jutut!

        sitten tunnet?


      • me
        johan on jutut! kirjoitti:

        sitten tunnet?

        Ja on tainnut moottoritekniikka parantua sitten 40-luvun, saatikka öljyt.

        Tervetuloa 21. vuosisadalle.


      • adolf
        johan on jutut! kirjoitti:

        sitten tunnet?

        en onneks montaa tunne mutta muutaman hemmon joka
        tuonut autoja euroopasta toistakymmentä vuotta
        joten tieto on sieltä peräisin, ja tämä on tosi.
        Vai voitko selittää 150tkm ajetun auton saksassa
        johon on tehty juuri koneremontti??? selitykset
        ovat 1. mittarista ruuvattu 300tkm pois tai
        öljyjä ei ole vaihdettu...


      • johan on jutut!
        adolf kirjoitti:

        en onneks montaa tunne mutta muutaman hemmon joka
        tuonut autoja euroopasta toistakymmentä vuotta
        joten tieto on sieltä peräisin, ja tämä on tosi.
        Vai voitko selittää 150tkm ajetun auton saksassa
        johon on tehty juuri koneremontti??? selitykset
        ovat 1. mittarista ruuvattu 300tkm pois tai
        öljyjä ei ole vaihdettu...

        kaikki sakut eivät ole natseja! On loukkaavaa
        kirjoittaa tuollaista. Toiseksi autot sakulassa
        ovat hieman erilaisessa asemassa kuin täällä
        kotomaassa jossa niillä ajellaan yleensä
        hissukseen. Lisäksi autot eivät ole kovin
        kalliita kuten täällä joten käsittely ei aina ole
        yhtä varovaista. Itse en teoriaasi usko.
        Moottoriremppaan riittää se, että vedetään
        bahnalla pitkään lujaa ja ei tarkasteta öljyn
        määrää. Sitten lähdetään uudelleen ja hups! Ei
        olekaan tarpeeksi öljyä kun on ajettu vähän
        aikaa. Hyväkin peli alkaa nimittäin viedä öljyä
        kun mennään kovaa!


      • Scheisse
        johan on jutut! kirjoitti:

        kaikki sakut eivät ole natseja! On loukkaavaa
        kirjoittaa tuollaista. Toiseksi autot sakulassa
        ovat hieman erilaisessa asemassa kuin täällä
        kotomaassa jossa niillä ajellaan yleensä
        hissukseen. Lisäksi autot eivät ole kovin
        kalliita kuten täällä joten käsittely ei aina ole
        yhtä varovaista. Itse en teoriaasi usko.
        Moottoriremppaan riittää se, että vedetään
        bahnalla pitkään lujaa ja ei tarkasteta öljyn
        määrää. Sitten lähdetään uudelleen ja hups! Ei
        olekaan tarpeeksi öljyä kun on ajettu vähän
        aikaa. Hyväkin peli alkaa nimittäin viedä öljyä
        kun mennään kovaa!

        ...sakullekin on se auto tärkeä. Vaikka autot on
        halpoja ja ajetaan kovaa, niin kyllä tuntuu, että
        huollot tehdään tarkemmin. Eli kun suomessa
        ihmetellään, että mikä _paja_ tekis halvimmalla
        huollot jo 10.000 huollon jälkeen. Niin Saksassa
        luotetaan siihen merkin omaan huoltoon, rahasta
        välittämättä. Tottakai poikkeuksiakin löytyy.
        Etenkin jos auto on jo toisella omistajalla.

        Kyllä mä kuitenkin luulisin, että Suomeen on
        tuotu autoja joihin on tehty koneremppa sen
        takia, että ne on aika paljon enemmän ajettuja
        kuin mitä mittarissa lukee. Ja riski kasvaa aina
        enemmän jos auton myy 2. omistaja. Se
        ensimmäinenkin on jo saattanut _ruuvauttaa_
        mittaria ja toinen jatkaa... Vähemmästäkin jää
        tarpeelliset huollot tekemättä. Esim eka omistaja
        on jättäny suurenhuollon väliin ja ruuvannu
        mittaria. 2. omistaja ostaa auton ja teettä
        vaikka se suurenrempan 50000km liian myöhään :)


    • Jean

      Pituus ei ratkaise vaan tekniikka. Jaa, niin
      autoista puheenollen minä vaihdan Mobil ykköset
      kymppitonnin välein Pösö dieseliin ja hyvin se on
      raksuttanut kohta puoli miljoonaa kilometriä.
      Eikä vielä kututakkaan kun litran vaihtovälillä.

    • Anonyymi

      Liian pitkiä ovat vaihtovälit monella merkillä. Sopiva vaihtoväli moottoriöljylle on 15 000 km tai 1 vuosi. Kustannuksena tällä ei ole suurta merkitystä mutta kun tulee ongelmia ylipitkän huoltovälin vuoksi asia muuttuu. Sama koskee vaihteistoöljyn vaihtoa. Moni valmistaja ei määrittele vaihtoväliä lainkaan.

    • Anonyymi
      UUSI

      jep.. esim uudet 0w-20 ... todella on ohutta öljyä ja jos ajaa pitempään niin vielä ohuempaa varsinkin jos talvella ajelee lyhyttä matkaa... mielestäni 0w-20 öljyille on 10.000 max kilsat. mitä rikkaampi omistaja niin sitä pihimpi...sama virsi soi heillä päässä ,ei kannata,ei kannata, maksaa ,maksaa.. köyhät kylläkin pitää autostaan hyvää huolta ..sitten näitä pikipannuja ilmestyy myyntiin joihin ei ole kyllä öljyjä vaihdeltu...pysykää kaukana niistä. tarkistakaa huoltokirjat ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      540
      4665
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3751
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2352
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      486
      2230
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      89
      1578
    6. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      119
      1556
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1413
    8. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      81
      1353
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      71
      1339
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1164
    Aihe