Harhaoppi kolminaisuus ja historia

Hirvas

Iltalukemista kaikille kiinnostuneille:

Lopulta myös kolminaisuusopin uskonkappale hyväksyttiin osaksi kristinuskon perusoppia. On mahdollista, että tässä vaiheessa osa kirkon kannattajista yhä edelleen tunnusti Jumalaisen ykseyden ja oli sen puolella. Heille

kolminaisuusoppi edusti ainoastaan keinoa, jonka avulla he pyrkivät kuvailemaan sitä, jonka todistajina he itse olivat. Jeesuksen käyttämä ykseyden kieli oli tähän mennessä kadonnut, joten he olivat turvautuneet neoplatonisten filosofien käyttämään terminologiaan. Se ei ehkä ollut kovin riittävä heidän tarkoituksiinsa, mutta se oli kuitenkin ainoa mitä heillä enää oli jäljellä, jotta he voisivat osoittaa tietämyksensä. Tämä lähestymistapa oli mahdollinen kuitenkin vain hyvin harvoille. Mm. Apuleius kirjoitti "Sivuutan hiljaa nämä ylevät platoniset opit, joita vain harvat hurskaiden joukossa ymmärtävät ja jotka ovat aivan tuntemattomia maallikoille." Platon on sanonut, että "Luojan löytäminen oli vaikeaa, mutta sen selittäminen rahvaalle oli mahdotonta." Pythagoras sanoi vastaavasti, "Ei ole turvallista kertoa Jumalasta miehille, jotka ovat päinvastaista mieltä. Totuuden tai valheen kertominen on aivan yhtä vaarallista." (Tetradymys, J. Toland)

Neoplatonisen terminologian käyttö oli ehkä perusteltua niiden mielestä, jotka pyrkivät selittämään Jumalaisen Ykseyden syvintä luonnetta, mutta tämä pyrkimys oli kuitenkin käytännössä tuomittu epäonnistumaan. Kreikkalaisten "theos"-käsitettä, joka ei perustunut mihinkään ilmoitettuun sanomaan, ei millään keinoin saatu onnistuneesti vastaamaan Jeesukselle ilmoitettuja korkeampia opetuksia. Vasta Paavalin ja hänen kannattajiensa tekemien uudistusten avulla saatiin tämä liitto ensi kertaa vaikuttamaan edes mahdolliselta. Ne, jotka eivät

kyenneet tajuamaan kreikkalaisten filosofien ajatuksia, joutuivat vain yhä suuremman hämmennyksen valtaan tilanteen vuoksi. Näin kävi suurimmalle osalle niistä ihmisistä, jotka joutuivat tekemisiin kolminaisuusopin kanssa. Heidän neuvottomuutensa johti lisäksi loputtomiin spekulaatioihin, samoin kuin tapahtumien kulku itse kirkolliskokouksessa oli osoittanut. Kuitenkin itse opin muotoutuminen on täysin ymmärrettävää, samoin kuin sen hyväksyminen, joka aluksi tapahtui epävirallisesti ja sittemmin virallisesti Nikeian kirkolliskokouksessa. Opin aiheuttaman hämmennystilan vuoksi on myös selvää, miksi Arius vaati kristinuskon alkulähteille palaamista saadakseen johdatusta, sen sijaan että olisi turvautunut kreikkalaisten filosofien ajatuksiin; nämä eivät olleet lähtöisin profeetta Jeesuksen saamasta ilmoituksesta.

Kun nämä muutokset sitten vahvistettiin Nikeian kirkolliskokouksessa, oli samalla otettu myös seuraavaa askel poispäin Jeesuksen opetuksista ja samalla laadittiin nykyään Nikealaisena uskontunnustuksena tunnettu oppi. Sen kirjallisina todistajina olivat tuossa tilaisuudessa läsnäolleet keisari Konstantinuksen tuella. Siinä säilytettiin kolminaisuusopin kannattajien näkemys ja siihen liitettiin seuraava pannajulistus, jossa suoraan torjuttiin Ariuksen opetukset:

125

3072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentecostal

Isän, Pojan, vai Pyhän Hengen?

• on...

Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Poika on Isässä ja Isä on Pojassa. kaikkien polvien pitää kerran Jeesuksen eteen notkistuman. Isä on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle, jotta kaikki kunnioittasivat Poikaa. jolla ei ole ole Jumalan Poikaa Jeesusta, ei ole Isääkään.

Pyhä Henki on Jumalan Henki ja tämä sama Henki vaikutti ja vaikuttaa myös Jeesuksessa Kristuksessa meidän Herrassamme.

ennen kuolemaansa ristillä ja ylösnousemustaan Jeesus lupasi opetuslapsilleen lähettää heille toisen Puolustajan, Pyhän Hengen. ja sanoi, että Pyhä Henki opettaa heitä kaikessa ja muistuttaa heitä kaikesta, mitä Jeesus opetti. tämä lupaus koskee myös jokaista, todella Jeesuksen Kristuksen omaa.

tosin se tulee muistaa, että Pyhä Henki koroittaa aina Jeesusta, ei Itseään.

• uskonsankari

-Hengestä syntynyt käsittää tämän asian selvänä kuin pläkki eikä siinä ole,-mitään ongelmaa..
        -ei tarvita mitään Nikean kokouksia tai jumaluusopin professorien lausumia asiasta,-koska se on aivan selvä..muutenkin !
        -jo aivan pieni Hengellinen lapsikin tajuaa tämän asian,-mikä ihme siinä niin vaikeaa on ymmärtää!?

• kieltää ketään; Isä on Isä, Poika on Jeesus ja Pyhä Henki on kaikissa Jumalan omissa, eikä vain kolmessa.

Näin apostolit tekivät, että opettivat Isän Jumalan olevan myös Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, sekä opettivat Pyhän Hengen yhdistävän kaikki (ei vain kolme) yhdeksi.

• Hirvas.
        ekivaari kirjoitti:

kieltää ketään; Isä on Isä, Poika on Jeesus ja Pyhä Henki on kaikissa Jumalan omissa, eikä vain kolmessa.

Näin apostolit tekivät, että opettivat Isän Jumalan olevan myös Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, sekä opettivat Pyhän Hengen yhdistävän kaikki (ei vain kolme) yhdeksi.

Näin on mitä kirjoitit. Enhän minäkään ole koskaan kieltänyt ketään, en Jumalaa, en Jeesusta, enkä Pyhää Henkeä. Uskon jokaiseen kuin "omiin sarviini"
        Se, että nimitys kolmiyhteinen ei ole Raamatusta, vaan ihmisistä, näyttää olevan täysin käsittämätön asia " juntatulle porukalle", jota heidän on hirvittävän vaikea tunnustaa. Samaa junttaa tekee evl-kirkko.

Mitä tulee selviin Raamatussa mainittuihin persooniin, niin sellainen on ylienkeli Miikael sekä enkelit, jotka ovat ilmestyneet ihmisille mm. paimenille kedolla Jeesuksen syntymän aikoihin. Ja tietysti monta muuta tapausta Raamatusta.

• Wulfila
        Hirvas. kirjoitti:

Näin on mitä kirjoitit. Enhän minäkään ole koskaan kieltänyt ketään, en Jumalaa, en Jeesusta, enkä Pyhää Henkeä. Uskon jokaiseen kuin "omiin sarviini"
        Se, että nimitys kolmiyhteinen ei ole Raamatusta, vaan ihmisistä, näyttää olevan täysin käsittämätön asia " juntatulle porukalle", jota heidän on hirvittävän vaikea tunnustaa. Samaa junttaa tekee evl-kirkko.

Mitä tulee selviin Raamatussa mainittuihin persooniin, niin sellainen on ylienkeli Miikael sekä enkelit, jotka ovat ilmestyneet ihmisille mm. paimenille kedolla Jeesuksen syntymän aikoihin. Ja tietysti monta muuta tapausta Raamatusta.

Sellaiseen areiolaiseen teoriaan olen tutustunut, että Jeesus on enkeli, ensimmäinen, jonka kautta kaikki muu on luotu.

• harha
        Wulfila kirjoitti:

Sellaiseen areiolaiseen teoriaan olen tutustunut, että Jeesus on enkeli, ensimmäinen, jonka kautta kaikki muu on luotu.

ja vakava eksytys on, että Jeesus on enkeli Miikael ja näin heille ei ole pelastusta.

• Jumala

on kolmiyhteinen. Ei siinä tarvita oppineita selittäjiä, sillä sehän on selvää jokaiselle, joka Raamattua lukee Pyhän Hengen opastamana. Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat kaikessa yhdessä mielessä, sillä he ovat yhtä.
      Vaikka he ovat omia persooniaan, niin ovat he niin yksimielisiä, että siksi ovat yhtä, eli meillä on yksi Jumala.
      On aina ollut mahdotonta selittää näitä asioita uskosta osattomille, silloin ennen, niin kuin nytkin. Pyhän Hengen täytyy Itse olla kertomassa Jumalan totuudesta, ennen kuin ihminen pääsee ymmärrykseen.
      Jeesushan Itse sanoi, että joka on Hänet nähnyt, on nähnyt Isän ja kertoi lähettävänsä Pyhän Hengen omilleen ja tämä Henki on todistava Hänestä, Jeesuksesta, näin toimii meidän Jumalamme. Isä Itse sovitti meidät Pojassaan ristinpäällä ja sen kertoo meille Raamattu.

• TahvoPah

Kirjoitit:
        >>Vaikka he ovat omia persooniaan, niin ovat he niin yksimielisiä, että siksi ovat yhtä, eli meillä on yksi Jumala.>>

Muistat varmaan, miten Jeesus sanoi opetuslastensa olevan yhtä Jeesuksen ja Jumalan kanssa:

"20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
        23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut." (Johannes 17:20-23 KR-38)

• RitariOlevainen

käsittänyt itse Raamatsta, että Jumaöla on kolmiyhteinen, en tiennyt mistään "Nikian" kokouksista, tai heidän päätöksistään, sillä eiväthän he voineet, eikä voi määrätä mitään, mikä tai kuka Jumala on, vain Raamattu voi sen ilmoittaa.

Jumala on kolmiyhteinen: Isä Poika ja Pyhä Henki!

Missä on yksi Heistä, siellä on aina kaksi toisiakin kolmesta, JUmala ei ole jaettu, Hän on yksi, mutta kolmessa Persoonassa, kolme yhdessä Peroonassa, JUmala on mysteeri, et voi selittää Jumalaa, eikä Hän Jumala olisikaan, jos Hän olisi ihmismielin,luodun olennon selitettävissä, ei pidä mennä ansaan, jos ei sitä käsitä, uskon kautta me ymmärrämme, että Jumala on kolmiyhteinen.
      Isä Poika ja Pyhä Henki, hierarkiassa kaikki saman arvoisia!

• voi omalla

järjellä ymmärtää. vain Pyhä Henki voi ihmisen ymmärryksen käsittämään, että Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki.

ilman Pyhää Henkeä et ole Jeesuksen oma! ilman Pyhää Henkeä sinulla ei ole Jeesusta eikä näin Isääkään!

Pyhä Henki on Hän, joka avaa meidän ymmärryksemme myös käsittämään Jumalan Sanaa eli Raamattua.

• herramrks
    • Hirvas

Ketkä, koska ja missä päättivät, että Jumala on KOLMIYHTEINEN ?

Vastatkaa ainoastaan ja vain tähän.

• on kolmiyhteinen

ja sen ilmoitti meille Jumala, joskaan ei käyttänyt tuota sanaa kolmiyhteinen. Vanhassa Testamentissa Jumala kertoo Hengestään ja Pojastaan ja Uudessa Testamentissa tämä ilmoitus ilmoitetaan tulleen esille, niin, että jokainen sai tiedon Jumalan kolmesta yksimielisestä persoonasta, Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä.

• Hirvas
        on kolmiyhteinen kirjoitti:

ja sen ilmoitti meille Jumala, joskaan ei käyttänyt tuota sanaa kolmiyhteinen. Vanhassa Testamentissa Jumala kertoo Hengestään ja Pojastaan ja Uudessa Testamentissa tämä ilmoitus ilmoitetaan tulleen esille, niin, että jokainen sai tiedon Jumalan kolmesta yksimielisestä persoonasta, Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä.

Sieltähän se tuli, siis nimitys KOLMIYHTEINEN on ihmisten päättämä. Hyvä juttu, kerrankin yhtämieltä.

• Raamattu sanoo

Johannes 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
        8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
        10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
        16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
        17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
        18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
        19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
        20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.

Johannes 4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Roomalaiskirje 8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

1. Korinttolaiskirje 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

1. Johanneksen kirje 4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Matteus 10:20 Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.

Johannes 6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

• Hirvas
        Raamattu sanoo kirjoitti:

Johannes 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
        8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
        10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
        16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
        17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
        18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
        19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
        20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.

Johannes 4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Roomalaiskirje 8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

1. Korinttolaiskirje 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

1. Johanneksen kirje 4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Matteus 10:20 Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.

Johannes 6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Hienoa, että kerrankin ivaamisen tilalle tulee Jumalan henkeytettyä sanaa.

• sana...
        Hirvas kirjoitti:

Sieltähän se tuli, siis nimitys KOLMIYHTEINEN on ihmisten päättämä. Hyvä juttu, kerrankin yhtämieltä.

kolmiyhteinen ihmisen päättämä, mutta se on todella erinomainen sana kuvamaan Jumalaa ja siksipä uskonkin, että se sana on vaikutettu Pyhän Hengen kautta jonkun Jumalan oman henkeen ja sen kautta meidän kaikkien käytettäväksi.
        Voiko parempaa sanaa olla kuvamaan Jumalaamme, sillä Raamattu kertoo tästä kolmiyhteydestä, käyttämättä kuitenkaan tuota sanaa.

• sana... kirjoitti:

kolmiyhteinen ihmisen päättämä, mutta se on todella erinomainen sana kuvamaan Jumalaa ja siksipä uskonkin, että se sana on vaikutettu Pyhän Hengen kautta jonkun Jumalan oman henkeen ja sen kautta meidän kaikkien käytettäväksi.
        Voiko parempaa sanaa olla kuvamaan Jumalaamme, sillä Raamattu kertoo tästä kolmiyhteydestä, käyttämättä kuitenkaan tuota sanaa.

"Olkoon kolmiyhteinen ihmisen päättämä, mutta se on todella erinomainen sana kuvamaan Jumalaa ja siksipä uskonkin, että se sana on vaikutettu Pyhän Hengen kautta jonkun Jumalan oman henkeen ja sen kautta meidän kaikkien käytettäväksi.
        Voiko parempaa sanaa olla kuvamaan Jumalaamme, sillä Raamattu kertoo tästä kolmiyhteydestä, käyttämättä kuitenkaan tuota sanaa."

Raamattu ilmoittaa paremmaksi sanaksi

Ef. 1:10
        "siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."

Haloo, sana! Onko Jumalan Sana Okay?

• eihän
        ekivaari kirjoitti:

"Olkoon kolmiyhteinen ihmisen päättämä, mutta se on todella erinomainen sana kuvamaan Jumalaa ja siksipä uskonkin, että se sana on vaikutettu Pyhän Hengen kautta jonkun Jumalan oman henkeen ja sen kautta meidän kaikkien käytettäväksi.
        Voiko parempaa sanaa olla kuvamaan Jumalaamme, sillä Raamattu kertoo tästä kolmiyhteydestä, käyttämättä kuitenkaan tuota sanaa."

Raamattu ilmoittaa paremmaksi sanaksi

"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."

Haloo, sana! Onko Jumalan Sana Okay?

tämä Raamatun ilmoitus kiellä kolmiyhteistä Jumalaa, vaan kertoo, että lopussa me olemme oleva yhtä!!!

• eihän kirjoitti:

tämä Raamatun ilmoitus kiellä kolmiyhteistä Jumalaa, vaan kertoo, että lopussa me olemme oleva yhtä!!!

kiellä kaikkiyhteyttä, mutta kolminaisuusoppi sen KIELTÄÄ, jonka vuoksi se KOLMINAISUUSOPPI ON Jumalan sanan vastainen!

• sanon
        ekivaari kirjoitti:

kiellä kaikkiyhteyttä, mutta kolminaisuusoppi sen KIELTÄÄ, jonka vuoksi se KOLMINAISUUSOPPI ON Jumalan sanan vastainen!

että Jumala on kolmiyhteinen ja täydessä yksimielisyydessä. Miten sinä voit kieltää Jumalan olevan kolme ydessä mielessä, jos kerran Sana sinulle sen kertoo. Kuka heistä on sinulle liikaa, Isäkö vaiko Poika tai ehkä Pyhä Henki. Jos sinä luet Raamattua, et voi kieltää, etteikö Jumala ole kolme persoonainen ja yksimielinen, niin, että meillä on yksi kolmiyhteinen Jumala.

• sanon kirjoitti:

että Jumala on kolmiyhteinen ja täydessä yksimielisyydessä. Miten sinä voit kieltää Jumalan olevan kolme ydessä mielessä, jos kerran Sana sinulle sen kertoo. Kuka heistä on sinulle liikaa, Isäkö vaiko Poika tai ehkä Pyhä Henki. Jos sinä luet Raamattua, et voi kieltää, etteikö Jumala ole kolme persoonainen ja yksimielinen, niin, että meillä on yksi kolmiyhteinen Jumala.

kukaan liikaa, mutta KOLMINAISUUSOPPI OPETTAA, että jokainen ihminen täydellisessä jumalayhteydessä on liikaa. Se on antikristillistä opetusta verrattuna tähän Jeesuksen Kristuksen opetukseen:

Joh. 17:21-23 "ETTÄ HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN SINÄ, ISÄ OLET MINUSSA JA MINÄ SINUSSA ... MINÄ HEISSÄ, JA SINÄ MINUSSA — ETTÄ HE OLISIVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ MEISSÄ!"

• kummassa
        ekivaari kirjoitti:

kukaan liikaa, mutta KOLMINAISUUSOPPI OPETTAA, että jokainen ihminen täydellisessä jumalayhteydessä on liikaa. Se on antikristillistä opetusta verrattuna tähän Jeesuksen Kristuksen opetukseen:

Joh. 17:21-23 "ETTÄ HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN SINÄ, ISÄ OLET MINUSSA JA MINÄ SINUSSA ... MINÄ HEISSÄ, JA SINÄ MINUSSA — ETTÄ HE OLISIVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ MEISSÄ!"

sinä saat kolmiyhteyden kieltämään ihmisen. Ihmistä vartenhan Jeesus tuli ihmiseksi, siis meitä varten, että me pelastuisimme ja tulisimme yhdeksi Jumalan kanssa.

• RitariOlevainen
        ekivaari kirjoitti:

opista en nyt niin tiedä, mutta kolmiyhteinen Jumala ei voi olla,
        Jumalan sanan vastainen !
        Onhan totuus, tämä: Isä Poika ja Pyhä Henki, kolminaisuuden perusta, horjumaton totuus, kolme yhdessä, yksi kolmessa, eroittamaton kolminaisuus, hierargiassa saman arvoiset, vaikka et pidäkkään Persoona nimityksestä, siitä huolimatta Jumala on kolmesta Persoonasta, "henkilöstä", yksi Persoona, eli Jumala, eihän tätä mysteeriota voisikaan selittää, usko vaan ilmoittaa sen, kun lukee Sanaa, ja taas vain lukee, se löytyy sieltä, Raamatun sanasta, jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo, ja Raamatun Henki, on JUmalan Henki, ja juuri Henki, ilmoittaa USKOVAISELLE, että JUmala on kolminaisuus, ihmeellinen, käsittämätön, mutta se on!
        Isä Poika ja Pyhä Henki !Kunnia Hänelle ! Miten voit väheksä Jumalaa, ja asettaa Hänet omaan suppeaan muottiisi?
        Onhan Jumala suuri ja ihmeellinen, eikä Jumalan suuruutta arvioidessa voi kokkaan mennä yli kirjoitusten, jo siitäkin syystä, että emme me voi koko Sanaatäysin ymmärtää kuitenkaan, emmekä voi omin tulkintojen pohjalta rajoittaa Jumalan suurta kolminaista olemusta, hakemalla Ramatusta joitakin sanantoja, sieltä täälä poimia omaan käsitykseen tukea, ja monasti, niikuin ekivaari sinäkin haet, valitettavasti Raamatun kohtia, jalla ei ole suoranaista yhteyttä mitenkään kolmiyhteiseen Jumalaan.
        Niikuin esm. se, että tulemme lopuksi kaikki yhdistetyksi Kristuksessa Jeesuksessa, ja se tapahtuu , kun Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan, silloin kaikki yhdistymme, jotka siihen pääsemme, Kristuksen ansiosta, tämä on selvästi luettavissa Raamatusta, eikä sillä varsinaisesti ole mitään tekemistä pelkästään kolmiyhteisen Jumalan olemuksen kanssa.

• Missä on paljon puhetta siinä on tyhmä äänessä.

Mitä tulee meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen, niin "Hän on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, aamen".

Mitä taas tulee Ihmisen Poikaan, uuden ihmissuvun perustajaan niin Hän sanoi, että "Isä on suurempi kuin Minä".

"Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä." ( 1 Joh.5:20).

• Hirvas

Psalmi 19:8

8. Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.

• selostaa, että tässä on käännöksiin käytetty heprealaista osatotuuksien kokonaisuutta ilmaisevaa sanaa, vaikka käsikirjoituksessa on käytetty osatotuutta ilmaisevaa sanaa.

Hep.1:3 mukaan Poika on Jumalan kirkkauden säteilyä, ei itse kirkkaus. Samalla tavalla 1.Joh.5:20 Poika on 'totista Jumalaa' niin kuin auringon säteily on aurinkoa, ei itse aurinko! Käännöksiin on tehty väännöksiä — joko tahallisesti tai tahattomasti.

• evankeliumi..
        ekivaari kirjoitti:

selostaa, että tässä on käännöksiin käytetty heprealaista osatotuuksien kokonaisuutta ilmaisevaa sanaa, vaikka käsikirjoituksessa on käytetty osatotuutta ilmaisevaa sanaa.

Hep.1:3 mukaan Poika on Jumalan kirkkauden säteilyä, ei itse kirkkaus. Samalla tavalla 1.Joh.5:20 Poika on 'totista Jumalaa' niin kuin auringon säteily on aurinkoa, ei itse aurinko! Käännöksiin on tehty väännöksiä — joko tahallisesti tai tahattomasti.

1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
        5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
        6 Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
        7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
        8 Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
        9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
        14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

• avaamaan sinetit
        ekivaari kirjoitti:

selostaa, että tässä on käännöksiin käytetty heprealaista osatotuuksien kokonaisuutta ilmaisevaa sanaa, vaikka käsikirjoituksessa on käytetty osatotuutta ilmaisevaa sanaa.

vain Jumalan Karitsa, Jeesus Kristus.

Johanneksen ilmestys 5
        1 Ja minä näin valtaistuimella-istuvan oikeassa kädessä kirjakäärön, sisältä ja päältä täyteen kirjoitetun, seitsemällä sinetillä suljetun.
        2 Ja minä näin väkevän enkelin, joka suurella äänellä kuulutti: "Kuka on arvollinen avaamaan tämän kirjan ja murtamaan sen sinetit?"
        3 Eikä kukaan taivaassa eikä maan päällä eikä maan alla voinut avata kirjaa eikä katsoa siihen.
        4 Ja minä itkin kovin sitä, ettei ketään havaittu arvolliseksi avaamaan kirjaa eikä katsomaan siihen.
        5 Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä".
        6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
        7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
        8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
        9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
        10 ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".
        11 Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,
        12 ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen".
        13 Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"
        14 Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja kumartaen rukoilivat.

• Jeesus ainakin opetti, että "Isä on minua suurempi" ja: "Isä on suurempi kaikkia", sekä: "En minä ilman Isää voi mitään tehdä." Jeesus on siis jumalallinen vain Isän kanssa, mutta "Isä on yksin totinen Jumala", (Joh.17:3).

Vielä ylösnousemuksensa jälkeenkin Jeesus rukoilee Isää, mutta Isä ei tarvitse rukoilla ketään ja on sen vuoksi yksinkin totinen Jumala. Raamattu todistaa, että Isä Jumala on "Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä" (2.Kor.1:3), mutta Isällä Jumalalla ei ole yläpuolellaan yhtään muuta totista Jumalaa.

Olen vain eräs totuudenetsijä, ja olen huomannut, että kolminaisuusopin opetukset eivät ole yhtäläiset Raamatun opetuksen kanssa. Se on helposti todistettavissa:

1. Raamattu opettaa näin: ”Jumala on yksi”, jolla ei ole alkua eikä loppua, joka täyttää kaikki ja on ”kaikki kaikissa.” (1.Kor.15:28, Ap.t.17:28) ja Pojasta Raamattu opettaa:

Kol.1:16; ”kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen ja hän on ”Jumalan luomakunnan ALKU”, (Ilm. 3:14), ESIKOINEN ennen kaikkea luomakuntaa, (jae 15), ja hänessä kaikki pysyy voimassa, kunnes Poikakin alistetaan alistajansa valtaan.” (Esikoinen on Isän lapsi).

Sen sijaan kolminaisuusoppi kieltää selvästi, että Jumala on kaikki kaikissa ja selostaa Luojan ja luodun olevan erillään mutta ei pysty todistamaan yhdelläkään raamatunjakeella väitettään oikeaksi! Kolminaisuusoppi sulkee kaikki ihmiset yhteytensä ulkopuolelle, koska mukamas ”ihminen ei voi olla yhtä Jumalan kanssa.”

Kolminaisuusoppi on niin raamatunvastainen oppi kuin ikinä olla voi! Tuskinpa Jeesus mahdottomia Jumalalta tahtoi rukoillessaan: ”minä heissä ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä meissä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niin kuin sinä olet minua rakastanut. (Jh.17:23).

Kolminaisuusopin junttatyön seurauksena maailma ei ymmärrä eikä usko Jumalan sitä rakastavan.

Kolminaisuusoppi on ihmisten keksimää huhupuhetta, josta Raamattu sanoo, 2.Ms.23:1 "Älä levitä valheellista huhua, äläkä anna apuasi syylliselle rupeamalla vääräksi todistajaksi.
      2. Älä ole joukon mukana tekemässä pahaa, äläkä todista riita-asiassa niin, että taivut joukon mukaan ja väännät oikean vääräksi.

Tämä on vain minun uskontunnustukseni, jolla minä sanoudun irti selvästi ihmistekoisesta kolminaisuusopista ja Puhun vain niin kuin Raamattu opettaa; Jumalasta Jumalana, Pojasta Poikana ja Pyhästä Hengestä Pyhänä Henkenä. Mitä siihen lisätään, se on pahasta, eli saatanasta.

• on jäänyt

huomioimatta eräs tärkeä seikka. Kun Jeesus rukoili Isää ja sanoi yksin Isän olevan hyvän, Hän oli Itse ihmisen muodossa, eli ottanut orjan muodon ja näin ollen ei tehnyt yhtään tunnus- tai ihmetekoaan omalla voimalla, vaan kaikessa Hän toimi Isän tahdossa ja voimassa ja siksi voitti synnin ja kuoleman. Hän voitti synnin ja kuoleman luottamalla Itsensä Isälle ja luottamalla kaikessa Isään. Vasta kolmantena päivänä kuolemansa jälkeen Hän istui omalle paikalleen Jumalan oikealle puolelle ja otti takaisin Itselleen kuuluneen Jumalallisen vallan.

Hän antoi meille esimerkin ja näin meidänkin tulee elää, luottamalla kaikessa Jeesukseen, sillä omalla voimallamme me emme voi mitään tehdä, ainoastaan Jeesuksen voimalla me voitamme.

Muistathan myös sen tärkeän asian, että Isä Itse antoi meidät Pojalleen ja Jeesus on palauttava meidät Isälle puhdistettuna kansana ja sitten me olemme kaikki yhtä.

• on jäänyt kirjoitti:

huomioimatta eräs tärkeä seikka. Kun Jeesus rukoili Isää ja sanoi yksin Isän olevan hyvän, Hän oli Itse ihmisen muodossa, eli ottanut orjan muodon ja näin ollen ei tehnyt yhtään tunnus- tai ihmetekoaan omalla voimalla, vaan kaikessa Hän toimi Isän tahdossa ja voimassa ja siksi voitti synnin ja kuoleman. Hän voitti synnin ja kuoleman luottamalla Itsensä Isälle ja luottamalla kaikessa Isään. Vasta kolmantena päivänä kuolemansa jälkeen Hän istui omalle paikalleen Jumalan oikealle puolelle ja otti takaisin Itselleen kuuluneen Jumalallisen vallan.

Hän antoi meille esimerkin ja näin meidänkin tulee elää, luottamalla kaikessa Jeesukseen, sillä omalla voimallamme me emme voi mitään tehdä, ainoastaan Jeesuksen voimalla me voitamme.

Muistathan myös sen tärkeän asian, että Isä Itse antoi meidät Pojalleen ja Jeesus on palauttava meidät Isälle puhdistettuna kansana ja sitten me olemme kaikki yhtä.

huomaamatta, että vielä ylösnousemuksensa jälkeenkin Jeesus Jumalan ylipappina — ei Jumalana — joutuu rukoilemaan Isää Jumalaa, (Room.8:34, Hep.7:21,25, mutta Isä jumala ei tarvitse rukoilla ketään. Mikä totinen Jumala se on, joka joutuu toista Jumalaa rukoilemaan?

• Roomalaiskirje
        ekivaari kirjoitti:

huomaamatta, että vielä ylösnousemuksensa jälkeenkin Jeesus Jumalan ylipappina — ei Jumalana — joutuu rukoilemaan Isää Jumalaa, (Room.8:34, Hep.7:21,25, mutta Isä jumala ei tarvitse rukoilla ketään. Mikä totinen Jumala se on, joka joutuu toista Jumalaa rukoilemaan?

onkin sinulle erittäin hyödyllinen luettavaksi alusta loppuun, sillä siinä kerrotaan, miten Jumala lähetti Poikansa syntisen lihan kaltaisuuteen, jotta sen kautta pääsisimme vapaaksi synnistä. Jeesus oli ihminen, ihmisten joukossa ja rukoili ihmisenä ollessaan Isää kaikessa ja rukoilee meidän puolestamme, kunnes pääsemme kotiin ja emme tarvitse enää rukouksia, siihen saakka Hän on meidän Ylimmäinen pappimme ja se kuuluu Jumalan yksimieliseen suunnitelmaan.

34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
        35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
        36 Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
        37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
        38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
        39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1159379093594&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=Room.8:1-50&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

• Wulfila
        Roomalaiskirje kirjoitti:

onkin sinulle erittäin hyödyllinen luettavaksi alusta loppuun, sillä siinä kerrotaan, miten Jumala lähetti Poikansa syntisen lihan kaltaisuuteen, jotta sen kautta pääsisimme vapaaksi synnistä. Jeesus oli ihminen, ihmisten joukossa ja rukoili ihmisenä ollessaan Isää kaikessa ja rukoilee meidän puolestamme, kunnes pääsemme kotiin ja emme tarvitse enää rukouksia, siihen saakka Hän on meidän Ylimmäinen pappimme ja se kuuluu Jumalan yksimieliseen suunnitelmaan.

34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
        35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
        36 Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
        37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
        38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
        39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1159379093594&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=Room.8:1-50&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

"34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
        39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Tuo ei todista yhtäkään väitöksistäsi.

• Roomalaiskirje kirjoitti:

tosin voi erottaa meitä täydellisestä Jumalan rakkaudesta ja jumalayhteydestä, vaikka se kieltääkin ihmisten täydellisen kaikkiyhteyden Jumalan kanssa. Jeesus opetti meidän olevan samalla tavalla yhtä heissä niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä. Se on enemmän kuin kolmiyhteys. Eikö se ole kaikkiyhteys?

Ai, että ainoastaanko minulle hyödyllinen? Eikö myös Sinulle?

• sen, että
        Wulfila kirjoitti:

"34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
        39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Tuo ei todista yhtäkään väitöksistäsi.

Jumalan rakkaus ilmenee meille Kristuksessa Jeesuksessa ja mikään ei voi meitä siitä rakkaudesta erottaa. Siis, Isä antoi Pojalleen kaiken vallan meihin nähden ja näin Jeesus on meidän Jumalamme ja Hän on luovuttava meidät puhdistettuna kansana Isälle ja sen jälkeen me kaikki olemme yhtä.
        Lue koko tuomani Roomalaiskirjeen luku, siinä on paljon tärkeätä tietoa.

• se on minullekin
        ekivaari kirjoitti:

tosin voi erottaa meitä täydellisestä Jumalan rakkaudesta ja jumalayhteydestä, vaikka se kieltääkin ihmisten täydellisen kaikkiyhteyden Jumalan kanssa. Jeesus opetti meidän olevan samalla tavalla yhtä heissä niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä. Se on enemmän kuin kolmiyhteys. Eikö se ole kaikkiyhteys?

Ai, että ainoastaanko minulle hyödyllinen? Eikö myös Sinulle?

hyödyllinen. Mitä tarkoitat sanoessasi, että kolminaisuus oppi olisi erottava tekijä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja me tulemme yhdeksi samassa Hengessä.

Isä Itse antoi meidät Jeesukselle ja Jeesus lähettää jokaiselle omalleen Pyhän Hengen, joka todistaa meille Jeesuksesta ja johdattaa meitä kotitiellä ja puhdistaa meitä Sanalla ja kun saavumme kotiin olemme puhdistettu kansa ja Isän ylpeys ja me olemme yhtä.

Huomioi se, että Isä itse antoi meidät Pojalleen.

• se on minullekin kirjoitti:

hyödyllinen. Mitä tarkoitat sanoessasi, että kolminaisuus oppi olisi erottava tekijä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja me tulemme yhdeksi samassa Hengessä.

Isä Itse antoi meidät Jeesukselle ja Jeesus lähettää jokaiselle omalleen Pyhän Hengen, joka todistaa meille Jeesuksesta ja johdattaa meitä kotitiellä ja puhdistaa meitä Sanalla ja kun saavumme kotiin olemme puhdistettu kansa ja Isän ylpeys ja me olemme yhtä.

Huomioi se, että Isä itse antoi meidät Pojalleen.

että Isä antoi meidät Pojalleen, mutta saatuaan meidät ja kaiken valtaansa alle, antaa Poika kaiken takaisin Isän haltuun, (1:Kor.15:24-28) jotta "Jumala olisi kaikki kaikissa."

• olen
        ekivaari kirjoitti:

että Isä antoi meidät Pojalleen, mutta saatuaan meidät ja kaiken valtaansa alle, antaa Poika kaiken takaisin Isän haltuun, (1:Kor.15:24-28) jotta "Jumala olisi kaikki kaikissa."

kertonutkin, sillä juuri näinhän se on, että Jeesus täytettyään loppuun työnsä meidän kanssamme ja se tapahtuu sitten, kun jokainen olemme perillä, luovuttaa meidät Isälle, jotta Isä, Jeesus ja Pyhä Henki ja me olisimme yhtä.

Nyt Jeesus on joka hetki kanssamme, varjellen, suojellen ja rukoillen ylimmäisen papin osassa, puolestamme. Isä, Poika ja Pyhä Henki on ikuisesti yksi Jumala Jumalallisessa yksimielisyydessään ja Raamattu kertoo koko Uuden Testamentin Sanomassa kolmiyhteisestä Jumalasta.

Vaikkapa tätä Apostolien teot neljää, tai mitä muuta Raamatun ilmoitusta tahansa lukiessamme törmäämme kolmiyhteiseen Jumalaan Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen niin, kuin kaikkialla Raamatun ilmoituksessa.
        Ap.t. 4
        27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
        28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
        29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
        30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
        31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.
        32 Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.
        33 Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.

• olen kirjoitti:

kertonutkin, sillä juuri näinhän se on, että Jeesus täytettyään loppuun työnsä meidän kanssamme ja se tapahtuu sitten, kun jokainen olemme perillä, luovuttaa meidät Isälle, jotta Isä, Jeesus ja Pyhä Henki ja me olisimme yhtä.

Nyt Jeesus on joka hetki kanssamme, varjellen, suojellen ja rukoillen ylimmäisen papin osassa, puolestamme. Isä, Poika ja Pyhä Henki on ikuisesti yksi Jumala Jumalallisessa yksimielisyydessään ja Raamattu kertoo koko Uuden Testamentin Sanomassa kolmiyhteisestä Jumalasta.

Vaikkapa tätä Apostolien teot neljää, tai mitä muuta Raamatun ilmoitusta tahansa lukiessamme törmäämme kolmiyhteiseen Jumalaan Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen niin, kuin kaikkialla Raamatun ilmoituksessa.
        Ap.t. 4
        27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
        28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
        29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
        30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
        31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.
        32 Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.
        33 Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.

eri mieltä jumalallisen yhteyden kanssa? Olen oppinut jumalallisesta yhteydestä ja Jumalan sanasta, että "he kaikki tulevat Jumalan opettamiksi" ja "jumalallisesta luonnosta osalliseksi",(2.Kor.3:18, 2.Piet.1:4, 1.Joh.3:2).

Aiotko salakuljettaa jotakin lihallista mieltä täydelliiseen jumalayhteyteen?

• mitä,
        ekivaari kirjoitti:

eri mieltä jumalallisen yhteyden kanssa? Olen oppinut jumalallisesta yhteydestä ja Jumalan sanasta, että "he kaikki tulevat Jumalan opettamiksi" ja "jumalallisesta luonnosta osalliseksi",(2.Kor.3:18, 2.Piet.1:4, 1.Joh.3:2).

Aiotko salakuljettaa jotakin lihallista mieltä täydelliiseen jumalayhteyteen?

olisi se lihallien mieli, jota salakuljettaisin.

• Wulfila
        olen kirjoitti:

Ap.t. 4

Siinä on Isä Jumala, Poika ja Pyhä henki, ei kolmiyhteistä jumalaa.

Eli siis, yksi ainut Jumala, hänen poikansa ja hänen henkensä.

• mitä, kirjoitti:

olisi se lihallien mieli, jota salakuljettaisin.

että Isä Jumala tahtoo, kaikkien, kaikkialla taivaissa, maan päällä ja maan alla olevien ihmisten tekevän parannuksen ja nöyrtyvän täydellisesti Kaikkivaltiaan Jumalan tahtoon. Kristus Jeesus oli heistä ensimmäinen ja häntä seuraa:

"jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;"
        (1.Kor. 15:23).

Jumala ei muutu meidän kuvaksemme ja kaltaiseksemme. Meidän pitää muuttua hänen kaltaiseksensa, (1. Joh.3:2).

Eikä kaiketi kukaan kiellä Poikaa Poikana eikä Pyhää Henkeä Pyhänä Henkenä. En minä ainakaan, mutta minä en rajoita Jumalan kaikkiyhteyttä kolmeen. Kolminaisuusoppi on se, joka sulkee Jumalan tahdon vastaisesti ihmiset pois ja kieltää täydellisestä jumalayhteydestä!

• krisu67

24 Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille suoraan."

24 Then came the Jews round about him, and said unto him, How long dost thou make us to doubt? If thou be the Christ, tell us plainly. [make...: or, hold us in suspense]

25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.

25 Jesus answered them, I told you, and ye believed not: the works that I do in my Father's name, they bear witness of me.

26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.

5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."

5 For John truly baptized with water; but ye shall be baptized with the Holy Ghost not many days hence.

6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"

6 When they therefore were come together, they asked of him, saying, Lord, wilt thou at this time restore again the kingdom to Israel?

7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,

7 And he said unto them, It is not for you to know the times or the seasons, which the Father hath put in his own power.

8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

8 But ye shall receive power, after that the Holy Ghost is come upon you: and ye shall be witnesses unto me both in Jerusalem, and in all Judaea, and in Samaria, and unto the uttermost part of the earth. [power...: or, the power of the Holy Ghost coming upon you]

9 Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.

9 And when he had spoken these things, while they beheld, he was taken up; and a cloud received him out of their sight.

26 But ye believe not, because ye are not of my sheep, as I said unto you.

27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

27 My sheep hear my voice, and I know them, and they follow me:

28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

28 And I give unto them eternal life; and they shall never perish, neither shall any man pluck them out of my hand.

29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

29 My Father, which gave them me, is greater than all; and no man is able to pluck them out of my Father's hand.

30 Minä ja Isä olemme yhtä."

30 I and my Father are one.

31 Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.

31 Then the Jews took up stones again to stone him.

32 Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"

32 Jesus answered them, Many good works have I shewed you from my Father; for which of those works do ye stone me?

• Hirvas

Te, jotka lainasitte Raamattua, olette vankkumattomia Jumalan sanan tunnustajia. Siitä huolimatta te pakanallisesti uskotte ihmiskäsitteeseen, joka on nimeltään Kolminaisuusoppi. Raamattu on Jumalan sanaa, mutta Nikeian uskonnollisten auktoriteettien keksimä KOLMINAISUUSOPPI on pakanallinen ihmisoppi.
        Lukekaa koko historia, niin käsitätte, että riitaisan Nikeian kokouksen päätteeksi hajosivat idän ja lännen kirkot, ja junttajat saivat tahtonsa läpi, eli KOLMINAISUUSOPIN.

• Hirvas on ymmärtänyt! Kolminaisuusoppi on väkivalloin ja pyhien verta vuodattamalla väkisin Jumalan huoneeseen tuotu VÄKEVÄ EKSYTYS, "on mutta kuitenkaan ei"-oppi, jonka tulosta Jumalan seurakuntaan profeetta Danielista alkaen on varoitettu, ja jonka Jeesuskin sanoi Jumalan huoneeseen tulevan, (Matt. 5:37, 24:15, 2.Kor.1:17, 2.Tess.2:4).

• onko Jeesus
        Hirvas kirjoitti:

Te, jotka lainasitte Raamattua, olette vankkumattomia Jumalan sanan tunnustajia. Siitä huolimatta te pakanallisesti uskotte ihmiskäsitteeseen, joka on nimeltään Kolminaisuusoppi. Raamattu on Jumalan sanaa, mutta Nikeian uskonnollisten auktoriteettien keksimä KOLMINAISUUSOPPI on pakanallinen ihmisoppi.
        Lukekaa koko historia, niin käsitätte, että riitaisan Nikeian kokouksen päätteeksi hajosivat idän ja lännen kirkot, ja junttajat saivat tahtonsa läpi, eli KOLMINAISUUSOPIN.

lähettänyt sinulle lupauksensa mukaan Pyhän Hengen sisimpääsi ja onko tämä usko, josta saat armon ja Jumalan lapsen oikeudet, Jumalan lahjaa.

Jos jokin näistä kolmesta puuttuu, et ole päässyt Jumalan tuntemiseen, etkä näin ollen ymmärrä, että Jumala on kolmipersoonainen, kaikessa yksimielinen Jumala.

• Hirvas
        ekivaari kirjoitti:

Hirvas on ymmärtänyt! Kolminaisuusoppi on väkivalloin ja pyhien verta vuodattamalla väkisin Jumalan huoneeseen tuotu VÄKEVÄ EKSYTYS, "on mutta kuitenkaan ei"-oppi, jonka tulosta Jumalan seurakuntaan profeetta Danielista alkaen on varoitettu, ja jonka Jeesuskin sanoi Jumalan huoneeseen tulevan, (Matt. 5:37, 24:15, 2.Kor.1:17, 2.Tess.2:4).

2.Joh.8-11

8. Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan.
        9. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
        10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
        11. sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.

Ja mitä seuraa " Suuren Babylonin" eli väärän uskonnon kannattajille:

Ilm.18:1-4

. Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan.
        2. Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
        3. Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."
        4. Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

" ..te minun kansani ", tarkoittaa Jeesuksen tosi seuraajia, jotka ovat pysyneet uskollisina Jumalan sanalle loppuun asti, eivätkä ole hairahtaneet julistamaan ihmisoppeja, kuten kolminaisuutta.

• uskoa ja ymmärrystä!
        ekivaari kirjoitti:

Hirvas on ymmärtänyt! Kolminaisuusoppi on väkivalloin ja pyhien verta vuodattamalla väkisin Jumalan huoneeseen tuotu VÄKEVÄ EKSYTYS, "on mutta kuitenkaan ei"-oppi, jonka tulosta Jumalan seurakuntaan profeetta Danielista alkaen on varoitettu, ja jonka Jeesuskin sanoi Jumalan huoneeseen tulevan, (Matt. 5:37, 24:15, 2.Kor.1:17, 2.Tess.2:4).

Onko Raamatun ilmoitus Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä sinulle valhetta. Jos niin on, olet joutunut valheen isän ansaan.

Pyydä uskon lahjaa ja Jumalan lapsen oikeuksia, ilman Jeesusta et pelastu, sillä ei ole muuta pelastusta, kuin Jeesus, ilman Isää et pelastu, sillä et saa uskon lahjaa, ilman Pyhää Henkeä et löydä kotiin, etkä voi tuntea Jeesusta, sillä Hän on joka todistaa meille Jeesuksesta ja ilman Pyhää Henkeä et elä voimassa. Siis, jos yksi puuttuu, puuttuu kaikki.

• ciney
        Hirvas kirjoitti:

2.Joh.8-11

8. Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan.
        9. Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
        10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
        11. sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.

Ja mitä seuraa " Suuren Babylonin" eli väärän uskonnon kannattajille:

Ilm.18:1-4

. Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan.
        2. Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
        3. Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."
        4. Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

" ..te minun kansani ", tarkoittaa Jeesuksen tosi seuraajia, jotka ovat pysyneet uskollisina Jumalan sanalle loppuun asti, eivätkä ole hairahtaneet julistamaan ihmisoppeja, kuten kolminaisuutta.

Kolminaisuus oppi on kaikkien kristittyjen yhteisesti hyväksymä raamatullinen ja jumalinen oppi. Lukekaa esim Jes.48:16"Ja nyt Herra, Herra on lähettänyt Minut ynnä oman Henkensä" = Isä, Poika, Pyhä Henki. Lähetyskäskyn loppuosa, Paavalin kirjeet ym. opettavat että Jumala on Jeesus Kristus, Jumala on Isä Jumala, Jumala on Pyhä Henki.
        TERVE!

• on ja aamen
        ciney kirjoitti:

Kolminaisuus oppi on kaikkien kristittyjen yhteisesti hyväksymä raamatullinen ja jumalinen oppi. Lukekaa esim Jes.48:16"Ja nyt Herra, Herra on lähettänyt Minut ynnä oman Henkensä" = Isä, Poika, Pyhä Henki. Lähetyskäskyn loppuosa, Paavalin kirjeet ym. opettavat että Jumala on Jeesus Kristus, Jumala on Isä Jumala, Jumala on Pyhä Henki.
        TERVE!

ja jokainen löytää tuon Jumalasta kertovan ilmoituksen omasta Raamatustaan.

• ciney
        Hirvas kirjoitti:

Kaipa sen tiedät, että sekä idän että lännen kirkot hyväksyvät kolminaisuusopin? Vain jotkut ääripäät, todellakin ääripäät, hylkäävät kolminaisuusopin. Kaikki tervehenkiset kristilliset piirit hyväksyvät kolminaisuusopin. Esim. Jehovan todistajat hylkäävät sen, mutta kaikki terveet kristilliset seurakunnat opettavat kolminaisuusoppia.

• Hirvas
        ciney kirjoitti:

Kaipa sen tiedät, että sekä idän että lännen kirkot hyväksyvät kolminaisuusopin? Vain jotkut ääripäät, todellakin ääripäät, hylkäävät kolminaisuusopin. Kaikki tervehenkiset kristilliset piirit hyväksyvät kolminaisuusopin. Esim. Jehovan todistajat hylkäävät sen, mutta kaikki terveet kristilliset seurakunnat opettavat kolminaisuusoppia.

Tottahan minä sen tiedän, että Nikeian ruhtinaitten päättämää ja hyväksymää kolminaisuusoppia opetetaan laajasti koko kristikunnassa.
        Sinä hyväksyt Nikeian opin, siis ihmisopin, josta juuri Raamattu varoittaa.
        Toisaalta juuri tällaiset ilmiöt kuten kolminaisuusoppi toteuttavat Raamatun lopun ajan ennustuksia, eli ihmisopit ja väärät profeetat eksyttävät jopa valitutkin.

• ciney
        Hirvas kirjoitti:

Tottahan minä sen tiedän, että Nikeian ruhtinaitten päättämää ja hyväksymää kolminaisuusoppia opetetaan laajasti koko kristikunnassa.
        Sinä hyväksyt Nikeian opin, siis ihmisopin, josta juuri Raamattu varoittaa.
        Toisaalta juuri tällaiset ilmiöt kuten kolminaisuusoppi toteuttavat Raamatun lopun ajan ennustuksia, eli ihmisopit ja väärät profeetat eksyttävät jopa valitutkin.

tässä asiassa sanon, mitä en yleensä tee, suoraan: nää teidän oppinne kolminaisuusopin epäraamatullisuudesta on täysin höpöhöpöä. Te olette luultavasti oppineet ne joltain IHMISELTÄ tai vielä pahempaa, olette itse ne keksineet tai vielä pahempaa joku eksyttävä henki on niitä opettanut. Tiedän, että tämä on äärimmäisen rankasti sanottu, mutta sanon sen siksi, koska terveeseen raamatulliseen ja kristilliseen oppiin kuuluu opetus Jumalan kolminaisuudesta.
        En haluaisi kiihkoilla, mutta jossain menee raja ja se on tässä: kolminaisuus oppi on Jumalasta.

• uskoa ja ymmärrystä! kirjoitti:

Onko Raamatun ilmoitus Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä sinulle valhetta. Jos niin on, olet joutunut valheen isän ansaan.

Pyydä uskon lahjaa ja Jumalan lapsen oikeuksia, ilman Jeesusta et pelastu, sillä ei ole muuta pelastusta, kuin Jeesus, ilman Isää et pelastu, sillä et saa uskon lahjaa, ilman Pyhää Henkeä et löydä kotiin, etkä voi tuntea Jeesusta, sillä Hän on joka todistaa meille Jeesuksesta ja ilman Pyhää Henkeä et elä voimassa. Siis, jos yksi puuttuu, puuttuu kaikki.

opettivat Isän olevan "yksin totinen Jumala, Pojan olevan Herra Jeesus Kristus, ja Pyhän Hengen olevan Jumalan Henki, joka sitoo Jumalan tuntemukseen päässeet ihmiset täydelliseen jumalayhteyteen rakkauden yhdyssiteellä! Tämän ihmisten täydellisen jumalayhteyden kolminaisuusoppi kieltää.

Monet Teistä sanovat, että "kaikki kristilliset kirkkokunnat ovat kolminaisuusopin hyväksyneet."

Luuletteko Jumalan vaativan minkään kirkkokunnan, piispan tai yleensä kenenkään ihmisen hyväksymistä omille suunnitelmilleen?

• Hirvas
        ciney kirjoitti:

tässä asiassa sanon, mitä en yleensä tee, suoraan: nää teidän oppinne kolminaisuusopin epäraamatullisuudesta on täysin höpöhöpöä. Te olette luultavasti oppineet ne joltain IHMISELTÄ tai vielä pahempaa, olette itse ne keksineet tai vielä pahempaa joku eksyttävä henki on niitä opettanut. Tiedän, että tämä on äärimmäisen rankasti sanottu, mutta sanon sen siksi, koska terveeseen raamatulliseen ja kristilliseen oppiin kuuluu opetus Jumalan kolminaisuudesta.
        En haluaisi kiihkoilla, mutta jossain menee raja ja se on tässä: kolminaisuus oppi on Jumalasta.

myös sen, että kolminaisuus on Nikeian oppi, jota sinä et myönnä. Helluntaikirkko kulkee täysin evl-kirkon jalanjälkiä, ja kohta ollaan valmiita siunaamaan jo homopareja hellareissakin.

• ciney
        ekivaari kirjoitti:

opettivat Isän olevan "yksin totinen Jumala, Pojan olevan Herra Jeesus Kristus, ja Pyhän Hengen olevan Jumalan Henki, joka sitoo Jumalan tuntemukseen päässeet ihmiset täydelliseen jumalayhteyteen rakkauden yhdyssiteellä! Tämän ihmisten täydellisen jumalayhteyden kolminaisuusoppi kieltää.

Monet Teistä sanovat, että "kaikki kristilliset kirkkokunnat ovat kolminaisuusopin hyväksyneet."

Luuletteko Jumalan vaativan minkään kirkkokunnan, piispan tai yleensä kenenkään ihmisen hyväksymistä omille suunnitelmilleen?

mitä seurakuntaa tai oppisuuntaa edustatte?
        Kuka on teidän tunnetuin opettajanne, jos Raamattu jätetään pois luvuista? Tietäis vähän taustaa...ei ole tosin pakko vastata, jos koette sen kautta liiaksi leimaantuvanne

• Hirvas
        ekivaari kirjoitti:

että piispat, kirkolliskokoukset ja muut poliittisin perustein valitut elimet ja henkilöt ovat ohittaneet jo kaikkivaltiaan Jumalan, ja tekevät täysin omia päätöksiään kuten aikoinaan Nikeiassa. Valitettavasti tämä on karmea totuus.

• ciney
        Hirvas kirjoitti:

myös sen, että kolminaisuus on Nikeian oppi, jota sinä et myönnä. Helluntaikirkko kulkee täysin evl-kirkon jalanjälkiä, ja kohta ollaan valmiita siunaamaan jo homopareja hellareissakin.

Ilmeisesti uskot, että Jeesus ilmestyskirjassa nuhdellessaan Nikolaiittain opista tarkoittaa Nikean oppia? Tämä on aika heppoisesti perusteltu tulkinta, jos näin on.
        Ei kolminaisuusoppi vastusta ihmisten täydellistä jumalayhteyttä, niin kuin teille ON OPETETTU. Tutkikaa itse Raamatusta, onko niin. Ei pidä uskoa kaikkea, mitä auktoriteetit opettaa. Eikö niin, että teillä on joku muukin oppi-isä kuin Kristus ja apostolit, joku, joka tulkitsee Kristuksen oppia?
        Kukahan hän on?

• uskoa ja ymmärrystä! kirjoitti:

ja kolminaisuusoppi on tehty Areiolaisen opettaman, Jumalan sanan mukaisen opin kumoamiseksi. Jumalan sana opettaa, että

"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."

Tämän opin kumoamiseksi on kolminaisuusoppi tehty!

• Hirvas
        ciney kirjoitti:

Ilmeisesti uskot, että Jeesus ilmestyskirjassa nuhdellessaan Nikolaiittain opista tarkoittaa Nikean oppia? Tämä on aika heppoisesti perusteltu tulkinta, jos näin on.
        Ei kolminaisuusoppi vastusta ihmisten täydellistä jumalayhteyttä, niin kuin teille ON OPETETTU. Tutkikaa itse Raamatusta, onko niin. Ei pidä uskoa kaikkea, mitä auktoriteetit opettaa. Eikö niin, että teillä on joku muukin oppi-isä kuin Kristus ja apostolit, joku, joka tulkitsee Kristuksen oppia?
        Kukahan hän on?

opettaa Nikeian kirkolliskokouksen hyväksymää kolminaisuusoppia. Kehottaisin sinua ihan todella tutustumaan mitä silloin päätettiin ja mihin se johti??

• Hirvas kirjoitti:

että piispat, kirkolliskokoukset ja muut poliittisin perustein valitut elimet ja henkilöt ovat ohittaneet jo kaikkivaltiaan Jumalan, ja tekevät täysin omia päätöksiään kuten aikoinaan Nikeiassa. Valitettavasti tämä on karmea totuus.

ja näin on todella valitettavasti!

Mutta nyt käytän tätä maallista majaani vessassa ja lasken sen levolle yön ajaksi. Hyvää ja siunattua jatkoa Sinulle, Hirvas, ja kaikille palstalaisille!

• ciney
        Hirvas kirjoitti:

opettaa Nikeian kirkolliskokouksen hyväksymää kolminaisuusoppia. Kehottaisin sinua ihan todella tutustumaan mitä silloin päätettiin ja mihin se johti??

kirkkohistoriaa on tullut luettua yliopistossa, mutta vaikka Nikeain kirkolliskokous johti mihin johti, se ei tee kolminaisuusopista pahaa. Eikö niin, ihminen on syntinen?
        Onko taustayhteisönne ja oppi-isänne edelleen liian arka kysymys?

• Hirvas
        ciney kirjoitti:

mitä seurakuntaa tai oppisuuntaa edustatte?
        Kuka on teidän tunnetuin opettajanne, jos Raamattu jätetään pois luvuista? Tietäis vähän taustaa...ei ole tosin pakko vastata, jos koette sen kautta liiaksi leimaantuvanne

ja minä vastaan, että olen kastettu helluntailainen. Uskon Jumalaan ja Jeesuksen sekä Pyhään Henkeen, mutta en hyväksy sellaista oppia, jonka ovat ihmiset järkeilleet ja hyväksyneet. Se ei ole Jumalasta vaan ihmisistä.

• ciney
        ekivaari kirjoitti:

ja kolminaisuusoppi on tehty Areiolaisen opettaman, Jumalan sanan mukaisen opin kumoamiseksi. Jumalan sana opettaa, että

"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."

yhä enemmän Ekivaarin ja Hirvaksen taustayhteisö ja se, kuka on heidän ´profeettansa´ eli tulkitsee heille Raamattua, koska he eivät vastanneet kysymyksiini. Selvää on että Ekivaari ja Hirvas eivät ole opettamiaan opetuksia itse Raamattua lukiessaan oivaltaneet ja että joku IHMINEN on heitä opettanut ja minä sanoisin jopa, että harhaan johtanut. Mutta hyvää yötä myös teille, Hirvas ja Ekivaari!

• Hirvas
        ekivaari kirjoitti:

ja näin on todella valitettavasti!

Mutta nyt käytän tätä maallista majaani vessassa ja lasken sen levolle yön ajaksi. Hyvää ja siunattua jatkoa Sinulle, Hirvas, ja kaikille palstalaisille!

että täytyy painaa pää tyynyyn ja lukea iltarukous. Toivottavsti me kaikki saamme herätä aamulla uuteen päivään, jos Jumala sen meille suo.
        Siunausta kaikille ja Herran rauhaa.

Veljenne Hirvas.

• Hirvas
        ciney kirjoitti:

yhä enemmän Ekivaarin ja Hirvaksen taustayhteisö ja se, kuka on heidän ´profeettansa´ eli tulkitsee heille Raamattua, koska he eivät vastanneet kysymyksiini. Selvää on että Ekivaari ja Hirvas eivät ole opettamiaan opetuksia itse Raamattua lukiessaan oivaltaneet ja että joku IHMINEN on heitä opettanut ja minä sanoisin jopa, että harhaan johtanut. Mutta hyvää yötä myös teille, Hirvas ja Ekivaari!

ja siunausta. Oppikirjani Raamattu on auki edessäni, ja se on minun ainoa totuus, ilman mitään taustayhteistöä tai henkilöä.

• ciney kirjoitti:

taustayhteisöni on taivaallinen Hiljaisuus ja Rauha, jota sain ensi kerran kokea kesällä 1960, ollessani yksin kotona toipumassa edellisenä syksynä kokemastani, poliosta.

Silmäilin ihan vaan aikani kuluksi kirjahyllyssämme olevaa vihkiraamattua ja jokin ohjasi minua lukemaan sieltä juuri sellaista, mikä alkoi kiinnostaa mieltäni yhä enemmän ja enemmän. Jouduin paljon lepäämään vuoteessa ja jos ovikello soi, laitoin Raamatun kiireesti kirjahyllyyn ennen oven avaamista.

Vaimoni työpaikka oli lähellä ja hän tuli sisälle omilla avaimillaan. Hän huomasi kiinnostukseni Raamatun lukemiseen ja oli kertonut siitä sisarelleen, jonka perheessä oli helluntailaisia.

Kohta nämä helluntailaiset tulivat minua tervehtimään ja keskustelemaan, kutsuivat meitä kotiinsa sekä helluntailaisten kokouksiin, aluksi telttakokokouksiin ja myöhemmin rukoushuoneelle.

Keskusteluja kuunnellessaan vaimonikin halusi uskoa ja meidät kastettiin samaan aikaan uskovien upotuskasteella sekä liitettiin paikkakuntamme Helluntaiseurakuntaan, johon kuulun vieläkin.

Muihin kuin helluntalaisiin ja luterilaisiin uskoviin en juuri ole ollut keskusteluyhteydessä muutamaa kymmentä minuttia kauemmin. Adventistit eivät ole yrittäneetkään minua käännyttää, Jehovan todistajat eivät ole jostakin syystä viihtyneet keskustelukumppaninani, ositettuani heille Jumalan sanasta, että Jumalan sana on elävä ja voimallinen, joka tunkee lävitse, kunnes "se erottaa sielun ja Hengen", sekä on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija!

Olen sen monesti sanonut ja vieläkin sanon, etten hyväksy valvojakseni minkäänLAISTA ihmistä, en helluntaiLAISTA enkä luteriLAISTA tahi mitään muutakaan LAISTA. Maallista lakia on hankala maton alle LAISTA, olen joutunut siitä maksamaan muutaman rikesakon.

Raamatun erilaisten versioiden lisäksi oppilähteinäni on Iso Raamatun tietosanakirja sekä NOVUM sarja. Kaikki esille tuomani asiat löytyvät niistä ja ovat tarpeen tullen todennettavissa.

• RitariOlevainen
        ekivaari kirjoitti:

kohta voi soveltua Jumalan kolminaisuuteen.

Ei tuosta saa mitään tukea Jumalan kolminaisuutta vastaan, eikä puolesta?

Paavali puhuu tulevista, Jumalan ennalta määräämästä tulevasta maailman ajasta.

Kunhan Jumala on saavuttanut seurakuntansa valmiiksi, niin, että viimeinenkin ihminen on pelastunut, että luku, joka on Jumalan teidossa täyttyy, silloin kun pakanain täysi luku on sisälle tullut.
        Seurakunta taivaaseen, tuhatvuotinen valtakunta, viimeinen sota antikristusta vastaan, jonka jeesus voittaa, saatana heitetään lopullisesti tuliseen järveen, enkeleineen,sekä saatanan seuraajat, helvetti sinetillä lukitaan, Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan, uusi Jerusalem laketaan alas taivaasta uudenmaan päälle, joka tulee olemaan seurakunnan koti, iankaikkisesti, Jumalan valtakunta on lopullisesti valmis, silloin Jumala on yhdistänyt kaikki yhdeksi, Kristuksessa Jeesuksessa. kaikki Jumalan ystävät, siihen ei kuulu saatana joukkoineen, kaiketi nyt sen ymmärrät.
        Ota huomioon, että Paavali tätä opettaessaan, puhui uskovaisille, kaikki tarkoittaa siis, kaikkia Jumalan ystäviä, ei Paavali puhunut jumalattomille, sillä kaikki mitä tuolloin on, näkyväiset ja näkymättömät, ovat Kristuksessa perintöosna myös seurakunnan, siinä se Sana totuetuu. katso, yhdeksi minä teen kaikki Jeesuksessa Kristuksessa. Raamatun mukaan. Ainahan voi ottaa irtonaisia Raamatun lauseita ja kohtia, ja niistä rakentaa itselleen mieluisimman "totuuden" !?

• RitariOlevainen kirjoitti:

Kunhan Jumala on saavuttanut seurakuntansa valmiiksi, niin, että viimeinenkin ihminen on pelastunut, että luku, joka on Jumalan teidossa täyttyy, silloin kun pakanain täysi luku on sisälle tullut.
        Seurakunta taivaaseen, tuhatvuotinen valtakunta, viimeinen sota antikristusta vastaan, jonka jeesus voittaa, saatana heitetään lopullisesti tuliseen järveen, enkeleineen,sekä saatanan seuraajat, helvetti sinetillä lukitaan, Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan, uusi Jerusalem laketaan alas taivaasta uudenmaan päälle, joka tulee olemaan seurakunnan koti, iankaikkisesti, Jumalan valtakunta on lopullisesti valmis, silloin Jumala on yhdistänyt kaikki yhdeksi, Kristuksessa Jeesuksessa. kaikki Jumalan ystävät, siihen ei kuulu saatana joukkoineen, kaiketi nyt sen ymmärrät.
        Ota huomioon, että Paavali tätä opettaessaan, puhui uskovaisille, kaikki tarkoittaa siis, kaikkia Jumalan ystäviä, ei Paavali puhunut jumalattomille, sillä kaikki mitä tuolloin on, näkyväiset ja näkymättömät, ovat Kristuksessa perintöosna myös seurakunnan, siinä se Sana totuetuu. katso, yhdeksi minä teen kaikki Jeesuksessa Kristuksessa. Raamatun mukaan. Ainahan voi ottaa irtonaisia Raamatun lauseita ja kohtia, ja niistä rakentaa itselleen mieluisimman "totuuden" !?

"Miten tämä voi soveltua Jumalan kolminaisuuteen.

Minä sovellan uskomalla sen niin kuin kirjoitettu on. Suosittelen sitä Sinullekin, RitariOlevainen.

että selitysyrityksesi kaikkiyhteyttä vastaan on mitätön, koska Hepr. 2:8 selostaa:

"asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän EI JÄTTÄNYT MITÄÄN HÄNEN ALLENSA ALISTAMATTA. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi."

• RitariOlevainen
        ekivaari kirjoitti:

"Miten tämä voi soveltua Jumalan kolminaisuuteen.

Minä sovellan uskomalla sen niin kuin kirjoitettu on. Suosittelen sitä Sinullekin, RitariOlevainen.

niikuin se on kirjoitettu, ei siinä sanota, ettei Jumala ole kolmiyhteinen, eikä myöskään sanota, että Hän olisi!

Ei se nyt oikein sovi koko keskustelun teemaan, ei Paavali puhu tuossa mitään Jumalan olemuksesta, vaan siitä, mitä Hän aikojen täyttyessä on tehnyt ja tulee tekemään, ei Jumalasta itsestään mitään!

Kirjoitin jo, mitä Hän yhdistää, ja koska, tuossa aikaisemmin.

Eikä Hän tuossakaan sano, että Hän yhdistäisi kaikki Häneen, vaan Kristuksessa se tapahtui jo Golgatalla, siellä Jumala yhditi kaiken, mitä yleensä yhdistetään Jumalaan, Golgatall silta luotiin taivaasta päin, tänne alas, ja sitä kautta yhdityy, kaikki mikä on Jumalan , saatanan omaisuutta Hän ei yhdistä minnekkään, vaan sille on ihan oma paikkansa.

Helvettiä ei voi yhdistää Jumalaan, mutta ei se olekkaan taivaassa eikä maassa!

• RitariOlevainen
        ekivaari kirjoitti:

että selitysyrityksesi kaikkiyhteyttä vastaan on mitätön, koska Hepr. 2:8 selostaa:

"asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän EI JÄTTÄNYT MITÄÄN HÄNEN ALLENSA ALISTAMATTA. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi."

mutta Pojasta:
        Jumala, (Poika Jeesus) sinun valtaistuimesi (Pojan )pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."

Koska nyt kaikki astetaan Hänen valtansa alle, ja tässä sanotaan, että se valta annetaan Pojalle, ja Pojasta sanotaan, "Jumala", tullaan jälleen koliyhteisen Jumalan valtakuntaan, koska Isää ja Poikaa ei voi eroittaa toisestaan, enempää kuin Pyhää Henkeäkään.

Tässä on inhimillisesti ajatellen ristiriita, mutta sitä se ei ole, vaan koska on kolmiyhteinen Jumala, niin on myös kaikki kolme YKSI JUMALA, ja Hänen valtansa alle alistetaan kaikki.

Jos toisin uskot, niin selitä sitten Jeesuksen= yhtä kuin Jumala,valta ja valtikka jotka on iankaikkisesti Hänelle annettu/annetaan!

Jumala itse tunnustaa: "Mutta Pojasta, JUMALA, ja että Hänen valtakuntansa on pysyvä ja iankaikkinen valta ja valtikka."

• Kun osoitettiin mieltä

Haistakaa paska kaikki huppupäät. Saitte mitä halusitte. Poliisi teki kaiken mitä tarvittiin.

• RitariOlevainen

jos kolminaisuus on mielestäsi harhaa, silloin on myös JUMALAKIN harhaa, koska on kiistaton Raamatun totuus se, että Jumala on kolminaisuus.
      Isä Poika ja Pyhä Henki!

Kiellätkö kaikki kolme, vai kiellätkö yhden tästä kolminaisuudesta?
      Samaa kysyn ekivaarilta ja muilta koliminaisuuden kieltäjiltä !

• Jumalan sanassa sanotaan, että Jumala on rajoitettu vain kolmeyhteyteen, kun Jumalan sana puhuu kaikkialla Jumalan kaikkiyhteydestä ja täyttävän kaikki, niin näkyväiset kuin näkymättömätkin?

• RitariOlevainen
        ekivaari kirjoitti:

Jumalan sanassa sanotaan, että Jumala on rajoitettu vain kolmeyhteyteen, kun Jumalan sana puhuu kaikkialla Jumalan kaikkiyhteydestä ja täyttävän kaikki, niin näkyväiset kuin näkymättömätkin?

Jumla on itse tämä kolminaisuus, ja tämä kolmiyhteinen Jumala taas on rajaton, ja rajaton voimassaan, ei me olla osa JUmalaa, itsesäässmme, lihan puolesta emme koskaan, vain uudestisyntymän kautta yhdistymme,"olemme Kristuksessa kätketyt JUmalaan." Jumala, kolmiyhteinen, Isä Poika ja Pyhä Henki, Hän luo kokoajan uutta, maailman kaikkeus, niin valtava kuin se onkin,on Jumalan Sanallaan luomaa, ei se ole Jumalaa, vaikka Hän on kaikikki kaikessa, ilman Häntä ei olisi mitään!

Ei se rajoita Jumalaa millään muotoa, että Hän on kolmiyhteinen yksi Persoona, ei ihminen, vaan Jumala, kolmessa persoonassa, Isä Poika ja Pyhä Henki, ja He tekevät yhäti työtä, ja ovat kaikkialla läsnä oleva/olevia!
        Yksi ei jätä koskaan kahta, kaksi muuta, ei jätä koskaan yhtä, aina yhdessä, ja aina erikseen, selittämätön jumlallinen totuus,kolmiyhteisestä Jumalasta?!

• Hirvas

Kuules Ritari. kuinka MONTA KERTAA minun täytyy tehdä selväksi se, etten minä kiellä KETÄÄN!
        En Jumalaa, en Jeesusta enkä Pyhää henkeä.
        Ne kaikki ovat olemassa.
        Mutta KOLMINAISUUSOPPI ei ole RAAMATUSTA vaan Nikeian kirkolliskokouksen hyväksymä nimitys ja oppi. Koska kaikki mikä ei ole Jumalasta, on ihmisistä, ja MINÄ EN HYVÄKSY IHMISOPPEJA, KOSKA ME EMME NIITÄ TARVITSE USKOESSAMME JUMALAAN, JEESUKSEEN JA PYHÄÄN HENKEEN.

MEITÄ EI PELASTA KOLMINAISUUSOPPI, VAAN USKO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN

Olet Ritari kova sotkemaan selviä asioita, joko nyt tuli selväksi minun kantani.

• RitariOlevainen
        Hirvas kirjoitti:

Kuules Ritari. kuinka MONTA KERTAA minun täytyy tehdä selväksi se, etten minä kiellä KETÄÄN!
        En Jumalaa, en Jeesusta enkä Pyhää henkeä.
        Ne kaikki ovat olemassa.
        Mutta KOLMINAISUUSOPPI ei ole RAAMATUSTA vaan Nikeian kirkolliskokouksen hyväksymä nimitys ja oppi. Koska kaikki mikä ei ole Jumalasta, on ihmisistä, ja MINÄ EN HYVÄKSY IHMISOPPEJA, KOSKA ME EMME NIITÄ TARVITSE USKOESSAMME JUMALAAN, JEESUKSEEN JA PYHÄÄN HENKEEN.

MEITÄ EI PELASTA KOLMINAISUUSOPPI, VAAN USKO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN

Olet Ritari kova sotkemaan selviä asioita, joko nyt tuli selväksi minun kantani.

omaan "kantaasi", mielestäni tämä on keskustelu palsta, ja olen erimieltä, tässä kolminaisuudesta.

Enkä ole puhuhut mistään opista, vaan kolmiyhteisestä Jumalsta, vaikka kuinka sitä sanaa, kolmiyhteinen ei löydy Raamatusta, niin on se siellä kuitenkin, perusta kolminaisuudelle on ISÄ POIKA ja PYHÄHENKI ! Miksikäs siitä ei voisi sanoa kolminaisuudeksi, kun on kuitenkin yksi Jumala, kolmessa Persoonassa. Kolmessa persoonassa yksi, kaikkivaltias Jumala. Enkä minä "sotke" mitään, ja perustelen kyllä aina yleensä, niikuin nytkin, Raamatulla kantani, olisiko nyt niin, että te muutamat, jotka kiellätte Jumalan kolminaisuuden, olisistte löytänyt jonkin uuden Jumalan, joka ei olekaan ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI ? Minusta tuossa puhutaan aina kolminaisuudesta, onhan siinä kolme erillistä persoonaa.

Kun Jeesus kastettiin, niin kaikki kolme oli siinä läsnä, Isän ääni kuului taivaasta, "Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä" Jeesus seisoi kastettavana Jordanissa, Johanneskastajan kanssa, Pyhä Henki oli Jeesuksen yllä kyyhkysen muodossa, kaikki kolme eri mudoissaan, miten on siis niin vaikea tajuta, että Jumala on kolmiyhteinen?
        Väitätkö sinäkin "ekivaarin" tavoin, että Jeesus ei ole Jumala, ja että Pyhä Henki ei olisi oma Persoonansa?

keskustellaan vaan ihan rauhassa, vaikka ollaankin erimieltä, ettei tarvitse "HUUTAA", kuulen kyllä ,"pienilläkin" !
        Vaimokin on yövuorossa, ja nukkuu näin päivisin, ettei hän vain tarvitse herätä meidän huutoon. :)

omaan "kantaasi", mielestäni tämä on keskustelu palsta, ja olen erimieltä, tässä kolminaisuudesta.

Enkä ole puhuhut mistään opista, vaan kolmiyhteisestä Jumalsta, vaikka kuinka sitä sanaa, kolmiyhteinen ei löydy Raamatusta, niin on se siellä kuitenkin, perusta kolminaisuudelle on ISÄ POIKA ja PYHÄHENKI ! Miksikäs siitä ei voisi sanoa kolminaisuudeksi, kun on kuitenkin yksi Jumala, kolmessa Persoonassa. Kolmessa persoonassa yksi, kaikkivaltias Jumala. Enkä minä "sotke" mitään, ja perustelen kyllä aina yleensä, niikuin nytkin, Raamatulla kantani, olisiko nyt niin, että te muutamat, jotka kiellätte Jumalan kolminaisuuden, olisistte löytänyt jonkin uuden Jumalan, joka ei olekaan ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI ? Minusta tuossa puhutaan aina kolminaisuudesta, onhan siinä kolme erillistä persoonaa.

Kun Jeesus kastettiin, niin kaikki kolme oli siinä läsnä, Isän ääni kuului taivaasta, "Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä" Jeesus seisoi kastettavana Jordanissa, Johanneskastajan kanssa, Pyhä Henki oli Jeesuksen yllä kyyhkysen muodossa, kaikki kolme eri mudoissaan, miten on siis niin vaikea tajuta, että Jumala on kolmiyhteinen?
        Väitätkö sinäkin "ekivaarin" tavoin, että Jeesus ei ole Jumala, ja että Pyhä Henki ei olisi oma Persoonansa?

keskustellaan vaan ihan rauhassa, vaikka ollaankin erimieltä, ettei tarvitse "HUUTAA", kuulen kyllä ,"pienilläkin" !
        Vaimokin on yövuorossa, ja nukkuu näin päivisin, ettei hän vain tarvitse herätä meidän huutoon. :)

"Enkä ole puhuhut mistään opista, vaan kolmiyhteisestä Jumalsta, vaikka kuinka sitä sanaa, kolmiyhteinen ei löydy Raamatusta, niin on se siellä kuitenkin, perusta kolminaisuudelle on ISÄ POIKA ja PYHÄHENKI ! Miksikäs siitä ei voisi sanoa kolminaisuudeksi, kun on kuitenkin yksi Jumala, kolmessa Persoonassa. Kolmessa persoonassa yksi, kaikkivaltias Jumala."

Väität siis, että JUMALA ON VAIN KOLMESSA PERSOONASSA!

Apostoli Paavali opetti:

1. Kor. 6:20
        "Sillä te olette kalliisti ostetut. KIRKASTAKAA siis JUMALA RUUMIISSANNE."

Kolminaisuusoppi selvästi yrittää pimentää eikä kirkastaa Jumalan antaman kirkkauden, ettei se muka kuuluisille kaikille, vaan ainoastaan vain kolmelle persoonalle!

Joh. 17. luku
        20. "Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
        23. minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut."

Onko niitä vain kolme persoonaa, jotka ovat vastaanottaneet Jumalan kirkkauden? Kolminaisuusoppi kieltää Jumalan antaman kirkkauden, joka tekee kaikki yhdeksi Kristuksessa, (Joh.17:22) kuuluvan kaikille Jumalan omille.

• Hirvas
        ekivaari kirjoitti:

"Enkä ole puhuhut mistään opista, vaan kolmiyhteisestä Jumalsta, vaikka kuinka sitä sanaa, kolmiyhteinen ei löydy Raamatusta, niin on se siellä kuitenkin, perusta kolminaisuudelle on ISÄ POIKA ja PYHÄHENKI ! Miksikäs siitä ei voisi sanoa kolminaisuudeksi, kun on kuitenkin yksi Jumala, kolmessa Persoonassa. Kolmessa persoonassa yksi, kaikkivaltias Jumala."

Väität siis, että JUMALA ON VAIN KOLMESSA PERSOONASSA!

Apostoli Paavali opetti:

1. Kor. 6:20
        "Sillä te olette kalliisti ostetut. KIRKASTAKAA siis JUMALA RUUMIISSANNE."

Kolminaisuusoppi selvästi yrittää pimentää eikä kirkastaa Jumalan antaman kirkkauden, ettei se muka kuuluisille kaikille, vaan ainoastaan vain kolmelle persoonalle!

Joh. 17. luku
        20. "Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
        23. minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut."

Onko niitä vain kolme persoonaa, jotka ovat vastaanottaneet Jumalan kirkkauden? Kolminaisuusoppi kieltää Jumalan antaman kirkkauden, joka tekee kaikki yhdeksi Kristuksessa, (Joh.17:22) kuuluvan kaikille Jumalan omille.

Jos helluntaikirkon korkeimmat päättäjät päättäisivät, että Jumala onkin KOLMIULOITTEINEN, niin alkaisitteko te kaikki päätä pahkaa noudattaman tätä päätöstä?

• vastaus..

Jumalan Sanasta moneen kiistan aiheeseen tällä palstalla.

Johannes 5:
      18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia(!!!), vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
      19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
      20 Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.
      21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
      22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, VAAN HÄN ON ANTANUT KAIKEN TUOMION POJALLE,
      23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. JOKA EI KUNNIOITA POIKAA, SE EI KUNNIOITA ISÄÄ, JOKA ON HÄNEN LÄHETTÄNYT.
      24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
      25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.
      26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
      27 JA HÄN ON ANTANUT HÄNELLE (JEESUKSELLE) VALLAN TUOMITA, KOSKA HÄN ON IHMISEN POIKA.

Johannes 10:
      25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
      26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
      27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
      28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
      29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
      30 Minä ja Isä olemme yhtä."

Filippiläiskirje 2:
      5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
      6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
      7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
      8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
      9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
      10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
      11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

1. Korinttolaiskirje 15:
      19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
      20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
      21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
      22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
      23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
      24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.

• Hirvas

Eli uusi liitto kumosi myös sapatin, joka koski vain vanhan liiton aikaisia juutalaisia. Tästä kiisteltiin pari vikkoa sitten tällä samaisella palstalla. Jotkut olivat sitä mieltä, että sapatti kuuluu myös nykypäivään ja kymmeneen käskyyn (Muista pyhittää lepopäivä)

Myös kymmenykset, jotka oli vain juutalaisia varten, eivät kuulu uuden liiton aikaiseen elämään. Tästäkin kiisteltiin palstalla aivan hiljattain, eli joidenkin mielestä ne olivat raamatullinen peruste maksaa kymmenykset seurakunnalle vielä nytkin.

Raamatun sana ei muuta sitä tosiseikkaa, että kolminaisuusoppi on ihmisoppi.

• alkanut miettimään
        Hirvas kirjoitti:

Eli uusi liitto kumosi myös sapatin, joka koski vain vanhan liiton aikaisia juutalaisia. Tästä kiisteltiin pari vikkoa sitten tällä samaisella palstalla. Jotkut olivat sitä mieltä, että sapatti kuuluu myös nykypäivään ja kymmeneen käskyyn (Muista pyhittää lepopäivä)

Myös kymmenykset, jotka oli vain juutalaisia varten, eivät kuulu uuden liiton aikaiseen elämään. Tästäkin kiisteltiin palstalla aivan hiljattain, eli joidenkin mielestä ne olivat raamatullinen peruste maksaa kymmenykset seurakunnalle vielä nytkin.

sanaa kolminaisuusoppi.

Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä. mutta Jeesus Itse sanoi, että Isä on suurempi kaikkia. Jumala on antanut kaiken tuomiovallan Pojalleen Jeesukselle Kristukselle, meidän Herrallemme. mutta kun Jeesus on kukistanut vihollisen taivaallisten sotajoukkojen kanssa, kaikki valta annetaan takaisin Isälle.

"sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman."

Jeesus Kristus on Jumalan Karitsa, maailman valkeus. se, jolla on Jumalan Poika, on myös Isä, jolla ei ole Jumalan Poikaa, ei ole Isääkään.

• Hirvas
        Hirvas kirjoitti:

Jos olet tosi Jeesuksen seuraaja ja luotat Hänen sanoihinsa, niin olet oikealla tiellä.
        Jos Jumala olisi ollut kolmiyhteinen, niin Jeesus olisi varmasti sen ITSE kertonut, ja kehoittanut uskomaan kolmiyhteiseen Jumalaan.

• Hirvas kirjoitti:

Kristuksen pää myös Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen. Jeesus itse opetti: "Isä on minua suurempi" ja: "Isä on suurempi kaikkia", sekä: "En minä ilman Isää voi mitään tehdä."

Ja apostoli Paavali opetti 1.Timot. 6. luku

3. "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
        4. niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
        5. alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen."

Kaikkialla Raamattu kertoo, että Jeesuksen alamaisuussuhde Isään säilyy ylösnousemuksenkin jälkeen loppuun asti. Poika rukoilee edelleenkin Isää ja on Isälle kuuliainen. Poikaa kunnioittavat vain ne, jotka uskovat Jeesuksen oman opetuksen, että, "Isä on häntä ja kaikkea suurempi."

Siinä kohti, missä käsketään kunnioittamaan Poikaa niin kuin Isää, ei puhuta mitään Isän ja pojan keskinäisestä suuruudesta. Jos me kunnioitamme lain edustajaa poliisia, me kunnioitamme silloin itse lakia. Jos rikomme poliisin antamaa pysähtymismerkkiä, me rikomme silloin lain antajaa.

• hapatukseensa mukaan!
        alkanut miettimään kirjoitti:

sanaa kolminaisuusoppi.

Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä. mutta Jeesus Itse sanoi, että Isä on suurempi kaikkia. Jumala on antanut kaiken tuomiovallan Pojalleen Jeesukselle Kristukselle, meidän Herrallemme. mutta kun Jeesus on kukistanut vihollisen taivaallisten sotajoukkojen kanssa, kaikki valta annetaan takaisin Isälle.

"sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman."

Jeesus Kristus on Jumalan Karitsa, maailman valkeus. se, jolla on Jumalan Poika, on myös Isä, jolla ei ole Jumalan Poikaa, ei ole Isääkään.

Jumalan Poika, siis Jumalasta syntynyt, otti orjan, eli ihmisen muodon ja näin hän eli ihmisenä, mutta Jumalan voimassa. Hän ei kyennyt tekemään yhtään tunnustekoa omalla voimallaan, kuten ei kukaan ihminen kykene, vaan Hän teki ihmeteot Isän voimalla, sillä niin oli Isä yhtä Poikansa kanssa Pyhässä Hengessä.

Sinä eksyt, jos et ymmärrä, että puhuessaan Isästä, Jeesus oli ihminen, eikä Jumala. Silloinkin, kun Hän kielsi Itseään sanottavaksi hyväksi, johtui se siitä, että Hän koki, että ihmisenä Hän ei kyennyt olemaan hyvä, niin kuin Jumala on. Hän ei olisi voinut meidän syntejämme sovittaa Jumalana, koska me olemme ihmisiä, siksi Hän tuli lihaan, että sovitustyö tuli ihmisen tekemänä.
        Vasta kolmantena päivänä ylönousemisen jälkeen, Hän otti Jumaluutensa takaisin ja yhäkin Hän on kanssamme Pyhän Henkensä kautta ja rukoilee ylimmäisen papin osassa puolestamme, kunnes kaikki on valmista ja me kaikki tulemme yhteen.

Joka ei kykene uskomaan, että Itse Jumala sovitti meidät Itsensä kanssa Kristuksessa, ei ole otollinen Jumalalle.
        Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
        2. Kor. 5:19
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan,

18
        Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan,

• RitariOlevainen
        Hirvas kirjoitti:

että oppina se voi olla ihmisten keksimä, mutta Raamattu kyllä todistaa, että Jumala on kolmiyhteinen, sitä ei Raamattu kiellä, muutoinhan se olisi itsensä kanssa ristiriidassa !

Tätä totuutta ei muuta mikään, Isä Poika ja Pyhä Henki, eli kolmiyhteinen yksi Jumala, ja Jumala kolmiyhteinen !

• Hirvas
        hapatukseensa mukaan! kirjoitti:

Jumalan Poika, siis Jumalasta syntynyt, otti orjan, eli ihmisen muodon ja näin hän eli ihmisenä, mutta Jumalan voimassa. Hän ei kyennyt tekemään yhtään tunnustekoa omalla voimallaan, kuten ei kukaan ihminen kykene, vaan Hän teki ihmeteot Isän voimalla, sillä niin oli Isä yhtä Poikansa kanssa Pyhässä Hengessä.

Sinä eksyt, jos et ymmärrä, että puhuessaan Isästä, Jeesus oli ihminen, eikä Jumala. Silloinkin, kun Hän kielsi Itseään sanottavaksi hyväksi, johtui se siitä, että Hän koki, että ihmisenä Hän ei kyennyt olemaan hyvä, niin kuin Jumala on. Hän ei olisi voinut meidän syntejämme sovittaa Jumalana, koska me olemme ihmisiä, siksi Hän tuli lihaan, että sovitustyö tuli ihmisen tekemänä.
        Vasta kolmantena päivänä ylönousemisen jälkeen, Hän otti Jumaluutensa takaisin ja yhäkin Hän on kanssamme Pyhän Henkensä kautta ja rukoilee ylimmäisen papin osassa puolestamme, kunnes kaikki on valmista ja me kaikki tulemme yhteen.

Joka ei kykene uskomaan, että Itse Jumala sovitti meidät Itsensä kanssa Kristuksessa, ei ole otollinen Jumalalle.

18

SUORA KYSYMYS. ONKO KOLMINAISUUSOPPI JA JUMALAN KOLMIYHTEISYYS HYVÄKSYTTY NIKEIAN KOKOUKSESSA ?

KYLLÄ / vai EI ??

SANA ON VAPAA KAIKILLE, EIKÄ TARVITSE RAAMATULLISIA PERUSTEITA. HOMMA ON TOSI HELPPO.

• Hirvas
        RitariOlevainen kirjoitti:

että oppina se voi olla ihmisten keksimä, mutta Raamattu kyllä todistaa, että Jumala on kolmiyhteinen, sitä ei Raamattu kiellä, muutoinhan se olisi itsensä kanssa ristiriidassa !

Tätä totuutta ei muuta mikään, Isä Poika ja Pyhä Henki, eli kolmiyhteinen yksi Jumala, ja Jumala kolmiyhteinen !

myöntäessään, " oppina se voi olla ihmisten keksimä". Ja sitä se on.

Mitä tulee raamatun kieltoihin, niin eihän se kiellä tervaamasta lastakaan. Sen saa tehdä, koska Raamattu ei sitä kiellä.

Totuutta ei todellakaan muuta mikään, ja totuus on Jumalan sana.

• jo vastannut
        Hirvas kirjoitti:

SUORA KYSYMYS. ONKO KOLMINAISUUSOPPI JA JUMALAN KOLMIYHTEISYYS HYVÄKSYTTY NIKEIAN KOKOUKSESSA ?

KYLLÄ / vai EI ??

SANA ON VAPAA KAIKILLE, EIKÄ TARVITSE RAAMATULLISIA PERUSTEITA. HOMMA ON TOSI HELPPO.

kysymykseesi, että sana kolmiyhteinen kuvaa erikoisen hyvin Jumalaamme. Sitä en tiedä kenen ihmisen kautta se on meille esiin tuotu, mutta varmasti Pyhän Hengnen vaikuttamana, koskapa on niin sopiva ja asian selväksi tekevä sana.

Tässä piileekin suurempi vaara, kuin sinä Hirvas näyt ymmärtävän, sillä tämä herättää muutamia alas laskemaan Jumalan ainoan Pojan, joka Jumalan valtavasta armosta, tuli syntisen lihan kaltaisuuteen, jotta sovitustyö olisi kelvollinen. Jumala, siis sovitti Itse meidät Itsensä kanssa.
        Lue erityisen tarkasti tuomani Raamatun ilmoitus:

2Kor.5
        17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
        18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
        19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
        21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Jumala, Jumalasta syntynyt, meni syntiemme takia ristille ja näin Jumala sovitti meidät Itse Itsensä kanssa.

• RitariOlevainen
        ekivaari kirjoitti:

Kristuksen pää myös Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen. Jeesus itse opetti: "Isä on minua suurempi" ja: "Isä on suurempi kaikkia", sekä: "En minä ilman Isää voi mitään tehdä."

Ja apostoli Paavali opetti 1.Timot. 6. luku

3. "Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
        4. niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
        5. alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen."

Kaikkialla Raamattu kertoo, että Jeesuksen alamaisuussuhde Isään säilyy ylösnousemuksenkin jälkeen loppuun asti. Poika rukoilee edelleenkin Isää ja on Isälle kuuliainen. Poikaa kunnioittavat vain ne, jotka uskovat Jeesuksen oman opetuksen, että, "Isä on häntä ja kaikkea suurempi."

Siinä kohti, missä käsketään kunnioittamaan Poikaa niin kuin Isää, ei puhuta mitään Isän ja pojan keskinäisestä suuruudesta. Jos me kunnioitamme lain edustajaa poliisia, me kunnioitamme silloin itse lakia. Jos rikomme poliisin antamaa pysähtymismerkkiä, me rikomme silloin lain antajaa.

• Hirvas
        jo vastannut kirjoitti:

kysymykseesi, että sana kolmiyhteinen kuvaa erikoisen hyvin Jumalaamme. Sitä en tiedä kenen ihmisen kautta se on meille esiin tuotu, mutta varmasti Pyhän Hengnen vaikuttamana, koskapa on niin sopiva ja asian selväksi tekevä sana.

Tässä piileekin suurempi vaara, kuin sinä Hirvas näyt ymmärtävän, sillä tämä herättää muutamia alas laskemaan Jumalan ainoan Pojan, joka Jumalan valtavasta armosta, tuli syntisen lihan kaltaisuuteen, jotta sovitustyö olisi kelvollinen. Jumala, siis sovitti Itse meidät Itsensä kanssa.
        Lue erityisen tarkasti tuomani Raamatun ilmoitus:

2Kor.5
        17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
        18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
        19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
        21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Jumala, Jumalasta syntynyt, meni syntiemme takia ristille ja näin Jumala sovitti meidät Itse Itsensä kanssa.

Lukemalla Matteuksen 23.luku selviää, ettei Jeesuskaan hyväksynyt sellaista toimintaa, joka oli vastoin Hänen Isänsä pyhää sanaa.

Jos me teemme täällä samoin ja arvostelemme sellaista, joka on todistettavasti lähtöisin ihmisistä, niin sitäpä ei saisi tehdä.
        Suuren Babylonin kannattajat ovat heti kimpussamme, ja heidän arvovaltansa on siinä, että suuret kirkkokunnat ovat aikanaan päättäneet mm. kolminaisuusopin hyväksymisestä.

Siis teemme niin kuin muutkin tekevät niin, näinhän toimii evl-kirkko, samoin helluntaikirkko.

• Hirvas
        RitariOlevainen kirjoitti:

vastaa esittämääni kysymykseen KYLLÄ vai EI.

• sinä
        Hirvas kirjoitti:

Lukemalla Matteuksen 23.luku selviää, ettei Jeesuskaan hyväksynyt sellaista toimintaa, joka oli vastoin Hänen Isänsä pyhää sanaa.

Jos me teemme täällä samoin ja arvostelemme sellaista, joka on todistettavasti lähtöisin ihmisistä, niin sitäpä ei saisi tehdä.
        Suuren Babylonin kannattajat ovat heti kimpussamme, ja heidän arvovaltansa on siinä, että suuret kirkkokunnat ovat aikanaan päättäneet mm. kolminaisuusopin hyväksymisestä.

Siis teemme niin kuin muutkin tekevät niin, näinhän toimii evl-kirkko, samoin helluntaikirkko.

että Jeesus elää ja tekee ihmeitään Jumalallisella oikeudellaan. Miksi sinä otit hampaisiisi tuon sanan kolmiyhteinen, sillä Hänhän on kolmiyhteinen Jumala, kaikessa yksimielinen. Onko tarkoituksenasi alentaa Jumalasta jokin persoona, vai mitä ajat oikein takaa?

Minkä sanan sinä ottaisit puhuessasi Jumalasta? Olisiko sinulla jokin parempi ja kuvaavampi sana käytettävissä?

Vai etkö myönnä Jumalan olevan kolmiyhteinen?

Tiedätkö sitäkään, että sinussakin on kolme puolta, fysiikka, psyyke ja henki? Jos nämä kaikki puolet sinussa toimivat sopusoinnussa, voit hyvin, mutta jos yksi kärsii, kärsit koko ihminen ja varmasti siksi haluat toimia sopusointuisesti kaikkien puoliesi kanssa.

Jos yski kolmesta puuttuu, olet ilman Jumalaa, sillä Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä.
        Meidän Jumalamme on Jeesus, sillä sen nimen Jumala otti meidän hyväksemme ja siihen nimeen me olemme oikeutettuja turvaamaan ja sillä nimellä on kaikki valta, kunnes kaikki uudeksi tehdään ja olemme yhtä.

• kiellätkö
        Hirvas kirjoitti:

että Jumala sovitti meidät Ise Itsensä kanssa, niin kuin tämä Raamatun ilmoitus osoittaa ja jos tunnustat tämän todeksi, niin silloin tunnustat myös Jumalan olevan kolmiyhteinen, yksi Jumala.

2Kor.5

• Hirvas
        sinä kirjoitti:

että Jeesus elää ja tekee ihmeitään Jumalallisella oikeudellaan. Miksi sinä otit hampaisiisi tuon sanan kolmiyhteinen, sillä Hänhän on kolmiyhteinen Jumala, kaikessa yksimielinen. Onko tarkoituksenasi alentaa Jumalasta jokin persoona, vai mitä ajat oikein takaa?

Minkä sanan sinä ottaisit puhuessasi Jumalasta? Olisiko sinulla jokin parempi ja kuvaavampi sana käytettävissä?

Vai etkö myönnä Jumalan olevan kolmiyhteinen?

Tiedätkö sitäkään, että sinussakin on kolme puolta, fysiikka, psyyke ja henki? Jos nämä kaikki puolet sinussa toimivat sopusoinnussa, voit hyvin, mutta jos yksi kärsii, kärsit koko ihminen ja varmasti siksi haluat toimia sopusointuisesti kaikkien puoliesi kanssa.

Jos yski kolmesta puuttuu, olet ilman Jumalaa, sillä Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä.
        Meidän Jumalamme on Jeesus, sillä sen nimen Jumala otti meidän hyväksemme ja siihen nimeen me olemme oikeutettuja turvaamaan ja sillä nimellä on kaikki valta, kunnes kaikki uudeksi tehdään ja olemme yhtä.

että minussa on nuo kolme mainitsemaasi asiaa, mutta en silti nimeä itseäni kolmiyhteiseksi. Olen vain yksi persoona, jollei sitten joku Nikeian tapainen herrakokous muuta päätä.

• sinun,
        Hirvas kirjoitti:

että minussa on nuo kolme mainitsemaasi asiaa, mutta en silti nimeä itseäni kolmiyhteiseksi. Olen vain yksi persoona, jollei sitten joku Nikeian tapainen herrakokous muuta päätä.

mikään puolesi olekaan tullut niin tärkeään osaan koko maailman historian ja ihmiskunnan kannalta, että tarvitsisi erillisnimen, jolla se tärkeys julkituotaisiin ja siitä syntyisi tarve kertoa sinun kuitenkin olevan vain yksi, kaikkine kolmine puolinesi. Meidän takiamme Jumala otti nimen Jeesus ja joka siihen nimeen uskoo, ei ikinä huku.

• RitariOlevainen
        Hirvas kirjoitti:

myöntäessään, " oppina se voi olla ihmisten keksimä". Ja sitä se on.

Mitä tulee raamatun kieltoihin, niin eihän se kiellä tervaamasta lastakaan. Sen saa tehdä, koska Raamattu ei sitä kiellä.

Totuutta ei todellakaan muuta mikään, ja totuus on Jumalan sana.

ärsyttää, mutta se ei muuta "uskoa" kolminaisuudesta, se on ja pysyy, Isä Poika ja Pyhä Henki ! Sisältyy jumaluuteen, kokonaisvaltiseen JUmala käsitykseen, mitä nyt Raamatusta voimme Jumalsta oppia, varmaan kaiken sen, mitä meidän tarvitseekaan tietää. tärkeintä on tietää, että Jumala oli Jeesuksessa ja sovitti itsensä kanssa maailman synnit, ja uskomalla Häneen, Jeesukseen Kristukseen saadaan synnit anteeksi ja uudestisynnytään, joka taas vie taivaseen, ja siellä sitten saamma tietää koko totuuden Jumalasta.

Se tässä on hyvä puoli, kun puoltaa kolminaisuutta ja uskoo Jumalan kolminaisuuteen, että jos se olisikin liioittelua, niin ei ainakaan tarvitse sitten hävetä, että on täällä ajassa rajoittanut Jumalaa omien arvelujen mukaisesti, taas jos käy niin, että on vähätellyt Jumalan kolminaisuutta, ja se onkin todellisuutta, niin silloin on nolo tilanne, kun ei uskonut koko Jumalaan, vaan rajoitti se omiin mittoihin !

ärsyttää, mutta se ei muuta "uskoa" kolminaisuudesta, se on ja pysyy, Isä Poika ja Pyhä Henki ! Sisältyy jumaluuteen, kokonaisvaltiseen JUmala käsitykseen, mitä nyt Raamatusta voimme Jumalsta oppia, varmaan kaiken sen, mitä meidän tarvitseekaan tietää. tärkeintä on tietää, että Jumala oli Jeesuksessa ja sovitti itsensä kanssa maailman synnit, ja uskomalla Häneen, Jeesukseen Kristukseen saadaan synnit anteeksi ja uudestisynnytään, joka taas vie taivaseen, ja siellä sitten saamma tietää koko totuuden Jumalasta.

Se tässä on hyvä puoli, kun puoltaa kolminaisuutta ja uskoo Jumalan kolminaisuuteen, että jos se olisikin liioittelua, niin ei ainakaan tarvitse sitten hävetä, että on täällä ajassa rajoittanut Jumalaa omien arvelujen mukaisesti, taas jos käy niin, että on vähätellyt Jumalan kolminaisuutta, ja se onkin todellisuutta, niin silloin on nolo tilanne, kun ei uskonut koko Jumalaan, vaan rajoitti se omiin mittoihin !

"Oppina se ei muuta kuin ärsyttää, mutta se ei muuta "uskoa" kolminaisuudesta, se on ja pysyy, Isä Poika ja Pyhä Henki! Sisältyy jumaluuteen, kokonaisvaltiseen JUmala käsitykseen,"

Pysyy pysyy, eihän Isää Isänä Jumalana, Poikaa Jumalan Poikana ja Pyhää Henkeä Pyhänä Henkenä ole kukaan keskusteluissamme kieltänyt. Sodit olematonta vihollista vastaan.

Mutta kun kolminaisuusoppi kieltää Jumalan ostamien ihmisten kuuluvan siihen mainitsemaasi kokonaisvaltaiseen jumalakäsitykseen, yritämme Sinulle tehdä tiettäväksi, että myös me kuulumme siihen täydelliseen kaikkiyhteyteen!

• päivänselvää
        hapatukseensa mukaan! kirjoitti:

18

että Jeesus syntyi meidän kaltaiseksemme, ihmiseksi, Jumala tuli ihmiseksi, koska syntiä ei olisi voitu muuten voittaa, kuin että Jumala Itse syntyi ihmiseksi ja Jeesus meni ristille ihmisenä.

siksi, koska Jeesus on elänyt ihmisenä, Hän voi ymmärtää ihmisen lihassa olevat kiusaukset ja voi ihmistä kiusauksissa auttaa. omalla voimalla emme kykene voittamaan syntiä, mutta sitä muka kun lihamme "kuolee" ja Jeesus riisuu meitä omasta yrittämisestämme ja omavanhurskaudestamme, Jeesuksen antamana elämä voi meissä saada sijaa. tässä vaaditaan täydellistä oman tahdon luovuttamista Jumalalle. jotta Jumalan tahto voisi meissä ja elämässämme tapahtua.

Jeesus on minun Herrani ja Jumala on Isäni. mutta jolla ei ole Jumalan Poikaa, ei ole Isääkään!!!

kaikkien polvien pitää kerran Jeesuksen eteen notkistumaan!!! tämä on Jumalan tahto!!!

joka ei ole Jeesuksen oma ja jolla ei ole Jeesuksen Henkeä sisimmässään/sydämessään häntä johdattamassa, ei tunne Isääkään, eikä tällä ihmisellä ole Isääkään!!! tämä Henki huutaa Abba, Isä!!!

• sanotaan
        Hirvas kirjoitti:

Jos olet tosi Jeesuksen seuraaja ja luotat Hänen sanoihinsa, niin olet oikealla tiellä.
        Jos Jumala olisi ollut kolmiyhteinen, niin Jeesus olisi varmasti sen ITSE kertonut, ja kehoittanut uskomaan kolmiyhteiseen Jumalaan.

Koko Jumalan Sana on Totuus. ja ne Sanat, jotka Jeesus puhui meille ovat meille elämäksi. mutta ei ilman Pyhää Henkeä. onhan näitä ihmisoppeja ja ihmisten keksimiä sanoja kuten sakramentti, jota Raamattu ei tunne ollenkaan! synnit saadaan anteeksi vain Jumalalta Itseltään, Jeesuksen Kristuksen kautta!!!

Apostolien teot 4:10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
        11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
        12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Johannes 10:7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
        11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
        17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

1. Johanneksen kirje 5:11 Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
        12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

ja mitä Jeesus sanoi seuraamisestaan:

Matteus 16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
        25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
        26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

• Pentecostal

Miksi yrität ymmärtää iankaikkista Jumalaa inhimillisyydestä käsin?
      Jumala ei ole rajoittunut tämän maailman lainalaisuuksiin, emmekä me voi rajoittaa häntä tämän maailman käsitteillä. Minä voin aivan hyvin ymmärtää, että kolmella persoonalla on sama tahto, vaikka he ovatkin erillisiä. Jumala on monikerroksinen ja rajoittamaton, Hän voi olla samanaikaisesti sekä yksi, että kolme erillistä yhdessä.

• asiasta on väitellä. Jeesuksen omat opetukset puhukoot puolestansa:

Joh. 5:30
        "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Joh. 6:38
        "Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt."

• Hän,
        ekivaari kirjoitti:

asiasta on väitellä. Jeesuksen omat opetukset puhukoot puolestansa:

"En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

"Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt."

vastasi oltuaan jo yli kolmekymmentä vuotta vain ihminen.

• kysymys, kuin Hirvakselle!
        ekivaari kirjoitti:

asiasta on väitellä. Jeesuksen omat opetukset puhukoot puolestansa:

TUNNUSTATKO VAI ET,
        että Jumala sovitti meidät Ise Itsensä kanssa, niin kuin tämä Raamatun ilmoitus osoittaa ja jos tunnustat tämän todeksi, niin silloin tunnustat myös Jumalan olevan kolmiyhteinen, yksi Jumala.

2Kor.5

• kysymys, kuin Hirvakselle! kirjoitti:

TUNNUSTATKO VAI ET,

2Kor.5

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti koko maailman itsensä kanssa." Mutta mitä tekemistä tässä on kolmella eri persoonalla? Jeesus opetti, että "Isä tekee teot, jotka ovat hänen", kaikki muut ovat vain välimiehiä ja palvelijoita, jotka tottelevat Jumalan käskyjä.

Subjekti, tekijä on Isä Jumala. Objekti, kohde on maailma. Välimies, predikaatti, vastaa kysymykseen, mitä Jumala tekee, mitä Jumalan tahdosta kohteelle tapahtuu.

"Jumala on tekevä kaikki yhdeksi Kristuksessa Jeesuksessa," tapahtumaan sisältyy täydellinen jumalayhteys, johon kuuluu lukematon joukko persoonia, eikä vain kolme!

• olemm yhtä Jumalassa!!!!!
        ekivaari kirjoitti:

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti koko maailman itsensä kanssa." Mutta mitä tekemistä tässä on kolmella eri persoonalla? Jeesus opetti, että "Isä tekee teot, jotka ovat hänen", kaikki muut ovat vain välimiehiä ja palvelijoita, jotka tottelevat Jumalan käskyjä.

Subjekti, tekijä on Isä Jumala. Objekti, kohde on maailma. Välimies, predikaatti, vastaa kysymykseen, mitä Jumala tekee, mitä Jumalan tahdosta kohteelle tapahtuu.

"Jumala on tekevä kaikki yhdeksi Kristuksessa Jeesuksessa," tapahtumaan sisältyy täydellinen jumalayhteys, johon kuuluu lukematon joukko persoonia, eikä vain kolme!

Kuka sitten kieltää sen, etteikö ihminen tulisi Jumalan kanssa yhteen, he, jotka siihen ovat kutsutut. Jeesuksen sovitustyön kautta me tulemme yhteen kolmiyhteisen Jumalan kanssa. Jumala on Jumala ja on aina oleva korkeampi enkeleitä ja ihmisiä, mutta Hän on kutsunut meidät kuninkaallisikeksi ja papilliseksi suvuksi ja valmistanut meidät Itselleen omaisuus kansaksi ja me olemme aina oleva Häneen liitetyt.

• eikä koskaan voi Jumalan sanalla todistaa, että täydellinen Jumalayhteys rajoittuisi vain kolmeen persoonaan, sillä:

1. Kor. 12:6
      "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka KAIKKI KAIKISSA vaikuttaa, on sama."

1. Kor. 15:28
      Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että JUMALA OLISI KAIKKI KAIKISSA."

Joh. 17:23
      "minä heissä, ja sinä minussa - ETTÄ HE OLISIVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut."

• ei ole Jumala!

Jumala on ylempi kuin kukaan muu ja on oleva meitäkin pelastettuja ylempi, vaikka me tulemme Hänen kaltaiseksen ja Hänen kuvakseen ja yksimielisiksi, niin Jumala on yksi ja me olemme Hänen kansansa, kalliisti lunastettu.
        Saatana ei sietänyt Jumalan kaikkivaltiutta ja kaikkitietävyyttä, vaan tahtoi kaikessa tulla yhtä viisaaksi ja hallita samoin kuin Jumala, mutta Jumala ei sitä sallinnut, eikä salli sinullekaan, vaikka kuinka tekeytyisit uskomaan niin.
        Jumala on koskematon ja me, jotka todella uskomme Jeesuksen ristintyöllä ansatsemaan armoon, olemme ikuisesti Hänen kansansa ja yksimielisiä Hänessä.
        Me olemme oleva Hänen kuvansa.

• "Jumalan kuva ei ole Jumala!" Hyvä niin, sillä Raamattu sanoo Jeesuksesta näin

Hepr. 1:3
        "ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja HÄNEN OLEMUKSENSA KUVA ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,"

• jo alussa, siis
        ekivaari kirjoitti:

"Jumalan kuva ei ole Jumala!" Hyvä niin, sillä Raamattu sanoo Jeesuksesta näin

"ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja HÄNEN OLEMUKSENSA KUVA ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,"

Hän on syntyisin Jumalasta ja meidät on luotu. Sinäkin olet varmasti sen Raamatusta lukenut ja tiedät siinä olevan oleellisen eron Jumalan ja ihmisen välillä.
        Meidät luotiin Jumalan kuvaksi ja Jeesus oli jo alussa ja Hänen kauttaa luotiin kaikki, meidät ja koko maailman kaikkeus.

Luen tuon Hepr.1 ja pyydän Pyhää Henkeä kirkastamaan, mistä tuossa on kyse, onko ajasta, jolloin Jeesus oli ihminen, ihmisten joukossa sädehtien Jumalan kirkkautta, silloin kun Hän toimitti meille puhdistuksen varmana uskossa Isään.

• se on
        ekivaari kirjoitti:

"Jumalan kuva ei ole Jumala!" Hyvä niin, sillä Raamattu sanoo Jeesuksesta näin

että Jeesus oli ihmisenä ollessaan Hänen kirkkautensa säteily ja Jumalan olemuksen kuva ja Hän kantoi voimansa Sanalla ja näin toimitti meille puhdistuksen ja sen jälkeen Hän otti Jumaluutensa takaisin ja istui Isän oikealle puolelle.
        Tämä Heprealaiskirje kannattaa lukea kokonaan, järjestyksessä, alusta loppuun, sillä Herprealaiskirjeet opettavat paljon ja niistä jos mistä käy selville, että Jeesus ei ikinä ole ollut eikä tule olemaan ENKELI.
        Ihminen Hän oli, koska Hän sovitti ihmisenä ihmisten syntivelan, mutta Hän ei jäänyt ihmiseksi. Ainoa vaihtoehto jää jäljelle, että Jeesus on alkuperältään Jumala.
        Vai voiko joku kieltää sen?
        Ekivaari, yksi tärkeä asia sinulle: jos luet Raamattua, niin lue ainakin yksi luku alusta alkaen ja näin vältyt harhautumasta.

Hepr.1
        1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
        3 ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
        4 tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
        5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
        7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
        8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
        10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
        11 ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
        12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
        13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
        14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?

• jo alussa, siis kirjoitti:

Hän on syntyisin Jumalasta ja meidät on luotu. Sinäkin olet varmasti sen Raamatusta lukenut ja tiedät siinä olevan oleellisen eron Jumalan ja ihmisen välillä.
        Meidät luotiin Jumalan kuvaksi ja Jeesus oli jo alussa ja Hänen kauttaa luotiin kaikki, meidät ja koko maailman kaikkeus.

Luen tuon Hepr.1 ja pyydän Pyhää Henkeä kirkastamaan, mistä tuossa on kyse, onko ajasta, jolloin Jeesus oli ihminen, ihmisten joukossa sädehtien Jumalan kirkkautta, silloin kun Hän toimitti meille puhdistuksen varmana uskossa Isään.

Hepr. 2:11
        "Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, OVAT KAIKKI ALKUISIN YHDESTÄ. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,"

Kristus Jeesus on Jumalasta syntynyt esikoinen ennen kaikkea muuta luomakuntaa ja on esikoisena saanut runsaamman voitelun (Hep.1:9) kuin me muut Hengestä syntyneet ja hänen kauttansa tulee meidänkin voitelumme. Muuta erilaisuutta Jumalan sana meidän jumalayhteydestämme ei ilmoita.

Kaikkiyhteyden ymmärtämisen saattaminen ihmisten tietoisuuteen näyttää olleen Jeesukselle yksi hänen tärkeimpiä tehtäviä. Ei siis ihme, että pimeys yrittää kaikkensa estääkseen Jumalan suunitelmat!

"minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että MAAILMA YMMÄRTÄISI, että sinä olet minut lähettänyt ja RAKASTANUT HEITÄ, NIINKUIN SINÄ OLET MINUA RAKASTANUT.

Kolminaisuusoppi yrittää kaikin keinoin karsia ihmiset pois täydellisestä Jumalan rakkaudesta.

• se on kirjoitti:

että Jeesus oli ihmisenä ollessaan Hänen kirkkautensa säteily ja Jumalan olemuksen kuva ja Hän kantoi voimansa Sanalla ja näin toimitti meille puhdistuksen ja sen jälkeen Hän otti Jumaluutensa takaisin ja istui Isän oikealle puolelle.
        Tämä Heprealaiskirje kannattaa lukea kokonaan, järjestyksessä, alusta loppuun, sillä Herprealaiskirjeet opettavat paljon ja niistä jos mistä käy selville, että Jeesus ei ikinä ole ollut eikä tule olemaan ENKELI.
        Ihminen Hän oli, koska Hän sovitti ihmisenä ihmisten syntivelan, mutta Hän ei jäänyt ihmiseksi. Ainoa vaihtoehto jää jäljelle, että Jeesus on alkuperältään Jumala.
        Ekivaari, yksi tärkeä asia sinulle: jos luet Raamattua, niin lue ainakin yksi luku alusta alkaen ja näin vältyt harhautumasta.

Hepr.1
        1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
        3 ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
        4 tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
        5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
        7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
        8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
        10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
        12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
        13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
        14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?

neuvoi minua Raamatun lukemiseen. Paljon vaan kiitoksia nauvoistasi! Olen lukenut Raamattua päivittäin vuodesta 1960 alkaen sekä järjestyksessä että aiayhteyksien mukaan ja uskon kyllä tietäväni, miten sitä luetaan.

• Jooseb
        se on kirjoitti:

Hepr.1

Sekä heprealainen sana mal·’akh′ että kreikkalainen sana ag′ge·los merkitsevät kirjaimellisesti ’sanansaattajaa’. Nämä sanat esiintyvät Raamatussa kaiken kaikkiaan lähes 400 kertaa. Kun tarkoitetaan sanansaattajahenkiä, nuo sanat käännetään vastineella ”enkelit”.

Enkeleitä sanotaan toisinaan hengiksi; henkiolento on näkymätön ja voimakas. Voimme siis lukea: ”Silloin tuli henki ja asettui Herran eteen”, ja myös: ” Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?” (1.Kun. 22:21; Hepr. 1:14.) Heillä on näkymättömät henkiruumiit, ja he asuvat ”taivaissa” (Mark. 12:25; 1.Kor. 15:44, 50). Heitä sanotaan myös ”tosi Jumalan pojiksi”, ”aamutähdiksi” ja ”kymmeniksituhansiksi pyhiksi” (tai ”pyhiksi”) (Job 1:6; 2:1; 38:7; 5.Moos. 33:2).

Samoin kuin näkyvässä luomakunnassa, myös näkymättömällä valta-alueella, enkelien keskuudessa, vallitsee tietty arvojärjestys, ja siihen kuuluvilla on eri asemia.

Huomattavin enkeli sekä voimaltaan että vallaltaan on ylienkeli Mikael (Dan. 10:13, 21; 12:1; Juud. 9; Ilm. 12:7). Koska hän on niin ylivertainen ja koska hänen sanotaan olevan ”se suuri enkeliruhtinas, joka seiso sinun kansasi lasten suojana.”, niin hänen oletetaan olleen se enkeli, joka johdatti Israelin erämaan läpi (2.Moos. 23:20–23).

Serafeilla on enkelien keskuudessa hyvin suuria etuja ja paljon kunniaa (Jes. 6:2, 6).

Kerubeista puhutaan Raamatussa useammin (n. 90 kertaa), ja heidän tehtäviensä ja vastuittensa kuvauksesta voidaan päätellä, että myös he ovat erikoisasemassa enkelien joukossa (1.Moos. 3:24; Hes. 10:1–22).

Sitten on suuri joukko enkelisanansaattajia, jotka toimivat viestintäkanavana Jumalan ja ihmisten välillä. He eivät kuitenkaan pelkästään välitä sanomia. Korkeimman Jumalan edustajina ja valtuutettuina he toimivat myös Jumalan tarkoitusten vastuullisina täytäntöönpanijoina, olipa kysymyksessä Jumalan kansan suojeleminen ja vapauttaminen tai jumalattomien tuhoaminen. (1.Moos. 19:1–26.)

• et vain
        ekivaari kirjoitti:

"Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, OVAT KAIKKI ALKUISIN YHDESTÄ. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,"

Kristus Jeesus on Jumalasta syntynyt esikoinen ennen kaikkea muuta luomakuntaa ja on esikoisena saanut runsaamman voitelun (Hep.1:9) kuin me muut Hengestä syntyneet ja hänen kauttansa tulee meidänkin voitelumme. Muuta erilaisuutta Jumalan sana meidän jumalayhteydestämme ei ilmoita.

Kaikkiyhteyden ymmärtämisen saattaminen ihmisten tietoisuuteen näyttää olleen Jeesukselle yksi hänen tärkeimpiä tehtäviä. Ei siis ihme, että pimeys yrittää kaikkensa estääkseen Jumalan suunitelmat!

"minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että MAAILMA YMMÄRTÄISI, että sinä olet minut lähettänyt ja RAKASTANUT HEITÄ, NIINKUIN SINÄ OLET MINUA RAKASTANUT.

Kolminaisuusoppi yrittää kaikin keinoin karsia ihmiset pois täydellisestä Jumalan rakkaudesta.

jostakin syystä käsitä, vaikka sinulle moneen kertaan selvittää, että me tulemme olemaan yhtä Jumalan kanssa, me ihmiset, jotka Hän on pelastanut, eli täysin yksimielisiä. Ei kolminaisuusoppi ikinä sitä kiellä. Miten sinä sen niin ymmärrät. Vaikka Jumala on kolmi persoonainen on Hän silti yhtä ja Jeesus tuli tähtemme ihmiseksi ja sovitti meidät Jumalan kanssa, jotta me kaikki tulisimme yhteen.
        Ei meistä tule kaikkivaltiasta Jumalaa, vaikka me tulemmekin Hänen kuvakseen ja tulemme yhdeksi Hänen kanssaan.

Sinun tulee ymmärtää se, että vaikka me kaikki saamme juoda samaa Henkeä ja näin tulla Hengessä yksimielisiksi, emme ole koskaava oleva Jumala. Jumala on koskematon aina ja Hänellä on oleva kaikki valta ja kunnia, mutta me tulemme säteilemään Hänen kirkkauttaan ja olemaan Hänelle kunniaksi aina ja ikuisesti ja olemme elävä samassa Hengessä ja siksi ikuisuus on onnellinen, sillä me olemme yksimielinen.

• on jo lopunajan
        Jooseb kirjoitti:

Sekä heprealainen sana mal·’akh′ että kreikkalainen sana ag′ge·los merkitsevät kirjaimellisesti ’sanansaattajaa’. Nämä sanat esiintyvät Raamatussa kaiken kaikkiaan lähes 400 kertaa. Kun tarkoitetaan sanansaattajahenkiä, nuo sanat käännetään vastineella ”enkelit”.

Enkeleitä sanotaan toisinaan hengiksi; henkiolento on näkymätön ja voimakas. Voimme siis lukea: ”Silloin tuli henki ja asettui Herran eteen”, ja myös: ” Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?” (1.Kun. 22:21; Hepr. 1:14.) Heillä on näkymättömät henkiruumiit, ja he asuvat ”taivaissa” (Mark. 12:25; 1.Kor. 15:44, 50). Heitä sanotaan myös ”tosi Jumalan pojiksi”, ”aamutähdiksi” ja ”kymmeniksituhansiksi pyhiksi” (tai ”pyhiksi”) (Job 1:6; 2:1; 38:7; 5.Moos. 33:2).

Samoin kuin näkyvässä luomakunnassa, myös näkymättömällä valta-alueella, enkelien keskuudessa, vallitsee tietty arvojärjestys, ja siihen kuuluvilla on eri asemia.

Huomattavin enkeli sekä voimaltaan että vallaltaan on ylienkeli Mikael (Dan. 10:13, 21; 12:1; Juud. 9; Ilm. 12:7). Koska hän on niin ylivertainen ja koska hänen sanotaan olevan ”se suuri enkeliruhtinas, joka seiso sinun kansasi lasten suojana.”, niin hänen oletetaan olleen se enkeli, joka johdatti Israelin erämaan läpi (2.Moos. 23:20–23).

Serafeilla on enkelien keskuudessa hyvin suuria etuja ja paljon kunniaa (Jes. 6:2, 6).

Kerubeista puhutaan Raamatussa useammin (n. 90 kertaa), ja heidän tehtäviensä ja vastuittensa kuvauksesta voidaan päätellä, että myös he ovat erikoisasemassa enkelien joukossa (1.Moos. 3:24; Hes. 10:1–22).

Sitten on suuri joukko enkelisanansaattajia, jotka toimivat viestintäkanavana Jumalan ja ihmisten välillä. He eivät kuitenkaan pelkästään välitä sanomia. Korkeimman Jumalan edustajina ja valtuutettuina he toimivat myös Jumalan tarkoitusten vastuullisina täytäntöönpanijoina, olipa kysymyksessä Jumalan kansan suojeleminen ja vapauttaminen tai jumalattomien tuhoaminen. (1.Moos. 19:1–26.)

työkentillä ja heitä on täälläkin silloin, kun asia on niin tärkeä, että Jumala haluaa puhtaan sanoman tuoda ihmisille, vääristetyn sijaan.

• et vain kirjoitti:

jostakin syystä käsitä, vaikka sinulle moneen kertaan selvittää, että me tulemme olemaan yhtä Jumalan kanssa, me ihmiset, jotka Hän on pelastanut, eli täysin yksimielisiä. Ei kolminaisuusoppi ikinä sitä kiellä. Miten sinä sen niin ymmärrät. Vaikka Jumala on kolmi persoonainen on Hän silti yhtä ja Jeesus tuli tähtemme ihmiseksi ja sovitti meidät Jumalan kanssa, jotta me kaikki tulisimme yhteen.
        Ei meistä tule kaikkivaltiasta Jumalaa, vaikka me tulemmekin Hänen kuvakseen ja tulemme yhdeksi Hänen kanssaan.

Sinun tulee ymmärtää se, että vaikka me kaikki saamme juoda samaa Henkeä ja näin tulla Hengessä yksimielisiksi, emme ole koskaava oleva Jumala. Jumala on koskematon aina ja Hänellä on oleva kaikki valta ja kunnia, mutta me tulemme säteilemään Hänen kirkkauttaan ja olemaan Hänelle kunniaksi aina ja ikuisesti ja olemme elävä samassa Hengessä ja siksi ikuisuus on onnellinen, sillä me olemme yksimielinen.

löytänyt vastauksen Jesajan kauttta Isän Jumalan itsensä tekemään kysymykseen;

Jes. 40:18
        "Keneenkä siis te vertaatte Jumalan, ja minkä muotoiseksi te hänet teette?"

Jes. 40:25
        "Keneenkä siis te vertaatte minut, jonka kaltainen minä olisin", sanoo Pyhä."

Jes. 46:5
        "Keneenkä te vertaatte minut, kenenkä rinnalle minut asetatte, kenenkä kaltaiseksi te minut katsotte, että olisimme toistemme vertaiset?"

Vastauksesi on: PERSOONA!

Luuletko Jumalan olevan tyytyväinen vastauksesi?

• Raamatulla päähän !
        se on kirjoitti:

Hepr.1

Jeesuksen kuolemalla kidutuspaalussa on siis ratkaiseva merkitys ihmisten pelastumiselle, mutta sen tunnustaminen ei ole lähimainkaan kaikki, mitä Jeesuksen nimeen uskomiseen sisältyy (1).

Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus ilmoitti opetuslapsilleen: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä”, mikä osoittaa, että hänen johtamansa hallituksen valta-alue käsittää koko kaikkeuden (2).

Apostoli Paavali teki selväksi, että Jeesuksen Isä ”ei jättänyt mitään hänen [Jeesuksen] alaisuuteensa alistamatta”, mistä tietenkin on poikkeuksena ”se, joka alisti kaiken hänen alaisuuteensa”, ts. Jehova, Suvereeni Jumala (3 ; 4).

Jeesuksen Kristuksen ”nimi” on sen vuoksi oivallisempi kuin Jumalan enkelien nimi, koska hänen nimensä käsittää sen laajan toimeenpanovallan, jonka Jehova on hänelle antanut, eli edustaa sitä (5).

Ainoastaan ne, jotka halukkaasti tunnustavat tuon ”nimen” ja kumartavat sitä alistuen sen edustamaan valtaan, saavat ikuisen elämän (6 ; 7 ; 8).

Heidän täytyy vilpittömästi ja vailla ulkokultaisuutta mukautua niihin normeihin, jotka Jeesus esimerkillään asetti, sekä uskossa totella hänen antamiaan käskyjä (9 ; 10 ; 11).

1) Apost. 10:43
        "43 Kaikki profeetat todistavat hänestä, että jokainen, joka uskoo häneen, saa syntien anteeksiannon hänen nimensä välityksellä.”

2) Matt. 28:18
        " 18 Ja Jeesus lähestyi ja puhui heille sanoen: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."

3) 1.Kor. 15:27
        "27 Sillä Jumala "alisti kaiken hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo, että 'kaikki on alistettu', niin on selvää, että poikkeuksena on se, joka alisti kaiken hänen alaisuuteensa."

4) Hepr. 1:1–14; 2:8
        "Jumala, joka kauan sitten puhui monissa tilaisuuksissa ja monin tavoin esi-isillemme profeettojen kautta, 2 on näiden päivien lopussa puhunut meille Pojan kautta, jonka hän asetti kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän teki asiainjärjestelmät. 3 Hän on hänen kirkkautensa heijastuma ja hänen olemuksensa tarkka kuva ja ylläpitää kaikkea hänen voimansa sanalla, ja suoritettuaan puhdistuksen syntiemme edestä hän istui Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa. 4 Niinpä hänestä on tullut enkeleitä parempi siinä määrin, että hän on perinyt nimen, joka on oivallisempi kuin heidän.
        5 Kenelle enkeleistä hän on esimerkiksi koskaan sanonut: "Sinä olet minun poikani; minusta, minusta on tänään tullut sinun isäsi"? Ja taas: "Minä itse tulen hänen isäkseen, ja hän puolestaan tulee minun pojakseni"? 6 Mutta kun hän jälleen tuo Esikoisensa asuttuun maahan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."
        7 Enkeleistä hän sanoo myös: "Ja hän tekee enkelinsä hengiksi ja julkiset palvelijansa tulen liekiksi." 8 Mutta Pojasta: "Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeamielisyyden valtikka. 9 Sinä rakastit vanhurskautta, ja sinä vihasit laittomuutta. Siksi Jumala, sinun Jumalasi, voiteli sinua riemun öljyllä enemmän kuin osatovereitasi." 10 Ja: "Sinä, oi Herra, laskit alussa maan perustukset, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja. 11 Ne tuhoutuvat, mutta sinun on määrä pysyä, ja ne kaikki vanhenevat niin kuin päällysvaippa, 12 ja sinä käärit ne kokoon niin kuin viitan, kuin päällysvaipan, ja ne muuttuvat, mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi milloinkaan lopu."
        13 Mutta kenestä enkelistä hän on koskaan sanonut: "Istu minun oikealla puolellani, kunnes minä panen vihollisesi sinun jalkojesi alustaksi"? 14 Eivätkö he kaikki ole julkisesti palvelevia henkiä, niitä palvelemaan lähetettyjä, jotka tulevat perimään pelastuksen?"
        "2:8 "Kaiken sinä alistit hänen jalkojensa alle." Sillä alistaessaan kaiken hänen alaisuuteensa Jumala ei jättänyt mitään hänen alaisuuteensa alistamatta. Emme nyt kuitenkaan vielä näe kaikkea hänen alaisuuteensa alistettuna,"

5) Hepr. 1:3, 4
        "3 Hän on hänen kirkkautensa heijastuma ja hänen olemuksensa tarkka kuva ja ylläpitää kaikkea hänen voimansa sanalla, ja suoritettuaan puhdistuksen syntiemme edestä hän istui Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa. 4 Niinpä hänestä on tullut enkeleitä parempi siinä määrin, että hän on perinyt nimen, joka on oivallisempi kuin heidän."

6) Apost. 4:12
        "12 Eikä ole pelastusta kenessäkään muussa, sillä taivaan alla ei ole toista ihmisten keskuudessa annettua nimeä, jonka välityksellä meidän täytyy pelastautua."

7) Efes. 1:19–23
        "19 ja mikä on hänen voimansa verraton suuruus meitä uskovia kohtaan. Tämä on sen hänen voimansa väkevyyden vaikutuksen mukaista, 20 jolla hän on vaikuttanut Kristuksen tapauksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet istumaan oikealle puolelleen taivaallisiin, 21 paljon ylemmäksi jokaista hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, joka mainitaan, ei ainoastaan tässä asiainjärjestelmässä, vaan myös tulevassa. 22 Hän myös alisti kaiken hänen jalkojensa alle ja teki hänet kaiken pääksi seurakunnalle, 23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka täyttää kaiken kaikissa."

8) Filip. 2:9–11
        "9 Juuri siksi Jumala korottikin hänet ylempään asemaan ja antoi huomaavaisesti hänelle nimen, joka on jokaisen muun nimen yläpuolella, 10 niin että Jeesuksen nimessä jokainen polvi notkistuisi, niiden, jotka ovat taivaassa, ja niiden, jotka ovat maan päällä, ja niiden, jotka ovat maan alla, 11 ja jokainen kieli tunnustaisi avoimesti Jeesuksen Kristuksen olevan Herra Jumalan, Isän, kunniaksi."

9) Matt. 7:21–23
        "21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', tule menemään taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon. 22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me profetoineet sinun nimessäsi ja ajaneet ulos demoneja sinun nimessäsi ja tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi?' 23 Ja silloin minä tunnustan heille: En ole koskaan tuntenut teitä! Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät."

10) Room. 1:5
        "5 jonka välityksellä me saimme ansaitsemattoman hyvyyden ja apostoliuden, jotta hänen nimeään kohtaan olisi uskon tottelevaisuutta kaikissa kansakunnissa,"

11) 1.Joh. 3:23
        "23 Tämä onkin hänen käskynsä, että me uskomme hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastamme toisiamme, niin kuin hän antoi meille käskyn."

Jeesus valaisi tätä toista ”nimeensä” liittyvää piirrettä profeetallisessa varoituksessaan, jonka mukaan hänen seuraajansa tulisivat ”olemaan kaikkien kansakuntien vihan kohteita minun nimeni vuoksi” (1 ; myös 2 ; 3 ; 4). Tämä ei selvästikään johtuisi siitä, että hänen nimensä edusti Lunastajaa, vaan siitä, että se edusti Jumalan virkaanasettamaa Hallitsijaa, kuninkaiden Kuningasta, jolle kaikkien kansakuntien tulee kumartaen osoittaa alamaisuutensa, jolleivät ne tahdo tuhoutua (5 ; vrt. 6).

1) Matt. 24:9
        "9 Sitten teitä luovutetaan ahdistukseen ja teitä tapetaan, ja te tulette olemaan kaikkien kansakuntien vihan kohteita minun nimeni vuoksi."

2) Matt. 10:22
        "22 Ja te tulette olemaan kaikkien ihmisten vihan kohteita minun nimeni vuoksi, mutta joka on kestänyt loppuun asti, se pelastuu."

3) Joh. 15:20, 21
        "20 Pitäkää mielessänne se sana, jonka minä sanoin teille: ei orja ole isäntäänsä suurempi. Jos ihmiset ovat vainonneet minua, niin he vainoavat teitäkin; jos he ovat noudattaneet minun sanaani, niin he noudattavat teidänkin sanaanne. 21 Mutta he tekevät tämän kaiken teitä vastaan minun nimeni vuoksi, koska he eivät tunne häntä, joka on lähettänyt minut."

4) Apost. 9:15, 16
        "15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Lähde matkaan, sillä tämä mies on minulle valittu astia kantamaan minun nimeäni kansakunnille samoin kuin kuninkaille ja Israelin pojille. 16 Sillä minä osoitan hänelle selvästi, kuinka paljon hänen täytyy kärsiä minun nimeni puolesta.”

5) Ilm. 19:11–16
        "11 Ja minä näin taivaan auenneena, ja katso: valkoinen hevonen. Ja sillä istuvaa kutsutaan Uskolliseksi ja Totuudelliseksi, ja hän tuomitsee ja käy sotaa vanhurskaudessa. 12 Hänen silmänsä ovat tulen liekki, ja hänen päässään on monta diadeemia. Hänellä on kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse, 13 ja hänet on puettu verellä vihmottuun päällysvaippaan, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. 14 Ja taivaassa olevat armeijat seurasivat häntä valkoisilla hevosilla, puettuina valkoiseen, puhtaaseen, hienoon pellavaan. 15 Ja hänen suustaan työntyy esiin terävä pitkä miekka, jotta hän löisi sillä kansakuntia, ja hän tulee paimentamaan heitä rautasauvalla. Hän polkee myös Jumalan, Kaikkivaltiaan, vihastuksen suuttumuksen viinikuurnan. 16 Ja päällysvaipassaan, niin, reitensä kohdalla, hänellä on kirjoitettuna nimi: kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra."

6) Psal. 2:7–12
        "7 Tahdon kertoa Jehovan säädöksestä.
        Hän on sanonut minulle: ”Sinä olet minun poikani;
        minusta, minusta on tänään tullut sinun isäsi.
        8 Pyydä minulta, että antaisin kansakunnat perinnöksesi
        ja maan ääret sinun omaisuudeksesi.
        9 Sinä murskaat ne rautavaltikalla,
        kuin savenvalajan astian sinä isket ne palasiksi.”
        10 Ja nyt, oi kuninkaat, olkaa ymmärtäväisiä,
        antakaa oikaista itseänne, oi maan tuomarit.
        11 Palvelkaa Jehovaa peläten
        ja iloitkaa vavisten.
        12 Suudelkaa poikaa, ettei Hän vihastuisi
        ja ettette tuhoutuisi tieltä,
        sillä hänen suuttumuksensa leimahtaa helposti.
        Onnellisia ovat kaikki häneen turvautuvat."

• RitariOlevainen
        ekivaari kirjoitti:

silloinhan Hän olisi luotu olento?

Jeesus on yhtä ikuinen kuin Jumalakin, siis ollut aina olemassa, Hänellä ei ole alkua eikä loppua. Niikuin JUmalalle sopiikin.

Kaikki me olemme alkuisin Jumalasta, sittemmin Aadamista.
        Jeesus Ihmisen Poikana on alkuisin Jumalsta, siinä Hän poikkeaa meistä muista , ollessaan Ihmisenä ihmisten joukossa, koska Hän nyt tietää, että olemme syntyneet Jeesuksesta, olemme uudestisyntyneet, olemme samassa Hengessä yhdistyneet, olemme sisäisesti yhteydessä Jeesuksen kanssa, kaikki, tarkoittaa kaikkia uskovaisia, ja koska uskovat ovat syntyneet Hänestä,siksi Hän ei meitä häpeä kutsua veljikseen.
        Siksipä Hän Vanhimpana veljenämme kuoloon nukkuneista nousi kuolleista ensimmäisenä, että Hän olisi kaikessa ensimmäinen,Ihmisen Poikana.
        Jumalana Hän on tietenkin Jumala, ja siis kaiken yläpuolella, Hän Isässä, Isä Hänessä, ja He Pyhässä Hengessä, ja Pyhä Henki Isässä ja Pojassa.

• Hirvas
        Raamatulla päähän ! kirjoitti:

Jeesuksen kuolemalla kidutuspaalussa on siis ratkaiseva merkitys ihmisten pelastumiselle, mutta sen tunnustaminen ei ole lähimainkaan kaikki, mitä Jeesuksen nimeen uskomiseen sisältyy (1).

Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus ilmoitti opetuslapsilleen: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä”, mikä osoittaa, että hänen johtamansa hallituksen valta-alue käsittää koko kaikkeuden (2).

Apostoli Paavali teki selväksi, että Jeesuksen Isä ”ei jättänyt mitään hänen [Jeesuksen] alaisuuteensa alistamatta”, mistä tietenkin on poikkeuksena ”se, joka alisti kaiken hänen alaisuuteensa”, ts. Jehova, Suvereeni Jumala (3 ; 4).

Jeesuksen Kristuksen ”nimi” on sen vuoksi oivallisempi kuin Jumalan enkelien nimi, koska hänen nimensä käsittää sen laajan toimeenpanovallan, jonka Jehova on hänelle antanut, eli edustaa sitä (5).

Ainoastaan ne, jotka halukkaasti tunnustavat tuon ”nimen” ja kumartavat sitä alistuen sen edustamaan valtaan, saavat ikuisen elämän (6 ; 7 ; 8).

Heidän täytyy vilpittömästi ja vailla ulkokultaisuutta mukautua niihin normeihin, jotka Jeesus esimerkillään asetti, sekä uskossa totella hänen antamiaan käskyjä (9 ; 10 ; 11).

1) Apost. 10:43
        "43 Kaikki profeetat todistavat hänestä, että jokainen, joka uskoo häneen, saa syntien anteeksiannon hänen nimensä välityksellä.”

2) Matt. 28:18
        " 18 Ja Jeesus lähestyi ja puhui heille sanoen: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."

3) 1.Kor. 15:27
        "27 Sillä Jumala "alisti kaiken hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo, että 'kaikki on alistettu', niin on selvää, että poikkeuksena on se, joka alisti kaiken hänen alaisuuteensa."

4) Hepr. 1:1–14; 2:8
        "Jumala, joka kauan sitten puhui monissa tilaisuuksissa ja monin tavoin esi-isillemme profeettojen kautta, 2 on näiden päivien lopussa puhunut meille Pojan kautta, jonka hän asetti kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän teki asiainjärjestelmät. 3 Hän on hänen kirkkautensa heijastuma ja hänen olemuksensa tarkka kuva ja ylläpitää kaikkea hänen voimansa sanalla, ja suoritettuaan puhdistuksen syntiemme edestä hän istui Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa. 4 Niinpä hänestä on tullut enkeleitä parempi siinä määrin, että hän on perinyt nimen, joka on oivallisempi kuin heidän.
        5 Kenelle enkeleistä hän on esimerkiksi koskaan sanonut: "Sinä olet minun poikani; minusta, minusta on tänään tullut sinun isäsi"? Ja taas: "Minä itse tulen hänen isäkseen, ja hän puolestaan tulee minun pojakseni"? 6 Mutta kun hän jälleen tuo Esikoisensa asuttuun maahan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit."
        7 Enkeleistä hän sanoo myös: "Ja hän tekee enkelinsä hengiksi ja julkiset palvelijansa tulen liekiksi." 8 Mutta Pojasta: "Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeamielisyyden valtikka. 9 Sinä rakastit vanhurskautta, ja sinä vihasit laittomuutta. Siksi Jumala, sinun Jumalasi, voiteli sinua riemun öljyllä enemmän kuin osatovereitasi." 10 Ja: "Sinä, oi Herra, laskit alussa maan perustukset, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja. 11 Ne tuhoutuvat, mutta sinun on määrä pysyä, ja ne kaikki vanhenevat niin kuin päällysvaippa, 12 ja sinä käärit ne kokoon niin kuin viitan, kuin päällysvaipan, ja ne muuttuvat, mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi milloinkaan lopu."
        13 Mutta kenestä enkelistä hän on koskaan sanonut: "Istu minun oikealla puolellani, kunnes minä panen vihollisesi sinun jalkojesi alustaksi"? 14 Eivätkö he kaikki ole julkisesti palvelevia henkiä, niitä palvelemaan lähetettyjä, jotka tulevat perimään pelastuksen?"
        "2:8 "Kaiken sinä alistit hänen jalkojensa alle." Sillä alistaessaan kaiken hänen alaisuuteensa Jumala ei jättänyt mitään hänen alaisuuteensa alistamatta. Emme nyt kuitenkaan vielä näe kaikkea hänen alaisuuteensa alistettuna,"

5) Hepr. 1:3, 4
        "3 Hän on hänen kirkkautensa heijastuma ja hänen olemuksensa tarkka kuva ja ylläpitää kaikkea hänen voimansa sanalla, ja suoritettuaan puhdistuksen syntiemme edestä hän istui Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa. 4 Niinpä hänestä on tullut enkeleitä parempi siinä määrin, että hän on perinyt nimen, joka on oivallisempi kuin heidän."

6) Apost. 4:12
        "12 Eikä ole pelastusta kenessäkään muussa, sillä taivaan alla ei ole toista ihmisten keskuudessa annettua nimeä, jonka välityksellä meidän täytyy pelastautua."

7) Efes. 1:19–23
        "19 ja mikä on hänen voimansa verraton suuruus meitä uskovia kohtaan. Tämä on sen hänen voimansa väkevyyden vaikutuksen mukaista, 20 jolla hän on vaikuttanut Kristuksen tapauksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet istumaan oikealle puolelleen taivaallisiin, 21 paljon ylemmäksi jokaista hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, joka mainitaan, ei ainoastaan tässä asiainjärjestelmässä, vaan myös tulevassa. 22 Hän myös alisti kaiken hänen jalkojensa alle ja teki hänet kaiken pääksi seurakunnalle, 23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka täyttää kaiken kaikissa."

8) Filip. 2:9–11
        "9 Juuri siksi Jumala korottikin hänet ylempään asemaan ja antoi huomaavaisesti hänelle nimen, joka on jokaisen muun nimen yläpuolella, 10 niin että Jeesuksen nimessä jokainen polvi notkistuisi, niiden, jotka ovat taivaassa, ja niiden, jotka ovat maan päällä, ja niiden, jotka ovat maan alla, 11 ja jokainen kieli tunnustaisi avoimesti Jeesuksen Kristuksen olevan Herra Jumalan, Isän, kunniaksi."

9) Matt. 7:21–23
        "21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', tule menemään taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon. 22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me profetoineet sinun nimessäsi ja ajaneet ulos demoneja sinun nimessäsi ja tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi?' 23 Ja silloin minä tunnustan heille: En ole koskaan tuntenut teitä! Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät."

10) Room. 1:5
        "5 jonka välityksellä me saimme ansaitsemattoman hyvyyden ja apostoliuden, jotta hänen nimeään kohtaan olisi uskon tottelevaisuutta kaikissa kansakunnissa,"

11) 1.Joh. 3:23
        "23 Tämä onkin hänen käskynsä, että me uskomme hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastamme toisiamme, niin kuin hän antoi meille käskyn."

Jeesus valaisi tätä toista ”nimeensä” liittyvää piirrettä profeetallisessa varoituksessaan, jonka mukaan hänen seuraajansa tulisivat ”olemaan kaikkien kansakuntien vihan kohteita minun nimeni vuoksi” (1 ; myös 2 ; 3 ; 4). Tämä ei selvästikään johtuisi siitä, että hänen nimensä edusti Lunastajaa, vaan siitä, että se edusti Jumalan virkaanasettamaa Hallitsijaa, kuninkaiden Kuningasta, jolle kaikkien kansakuntien tulee kumartaen osoittaa alamaisuutensa, jolleivät ne tahdo tuhoutua (5 ; vrt. 6).

1) Matt. 24:9
        "9 Sitten teitä luovutetaan ahdistukseen ja teitä tapetaan, ja te tulette olemaan kaikkien kansakuntien vihan kohteita minun nimeni vuoksi."

2) Matt. 10:22
        "22 Ja te tulette olemaan kaikkien ihmisten vihan kohteita minun nimeni vuoksi, mutta joka on kestänyt loppuun asti, se pelastuu."

3) Joh. 15:20, 21
        "20 Pitäkää mielessänne se sana, jonka minä sanoin teille: ei orja ole isäntäänsä suurempi. Jos ihmiset ovat vainonneet minua, niin he vainoavat teitäkin; jos he ovat noudattaneet minun sanaani, niin he noudattavat teidänkin sanaanne. 21 Mutta he tekevät tämän kaiken teitä vastaan minun nimeni vuoksi, koska he eivät tunne häntä, joka on lähettänyt minut."

4) Apost. 9:15, 16
        "15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Lähde matkaan, sillä tämä mies on minulle valittu astia kantamaan minun nimeäni kansakunnille samoin kuin kuninkaille ja Israelin pojille. 16 Sillä minä osoitan hänelle selvästi, kuinka paljon hänen täytyy kärsiä minun nimeni puolesta.”

5) Ilm. 19:11–16
        "11 Ja minä näin taivaan auenneena, ja katso: valkoinen hevonen. Ja sillä istuvaa kutsutaan Uskolliseksi ja Totuudelliseksi, ja hän tuomitsee ja käy sotaa vanhurskaudessa. 12 Hänen silmänsä ovat tulen liekki, ja hänen päässään on monta diadeemia. Hänellä on kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse, 13 ja hänet on puettu verellä vihmottuun päällysvaippaan, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. 14 Ja taivaassa olevat armeijat seurasivat häntä valkoisilla hevosilla, puettuina valkoiseen, puhtaaseen, hienoon pellavaan. 15 Ja hänen suustaan työntyy esiin terävä pitkä miekka, jotta hän löisi sillä kansakuntia, ja hän tulee paimentamaan heitä rautasauvalla. Hän polkee myös Jumalan, Kaikkivaltiaan, vihastuksen suuttumuksen viinikuurnan. 16 Ja päällysvaipassaan, niin, reitensä kohdalla, hänellä on kirjoitettuna nimi: kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra."

6) Psal. 2:7–12
        "7 Tahdon kertoa Jehovan säädöksestä.
        Hän on sanonut minulle: ”Sinä olet minun poikani;
        minusta, minusta on tänään tullut sinun isäsi.
        8 Pyydä minulta, että antaisin kansakunnat perinnöksesi
        ja maan ääret sinun omaisuudeksesi.
        9 Sinä murskaat ne rautavaltikalla,
        kuin savenvalajan astian sinä isket ne palasiksi.”
        10 Ja nyt, oi kuninkaat, olkaa ymmärtäväisiä,
        antakaa oikaista itseänne, oi maan tuomarit.
        11 Palvelkaa Jehovaa peläten
        ja iloitkaa vavisten.
        12 Suudelkaa poikaa, ettei Hän vihastuisi
        ja ettette tuhoutuisi tieltä,
        sillä hänen suuttumuksensa leimahtaa helposti.
        Onnellisia ovat kaikki häneen turvautuvat."

Käväisin hoitamassa yhteiskunnallisia asioita välillä, ja odotin saaneeni vastauksia esittämään kysymykseeni. Valitettavasti ei ainuttakaan.

Eiköhän ole loppuvihellyksen aika ja yhteenveto.
        Mielestäni ainoastaan Evivaari on ymmärtänyt kolminaisuuden ihmisopiksi, ja hanellä oli erittäin vankat perusteet.

Muut ovat yrittäneet Raamatun sanalla todistaa kolmiyhteistä Jumalaa, mutta eihän se onnistu, koska ei Raamattu sellaista opeta.

Olisi pitänyt lukea Nikeian kokouksen päätökset, ja tunnustaa sen jälkeen rehellisesti, että kolminaisuus on ihmisten tekemä harhaoppi.
        Joku sentään puhutteli Jumalaa oikealta nimeltään eli Jehova (JHWH).

Summa summarum. Helluntailaiset ovat suurten kirkkojen alalahko, joiden vanavedessä opitkin ovat samanlaiset. Ilmeisen oikea johtopäätös, koska niin evl. kuin hellaritkin opettavat ihmistekoisia oppeja.

• Jeesus on totta. Hän eli, kuoli puolestamme ja Jumala herätti Hänet kuolleista. Jeesus kantoi ruumiissaan koko ihmiskunnan synnin.

Toivon, että emme pieninä ihmisinä kiistelisi kolminaisuudesta, sillä Jeesus on ainoa tie Isän luokse. Jumalan luokse johtaa jokaisen tie ja tuomiolle Jumalan edessä, mutta Isän luokse on vain yksi tie: Jeesus Kristus. Suhteemme Jeesukseen määrää sen, kohtaammeko Jumalamme Isänä vai Jumalana. Jumalaa ei voi kohdata Isänä kukaan muu kuin Isästä syntynyt ja tämä tapahtuu Jeesuksen kautta, jolla Lunastuksen perustuksella on valta antaa Pyhä Henki jokaiselle, joka uskoo Häneen.

Sanon taas kerran, että on yksi asia tuntea raamatun kirjoitukset ja toinen asia tuntea Hänet, josta raamatussa on kirjoitettu.

Henkilökohtaisuuteen.

• Hirvas

Ihmisen pelastumisen kannalta kolminaisuusopilla ei ole mitään tekemistä.
        Ainostaan usko Jeesukseen Kristukseen antaa meille toivon pelastuksesta.

Kolminaisuusoppi on Jumalaa halventava ihmisoppi, jonka jokainen tosi Jeesuksen seuraaja pitäisi hylätä. Näin on totuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6439
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2302
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      78
      1245
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe