Nykyään aika moni automerkki niistää huoltokuluja
venyttämällä mm. öljynvaihtovälejä. Millä
merkeillä (ja miten pitkiä) vaihtovälejä
markkinoidaan. Esim. VAG:n dieseleillä tuntuu
olevan jopa 50.000 km. Aika hurjalta kuullostaa -
toisaalta kai öljytkin ovat kehittyneet.
M-B, BMW, muut???
pitkät öljynvaihtovälit
25
1604
Vastaukset
- nismo
trendi on selkeä. kai ne öljyt ja moottoritkin
ovat sitten niin kehittyneitä että moinen
toiminta on hyväksi havaittu. mutta onhan meillä
joillakin merkeillä maahantuoja kuitenkin antanut
uudet ohjeet, eli hieman lyhentänyt vaihtoväliä.
ilmeisesti meillä talvi vaikuttaa asiaan. ja
eikös sellainenkin nyrkkisääntö ole (ainakin
ollut) että jos ei kilometrejä tule paljon, olisi
öljyt joka tapauksessa hyvä vaihtaa kerran
vuodessa?- jta
Suomen talvessa korostuu entisestään öljyn sekaan tiivistyvän kosteuden merkitys.
Eli jos autolla ajetaan pääsääntöisesti vain kaupungissa lyhyttä matkaa, jolloin kone ei lämpiä kunnolla ja käy lämpimänä riittävän pitkää aikaa tiivistyy kosteus koneen sisällä vedeksi ja jää pyörimään öljyn joukkoon heikentäen sen ominaisuuksia.
- vaihtovälit
Ainakin Nissanilla on eka (vapaaehtoinen, mutta
ilmainen) öljynvaihto jo 2000km kohdalla, vaikka
takuu edellyttää vaihtoa vasta 15tkm:ssä.
Näkemykseni mukaan öljyt / moottorit eivät ole
parantuneet niin paljon että vaihtoväli voisi olla
esim. 50tkm. Varmuudella auto kestää
tuollaisellakin vaihtovälillä muutaman vuoden
(riippuu tietysti ajomäärästä), mutta ei ole ns.
kestävänkehityksen mukaista kuluttaa moottoria
turhaan ajamalla vanhoilla öljyillä.
Tosin moni ajaa sen 3 vuotta ja vaihtaa uuteen.
Silloin on aivan sama miten öljyjä koneeseen
vaihtaa tai on vaihtamatta, kunhan sitä vain on
riittävästi.
Itse ainakin, vaikka vaihdan auton noin 3 välein,
teen öljynvaihdot 10tkm välein. En halua kenenkään
ostavan siistin näköistä autoa, jonka kone on
mennyttä kalua.- Öööliä läikkyy
Mitä sitä vaihteleen öljyjä, ei ne Ameeerikan
unelma maassakaan niitä vaihda koskaan, vaan
lisäilee. Öljyt on niiiiiiin paljon kehittyneet,
että ne ovat nyt ihmeöljyjä, ettei kannata edes
lisätä, riittää kun on joskus näyttänyt
öljypurkkia koneelle.
Sitten tosi elämään. Lukekaa autolehtiä ym. Esim
VTT:llä on testattu, että öljyt ei ole sen
kummoisempia, kuin ennenkään--->vanhenevat todella
nopeata.
Suositus:
Bensiinikäyttöiset vapaastihengittävät, vaihtoväli
10tkm.
Bensiinikäyttöiset turbot, vaihtoväli 5tkm.
Näin toimii järki-ihmiset, jotka kuuntelevat muita
kuin markkinamiehiä (kysy lisää vaikka korjaajilta
em. mottorikorjaajat). - Nukki
Öööliä läikkyy kirjoitti:
Mitä sitä vaihteleen öljyjä, ei ne Ameeerikan
unelma maassakaan niitä vaihda koskaan, vaan
lisäilee. Öljyt on niiiiiiin paljon kehittyneet,
että ne ovat nyt ihmeöljyjä, ettei kannata edes
lisätä, riittää kun on joskus näyttänyt
öljypurkkia koneelle.
Sitten tosi elämään. Lukekaa autolehtiä ym. Esim
VTT:llä on testattu, että öljyt ei ole sen
kummoisempia, kuin ennenkään--->vanhenevat todella
nopeata.
Suositus:
Bensiinikäyttöiset vapaastihengittävät, vaihtoväli
10tkm.
Bensiinikäyttöiset turbot, vaihtoväli 5tkm.
Näin toimii järki-ihmiset, jotka kuuntelevat muita
kuin markkinamiehiä (kysy lisää vaikka korjaajilta
em. mottorikorjaajat).Nykyaikaisilla synteettisillä öljyillä voi ajaa
vaikka 50tkm. Ei säry koneet. - ...Vaan ei kannata
Nukki kirjoitti:
Nykyaikaisilla synteettisillä öljyillä voi ajaa
vaikka 50tkm. Ei säry koneet.???
- Simo
Yksi syy pidempiin vaihtoväleihin on tarkentunut
polttoaineen syöttö. Enää ei tarvita ylimääräistä
polttoainetta pitämään auto käynnissä
kylmänäkään, vaan aina syötetään vain tarvittava
määrä ainetta sylinteriin. Tämän vuoksi
polttoaineen öljyn huuhtelu on vähäisempää, eikä
öljyn joukossa ole niin paljoa polttoainetta kuin
ennen.
Toiseksi tietokoneaikakaudella moottorin
suunnittelukin on tarkentunut ja mm. voitelu
voidaan kohdistaa oikeaan paikkaan ja vielä oikea
määrä. - Hoonaaja
Nukki kirjoitti:
Nykyaikaisilla synteettisillä öljyillä voi ajaa
vaikka 50tkm. Ei säry koneet.Taas joku, joka uskoo kaiken mitä mainostajat
kertoo.
Älkää nyt hyvät ihmiset ajako niillä
kotteroillanne yli 10tkm samoilla öljyillä missään
nimessä, jos haluatte pitää moottorin edes
siedettävässä kunnossa, vaikka teillä olisi kuinka
uusi, hienosti rakennettu, tiukat toleranssit
omaava, super hyper tietokone valvottu ruiskutus
järjestelmä jne mottori. - joo-o...
Simo kirjoitti:
Yksi syy pidempiin vaihtoväleihin on tarkentunut
polttoaineen syöttö. Enää ei tarvita ylimääräistä
polttoainetta pitämään auto käynnissä
kylmänäkään, vaan aina syötetään vain tarvittava
määrä ainetta sylinteriin. Tämän vuoksi
polttoaineen öljyn huuhtelu on vähäisempää, eikä
öljyn joukossa ole niin paljoa polttoainetta kuin
ennen.
Toiseksi tietokoneaikakaudella moottorin
suunnittelukin on tarkentunut ja mm. voitelu
voidaan kohdistaa oikeaan paikkaan ja vielä oikea
määrä.se VAG:in pitkät vaihtovälit ovat. Vasta sitten
kun EDISTYKSELLISEN moottoritekniikan omaavat
toyota ja honda siirtyvät tuohon järjestelmään
niin sen voi olettaa olevan totta.... - Scheisse
joo-o... kirjoitti:
se VAG:in pitkät vaihtovälit ovat. Vasta sitten
kun EDISTYKSELLISEN moottoritekniikan omaavat
toyota ja honda siirtyvät tuohon järjestelmään
niin sen voi olettaa olevan totta....Naapuri lisäilee VAG paskattiinsa öljyä vähän väliä. Yrittää piilossa tehdä mutta pari kertaa on jääny kiinni :) Kerran sitten tarkistettiin oikein yhdessä öljyt... Oli aivan helev*tin mustat -> meni tekeen öljyn vaihdon. Itselläni on 10tkm öljynvaihtoväli mutta ajotavasta ja -olosuhteista johtuen vaihdan öljyt 5tkm välein. Onpahan tuoreet ja puhtaat öljyt suojaamassa tehoja. Mutta tätähän ei normaali filttihattuautoilja ymmärrä kun muutenkin ajetaan 5 vaihteella 40km/h ja ihmetellään sitten kun tuntuu että siinä 2 litran koneessa ei oo vetoa kun kone on karstanen.
Vaikka sanottaisiin että autossa on 30tkm öljynvaihtoväli tarkoittaa se vain optimi olosuhteissa. Yleensä siellä on myös maininta "tai kerran vuodessa" tai "tai useammin olosuhteista riippuen". Nämä kohdat suurinosa jättää huomioimatta koska eihän auton ohjekirjaa tarvitse lukea. Ja sitten ihmetellään kun huolto ei mene takuuseen :)
Autoilussa, niin autolla ajamisessa kuin siitä huolehtimisessa pitää käyttää järkeä eikä uskoa mainoksiin tms. - Janne
joo-o... kirjoitti:
se VAG:in pitkät vaihtovälit ovat. Vasta sitten
kun EDISTYKSELLISEN moottoritekniikan omaavat
toyota ja honda siirtyvät tuohon järjestelmään
niin sen voi olettaa olevan totta....Hondahan venytti jo 70-luvulla vaihtovälin 12000 km:iin ja otti Accordissa käyttöön 2,5 litran öljymäärän. Aika rankkaa sen ajan öljyille... Siihen aikaan oli yleisesti käytössä 5000 km:n vaihtoväli ja 4 litran tilavuus.
Niinpä nuo vanhat 1,6:set olivatkin öljysyöppöjä jo 100000 ajettuina... - joo-o...
Scheisse kirjoitti:
Naapuri lisäilee VAG paskattiinsa öljyä vähän väliä. Yrittää piilossa tehdä mutta pari kertaa on jääny kiinni :) Kerran sitten tarkistettiin oikein yhdessä öljyt... Oli aivan helev*tin mustat -> meni tekeen öljyn vaihdon. Itselläni on 10tkm öljynvaihtoväli mutta ajotavasta ja -olosuhteista johtuen vaihdan öljyt 5tkm välein. Onpahan tuoreet ja puhtaat öljyt suojaamassa tehoja. Mutta tätähän ei normaali filttihattuautoilja ymmärrä kun muutenkin ajetaan 5 vaihteella 40km/h ja ihmetellään sitten kun tuntuu että siinä 2 litran koneessa ei oo vetoa kun kone on karstanen.
Vaikka sanottaisiin että autossa on 30tkm öljynvaihtoväli tarkoittaa se vain optimi olosuhteissa. Yleensä siellä on myös maininta "tai kerran vuodessa" tai "tai useammin olosuhteista riippuen". Nämä kohdat suurinosa jättää huomioimatta koska eihän auton ohjekirjaa tarvitse lukea. Ja sitten ihmetellään kun huolto ei mene takuuseen :)
Autoilussa, niin autolla ajamisessa kuin siitä huolehtimisessa pitää käyttää järkeä eikä uskoa mainoksiin tms.tietoviisas! VW:llä on käytössä long-life huolto
ja se toimii siten, että tietokone valvoo
erilaisia asioita. Siellä on mm. öljyn
viskositeetin tunnistin ja valvontaa suoritetaan
ajotyylin, lämpöjen ja käytetyn polttoaine määrän
valossa. Öljyn mustalla vvärillä ei ole
merkitystä sen kuntoon. Myöskään karstaisuus ei
vaikuta öljyn kestoon. Itse en ole joutunut
lisäämään koskaan VW:hen öljyä, joten onko e
kenties vialla? - Scheisse
joo-o... kirjoitti:
tietoviisas! VW:llä on käytössä long-life huolto
ja se toimii siten, että tietokone valvoo
erilaisia asioita. Siellä on mm. öljyn
viskositeetin tunnistin ja valvontaa suoritetaan
ajotyylin, lämpöjen ja käytetyn polttoaine määrän
valossa. Öljyn mustalla vvärillä ei ole
merkitystä sen kuntoon. Myöskään karstaisuus ei
vaikuta öljyn kestoon. Itse en ole joutunut
lisäämään koskaan VW:hen öljyä, joten onko e
kenties vialla?...se, että öljy on mustaa kertoo vain siitä että
se toimii niinkuin pitääkin, mutta se että se on
jo muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kuin
pikeä ja pitäs vielä 15000mk ajella niin on
minusta hiukan arveluttavaa... Omahan on autosi
ei mua sun autos kiinnosta. Tuskin itseäsikään
jos se ei oo sun oma!
Vaikka kuinka mainostetaan pitkiä vaihtovälejä ja
vaikka kuinka olisi TIETOkonetta mittaamassa
öljyn arvoja niin järkeä pitää käyttää. Ajaahan
jenkitkin öljyjä vaihtamatta koko auton
elinkaaren ajan - ne vaan lisää motoruppia kun
alkaa köhimään.
Niin ja eihän tuo vaihtoväli ole niin
merkityksellinen noissa VAG:n heikkotehoisissa
koneissa. Asia sitten erikseen niissä
tehokkaammissa ja turboissa. Valitettavasti VAG
jo jakelee niitä vähän kaikille filttihatuille.
Parhaimpia ne jotka ajelee turboilla ja huudattaa
niitä jo kylmänä täysillä samoin kun sammuttaa
kovan ajon jälkeen heti... Hih, mennään pari
vuotta eteenpäin... kalliksi tulee... - joo-o...
Scheisse kirjoitti:
...se, että öljy on mustaa kertoo vain siitä että
se toimii niinkuin pitääkin, mutta se että se on
jo muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kuin
pikeä ja pitäs vielä 15000mk ajella niin on
minusta hiukan arveluttavaa... Omahan on autosi
ei mua sun autos kiinnosta. Tuskin itseäsikään
jos se ei oo sun oma!
Vaikka kuinka mainostetaan pitkiä vaihtovälejä ja
vaikka kuinka olisi TIETOkonetta mittaamassa
öljyn arvoja niin järkeä pitää käyttää. Ajaahan
jenkitkin öljyjä vaihtamatta koko auton
elinkaaren ajan - ne vaan lisää motoruppia kun
alkaa köhimään.
Niin ja eihän tuo vaihtoväli ole niin
merkityksellinen noissa VAG:n heikkotehoisissa
koneissa. Asia sitten erikseen niissä
tehokkaammissa ja turboissa. Valitettavasti VAG
jo jakelee niitä vähän kaikille filttihatuille.
Parhaimpia ne jotka ajelee turboilla ja huudattaa
niitä jo kylmänä täysillä samoin kun sammuttaa
kovan ajon jälkeen heti... Hih, mennään pari
vuotta eteenpäin... kalliksi tulee...se tietokone ja anturit sen öljyn kunnon kertovat
kuin sinun ammattitaitosi silmämääräisesti. Ja
tuskin se on VW:n vika jos ajajat eivät tiedä
miten autoa käsitellään, eli olipahan turbo tai
ei, niin kylmää moottoria ei ikinä saa
ryntäyttää! Ja jos sinulla öljy menee pien
näköiseksi niin autossasi on luultavasti vikaa!
- Mobil
Kannattaa muistaa, että tiheämmästä vaihdosta ei
ainakaan haittaa ole.- joo-o...
Siitä tulee uskomaton määrä jätettä kun kaikki
vaihtavat öljynsä liian usein. Lisäksi öljyfirmat
ja huollot kiittävät ja kumartavat onnellisina.
- Adolf
Natsithan ajaa autolla kuin autolla 100-150tkm
ilman öljynvaihtoa. Ja siiten ihmetellään ku
moottori hajoaa :D
ps. Ja tämä on totta!- johan on jutut!
sitten tunnet?
- me
johan on jutut! kirjoitti:
sitten tunnet?
Ja on tainnut moottoritekniikka parantua sitten 40-luvun, saatikka öljyt.
Tervetuloa 21. vuosisadalle. - adolf
johan on jutut! kirjoitti:
sitten tunnet?
en onneks montaa tunne mutta muutaman hemmon joka
tuonut autoja euroopasta toistakymmentä vuotta
joten tieto on sieltä peräisin, ja tämä on tosi.
Vai voitko selittää 150tkm ajetun auton saksassa
johon on tehty juuri koneremontti??? selitykset
ovat 1. mittarista ruuvattu 300tkm pois tai
öljyjä ei ole vaihdettu... - johan on jutut!
adolf kirjoitti:
en onneks montaa tunne mutta muutaman hemmon joka
tuonut autoja euroopasta toistakymmentä vuotta
joten tieto on sieltä peräisin, ja tämä on tosi.
Vai voitko selittää 150tkm ajetun auton saksassa
johon on tehty juuri koneremontti??? selitykset
ovat 1. mittarista ruuvattu 300tkm pois tai
öljyjä ei ole vaihdettu...kaikki sakut eivät ole natseja! On loukkaavaa
kirjoittaa tuollaista. Toiseksi autot sakulassa
ovat hieman erilaisessa asemassa kuin täällä
kotomaassa jossa niillä ajellaan yleensä
hissukseen. Lisäksi autot eivät ole kovin
kalliita kuten täällä joten käsittely ei aina ole
yhtä varovaista. Itse en teoriaasi usko.
Moottoriremppaan riittää se, että vedetään
bahnalla pitkään lujaa ja ei tarkasteta öljyn
määrää. Sitten lähdetään uudelleen ja hups! Ei
olekaan tarpeeksi öljyä kun on ajettu vähän
aikaa. Hyväkin peli alkaa nimittäin viedä öljyä
kun mennään kovaa! - Scheisse
johan on jutut! kirjoitti:
kaikki sakut eivät ole natseja! On loukkaavaa
kirjoittaa tuollaista. Toiseksi autot sakulassa
ovat hieman erilaisessa asemassa kuin täällä
kotomaassa jossa niillä ajellaan yleensä
hissukseen. Lisäksi autot eivät ole kovin
kalliita kuten täällä joten käsittely ei aina ole
yhtä varovaista. Itse en teoriaasi usko.
Moottoriremppaan riittää se, että vedetään
bahnalla pitkään lujaa ja ei tarkasteta öljyn
määrää. Sitten lähdetään uudelleen ja hups! Ei
olekaan tarpeeksi öljyä kun on ajettu vähän
aikaa. Hyväkin peli alkaa nimittäin viedä öljyä
kun mennään kovaa!...sakullekin on se auto tärkeä. Vaikka autot on
halpoja ja ajetaan kovaa, niin kyllä tuntuu, että
huollot tehdään tarkemmin. Eli kun suomessa
ihmetellään, että mikä _paja_ tekis halvimmalla
huollot jo 10.000 huollon jälkeen. Niin Saksassa
luotetaan siihen merkin omaan huoltoon, rahasta
välittämättä. Tottakai poikkeuksiakin löytyy.
Etenkin jos auto on jo toisella omistajalla.
Kyllä mä kuitenkin luulisin, että Suomeen on
tuotu autoja joihin on tehty koneremppa sen
takia, että ne on aika paljon enemmän ajettuja
kuin mitä mittarissa lukee. Ja riski kasvaa aina
enemmän jos auton myy 2. omistaja. Se
ensimmäinenkin on jo saattanut _ruuvauttaa_
mittaria ja toinen jatkaa... Vähemmästäkin jää
tarpeelliset huollot tekemättä. Esim eka omistaja
on jättäny suurenhuollon väliin ja ruuvannu
mittaria. 2. omistaja ostaa auton ja teettä
vaikka se suurenrempan 50000km liian myöhään :)
- Jean
Pituus ei ratkaise vaan tekniikka. Jaa, niin
autoista puheenollen minä vaihdan Mobil ykköset
kymppitonnin välein Pösö dieseliin ja hyvin se on
raksuttanut kohta puoli miljoonaa kilometriä.
Eikä vielä kututakkaan kun litran vaihtovälillä. - Anonyymi
Liian pitkiä ovat vaihtovälit monella merkillä. Sopiva vaihtoväli moottoriöljylle on 15 000 km tai 1 vuosi. Kustannuksena tällä ei ole suurta merkitystä mutta kun tulee ongelmia ylipitkän huoltovälin vuoksi asia muuttuu. Sama koskee vaihteistoöljyn vaihtoa. Moni valmistaja ei määrittele vaihtoväliä lainkaan.
- AnonyymiUUSI
jep.. esim uudet 0w-20 ... todella on ohutta öljyä ja jos ajaa pitempään niin vielä ohuempaa varsinkin jos talvella ajelee lyhyttä matkaa... mielestäni 0w-20 öljyille on 10.000 max kilsat. mitä rikkaampi omistaja niin sitä pihimpi...sama virsi soi heillä päässä ,ei kannata,ei kannata, maksaa ,maksaa.. köyhät kylläkin pitää autostaan hyvää huolta ..sitten näitä pikipannuja ilmestyy myyntiin joihin ei ole kyllä öljyjä vaihdeltu...pysykää kaukana niistä. tarkistakaa huoltokirjat ..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5404665Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183751Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842352Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4862230Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.891578Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1191556- 1571413
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel811353- 711339
- 841164